UEFA Euro 2024- Kvalifiseringen

Svar
Pushback

Re: UEFA Euro 2024- Kvalifiseringen

Legg inn av Pushback »

Tror ikke vi skal rote oss borti for mye prat om oppsett. Man kan jo fort kontre med følgende:

Taper Norge mot Georgia så får Skottland det potensielt tøffere mot Georgia senere i kvalik da Georgia vil være "med".

Bortebane i avgjørende kamp kan være bra for å ta av presset, det gikk jo ikke akkurat så bra på Ullevaal mot verken Serbia eller Østerrike de siste gangene dette var aktuelt.

Osv.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

jakral skrev: man okt 10, 2022 11:49 am Ganske dårlig oppsett for Norge, vil jeg si. Både starter og avslutter på bortebane. Tøff start. Hadde håpet på Georgia borte sent i kvaliken da de forhåpentligvis er ute av dansen. Nå blir det fullt kok i Tbilisi rett etter Spania borte og 400 mils reisevei. Her kan vi stå med null poeng etter første samling. Skottland borte i siste runde er heller ikke optimalt.
Det er ikke akkurat «lagt opp til» at Norge skal avgjøre sin EM-skjebne før siste kampen nei!

Greit nok å bli ferdige med Spania-turen med en gang, men fører gjerne til en skjev start og en bortekamp i Tblisi 3 dager senere som i høyeste grad bør vinnes!

«Orker ikke» at vi står med f.eks 1 fattig poeng etter 2 kamper- for da blir første hjemmekamp mot Skottland ubehagelig viktig (som om ikke den er viktig nok fra før)

Så noen EM-billett vil vi nok ikke ha sikra oss foran siste kampen da vi ikke har hatt sjansen til å avgjøre det hele mot Skottland på et tidligere tidspunkt: det blir vel gjerne til at vi kan ta i bruk floskelen «vi kan avgjøre alt selv» inn mot siste kampen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Pushback skrev: man okt 10, 2022 12:07 pm Tror ikke vi skal rote oss borti for mye prat om oppsett. Man kan jo fort kontre med følgende:

Taper Norge mot Georgia så får Skottland det potensielt tøffere mot Georgia senere i kvalik da Georgia vil være "med".

Bortebane i avgjørende kamp kan være bra for å ta av presset, det gikk jo ikke akkurat så bra på Ullevaal mot verken Serbia eller Østerrike de siste gangene dette var aktuelt.

Osv.
Det er langt fra Spania til Tbilisi i Georgia. Ser at kampen mot Spania skal starte 2045 mens kampen mot Georgia starter kl.1800. Mot en nasjon som står over første runden(men antagelig skal spille privatlandskamp) og vil sånn sett være uthvilt når Norge kommer fra en tøff batalje mot Spania.
Jeg husker når Sverige og Spania var i gruppen vår så gjorde Lagerbäck et poeng av at Norge spilte kl.2045 i Spania mens svenskene spilte kl.1800 mot Romania samme dag. Han påstod at svenskene fikk en fordel med nesten 3 timer mer med restitusjon. Så langt tror jeg ikke Ståle vil ta det. Selv tenker jeg at vi ikke skal skylde på de 3 timene dersom Norge taper i Georgia.

benib

Legg inn av benib »

jakral skrev: man okt 10, 2022 11:49 am Ganske dårlig oppsett for Norge, vil jeg si. Både starter og avslutter på bortebane. Tøff start. Hadde håpet på Georgia borte sent i kvaliken da de forhåpentligvis er ute av dansen. Nå blir det fullt kok i Tbilisi rett etter Spania borte og 400 mils reisevei. Her kan vi stå med null poeng etter første samling. Skottland borte i siste runde er heller ikke optimalt.
Gir meg veldig flashback fra 2019 hvor vi startet med Spania borte og Sverige hjemme. Når vi da bare fikk med oss ett poeng fra de to første så havnet vi bakpå og måtte egentlig vinne "hver" kamp resten av kvalikken. Vi tapte jo ikke flere kamper, men klarte "bare" uavgjort mot Spania, Romania og Sverige så da ble vi nummer tre.

