Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Svar
Varulv2468

Re: Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Legg inn av Varulv2468 »

Bolsonaro kommet ut og uttale seg om presidentvalgets utfallet! Det er i ferd med å komme utenfor kontroll etter hvert som det reises vegsperringer og store mengder Bolsonaro-tilhengere kommer ut for å demonstrere. På flere steder er det fare for opptøyer.

Heldigvis ser det ut at justisdepartementene i den føderale Brasil og delstatene har kontroll på politistyrkene så langt. Dommerstanden har i de siste årene tatt grep for å få orden i rotet som korrupsjonsjegerne hadde skapt, og skal ha blitt en sterk ordensmakt ettersom politiet i Brasil er underordnet justismyndighetene som må adlyde lekfolkene.

For hver time blir det verre så lenge Bolsonaro vil ikke erklære om han akseptere valgets utfallet eller ikke.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har Bolsonaro omsider brutt stillheten, riktignok uten å innrømme nederlaget offentlig. Men han uttalte at han alltid hadde fulgt grunnloven, og kom til å gjøre det også fremover. Presidentens administrasjon uttaler imidlertid at de skal begynne på maktoverføringen til Lula.

Imidlertid et dårlig tegn at Bolsonaro oppfordrer til fredelige demonstrasjoner, noe som fort kan bidra til at situasjonen spinner ute av kontroll.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: tir nov 01, 2022 4:40 pm

Men hvorfor tror du ikke de vil hjelpe Ukraina militært?
Fordi de anser det som NATO-innblanding, og de har et patologisk hat til NATO.

Så til deg; Hvorfor tror du så mange høyreradikale er i mot at Ukraina skal få hjelp mot okkupanten, og sprer all mulig nedsettende påstander om presidenten og politiske ledelse i Ukraina - stort sett samme påstander som kommer fra Kreml?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tir nov 01, 2022 9:02 pm Da har Bolsonaro omsider brutt stillheten, riktignok uten å innrømme nederlaget offentlig. Men han uttalte at han alltid hadde fulgt grunnloven, og kom til å gjøre det også fremover. Presidentens administrasjon uttaler imidlertid at de skal begynne på maktoverføringen til Lula.

Imidlertid et dårlig tegn at Bolsonaro oppfordrer til fredelige demonstrasjoner, noe som fort kan bidra til at situasjonen spinner ute av kontroll.
Så Bolsonaros allierte mener de kan klarer seg uten ham. De har flertall i landets nasjonalforsamlingen - begge kamre i kongressen - og har de fleste delstatene under egne kontroll, så de kan motarbeide Lula uten hindringer. Lula vil dermed i realiteten fra et norsk perspektiv ha en mindretallsregjering som må kunne forhandle med kongressen om saker som angår mer enn bare fullmaktene innenfor utøvende makt. Det kommer til å bli vanskelig fordi den moderate sentrum har blitt helt utradert mens venstresiden har blitt satt meget sterkt tilbake pga. noe som minner om en religiøs revolusjon. Brasil i utgangspunktet er et katolsk land, men evangelikalistene har blitt en mektig politisk kraft.

Og det har blitt innsett i USA og EU at evangelikalismen er meget farefull, disse er ikke evangelister som norske medier ofte omtalt dem som, men rett og slett vekkelseskristne med ekstreme religionskonservative holdninger som grenser mot åpen brudd med kristne tradisjoner, disse omtales som "religiøsfascister" fordi de forkynne fascistiske tankesett og bibelekstremisme - det finnes krefter som vil ha Moseslovene - de er fundamentalistisk som Kristendommens svar mot Islamismen. De er anti-demokratisk og villig til å forkaste alle politiske og kulturelle rettigheter.

