Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Svar
fargerik

Re: Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Legg inn av fargerik »

Brasilekspert er jeg slett ikke, men som mange andre mener jeg det er bra å få vekk Fjolsonaro, jeg tror ikke det kan bli verre dersom høyrepopulismen mister sitt klamme grep.
Det spørs, da, om Fjolsonaro vil lage et helvete etter Trump-modell....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg merker meg at Russland og Kina er raskt ute og gjør sine hoser grønne for den nye presidenten.
Kan Lula klare å holde seg inne med de to autoritære diktaturene hvor det ene har angrepet nabolandet og det andre kommer til å starte en krig mot sin nabo og samtidig forvente godvilje fra vesten?
Det tviler jeg personlig på.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

fargerik skrev: man okt 31, 2022 12:22 pm Jeg merker meg at Russland og Kina er raskt ute og gjør sine hoser grønne for den nye presidenten.
Kan Lula klare å holde seg inne med de to autoritære diktaturene hvor det ene har angrepet nabolandet og det andre kommer til å starte en krig mot sin nabo og samtidig forvente godvilje fra vesten?
Det tviler jeg personlig på.
Hvis Lula fortsetter samme linjen han har drevet kampanje for vil han støtte Putin i krigen og si at det er Nato sin feil.

I Brasil har man den situasjonen at både høyersiden og venstresiden støtter Putin. Helt forskjellige grunner til det selvfølgelig.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

oddvar_kjempebra skrev: man okt 31, 2022 12:38 pm
fargerik skrev: man okt 31, 2022 12:22 pm Jeg merker meg at Russland og Kina er raskt ute og gjør sine hoser grønne for den nye presidenten.
Kan Lula klare å holde seg inne med de to autoritære diktaturene hvor det ene har angrepet nabolandet og det andre kommer til å starte en krig mot sin nabo og samtidig forvente godvilje fra vesten?
Det tviler jeg personlig på.
Hvis Lula fortsetter samme linjen han har drevet kampanje for vil han støtte Putin i krigen og si at det er Nato sin feil.

I Brasil har man den situasjonen at både høyersiden og venstresiden støtter Putin. Helt forskjellige grunner til det selvfølgelig.
Eneste forskjellen på Lula og Bols på det er at Lula i tillegg er langt tettere på Kina, men Putin ser de begge som en viktig alliert, så der endres neppe mye, kanskje litt mer støtte til Putin, da Lula nok er enda et steg mer pro-Putin enn Bols.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Canucks skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm
oddvar_kjempebra skrev: man okt 31, 2022 12:38 pm
fargerik skrev: man okt 31, 2022 12:22 pm Jeg merker meg at Russland og Kina er raskt ute og gjør sine hoser grønne for den nye presidenten.
Kan Lula klare å holde seg inne med de to autoritære diktaturene hvor det ene har angrepet nabolandet og det andre kommer til å starte en krig mot sin nabo og samtidig forvente godvilje fra vesten?
Det tviler jeg personlig på.
Hvis Lula fortsetter samme linjen han har drevet kampanje for vil han støtte Putin i krigen og si at det er Nato sin feil.

I Brasil har man den situasjonen at både høyersiden og venstresiden støtter Putin. Helt forskjellige grunner til det selvfølgelig.
Eneste forskjellen på Lula og Bols på det er at Lula i tillegg er langt tettere på Kina, men Putin ser de begge som en viktig alliert, så der endres neppe mye, kanskje litt mer støtte til Putin, da Lula nok er enda et steg mer pro-Putin enn Bols.
Putin har vist ett godt forhold til begge, og det tror jeg nok: https://www.reuters.com/world/lula-or-b ... 022-10-28/

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin. Ett diktatur drevet av ren imperialisme og fascistiske tanker som det i Russland er vist helt greit å støtte. Og så lenge de selv kan benytte seg av det de gjerne vil nekte andre(som demokrati, ytringsfrihet og selvstendighet) er vist ikke invasjoner, russisk imperialisme, folkemord og grove brudd på menneskerettighetene så mye å prate høyt om. Faktisk vil ikke venstresiden snakke om de tingene overhode, ikke Lula heller tror jeg.

En interessant artikkel om hvordan det blir for Lula å styre forresten: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/693 ... -brasilien
det blir ikke lett for å si det sånn.
Sist redigert av olek1970 den man okt 31, 2022 2:05 pm, redigert 1 gang totalt.

MRSA

Legg inn av MRSA »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 1:56 pm
Canucks skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm
oddvar_kjempebra skrev: man okt 31, 2022 12:38 pm

Hvis Lula fortsetter samme linjen han har drevet kampanje for vil han støtte Putin i krigen og si at det er Nato sin feil.

