Geosentrisk modell av jorden

Svar
Mehell

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av Mehell »

HB4596 skrev: tir okt 04, 2022 1:28 am konspirasjonsteori

Konspirasjonsteorier, ja.

Vi har en del veldig fæle der ute som folk ser ut til å tro på.
-Skoleskytinger er ikke ekte (ble vel bl.a en stor greie etter Sandy Hook).
-Månelandingen er faket.
-Valgfusket i USA.
-mikrochips inn i kroppen til mennesker gjennom vaksiner.
-Holocaust er fake.
-Demokrater i USA driver en pedofiliring for verdens maktelite.
Osv.

Så har vi også konspirasjonsteorier som er veldig søkte, men hvor vi egentlig vet at myndighetene vet mer enn de informerer om (noe de sikkert har gode grunner til), og som det derfor er naturlig at det blir spekulasjoner rundt. Selv om de verste konspirasjonsteoretikerne går alt for langt også i disse tilfellene.
-Area 51. UFOer, aliens og slike ting. (Fy søren, hvor artig det hadde vært å få full tilgang til den plassen...)
-9/11.
-Drapet på JFK.
Osv.

Hvorfor er det slik at enkelte tror på veldig mange flere konspirasjonsteorier enn oss andre? Og da gjerne også de mer "spesielle" teoriene.
Er det noen mennesker som er mer naive enn andre? Har det noe med at enkelte mennesker er så misfornøyde med livet sitt at de føler behov for å lage en alternativ virkelighet? Er det rett og slett bare en så stor skepsis mot maktmennesker at de mer eller mindre automatisk mistror alt de kommer med?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg har en ny teori om at jorden er rombeformet. Det har jeg sett - på høylys dag. På youtube.com. Jeg har et snes redaksjonsnisser i gang allerede og vil ha tråden gryteklar for trolloramisk digitalpublisering, medio movember. I den tråden vil de ulærde på ny strides om et totalt meningsløst tema, atter en gang. Vi juges, når traaden er lansert.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

HB4596 skrev: tir okt 04, 2022 1:28 am
DuncanE skrev: tir okt 04, 2022 12:06 am 🤣🤣🤣
Du har gitt oss et par konspiratoriske videoer og tenker disse er tilstrekkelig for å ta alle verdens forskere, fagfolk og legfolk i løgn? Underholdende, det skal du ha. Men som BE er inne på, fortsatt uvisst om du er sprø som en kjeks eller bedriver rent trolleri.
Så når noen gir en alternativ teori for å forbedre en eksisterende teori så er det automatisk en konspirasjonsteori basert på et vitenskapelig satt syn som er almen akseptert?
Mitt syn på den saken er at du vil for enhver pris forhindre at teorier forbredres.

mvh

HB.
Nei, ikke automatisk. Men i dette tilfellet? Ja. Forbedres, virkelig? Hva skal egentlig til å kunne kalle en vill sak for en teori? Jeg har en teori om at jeg går opp ned i taket om natta, i søvne. Og at mus fra mars er i ferd med å ta over planeten. Jeg har derimot ikke noen som helst bevis for disse påstandene. Men siden du heller ikke kan motbevise dette, så kaller vi det en teori? En alternativ teori, kanskje en "forbedret" teori? Velger du å marginalisere sannsynlighetene for dette vha vitenskapelige tilnærminger så avviser jeg dette som cgi og fake.

Jeg er enig i at verden kanskje blir mer interessant på dette viset, men neppe mer opplyst. Jeg har nå valgt å følge TS her inne i et par uker. Jeg er langt i fra provosert, heller mer i retning av bekymret for at dette vaset er et symptom på noe alvorlig.

Moist

Legg inn av Moist »

Bilde

Her burde altså reisetiden Cape Town til New Zealand være betydelig lengre enn reisetiden Norge til India, men begge er på rundt 20 timer. Hvorfor det?

Orlar

Legg inn av Orlar »

Moist skrev: tir okt 04, 2022 10:13 am Bilde
Flott kart. Her kan dere se Antarktis som er et området med is rundt hele den kjente jordflaten. Denne jordflaten er del av en større flate! Det er ikke bare en sirkel med kuppel over. Det kan være derfor "eliten" "aksepterer" sånne flat jord kart med kuppel over. Det blir latterliggjort. Når man søker med google får man opp flaten der vann renner over kanten, og andre morsomme tegninger. Ikkesant. Ingen skal tru på det.

