Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
startelver

Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av startelver »

Da har jeg tatt steget helt ut og satt i gang med semifasting. Kort fortalt går det ut på å la kroppen hvile seg i ca 15 - 17 timer uten mat. Da sitter du igjen med et vindu på 6 timer du kan spise helt normalt.

Hensikten er å forbrenne mere fett under treningsøkter, selv om du ikke spiser må du fortsatt bevege deg under denne korte fasten. Og samtidig reparere celler i kroppen og styrke immunforsvaret.

Etter en til 2 uker vil du aldri lenger savne den store frokosten du tidligere måtte ha.

Her følger noen enkle steg du kan bruke.

Steg 1 : Last ned appen Simple. Du kan da følge en plan som passer deg og samtidig registrere maten du spiser, drikken du får i deg og legge inn vekt osv. Appen er helt gratis, selv om det finnes en premium plan er det ingen grunn til å bruke den.

Steg 2: Beregn det siste måltidet til å være før kl. 22, eller 2-3 timer før du legger deg.

Steg 3 : Når du våkner opp uthvilt på morgenen er det tid for å drikke vann, gjerne en halv liter. Du kan selvsagt også drikke svart kaffe eller te.

Steg 4: Tid for en rask treningsøkt for å forbrenne fett. Jeg pleier å bruke 1 time på lett jogging eller rask gåing. Du kan selvsagt gjøre hva du vil så lenge du er aktiv. Jeg er som regel i anaerob sone i 30 minutter og da føler jeg at kroppen bruker nok krefter .

Steg 5: Etter 12 timer uten mat vil appen fortelle deg at du nå har gjennomført første fase i fasten men at det er nå de neste timene du vil merke forskjellen, spesielt under og etter trening. Jeg har vendt meg til å spise klokken 15, noen ganger litt senere. Det gir meg 17-18 timer med faste og et vindu på 6 timer for å ta inn føde.

Steg 6: Klokken er blitt 15:00/16:00 og det er tid for et næringsrikt og proteinrikt måltid etter eget ønske. Det kan være alt mulig egentlig, men unngå søtsaker og junk food. Ta gjerne mellommåltid , litt sjokolade er ikke noe problem, men unngå for mye sukker selvsagt.
Det er ikke meningen at du skal lesse på med mat i 6 timer , magesekken vil begrense seg selv. Sultfølelsen vil avta på en naturlig måte. (En voksen person trenger ikke mer enn 2000 kalorier per dag)

Tilbake til steg 1 og rinse and repeat. Lykke til!

Jeg har tatt av 2 kilo og skal ned ytterligere 3 kilo. Dette er ingen hokus pokus kur, dette er en livsstilsendring,

Et kort sammendrag er å ta bort frokosten og spise ditt første måltid ut på ettermiddagen. Lev normalt, stopp spisingen klokken 22. Verre er det ikke. ;)
Sist redigert av startelver den søn sep 18, 2022 2:00 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg blir bare tynnere og tynnere, jeg. Uansett hva jeg spiser klarer jeg ikke å gå opp i vekt.

startelver

Legg inn av startelver »

Det hørtes merkelig ut, jo eldre man blir jo dårligere blir forbrenningen. Med mindre man lever et svært aktivt liv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

startelver skrev: søn sep 18, 2022 5:46 pm Det hørtes merkelig ut, jo eldre man blir jo dårligere blir forbrenningen. Med mindre man lever et svært aktivt liv.
Det er vel bare det at det er noen som avviker fra det generelle også på dette området.

Noen kan dessuten alltid ete det de vil og hvor mye de vil - og alt er likedan med tanke kroppsfett.
Mens andre må ha spesielle dietter eller passe seg meget strengt.
Så har man alle midt i mellom som er i den såkalte normalen.

Arnold Schwarzenegger advarte vel en gang mot mat etter klokken 18:00.
Sikkert smart for noen, men heller ikke det noen absolutt sannhet.

For øvrig bra startinnlegg fra deg.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: lør okt 08, 2022 10:33 am
startelver skrev: søn sep 18, 2022 5:46 pm Det hørtes merkelig ut, jo eldre man blir jo dårligere blir forbrenningen. Med mindre man lever et svært aktivt liv.
Det er vel bare det at det er noen som avviker fra det generelle også på dette området.

