Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Hvor enkelt er det å semifaste? Veldig enkelt.

Legg inn av return_of_drakkar »

Texas_John skrev: ons jan 18, 2023 12:58 pm
return_of_drakkar skrev: ons jan 18, 2023 12:51 pm
Texas_John skrev: ons jan 18, 2023 12:39 pm Veganere har i snitt dobbelt så mange sykefraværsdager som ikke-veganere, og har tre ganger så høy sannsynlighet for å besøke fastlegen. De har også 40% høyere risiko for beinbrudd, får lavere barn, og har i snitt mindre muskelmasse (derav svakere), for å nevne noe.

Men all ære til fyren som greier å konsumere 270 gram protein i form av proteinshakes hver dag. Selv får jeg på det meste i meg to stykker som gir +/- 30 gram protein, å ligge på nesten 10 ganger så mye som dette er rett og slett imponerende.
Hvor har du dette fra da?
Du kan sikkert henvise til noe, så kan man også henvise til slikk som denne; https://www.pcrm.org/news/health-nutrit ... e-strength
Sykefravær https://www.news.com.au/lifestyle/healt ... 7f24c3b5a0
Fastlege https://au.news.yahoo.com/vegans-twice- ... rf9ygFcDbP
Beinbrudd https://forskning.no/mat-vegetarianism/ ... re/1781023
Lavere barn https://www.dailymail.co.uk/sciencetec ... erage.html
Muskelmasse https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29319158/
Vi kan først ta de 2 første du sikter til, de med "au" i adressen.
Dette er kommentert i den siste av mine henvisninger.
Når det gjaldt sykedager så er det også slik at yngre gjerne tar flere enn eldere, og yngre er oftere inne på veganbølgen.
Men studien sier ikke noe om hvorfor man tok flere dager.
Det var en sammenheng (korrelation), men man kunne ikke si noe om kausaliteten (årsaken).
Årsak kan aldri (eller som oftest ikke) bevises, men bare sannsynliggjøres.


Btw, i den siste setningen av den andre lenken din (nr2) --- hva står det der?
Man kan da sikkert velge mellom pest og kolera ad denne vs et par centimeter lavere... :D

Som jeg har sagt kan man ikke si at en gitt diet er 100% det beste for alle.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er mange muskelbyggere (body builders) som også lever på vegetar mat, finnes flere eksempler på dette.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: man jan 16, 2023 12:53 pm Kostholdsrådene er rettet mot populasjonen som en enhet. De er generelle og skal treffe folk flest. Har man sykdommer, allergier og intoleranser kan man dra fordel av individuelle kostråd.
Joda, jeg forstår jo det, og er enig i at slik må det være fordi det er jo umulig å spesialsy for hver enkelt.
Jeg er også enig i at, som jeg tror at du mener, at man ved å dramatisk endre, så er det fornuftig for mange å sjekke seg litt først.
Som jeg før har nevnt settes mange på lavproteinkur ved enkelte utslag på lever- og nyreprøver.
Ekstrem lavkarbo a la LCHF kan ha sine fordeler ganske raskt, men man har vel kanskje ikke oversikt over langtidsvirkninger.

Jeg råder ingen til å ha et bestemt matfat, for jeg vet av egen erfaring at det kan gi negative utslag.

Du kjenner sikkert til Gamma GT.
Da jeg prøvde ekstrem LCHF funket det utmerket på fettprosent, kolesterol og annet var veldig fint, unntatt GT som ble nærmest kategorisert som alkoholiker-nivå...
Men det rettet seg fort opp ved å kutte ut dette og leve mer normalt.

GT er det jeg kan ha litt verdier på iblant, så jeg følger her gode råd om alkohol (aldri likt det og er helt avholds), rødt kjøtt, smør, men drikker da kaffe som er bra for dette. Og da også mye frukt og grønnsaker - og dette passer for meg.

