Geosentrisk modell av jorden

Svar
Orlar

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av Orlar »

@Ljot det er et interessant spørsmål. Jeg har ikke nå fasitsvar. Man må skille mellom sentrum av den store flaten, og flaten med land vi kjenner, som avgrenses av Antarktis. Alt som er lenger enn 60 grader sør er definert som Antarktis (ref. avtalen om Antarktis, Norge var 1 av 12 land som opprinnelig undertegnet avtalen om Antarktis). Ekstra land finnes bak/bortenfor Antarktis. Det er forresten to steder man kan "søke"/bestille reise til Antarktis. Begge steder strekker seg inn mot havet, og viser ikke veggen med is i særlig grad. Pingviner får man kanskje sett. Det er veldig strengt å få reise til Antarktis.

Det er geomagnetisk sentrum, som er senter i den store flaten. Og senter av den flaten med land vi kjenner tenker jeg er magnetisk nordpol. Magnetisk nordpol har flyttet seg til Sibir. De viser oss ikke kartet av hele nordpolen. Skjult på google map. På Tv viser de oss polfarere som nesten frys ihjel og dør. Så farlig er det å reise dit. Ingen må tenke å reise dit. Det er jo livsfarlig. De vil ikke ha oss der. Det kan være et stort hull der som går inn i jordflaten. Jeg vet ikke helt sikkert hva de skjuler der.

I bibelen står det om hvordan jorda ble skapt. Vi er inni et slags "telt" som avgrenses av et firmament (dome/kuppel). Firmamentet er laget av noe gjennomsiktig plasma/mjukt glass. Tipper det er 120km-150km på det høyeste. Jeg har sett vidoe av rakett som er skutt opp og stopper i firmamentet. Også raketter som tangerer, og suser langs firmamentet med voldsom vannsprut bak seg. Raketten holdt seg lenge. Man kunne se litt flammer, men raketten var inntakt i lang tid før den til slutt ble ødelagt i en eksplosjon. USA har prøvd å sprenge på firmamentet. "Operation Fishbowl". Hillary Clinton for lenge siden "spøkte" i en offentlig tale om dette "glasstaket" de har sprengt på.

I et Amerikansk leksikon fra 1958, samme året Nasa ble opprettet. Der står det at et forskerteam fløy fra New Zealand ut til Antarktis. De hadde 4 fly. De holdt på en måneds tid med å undersøke området ved antarktis. Konklusjon ble at terrenget ikke hadde noe særpreg, og det var et firmament/kuppel 13 km over dem! Det står i et leksikon.

Det er noen land som ligger relativt nært Antarktis der firmamentet er fundamentert. Det går sikkert langt ned og langt innover nær havbunnen. Jeg så en undervannsvideo en gang om noe som lignet et tykt gelaktig teppe nær havbunnen. Det som definerer ytterkanten er der firmamentet avsluttes. Der den kjente flaten tangerer den store flaten. Tenk deg to sirkler. En stor sirkel, og en mindre sirkel (kanskje 1/3 av den store sirkelen).

Tykkelsen på jordflaten vet jeg ikke. Hvis du tar differansen høyeste fjell og dypeste hav. Ganger det opp x antall ganger. Da får du et tall du kan fundere på!
Flat jord er basert på vitenskap, og er i samsvar med det som står i bibelen. Masse henvisninger i bibelen om flat jord. "Flat and stationary earth".

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg er ganske sikker på at jeg snublet utfor kanten av jorda en gang.
Det var en ganske spesiell opplevelse.
Våknet merkelig nok opp i senga mi morgenen etter.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Thread lagt i favoritter!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

I forhold til jordens størrelse og fjell og havdyp så er jorden glattere enn en appelsin.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 4:31 pm

Det er minst 1/3 av befolkningen i Amerika som enten tror, eller vet jorden er flat. Det er millioner som er våken. Som ser gjennom løgner, og fake news på TV.
Akkurat DET tror jeg på. Det sier dessverre ikke så mye.

Halvparten av de stemmeføre (nesten) stemte på Trump.

SirJames

Legg inn av SirJames »

kytec skrev: tir sep 20, 2022 9:00 pm
Orlar skrev: tir sep 20, 2022 4:31 pm

Det er minst 1/3 av befolkningen i Amerika som enten tror, eller vet jorden er flat. Det er millioner som er våken. Som ser gjennom løgner, og fake news på TV.
Akkurat DET tror jeg på. Det sier dessverre ikke så mye.