Noen kan dessuten alltid ete det de vil og hvor mye de vil - og alt er likedan med tanke kroppsfett.
Mens andre må ha spesielle dietter eller passe seg meget strengt.
Så har man alle midt i mellom som er i den såkalte normalen.

Arnold Schwarzenegger advarte vel en gang mot mat etter klokken 18:00.
Sikkert smart for noen, men heller ikke det noen absolutt sannhet.

For øvrig bra startinnlegg fra deg.
Kan rapportere om at jeg fortsatt er på samme planen. Første måltid inntas ikke før på ettermiddagen og jeg er ikke sulten i det hele tatt når jeg våkner opp.

Men jeg tar en kopp kaffe for å få i gang kroppen. Og selvsagt vann.

Føler at middagen som er dagens høydepunkt smaker bedre også når man har tatt en lengre pause.

Men det er ikke noe problem å variere måltidene før klokken 22.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

En moderat utgave av det der er å droppe frokosten og spise to måltid om dagen. Kombinert med jevnlig trening skal det være nok til å holde eller gå svakt ned i vekt. Selvsagt forutsatt at man ikke spiser junk food ved de to måltidene om dagen.

Har levd omtrent slik i årevis og det lett å holde vekta der den skal være, selv om jeg kan øke litt i forbindelser med ferier eller jul - da jeg lettere ramler ut av den daglige tralten. Da må jeg gjerne øke treningsmengden litt i etterkant for å komme tilbake til matchvekta.

Expekt

Legg inn av Expekt »

startelver skrev: søn sep 18, 2022 1:57 pm Dette er ingen hokus pokus kur, dette er en livsstilsendring,

Et kort sammendrag er å ta bort frokosten og spise ditt første måltid ut på ettermiddagen. Lev normalt, stopp spisingen klokken 22. Verre er det ikke. ;)
Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Veldig mange av oss har ikke apetitt om morgenen, så å droppe frokosten er egentlig veldig enkelt. For meg er det suget om kvelden som er utfordringen, men litt kalorifri drikker eller en kopp te hjelper.

Jeg har fastet slik fra søn - fre et par måneder nå og har gått ned en halv kilo i uka. Litt for mye øl/vin i helgene ødelegger, men da er det bare å løpe litt ekstra.

startelver

Legg inn av startelver »

Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm
startelver skrev: søn sep 18, 2022 1:57 pm Dette er ingen hokus pokus kur, dette er en livsstilsendring,

Et kort sammendrag er å ta bort frokosten og spise ditt første måltid ut på ettermiddagen. Lev normalt, stopp spisingen klokken 22. Verre er det ikke. ;)
Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.
Jeg skjønner tankegangen din. Spesielt hvis man forbinder frokost/lunsj med et sosialt måltid med andre. Men man kan være sosial med en kopp kaffe også.

Man bør spise balansert og sunn mat i 6 timers- vinduet, men det er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt. Så lenge antall kalorier er under 2500 i døgnet så kan man kose seg med det meste.

Og er du på ferie kan du selvsagt endre vanene dine i en periode.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: lør okt 08, 2022 1:23 pm
Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm
startelver skrev: søn sep 18, 2022 1:57 pm Dette er ingen hokus pokus kur, dette er en livsstilsendring,

Et kort sammendrag er å ta bort frokosten og spise ditt første måltid ut på ettermiddagen. Lev normalt, stopp spisingen klokken 22. Verre er det ikke. ;)
Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.
Jeg skjønner tankegangen din. Spesielt hvis man forbinder frokost/lunsj med et sosialt måltid med andre. Men man kan være sosial med en kopp kaffe også.

Man bør spise balansert og sunn mat i 6 timers- vinduet, men det er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt. Så lenge antall kalorier er under 2500 i døgnet så kan man kose seg med det meste.

Og er du på ferie kan du selvsagt endre vanene dine i en periode.
Dette medfører selvsagt ikke riktighet. Å si at alle nordmenn har en daglig forbrenning på over 2500 kcal blir litt for enkelt.

startelver

Legg inn av startelver »

Alpha skrev: ons okt 12, 2022 10:08 pm
startelver skrev: lør okt 08, 2022 1:23 pm
Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm

Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.
Jeg skjønner tankegangen din. Spesielt hvis man forbinder frokost/lunsj med et sosialt måltid med andre. Men man kan være sosial med en kopp kaffe også.

