Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Svar
olek1970

Re: Brasil til valg: Slutten for Bolsonaro?

Legg inn av olek1970 »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 2:28 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 2:23 pm
Bla den i Brasil som Lula tilhører. Og vi har da endelig nok av dem her i landet og, selv om de utgjør ett mindretall.
Her i Norge er det jo bare Carl I Hagen og noen andre frp'ere som er pro-Putin, så fins det noen ekstreme - men de har jo null innflytelse. Det er langt større problem med høyresiden som støtter opp om Putin og liker hans fascistiske styre enn at venstresiden gjør det, og de fleste som gjør det er mest for at de hater vesten og ikke for at de liker fascismen.
Vel, venstresiden har jo Steigan, Terje Alnes «fredsvennen» Fredrik Heffermehl(https://www.nordnorskdebatt.no/putin-er ... 124-167786, i sin fulle folkerett Heffermehl?. Ikke rart fredsbevegelsen sliter om ditt syn er gjeldende der). Hendrik Weber, Olga Papalexiou og deres likesinnede. Så noen er det jo. Er en del gamle AKP´ere i Rødt som har gammelt «vi må støtte alt Anti-vestlig» tankegods hengende igjen ved seg . Ikke som Rødt som en gang i tiden(da de het AKP/RV) ville støtte frigjøringsbevegelser med våpen(noen ganger med rette, men ikke alle var det grunn til å støtte slik de ville), men som nå ikke vil støtte Ukraina med våpen så de kan bekjempe det landet som var ledende i det imperiet AKP/RV hatet over alt på jord og som de var bombesikre på ville starte tredje verdenskrig🤔 Noen har tatt ett skritt i helt gal retning.
Og jeg nevnte venstresiden i Brasil, der er den ikke akkurat liten vil jeg påstå.

Høyreekstremes støtte til Putin nevner jeg i mitt svar til MRSA kl 2.20 PM. Og der påpeker jeg at den støtten er større på ytre høyre fløy enn det han påstår.
Nå ser det forresten ut som Tybring- Gjedde har tatt til vettet angående Putin https://www.bistandsaktuelt.no/bistands ... ere/320934 . Så da venter vi bare på de jeg nevnte og Hagen gjør det samme. De på ytterste høyre-fløyen tror jeg neppe vi kan forvente at gjør det. I og for seg ikke de andre heller for å være ærlig.
Sist redigert av olek1970 den man okt 31, 2022 8:39 pm, redigert 2 ganger totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

alseboy skrev: man okt 31, 2022 8:23 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm

"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Åpenbart at GK traff en nerve hos deg
Jeg venter på svar fra goingkronos om noe helt annet, goingkronos som ikke vil svare når han først kommer med løgner.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm
alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:57 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 7:36 pm

Hvordan stilte Rødt seg til å hjelpe Ukraina mot Russland?
Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?
"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Rødt er ikke pro-Russland, selv om de har et fullstendig håpløst standpunkt i at de ikke vil hjelpe militært. Så om vesten hadde gjort som Rødt hadde ønsket så ville Putin vunnet krigen. Det viser jo at de er et parti som lever i en alternativ virkelighet. Men det er selvsagt betydelig verre at Stortingsrepresentanter fra Frp går inn for at Putin skal få annektere deler av Ukraina, da er man pro-Putin.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 8:30 pm
Vel, venstresiden har jo Steigan, Terje Alnes «fredsvennen» Fredrik Heffermehl(https://www.nordnorskdebatt.no/putin-er ... 124-167786, i sin fulle folkerett Heffermehl?. Ikke rart fredsbevegelsen sliter om ditt syn er gjeldende der). Hendrik Weber, Olga Papalexiou og deres likesinnede.
Det er som å si at høyresiden har Lysglimt og Tore Tvedt. Dette er mennesker helt uten politisk makt og innflytelse. Det er dessverre hovedsakelig på høyresiden at vi finner mennesker med makt og posisjon som lefler med Putin, som vi f.eks har sett i forbindelse med regjeringsskifte i Italia, som vi jevnlig ser i USA og som vi har representanter på Stortinget for i Norge.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

alseboy skrev: man okt 31, 2022 8:23 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm

"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
At folk langt ute på høyresiden, som har gjort karriere på å så tvil om AP sin støtte til Nato, derimot svermer for Russland, er langt mer interessant.
Er ikke det ganske naturlig ut i fra spesielt innenrikspolitikken til Putin at det er ytterste høyre-fløyen som faktisk støtter Putin?.
Den forklaringen du gir for at noen på venstresiden gjør det(her i Norge selvsagt ytterste venstre, men det er ikke nødvendigvis det ekstrem-venstre som gjør det andre steder) er jeg helt enig i.

alseboy

Legg inn av alseboy »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 8:53 pm

Er ikke det ganske naturlig ut i fra spesielt innenrikspolitikken til Putin at det er ytterste høyre-fløyen som faktisk støtter Putin?.
Den forklaringen du gir for at noen på venstresiden gjør det(her i Norge selvsagt ytterste venstre, men det er ikke nødvendigvis det ekstrem-venstre som gjør det andre steder) er jeg helt enig i.
Min take på det er:
1. Ytterste venstre støtter Putin basert på "mine fienders fiender er mine venner.". Da er det ekstra lett å kjøpe Putins løgn om at Russland kriger mot nazister i Ukraina.

2. Ytterste høyre støtter Putin basert på at de liker det de har sett i Russland de siste 20 årene - utviklingen av et fascistisk diktatur, som slår knallhardt ned på homofili, etniske- og religiøse minoriteter, ytrings- og pressefrihet. Og som i tillegg bedriver en gedigen historierevisjon.

3. Så har du alle andre pro-Putin, som det er så godt som umulig å plassere ideologisk. For dem handler det først og fremst om å være for alt det som etablerte meningsdannere som myndigheter, media, akademia etc. er mot - og vice versa. Om tradisjonelle medier skulle finne det for godt å starte en kampanje for å fortelle opinionen hvor godt bevist det er at jorda er rund, kan du banne på at veldig, veldig mange flere av disse nå hadde "lest seg opp" på at jorda er flat. Inntil videre blir dette en virkelighet kun for de aller ivrigste av dem.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:49 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 8:30 pm
Vel, venstresiden har jo Steigan, Terje Alnes «fredsvennen» Fredrik Heffermehl(https://www.nordnorskdebatt.no/putin-er ... 124-167786, i sin fulle folkerett Heffermehl?. Ikke rart fredsbevegelsen sliter om ditt syn er gjeldende der). Hendrik Weber, Olga Papalexiou og deres likesinnede.
Det er som å si at høyresiden har Lysglimt og Tore Tvedt. Dette er mennesker helt uten politisk makt og innflytelse. Det er dessverre hovedsakelig på høyresiden at vi finner mennesker med makt og posisjon som lefler med Putin, som vi f.eks har sett i forbindelse med regjeringsskifte i Italia, som vi jevnlig ser i USA og som vi har representanter på Stortinget for i Norge.
Vel Giorgia Meloni står 100% ved Ukrainas side:
https://www.politico.eu/article/italy-g ... r-ukraine/

https://www.reuters.com/world/europe/on ... 022-10-26/

Og at Trumpister i det republikanske partiet er pro-Putin ja, men hele det republikanske partiet?, nei. De er dypt splittet i MAGA-fløyen(Eller Tucker Carlson-fløyen som jeg vil kalle dem) og McConell-fløyen(som er mer tradisjonelle i synet på Russland) og foreløpig er sistnevnte i flertall. Men skal jo virkelig bli interessant å se hvordan republikanerne har tenkt å løse det problemet om de får flertall i kongressen uten å bli enda mer splittet.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

alseboy skrev: man okt 31, 2022 9:07 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 8:53 pm