Noe interessant er at egg (vanlige egg) er bra ad glutamyl-cysteinyl-glycin og da for GT.
Det samme med belgfrukter.
Noen sliter også med urat, og da er det også bra å ikke gumle i seg for mye kjøtt, men der er jo av animalsk egg og meieriprodukter ok.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

return_of_drakkar skrev: ons jan 18, 2023 1:54 pm Vi kan først ta de 2 første du sikter til, de med "au" i adressen.
Dette er kommentert i den siste av mine henvisninger.
Når det gjaldt sykedager så er det også slik at yngre gjerne tar flere enn eldere, og yngre er oftere inne på veganbølgen.
Men studien sier ikke noe om hvorfor man tok flere dager.
Det var en sammenheng (korrelation), men man kunne ikke si noe om kausaliteten (årsaken).
Årsak kan aldri (eller som oftest ikke) bevises, men bare sannsynliggjøres.


Btw, i den siste setningen av den andre lenken din (nr2) --- hva står det der?
Man kan da sikkert velge mellom pest og kolera ad denne vs et par centimeter lavere... :D

Som jeg har sagt kan man ikke si at en gitt diet er 100% det beste for alle.
"It has also been found going meat-free means you are less likely to be obese." Selvsagt. Når maten du spiser ikke er spesielt god (eller næringsrik) så spiser du naturlig nok mindre. Folk som er opptatt av kosthold på generell basis har mindre sjans for å bli fete, enten de er vegetar/vegan eller ei.

Ellers har jeg vel aldri hørt om noen som har dødd av kjøtt, nøtter derimot er regelrett livsfarlig for mange.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: ons jan 18, 2023 2:32 pm
return_of_drakkar skrev: ons jan 18, 2023 1:54 pm Vi kan først ta de 2 første du sikter til, de med "au" i adressen.
Dette er kommentert i den siste av mine henvisninger.
Når det gjaldt sykedager så er det også slik at yngre gjerne tar flere enn eldere, og yngre er oftere inne på veganbølgen.
Men studien sier ikke noe om hvorfor man tok flere dager.
Det var en sammenheng (korrelation), men man kunne ikke si noe om kausaliteten (årsaken).
Årsak kan aldri (eller som oftest ikke) bevises, men bare sannsynliggjøres.


Btw, i den siste setningen av den andre lenken din (nr2) --- hva står det der?
Man kan da sikkert velge mellom pest og kolera ad denne vs et par centimeter lavere... :D

Som jeg har sagt kan man ikke si at en gitt diet er 100% det beste for alle.
"It has also been found going meat-free means you are less likely to be obese." Selvsagt. Når maten du spiser ikke er spesielt god (eller næringsrik) så spiser du naturlig nok mindre. Folk som er opptatt av kosthold på generell basis har mindre sjans for å bli fete, enten de er vegetar/vegan eller ei.

Ellers har jeg vel aldri hørt om noen som har dødd av kjøtt, nøtter derimot er regelrett livsfarlig for mange.

"Alpha-gal syndrome (AGS) (also called alpha-gal allergy, red meat allergy, or tick bite meat allergy) is a serious, potentially life-threatening allergic reaction. AGS symptoms occur after people eat red meat or are exposed to other products containing alpha-gal."

En kan også få dødelige reaksjoner fra egg, fisk og sjømat generelt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Texas_John skrev: ons jan 18, 2023 2:32 pm "It has also been found going meat-free means you are less likely to be obese." Selvsagt. Når maten du spiser ikke er spesielt god (eller næringsrik) så spiser du naturlig nok mindre. Folk som er opptatt av kosthold på generell basis har mindre sjans for å bli fete, enten de er vegetar/vegan eller ei.
Litt artig denne om feit.
Det er jo mange av veganer / vegetarianer som er alt annet enn tynne, for å si det slik.
Så det er nok en del forskjellige faktorer som kan spille inn.