Man bør spise balansert og sunn mat i 6 timers- vinduet, men det er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt. Så lenge antall kalorier er under 2500 i døgnet så kan man kose seg med det meste.

Og er du på ferie kan du selvsagt endre vanene dine i en periode.
Dette medfører selvsagt ikke riktighet. Å si at alle nordmenn har en daglig forbrenning på over 2500 kcal blir litt for enkelt.
Dette var ikke nøyaktig, vi er alle forskjellig. dette er på generell basis. Kvinner trenger mindre kalorier enn menn bl.a

Jeg har lest mye om ernæring og BMI så ta det sånn ca, ikke vanskelig å finne ut av din BMI og hva anbefalt kaloriforbruk er i forhold til aktivitet.

Jeg greier meg fint med 1500 kalorier i dagesvis hvis jeg vil.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: ons okt 12, 2022 10:47 pm
Alpha skrev: ons okt 12, 2022 10:08 pm
startelver skrev: lør okt 08, 2022 1:23 pm

Jeg skjønner tankegangen din. Spesielt hvis man forbinder frokost/lunsj med et sosialt måltid med andre. Men man kan være sosial med en kopp kaffe også.

Man bør spise balansert og sunn mat i 6 timers- vinduet, men det er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt. Så lenge antall kalorier er under 2500 i døgnet så kan man kose seg med det meste.

Og er du på ferie kan du selvsagt endre vanene dine i en periode.
Dette medfører selvsagt ikke riktighet. Å si at alle nordmenn har en daglig forbrenning på over 2500 kcal blir litt for enkelt.
Dette var ikke nøyaktig, vi er alle forskjellig. dette er på generell basis. Kvinner trenger mindre kalorier enn menn bl.a

Jeg har lest mye om ernæring og BMI så ta det sånn ca, ikke vanskelig å finne ut av din BMI og hva anbefalt kaloriforbruk er i forhold til aktivitet.

Jeg greier meg fint med 1500 kalorier i dagesvis hvis jeg vil.
1) Jeg forstår bare ikke poenget med alt dette. I forrige innlegg virker det som at man kan spiste alt man vil, gitt at det ikke overskrider 2500 kcal daglig og forholder seg til dette spisevinduet. Nå sier du det er individuelt?

2) Det finnes ikke anbefalinger for kaloriforbruk, men kaloriinntak. En skal få lov til å være så aktiv som man selv ønsker, tenker jeg - derav ingen anbefalt grense for energiforbruk.

3) Hva er poenget med spisevindu om man uansett må forholde seg til en øvre daglig grense kcal? Tenker da utelukkende på vektnedgang.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Expekt skrev: lør okt 08, 2022 12:30 pm
Droppe frokost og lunsj altså. Er dette en måte man ønsker å leve resten av livet på? Hell no, tenker jeg.
Jeg skjønner om man er veldig overvektig og trenger å prøve noe nytt, men å spise slik i en lang periode tror jeg bare er slitsomt.
Farvel til hotellfrokost når man er ute og reiser. 😁

Dette kan sikkert fungere for noen, men for mange kommer trening, familie og jobb i veien.

Mange trenger en livsstilsendring, men jeg ville gått for en som ikke inneholder å faste 18 timer i døgnet. Stor sannsynlighet for at man overspiser når man først har spisevindu også.
For de fleste er virkelig ikke dette noe problem. Har selv levd mer eller mindre på denne måten de siste to årene, dog med 16 timers faste og 8 timers spisevindu. Gikk ned ca 12-15 kg første året(var ikke spesielt overvektig, men begynte å få pappakropp) og har opprettholdt vekten siden. Dette har jeg kombinert med full jobb, trening og to små barn. Etter at jeg droppet frokost helt føler jeg meg vesentlig mer opplagt og fokusert utover dagen, og spiser første måltidet ca kl 13, og siste ca kl 21. Omtrent aldri sulten. Og det er ikke sånn at du alltid må følge dette 100%. Jeg tar gjerne en hotellfrokost når jeg er ute og reiser, eller spiser med resten av familien om det legges opp til en hyggelig familiefrokost. Ikke veldig fokusert på hva jeg spiser i dette 8 timersvinduet, men prøver å velge sunne og gode matvarer innenfor rimelighetens grenser.