Er ikke det ganske naturlig ut i fra spesielt innenrikspolitikken til Putin at det er ytterste høyre-fløyen som faktisk støtter Putin?.
Den forklaringen du gir for at noen på venstresiden gjør det(her i Norge selvsagt ytterste venstre, men det er ikke nødvendigvis det ekstrem-venstre som gjør det andre steder) er jeg helt enig i.
Min take på det er:
1. Ytterste venstre støtter Putin basert på "mine fienders fiender er mine venner.". Da er det ekstra lett å kjøpe Putins løgn om at Russland kriger mot nazister i Ukraina.

2. Ytterste høyre støtter Putin basert på at de liker det de har sett i Russland de siste 20 årene - utviklingen av et fascistisk diktatur, som slår knallhardt ned på homofili, etniske- og religiøse minoriteter, ytrings- og pressefrihet. Og som i tillegg bedriver en gedigen historierevisjon.

3. Så har du alle andre pro-Putin, som det er så godt som umulig å plassere ideologisk. For dem handler det først og fremst om å være for alt det som etablerte meningsdannere som myndigheter, media, akademia etc. er mot - og vice versa. Om tradisjonelle medier skulle finne det for godt å starte en kampanje for å fortelle opinionen hvor godt bevist det er at jorda er rund, kan du banne på at veldig, veldig mange flere av disse nå hadde "lest seg opp" på at jorda er flat. Inntil videre blir dette en virkelighet kun for de aller ivrigste av dem.
.

En meget god analyse du gir spør du meg. Er enig i alle tre punktene.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 9:23 pm
GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:49 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 8:30 pm
Vel, venstresiden har jo Steigan, Terje Alnes «fredsvennen» Fredrik Heffermehl(https://www.nordnorskdebatt.no/putin-er ... 124-167786, i sin fulle folkerett Heffermehl?. Ikke rart fredsbevegelsen sliter om ditt syn er gjeldende der). Hendrik Weber, Olga Papalexiou og deres likesinnede.
Det er som å si at høyresiden har Lysglimt og Tore Tvedt. Dette er mennesker helt uten politisk makt og innflytelse. Det er dessverre hovedsakelig på høyresiden at vi finner mennesker med makt og posisjon som lefler med Putin, som vi f.eks har sett i forbindelse med regjeringsskifte i Italia, som vi jevnlig ser i USA og som vi har representanter på Stortinget for i Norge.
Vel Giorgia Meloni står 100% ved Ukrainas side:
https://www.politico.eu/article/italy-g ... r-ukraine/

https://www.reuters.com/world/europe/on ... 022-10-26/

Og at Trumpister i det republikanske partiet er pro-Putin ja, men hele det republikanske partiet?, nei. De er dypt splittet i MAGA-fløyen(Eller Tucker Carlson-fløyen som jeg vil kalle dem) og McConell-fløyen(som er mer tradisjonelle i synet på Russland) og foreløpig er sistnevnte i flertall. Men skal jo virkelig bli interessant å se hvordan republikanerne har tenkt å løse det problemet om de får flertall i kongressen uten å bli enda mer splittet.
Ja, det er absolutt et flertall på den tradisjonelle høyresiden som står opp for demokrati og mot Putins angrepskrig. Men det er deler av av den nasjonalistiske høyresiden (og det er jo absurd at de kaller seg nasjonalister når de i praksis hater det vesten står for) som absolutt er pro-putin.

lund

Legg inn av lund »

https://www.tv2.no/sport/fotball/neymar ... /15230914/

Vel fortjent. Var ingen stor fan av Neymar fra før av, men blir ikke bedre av dette.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 9:33 pm
olek1970 skrev: man okt 31, 2022 9:23 pm
GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:49 pm

