UEFA Euro 2024- Kvalifiseringen

Svar
Taururu

Re: UEFA Euro 2024- Kvalifiseringen

Legg inn av Taururu »

Skottland og Serbia bør klare det.
Finland ligger godt an.
Israel har en ok mulighet.
Ukraina, Island og Bosnia skal slite

Tipper at Skottland, Serbia og Finland skal klare det, også er 50/50 om det blir en eller flere.

Skulle ingen av de fire siste klare det, må vi håpe på League A. Der er Estland klare. Wales ligger dårlig an, men bl.a. Nederland og Østerrike må også jobbe for unngå playoff

Mye skal gå galt om vi ikke får playoff, men det er vel sånn 50/50 om det blir A eller B.
Mitt tips er enten playoffsemi mot Wales borte (A) eller Ukraina (B)

Uansett tidlig å si, men andres kamper blir nå vel så viktig som vår egne.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Med utgangspunkt i eksempelet over; hvis Østerrike går direkte til EM (istedet for Sverige), da vil Norge være seedet sammen med Wales. De kan da møte Estland eller Irland i en semifinale.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Er veldig gode sjanser forNL playoff.

Veldig fin oversikt på wikipedia under «teams selected»
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_Eu ... _play-offs

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Hadde virkelig håpet at jeg ikke hadde trengt å måttet høre ordene "Nations League" før halvveis i denne kvalifiseringen...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

mogandisu skrev: søn jun 18, 2023 11:52 am Hadde virkelig håpet at jeg ikke hadde trengt å måttet høre ordene "Nations League" før halvveis i denne kvalifiseringen...
NATIOONS LEAGUEEEE BABY!!

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Kakebart skrev: søn jun 18, 2023 11:51 am Er veldig gode sjanser forNL playoff.

Veldig fin oversikt på wikipedia under «teams selected»
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_Eu ... _play-offs
Kjedelig å begynne å se på dette allerede nå, men..

Er det sånn at minst 4 av de som er foran oss i League B (Israel, Bosnia, Serbia, Skottland, Finland, Ukraina, Island) må kvalifisere seg direkte gjennom EM-kvaliken, for at Norge skal få en ny sjanse i NL?

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:11 pm
Kakebart skrev: søn jun 18, 2023 11:51 am Er veldig gode sjanser forNL playoff.

Veldig fin oversikt på wikipedia under «teams selected»
https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_Eu ... _play-offs
Kjedelig å begynne å se på dette allerede nå, men..

Er det sånn at minst 4 av de som er foran oss i League B (Israel, Bosnia, Serbia, Skottland, Finland, Ukraina, Island) må kvalifisere seg direkte gjennom EM-kvaliken, for at Norge skal få en ny sjanse i NL?
Nei, da havner vi i playoffen til B-playoffen vel. Vi må være topp 7 som ikke kvalifiserer seg direkte. Da kommer vi i a-playoffen. Det er bra om alle storlagene har gått direkte.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:11 pm Er det sånn at minst 4 av de som er foran oss i League B (Israel, Bosnia, Serbia, Skottland, Finland, Ukraina, Island) må kvalifisere seg direkte gjennom EM-kvaliken, for at Norge skal få en ny sjanse i NL?
Sånn som det ser ut kan man allerede utelukke to B-gruppevinnere (Serbia og Skottland).
Det vil ikke være nok til å få plass i playoff-B. Island og Norge vil fortsatt være utenfor da.

I det scenarioet må alle A-lagene bortsett fra 1 gå direkte til EM for at Norge (og Island) havner i A-playoff sammen med Wales og Estland.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:22 pm
Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:11 pm Er det sånn at minst 4 av de som er foran oss i League B (Israel, Bosnia, Serbia, Skottland, Finland, Ukraina, Island) må kvalifisere seg direkte gjennom EM-kvaliken, for at Norge skal få en ny sjanse i NL?
Sånn som det ser ut kan man allerede utelukke to B-gruppevinnere (Serbia og Skottland).
Det vil ikke være nok til å få plass i playoff-B. Island og Norge vil fortsatt være utenfor da.

I det scenarioet må alle A-lagene bortsett fra 1 gå direkte til EM for at Norge (og Island) havner i A-playoff sammen med Wales og Estland.
Så Estland er i A-playoff? Joker Nord er enklere å forstå..