startelver

Legg inn av startelver »

Alpha skrev: tor okt 13, 2022 7:24 am
startelver skrev: ons okt 12, 2022 10:47 pm
Alpha skrev: ons okt 12, 2022 10:08 pm

Dette medfører selvsagt ikke riktighet. Å si at alle nordmenn har en daglig forbrenning på over 2500 kcal blir litt for enkelt.
Dette var ikke nøyaktig, vi er alle forskjellig. dette er på generell basis. Kvinner trenger mindre kalorier enn menn bl.a

Jeg har lest mye om ernæring og BMI så ta det sånn ca, ikke vanskelig å finne ut av din BMI og hva anbefalt kaloriforbruk er i forhold til aktivitet.

Jeg greier meg fint med 1500 kalorier i dagesvis hvis jeg vil.
1) Jeg forstår bare ikke poenget med alt dette. I forrige innlegg virker det som at man kan spiste alt man vil, gitt at det ikke overskrider 2500 kcal daglig og forholder seg til dette spisevinduet. Nå sier du det er individuelt?

2) Det finnes ikke anbefalinger for kaloriforbruk, men kaloriinntak. En skal få lov til å være så aktiv som man selv ønsker, tenker jeg - derav ingen anbefalt grense for energiforbruk.

3) Hva er poenget med spisevindu om man uansett må forholde seg til en øvre daglig grense kcal? Tenker da utelukkende på vektnedgang.
Du finner masse info om dette på nettet. Kan også anbefale Debatten på NRK som hadde nettopp dette med semifasting som tema for noen uker siden. Jeg er ingen ekspert, men jeg hører på ekspertene og tar til meg de rådene som kommer.

Jeg forbrenner fett når kroppen tar en pause fra matinntaket. Når jeg har spist det jeg skal ha i 6 timer, så er det minimum 12 timer til neste måltid, men som regel går det 17-18 timer før jeg spiser. På den tiden fra 12 timer til 18 timer forbrenner kroppen mere fett enn om du skulle fortsette å ta til deg næring. Dette er vitenskapelig dokumentert og ikke noen grunn til å ikke ta til seg.

Så hjelper det selvsagt med trening samtidig.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tor okt 13, 2022 11:36 am
Alpha skrev: tor okt 13, 2022 7:24 am
startelver skrev: ons okt 12, 2022 10:47 pm

Dette var ikke nøyaktig, vi er alle forskjellig. dette er på generell basis. Kvinner trenger mindre kalorier enn menn bl.a

Jeg har lest mye om ernæring og BMI så ta det sånn ca, ikke vanskelig å finne ut av din BMI og hva anbefalt kaloriforbruk er i forhold til aktivitet.

Jeg greier meg fint med 1500 kalorier i dagesvis hvis jeg vil.
1) Jeg forstår bare ikke poenget med alt dette. I forrige innlegg virker det som at man kan spiste alt man vil, gitt at det ikke overskrider 2500 kcal daglig og forholder seg til dette spisevinduet. Nå sier du det er individuelt?

2) Det finnes ikke anbefalinger for kaloriforbruk, men kaloriinntak. En skal få lov til å være så aktiv som man selv ønsker, tenker jeg - derav ingen anbefalt grense for energiforbruk.

3) Hva er poenget med spisevindu om man uansett må forholde seg til en øvre daglig grense kcal? Tenker da utelukkende på vektnedgang.
Du finner masse info om dette på nettet. Kan også anbefale Debatten på NRK som hadde nettopp dette med semifasting som tema for noen uker siden. Jeg er ingen ekspert, men jeg hører på ekspertene og tar til meg de rådene som kommer.

Jeg forbrenner fett når kroppen tar en pause fra matinntaket. Når jeg har spist det jeg skal ha i 6 timer, så er det minimum 12 timer til neste måltid, men som regel går det 17-18 timer før jeg spiser. På den tiden fra 12 timer til 18 timer forbrenner kroppen mere fett enn om du skulle fortsette å ta til deg næring. Dette er vitenskapelig dokumentert og ikke noen grunn til å ikke ta til seg.