Står vi med seks eller fire poeng etter de to første tror jeg mye er gjort for at vi skal klare å kvalifisere oss. Tre poeng er bra, ett poeng blir mer utfordrende og null poeng gjør kvalikken veldig vanskelig.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Pushback skrev: man okt 10, 2022 12:07 pm Tror ikke vi skal rote oss borti for mye prat om oppsett.
Neida, vi klarer nok å rote det bort helt uten hjelp også. :lol:

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Norge har altså spillefri i runde 5 og 9. Aktuelle privatlandskamp motstandere i de rundene vil være de her.
Gruppe A: Norge(kampdag fredag for denne gruppen)
Gruppe B: Gibraltar(kampdag torsdag for denne gruppen)
Gruppe C: Malta(kampdag lørdag for denne gruppen)
Gruppe D: Wales(samme kampdag som vår pulje)
Gruppe E: Moldova(kampdag torsdag for denne puljen)
Gruppe F: Østerrike(kampdag lørdag for denne puljen)
Gruppe G: Bulgaria(kampdag torsdag for denne puljen)

Runde 9:
Gruppe A: Norge(kampdag torsdag for denne puljen)
Gruppe B: Hellas(kampdag lørdag for denne gruppen)
Gruppe C: Ukraina(kampdag fredag for denne gruppen)
Gruppe D: Tyrkia(kampdag lørdag for denne gruppen)
Gruppe E: Færøyene(kampdag fredag for denne puljen)
Gruppe F: Belgia(samme kampdag som Norge sin pulje)
Gruppe G: Serbia(samme kampdag som Norge sin pulje).
I tillegg kommer Tyskland inn som står fritt til å velge motstander blant alle nasjonene som har spillefri. Man kan også velge motstandere fra andre kontinent enn Europa.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

JODDEMM skrev: man okt 10, 2022 12:19 pm
jakral skrev: man okt 10, 2022 11:49 am Ganske dårlig oppsett for Norge, vil jeg si. Både starter og avslutter på bortebane. Tøff start. Hadde håpet på Georgia borte sent i kvaliken da de forhåpentligvis er ute av dansen. Nå blir det fullt kok i Tbilisi rett etter Spania borte og 400 mils reisevei. Her kan vi stå med null poeng etter første samling. Skottland borte i siste runde er heller ikke optimalt.
Det er ikke akkurat «lagt opp til» at Norge skal avgjøre sin EM-skjebne før siste kampen nei!

Greit nok å bli ferdige med Spania-turen med en gang, men fører gjerne til en skjev start og en bortekamp i Tblisi 3 dager senere som i høyeste grad bør vinnes!

«Orker ikke» at vi står med f.eks 1 fattig poeng etter 2 kamper- for da blir første hjemmekamp mot Skottland ubehagelig viktig (som om ikke den er viktig nok fra før)

Så noen EM-billett vil vi nok ikke ha sikra oss foran siste kampen da vi ikke har hatt sjansen til å avgjøre det hele mot Skottland på et tidligere tidspunkt: det blir vel gjerne til at vi kan ta i bruk floskelen «vi kan avgjøre alt selv» inn mot siste kampen.
Skal dette gå bra MÅ Skottland slås hjemme, og forhåpentligvis etter seier borte mot Georgia.
De tre neste kampene skal vinnes.
Forutsetter at skottene taper begge mot Spania, og da sikrer Norge 2. plass med U mot Spania som i praksis allerede er kvalifisert.
Alternativt har skottene rotet vekk poeng mot Georgia, slik at Norge kan tape de to siste.

Det gjelder om å se at glasset er halvfullt og ikke halvtomt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Hvem står over hvilke runder i Norge sin gruppe.
Kampdag 1: Georgia
Kampdag 2: Kypros
Kampdag 3: Spania
Kampdag 4: Spania
Kampdag 5: Norge
Kampdag 6: Skottland
Kampdag 7: Georgia
Kampdag 8: Skottland
Kampdag 9: Norge
Kampdag 10: Kypros

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Håpet det ble Spania borte i første kamp. Tror ikke det er så umulig med poeng der.
Er der et sted man kan merke og kopiere oppsettet, den twitter greia er ubrukelig.
Fant det:

Kampene spilles slik:
25. mars: Spania - Norge
28. mars: Georgia - Norge
17. juni: Norge - Skottland
20. juni: Norge - Kypros
11. september: Norge - Georgia
12. oktober: Kypros - Norge
15. oktober: Norge - Spania
19. november: Skottland - Norge

startelver

Legg inn av startelver »

Norge må slå Skottland og Georgia, ellers kan vi like gjerne bli hjemme.

På tide at Solbakken viser han er den rette treneren for Norge med to av verdens beste spillere på laget. Enkelt og greit, vinn eller forsvinn!

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Klart vi slår skottland. BAre å starte i målet så ser man opplagt nivåforskjell. Skottland har en keeper som er 40 år før de møter oss og som spiller i Skottland. Vi har en keeper i sin beste alder som er signert for en champions league-klubb i bundesliga.