Det er som å si at høyresiden har Lysglimt og Tore Tvedt. Dette er mennesker helt uten politisk makt og innflytelse. Det er dessverre hovedsakelig på høyresiden at vi finner mennesker med makt og posisjon som lefler med Putin, som vi f.eks har sett i forbindelse med regjeringsskifte i Italia, som vi jevnlig ser i USA og som vi har representanter på Stortinget for i Norge.
Vel Giorgia Meloni står 100% ved Ukrainas side:
https://www.politico.eu/article/italy-g ... r-ukraine/

https://www.reuters.com/world/europe/on ... 022-10-26/

Og at Trumpister i det republikanske partiet er pro-Putin ja, men hele det republikanske partiet?, nei. De er dypt splittet i MAGA-fløyen(Eller Tucker Carlson-fløyen som jeg vil kalle dem) og McConell-fløyen(som er mer tradisjonelle i synet på Russland) og foreløpig er sistnevnte i flertall. Men skal jo virkelig bli interessant å se hvordan republikanerne har tenkt å løse det problemet om de får flertall i kongressen uten å bli enda mer splittet.
Ja, det er absolutt et flertall på den tradisjonelle høyresiden som står opp for demokrati og mot Putins angrepskrig. Men det er deler av av den nasjonalistiske høyresiden (og det er jo absurd at de kaller seg nasjonalister når de i praksis hater det vesten står for) som absolutt er pro-putin.
Ja, selvsagt. Og det gjelder deler av det republikanske partiet i USA i høyeste grad.
Her er forresten en liste over republikanere som alltid har motsatt seg å gi støtte til Ukraina: https://www.newsweek.com/full-list-repu ... id-1706463
Det er vel MAGA-folk som får all informasjon fra Tucker Carlson på Fox den gjengen der. Derfor jeg kalte dem Tucker Carlson-fløyen.

Og på mange måter møter ytre høyre seg selv i døra når de støtter Putin ja(det gjør begge ytterfløyene som støtter han): men tror mange på ytre høyre-fløy som støtter han er veldig opptatt i hva som står i ei viss tykk svart bok som begynner på B og som ser Putin som en som står for sanne kristne verdier.
At de verdiene Putin står for skal være i en god kristen ånd må jeg virkelig si at jeg sliter med å skjønne noe som helst av. For meg hadde nå figuren mere-om jeg var religiøs, noe jeg ikke er- mer fremstått som selveste Anti-krist enn frelser for å være ærlig.

alseboy

Legg inn av alseboy »

olek1970 skrev: man okt 31, 2022 9:48 pm

Og på mange måter møter ytre høyre seg selv i døra når de støtter Putin ja(det gjør begge ytterfløyene som støtter han): men tror mange på ytre høyre-fløy som støtter han er veldig opptatt i hva som står i ei viss tykk svart bok som begynner på B og som ser Putin som en som står for sanne kristne verdier.
At de verdiene Putin står for skal være i en god kristen ånd må jeg virkelig si at jeg sliter med å skjønne noe som helst av. For meg hadde nå figuren mere-om jeg var religiøs, noe jeg ikke er- mer fremstått som selveste Anti-krist enn frelser for å være ærlig.
Det er denne "ytrehøyre-kristenheten" som heldigvis ikke står så sterkt i Norge, men veldig sterkt i USA. Nei til innvandring fra fattige land, anti-abort, anti-homofili, lavere skatter, drit i miljøet etc. I USA er de en maktfaktor man må ta på alvor, i Norge kan vi heldigvis flire av dem. Partiet De Kristne, avisen Norge i Dag, Jan Hanvold, Hans Bratterud, Finn Jarle Sæle samt noen få utskudd i Kr. Folkeparti.

Av politiske grupperinger jeg forakter, kommer nok denne folk som svermer om denne "kristen-nasjonalismen" aller høyest på listen.

