Geosentrisk modell av jorden

Svar
Luna_mendax

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av Luna_mendax »

Her er et bilde av jorden sett fra rommet.
Og det er ikke NASA som har tatt det.
https://www.planetary.org/space-images/C_Zond05_1

Orlar

Legg inn av Orlar »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 2:13 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 1:24 pm Du har ikke sett på sammenhengen mellom densitet og jordas tyngdekraft.
Du spurte ikke spesifikt om jorda, så jeg tok den generelle formelen.
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 1:24 pm Du kan bruke F=mg. Se på sammenhengen mellom densitet og spesifikk tyngdekraft. Jeg er også ute etter enhetene som kommer ut av formlene.
Om man bestemmer seg for at man skal studere gravitasjon ved jordoverflaten kan man selvfølgelig bruke den forenklede formelen (som kan utledes av den generelle ved å sette g=γMjord/rjord2)
Enheter (bruker her de vanlige SI-enhetene):
For kraft (F) brukes N (Newton)
For masse (M1 og M2) brukes kg (kilogram)
For avstand (r) brukes m (meter)
For volum (V) brukes m3 (kubikkmeter)
For tetthet (ρ) brukes kg/m3 (kilogram per kubikkmeter)
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 1:24 pm Spørsmålet koker ned til om det er jordas tyngdekraft som får objekter til å falle ned, eller densitet. 1 kubikkcentimeter vann veier 1g. Objekter som har høyere tetthet enn vann synker. Ikke pga jordas tyngdekraft, men pga densitet. Er du enig i det?
For et objekt i et fluid i et tyngdefelt er det to krefter du må ta hensyn til. Tyngden (som vi allerede har diskutert, en kraft nedover) og oppdrift (en kraft oppover som er tilsvarende tyngden av fluid som fordrives av objektet). Dersom oppdrift er større enn tyngden, vil objektet flyte/sveve (større kraft oppover enn nedover), dersom oppdrift er mindre enn tyngden, vil objektet synke/falle (større kraft nedover enn oppover). Retningene "oppover" og "nedover" er her definert ut fra tyngdefeltet.
Siden objektet og fluidet er i samme tyngdefelt, og volumet som fordrives maksimalt kan være volumet av objektet, kan man finne ut om det vil flyte/sveve eller synke/falle ved å sammenligne tetthetene til fluidet og objektet.
Dette har vært rimelig godt beskrevet siden 200 år før vår tidsregning...
Så for å oppsummere: Jo, jordas tyngdekraft har helt klart en virkning på objekter som synker i vann...
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 1:24 pm Når det gjelder havet. Det er horisontalt flatt. Kan du bevise at det er kurvatur på havet?
Som andre har påpekt er det mengder av forsøk du enkelt kan gjøre selv - som å studere et skip med en høy mast som seiler over horisonten. Men siden du heller støtter deg på humbugvideoer du finner på nettet vil du neppe la deg overbevise til å gjennomføre forsøkene...
Du har ikke svart på og utredet det jeg spørr etter.

F=mg , hva er g. det er akselerasjonen til et objekt i vakuum ved jordas overflate. Det er en konstant 9.80665 m/s2. F=mg kommer ut med enheten N som er kg*m/s^2

1 cm3 vann veier 1g. Lufta veier også noe. Du skrev 1 cm3 luft veier "Ca. 1,2 mg ved 20 grader C og 1 atm."
En ballong med helium går opp i lufta fordi den har samlet lavere tetthet enn lufta. Har du halvparten helium og luft. Da kan du få ballongen til å står stille i lufta! Trekkes ikke ned av noe tyngdekraft, som er en teori.

Densitet og spesifikk tyngdekraft er numerisk like.