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: søn okt 09, 2022 9:22 pm håper vi får kamp på Santiago Bernabeu/Wanda Metropolitano istedenfor i Valencia (som forrige gang) eller Sevilla.
Av egoistiske årsaker håper jeg vi får match i Valencia igjen, slik at jeg ikke trenger å kjøre lenger enn 1 time til match. Men tog til Madrid er forsåvidt ikke det mest kronglete det heller

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Det er jo egentlig et fett hvem Norge møter. Når det knyter seg til og Norge må vinne, så kan motstanderen like godt hete Malta som Italia.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Synes ikke dette oppsettet var så dårlig som alle skal ha det til. Slipper bortekamper mot Cypern og Georgia i juni i stekende varme. Bortekamp mot Skottland i siste kamp der vi kan hvile spillere mens Skottland på spille borte mot Georgia før vår kamp, eller at Skottland allerede er hektet av slik at kampen er betydningsløs (selv om jeg tviler på dette da).

I tillegg hjemmekamp mot Spania som nest siste kamp der Spania sikkert er så godt som kvalifisert.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Potensielle privatlandskampmotstandere i hver runde. Hentet fra et engelskspråklig diskusjonsforum som jeg selv har forfattet.
Årsaken til så få i juni skyldes at 4 nasjoner er opptatt med Nations League sluttspill.

MATCHDAY 1:
Group A: Georgia
Group B: Republic of Ireland
Group C: Ukraine
Group D: Latvia
Group E: Albania
Group F: Estonia
Group G: Hungary

MATCHDAY 2:
Group A: Cyprus
Group B: Greece
Group C: North Macedonia
Group D: Armenia
Group E: Faroe Islands
Group F: Belgium
Group G: Lithuania

MATCHDAY 3:
Group E: Poland
Group F: Sweden
Group G: Serbia

MATCHDAY 4:
Group E: Czech Republic
Group F: Azerbaijan
Group G: Montenegro

MATCHDAY 5:
Group A: Norway
Group B: Gibraltar
Group C: Malta
Group D: Wales
Group E: Moldova
Group F: Austria
Group G: Bulgaria

MATCHDAY 6:
Group A: Scotland
Group B: France
Group C: England
Group D: Turkey
Group E: Czech Republic
Group F: Azerbaijan
Group G: Hungary

MATCHDAY 7:
Group A: Georgia
Group B: Gibraltar
Group C: England
Group D: Wales
Group E: Moldova
Group F: Sweden
Group G: Montenegro

MATCHDAY 8:
Group A: Scotland
Group B: France
Group C: North Macedonia
Group D: Armenia
Group E: Albania
Group F: Estonia
Group G: Bulgaria

MATCHDAY 9:
Group A: Norway
Group B: Greece
Group C: Ukraine
Group D: Turkey
Group E: Faroe Islands
Group F: Belgium
Group G: Serbia

MATCHDAY 10:
Group A: Cyprus
Group B: Republic of Ireland
Group C: Malta
Group D: Latvia
Group E: Poland
Group F: Austria
Group G: Lithuania

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Trehjulssykkel skrev: man okt 10, 2022 2:41 pm I tillegg hjemmekamp mot Spania som nest siste kamp der Spania sikkert er så godt som kvalifisert.
Nestsiste kamp for oss- men for Spania bare den tredjesiste siden de står over begge junikampene! Så skal nok litt til at de er 100% klare foran kampen på Ullevaal.

Ellers rettferdig nok at vi ikke må reise til Kypros i juni + at det kan være fint å stå over nestsiste runde og være «uthvilt»

Men er redd vi får en tung start med Spania borte- på den annen side blir vi ferdig med den turen med en gang. Og så blir jeg litt bekymret ved tanken på at vi foran siste kampen mot Skottland har en 2 poengs luke på dem og «bare trenger å spille uavgjort» 😬

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

JODDEMM skrev: man okt 10, 2022 3:05 pm
Trehjulssykkel skrev: man okt 10, 2022 2:41 pm I tillegg hjemmekamp mot Spania som nest siste kamp der Spania sikkert er så godt som kvalifisert.
Nestsiste kamp for oss- men for Spania bare den tredjesiste siden de står over begge junikampene! Så skal nok litt til at de er 100% klare foran kampen på Ullevaal.