Uff, det fikk meg dessverre til å minnes VGD-debattanten Jøran Ødegaard.. Den gang en særdeles lojal og ivrig FrP-debattant, men som meldte seg ut på dagen da Siv Jensen fikk partiet til å si nei til omskjæring av guttebarn. Ødegaard ville gjerne ha forbud mot omskjæring av muslimske guttebarn, men klikket i vinkel da han skjønte at partiet ikke ville gjøre unntak for jødiske guttebarn. Hvorfor han mente det kunne være himmelvide prinsipielle forskjeller på å skjære i tissefanten til et jødisk barn kontra et muslimsk barn må man nok være inne i hodet til Jøran for å kunne forstå...

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Travelt opptatt med å planlegge militærkupp, kanskje......

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Er flere her i tråden, som mener at Lula støtter Putin?
Jeg vet ikke. Har bare fått med meg at han vistnok er noe bedre for regnskogen. Å det er jo positivt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
I Mai sa Lula at Ukraina hadde like mye skyld for krigen som Putin. Grøss. Så får vi se om han har endret syn eller om han fremdeles lever i en konspirasjonsteori.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bolsonaro kommer med en uttalelse ila. dgaen sannsynligvis.

Se for dere at Solberg hadde låst seg inne i Statsminister boligen og lukket gardinene etter valget i fjor. Absurd.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Den logiske grunnen for Bolsonaro å vente med å si noe er vel for å sjekke om han har støtte i det militæret til å bli med makten. Alternativt så er det vel en mentalt breakdown.

Everenga

Legg inn av Everenga »

oddvar_kjempebra skrev: tir nov 01, 2022 8:01 am
Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
I Mai sa Lula at Ukraina hadde like mye skyld for krigen som Putin. Grøss. Så får vi se om han har endret syn eller om han fremdeles lever i en konspirasjonsteori.
Lula er en sosemikkel og valget er jo et pest-eller-kolera scenario men man har i det minste gått for koleraen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:42 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm
alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:57 pm

Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?
"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Rødt er ikke pro-Russland, selv om de har et fullstendig håpløst standpunkt i at de ikke vil hjelpe militært. Så om vesten hadde gjort som Rødt hadde ønsket så ville Putin vunnet krigen. Det viser jo at de er et parti som lever i en alternativ virkelighet.
Men hvorfor tror du ikke de vil hjelpe Ukraina militært?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Bolsonaro kommet ut og uttale seg om presidentvalgets utfallet! Det er i ferd med å komme utenfor kontroll etter hvert som det reises vegsperringer og store mengder Bolsonaro-tilhengere kommer ut for å demonstrere. På flere steder er det fare for opptøyer.

Heldigvis ser det ut at justisdepartementene i den føderale Brasil og delstatene har kontroll på politistyrkene så langt. Dommerstanden har i de siste årene tatt grep for å få orden i rotet som korrupsjonsjegerne hadde skapt, og skal ha blitt en sterk ordensmakt ettersom politiet i Brasil er underordnet justismyndighetene som må adlyde lekfolkene.

For hver time blir det verre så lenge Bolsonaro vil ikke erklære om han akseptere valgets utfallet eller ikke.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har Bolsonaro omsider brutt stillheten, riktignok uten å innrømme nederlaget offentlig. Men han uttalte at han alltid hadde fulgt grunnloven, og kom til å gjøre det også fremover. Presidentens administrasjon uttaler imidlertid at de skal begynne på maktoverføringen til Lula.

Imidlertid et dårlig tegn at Bolsonaro oppfordrer til fredelige demonstrasjoner, noe som fort kan bidra til at situasjonen spinner ute av kontroll.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: tir nov 01, 2022 4:40 pm

Men hvorfor tror du ikke de vil hjelpe Ukraina militært?
Fordi de anser det som NATO-innblanding, og de har et patologisk hat til NATO.