Jeg har lagt ut mange videoer som beviser at det ikke er kurvatur på jordflaten. Båter som blir borte med masta som stikk opp er fordi øyet konvergerer til et lite punkt på lang avstand. Med et kamera f.eks. Nikon P900 med 125x zoom, så kan du se hele båten som du tror blir borte.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm Du har ikke svart på og utredet det jeg spørr etter.
Jo, det har jeg. Men du har kanskje ikke stilt spørsmålene du hadde til hensikt å spørre?
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm F=mg , hva er g. det er akselerasjonen til et objekt i vakuum ved jordas overflate. Det er en konstant 9.80665 m/s2. F=mg kommer ut med enheten N som er (kg*m)/(s^2)
Og?
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm 1 cm3 vann veier 1g. Lufta veier også noe. Du skrev 1 cm3 luft veier "Ca. 1,2 mg ved 20 grader C og 1 atm."
En ballong med helium går opp i lufta fordi den har samlet lavere tetthet enn lufta. Har du halvparten helium og luft. Da kan du få ballongen til å står stille i lufta! Trekkes ikke ned av noe tyngdekraft, som er en teori.
Jo, den trekkes ned av tyngdekraft og opp av oppdrift (som også er en effekt av tyngdekraften) - hvorvidt den går oppover eller nedover er avhengig av hvilken av disse kreftene som er størst. For å i det hele tatt kunne snakke om "opp" og "ned" i dette tilfellet, må det være et tyngdefelt.
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm Densitet og spesifikk tyngdekraft er numerisk like.
Hva mener du med det? Forklar!
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm Jeg har lagt ut mange videoer som beviser at det ikke er kurvatur på jordflaten. Båter som blir borte med masta som stikk opp er fordi øyet konvergerer til et lite punkt på lang avstand. Med et kamera f.eks. Nikon P900 med 125x zoom, så kan du se hele båten som du tror blir borte.
Du har lagt ut videoer med rent sludder - og klarer ikke selv å innse at du er blitt lurt...
Med et godt kamera med god zoom vil du se at skroget forsvinner under horisonten før masta. Og siden du er så glad i videoer, finner du jo ganske mange videoer på nettet som viser nettopp det...

Orlar

Legg inn av Orlar »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 3:56 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm Densitet og spesifikk tyngdekraft er numerisk like.
Hva mener du med det? Forklar!
Spesifikke tyngdekraften kan brukes til å bestemme om et objekt vil synke eller flyte på vann. Vannets spesifikke tyngde er lik en. Hvis en gjenstand eller væske har en spesifikk tyngdekraft større enn en, vil den synke.

Hvis du tar olje som et eksempel.

p (densitet) = m/V = 920/1000 = 0,92 kg/m^3

Spesifikk tyngdekraft = Pstoff/Pref = (920 kg/m^3) / (1000 kg/m^3) = 0,92
Referansen er vann.

Numerisk like. Mindre enn 1 betyr at oljen vil flyte på vann.

Det er densitet og oppdrift. Ikke noe tyngdekraft.
Krefter som virker er magnetisme, densitet, trykk og lys.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 5:08 pm
NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 3:56 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm Densitet og spesifikk tyngdekraft er numerisk like.
Hva mener du med det? Forklar!
Spesifikke tyngdekraften kan brukes til å bestemme om et objekt vil synke eller flyte på vann. Vannets spesifikke tyngde er lik en. Hvis en gjenstand eller væske har en spesifikk tyngdekraft større enn en, vil den synke.

Hvis du tar olje som et eksempel.

p (densitet) = m/V = 920/1000 = 0,92 kg/m^3

Spesifikk tyngdekraft = Pstoff/Pref = (920 kg/m^3) / (1000 kg/m^3) = 0,92
Referansen er vann.

Numerisk like. Mindre enn 1 betyr at oljen vil flyte på vann.

Det er densitet og oppdrift. Ikke noe tyngdekraft.
Krefter som virker er magnetisme, densitet, trykk og lys.
Om du ikke tror på tyngdekraften... Hva skjer om du hopper fra terrassen, eller faller ned fra et tre.
Jo, da er det du som blir flat som ei pannekake, selv om du detter ned på er jord som er rund.
Pussig det der :lol:

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 5:08 pm Spesifikke tyngdekraften kan brukes til å bestemme om et objekt vil synke eller flyte på vann. Vannets spesifikke tyngde er lik en. Hvis en gjenstand eller væske har en spesifikk tyngdekraft større enn en, vil den synke.

