Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
startelver

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av startelver »

Det er jo bare en generell endring i tidene man spiser på, trives man med det så er det bare å fortsette livet ut. Sultfølelsen før klokka 15 er borte. Kaffe / te / vann holder som energi for meg.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Men kaffe, te og vann inneholder jo ikke energi? Jeg trodde uansett at poenget med faste var å IKKE tilføre kroppen energi, slik at man skulle bruke kroppens energilagre.

startelver

Legg inn av startelver »

Alpha skrev: tir apr 04, 2023 4:56 pm Men kaffe, te og vann inneholder jo ikke energi? Jeg trodde uansett at poenget med faste var å IKKE tilføre kroppen energi, slik at man skulle bruke kroppens energilagre.
Vel koffein gir meg "energi" eller kvikker meg opp , kall det hva du vil.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tir apr 04, 2023 5:02 pm
Alpha skrev: tir apr 04, 2023 4:56 pm Men kaffe, te og vann inneholder jo ikke energi? Jeg trodde uansett at poenget med faste var å IKKE tilføre kroppen energi, slik at man skulle bruke kroppens energilagre.
Vel koffein gir meg "energi" eller kvikker meg opp , kall det hva du vil.


Når koffein binder seg til adenosinreseptorene, hindrer det adenosin i å binde seg til samme reseptorer. Dette fører til at hjernen oppfatter mindre adenosinaktivitet og øker aktiviteten til nevronene. Som en konsekvens av dette frigjøres flere nevrotransmittere, som dopamin og noradrenalin, som øker aktiviteten i det sympatiske nervesystemet. Dette igjen kan føre til økt hjertefrekvens, økt blodtrykk, utvidelse av bronkiene og utskillelse av adrenalin, som gir en følelse av økt energi og alertness.

Det er verdt å merke seg at koffein ikke faktisk øker mengden energi i kroppen, men snarere påvirker hjernen til å føle seg mer våken og energisk. Energi i kostholdssammenheng refererer til den mengden kalorier eller kilojoule (kJ) som finnes i mat og drikkevarer, og som kroppen bruker som drivstoff for å utføre forskjellige funksjoner.

startelver

Legg inn av startelver »

Flott da fikk vi avklart det.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Det er jo ekstremt viktig å få avklart hva energi faktisk er i denne sammenheng. Spesielt når det fremkommer en gjentakende trend med feilbruk av begreper.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: tir apr 04, 2023 10:16 pm Når koffein binder seg til adenosinreseptorene, hindrer det adenosin i å binde seg til samme reseptorer. Dette fører til at hjernen oppfatter mindre adenosinaktivitet og øker aktiviteten til nevronene. Som en konsekvens av dette frigjøres flere nevrotransmittere, som dopamin og noradrenalin, som øker aktiviteten i det sympatiske nervesystemet. Dette igjen kan føre til økt hjertefrekvens, økt blodtrykk, utvidelse av bronkiene og utskillelse av adrenalin, som gir en følelse av økt energi og alertness.

Det er verdt å merke seg at koffein ikke faktisk øker mengden energi i kroppen, men snarere påvirker hjernen til å føle seg mer våken og energisk. Energi i kostholdssammenheng refererer til den mengden kalorier eller kilojoule (kJ) som finnes i mat og drikkevarer, og som kroppen bruker som drivstoff for å utføre forskjellige funksjoner.
Hva legger du i en følelse av mer energi? Hvis man føler man har mer energi, så har man jo mer energi.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: tir apr 04, 2023 10:38 pm
Alpha skrev: tir apr 04, 2023 10:16 pm Når koffein binder seg til adenosinreseptorene, hindrer det adenosin i å binde seg til samme reseptorer. Dette fører til at hjernen oppfatter mindre adenosinaktivitet og øker aktiviteten til nevronene. Som en konsekvens av dette frigjøres flere nevrotransmittere, som dopamin og noradrenalin, som øker aktiviteten i det sympatiske nervesystemet. Dette igjen kan føre til økt hjertefrekvens, økt blodtrykk, utvidelse av bronkiene og utskillelse av adrenalin, som gir en følelse av økt energi og alertness.