Så til deg; Hvorfor tror du så mange høyreradikale er i mot at Ukraina skal få hjelp mot okkupanten, og sprer all mulig nedsettende påstander om presidenten og politiske ledelse i Ukraina - stort sett samme påstander som kommer fra Kreml?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

newsflash skrev: tir nov 01, 2022 9:02 pm Da har Bolsonaro omsider brutt stillheten, riktignok uten å innrømme nederlaget offentlig. Men han uttalte at han alltid hadde fulgt grunnloven, og kom til å gjøre det også fremover. Presidentens administrasjon uttaler imidlertid at de skal begynne på maktoverføringen til Lula.

Imidlertid et dårlig tegn at Bolsonaro oppfordrer til fredelige demonstrasjoner, noe som fort kan bidra til at situasjonen spinner ute av kontroll.
Så Bolsonaros allierte mener de kan klarer seg uten ham. De har flertall i landets nasjonalforsamlingen - begge kamre i kongressen - og har de fleste delstatene under egne kontroll, så de kan motarbeide Lula uten hindringer. Lula vil dermed i realiteten fra et norsk perspektiv ha en mindretallsregjering som må kunne forhandle med kongressen om saker som angår mer enn bare fullmaktene innenfor utøvende makt. Det kommer til å bli vanskelig fordi den moderate sentrum har blitt helt utradert mens venstresiden har blitt satt meget sterkt tilbake pga. noe som minner om en religiøs revolusjon. Brasil i utgangspunktet er et katolsk land, men evangelikalistene har blitt en mektig politisk kraft.

Og det har blitt innsett i USA og EU at evangelikalismen er meget farefull, disse er ikke evangelister som norske medier ofte omtalt dem som, men rett og slett vekkelseskristne med ekstreme religionskonservative holdninger som grenser mot åpen brudd med kristne tradisjoner, disse omtales som "religiøsfascister" fordi de forkynne fascistiske tankesett og bibelekstremisme - det finnes krefter som vil ha Moseslovene - de er fundamentalistisk som Kristendommens svar mot Islamismen. De er anti-demokratisk og villig til å forkaste alle politiske og kulturelle rettigheter.

De fleste evangelikalistene i Brasil tilhørte de øvre og midte sjiktene i samfunnet, og var i år 2010 "bare" 22,2 %, men etter hvert som de bli flere, blir det mer og mer antidemokratiske tendenser i politikken, i år 2020 hadde dette eksplodert til 31 %, og mye tyder på at dette er på 35 % i dag, 0,8 til 1,2 % vekst hver eneste år! Det er dette som ødela Lulas vinnersjansene slik at han tapte flertallet i alt annet enn presidentvalget - og han vant bare så vidt med 0,9 % mer.

Brazil risikere å bli den første religiøsfascistiske staten i historien - og kan få samme skjebne som Münster i 1535. Mye av det evangelikalistene vil ha, er urealistisk og meget destruktivt i et samfunn som risikerer å faller fra hverandre; Lula trenger å stoppe fattigdomsveksten, men dette motarbeides av de religiøsfascistiske tilhengerne som tror på et kapitalistisk stendersamfunn der de fattige må akseptere disses lodd, og han trenger å stoppe nedhuggingen og åkerdyrkningen, men hva kunne man gjøre mot disse som tror dommerdagen er nær? Evangelikalistene stemples nemlig som en dommerdagskult av evangeliske kirkeeksperter.

Mange katolikkene som stemt mot Lula, gjort det av grådighet og kortsiktighet - mange vil ha Amazonasskogene vekk for å bli rik, uten å fatte at det vil ødelegge dem. Klimaforskerne som har fått rett når det gjelder klimaendringene, ment det vil bli en katastrofe ganske snart i indre Brasil.

Tro ødelegger Brasil.