Hvis du tar olje som et eksempel.

p (densitet) = m/V = 920/1000 = 0,92 kg/m^3

Spesifikk tyngdekraft = Pstoff/Pref = (920 kg/m^3) / (1000 kg/m^3) = 0,92
Referansen er vann.

Numerisk like. Mindre enn 1 betyr at oljen vil flyte på vann.
Og?
Man lager et mål for å lette enkelte beregninger, og så?
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 5:08 pm Det er densitet og oppdrift. Ikke noe tyngdekraft.
Tyngdekraften spiller definitivt inn. Det virker bare som om du ikke klarer å forstå grunnleggende fysikk - noe som jeg i grunnen ikke er så veldig overrasket over...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Luna_mendax skrev: tir okt 18, 2022 3:19 pm Her er et bilde av jorden sett fra rommet.
Og det er ikke NASA som har tatt det.
https://www.planetary.org/space-images/C_Zond05_1
Pøh. Det er jo bare et tegnet bilde fabrikert av Den Hellige Globale Elite, må vite! Halve jula!

Mvh

BE

Orlar

Legg inn av Orlar »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 5:29 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 5:08 pm Spesifikke tyngdekraften kan brukes til å bestemme om et objekt vil synke eller flyte på vann. Vannets spesifikke tyngde er lik en. Hvis en gjenstand eller væske har en spesifikk tyngdekraft større enn en, vil den synke.

Hvis du tar olje som et eksempel.

p (densitet) = m/V = 920/1000 = 0,92 kg/m^3

Spesifikk tyngdekraft = Pstoff/Pref = (920 kg/m^3) / (1000 kg/m^3) = 0,92
Referansen er vann.

Numerisk like. Mindre enn 1 betyr at oljen vil flyte på vann.
Og?
Man lager et mål for å lette enkelte beregninger, og så?
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 5:08 pm Det er densitet og oppdrift. Ikke noe tyngdekraft.
Tyngdekraften spiller definitivt inn. Det virker bare som om du ikke klarer å forstå grunnleggende fysikk - noe som jeg i grunnen ikke er så veldig overrasket over...
Jordas tyngdekraft klarer ikke å trekke til seg en ballong som en halvfull med helium, og som står stille i luften. Da kan vi si tyngdekraften er tilnærmet lik null. Dvs. Ingen tyngdekraft. Det er densitet og oppdrift.

Det du prøver å forstå er pseudovitenskap med tall og formler som er helt kokko.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm
Du har ikke svart på og utredet det jeg spørr etter.
Hva forventer du når du ikke svarer på spørsmål sjøl?

BE

SirJames

Legg inn av SirJames »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 3:33 pm
Du har ikke svart på og utredet det jeg spørr etter.
Her singlet det så høyt i glass at man hørte det fra den ene kanten av Jorda til den andre..

Orlar

Legg inn av Orlar »


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Orlar skrev: man okt 17, 2022 2:59 pm Fordi vi har en satanistisk global elite som trekker i trådene gjennom hemmelige sosiale nettverk. De eier media, bankene og de største selskapene i verden. De skriver historien osv.
Har hørt at Frank Drebin sitter i spissen hos denne eliten. Kanskje du kan bekrefte eller avkrefte...

Orlar

Legg inn av Orlar »