startelver

Legg inn av startelver »

return_of_drakkar skrev: ons jan 18, 2023 5:31 pm
Texas_John skrev: ons jan 18, 2023 2:32 pm "It has also been found going meat-free means you are less likely to be obese." Selvsagt. Når maten du spiser ikke er spesielt god (eller næringsrik) så spiser du naturlig nok mindre. Folk som er opptatt av kosthold på generell basis har mindre sjans for å bli fete, enten de er vegetar/vegan eller ei.
Litt artig denne om feit.
Det er jo mange av veganer / vegetarianer som er alt annet enn tynne, for å si det slik.
Så det er nok en del forskjellige faktorer som kan spille inn.
Det finnes også muskelmenn som har skiftet over til en kjøttfri diett. Det er selvsagt avgjørende hva de får av seg når de samtidig skal bygge opp kroppen. Ligger masse videoer ute som følger de på veien.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Muskelhypertrofi skjer ved progressiv belastningen av muskulaturen. Ingen øker muskeltverrsnittet av maten man spiser. Unntaket er barn/ungdom i utvikling og voksne som tilfører kroppen en kunstig høy mengde anabole androgene steroider.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Noen her som praktiserer keto eller lavkarbo?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: fre jan 20, 2023 11:38 am Noen her som praktiserer keto eller lavkarbo?
Jeg har prøvd det, men se min kommentar av ons jan 18, 2023 2:27 pm.
Det funket fint for mye, men det ga også noen veldige negative utslag.
Men det var altså: meg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Back to Business.
Av forskjellige årsaker har jeg lagt en plan om en slags faste, selv om noen sikkert, og kanskje med rette vil si at det ikke er faste som sådan.
Eller semi eller hva man vil.

Fra 20:00 til 04:00 ...ingen mat
Fra 04:00 til 12:00 ...bare frukt (selv om jo ikke starter 04 da...)
Fra 12:00 til 20:00 ...annen mat (selv om man i praksis er ferdig ved 18:30 tiden).

Jeg rører ikke kjøtt, fisk, sjokolade og annet godteri, ei heller kjeks og kaker og slike ting.
Det har også å gjøre med ting som jeg ikke går inn på akkurat her.
Prøvd det i 2 uker og det funker veldig fint (det visste jeg vel egentlig da jeg levde slik en god stund for maaange år siden).

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 8:49 pm Back to Business.
Av forskjellige årsaker har jeg lagt en plan om en slags faste, selv om noen sikkert, og kanskje med rette vil si at det ikke er faste som sådan.
Eller semi eller hva man vil.

Fra 20:00 til 04:00 ...ingen mat
Fra 04:00 til 12:00 ...bare frukt (selv om jo ikke starter 04 da...)
Fra 12:00 til 20:00 ...annen mat (selv om man i praksis er ferdig ved 18:30 tiden).

Jeg rører ikke kjøtt, fisk, sjokolade og annet godteri, ei heller kjeks og kaker og slike ting.
Det har også å gjøre med ting som jeg ikke går inn på akkurat her.
Prøvd det i 2 uker og det funker veldig fint (det visste jeg vel egentlig da jeg levde slik en god stund for maaange år siden).
Hva gjør du med omega-3 og B12? Spiser du meieriprodukter, hvis nei. Kalsium?

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg tar ihvertfall alltid fiskeoljekapsler hver dag, just in case

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm
return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 8:49 pm Back to Business.
Av forskjellige årsaker har jeg lagt en plan om en slags faste, selv om noen sikkert, og kanskje med rette vil si at det ikke er faste som sådan.
Eller semi eller hva man vil.

Fra 20:00 til 04:00 ...ingen mat
Fra 04:00 til 12:00 ...bare frukt (selv om jo ikke starter 04 da...)
Fra 12:00 til 20:00 ...annen mat (selv om man i praksis er ferdig ved 18:30 tiden).

Jeg rører ikke kjøtt, fisk, sjokolade og annet godteri, ei heller kjeks og kaker og slike ting.
Det har også å gjøre med ting som jeg ikke går inn på akkurat her.
Prøvd det i 2 uker og det funker veldig fint (det visste jeg vel egentlig da jeg levde slik en god stund for maaange år siden).
Hva gjør du med omega-3 og B12? Spiser du meieriprodukter, hvis nei. Kalsium?
Omega-3 hentes fint fra slik som rapsolje.
Amerikanske og nordiske anbefalinger er vel 1-2 gram per dag.
Et par spiseskjeer gir da nok.
Det er også fint å helle ut over grønnsakssalater.