Det er verdt å merke seg at koffein ikke faktisk øker mengden energi i kroppen, men snarere påvirker hjernen til å føle seg mer våken og energisk. Energi i kostholdssammenheng refererer til den mengden kalorier eller kilojoule (kJ) som finnes i mat og drikkevarer, og som kroppen bruker som drivstoff for å utføre forskjellige funksjoner.
Hva legger du i en følelse av mer energi? Hvis man føler man har mer energi, så har man jo mer energi.
Har du gått på VGS, eller skal jeg ta hele regla om energi igjen? Man kan ikke skape eller fjerne energi, men energi kan ha ulike former. En følelse er noe helt annet og det er subjektivt. Energi er objektivt.

Tar jeg nok LSD, så kan jeg sikkert føle at jeg flyr - selv om jeg faktisk sitter i en sofa. Det er en følelse. At jeg sitter i sofaen er realiteten.

startelver

Legg inn av startelver »

Flott!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: tir apr 04, 2023 10:48 pm
Texas_John skrev: tir apr 04, 2023 10:38 pm
Alpha skrev: tir apr 04, 2023 10:16 pm Når koffein binder seg til adenosinreseptorene, hindrer det adenosin i å binde seg til samme reseptorer. Dette fører til at hjernen oppfatter mindre adenosinaktivitet og øker aktiviteten til nevronene. Som en konsekvens av dette frigjøres flere nevrotransmittere, som dopamin og noradrenalin, som øker aktiviteten i det sympatiske nervesystemet. Dette igjen kan føre til økt hjertefrekvens, økt blodtrykk, utvidelse av bronkiene og utskillelse av adrenalin, som gir en følelse av økt energi og alertness.

Det er verdt å merke seg at koffein ikke faktisk øker mengden energi i kroppen, men snarere påvirker hjernen til å føle seg mer våken og energisk. Energi i kostholdssammenheng refererer til den mengden kalorier eller kilojoule (kJ) som finnes i mat og drikkevarer, og som kroppen bruker som drivstoff for å utføre forskjellige funksjoner.
Hva legger du i en følelse av mer energi? Hvis man føler man har mer energi, så har man jo mer energi.
Har du gått på VGS, eller skal jeg ta hele regla om energi igjen? Man kan ikke skape eller fjerne energi, men energi kan ha ulike former. En følelse er noe helt annet og det er subjektivt. Energi er objektivt.

Tar jeg nok LSD, så kan jeg sikkert føle at jeg flyr - selv om jeg faktisk sitter i en sofa. Det er en følelse. At jeg sitter i sofaen er realiteten.
Energi som konsept kan jeg mye om, det var ikke det som var poenget mitt. Du misforstod spørsmålet. Den energien du «føler» at du får er jo reell energi, kroppen har energireserver for flere uker, og i realiteten er det slik at hvis du føler at du har mye energi, så har du mye energi. Det er ikke en illusjon.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: tir apr 04, 2023 11:13 pm
Alpha skrev: tir apr 04, 2023 10:48 pm
Texas_John skrev: tir apr 04, 2023 10:38 pm
Hva legger du i en følelse av mer energi? Hvis man føler man har mer energi, så har man jo mer energi.
Har du gått på VGS, eller skal jeg ta hele regla om energi igjen? Man kan ikke skape eller fjerne energi, men energi kan ha ulike former. En følelse er noe helt annet og det er subjektivt. Energi er objektivt.