Corvus

Legg inn av Corvus »

alseboy skrev: tir nov 01, 2022 10:20 pm
Corvus skrev: tir nov 01, 2022 4:40 pm

Men hvorfor tror du ikke de vil hjelpe Ukraina militært?
Fordi de anser det som NATO-innblanding, og de har et patologisk hat til NATO.
Hvorfor svarer du for goingkronos hele tiden? Glemmer å bytte nick?

alseboy

Legg inn av alseboy »

Corvus skrev: tir nov 01, 2022 10:35 pm

Hvorfor svarer du for goingkronos hele tiden? Glemmer å bytte nick?
Fordi dette er et åpent diskusjonsforum. Hvis det er GK du vil snakke med, så får du sende en PM til ham.
Hvorfor unnlater du konsekvent å svare på spørsmål, og i stedet stadig kommer med nye spørsmål?

Jack

Legg inn av Jack »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Bolsonaro har tydeligvis tro på denne stillheten som strategi, men nå har det iallefall kommet frem fra en høyesterettsdommer at han har gitt opp å vinne valget. Så man får se om han fortsetter med en slags vag dobbelhet rundt om han tror han har mistet presidentembetet eller ikke. Det er dårlig internasjonalt klima for et militærkupp, og når til og de Trump-inspirerte trailer-buddyene hans blir fjernet av folk som vil på fotball-kamp, så har han ikke mye å spille på. Men det kan godt være at han fortsetter å dyrke denne stille-modusen, om ikke annet for å gjøre seg interessant.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: ons nov 02, 2022 11:34 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 01, 2022 7:06 am
Folk_flesk skrev: man okt 31, 2022 3:14 pm Resultatet ble iallefall en knepen seier for Lula da Silva på 51-49. Det er tydelig at Bolsonaro greide å mobilisere maksimalt, men det holdt akkurat ikke for ham til å passere Lula. Globalt har mange sør-amerikanske og europeiske ledere + Biden og Trudeau vært raskt ute og gratulerert fagforeningsveteranen med seieren. Det er en tydelig beskjed til Bolsonaro at de ikke vil akseptere at han begynner å kødde med valgresultatet.

Bolsonaro har enn så lenge valgt å forbli stille. Vi får bare følge med her.
Nå har Bolsonaro vært stille så lenge, at mange i selve Brasil og utenfor begynner å bli irritert og nervøst. Dette er ikke lovende tegn. Putin har gratulerte Lula med seieren. Lula vil ikke støtte Putin, de har ingenting felles, men han vil ikke støtte Vesten under ideen om å holde seg nøytral i likhet med Modi i India.
Bolsonaro har tydeligvis tro på denne stillheten som strategi, men nå har det iallefall kommet frem fra en høyesterettsdommer at han har gitt opp å vinne valget. Så man får se om han fortsetter med en slags vag dobbelhet rundt om han tror han har mistet presidentembetet eller ikke. Det er dårlig internasjonalt klima for et militærkupp, og når til og de Trump-inspirerte trailer-buddyene hans blir fjernet av folk som vil på fotball-kamp, så har han ikke mye å spille på. Men det kan godt være at han fortsetter å dyrke denne stille-modusen, om ikke annet for å gjøre seg interessant.
Du får følge med på stillemodusen hans. Gi beskjed om han uttaler noe som helst du kan klage og syte på de neste månedene, du klarer tydeligvis nesten ikke å vente.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: man okt 31, 2022 8:42 pm
Corvus skrev: man okt 31, 2022 8:13 pm
alseboy skrev: man okt 31, 2022 7:57 pm

Så problemet ditt er altså ikke at han nevnte at Carl I. Hagen er pro-Putin, men at han glemte at Rødt deler synspunkt med Hagen?
"Glemte" at Rødt er pro-Russland?
Rødt er ikke pro-Russland, selv om de har et fullstendig håpløst standpunkt i at de ikke vil hjelpe militært. Så om vesten hadde gjort som Rødt hadde ønsket så ville Putin vunnet krigen. Det viser jo at de er et parti som lever i en alternativ virkelighet. Men det er selvsagt betydelig verre at Stortingsrepresentanter fra Frp går inn for at Putin skal få annektere deler av Ukraina, da er man pro-Putin.
Strengt tatt fulgte vel Rødt kun grunnloven her?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»