Knaberaps skrev: tir okt 18, 2022 6:42 pm
Orlar skrev: man okt 17, 2022 2:59 pm Fordi vi har en satanistisk global elite som trekker i trådene gjennom hemmelige sosiale nettverk. De eier media, bankene og de største selskapene i verden. De skriver historien osv.
Har hørt at Frank Drebin sitter i spissen hos denne eliten. Kanskje du kan bekrefte eller avkrefte...
Franklin "Frank" Drebin is a fictional character in the Police Squad! series and The Naked Gun movies played by Leslie Nielsen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:58 pm Franklin "Frank" Drebin is a fictional character in the Police Squad! series and The Naked Gun movies played by Leslie Nielsen.
Exactly.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:21 pm Jordas tyngdekraft klarer ikke å trekke til seg en ballong som en halvfull med helium, og som står stille i luften. Da kan vi si tyngdekraften er tilnærmet lik null. Dvs. Ingen tyngdekraft. Det er densitet og oppdrift.
Jordas tyngdekraft trekker til seg ballongen - og oppdriften (som også er en effekt av tyngdekraften) skyver den oppover.
(Selvfølgelig, jeg regner jo ikke med at en flathjerne verken har vilje eller evne til å forstå det...)
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:21 pm Det du prøver å forstå er pseudovitenskap med tall og formler som er helt kokko.
Formlene er helt greie. Men for en som ikke har fulgt med på naturfagundervisningen i skolen, kan de selvfølgelig virke "kokko".

Orlar

Legg inn av Orlar »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 3:56 pm Med et godt kamera med god zoom vil du se at skroget forsvinner under horisonten før masta.
Det er et problem for deg her. Det skal være ca. 7 cm kurvatur pr. km. Når du ser hele båten på 160 km med et kamera med 125X Zoom. Da skal det være ca. 5.5m høy sjø på midten. Det ser du ikke gjennom når du står i fjæra. Det er sendt ballonger 70km+ opp i luften med kamera. Det er ingen kurvatur. Målinger på havet med laser og radar viser at det er flatt.

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:20 pm
NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 3:56 pm Med et godt kamera med god zoom vil du se at skroget forsvinner under horisonten før masta.
Det er et problem for deg her. Det skal være ca. 7 cm kurvatur pr. km. Når du ser hele båten på 160 km med et kamera med 125X Zoom. Da skal det være ca. 5.5m høy sjø på midten. Det ser du ikke gjennom når du står i fjæra. Det er sendt ballonger 70km+ opp i luften med kamera. Det er ingen kurvatur. Målinger på havet med laser og radar viser at det er flatt.
Her har du jo en video med tilsvarende zoom


Orlar

Legg inn av Orlar »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 18, 2022 7:40 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:21 pm Jordas tyngdekraft klarer ikke å trekke til seg en ballong som en halvfull med helium, og som står stille i luften. Da kan vi si tyngdekraften er tilnærmet lik null. Dvs. Ingen tyngdekraft. Det er densitet og oppdrift.
Jordas tyngdekraft trekker til seg ballongen - og oppdriften (som også er en effekt av tyngdekraften) skyver den oppover.
(Selvfølgelig, jeg regner jo ikke med at en flathjerne verken har vilje eller evne til å forstå det...)
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:21 pm Det du prøver å forstå er pseudovitenskap med tall og formler som er helt kokko.
Formlene er helt greie. Men for en som ikke har fulgt med på naturfagundervisningen i skolen, kan de selvfølgelig virke "kokko".
Dette er kun standard latterliggjøring. Du har ingenting. Du kan ikke bevise kurvaturen. Du kan ikke bevise at jorda spinn rundt og går rundt sola i 100000 km/t. Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!

Orlar

Legg inn av Orlar »

Moist skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm
Her har du jo en video med tilsvarende zoom
Jeg ser ikke noe som beviser kurvatur på jorden. I starten på den røde båten. Da ser du hele båten. Det er mye vind og høye bølger, og vi vet ikke om han har på full zoom hele tiden. Dette må gjøres på blikkstille hav.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm Dette er kun standard latterliggjøring. Du har ingenting.
Nah, det er en påpekning at formlene jeg bruker er ganske vanlige, godt kjente, og langt fra noe man trenger høyere utdanning for å lære seg eller bruke.
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!
... og du klarer ikke en gang å oppnå "søt-når-du-er-sint"-status...

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:20 pm Det er sendt ballonger 70km+ opp i luften med kamera. Det er ingen kurvatur.

Cabal

Legg inn av Cabal »

25 sider der man forsøker å overbevise et troll om noe vedkommende selvfølgelig er 100% enig i.