Tar jeg nok LSD, så kan jeg sikkert føle at jeg flyr - selv om jeg faktisk sitter i en sofa. Det er en følelse. At jeg sitter i sofaen er realiteten.
Energi som konsept kan jeg mye om, det var ikke det som var poenget mitt. Du misforstod spørsmålet. Den energien du «føler» at du får er jo reell energi, kroppen har energireserver for flere uker, og i realiteten er det slik at hvis du føler at du har mye energi, så har du mye energi. Det er ikke en illusjon.
Du tilfører ikke kroppen noe energi ved å innta mat-/drikkevarer som ikke inneholder energi. Kan du tilføre kroppen noe som ikke inneholder energi, men som bidrar til at kroppen bruker av egne energilagre som kompensasjon? Klart det.

Gi hvilken som helst person metamfetamin og vedkommende vil være energisk frem til vedkommende slutter å innta stoffet. Da har du ikke tilført kroppen energi. Du har tilført et substans som lurer hjernen, og kroppen blir dermed tvunget til å bruke lagret energi for å overleve. Uansett hvor mye energi du føler at du har fått, så har du ikke fått en dritt. Du har bare brukt av det du allerede har.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Definisjonen på kverulant har vel aldri vært lettere å finne:)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

startelver skrev: tir apr 04, 2023 12:11 pm Den ligger fortsatt og vipper mellom 86 og 87 kilo. Jeg fortsetter den samme semifasten så ingen endringer her.

Målet var 85 men ser ut som kroppen er happy med 86. Jeg er 190 høy så er jo innenfor BMI for normalvekt (23.8). Men skal nok komme meg ned på 85.
Så denne først nå.

86-87 når du er 190 er helt jo innenfor. Så lenge du fortsetter vil du nok til slutt klare å gnure deg ned det siste halvannet kiloet. Greit å ha noe å strekke seg etter uansett.

Virker som om du har klart å innføre en varig livsstilsendring, hvor du får i deg færre kalorier. Da har du egentlig vunnet allerede.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: tir apr 04, 2023 1:45 pm
return_of_drakkar skrev: tir apr 04, 2023 1:31 pm Jeg har gått over fra å kalle det for semi-faste (or whatever) til en livsstil.
Jeg ser ingen særlig grunn til å endre mitt nåværende regime - gitt at ikke noe spesielt skulle kreve det.
Goals have been achieved.
Hvilke mål var det?
Forskjellige.
Det var og er primære mål og sekundære mål.
Det betyr at det første var det viktigste, men også at det andre ville kunne bli et resultat av det første.

Det siste vil i praksis si at man ble lettere i kropp.
Det er da målt ved klær, spesielt ved treningsklær.
Ut over det er det ikke noe kvantitativt å vise til.
Et bivirkning av det positive slaget er jo mindre følelse med GERD, og at man faktisk er i meget bra form.
Dette betyr ikke dårlig form før, langt i fra, men likevel generell bedre.

Det er sant at det ikke er faste i tradisjonell betydning av begrepet.
Det er som nevnt et par porsjoner frukt mellom 04-12 (men sjelden noe før 06-07 da, og ikke noe etter 20:00.
Maten er da som sagt frukt, grønnsaker, korn, egg og magre meieriprodukter, tran og raspolje, linser, bønner og slikt.
Litt nøtter også da, helst cashew eller mandler, men også for all del peanøtter (usaltede).
Det blir en slags lakto-ovovegetarianisme...(grøntfor såkalt + melk, egg).

Primære?
Tja, ikke alt man ønsker å legge ut på en nettside for allment syn.
Men om du vil kan jeg sende deg det på PM, da jeg vet at du og ditt hus har mer enn vanlig innsikt...

Tormund

Legg inn av Tormund »

Flott svar😊

Alpha

Legg inn av Alpha »

Det var en interessant måte å forklare at du ikke ønsker å dele hovedmålet ditt på et åpent forum og at sekundærmålet er vektnedgang.