I Brasil har man den situasjonen at både høyersiden og venstresiden støtter Putin. Helt forskjellige grunner til det selvfølgelig.
Eneste forskjellen på Lula og Bols på det er at Lula i tillegg er langt tettere på Kina, men Putin ser de begge som en viktig alliert, så der endres neppe mye, kanskje litt mer støtte til Putin, da Lula nok er enda et steg mer pro-Putin enn Bols.
Putin har vist ett godt forhold til begge, og det tror jeg nok: https://www.reuters.com/world/lula-or-b ... 022-10-28/

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin. Ett diktatur drevet av ren imperialisme og fascistiske tanker som det i Russland er vist helt greit å støtte. Og så lenge de selv kan benytte seg av det de gjerne vil nekte andre(som demokrati, ytringsfrihet og selvstendighet) er vist ikke invasjoner, russisk imperialisme, folkemord og grove brudd på menneskerettighetene så mye å prate høyt om. Faktisk vil ikke venstresiden snakke om de tingene overhode, ikke Lula heller tror jeg.
Er plassert godt på venstresida, og har aldri støtta Putin. Har vore i mot Putin frå dag 1, har aldri stolt på den mannen. Mitt inntrykk er at det gjeld dei fleste på venstresida og på høgresida. Men både på venstresida og på høgresida finnes det individ som støttar Putin. Du finn dei blant dei på venstesida som skuldar USA og NATO for alt, og du finn dei blant trumpistar på høgresida.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 1:56 pm

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin.
Hvilken venstreside er det du snakker om? USA er styrt fra venstresiden og er langt mer Putin kritisk enn republikanerne. Skandinavia som er styrt av venstresiden og samtlige har vært veldig tydelige og aktive mot Putin.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

MRSA skrev: man okt 31, 2022 2:04 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 1:56 pm
Canucks skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm

Eneste forskjellen på Lula og Bols på det er at Lula i tillegg er langt tettere på Kina, men Putin ser de begge som en viktig alliert, så der endres neppe mye, kanskje litt mer støtte til Putin, da Lula nok er enda et steg mer pro-Putin enn Bols.
Putin har vist ett godt forhold til begge, og det tror jeg nok: https://www.reuters.com/world/lula-or-b ... 022-10-28/

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin. Ett diktatur drevet av ren imperialisme og fascistiske tanker som det i Russland er vist helt greit å støtte. Og så lenge de selv kan benytte seg av det de gjerne vil nekte andre(som demokrati, ytringsfrihet og selvstendighet) er vist ikke invasjoner, russisk imperialisme, folkemord og grove brudd på menneskerettighetene så mye å prate høyt om. Faktisk vil ikke venstresiden snakke om de tingene overhode, ikke Lula heller tror jeg.
Er plassert godt på venstresida, og har aldri støtta Putin. Har vore i mot Putin frå dag 1, har aldri stolt på den mannen. Mitt inntrykk er at det gjeld dei fleste på venstresida og på høgresida. Men både på venstresida og på høgresida finnes det individ som støttar Putin. Du finn dei blant dei på venstesida som skuldar USA og NATO for alt, og du finn dei blant trumpistar på høgresida.
Ja da, Putin-støtter finner man på begge ytterfløyene her i Europa.
Men det er ikke akkurat bare ytre-venstre i feks Brasil som støtter han. Men der og er det ofte ytterfløyene på begge sider sikkert. Og er sånne som Jeremy Corbyn så ytterliggående da?, en fiasko som Labour-leder ja, men ikke så ekstrem?

Mitt poeng med å nevne venstresiden foruten at Lula er meget pro-Putin(og positiv til Kina som det ble påpekt ovenfor) er jo at styresettet til Putin og hans utenrikspolitikk er noe venstresiden absolutt ikke har noen grunn til å støtte egentlig. Putin-regimet er ett høyreekstremt fascist-styre, ett Anti-demokratisk, imperialistisk aggressor som står for stikk motsatt politikk som noen på venstresiden burde støtte.. og det er det heldigvis mange av dem-bla du da-som skjønner.

