Geosentrisk modell av jorden

Svar
Orlar

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av Orlar »

Flat Earth & the Bible
I denne videoen er det mange henvisninger til bibelen om flat og stillestående jord. Rob Skiba som prater i videoen har laget en modell av jorden basert på det som står i bibelen.


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Du må være ganske blåst i hodet om du tror jorden er flat i dag. Du lurer kanskje en treåring.

Men den gang bibeleventyret ble skrevet, eller de som skrev bibeleventyret mente jorda var flat. Men ikke bare flat, til og med firkantet. Og fra et høyt fjell i ørkenen kunne alle fire hjørner observeres... :roll: :lol:

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 3:45 am Mvh

BE
Her. Mener å huske at du etterlyste noe slikt for en stund siden...

https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=4353

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 5:04 pm Du må være ganske blåst i hodet om du tror jorden er flat i dag. Du lurer kanskje en treåring.

Men den gang bibeleventyret ble skrevet, eller de som skrev bibeleventyret mente jorda var flat. Men ikke bare flat, til og med firkantet. Og fra et høyt fjell i ørkenen kunne alle fire hjørner observeres... :roll: :lol:
Usikker på om disse fire hjørnene kunne observeres fra et høyt fjell (søkte i både GT og NT) og fant bare noe om en dude som så fire engler stå ved jordens fire hjørner:
"Deretter så jeg fire engler stå ved jordens fire hjørner. De holdt jordens fire vinder tilbake, så det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller havet eller trærne."
https://bibel.no/nettbibelen?book=REV&c ... g=bokmal11

Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.

Dog.., legger man til denne:
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet"
https://bibel.no/nettbibelen?book=MAT&c ... g=bokmal11
..så vil man i hvert fall kunne konkludere med at verdens/jordens alle riker (inkl. herlighet) er samlet på en flat overflate -ja, og (som nevnt) siden jorden hevdes å også ha fire hjørner -blir den å betrakte som (i beste fall) som en mer eller mindre kvadratisk langpannepizza (kan jo også være mye herlighet på den).

Merk også at det står meget høyt fjell, så dette går selvsagt ikke an å teste fra en liten bergknaus i bakgården...

I det hele tatt, så er det ekstremt detaljerte og presise beskrivelser her (legg også merke til havet og trærne i første påstand - for å ikke glemme englene (Märtha -hvor er du!?)), hvilket igjen betyr at troverdigheten inkl. sannsynligheten øker, for at dette er Sannheten selv (og da selvsagt en meget viktig, konstruktiv, givende, nyttig, informativ.. kunnskap, som vil kunne komme alle til glede (bortsett fra den globale eliten -som vrir seg i frenetisk irritasjon)).

Så er her det bare å træ på seg foliehatten, og stikke nesa dypt ned i bibærn, så vil Sannheten åpenbare seg, og allting ordner seg..
🥳

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 7:31 pm Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.
En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm
Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 7:31 pm Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.
En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)
Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm
Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 7:31 pm Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.
En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..
Sant nok, men duden ville bare sett fire av de (faller jo utenfor kanten, om han forsøker å se de øvrige hjørnene - selvsagt..😭).
Og selv en relativt "flat" firkantet jord, ville også hatt åtte hjørner..

Årsaken til at dette synlige arealet har fire hjørner er desto mer uklart, hvorfor ikke bare tre hjørner (pizza-slice fra en rund pizza..?), eller et polygon..
- Mulig det ble slik fordi gud hadde akkurat fire engler til å vokte hjørnene, og styre de fire vindene osv..
- Det kan jo høres ut som en logisk sammenheng, så da er/blir den nok sann..
🤪

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 9:15 pm
B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm
Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 7:31 pm Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.
En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)
Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord
Men likevel, fra bibelen..:
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet".
Ville dette vært mulig uten en flat jord å forholde seg til?
- Om ikke dette skal forstås bokstavelig, så kan en jo undres en smule over presiseringen "meget høyt fjell"(?).