Kalsium?
Det er mye god og lettopptagelig kalsium i en del plantekost.
Men ja, jeg er slettes ikke fremmed for litt ost og yoghurt.
Ellers blir det egg som det animalske.

Apropos frukten cirka dette:
1 eple
1 banan
1 /2 appelsin
x antall druer (helst røde)
1/2 kiwi
litt slangeark
litt paprika
lit tomtat

Dette deles opp i 2 måltider.
(Min bedre halvdel deler alt opp i små biter, så det ser mer ut enn det faktisk er).

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm B12?
Glemte dette...
Det er mye, slik sett, B12 i egg, men det sies (Balder-klinikken) at B12 er svært vanskelig å ta opp herfra.
Men hvis lageret i kroppen er fullt...går det jo flere år før det blir mangel.
Det er heller ikke noe "tap" å ta 1 tablett B12.
Man får prøve å gjøre det beste ut av det.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: lør jan 21, 2023 8:53 pm
Alpha skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm
return_of_drakkar skrev: fre jan 20, 2023 8:49 pm Back to Business.
Av forskjellige årsaker har jeg lagt en plan om en slags faste, selv om noen sikkert, og kanskje med rette vil si at det ikke er faste som sådan.
Eller semi eller hva man vil.

Fra 20:00 til 04:00 ...ingen mat
Fra 04:00 til 12:00 ...bare frukt (selv om jo ikke starter 04 da...)
Fra 12:00 til 20:00 ...annen mat (selv om man i praksis er ferdig ved 18:30 tiden).

Jeg rører ikke kjøtt, fisk, sjokolade og annet godteri, ei heller kjeks og kaker og slike ting.
Det har også å gjøre med ting som jeg ikke går inn på akkurat her.
Prøvd det i 2 uker og det funker veldig fint (det visste jeg vel egentlig da jeg levde slik en god stund for maaange år siden).
Hva gjør du med omega-3 og B12? Spiser du meieriprodukter, hvis nei. Kalsium?
Omega-3 hentes fint fra slik som rapsolje.
Amerikanske og nordiske anbefalinger er vel 1-2 gram per dag.
Et par spiseskjeer gir da nok.
Det er også fint å helle ut over grønnsakssalater.

Kalsium?
Det er mye god og lettopptagelig kalsium i en del plantekost.
Men ja, jeg er slettes ikke fremmed for litt ost og yoghurt.
Ellers blir det egg som det animalske.

Apropos frukten cirka dette:
1 eple
1 banan
1 /2 appelsin
x antall druer (helst røde)
1/2 kiwi
litt slangeark
litt paprika
lit tomtat

Dette deles opp i 2 måltider.
(Min bedre halvdel deler alt opp i små biter, så det ser mer ut enn det faktisk er).
ALA (fra vegetabilske kilder) kan nesten ikke sammenlignes med DHA og EPA. Omdannelsen av ALA til DHA/EPA er svært ineffektiv. Ville aldri anbefalt omega-3-fettsyrer fra vegetabilske kilder.

Tviler på at du får dekket kalsium fra plantekost, men spiser du litt ost og yoghurt så er du godt på vei. Det norske kostrådet med tre magre meieriprodukter om dagen kommer nettopp pga kalsiumbehov. Det er mulig å få tilstrekkelig uten, men det gjør ting mye vanskeligere.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: lør jan 21, 2023 9:32 pm
Alpha skrev: fre jan 20, 2023 9:33 pm B12?
Glemte dette...
Det er mye, slik sett, B12 i egg, men det sies (Balder-klinikken) at B12 er svært vanskelig å ta opp herfra.
Men hvis lageret i kroppen er fullt...går det jo flere år før det blir mangel.
Det er heller ikke noe "tap" å ta 1 tablett B12.
Man får prøve å gjøre det beste ut av det.
Absolutt ikke noe tap å ta tilskudd. Det er et tap å ikke ta tilskudd, ved mangel - så klart.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: lør jan 21, 2023 11:09 pm
ALA (fra vegetabilske kilder) kan nesten ikke sammenlignes med DHA og EPA. Omdannelsen av ALA til DHA/EPA er svært ineffektiv. Ville aldri anbefalt omega-3-fettsyrer fra vegetabilske kilder.