Ellers rettferdig nok at vi ikke må reise til Kypros i juni + at det kan være fint å stå over nestsiste runde og være «uthvilt»

Men er redd vi får en tung start med Spania borte- på den annen side blir vi ferdig med den turen med en gang. Og så blir jeg litt bekymret ved tanken på at vi foran siste kampen mot Skottland har en 2 poengs luke på dem og «bare trenger å spille uavgjort» 😬
Hvor tung kan Spaniakampen egentlig bli? Liten forventing om poeng, og det deles ikke ut minuspoeng.

startelver

Legg inn av startelver »

Tror vi skal være positive til den første kampen i Spania, med en gjeng unge spillere fulle av selvtillit. Uansett om det blir tap eller ikke vil jeg se godt norsk spill fra Solbakken.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

Vi er tre poeng foran skottene etter hjemmekampen mot Spania. Så ryker Haaland og Øde på skader i midten av november. Nyland tabber seg ut mot Skottland, vi ryker på målforskjell og ender på tredjeplass. Kvalikktap mot Serbia. Du leste det først her.

benib

Legg inn av benib »

Linselusa skrev: man okt 10, 2022 6:36 pm Vi er tre poeng foran skottene etter hjemmekampen mot Spania. Så ryker Haaland og Øde på skader i midten av november. Nyland tabber seg ut mot Skottland, vi ryker på målforskjell og ender på tredjeplass. Kvalikktap mot Serbia. Du leste det først her.
Det mest sjokkerende her er at du tror to av Ungarn, Montenegro, Bulgaria og Litauen ender foran Serbia.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

benib skrev: man okt 10, 2022 6:49 pm
Linselusa skrev: man okt 10, 2022 6:36 pm Vi er tre poeng foran skottene etter hjemmekampen mot Spania. Så ryker Haaland og Øde på skader i midten av november. Nyland tabber seg ut mot Skottland, vi ryker på målforskjell og ender på tredjeplass. Kvalikktap mot Serbia. Du leste det først her.
Det mest sjokkerende her er at du tror to av Ungarn, Montenegro, Bulgaria og Litauen ender foran Serbia.
Okay, bytt ut Serbia mot et hvilket som helst annet Balkan-lag da.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: man okt 10, 2022 11:00 am NRK har kommet med kampoppsettet for Norge. De spiller slik.
25.mars: Spania(B)

28. mars: Georgia (h)

17. juni: Skottland (h)

20. juni: Kypros (h)

11. september: Georgia (h)

12. oktober: Kypros (b)

15. oktober: Spania (h)

19. november: Skottland (b)
Positiv overaskelse at vi slipper å dra til Georgia :D

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: man okt 10, 2022 7:28 pm
Korgutt skrev: man okt 10, 2022 11:00 am NRK har kommet med kampoppsettet for Norge. De spiller slik.
25.mars: Spania(B)

28. mars: Georgia (h)

17. juni: Skottland (h)

20. juni: Kypros (h)

11. september: Georgia (h)

12. oktober: Kypros (b)

15. oktober: Spania (h)

19. november: Skottland (b)
Positiv overaskelse at vi slipper å dra til Georgia :D
Skal jeg innrømme en ting? Jeg bare kopierte innlegget til NRK.no slik at det fikk en fin blåfarge over seg. Og limte hele sulamitten inn på denne siden. Så her er det en eller annen journalist på Marienlyst som har gjort en aldri så liten blunder. Det fritar ikke meg for å sjekke slike ting før jeg trykker på send her inne da.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Trehjulssykkel skrev: man okt 10, 2022 2:41 pm Synes ikke dette oppsettet var så dårlig som alle skal ha det til. Slipper bortekamper mot Cypern og Georgia i juni i stekende varme. Bortekamp mot Skottland i siste kamp der vi kan hvile spillere mens Skottland på spille borte mot Georgia før vår kamp, eller at Skottland allerede er hektet av slik at kampen er betydningsløs (selv om jeg tviler på dette da).

I tillegg hjemmekamp mot Spania som nest siste kamp der Spania sikkert er så godt som kvalifisert.
Jeg vil også mene at å ha Spania i første kamp så får man virkelig testet seg, ikke er den dummeste treningen inn mot Georgia etterpå. For Skottland derimot i siste kamp så har de Georgia først, og så skal de til Oslo , så får vi håpe det blir vanskeligere for de å komme hit

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Pushback skrev: man okt 10, 2022 11:01 pm
Trehjulssykkel skrev: man okt 10, 2022 2:41 pm Synes ikke dette oppsettet var så dårlig som alle skal ha det til. Slipper bortekamper mot Cypern og Georgia i juni i stekende varme. Bortekamp mot Skottland i siste kamp der vi kan hvile spillere mens Skottland på spille borte mot Georgia før vår kamp, eller at Skottland allerede er hektet av slik at kampen er betydningsløs (selv om jeg tviler på dette da).