Ikke. Mat. Trollet.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 396

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Cabal skrev: tir okt 18, 2022 10:40 pm Ikke. Mat. Trollet.
Ikke. Ta. Moroa. Fra. Oss.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm Du kan ikke bevise at jorda spinn rundt og går rundt sola i 100000 km/t. Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!
Snakk om kampesteiner i skyskrapere av glass. Du har fjaset deg gjennom 25 sider uten å bevise en dritt. Hva gjør det deg til?

Orlar

Legg inn av Orlar »

DuncanE skrev: tir okt 18, 2022 11:17 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm Du kan ikke bevise at jorda spinn rundt og går rundt sola i 100000 km/t. Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!
Snakk om kampesteiner i skyskrapere av glass. Du har fjaset deg gjennom 25 sider uten å bevise en dritt. Hva gjør det deg til?
Når jeg blir angrepet med standard latterliggjøring. Da gir jeg ofte tilbake med samme mynt. NiGoZeroIchi kommer med noen formler og trur han er verdensmester! Han har ikke bevist noe som helst. Bare svada. Jeg har lagt ut beviser for flat og stillestående jord. Jeg har sannsynliggjort det uten tvil så langt. Ingen har kommet med solide motbeviser for at jorda er rund jordklode. Er du blind? Du har vel ikke giddet å se på noen av vidoene.

Orlar

Legg inn av Orlar »




Moist

Legg inn av Moist »

Cabal skrev: tir okt 18, 2022 10:40 pm 25 sider der man forsøker å overbevise et troll om noe vedkommende selvfølgelig er 100% enig i.

Ikke. Mat. Trollet.
Troll er en utrydningstruet art, vi må bevare de få ekte trollene vi har igjen

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 11:31 pm
DuncanE skrev: tir okt 18, 2022 11:17 pm
Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm Du kan ikke bevise at jorda spinn rundt og går rundt sola i 100000 km/t. Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!
Snakk om kampesteiner i skyskrapere av glass. Du har fjaset deg gjennom 25 sider uten å bevise en dritt. Hva gjør det deg til?
Når jeg blir angrepet med standard latterliggjøring. Da gir jeg ofte tilbake med samme mynt. NiGoZeroIchi kommer med noen formler og trur han er verdensmester! Han har ikke bevist noe som helst. Bare svada. Jeg har lagt ut beviser for flat og stillestående jord. Jeg har sannsynliggjort det uten tvil så langt. Ingen har kommet med solide motbeviser for at jorda er rund jordklode. Er du blind? Du har vel ikke giddet å se på noen av vidoene.
Nei, det har du ikke. Du har lagt ut absurde videoer produsert av rabiate, paranoide, mennesker. Og tåpelige betraktninger. Dette beviser nada. Foruten at du trolig drar på lignende diagnoser. Derimot har du blitt bombardert med logiske slutninger, bilder og videoer som går dine "beviser" en høy gang. Når du latterliggjør faktabasert vitenskap som 99,9% av jordas mennesker (forskere, fagfolk og legfolk) erkjenner, og isteden velger å støtte deg på hårreisende alternative teorier utviklet av folk fullstendig uten faglig bakgrunn, og støttet av kun en håndfull individer uten bakkekontakt, da beveger du deg farlig nær grensen min venn. Jeg støtter ikke trollteorien. Jeg er redd dine betraktninger er et symptom på at det dessverre ikke står så bra til, og er oppriktig bekymret for deg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 6:58 pm
Franklin "Frank" Drebin is a fictional character in the Police Squad! series and The Naked Gun movies played by Leslie Nielsen.
Det er dét de vil ha deg til å tro, ikke sant?

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir okt 18, 2022 8:25 pm
Dette er kun standard latterliggjøring. Du har ingenting. Du kan ikke bevise kurvaturen. Du kan ikke bevise at jorda spinn rundt og går rundt sola i 100000 km/t. Det betyr at du er dum! Stupid! Du er en opp-ned spinner og en globetard!
Akkurat. Jeg merker meg at det eneste du synes å sitte igjen med, er din evne til å rakke ned på andre.

Så kan du jo spørre DEG SJØL hvilken "bevisverdi" det har.

Lykke til.

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»