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 9:15 pm
B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm
Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 7:31 pm Så strengt tatt, er ikke jorden nødvendigvis flat her, men kan jo godt være kubisk (i ukjente dimensjoner..) også.
En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)
Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord
Å joda. I bibelen har jorda fire hjørner som kan ses fra et fjell i ørkenen, og himmelen er støttet opp med søyler.
Sist redigert av B.E. den lør okt 15, 2022 10:17 pm, redigert 2 ganger totalt.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 10:12 pm
Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 9:15 pm
B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm

En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)
Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord
Å joda. I bibelen har jorda fire hjørner som kan ses fra et fjell i ørkenen, og himmelen er støttet opp med søyler.
Det er og blir en myte.
https://www.historieblogg.no/?p=3198

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 10:15 pm
B.E. skrev: lør okt 15, 2022 10:12 pm
Å joda. I bibelen har jorda fire hjørner som kan ses fra et fjell i ørkenen, og himmelen er støttet opp med søyler.
Det er og blir en myte.
https://www.historieblogg.no/?p=3198
Hva som står i bibelen er en myte. Dette er jeg helt enig i.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 9:29 pm
Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 9:15 pm
B.E. skrev: lør okt 15, 2022 8:39 pm

En kubisk jord hadde hatt åtte hjørner. Like skrullete da en rund kule har ingen hjørner..


I middelalderen mente man det var en hån mot Gud å si at jorden er rund. Kirken satte fyr på biblioteket i Aleksandria der kunnskapen fra antikken var samlet. Bibelen gjaldt som naturvitenskap før vi lærte at det er solen som er i sentrum av solsystemet. Mange modige vitenskapsmenn ble hardt straffet av kirken. Kirken har kort sagt nesten alltid motsatt seg kunnskap :)
Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord
Men likevel, fra bibelen..:
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet".
Ville dette vært mulig uten en flat jord å forholde seg til?
- Om ikke dette skal forstås bokstavelig, så kan en jo undres en smule over presiseringen "meget høyt fjell"(?).
Nå må du være forsiktig så du ikke hisser opp vesenet på himmelen, slik at han hopper opp og ned ildrød av sinne så himmelen ramler ned i hodet på deg. :lol:

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 10:44 pm
Zpiff skrev: lør okt 15, 2022 9:29 pm
Luna_mendax skrev: lør okt 15, 2022 9:15 pm

Flat jord i middelalderen er nok bare en myte.
https://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord
Men likevel, fra bibelen..:
"Så tok djevelen ham med seg opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet".
Ville dette vært mulig uten en flat jord å forholde seg til?
- Om ikke dette skal forstås bokstavelig, så kan en jo undres en smule over presiseringen "meget høyt fjell"(?).
Nå må du være forsiktig så du ikke hisser opp vesenet på himmelen, slik at han hopper opp og ned ildrød av sinne så himmelen ramler ned i hodet på deg. :lol:
Jeg er litt usikker på om romfareren bryr seg særlig om dét...
:lol:

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

bønna1/2 skrev: tor okt 13, 2022 12:19 am Jorden kan neppe være flat. Rangers spilte mot Liverpool i kveld. Det rullet jo inn mål.
Dust. Dét beviser jo nettopp at jorda er flat. Den heller nedover, ikke sant?

Mvh

BE
meeeget seriøs

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

B.E. skrev: lør okt 15, 2022 10:47 am
BlackEagle skrev: lør okt 15, 2022 3:45 am
Samtidig!

Mvh

BE
Bilde
Screwed up? You must be joking; I'm already high enough

Mvh

BE
lighting the second one, anyway

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: lør okt 15, 2022 4:17 pm Flat Earth & the Bible
I denne videoen er det mange henvisninger til bibelen om flat og stillestående jord. Rob Skiba som prater i videoen har laget en modell av jorden basert på det som står i bibelen.

Hvis - og bare hvis - du bruker biber'n som kilde fordi du finner den mest troverdig, kan du jo fortelle hvor hr. Noah fant kenguruer og de minste artene av spissmus og brølaper. Hvis ikke, foreslår jeg at du glømmer hele biber'n, for er den først uetterrettelig på ett punkt, er den ikke lenger 100% pålitelig - og da blir jo spørsmålet: Hva skal vi tvile på denne gangen?

BE
som glatt driter i både biber'n og andre svartebøker

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2839

Legg inn av bønna1/2 »

Stol på bibelen dere. Funker fjell.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jeg har sagt det før: Dust.
Jeg tar like godt nr. 3, jeg.

Mvh

BE
også dust


Weeeeeell - on second thought ...