De fleste evangelikalistene i Brasil tilhørte de øvre og midte sjiktene i samfunnet, og var i år 2010 "bare" 22,2 %, men etter hvert som de bli flere, blir det mer og mer antidemokratiske tendenser i politikken, i år 2020 hadde dette eksplodert til 31 %, og mye tyder på at dette er på 35 % i dag, 0,8 til 1,2 % vekst hver eneste år! Det er dette som ødela Lulas vinnersjansene slik at han tapte flertallet i alt annet enn presidentvalget - og han vant bare så vidt med 0,9 % mer.

Brazil risikere å bli den første religiøsfascistiske staten i historien - og kan få samme skjebne som Münster i 1535. Mye av det evangelikalistene vil ha, er urealistisk og meget destruktivt i et samfunn som risikerer å faller fra hverandre; Lula trenger å stoppe fattigdomsveksten, men dette motarbeides av de religiøsfascistiske tilhengerne som tror på et kapitalistisk stendersamfunn der de fattige må akseptere disses lodd, og han trenger å stoppe nedhuggingen og åkerdyrkningen, men hva kunne man gjøre mot disse som tror dommerdagen er nær? Evangelikalistene stemples nemlig som en dommerdagskult av evangeliske kirkeeksperter.

Mange katolikkene som stemt mot Lula, gjort det av grådighet og kortsiktighet - mange vil ha Amazonasskogene vekk for å bli rik, uten å fatte at det vil ødelegge dem. Klimaforskerne som har fått rett når det gjelder klimaendringene, ment det vil bli en katastrofe ganske snart i indre Brasil.

Tro ødelegger Brasil.

Corvus

Legg inn av Corvus »

alseboy skrev: tir nov 01, 2022 10:20 pm
Corvus skrev: tir nov 01, 2022 4:40 pm

Men hvorfor tror du ikke de vil hjelpe Ukraina militært?
Fordi de anser det som NATO-innblanding, og de har et patologisk hat til NATO.
Hvorfor svarer du for goingkronos hele tiden? Glemmer å bytte nick?

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: tir nov 01, 2022 10:35 pm

Hvorfor svarer du for goingkronos hele tiden? Glemmer å bytte nick?
Fordi dette er et åpent diskusjonsforum. Hvis det er GK du vil snakke med, så får du sende en PM til ham.
Hvorfor unnlater du konsekvent å svare på spørsmål, og i stedet stadig kommer med nye spørsmål?

Jack

Legg inn av Jack »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Bolsonaro har tydeligvis tro på denne stillheten som strategi, men nå har det iallefall kommet frem fra en høyesterettsdommer at han har gitt opp å vinne valget. Så man får se om han fortsetter med en slags vag dobbelhet rundt om han tror han har mistet presidentembetet eller ikke. Det er dårlig internasjonalt klima for et militærkupp, og når til og de Trump-inspirerte trailer-buddyene hans blir fjernet av folk som vil på fotball-kamp, så har han ikke mye å spille på. Men det kan godt være at han fortsetter å dyrke denne stille-modusen, om ikke annet for å gjøre seg interessant.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: ons nov 02, 2022 11:34 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Bolsonaro har tydeligvis tro på denne stillheten som strategi, men nå har det iallefall kommet frem fra en høyesterettsdommer at han har gitt opp å vinne valget. Så man får se om han fortsetter med en slags vag dobbelhet rundt om han tror han har mistet presidentembetet eller ikke. Det er dårlig internasjonalt klima for et militærkupp, og når til og de Trump-inspirerte trailer-buddyene hans blir fjernet av folk som vil på fotball-kamp, så har han ikke mye å spille på. Men det kan godt være at han fortsetter å dyrke denne stille-modusen, om ikke annet for å gjøre seg interessant.
Du får følge med på stillemodusen hans. Gi beskjed om han uttaler noe som helst du kan klage og syte på de neste månedene, du klarer tydeligvis nesten ikke å vente.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:42 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm
alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:57 pm

Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?
"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Rødt er ikke pro-Russland, selv om de har et fullstendig håpløst standpunkt i at de ikke vil hjelpe militært. Så om vesten hadde gjort som Rødt hadde ønsket så ville Putin vunnet krigen. Det viser jo at de er et parti som lever i en alternativ virkelighet. Men det er selvsagt betydelig verre at Stortingsrepresentanter fra Frp går inn for at Putin skal få annektere deler av Ukraina, da er man pro-Putin.
Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?