Jeg har ikke et stort behov for å vite hva dine oppnådde hovedmål ved semi-faste er/var. Helt fair om du ikke vil dele det offentlig. Så lenge du oppnår hva du selv ønsker, så er vel ‘all good’.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Har i februar og mars prøvd å spise oftere for å gå litt opp i vekt etter operasjon i høst. Merket at energien var litt mer variabel.
Men synes det er mye bedre med ca 8t spisevindu så da gikk jeg tilbake til det. Tar nok bare litt lengre tid, men det går fint. Viktigste er at muskelmassen i kneet øker, har heldigvis begynt å skyte litt fart med treningen.
Er ikke sånn at jeg må opp i vekt heller. Ligger på 78kg ish nå og anslår jeg ligger rundt 15% kroppsfett.

I løpet av mai tror jeg at jeg skal prøve meg på tre-fem dager faste. Noen her som har prøvd lignende?

startelver

Legg inn av startelver »

Fasting over flere dager er vel ikke anbefalt, men har prøvd kalorifattig kost som et alternativ til semifasting.

Tror det er veldig individuelt de som går inn for konstant faste over flere dager, jeg ville ihvertfall ikke gjort det.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: tir apr 25, 2023 1:54 pm Fasting over flere dager er vel ikke anbefalt, men har prøvd kalorifattig kost som et alternativ til semifasting.

Tror det er veldig individuelt de som går inn for konstant faste over flere dager, jeg ville ihvertfall ikke gjort det.
Hadde to dager tidligere i år, det gikk helt fint. Det er vel få det kan være farlig for, jeg er ung og lovende:)

startelver

Legg inn av startelver »

Greit nok det, bare ikke end opp med spiseforstyrrelse. 48 timer er jo ikke noe problem.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: tir apr 25, 2023 3:44 pm Greit nok det, bare ikke end opp med spiseforstyrrelse. 48 timer er jo ikke noe problem.
Er alt for glad i mat (god på kjøket) og fokusert på trening til at det er noe fare heldigvis.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

startelver skrev: tir apr 25, 2023 1:54 pm Fasting over flere dager er vel ikke anbefalt, men har prøvd kalorifattig kost som et alternativ til semifasting.

Tror det er veldig individuelt de som går inn for konstant faste over flere dager, jeg ville ihvertfall ikke gjort det.
Nja, dette er det rimelig delte meninger om. Litt lengre faste, f.eks 24 timer eller til og med 48-72 timer virkelig booster opp autofagi'en i cellene.

startelver

Legg inn av startelver »

Glimt2020 skrev: tir apr 25, 2023 4:03 pm
startelver skrev: tir apr 25, 2023 1:54 pm Fasting over flere dager er vel ikke anbefalt, men har prøvd kalorifattig kost som et alternativ til semifasting.

Tror det er veldig individuelt de som går inn for konstant faste over flere dager, jeg ville ihvertfall ikke gjort det.
Nja, dette er det rimelig delte meninger om. Litt lengre faste, f.eks 24 timer eller til og med 48-72 timer virkelig booster opp autofagi'en i cellene.
Joda, og det vet vi hjelper, er vitenskapelig dokumentert. Tenkte mere på de som prøver faste over enda lengre tid. .

Alpha

Legg inn av Alpha »

Megapixsel skrev: tir apr 25, 2023 3:46 pm
startelver skrev: tir apr 25, 2023 3:44 pm Greit nok det, bare ikke end opp med spiseforstyrrelse. 48 timer er jo ikke noe problem.
Er alt for glad i mat (god på kjøket) og fokusert på trening til at det er noe fare heldigvis.
Hvor glad du er i mat og hvor fokusert du er på trening har dessverre lite å si for utvikling av spiseforstyrrelser.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Alpha skrev: tir apr 25, 2023 7:43 pm
Megapixsel skrev: tir apr 25, 2023 3:46 pm
startelver skrev: tir apr 25, 2023 3:44 pm Greit nok det, bare ikke end opp med spiseforstyrrelse. 48 timer er jo ikke noe problem.
Er alt for glad i mat (god på kjøket) og fokusert på trening til at det er noe fare heldigvis.
Hvor glad du er i mat og hvor fokusert du er på trening har dessverre lite å si for utvikling av spiseforstyrrelser.
Er heller ikke i "faresonen" for noen av de andre triggerne.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Megapixsel skrev: tir apr 25, 2023 9:57 am Har i februar og mars prøvd å spise oftere for å gå litt opp i vekt etter operasjon i høst. Merket at energien var litt mer variabel.
Men synes det er mye bedre med ca 8t spisevindu så da gikk jeg tilbake til det. Tar nok bare litt lengre tid, men det går fint. Viktigste er at muskelmassen i kneet øker, har heldigvis begynt å skyte litt fart med treningen.
Er ikke sånn at jeg må opp i vekt heller. Ligger på 78kg ish nå og anslår jeg ligger rundt 15% kroppsfett.