Det finnes åpninger i isveggen til nytt og ukjent land.

Husk:
"Evil is done in darkness.
Good works are done in sunshine."

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 10:56 am
Moist skrev: tir okt 04, 2022 10:13 am Bilde
Flott kart. Her kan dere se Antarktis som er et området med is rundt hele den kjente jordflaten. Denne jordflaten er del av en større flate! Det er ikke bare en sirkel med kuppel over. Det kan være derfor "eliten" "aksepterer" sånne flat jord kart med kuppel over. Det blir latterliggjort. Når man søker med google får man opp flaten der vann renner over kanten, og andre morsomme tegninger. Ikkesant. Ingen skal tru på det.

Det finnes åpninger i isveggen til nytt og ukjent land.

Husk:
"Evil is done in darkness.
Good works are done in sunshine."
Nå var det dette med reisetiden jeg undret på med dette kartet da.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 10:56 am
Moist skrev: tir okt 04, 2022 10:13 am
► Show Spoiler
Når man søker med google får man opp flaten der vann renner over kanten, og andre morsomme tegninger.
Husk:
Hvorfor tror du det bare er tegninger man finner når man googler flat earth? Hvorfor finnes det ikke et eneste virkelig bilde?

Her er et virkelig bilde av vår vakre jord. Bildet er tatt 7.Desember 1972, fra romfarerne ombord på Apollo 17.
Bilde

Orlar

Legg inn av Orlar »

@Moist .. jeg skjønner det. Vi vet ikke om det kartet er helt nøyaktig. Det finnes et offisielt kart fra slutten av 1800 tallet. Du kan prøve å finne det. Det vises ofte i mange flat jord videoer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 11:30 am @Moist .. jeg skjønner det. Vi vet ikke om det kartet er helt nøyaktig. Det finnes et offisielt kart fra slutten av 1800 tallet. Du kan prøve å finne det. Det vises ofte i mange flat jord videoer.
Jeg vil like å se det flat-earth-kartet som kan forklare hvorfor reisetiden mellom Tokyo og Hawaii er kortere enn London-New York.

Merklig nok (for deg) så passer derimot rund-klode-kartet perfekt til slike fakta om reisetider.

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 11:30 am @Moist .. jeg skjønner det. Vi vet ikke om det kartet er helt nøyaktig. Det finnes et offisielt kart fra slutten av 1800 tallet. Du kan prøve å finne det. Det vises ofte i mange flat jord videoer.
Bilde

Er det denne du tenker på? :roll:

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Moist skrev: tir okt 04, 2022 11:39 am
Orlar skrev: tir okt 04, 2022 11:30 am @Moist .. jeg skjønner det. Vi vet ikke om det kartet er helt nøyaktig. Det finnes et offisielt kart fra slutten av 1800 tallet. Du kan prøve å finne det. Det vises ofte i mange flat jord videoer.
Bilde

Er det denne du tenker på? :roll:
:lol:

Ruletthjul

Bilde

Orlar

Legg inn av Orlar »

@Moist nei, det var ikke det. Trur kartet er datert 1897. Mener å huske det. Ligner på det første kartet. Jeg skal se om jeg finner det. Prøv andre søkemotorer, og img søk. Snart må vi nesten lage vår egen søkemotor. Var det ikke en norskutviklet søkemotor som heter FAST.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Globus i kobber fra 1510.

Bilde


Selv har jeg en globus i tre som kan åpnes og fungere som barskap :D

Orlar

Legg inn av Orlar »

Bilde

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.E. skrev: tir okt 04, 2022 12:50 pm Globus i kobber fra 1510.
► Show Spoiler

Selv har jeg en globus i tre som kan åpnes og fungere som barskap :D
Avhengig av hvor den er laget, hvor gammel osv så kan den være verdt en god del penger. Jeg har faktisk vært på let etter en slik, og noen av dem kan selges for mange tusen kroner.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Bilde
Sist redigert av B.E. den tir okt 04, 2022 1:16 pm, redigert 1 gang totalt.

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 12:58 pm Bilde
Bare sånn til info så er dette et kart basert på en rund jord, men det er ikke så viktig tipper jeg?