Så hjelper det selvsagt med trening samtidig.
Dette stemmer ikke og Marit Kolby er egentlig enig med resten av debattantene, men har et produkt å selge. Merkelig at du faster om du hører på ekspertene, for "ekspertene" i Norge anbefaler ikke fasting. Må understreke at de heller ikke fraråder fasting.

Ja, du forbrenner fett når du kroppen er i en katabol tilstand. La meg legge frem to scenarier.

1) Du spiser 2000 kcal jevnt gjennom dagen og har en BMR*PAL som tilsvarer 2500 kcal. Gjennom dagen vil kroppen veksle mellom å være anabol og katabol, men du vil på slutten av dagen være 500 kcal underskudd. Dette vil tilsvare 0.5 kg fett brent i løpet av én uke.

2) Du spiser 2000 kcal i et vindu på 6 timer og har en BMR*PAL som tilsvarer 2500 kcal. Gjennom store deler av dagen og natten er kroppen i en katabol tilstand. Fett og glykogen brytes ned for å brukes som enerigkilde. Etter matinntak vil maten du spiser lagres i form av glykogen og fett, men i mindre grad enn hva du har forbrent gjennom dagen. Faktisk 500 kcal mindre enn hva du har forbrent. Dette vil tilsvare 0.5kg fett brent i løpet av én uke.

At the end of the day så er det ingen forskjell. Kun to ulike stier til nøyaktig samme mål.

startelver

Legg inn av startelver »

Du får ha din mening, så får jeg ha min mening, jeg orker ikke å sitere deg engang.

Å skrive så mye som du gjør bare for å markere ditt standpunkt , da får du heller opprette en egen tråd.

Jeg går ned i vekt ved å følge denne metoden så kan du fortsette å gjøre det du driver med.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Har lyst til å prøve faste over flere dager / uker. Ta et skippertak. Jobben blir slapp de neste ukene så en god mulighet for det nå. Vann, kaffe og monster uten sukker er innenfor? ;) 8-) Skal gjøre et forsøk ihvertfall

startelver

Legg inn av startelver »

Er mange apper man kan laste ned og følge en plan. Du finner sikkert noe som passer.

I dag er jeg ferdig med treningsturen, det ble 7 km med kjapp gåing og lett jogging.

Når jeg kom hjem ble det litt lett løfting av vekter pluss øvelser på matten i 30 minutter.

Mitt siste måltid hadde jeg i går klokken 21:30

Har allerede hatt en stor kopp kaffe. Er fortsatt ikke sulten. Jeg forbrenner fett as we speak. ;)

Gleder meg til middag :D

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Alpha skrev: tor okt 13, 2022 1:07 pm Dette stemmer ikke og Marit Kolby er egentlig enig med resten av debattantene, men har et produkt å selge. Merkelig at du faster om du hører på ekspertene, for "ekspertene" i Norge anbefaler ikke fasting. Må understreke at de heller ikke fraråder fasting.

Ja, du forbrenner fett når du kroppen er i en katabol tilstand. La meg legge frem to scenarier.

1) Du spiser 2000 kcal jevnt gjennom dagen og har en BMR*PAL som tilsvarer 2500 kcal. Gjennom dagen vil kroppen veksle mellom å være anabol og katabol, men du vil på slutten av dagen være 500 kcal underskudd. Dette vil tilsvare 0.5 kg fett brent i løpet av én uke.

2) Du spiser 2000 kcal i et vindu på 6 timer og har en BMR*PAL som tilsvarer 2500 kcal. Gjennom store deler av dagen og natten er kroppen i en katabol tilstand. Fett og glykogen brytes ned for å brukes som enerigkilde. Etter matinntak vil maten du spiser lagres i form av glykogen og fett, men i mindre grad enn hva du har forbrent gjennom dagen. Faktisk 500 kcal mindre enn hva du har forbrent. Dette vil tilsvare 0.5kg fett brent i løpet av én uke.

At the end of the day så er det ingen forskjell. Kun to ulike stier til nøyaktig samme mål.
Ja, alt du påpeker er rett. Det er så vanvittig mye tulleinformasjon rundt dette med "intermittent fasting".

Nei, kroppen forbrenner ikke magisk mer fett. Det som nok skjer, er at de som venner seg til sånn fasting som oftest synes det er lettere å spise mindre.