Lenta

Legg inn av Lenta »

Bolsonaro følger vel bare oppskriften til sin store helt og forbilde ved å så tvil rundt valgresultatet. Slik ildner han opp tilhengerne sine, samtidig som han polariserer og splitter landet enda mer. Det er akkurat dette som har skjedd i ett visst annet land, og vi ser hvor ille det har blitt der.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:14 am
GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:42 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm

"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Rødt er ikke pro-Russland, selv om de har et fullstendig håpløst standpunkt i at de ikke vil hjelpe militært. Så om vesten hadde gjort som Rødt hadde ønsket så ville Putin vunnet krigen. Det viser jo at de er et parti som lever i en alternativ virkelighet. Men det er selvsagt betydelig verre at Stortingsrepresentanter fra Frp går inn for at Putin skal få annektere deler av Ukraina, da er man pro-Putin.
Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?
Hvilken del av grunnloven er det du tenker på?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: tor nov 10, 2022 12:03 am
Folk_flesk skrev: ons nov 02, 2022 11:34 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am

Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Bolsonaro har tydeligvis tro på denne stillheten som strategi, men nå har det iallefall kommet frem fra en høyesterettsdommer at han har gitt opp å vinne valget. Så man får se om han fortsetter med en slags vag dobbelhet rundt om han tror han har mistet presidentembetet eller ikke. Det er dårlig internasjonalt klima for et militærkupp, og når til og de Trump-inspirerte trailer-buddyene hans blir fjernet av folk som vil på fotball-kamp, så har han ikke mye å spille på. Men det kan godt være at han fortsetter å dyrke denne stille-modusen, om ikke annet for å gjøre seg interessant.
Du får følge med på stillemodusen hans. Gi beskjed om han uttaler noe som helst du kan klage og syte på de neste månedene, du klarer tydeligvis nesten ikke å vente.
Siden du ba meg gi beskjed. Nå har han, via advokat, begynt et malplassert forsøk på å vinne frem i rettssystemet gjennom å få kansellert de "riktige" stemmene. Totalt sjanseløst opplegg, men dette er 100% PR-strategi.

Tropenes Trump er i gang igjen og kopierer som vanlig sin oransje guru.

alseboy

Legg inn av alseboy »

oddvar_kjempebra skrev: ons nov 23, 2022 7:58 am
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:14 am [

Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?
Hvilken del av grunnloven er det du tenker på?
For å spoile her, så tipper jeg grey bommer en smule. Det siktes nok til et Stortingsvedtak fra 1959, som Stortinget frem til 2022 har forholdt seg lojale til.
Forhåpentligvis unødvendig å nevne, men jeg mener naturligvis det var riktig denne gangen å gå bort fra dette 63 år gamle vedtaket.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

alseboy skrev: ons nov 23, 2022 9:04 am
oddvar_kjempebra skrev: ons nov 23, 2022 7:58 am
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:14 am [

Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?
Hvilken del av grunnloven er det du tenker på?
For å spoile her, så tipper jeg grey bommer en smule. Det siktes nok til et Stortingsvedtak fra 1959, som Stortinget frem til 2022 har forholdt seg lojale til.
Forhåpentligvis unødvendig å nevne, men jeg mener naturligvis det var riktig denne gangen å gå bort fra dette 63 år gamle vedtaket.
Jeg føler meg ganske sikker på at det var det han tenkte på ja, men ville jo høre det fra ham.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Lenta skrev: ons nov 23, 2022 12:52 am Bolsonaro følger vel bare oppskriften til sin store helt og forbilde ved å så tvil rundt valgresultatet. Slik ildner han opp tilhengerne sine, samtidig som han polariserer og splitter landet enda mer. Det er akkurat dette som har skjedd i ett visst annet land, og vi ser hvor ille det har blitt der.
Dette hadde jeg personlig ventet skulle komme.
Fjolsonaro har vel frisknet til og kan vise seg offentlig med bukse på.
Nå er det nok antagelig tut og kjør.
Jeg håper folket er litt smartere enn i et visst annet land.
Fjern Fjolset, fyren er farlig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargerik skrev: ons nov 23, 2022 10:20 am
Lenta skrev: ons nov 23, 2022 12:52 am Bolsonaro følger vel bare oppskriften til sin store helt og forbilde ved å så tvil rundt valgresultatet. Slik ildner han opp tilhengerne sine, samtidig som han polariserer og splitter landet enda mer. Det er akkurat dette som har skjedd i ett visst annet land, og vi ser hvor ille det har blitt der.
Dette hadde jeg personlig ventet skulle komme.
Fjolsonaro har vel frisknet til og kan vise seg offentlig med bukse på.
Nå er det nok antagelig tut og kjør.
Jeg håper folket er litt smartere enn i et visst annet land.
Fjern Fjolset, fyren er farlig.
Han er på vei ut exiten, så den er i grunnen grei. Men å få ham fjernet fra brasiliansk politikk blir verre. Han sår nå en offer-rolle-historie blant sine mest idiotiske tilhengere (som tror han er Jesus eller supermann - eller begge deler) om at han "egentlig" vant valget. Det samme tarvelige Trump-oppskriften som i skrivende stund brukes av han og Arizonas Kari Lake, fantasiløse klovner som ikke engang kan finne opp sitt eget manus.

Det jeg frykter mest i forhold til Bolsonaro er alle disse evangelistiske knehønene han rekrutterer. Hvis man ser på rallyene hans så står disse og gjør ekstatiske bevegelser som om den hellige hånd har blitt kjørt rett opp i anusen deres. Denne skrullete bevegelsen vokser og kan bli et stort problem for landet fremover, da det er 0% fornuft og 100% religiøs galskap. Made in USA selvsagt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk_flesk skrev: ons nov 23, 2022 10:30 am
fargerik skrev: ons nov 23, 2022 10:20 am
Lenta skrev: ons nov 23, 2022 12:52 am Bolsonaro følger vel bare oppskriften til sin store helt og forbilde ved å så tvil rundt valgresultatet. Slik ildner han opp tilhengerne sine, samtidig som han polariserer og splitter landet enda mer. Det er akkurat dette som har skjedd i ett visst annet land, og vi ser hvor ille det har blitt der.
Dette hadde jeg personlig ventet skulle komme.
Fjolsonaro har vel frisknet til og kan vise seg offentlig med bukse på.
Nå er det nok antagelig tut og kjør.
Jeg håper folket er litt smartere enn i et visst annet land.
Fjern Fjolset, fyren er farlig.
Han er på vei ut exiten, så den er i grunnen grei. Men å få ham fjernet fra brasiliansk politikk blir verre. Han sår nå en offer-rolle-historie blant sine mest idiotiske tilhengere (som tror han er Jesus eller supermann - eller begge deler) om at han "egentlig" vant valget. Det samme tarvelige Trump-oppskriften som i skrivende stund brukes av han og Arizonas Kari Lake, fantasiløse klovner som ikke engang kan finne opp sitt eget manus.

Det jeg frykter mest i forhold til Bolsonaro er alle disse evangelistiske knehønene han rekrutterer. Hvis man ser på rallyene hans så står disse og gjør ekstatiske bevegelser som om den hellige hånd har blitt kjørt rett opp i anusen deres. Denne skrullete bevegelsen vokser og kan bli et stort problem for landet fremover, da det er 0% fornuft og 100% religiøs galskap. Made in USA selvsagt.
HOLY SHIT!!!
You made my Day!
nfc