Oh - sorry - no. 3, I believe... or ... whatever

Orlar

Legg inn av Orlar »

Det er ikke noe kurvatur på jorda. Jorda er flat og stillestående. Stjernene er inni kuppelen og roterer i perfekte sirkler rundt polaris. Jeg vet ikke hva det er slags verden vi lever inni. Det er hemmelige sosiale nettverk som styrer bak kulissene. Jorda er infiltrert av ondskap. Frimurere er bare nikkedukker. Ikke noe mer. Det er jesuitter som laget heliosentrisk modell, og som senere opprettet Illuminati. De har startet to verdenskriger. Og de kommer til å starte en 3. verdenskrig også. De gir seg ikke før alt er totalt rasert, og Gud den allmektige kommer og låser de inne i 1000 år.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 10:00 am Det er ikke noe kurvatur på jorda. Jorda er flat og stillestående. Stjernene er inni kuppelen og roterer i perfekte sirkler rundt polaris. Jeg vet ikke hva det er slags verden vi lever inni. Det er hemmelige sosiale nettverk som styrer bak kulissene. Jorda er infiltrert av ondskap. Frimurere er bare nikkedukker. Ikke noe mer. Det er jesuitter som laget heliosentrisk modell, og som senere opprettet Illuminati. De har startet to verdenskriger. Og de kommer til å starte en 3. verdenskrig også. De gir seg ikke før alt er totalt rasert, og Gud den allmektige kommer og låser de inne i 1000 år.
Fint. Da kan du jo i samme slengen forklare soloppgang til ulike tider på ulike steder, solformørkelse og måneformørkelse slik at vi andre også kan se lyset.

BE

Orlar

Legg inn av Orlar »

BlackEagle skrev: søn okt 16, 2022 10:27 am Fint. Da kan du jo i samme slengen forklare soloppgang til ulike tider på ulike steder, solformørkelse og måneformørkelse slik at vi andre også kan se lyset.

BE
Sola er lokal. Den er ikke 150 millioner km unna oss, og det er ikke plass til 1,3 millioner jordkloder inni sola hvis den var hul. Diameter på sola er bare 50-60 km. Strålene fra Sola sprer seg utover som et lokalt lys. Jeg har lagt ut en video tidligere i tråden med den svarte sola. Bla tilbake å se på den. Siden du er så smart og kaller andre for idiot, så kan finne ut selv hvordan ting fungerer inni kuppelen.

Kan du noe om elektromagnetisme og holografisk quantum computer? Vi er inni en kunstig skapt verden. Med en kuppel over oss. Da er alt mulig. Det er bare fantasien som setter grenser. Det er sci-fic. Du kan tru hva du vil. Folk bryr seg ikke uansett.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:07 pm
Kan du noe om elektromagnetisme og holografisk quantum computer?
Jeg kan en del om elektromagnetisme. Det er jo et digert fagfelt med mange underkategorier og ikke et enkeltstående vitenskapsfelt. Men ser frem til en forklaring fra deg på området. Hvilke grener under elektromagnetisme snakker du om og hvordan beviser de at jorden er flat?

Å bruke elektromagnetisme som argument kan sammenlignes med at man svarer «mat» når noen spør hva du spiste til middag.

Orlar

Legg inn av Orlar »

PapaSmurf skrev: søn okt 16, 2022 1:11 pm
Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:07 pm
Kan du noe om elektromagnetisme og holografisk quantum computer?
Jeg kan en del om elektromagnetisme. Det er jo et digert fagfelt med mange underkategorier og ikke et enkeltstående vitenskapsfelt. Men ser frem til en forklaring fra deg på området. Hvilke grener under elektromagnetisme snakker du om og hvordan beviser de at jorden er flat?

Å bruke elektromagnetisme som argument kan sammenlignes med at man svarer «mat» når noen spør hva du spiste til middag.
Da anbefaler jeg at du ser på en toriode modell og kartlegger solas bevegelser fra ulike steder på jorda. Da vil du sannsynligvis finne en sammenheng. Det kreves enorme mengder data med kalkulasjoner. Du må ha tilgang til en superdatamaskin.
Sist redigert av Orlar den søn okt 16, 2022 1:29 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:20 pm
PapaSmurf skrev: søn okt 16, 2022 1:11 pm
Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:07 pm
Kan du noe om elektromagnetisme og holografisk quantum computer?
Jeg kan en del om elektromagnetisme. Det er jo et digert fagfelt med mange underkategorier og ikke et enkeltstående vitenskapsfelt. Men ser frem til en forklaring fra deg på området. Hvilke grener under elektromagnetisme snakker du om og hvordan beviser de at jorden er flat?