Halvparten av de stemmeføre (nesten) stemte på Trump.
Tipper det også er mer enn 1/3 av befolkningen i USA som tror at lykken i livet befinner seg bak glassruta på McDonald's Drive Through. Så sånn sett er vel ikke akkurat statistikk hentet fra nettopp det landet et spesielt godt argument for TS.

anbessa

Legg inn av anbessa »

"Jorden er rund - som en pizza", sitat Mikke Mus.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Rexwiller skrev: tir sep 20, 2022 6:26 pm Bruker dere smør på jordskiven?
Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm @Ljot det er et interessant spørsmål. Jeg har ikke nå fasitsvar. Man må skille mellom sentrum av den store flaten, og flaten med land vi kjenner, som avgrenses av Antarktis. Alt som er lenger enn 60 grader sør er definert som Antarktis (ref. avtalen om Antarktis, Norge var 1 av 12 land som opprinnelig undertegnet avtalen om Antarktis). Det er veldig strengt å få reise til Antarktis.

Der står det at et forskerteam fløy fra New Zealand ut til Antarktis. De hadde 4 fly. De holdt på en måneds tid med å undersøke området ved antarktis. Konklusjon ble at terrenget ikke hadde noe særpreg, og det var et firmament/kuppel 13 km over dem! Det står i et leksikon.
Jeg har vært i Antarktis, faktisk så langt som til 66 gr 55.14´ sør og så ingen kuppel over meg.
Jeg så sola :)
Ellers var det fjell, fjorder og hav og mengder av isfjell.

Bilde

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ormen den lange skrev: tir sep 20, 2022 9:12 pm
Rexwiller skrev: tir sep 20, 2022 6:26 pm Bruker dere smør på jordskiven?
Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?
Det er noe som heter tyngdekraft som drar pålegget til seg :D

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm @Ljot det er et interessant spørsmål. Jeg har ikke nå fasitsvar.
ikke det nei.
nei, nei, det kan man kanskje ikke forvente.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ormen den lange skrev: tir sep 20, 2022 9:12 pm
Rexwiller skrev: tir sep 20, 2022 6:26 pm Bruker dere smør på jordskiven?
Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?
Det er pga standard bordhøyde. Setter du skiva på en banankasse oppå bordet så vil den lande med pålegget opp pga at den får tid å gå 180 grader rundt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Xpoolman skrev: tir sep 20, 2022 9:14 pm
Ormen den lange skrev: tir sep 20, 2022 9:12 pm
Rexwiller skrev: tir sep 20, 2022 6:26 pm Bruker dere smør på jordskiven?
Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?
Det er noe som heter tyngdekraft som drar pålegget til seg :D
Om jorden er flat kan ikke tyngdekraften finnes. Da ville vi alle blitt dratt inn mot sentrum. Og jo nærmere kanten vi hadde beveget oss jo brattere hadde det føltes.

Men forklaringene på at det ikke finnes tyngdekraft er morsomme.

Det samme med hvordan jordas skygge kastes på månen. Den sliter de med å forklare.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: tir sep 20, 2022 9:26 pm
Xpoolman skrev: tir sep 20, 2022 9:14 pm
Ormen den lange skrev: tir sep 20, 2022 9:12 pm

Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?
Det er noe som heter tyngdekraft som drar pålegget til seg :D
Om jorden er flat kan ikke tyngdekraften finnes. Da ville vi alle blitt dratt inn mot sentrum. Og jo nærmere kanten vi hadde beveget oss jo brattere hadde det føltes.

Men forklaringene på at det ikke finnes tyngdekraft er morsomme.

Det samme med hvordan jordas skygge kastes på månen. Den sliter de med å forklare.
Forklaringen på tyngdekraften er naturligvis at man har limt fast en flat magnet på hele undersiden av jordflaten 😉
Funker litt som glava på rull egentlig, bare med lim på ene siden

Orlar

Legg inn av Orlar »

@Xpoolman det er litt vanskelig å se noe oppe i luften på 20km avstand som er gjennomsiktig. Det gir mening. Hvis det var mulig å se firmamentet. Da hadde du ikke fått lov til å reise dit som privatperson.

Når det gjelder tyngdekraften. Det er fortsatt en teori. Det heter teorien om tyngdekraften. Krefter som virker er magnetisme, densitet, trykk og "lys". Det er noe som heter spesifikk tyngdekraft. Det tror jeg er nært "beslektet" med densitet. Jeg har ikke mastergrad i fysikk. Mitt nivå er på høgskolenivå. I tillegg litt rusten. Legg merke til at flere høgskoler nå har egne studier om elektromagnetisme. Det er spennende. Det var det ikke "gamle dager". Relativt sett.

flourhouse

Legg inn av flourhouse »

Jeg har sett denner kuppel.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

bønna1/2 skrev: tir sep 20, 2022 5:06 pm Siden jorda er flat. Når kommer en eller flere til ytterkanten(e)? Eller er klodens areal uendelig?