I tillegg hjemmekamp mot Spania som nest siste kamp der Spania sikkert er så godt som kvalifisert.
Jeg vil også mene at å ha Spania i første kamp så får man virkelig testet seg, ikke er den dummeste treningen inn mot Georgia etterpå. For Skottland derimot i siste kamp så har de Georgia først, og så skal de til Oslo , så får vi håpe det blir vanskeligere for de å komme hit
Skottene skal hit lørdag 17.juni før de tar imot Georgia hjemme i Skottland tirsdagen etterpå. De har 3 av 4 hjemmekamper altså fra start av. I mars har de hjemmekamper mot Kypros og Spania. Fredag 8.september har Skottland bortekamp mot Kypros mens Georgia tar imot Spania. 3 dager senere tar Norge imot Georgia mens Spania tar imot Kypros. I oktober i runde 7 skal Norge til Kypros mens skottene skal til Spania. Søndag 15.oktober tar Norge imot Spania mens Georgia tar imot Kypros.
Runde 9 i november tar Georgia imot Skottland og Kypros tar imot Spania.
Før det hele avsluttes med Skottland vs Norge og Spania vs Georgia.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Norge har 15 poeng før siste kamp. Skottland har 11 poeng. Det er hvertfall håpet. Har Norge 2 poengs ledelse eller mindre på Skottland er det bare å gi opp..

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Av alle mulige land vi kunne fått fra hver gruppe er jeg fornøyd med vår.
Vinner Spania alle sine er vi med å kjemper om andre plassen, skulle vi ta poeng mot Spania er vi enda mer med i kampen om andre plassen og direkte kvalifisert.
Gleder meg til disse kampene, laget vårt vil også ha satt seg bedre til disse kampene, har trua på et EM sluttspill igjen jeg nå

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Prediksjon fra en realistisk pessimist:

Spania - Norge 4-0
Georgia - Norge 1-1
Norge - Skottland 1-1
Norge - Kypros 3-0
Norge - Georgia 2-1
Kypros - Norge 0-2
Norge - Spania 0-1
Skottland - Norge 0-0

Dette gir tredjeplass i gruppen, ett poeng bak Skottland, noe som betyr at EM nok en gang går uten Norge, og Solbakken stiller plassen til disposisjon før han etter appeller fra spillerne går med på å bli sittende. (En eventuell kvaliksjanse via NL har neppe noe å si for den eneste nasjonen - antar jeg - som har tapt samtlige cupmatcher og playoff-oppgjør i sin VM- og EM-historie.)

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Hudsucker skrev: tir okt 11, 2022 1:00 am Prediksjon fra en realistisk pessimist:

Spania - Norge 4-0
Georgia - Norge 1-1
Norge - Skottland 1-1
Norge - Kypros 3-0
Norge - Georgia 2-1
Kypros - Norge 0-2
Norge - Spania 0-1
Skottland - Norge 0-0

Dette gir tredjeplass i gruppen, ett poeng bak Skottland, noe som betyr at EM nok en gang går uten Norge, og Solbakken stiller plassen til disposisjon før han etter appeller fra spillerne går med på å bli sittende. (En eventuell kvaliksjanse via NL har neppe noe å si for den eneste nasjonen - antar jeg - som har tapt samtlige cupmatcher og playoff-oppgjør i sin VM- og EM-historie.)
Du mener altså at Skottland klarer uavgjort mot Spania, eller hvor kommer +1 poenget i fra?

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

FranciscoM skrev: tir okt 11, 2022 1:03 am
Hudsucker skrev: tir okt 11, 2022 1:00 am Prediksjon fra en realistisk pessimist:

Spania - Norge 4-0
Georgia - Norge 1-1
Norge - Skottland 1-1
Norge - Kypros 3-0
Norge - Georgia 2-1
Kypros - Norge 0-2
Norge - Spania 0-1
Skottland - Norge 0-0

Dette gir tredjeplass i gruppen, ett poeng bak Skottland, noe som betyr at EM nok en gang går uten Norge, og Solbakken stiller plassen til disposisjon før han etter appeller fra spillerne går med på å bli sittende. (En eventuell kvaliksjanse via NL har neppe noe å si for den eneste nasjonen - antar jeg - som har tapt samtlige cupmatcher og playoff-oppgjør i sin VM- og EM-historie.)
Du mener altså at Skottland klarer uavgjort mot Spania, eller hvor kommer +1 poenget i fra?
Jeg hadde nok ikke sett for meg nøyaktig hvordan alle kamper skulle ende, men på oppfordring: Skottland slår Georgia borte, klarer til gjengjeld bare uavgjort i en av kampene mot Kypros, men berger seg med uavgjort hjemme mot Spania.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»