Fazam

Legg inn av Fazam »

Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:25 pm Så Estland er i A-playoff? Joker Nord er enklere å forstå..
Det er slik reglene er. Estland har første-prioritet ved frafall av lag fra A.
Deretter høyeste rangerte fra B som ikke er kvalifisert for playoff.

smash

Legg inn av smash »

Play off-en er i mars 2024. Mars er en dårlig måned for landslaget historisk sett, men det er bra for oss at det er en stund til, så har vi forhåpentligvis spillere som Nusa og Bobb++ med mer a-lagsfotball i seg.

Begynn med en ny trener og en ny giv så vi kan fokusere på play off-en.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

mogandisu skrev: søn jun 18, 2023 11:52 am Hadde virkelig håpet at jeg ikke hadde trengt å måttet høre ordene "Nations League" før halvveis i denne kvalifiseringen...
Alternativt: nå må "bare" Norge vinne resten av kampene samtidig som at vi er avhengig av "rett resultat" i X antall andre kamper: vipps er vi i EM 🌞

Fazam

Legg inn av Fazam »

Hvis Norge kvalifiserer seg for playoff til neste år kan det altså bli Åge Hareide som slår oss ut (nok en gang).

Taururu

Legg inn av Taururu »

Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:30 pm
Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:25 pm Så Estland er i A-playoff? Joker Nord er enklere å forstå..
Det er slik reglene er. Estland har første-prioritet ved frafall av lag fra A.
Deretter høyeste rangerte fra B som ikke er kvalifisert for playoff.
Ja, Estland gjorde det knallbra i NLgruppa si mot Malta og San Marino. Slikt skal selvfølgelig premieres.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Taururu skrev: søn jun 18, 2023 12:37 pm
Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:30 pm
Sulfat skrev: søn jun 18, 2023 12:25 pm Så Estland er i A-playoff? Joker Nord er enklere å forstå..
Det er slik reglene er. Estland har første-prioritet ved frafall av lag fra A.
Deretter høyeste rangerte fra B som ikke er kvalifisert for playoff.
Ja, Estland gjorde det knallbra i NLgruppa si mot Malta og San Marino. Slikt skal selvfølgelig premieres.
Ikke rettferdig nei, men det er for at alle nivåene skal ha noe å spille om.
Sannsynligheten for at de kvalifiserer seg for EM vil uansett være lav.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:40 pm
Taururu skrev: søn jun 18, 2023 12:37 pm
Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:30 pm

Det er slik reglene er. Estland har første-prioritet ved frafall av lag fra A.
Deretter høyeste rangerte fra B som ikke er kvalifisert for playoff.
Ja, Estland gjorde det knallbra i NLgruppa si mot Malta og San Marino. Slikt skal selvfølgelig premieres.
Ikke rettferdig nei, men det er for at alle nivåene skal ha noe å spille om.
Sannsynligheten for at de kvalifiserer seg for EM vil uansett være lav.
Vet at det er argumentasjonen,men ikke rettferdig. I realiteten har du en fordel av å være et bra lag i League D fremfor et svakere i League C. Opprykk til League C burde vært gulrot nok.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Taururu skrev: søn jun 18, 2023 12:51 pm
Fazam skrev: søn jun 18, 2023 12:40 pm
Taururu skrev: søn jun 18, 2023 12:37 pm

Ja, Estland gjorde det knallbra i NLgruppa si mot Malta og San Marino. Slikt skal selvfølgelig premieres.
Ikke rettferdig nei, men det er for at alle nivåene skal ha noe å spille om.
Sannsynligheten for at de kvalifiserer seg for EM vil uansett være lav.
Vet at det er argumentasjonen,men ikke rettferdig. I realiteten har du en fordel av å være et bra lag i League D fremfor et svakere i League C. Opprykk til League C burde vært gulrot nok.
Det er ikke det eneste som er urettferdig. Hvis lag fra nivå C går direkte burde de playoff-plassene ha gått til de høyeste rangerte lagene i B. Sånn som det er nå kan lag som Luxembourg og Aserbajdsjan få sjansen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

En annen negativ konsekvens av gårsdagens tap. FIFA-rankingen. Hjemmetap mot jevnbyrdige nasjoner på rankingen får negative konsekvenser med tanke på å beholde høyest mulig seeding til neste VM-kvalifisering. Vi vet jo at plassene 21-30 blant de europeiske nasjonene gir 3.seeding mens man må opp mellom 11.plass og 20.plass for å bli seedet i nest høyeste seedingsgruppe.
Med tanke på neste EM-kvalifisering så er det plasseringen i Nations League Overall Ranking som bestemmer hvor vi skal bli seedet. Skal vi bli seedet i nest høyeste seedingsgruppe så er vi avhengig av at vi rykker opp til League A neste gang NL spilles. Som blir høsten 2024.