Svar utbedes.

Mvh
Er bare og snu og gå tilbake :p

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 9:40 pm @Xpoolman det er litt vanskelig å se noe oppe i luften på 20km avstand som er gjennomsiktig. Det gir mening.
Det er ikke det du har skrevet så langt som gir minst mening, la oss nøye oss med å si det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bilde

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 9:40 pm @Xpoolman det er litt vanskelig å se noe oppe i luften på 20km avstand som er gjennomsiktig. Det gir mening. Hvis det var mulig å se firmamentet. Da hadde du ikke fått lov til å reise dit som privatperson.

Når det gjelder tyngdekraften. Det er fortsatt en teori. Det heter teorien om tyngdekraften. Krefter som virker er magnetisme, densitet, trykk og "lys". Det er noe som heter spesifikk tyngdekraft. Det tror jeg er nært "beslektet" med densitet. Jeg har ikke mastergrad i fysikk. Mitt nivå er på høgskolenivå. I tillegg litt rusten. Legg merke til at flere høgskoler nå har egne studier om elektromagnetisme. Det er spennende. Det var det ikke "gamle dager". Relativt sett.
Tyngdekraften er en teori... man skal jaggu lese mye.

TWU

Legg inn av TWU »

Om en faktisk er i tvil, og dette ikke er satire eller noe:

En natt det ikke er overskyet eller fullmåne: ta en titt opp på månen. Du ser kanskje en skygge på måneoverflaten, akkurat som om noe står i veien mellom sollyset og månens overflate. Bruk fire sekunder på å tolke kurven på skyggen, ser det ut som den er laget av et rundt legeme eller et flatt legeme?

Om du fremdeles er i tvil: bestill deg en flybillett til et eller annet sted. Titt ut vinduet, og tolk hvordan du ser kurven på jorden under deg. Samtidig kan du lese litt om hvordan GPS-systemet fungerer.

Det var to minutter jeg aldri får igjen, så tenker det får være godt nok.

TWU

Legg inn av TWU »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 9:40 pm.
Jeg har ikke mastergrad i fysikk.
Det tror jeg på

Orlar

Legg inn av Orlar »

@PapaSmurf bildet er et klassisk eksempel hvordan den "globale eliten" prøver å latterliggjøre flat jord. Og du skrev noe om måneskyggen fra jorda. Gud skapte to lys som det står i bibelen. Ett for dagen og ett for natten. Månen har sitt eget lys! Det går ikke ann å lande på månen. Jeg har sett et tv-intervju med en forsker på 50-60 tallet. Det var i svart-hvitt. Han sa månen er laget av noe plasma greier, og har sitt eget lys. Det går ikke ann å lande på månen. Det var et meget troverdig intervju. Både han forskningen forsvant. Sporløst borte! Er det 40 år siden "vi var" på månen sist. NASA uttalte en gang at de hadde mistet hele forskningen sin om månen! De er tatt på fersken gjentatte ganger. Alt er løgn. Driv å filme under vann med green screen i bakgrunnen. Man har sett luftbobler fra vannet i flere videoer fra NASA. Og vi tror på dem. Det kalles å være "stupid", men vi er indoktrinert og hjernevasket fra fødselen av. Født med globusen i fanget. Det første barna lærer på skolen er planeter og solsystemet. Kommer hjem med tegninger.

Planetene er vandrende stjerner inni firmamentet. Jeg vet det er vanskelig å ta inn over seg. Det er drøyt. Det tar tid å venne seg til tanken om flat jord. Vi lever i en skapt verden. Det er som sci-fic. Tatt rett ut fra en Hollywood film. Det er masse jeg fortsatt ikke vet, og ønsker svar på. De vil ikke fortelle oss sannheten. Vi må vente til en større del av befolkningen våkner. Om det blir å skje vet jeg ikke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 10:26 pm @PapaSmurf bildet er et klassisk eksempel hvordan den "globale eliten" prøver å latterliggjøre flat jord. Og du skrev noe om måneskyggen fra jorda. Gud skapte to lys som det står i bibelen. Ett for dagen og ett for natten. Månen har sitt eget lys! Det går ikke ann å lande på månen. Jeg har sett et tv-intervju med en forsker på 50-60 tallet. Det var i svart-hvitt. Han sa månen er laget av noe plasma greier, og har sitt eget lys. Det går ikke ann å lande på månen. Det var et meget troverdig intervju. Både han forskningen forsvant. Sporløst borte! Er det 40 år siden "vi var" på månen sist. NASA uttalte en gang at de hadde mistet hele forskningen sin om månen! De er tatt på fersken gjentatte ganger. Alt er løgn. Driv å filme under vann med green screen i bakgrunnen. Man har sett luftbobler fra vannet i flere videoer fra NASA. Og vi tror på dem. Det kalles å være "stupid", men vi er indoktrinert og hjernevasket fra fødselen av. Født med globusen i fanget. Det første barna lærer på skolen er planeter og solsystemet. Kommer hjem med tegninger.