Dette er kun en preferanse, og det er helt merkelig at det er så mye tull rundt det. Jeg skjønner ikke helt hva folk skal selge heller, for det er gratis å ikke spise i noen timer.

Flott for de det virker for, men ja, her er det mye svada ute og går.
startelver skrev: tor okt 13, 2022 2:59 pm Jeg forbrenner fett as we speak. ;)
Det kommer nok an på hvor mye karbohydrater du spiste i går kveld, og hvor mye du har beveget deg hittil i dag.

startelver

Legg inn av startelver »

Det går ikke an å overbevise bergensere tydeligvis.

Dere får tro hva dere vil, jeg vet det hjelper og det er masse dokumentasjon ute.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis dere ikke har noe positivt å bidra med annet enn å trolle kan dere egentlig holde dere unna tråden.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Tjaaah skrev: tor okt 13, 2022 3:14 pm

Ja, alt du påpeker er rett. Det er så vanvittig mye tulleinformasjon rundt dette med "intermittent fasting".

Nei, kroppen forbrenner ikke magisk mer fett. Det som nok skjer, er at de som venner seg til sånn fasting som oftest synes det er lettere å spise mindre.

Dette er kun en preferanse, og det er helt merkelig at det er så mye tull rundt det. Jeg skjønner ikke helt hva folk skal selge heller, for det er gratis å ikke spise i noen timer.

Flott for de det virker for, men ja, her er det mye svada ute og går.
Vel, det finnes en del forskning som går på at man gjennom fasting uvvikler "brune" fettceller. I motsetning til hvite fettceller som lagrer energi, så produserer "brune" fettceller varme, som igjen gjør at de forbruker energi, den samme enrgien som hvite fettceller lagrer. Dette igjen betyr at forbrenningen faktisk øker under faste

startelver

Legg inn av startelver »

TheOpiate skrev: tor okt 13, 2022 6:00 pm
Tjaaah skrev: tor okt 13, 2022 3:14 pm

Ja, alt du påpeker er rett. Det er så vanvittig mye tulleinformasjon rundt dette med "intermittent fasting".

Nei, kroppen forbrenner ikke magisk mer fett. Det som nok skjer, er at de som venner seg til sånn fasting som oftest synes det er lettere å spise mindre.

Dette er kun en preferanse, og det er helt merkelig at det er så mye tull rundt det. Jeg skjønner ikke helt hva folk skal selge heller, for det er gratis å ikke spise i noen timer.

Flott for de det virker for, men ja, her er det mye svada ute og går.
Vel, det finnes en del forskning som går på at man gjennom fasting uvvikler "brune" fettceller. I motsetning til hvite fettceller som lagrer energi, så produserer "brune" fettceller varme, som igjen gjør at de forbruker energi, den samme enrgien som hvite fettceller lagrer. Dette igjen betyr at forbrenningen faktisk øker under faste
Nemlig, takk, gidder ikke å laste opp alle forskningsrapportene på dette, er veldig enkelt å bruke Google.

Alpha

Legg inn av Alpha »

TheOpiate skrev: tor okt 13, 2022 6:00 pm
Tjaaah skrev: tor okt 13, 2022 3:14 pm

Ja, alt du påpeker er rett. Det er så vanvittig mye tulleinformasjon rundt dette med "intermittent fasting".

Nei, kroppen forbrenner ikke magisk mer fett. Det som nok skjer, er at de som venner seg til sånn fasting som oftest synes det er lettere å spise mindre.

Dette er kun en preferanse, og det er helt merkelig at det er så mye tull rundt det. Jeg skjønner ikke helt hva folk skal selge heller, for det er gratis å ikke spise i noen timer.

Flott for de det virker for, men ja, her er det mye svada ute og går.
Vel, det finnes en del forskning som går på at man gjennom fasting uvvikler "brune" fettceller. I motsetning til hvite fettceller som lagrer energi, så produserer "brune" fettceller varme, som igjen gjør at de forbruker energi, den samme enrgien som hvite fettceller lagrer. Dette igjen betyr at forbrenningen faktisk øker under faste
Føler meg ganske sikker på at man ikke har noe signifikant celledannelse under selve fasten. Kroppen er i en katabol tilstand. Ser vi bort ifra når brunt fettvev dannes, så har det nok ingen signifikant effekt uansett. Folk har ulik mengde brunt fettvev. Som barn har man mye mer og så "vokser man det av seg". Ettersom funksjonen til brunt fettvev er å produsere varme, så er det nok mer hensiktsmessig å ta kalde dusjer/isbading - uten at jeg skal fyre opp den debatten.