I løpet av mai tror jeg at jeg skal prøve meg på tre-fem dager faste. Noen her som har prøvd lignende?
Hvorfor vil du faste over flere dager, hvis du prøver å bygge opp muskelmasse?

Faster du så lenge, vil du bryte ned muskler, helt garantert.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tjaaah skrev: tir mai 02, 2023 2:46 pm
Megapixsel skrev: tir apr 25, 2023 9:57 am Har i februar og mars prøvd å spise oftere for å gå litt opp i vekt etter operasjon i høst. Merket at energien var litt mer variabel.
Men synes det er mye bedre med ca 8t spisevindu så da gikk jeg tilbake til det. Tar nok bare litt lengre tid, men det går fint. Viktigste er at muskelmassen i kneet øker, har heldigvis begynt å skyte litt fart med treningen.
Er ikke sånn at jeg må opp i vekt heller. Ligger på 78kg ish nå og anslår jeg ligger rundt 15% kroppsfett.

I løpet av mai tror jeg at jeg skal prøve meg på tre-fem dager faste. Noen her som har prøvd lignende?
Hvorfor vil du faste over flere dager, hvis du prøver å bygge opp muskelmasse?

Faster du så lenge, vil du bryte ned muskler, helt garantert.
Nå er vel muskler det siste kroppen vil kvitte seg med, så noen dager faste vil neppe ha noe å si på muskelmassen.
Så lenge den kvitter seg med fett er jeg happy.

startelver

Legg inn av startelver »

Du får rapportere tilbake.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

startelver skrev: tir mai 02, 2023 8:29 pm Du får rapportere tilbake.
Will do. Ee ikke helt sikker når det blir, sannsynligvis i slutten av måneden.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: tir mai 02, 2023 3:05 pm
Tjaaah skrev: tir mai 02, 2023 2:46 pm
Megapixsel skrev: tir apr 25, 2023 9:57 am Har i februar og mars prøvd å spise oftere for å gå litt opp i vekt etter operasjon i høst. Merket at energien var litt mer variabel.
Men synes det er mye bedre med ca 8t spisevindu så da gikk jeg tilbake til det. Tar nok bare litt lengre tid, men det går fint. Viktigste er at muskelmassen i kneet øker, har heldigvis begynt å skyte litt fart med treningen.
Er ikke sånn at jeg må opp i vekt heller. Ligger på 78kg ish nå og anslår jeg ligger rundt 15% kroppsfett.

I løpet av mai tror jeg at jeg skal prøve meg på tre-fem dager faste. Noen her som har prøvd lignende?
Hvorfor vil du faste over flere dager, hvis du prøver å bygge opp muskelmasse?

Faster du så lenge, vil du bryte ned muskler, helt garantert.
Nå er vel muskler det siste kroppen vil kvitte seg med, så noen dager faste vil neppe ha noe å si på muskelmassen.
Så lenge den kvitter seg med fett er jeg happy.
Her er en sak fra Jefferson Health om faste og muskelmasse.
Man trenger kanskje ikke gjøre ting for vanskelig, noe vi har lett for å gjøre.

https://www.jeffersonhealth.org/your-he ... -heres-why

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»