startelver

Legg inn av startelver »

Korgutt skrev: søn jun 18, 2023 4:45 pm En annen negativ konsekvens av gårsdagens tap. FIFA-rankingen. Hjemmetap mot jevnbyrdige nasjoner på rankingen får negative konsekvenser med tanke på å beholde høyest mulig seeding til neste VM-kvalifisering. Vi vet jo at plassene 21-30 blant de europeiske nasjonene gir 3.seeding mens man må opp mellom 11.plass og 20.plass for å bli seedet i nest høyeste seedingsgruppe.
Med tanke på neste EM-kvalifisering så er det plasseringen i Nations League Overall Ranking som bestemmer hvor vi skal bli seedet. Skal vi bli seedet i nest høyeste seedingsgruppe så er vi avhengig av at vi rykker opp til League A neste gang NL spilles. Som blir høsten 2024.
Vi kommer ikke inn topp 20 med Ståle ved roret.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Korgutt skrev: søn jun 18, 2023 4:45 pm Skal vi bli seedet i nest høyeste seedingsgruppe så er vi avhengig av at vi rykker opp til League A neste gang NL spilles. Som blir høsten 2024.
Det er også fra neste utgave at de skal kjøre kvartfinaler i NL; samtidig med at VM-kvalifiseringen starter våren 2025. Overflødige kamper.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Helt tullete dette at man stryker resultatetene mot det svakeste laget i gruppa i NL, noe som får den helidiotiske resultatet at Norge hadde vært mye bedre stilt om vi hadde tapt en av kampene mot Sverige. Island har da fått nok hjelp av at de slapp å møte Russland, og det hadde også vært bedre om man f.eks satte alle Russlands kamper til 0-3, da hadde vi i alle fall vært rangert som nr 3 av toerne.

I øyeblikket er vi ikke inne i noen playoff, selv om man tar høyde for antall kamper og f.eks ranger Spania foran Georgia.
I øyeblikket er det Nederland, Wales, Estland og Island i A, Israel, Bosnia, Ukraina og Finland i B, Georgia, Luxembourg, Aserbaidsjan og Kosovomel el Bulgaria i C.

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: søn jun 18, 2023 9:48 pm I øyeblikket er det Nederland, Wales, Estland og Island i A, Israel, Bosnia, Ukraina og Finland i B, Georgia, Luxembourg, Aserbaidsjan og Kosovomel el Bulgaria i C.
Fazam skrev: søn jun 18, 2023 9:05 am Nations League-stilling per nå:

A: Skottland, Georgia
B: Frankrike, Hellas
C: England, Ukraina
D: Tyrkia, Kroatia
E: Tsjekkia, Polen
F: Østerrike, Belgia
G: Serbia, Ungarn
H: Danmark, Kasakhstan
I: Sveits, Romania
J: Portugal, Slovakia

Playoff vil da se slik ut:

A
1-2: Spania
3-4: Italia
3-4: Nederland
16: Wales

B
17: Israel
18: Bosnia
21: Finland
23: Island

C
37: Luxembourg
38: Aserbajdsjan
39: Kosovo
40: Bulgaria

dzk

Legg inn av dzk »

Wikipedia har en fin oversikt

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro ... _play-offs

Vi ligger altså (etter kampene i går) akkurat utenfor PO-plass. Men etter å ha tatt en titt i gruppene rundt omkring (og sikkert undervurdert en del lag jeg vet lite om) så vil jeg tippe at vi blir det siste laget inn i PO og møter Bosnia eller Israel i semi med Ukraina i evnt finale.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fazam skrev: søn jun 18, 2023 10:01 pm
netrebske skrev: søn jun 18, 2023 9:48 pm I øyeblikket er det Nederland, Wales, Estland og Island i A, Israel, Bosnia, Ukraina og Finland i B, Georgia, Luxembourg, Aserbaidsjan og Kosovomel el Bulgaria i C.
Fazam skrev: søn jun 18, 2023 9:05 am Nations League-stilling per nå:

A: Skottland, Georgia
B: Frankrike, Hellas
C: England, Ukraina
D: Tyrkia, Kroatia
E: Tsjekkia, Polen
F: Østerrike, Belgia
G: Serbia, Ungarn
H: Danmark, Kasakhstan
I: Sveits, Romania
J: Portugal, Slovakia

Playoff vil da se slik ut:

A
1-2: Spania
3-4: Italia
3-4: Nederland
16: Wales

B
17: Israel
18: Bosnia
21: Finland
23: Island

C
37: Luxembourg
38: Aserbajdsjan
39: Kosovo
40: Bulgaria
Jeg skrev at jeg tok høyde for hvor mange kamper lagene har spilt. F.eks har Spania 3 poeng på 2 kamper, mens Georgia har 4 poeng på 3 kamper. Poengsnittet blir da 1,5 på Spania og 1,33 på Georgia, dermed Spania foran.