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

alseboy skrev: ons nov 23, 2022 9:04 am
oddvar_kjempebra skrev: ons nov 23, 2022 7:58 am
greyserpent skrev: ons nov 23, 2022 12:14 am [

Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?
Hvilken del av grunnloven er det du tenker på?
For å spoile her, så tipper jeg grey bommer en smule. Det siktes nok til et Stortingsvedtak fra 1959, som Stortinget frem til 2022 har forholdt seg lojale til.
Forhåpentligvis unødvendig å nevne, men jeg mener naturligvis det var riktig denne gangen å gå bort fra dette 63 år gamle vedtaket.
Jepp. Stemmer.
Og jeg er også enig at det var riktig å gå bort fra dette vedtaket.

Lenta

Legg inn av Lenta »

https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-11-23/

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - The United States is looking to crack down on environmental criminals behind surging deforestation in the Brazilian Amazon, using penalties such as Magnitsky sanctions to tackle climate change more aggressively, U.S. sources and officials told Reuters.

Dette er interessant. Det er ikke alle sanksjonene til USA jeg er enig i, men ideen om å sanksjonere de som hogger regnskogen i Brasil er interessant. I løpet av de tre første årene som Bolsonaro styrte ble ett område på størrelse med Belgia avskoget i Amazonas. Lula har lovet å beskytte regnskogen og bekjempe avskogingen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Lenta skrev: ons nov 23, 2022 1:54 pm https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-11-23/

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - The United States is looking to crack down on environmental criminals behind surging deforestation in the Brazilian Amazon, using penalties such as Magnitsky sanctions to tackle climate change more aggressively, U.S. sources and officials told Reuters.

Dette er interessant. Det er ikke alle sanksjonene til USA jeg er enig i, men ideen om å sanksjonere de som hogger regnskogen i Brasil er interessant. I løpet av de tre første årene som Bolsonaro styrte ble ett område på størrelse med Belgia avskoget i Amazonas. Lula har lovet å beskytte regnskogen og bekjempe avskogingen.
Klimadebatten har jo pågått noen år, men fremdeles er planeten på full fart til store endringer siden klimaendringene vil fortsette. Debatten om akkurat det faktum gidder jeg ikke å engasjere meg i lengre,
Det kommer til å bli traurig. For våre barnebarn og de etter.
Jeg er død før verden går i oppløsning, heldigvis.
Jada, Lula skal reversere galskapen til fjolsonaro, men om det egentlig hjelper har jeg lite tro på.
Men at et habitat som Amasonas er verd å verne, klimendringer eller ikke, det mener jeg personlig er smartere enn å fortsette å røple det.
Det er mye nyttig i disse skogene.
Inne i jungelen finnes kanskje en vekst eller et insekt som har koden til å være like nyttig som å finne en sopp som har koden til å lage antibiotika.
Regnskogen er full av uoppdagede ting.
Å brenne ned den og miste sjansen til å finne ting vi kan ha nytte av er dumt.
USA er et av de landene som begynner å merke de menneskeskapte klimaendringene for alvor.
Blant flere andre.
Likevel kommer alle ut av COP og er enige om å fortsette å øke utslippene av klimagasser.
Da er det jo stadfestet at vi skal gå til helvete, da. Det har de vedtatt på klima BLA BLA nå.
Det går til helvete, med flagget til topps.
Det skal opprettes et fond for å hjelpe de som er ofre for klimaendringer.
Hurra.
Jeg tror det er mer nyttig å begynne å tenke på hvor femti eller to hundre millioner klimaflyktninger skal bosettes.
De kommer.
Hvilke land er klare for å ta dem i mot?
Mange prøver å regne på det, og de dystreste tallene er at det vil komme mer enn en milliard klimaflyktninger hit og dit innen 2050. Welcome To Norway?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lenta skrev: ons nov 23, 2022 1:54 pm https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-11-23/

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - The United States is looking to crack down on environmental criminals behind surging deforestation in the Brazilian Amazon, using penalties such as Magnitsky sanctions to tackle climate change more aggressively, U.S. sources and officials told Reuters.