Uansett så vil termogenesen utgjøre 5-10% av metabolismen. Tar vi utgangspunkt 2000 kcal, så snakker vi om 100-200 kcal. Cirka det samme som 1-2 ss olje. Dette er termogenesen som helhet, snakker vi om forskjellen mellom en person med litt mer brunt fettvev enn en med litt mindre brunt fettvev - DA snakker vi om ubetydelige forskjeller. Dette gitt at teorien om at fasting øker produksjon av brunt fettvev stemmer, og selv det er vel strengt tatt ikke godt nok vitenskapelig dokumentert per nå. Vi snakker syltynt grad av evidens og absolutt for tynt til å kunne gi noen som helst form for anbefaling basert på akkurat det.

Ellers kan jeg presisere at hvite fettceller ikke lagrer energi - de ER energi. Disse fettcellene lages ved anabolisme og dette forekommer hos mennesker som driver med periodisk faste. Forskjellen er bare når på dagen dette skjer.

Alpha

Legg inn av Alpha »

startelver skrev: tor okt 13, 2022 6:16 pm
TheOpiate skrev: tor okt 13, 2022 6:00 pm
Tjaaah skrev: tor okt 13, 2022 3:14 pm

Ja, alt du påpeker er rett. Det er så vanvittig mye tulleinformasjon rundt dette med "intermittent fasting".

Nei, kroppen forbrenner ikke magisk mer fett. Det som nok skjer, er at de som venner seg til sånn fasting som oftest synes det er lettere å spise mindre.

Dette er kun en preferanse, og det er helt merkelig at det er så mye tull rundt det. Jeg skjønner ikke helt hva folk skal selge heller, for det er gratis å ikke spise i noen timer.

Flott for de det virker for, men ja, her er det mye svada ute og går.
Vel, det finnes en del forskning som går på at man gjennom fasting uvvikler "brune" fettceller. I motsetning til hvite fettceller som lagrer energi, så produserer "brune" fettceller varme, som igjen gjør at de forbruker energi, den samme enrgien som hvite fettceller lagrer. Dette igjen betyr at forbrenningen faktisk øker under faste
Nemlig, takk, gidder ikke å laste opp alle forskningsrapportene på dette, er veldig enkelt å bruke Google.
Vil gjerne se den forskningsrapporten, for meg bekjent aktiveres brunt fettvev når man utsettes for kulde. Hvordan det dannes er en HELT annen debatt. Den termiske effekten av brunt fettvev ser man ikke ved lipogenese, man ser det ved kulde hvor kroppen prøver å opprettholde homostease.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

startelver skrev: tor okt 13, 2022 4:56 pm Hvis dere ikke har noe positivt å bidra med annet enn å trolle kan dere egentlig holde dere unna tråden.
Er det trolling å bidra til en fruktbar diskusjon om temaet? Skal tråden være et ekkokammer der du ikke kan godta andre meninger? Både @Alpha og @Tjaaah kom med saklige innlegg i tråden, og det kan jo på ingen måte kategoriseres som trolling. Synes de kom med interessante innspill, og det gjorde denne tråden bedre. Du eier ikke tråden selv om du starter den.

startelver

Legg inn av startelver »

Ojsann der kom det enda en som ikke har noe positivt å bidra med. Takk for at dere ødelegger tråden.

startelver

Legg inn av startelver »

Heldigvis kan man bruke ignorer-funksjonen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: tor okt 13, 2022 6:29 pm Ojsann der kom det enda en som ikke har noe positivt å bidra med. Takk for at dere ødelegger tråden.
Ser ut som at denne fastingen din tærer litt på humøret.

startelver

Legg inn av startelver »

@4pLaY kan du rydde opp i tråden, dette var ment som en positiv tråd som skal handle om min semifasting, hvis ikke må jeg opprette en ny en.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»