Å bruke elektromagnetisme som argument kan sammenlignes med at man svarer «mat» når noen spør hva du spiste til middag.
Jeg anbefaler at du ser på en toriode modell og kartlegger solas bevegelser fra ulike steder på jorda. Da vil du sannsynligvis finne en sammenheng. Det kreves enorme mengder data med kalkulasjoner. Du må ha tilgang til en superdatamaskin.
Jeg kjenner til Parsons teorier, men det du skriver forklarer meg lite om hva du mener det beviser

Du slenger rundt deg med ord og uttrykk jeg mistenker du finner online på flat earth-sider uten at du helt forstår hva du egentlig har begitt deg ut på. Ta for eksempel toriode modell, dette er ikke uttrykket som brukes på norsk, du har tatt det engelske uttrykket og oversatt det direkte til norsk, da jeg studerte var dette virkelig fyfy og kunne føre til stryk.

Siden du vet jorden er flat og at du har våknet så skulle man tro du var kapabel til å gi en fullstendig forklaring på hvordan man bruker den modellen for å forklare at jorden er flat.

Orlar

Legg inn av Orlar »

PapaSmurf skrev: søn okt 16, 2022 1:29 pm
Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:20 pm
PapaSmurf skrev: søn okt 16, 2022 1:11 pm

Jeg kan en del om elektromagnetisme. Det er jo et digert fagfelt med mange underkategorier og ikke et enkeltstående vitenskapsfelt. Men ser frem til en forklaring fra deg på området. Hvilke grener under elektromagnetisme snakker du om og hvordan beviser de at jorden er flat?

Å bruke elektromagnetisme som argument kan sammenlignes med at man svarer «mat» når noen spør hva du spiste til middag.
Jeg anbefaler at du ser på en toriode modell og kartlegger solas bevegelser fra ulike steder på jorda. Da vil du sannsynligvis finne en sammenheng. Det kreves enorme mengder data med kalkulasjoner. Du må ha tilgang til en superdatamaskin.
Jeg kjenner til Parsons teorier, men det du skriver forklarer meg lite om hva du mener det beviser

Du slenger rundt deg med ord og uttrykk jeg mistenker du finner online på flat earth-sider uten at du helt forstår hva du egentlig har begitt deg ut på.

Siden du vet jorden er flat og at du har våknet så skulle man tro du var kapabel til å gi en fullstendig forklaring.
Formålet med tråden var å sannsynliggjøre flat og stillestående jord. Det har jeg gjort. Få flere til å begynne å tenke og stille spørsmål. Jeg stiller meg derfor uforstående til ditt tankesett i denne kommentaren din.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:07 pm
BlackEagle skrev: søn okt 16, 2022 10:27 am Fint. Da kan du jo i samme slengen forklare soloppgang til ulike tider på ulike steder, solformørkelse og måneformørkelse slik at vi andre også kan se lyset.

BE
Sola er lokal. Den er ikke 150 millioner km unna oss, og det er ikke plass til 1,3 millioner jordkloder inni sola hvis den var hul. Diameter på sola er bare 50-60 km. Strålene fra Sola sprer seg utover som et lokalt lys. Jeg har lagt ut en video tidligere i tråden med den svarte sola. Bla tilbake å se på den. Siden du er så smart og kaller andre for idiot, så kan finne ut selv hvordan ting fungerer inni kuppelen.

Kan du noe om elektromagnetisme og holografisk quantum computer? Vi er inni en kunstig skapt verden. Med en kuppel over oss. Da er alt mulig. Det er bare fantasien som setter grenser. Det er sci-fic. Du kan tru hva du vil. Folk bryr seg ikke uansett.
Alt det der er fint - til og med kjempefint, sikkert. MEN SVARE PÅ SPØRSMÅL OM SOLOPPGANG OG FORMØRKELSER - se, dét gjør du ikke. Dessuten later du så hardt som at du misforstår at det lukter ille helt hit. Hør nå: JEG TAR SOM UTGANGSPUNKT AT DU HAR HELT, HELT RETT I AT JORDA I DET STORE OG HELE ER HELT, HELT FLAT (med forbehold for fjell o. l.). Forsto du dét?

JEG TAR SOM UTGANGSPUNKT AT DU ER SVÆRT INTELLIGENT, SMART OG VELUTDANNET. Det er ikke jeg (særlig ikke velutdannet). Kan du så svare et nek som meg på NÅR PÅ DAGEN SOLA STÅR OPP I TOKYO, NEW YORK OG PARIS F. EKS. 21. JUNI? Det skulle vel ikke være særlig vanskelig for en antatt smart person som deg, vel?

JEG TAR SOM UTGANGSPUNKT AT HAVET ER FLATT OG AT JORDA ER FLAT (med forbehold for fjell o. l.) OG AT DU HAR HELT, HELT RETT. Kan du med det som utgangpunkt FORKLARE MEG HVA SOM SKJER VED EN MÅNEFORMØRKELSE OG VED EN SOLFORMØRKELSE? Du skjønner; jeg har sett er par slike sjøl, så jeg vet at formørkelser skjer - men åpenbart ikke HVORDAN. For du benekter vel ikke forekomsten av formørkelser?