Tviler på at du får dekket kalsium fra plantekost, men spiser du litt ost og yoghurt så er du godt på vei. Det norske kostrådet med tre magre meieriprodukter om dagen kommer nettopp pga kalsiumbehov. Det er mulig å få tilstrekkelig uten, men det gjør ting mye vanskeligere.


En liten dæsj med tran skader ikke.
Jeg er også oppvokst med tran - for å si det sånn.

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: søn jan 22, 2023 11:21 am
Alpha skrev: lør jan 21, 2023 11:09 pm
ALA (fra vegetabilske kilder) kan nesten ikke sammenlignes med DHA og EPA. Omdannelsen av ALA til DHA/EPA er svært ineffektiv. Ville aldri anbefalt omega-3-fettsyrer fra vegetabilske kilder.

Tviler på at du får dekket kalsium fra plantekost, men spiser du litt ost og yoghurt så er du godt på vei. Det norske kostrådet med tre magre meieriprodukter om dagen kommer nettopp pga kalsiumbehov. Det er mulig å få tilstrekkelig uten, men det gjør ting mye vanskeligere.


En liten dæsj med tran skader ikke.
Jeg er også oppvokst med tran - for å si det sånn.
Jeg påstår ikke at tran skader. Jeg sier at hvis man har et begrenset kosthold, så kan man ikke ha begrenset med kunnskaper for å dekke næringsbehovet. Forskjellen mellom ALA og DHA/EPA er ett av mange eksempler på ting folk ikke tenker over. Derfor bør folk flest spise vanlig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: søn jan 22, 2023 1:46 pm
En liten dæsj med tran skader ikke.
Jeg er også oppvokst med tran - for å si det sånn.
Jeg påstår ikke at tran skader. Jeg sier at hvis man har et begrenset kosthold, så kan man ikke ha begrenset med kunnskaper for å dekke næringsbehovet. Forskjellen mellom ALA og DHA/EPA er ett av mange eksempler på ting folk ikke tenker over. Derfor bør folk flest spise vanlig.
[/quote]

Nei, det har du ikke sagt :).
Dette var min spesielle måte å uttrykke det på fra mitt ståsted.

Jeg har en bra kontroll på planen framover.
Det innebærer da også mat med lite purin-innhold.
Fant i alle fall en grei oversikt for det generelle. som er generelt lett tilgjengelig: https://www.medicalnewstoday.com/articl ... s-to-avoid
Og litt detaljer, som ikke alltid er så lett å finne: https://dr-barbara-hendel.com/en/nutrit ... ent-table/

jamfør: https://www.ars.usda.gov/ARSUSERFILES/8 ... ements.pdf

Alpha

Legg inn av Alpha »

Har du urinsyregikt?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

At det finnes folk som har latt seg lure til å tro at det er sunt å tappe olje av fisk for å «shotte» denne hver dag er rett og slett hysterisk gøy

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 5:11 pm At det finnes folk som har latt seg lure til å tro at det er sunt å tappe olje av fisk for å «shotte» denne hver dag er rett og slett hysterisk gøy
Det funker helt fint å spise den også. Problemet er at folk flest ikke gjør det i stor nok grad.

startelver

Legg inn av startelver »

Man må jo stole på ekspertene når de sier fiskeolje er sunt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: søn jan 22, 2023 5:04 pm Har du urinsyregikt?
Ingen problemer, men urat kan gjerne senkes litt (og litt genetisk).
Og man må innrømme at det har vært en god del inntak av ting med høye purinverdier.
Har jo generell liste, men er litt tall-freak også da...(noe jeg sier andre ikke bør være).

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

startelver skrev: søn jan 22, 2023 6:30 pm Man må jo stole på ekspertene når de sier fiskeolje er sunt.
Forskningen sier vel at det mest optimale er å spise en fisk en gang i blant, for slik å få det i seg på den måten.