Alle på ytre høyre som støtter Putin og hans regime er forresten ikke Trumpister selv om det er mange blant dem og. Men er også vanlige høyreekstreme og nynazister. Og om du ser på hvilken grupperinger som var valgobservatører feks på Krim da befolkningen der «stemte» på om de skulle bli en del av Russland så var valgobservatørene stort sett høyre-ekstreme og nynazister. Med noen enkelte andre fra bla Die Linke, stalinister og han Weber fra Rødt mener jeg. Så det er en meget tvilsom gjeng de på høyrefløy som støtter Putin og Russland. Ikke at ikke Trumpistene ikke er svært tvilsom da.
Sist redigert av olek1970 den man okt 31, 2022 2:33 pm, redigert 1 gang totalt.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 2:19 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 1:56 pm

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin.
Hvilken venstreside er det du snakker om? USA er styrt fra venstresiden og er langt mer Putin kritisk enn republikanerne. Skandinavia som er styrt av venstresiden og samtlige har vært veldig tydelige og aktive mot Putin.
Bla den i Brasil som Lula tilhører. Og vi har da endelig nok av dem her i landet og, selv om de utgjør ett mindretall.

Og tviler vel på om demokrater flest i USA er så langt på venstresiden. De har noen-som skrev det berømte brevet til Biden-men de er vel ikke nødvendigvis så veldig mange.
Sist redigert av olek1970 den man okt 31, 2022 2:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MRSA skrev: man okt 31, 2022 2:04 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 1:56 pm
Canucks skrev: man okt 31, 2022 1:03 pm

Eneste forskjellen på Lula og Bols på det er at Lula i tillegg er langt tettere på Kina, men Putin ser de begge som en viktig alliert, så der endres neppe mye, kanskje litt mer støtte til Putin, da Lula nok er enda et steg mer pro-Putin enn Bols.
Putin har vist ett godt forhold til begge, og det tror jeg nok: https://www.reuters.com/world/lula-or-b ... 022-10-28/

Pussig det det med hvordan folk på venstresiden på overflaten ser ut til å være såååå for menneskerettigheter, demokrati, rettferdighet osv og sååå imot imperialisme, folkemord, fascisme, kleptokrati osv støtter Putin. Ett diktatur drevet av ren imperialisme og fascistiske tanker som det i Russland er vist helt greit å støtte. Og så lenge de selv kan benytte seg av det de gjerne vil nekte andre(som demokrati, ytringsfrihet og selvstendighet) er vist ikke invasjoner, russisk imperialisme, folkemord og grove brudd på menneskerettighetene så mye å prate høyt om. Faktisk vil ikke venstresiden snakke om de tingene overhode, ikke Lula heller tror jeg.
Er plassert godt på venstresida, og har aldri støtta Putin. Har vore i mot Putin frå dag 1, har aldri stolt på den mannen. Mitt inntrykk er at det gjeld dei fleste på venstresida og på høgresida. Men både på venstresida og på høgresida finnes det individ som støttar Putin. Du finn dei blant dei på venstesida som skuldar USA og NATO for alt, og du finn dei blant trumpistar på høgresida.
Støtten til Putin er nok i stor grad de helt på ytterste fløyene, enten ytre venstre, eller ytre høyre, da regner jeg ikke med de som er tradisjonelle høyre og venstreside-partier i Norge, fra Høyre til SV, hvor det nok er særdeles få folk som støtter Putin, i Rødt og Frp er det nok enkelte elementer som Steigan og Carl I Hagen og Gjedda som er på Putin sin side, men man må nok i stor grad lefle med NKP, eller Partier De Kristne for å finne de som støtter Putin i stor grad, altså promille av folket heldigvis.

I Brasil så er det i stor grad to fløyer uansett, hvor Bols tilhøyrer ytre høyre, og Lula ytre venstre, og de er begge perfekte eksempler på hesteskoen som møtes på spesielt utenrikspolitiske spørsmål.

"Livets Harde Skole" på Facebook, og aktive i Nei til EU, fan av Resett,Steigan,MidtIFleisen og annet er vel også en fellesnevner for disse som støtter Russland.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 2:23 pm
Bla den i Brasil som Lula tilhører. Og vi har da endelig nok av dem her i landet og, selv om de utgjør ett mindretall.
Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin, så fins det noen ekstreme - men de har jo null innflytelse. Det er langt større problem med høyresiden som støtter opp om Putin og liker hans fascistiske styre enn at venstresiden gjør det, og de fleste som gjør det er mest for at de hater vesten og ikke for at de liker fascismen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.

Corvus

Legg inn av Corvus »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 2:28 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 2:23 pm
Bla den i Brasil som Lula tilhører. Og vi har da endelig nok av dem her i landet og, selv om de utgjør ett mindretall.
Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin,
Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?

lund

Legg inn av lund »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:25 pm
GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 2:28 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 2:23 pm
Bla den i Brasil som Lula tilhører. Og vi har da endelig nok av dem her i landet og, selv om de utgjør ett mindretall.
Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin,
Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?
Hvem da?