Det står jo tross alt tider og informasjon om solverv på denne, du vet jordas rotasjon rundt sola og jordas helning som skaper perspektivet om vintersolverv og sommersolverv.

Bilde

Mehell

Legg inn av Mehell »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 12:50 pm @Moist nei, det var ikke det. Trur kartet er datert 1897. Mener å huske det. Ligner på det første kartet. Jeg skal se om jeg finner det. Prøv andre søkemotorer, og img søk. Snart må vi nesten lage vår egen søkemotor. Var det ikke en norskutviklet søkemotor som heter FAST.
Kart fra 1897. Ingen bilder av flat jord, bare tegninger. Teorier som kan motbevises.
Skurrer ikke dette litt for deg og? Hvis du har lyst å være en "kritisk tenker", og ikke bare godta fakta, teorier og hypoteser uten videre, hvordan kan du godta noe så søkt som dette?

Jeg skjønner ikke.
Hvis det ser ut som en hund, logrer som en hund og bjeffer som en hund så er det mest sannsynlig ikke en stekepanne.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Moist skrev: tir okt 04, 2022 1:13 pm
Orlar skrev: tir okt 04, 2022 12:58 pm [img]https:// flatearthers....
Bare sånn til info så er dette et kart basert på en rund jord, men det er ikke så viktig tipper jeg?
Neida. Ifølge flatjorderne blir meteren lenger og lenger i vidden til nærmere man kommer sørpolen.

Bilde
Sist redigert av B.E. den tir okt 04, 2022 1:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Orlar

Legg inn av Orlar »

@Moist Bildet du viser om årstider er mer et bevis for at jorda ikke er en rund kule. Det har med stjernehimmelen å gjøre. Det er ikke noe parallax, avik selv om sola/solsystemet roterer rundt sentrum av galaksen 240 km/s!!

Moist

Legg inn av Moist »

Til sammenligning er dette et kart over jorden, bare sentrert ved nordpolen.

Bilde

Moist

Legg inn av Moist »

Vi kan også ta det ett steg lengre, å sentrere kartet i antarktis, men det blir jo for åpenbart at sjø er i utkanten av hele pannekakejorda.

Bilde

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 1:28 pm @Moist Bildet du viser om årstider er mer et bevis for at jorda ikke er en rund kule. Det har med stjernehimmelen å gjøre. Det er ikke noe parallax, avik selv om sola/solsystemet roterer rundt sentrum av galaksen 240 km/s!!
Dette kan du gå ut i skogen med kameraet ditt og avkrefte selv.


Orlar

Legg inn av Orlar »

Det er ikke noe sørpolen. De har laget flat jord kartet om til et globuskart med psudovitenskap!

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 1:28 pm @Moist Bildet du viser om årstider er mer et bevis for at jorda ikke er en rund kule. Det har med stjernehimmelen å gjøre. Det er ikke noe parallax, avik selv om sola/solsystemet roterer rundt sentrum av galaksen 240 km/s!!
Her har du også den parallaxen din

Bilde

https://www.space.com/30417-parallax.html

Orlar

Legg inn av Orlar »

Jorda er stillestående, og stjernehimmelen roterer rundt polaris i perfekte sirkler. Det ikke noe parallax. Den animasjonen er basert på heliosentrisk modell og psudovitenskap.

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 1:45 pm Jorda er stillestående, og stjernehimmelen roterer rundt polaris i perfekte sirkler. Det ikke noe parallax.
Er det du som er kilden på dette?

Orlar

Legg inn av Orlar »

Først senket de rotasjonshastigheten på månen med flere tusen km/t slik at vi bare kan se den ene siden av månen! Senere la de inn helning på jordaksen for å få ting å stemme, så glemte de av at det ble litt tull med temperaturen ved ekvator med den helningen!

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Orlar skrev: tir okt 04, 2022 2:52 pm Først senket de rotasjonshastigheten på månen med flere tusen km/t slik at vi bare kan se den ene siden av månen! Senere la de inn helning på jordaksen for å få ting å stemme, så glemte de av at det ble litt tull med temperaturen ved ekvator med den helningen!
Bilde

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Hvorfor roterer sykloner forskjellig vei alt etter hvor du er på jordkloden? Er du nord så går den en vei, sør den andre. Hvorfor det egentlig?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»