Rart med det, skulle nesten tro at 6 millioner+ år med evolusjon hvor vi grovt sett har levd på den samme måten hele denne tiden har formet oss på et bestemt vis

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 8:16 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 6:30 pm Man må jo stole på ekspertene når de sier fiskeolje er sunt.
Forskningen sier vel at det mest optimale er å spise en fisk en gang i blant, for slik å få det i seg på den måten.

Rart med det, skulle nesten tro at 6 millioner+ år med evolusjon hvor vi grovt sett har levd på den samme måten hele denne tiden har formet oss på et bestemt vis
Hvilken forskning er det som har konkludert med fet fisk 'en gang i blant'?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: søn jan 22, 2023 8:45 pm
Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 8:16 pm
startelver skrev: søn jan 22, 2023 6:30 pm Man må jo stole på ekspertene når de sier fiskeolje er sunt.
Forskningen sier vel at det mest optimale er å spise en fisk en gang i blant, for slik å få det i seg på den måten.

Rart med det, skulle nesten tro at 6 millioner+ år med evolusjon hvor vi grovt sett har levd på den samme måten hele denne tiden har formet oss på et bestemt vis
Hvilken forskning er det som har konkludert med fet fisk 'en gang i blant'?
Enhver lege, kostholdsekspert, forsker vil si at det er bedre. Det er en grunn til at omega-3 ikke (lenger) anbefales som forebyggende behandling i forbindelse med hjerteinfarkt.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 8:53 pm
Alpha skrev: søn jan 22, 2023 8:45 pm
Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 8:16 pm
Forskningen sier vel at det mest optimale er å spise en fisk en gang i blant, for slik å få det i seg på den måten.

Rart med det, skulle nesten tro at 6 millioner+ år med evolusjon hvor vi grovt sett har levd på den samme måten hele denne tiden har formet oss på et bestemt vis
Hvilken forskning er det som har konkludert med fet fisk 'en gang i blant'?
Enhver lege, kostholdsekspert, forsker vil si at det er bedre. Det er en grunn til at omega-3 ikke (lenger) anbefales som forebyggende behandling i forbindelse med hjerteinfarkt.
Enhver lege og KEF vil anbefale en middagsporsjon med fisk 2-3 ganger i uken. Er dette vanskelig å få til, så vil enhver lege og KEF anbefale omega-3-tilskudd. Vet ikke med forskere. Finnes forskere innen alle mulige felt som ikke har et snev av peiling om kosthold.

Er derfor interessert i forskningen du siterer.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: søn jan 22, 2023 9:38 pm
Texas_John skrev: søn jan 22, 2023 8:53 pm
Alpha skrev: søn jan 22, 2023 8:45 pm

Hvilken forskning er det som har konkludert med fet fisk 'en gang i blant'?
Enhver lege, kostholdsekspert, forsker vil si at det er bedre. Det er en grunn til at omega-3 ikke (lenger) anbefales som forebyggende behandling i forbindelse med hjerteinfarkt.
Enhver lege og KEF vil anbefale en middagsporsjon med fisk 2-3 ganger i uken. Er dette vanskelig å få til, så vil enhver lege og KEF anbefale omega-3-tilskudd. Vet ikke med forskere. Finnes forskere innen alle mulige felt som ikke har et snev av peiling om kosthold.

Er derfor interessert i forskningen du siterer.
Den kan jeg finne senere når jeg sitter foran PC-en og ikke sitter med mobilen midt mellom to set. Men du har fått med deg at det europeiske legemiddelverket i 2019 fjernet anbefalingen om omega-3 som forebyggende behandling etter hjerteinfarkt da det ikke støttes av forskning? Ref https://tidsskriftet.no/2021/04/kronikk ... ertesykdom

Det europeiske legemiddelverket fjernet i 2019 anbefaling av omega-3 som forebyggende behandling etter hjerteinfarkt. Flere metaanalyser, inkludert en ny Cochranerapport fra 2020, har også kommet frem til at det er svært begrenset kardioprotektiv effekt av omega-3-tilskudd

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»