Planetene er vandrende stjerner inni firmamentet. Jeg vet det er vanskelig å ta inn over seg. Det er drøyt. Det tar tid å venne seg til tanken om flat jord. Vi lever i en skapt verden. Det er som sci-fic. Tatt rett ut fra en Hollywood film. Det er masse jeg fortsatt ikke vet, og ønsker svar på. De vil ikke fortelle oss sannheten. Vi må vente til en større del av befolkningen våkner. Om det blir å skje vet jeg ikke.
En ting jeg lurer på med dere konspirasjonsteoretikere. Slår det dere aldri at det kanskje er dere som må våkne?

Dette med flat jord er en av de mer idiotiske greiene jeg er borti. Ser du ikke selv galskapen i at jorden har en kuppel over seg laget av plasma der alle himmellegemene er festet?

Og det å bruke det gamle testamente som bevis for noe som helst… På den tiden trodde de jo at jorden var flat. Og det gikk enda over 4700 år fra de eldste historiene i Bibelen frem til en tid man trodde kroppen bestod av blod, slim, grønn galle og svart galle.

Hvis du blir syk oppsøker du ikke gamle medisinske råd fra oldtiden, du drar på sykehuset og får hjelp av moderne medisin basert på vitenskap.

Så frem til at noen kommer med et håndfast bevis på at jorden er flat fremfor tåkeprat om bibelsitater og en måne som lyser sjøl og hva det nå er så stoler jeg på håndfaste bevis som bilder og moderne vitenskap.

Jeg syns egentlig flat earth er morsomt å se folk forsøke å forklare, men innimellom blir det litt trist og. For når man innser at det faktisk er mennesker som helhjertet tror på dette tullballet og at de er overbevist om at en slags verdensorden samarbeider om å holde sannheten skjult for dem så, ja…

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

Dette hadde jo vært en perfekt tråd for OT, for alle vet jo at jorda er flat.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Anekdote: jeg syntes flat jord-folk var hysterisk morsomme. Helt til jeg fikk jobb på en skole hvor en ansatt (ikke lærer) trodde på dette mølet. Først lo jeg jo stort av ham, da jeg trodde han tullet (naturligvis). Men siden, når han brukte (for) store deler av arbeidsdagen på å overbevise både elever og andre ansatte om denne vrangforestillingen, ble jeg litt "mettet".

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm
Tykkelsen på jordflaten vet jeg ikke. Hvis du tar differansen høyeste fjell og dypeste hav. Ganger det opp x antall ganger. Da får du et tall du kan fundere på!
Flat jord er basert på vitenskap, og er i samsvar med det som står i bibelen. Masse henvisninger i bibelen om flat jord. "Flat and stationary earth".
Akkurat dette er vel det jeg blir minst overbevist av.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm
På Tv viser de oss polfarere som nesten frys ihjel og dør. Så farlig er det å reise dit. Ingen må tenke å reise dit. Det er jo livsfarlig. De vil ikke ha oss der.
Hvem er "de"?

Mvh

BE
redd, nå

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm @Ljot det er et interessant spørsmål. Jeg har ikke nå fasitsvar.
Hva? I åpningsinnlegget ditt skriver du jo

"Det finnes mange vitenskaplige bevis, og flere hundre indisier på at jorda, bortsett fra fjell og havdyp, er flat. I sum er dette nok til å foreta en sikker konklusjon. Det er foretatt målinger med radar og lasere på svært lange avstander som viser at havet er flatt. Havet finner sitt nivå. Det er en egen lov! Bøyer seg ikke rundt en ball. Det er egentlig nok bevis i seg selv."

Har du ombestemt deg?

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir sep 20, 2022 8:37 pm @Ljot

I bibelen står det om hvordan jorda ble skapt. Vi er inni et slags "telt" som avgrenses av et firmament (dome/kuppel). Firmamentet er laget av noe gjennomsiktig plasma/mjukt glass.
Står virkelig det i biber'n? Du verden. Kan du fortelle HVOR i biber'n det står?

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»