Dette er interessant. Det er ikke alle sanksjonene til USA jeg er enig i, men ideen om å sanksjonere de som hogger regnskogen i Brasil er interessant. I løpet av de tre første årene som Bolsonaro styrte ble ett område på størrelse med Belgia avskoget i Amazonas. Lula har lovet å beskytte regnskogen og bekjempe avskogingen.
Alle år med unntak av ett av årene Lula styrte så ble mye mer hogget ned enn de tre første årene til Bolsonaro...

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-59341770

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: ons nov 23, 2022 9:05 pm
Lenta skrev: ons nov 23, 2022 1:54 pm https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-11-23/

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - The United States is looking to crack down on environmental criminals behind surging deforestation in the Brazilian Amazon, using penalties such as Magnitsky sanctions to tackle climate change more aggressively, U.S. sources and officials told Reuters.

Dette er interessant. Det er ikke alle sanksjonene til USA jeg er enig i, men ideen om å sanksjonere de som hogger regnskogen i Brasil er interessant. I løpet av de tre første årene som Bolsonaro styrte ble ett område på størrelse med Belgia avskoget i Amazonas. Lula har lovet å beskytte regnskogen og bekjempe avskogingen.
Alle år med unntak av ett av årene Lula styrte så ble mye mer hogget ned enn de tre første årene til Bolsonaro...

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-59341770

Lula da Silva styrte i perioden 2003-2011. Du har selv lenket til et søylediagram i BBCs artikkel som viser at avskogingen har sunket fra 2004 og hvert år frem til rundt 2012, da avskogingen var på det laveste. Deretter har det økt svakt, men temmelig tydelig fra 2019, da denne psychoen overtok makten. Spørsmålet er bare hvor høyt han ville fått søylen til å gå hvis han hadde fått fortsette å sabotere i 4 år til. Å svi av skog for å begunstige godseiere og næringsinteresser var jo tross alt politikken hans. Noe han var temmelig åpen om.
Bilde1.jpg

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Justice 97 skrev: ons nov 23, 2022 12:07 am Bolsonaro bestrider valgresultatet og ber om at stemmer blir skrotet. Jair Bolsonaro bestrider tapet i Brasils presidentvalg og ber valgmyndighetene om å skrote stemmer som er gitt via de fleste av landets elektroniske stemmemaskiner.

Om stemmene skrotes, vil Bolsonaro stå igjen med 51 prosent av de gjenværende stemmene, og dermed bli gjenvalgt, sa Marcelo de Bessa, advokaten som leverte inn klagen på presidentens vegne, tirsdag.
Høyesteretten har avslått søknaden og bøtelagt Bolsonaro. I de siste årene har det vært lagt merke til at disse kappekledde lekfolk har inntatt en aktivistisk posisjon i disses lovtolkning og domsavgjørelser slik at de i skyggen av polariseringen har seilt opp som en stabil og mektig maktfaktor som verken regjering eller kongress kunne motsi, det var de som stoppet det avsindige korrupsjonsbekjempelsen som hadde blitt manipulert av høyrefolk for å lansere falske anklager, riksrett og fengselsdom mot politiske aktive. Og det var de som mer eller mindre overtok ansvaret for valgordningen uten å bli utfordret. Det var de som løslatt Lula og lot han delta i presidentvalget.

Dommerstanden har blitt den egentlige makten i Brasil, og heldigvis hadde Lula og en rekke liberale forgjengerne etterlatt seg et lovverk som er godt gjennomtenkt og moderat anlagt, dels frikoblet fra ideologisk innhold hentet fra forskjellige -ismer. I andre latinamerikanske land har den samme tendensen også vært observert, men ikke så sterk som i Brasil hvor dommerstanden lot til å være meget opptatt av sitt ansvar for å bevare lov og orden i sitt land. Det var de som fikk Bolsonaros allierte til å kutte ham ut, og det var høyestedommerne som fikk Bolsonaro til å slutte.