Everenga

Legg inn av Everenga »

dzk skrev: søn jun 18, 2023 10:04 pm Wikipedia har en fin oversikt

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro ... _play-offs

Vi ligger altså (etter kampene i går) akkurat utenfor PO-plass. Men etter å ha tatt en titt i gruppene rundt omkring (og sikkert undervurdert en del lag jeg vet lite om) så vil jeg tippe at vi blir det siste laget inn i PO og møter Bosnia eller Israel i semi med Ukraina i evnt finale.
Wikipedia har den definitivt mest fornuftige infoen om dette. Eneste stedet jeg har greid å komme gjennom artikkelen uten behov for en halv flaske portvin etterpå.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Everenga skrev: søn jun 18, 2023 10:08 pm
dzk skrev: søn jun 18, 2023 10:04 pm Wikipedia har en fin oversikt

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro ... _play-offs

Vi ligger altså (etter kampene i går) akkurat utenfor PO-plass. Men etter å ha tatt en titt i gruppene rundt omkring (og sikkert undervurdert en del lag jeg vet lite om) så vil jeg tippe at vi blir det siste laget inn i PO og møter Bosnia eller Israel i semi med Ukraina i evnt finale.
Wikipedia har den definitivt mest fornuftige infoen om dette. Eneste stedet jeg har greid å komme gjennom artikkelen uten behov for en halv flaske portvin etterpå.
Mener du virkelig at Island skal gå direkte til EM??

dzk

Legg inn av dzk »

netrebske skrev: søn jun 18, 2023 10:11 pm
Everenga skrev: søn jun 18, 2023 10:08 pm
dzk skrev: søn jun 18, 2023 10:04 pm Wikipedia har en fin oversikt

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro ... _play-offs

Vi ligger altså (etter kampene i går) akkurat utenfor PO-plass. Men etter å ha tatt en titt i gruppene rundt omkring (og sikkert undervurdert en del lag jeg vet lite om) så vil jeg tippe at vi blir det siste laget inn i PO og møter Bosnia eller Israel i semi med Ukraina i evnt finale.
Wikipedia har den definitivt mest fornuftige infoen om dette. Eneste stedet jeg har greid å komme gjennom artikkelen uten behov for en halv flaske portvin etterpå.
Mener du virkelig at Island skal gå direkte til EM??
Regner med at du egentlig skulle svare meg ? Jeg tipper at de ryker ut i semien mot Ukraina.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

dzk skrev: søn jun 18, 2023 10:12 pm
netrebske skrev: søn jun 18, 2023 10:11 pm
Everenga skrev: søn jun 18, 2023 10:08 pm

Wikipedia har den definitivt mest fornuftige infoen om dette. Eneste stedet jeg har greid å komme gjennom artikkelen uten behov for en halv flaske portvin etterpå.
Mener du virkelig at Island skal gå direkte til EM??
Regner med at du egentlig skulle svare meg ? Jeg tipper at de ryker ut i semien mot Ukraina.
Ja var vel deg jeg mente å svare. Ukraina, Bosnia, Israel, Island og Norge, det blir jo 5 lag

dzk

Legg inn av dzk »

netrebske skrev: søn jun 18, 2023 10:18 pm
dzk skrev: søn jun 18, 2023 10:12 pm
netrebske skrev: søn jun 18, 2023 10:11 pm

Mener du virkelig at Island skal gå direkte til EM??
Regner med at du egentlig skulle svare meg ? Jeg tipper at de ryker ut i semien mot Ukraina.
Ja var vel deg jeg mente å svare. Ukraina, Bosnia, Israel, Island og Norge, det blir jo 5 lag
Jeg skrev Israel eller Bosnia.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Rett og slett helt absurd å tenke på at Norge fort går glipp av EM fordi Russland er utestengt, siden det gavner Finald og Island. Finnald fikk færre poeng på like mange kamper som Norge, men går forbi på grunn av strykningen av fjerdelaget i gruppa.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»