Med ydmyk hilsen

BE
temmelig kunnskapsløs - det er derfor han spør noen som åpenbart vet bedre - nemlig Orlar

P. S. Du skriver i det siterte innlegget bl. a. "Siden du er så smart og kaller andre for idiot". Kan du fortelle i hvilket innlegg (dato og klokkeslett) jeg har gjort dét? Eller blir det for vanskelig - dét også? For all del - jeg har STOR forståelse for at du "ikke gidder" eller har andre grunner for å la være å fortelle det. Men det vil nok neppe styrke din troverdighet, og muligens heller ikke din anseelse.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:38 pm
PapaSmurf skrev: søn okt 16, 2022 1:29 pm
Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:20 pm

Jeg anbefaler at du ser på en toriode modell og kartlegger solas bevegelser fra ulike steder på jorda. Da vil du sannsynligvis finne en sammenheng. Det kreves enorme mengder data med kalkulasjoner. Du må ha tilgang til en superdatamaskin.
Jeg kjenner til Parsons teorier, men det du skriver forklarer meg lite om hva du mener det beviser

Du slenger rundt deg med ord og uttrykk jeg mistenker du finner online på flat earth-sider uten at du helt forstår hva du egentlig har begitt deg ut på.

Siden du vet jorden er flat og at du har våknet så skulle man tro du var kapabel til å gi en fullstendig forklaring.
Formålet med tråden var å sannsynliggjøre flat og stillestående jord. Det har jeg gjort. Få flere til å begynne å tenke og stille spørsmål. Jeg stiller meg derfor uforstående til ditt tankesett i denne kommentaren din.
Mitt tankesett er som følger: Når en person kommer med en påstand som bryter med en hel skokk av vitenskapelige prinsipper så bør vedkommende være i stand til å underbygge påstanden relativt grundig.

Det har du aldri gjort.

Jeg forstår deg jo godt, det er en umulig oppgave du har begitt deg ut på siden det du kommer med ikke beviser noe.

Ta for eksempel en smultring. Den eksisterer.
Det hindrer ikke at en berlinerbolle også kan eksistere.

Så Parsons teori beviser selvsagt ikke at jorden er flat.

Det største problemet jeg har med flat earthers er følgende: Alle knallharde beviser på at jorden er rund er juks, løgn og humbug. Alt basert på en slags merkelig global konspirasjon som har pågått i århundrer uten at man kan gi en plausibel forklaring på hvorfor og hvordan denne konspirasjonen ble igangsatt.

Mens helt random teorier kastet ut av lekfolk uten en logisk sammenheng forventes det at man skal sluke rått.

Sorry. Verken du eller noen andre konspirasjonsteoretikere har sannsynliggjort noe som helst angående jordens form.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2669
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:38 pm

Formålet med tråden var å sannsynliggjøre flat og stillestående jord. Det har jeg gjort.
Akkurat. Og hva skulle poenget være med det om du ikke argumenterer på en måte som får flere til å se lyset? Under forutsetning av at du vil få flere til å se lyset - synes du din innsats har vært vellykket? Hvor mange har du klart å frelse?

BE
dåre - som muligens ikke spør mer enn ti vise kan svare, som som i det minste spør om ting hr. Orlar ikke vil svare på

Orlar

Legg inn av Orlar »

@BlackEagle jeg har tatt høyde for at du er et stort tre hodet troll. BlackEagle, B.E. og BE. Det er vel ikke vanskelig å koble sammen dottene der. For 7 år siden drev du på å trollet tråder i VG sitt diskusjonsforum. Det er på tide å pakke sammen pikkpakke ditt. Her har du møtt den berømte veggen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Orlar skrev: søn okt 16, 2022 1:38 pm Formålet med tråden var å sannsynliggjøre flat og stillestående jord. Det har jeg gjort. Få flere til å begynne å tenke og stille spørsmål.
Til mer folk tenker, desto rundere blir jorden, tulling... :lol:


Se på denne runde jordkloden:

Bilde


Se på alle flya og båtene som til en hver tid reiser rundt, følger koordinater og samme distanser som på den runde jordkloden:

Bilde
Bilde





Da er det eneste du har sannsynliggjort:

1. Enten har du hodet dypt ned i sanden, eventuelt opp i rompa di:

Bilde



2. Eller så har du noe alvorlig feil med hjernen din:

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»