Så hvis Lula trenger å styre landet inn på roligere farvann, må han ha dommerstandens støtte - og disse er ikke til salg, noe som alle har oppdaget.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: tor nov 24, 2022 12:20 am
Corvus skrev: ons nov 23, 2022 9:05 pm
Lenta skrev: ons nov 23, 2022 1:54 pm https://www.reuters.com/world/americas/ ... 022-11-23/

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - The United States is looking to crack down on environmental criminals behind surging deforestation in the Brazilian Amazon, using penalties such as Magnitsky sanctions to tackle climate change more aggressively, U.S. sources and officials told Reuters.

Dette er interessant. Det er ikke alle sanksjonene til USA jeg er enig i, men ideen om å sanksjonere de som hogger regnskogen i Brasil er interessant. I løpet av de tre første årene som Bolsonaro styrte ble ett område på størrelse med Belgia avskoget i Amazonas. Lula har lovet å beskytte regnskogen og bekjempe avskogingen.
Alle år med unntak av ett av årene Lula styrte så ble mye mer hogget ned enn de tre første årene til Bolsonaro...

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-59341770

Lula da Silva styrte i perioden 2003-2011. Du har selv lenket til et søylediagram i BBCs artikkel som viser at avskogingen har sunket fra 2004 og hvert år frem til rundt 2012, da avskogingen var på det laveste. Deretter har det økt svakt, men temmelig tydelig fra 2019, da denne psychoen overtok makten. Spørsmålet er bare hvor høyt han ville fått søylen til å gå hvis han hadde fått fortsette å sabotere i 4 år til. Å svi av skog for å begunstige godseiere og næringsinteresser var jo tross alt politikken hans. Noe han var temmelig åpen om.
Lenta prøvde å sjokkere ved å hevde at et område på størrelse av Belgia ble avskoget under Bolsonaro. Selv om det dobbelte og tredobbelte ble avskoget mange år under Lula. Og var også økende under marxisten Rousseff

Lenta

Legg inn av Lenta »

Avskogingen gikk kraftig ned fra ett veldig høyt nivå under Lula. Under Bolsonaro økte den.

In 2004, the Amazon lost a staggering 28,000 square kilometers, but by 2012, that figure had fallen to just 4,600 square km, according to Brazil’s National Institute for Space Research, known as INPE. The destruction remained relatively low over the next few years (though it crept back up after 2012, partly because Brazil weakened a law that requires private landowners to protect a portion of their land).

Then, in 2019, Jair Bolsonaro came into power. He stripped enforcement measures, cut spending for science and environmental agencies, fired environmental experts, and pushed to weaken Indigenous land rights, among other activities largely in support of the agribusiness industry.
https://www.vox.com/down-to-earth/2022/ ... orestation

Bolsonaros politikk åpnet opp for rovdrift på Amazonas, og svekket urinnvånernes land rettigheter.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Tilhengerne til mannen som med rette kan kalles "Tropenes Trump" prøvde seg nettopp på å kopiere sine amerikanske forbilder under innsettelsen av Lula da Silva i Brasilia:

https://www.theguardian.com/world/2022/ ... le-rampage

Men som det meste de har prøvd seg på, så feilet det hele totalt. De har nok fortsatt et godt stykke igjen opp til MAGA-bevegelsen når det gjelder forsøk på å underminere demokratiske valg.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Forhåpentligvis har folka der borte fått opp øya for hvor farlig høyre-ekstreme statsledere er, nå som Trump og Bolsanaro begge er borte fra hvert sitt kontinents supermakt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da forsøker Bolsonaras tilhengere å storme kongressen i Brasilia.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Jeg trodde faktisk dette skulle gå fredelig for seg når Bolsonara stakk til USA, men den gang ei...

William_S

Legg inn av William_S »

For noen herlige folk disse Bolsenaro folk er. Minner vel om en hva en viss ekspresident i USA satte i gang for to år siden

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»