Corvus

Legg inn av Corvus »

lund skrev: man okt 31, 2022 3:26 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:25 pm
GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 2:28 pm

Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin,
Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?
Hvem da?
Han jeg svarte.

lund

Legg inn av lund »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:36 pm
lund skrev: man okt 31, 2022 3:26 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:25 pm

Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?
Hvem da?
Han jeg svarte.
Visste ikke at han du svarte var politiker.

Corvus

Legg inn av Corvus »

lund skrev: man okt 31, 2022 3:39 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:36 pm
lund skrev: man okt 31, 2022 3:26 pm
Hvem da?
Han jeg svarte.
Visste ikke at han du svarte var politiker.
Det er han trolig ikke.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:43 pm
lund skrev: man okt 31, 2022 3:39 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:36 pm
Han jeg svarte.
Visste ikke at han du svarte var politiker.
Det er han trolig ikke.
Jeg regner med at valgresultatet i Brasil var en bitter pille, sett med dine øyne?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Vi får se når Bolzo våkner etter en natts søvn.
Jeg tror på de som mistenker at det kommer harde angrep for å oppildne massene og skape maks splittelse.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Da er et helvete over for Brasilianerne.

Mye takket være køddens uansvarlige håndteringer, så ble de et av de hardest rammede landene i verden av korona.

Ganske likt som en vis oransj klovn i statene..

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Hetfield skrev: man okt 31, 2022 4:29 pm Da er et helvete over for Brasilianerne.
Her hjemme er den store diskusjonen å redde regnskogen. Dette kan vel også bli et helvete i form av mer fattigdom.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Har det kommet noen offisiell uttalelse fra Bolsonaro?

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:25 pm

Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin,
Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?
[/quote]

Hva var det nå du ikke likte å få høre? At Carl I. Hagen er pro Russland/Putin? Eller at det er bare han og noen få FrPere? For det er jo litt feil. Man har jo Pål Steigan, Kari Jaquesson, Charter-Svein og Hans Lysglimt Johansen. Blant annet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 9:05 am
GiPazzini_85 skrev: man okt 31, 2022 12:24 am
Hjelper lite med demokrati på papiret når rettsstaten er så svak og korrupsjonen så høy på begge sider.
Det er ikke et demokrati på papiret, det er et reelt demokrati der folk går å stemmer frem hvem de ønsker til å lede landet.

Og demokrati er en forutsetning for en rettsstat.

Så er det masse korrupsjon i alle deler av samfunnet, og det er jo problemet at når det har satt seg i samfunnet så er det nesten umulig å få bort.

Det blir spennende å se om man får en fredelig overgang nå, det er i det minste lov å håpe at fascistene ikke har støtte fra det militæret og politiet til å prøve seg på det.
Jo, en må nok kunne si å ha belegg for å kalle Brasil for et demokrati bare på papiret. Den politiske korrupsjonen er rett og slett for høy og straffeforfølgelser av politikere bærer preg av politisk vilkårlighet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:45 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:43 pm
lund skrev: man okt 31, 2022 3:39 pm

Visste ikke at han du svarte var politiker.
Det er han trolig ikke.
Jeg regner med at valgresultatet i Brasil var en bitter pille, sett med dine øyne?
Valget spiller ingen rolle for meg. Er ikke glad i usannheter, som goingkronos kommer med.

Corvus

Legg inn av Corvus »

alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:14 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 3:25 pm

Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin,
Du fortsetter å spre fake news ja.
Rødt?
Hva var det nå du ikke likte å få høre? At Carl I. Hagen er pro Russland/Putin? Eller at det er bare han og noen få FrPere? For det er jo litt feil. Man har jo Pål Steigan, Kari Jaquesson, Charter-Svein og Hans Lysglimt Johansen. Blant annet.
[/quote]

Hvordan stilte Rødt seg til å hjelpe Ukraina mot Russland?

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 7:36 pm

Hvordan stilte Rødt seg til å hjelpe Ukraina mot Russland?
Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?

Corvus

Legg inn av Corvus »

alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:57 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 7:36 pm

Hvordan stilte Rødt seg til å hjelpe Ukraina mot Russland?
Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?
"Glemte" at Rødt er pro-Russland?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Rødt eller FrP mest pro-russisk?

Går an å ta dette i en tråd som ikke handler om valget i Brasil.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm

"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Åpenbart at GK traff en nerve hos deg ved å nevne det med Carl I. Hagen, siden du på død og liv vil snakke om noe annet. At gammel-kommunister hater NATO og vesten er strengt tatt ikke noe nytt, sånn har det vært i over 100 år. At folk langt ute på høyresiden, som har gjort karriere på å så tvil om AP sin støtte til Nato, derimot svermer for Russland, er langt mer interessant.

Såpass interessant at du på død og liv ikke vil diskutere det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»