Magnus Carlsen vs Niemann

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Magnus Carlsen vs Niemann

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 1:06 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons okt 05, 2022 12:49 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 10:30 am

Fordi det vil gi enorme ringvirkninger. Nieman slår A, A slår B, B slår Nieman, Nieman slår C, C slår A, B slår C, osv. Alt dette må regnes på nytt, ettersom Niemans resultater da har påvirket ratingen til samtlige spillere enten direkte eller indirekte.
Alt dette bli jo helt sikkert automatisk omregnet i det man endrer et tidligere resultat. Det er jo enkle algoritmer man helt sikkert allerede har implementert. I det ett resultat endres så endres også alle de som påvirkes av dette sin rating.
Ja, mulig du kan ha rett i det.
Jeg vet ikke, men det er uansett en lang vei til et slikt scenario.
Først må han bli tatt for juksing, så må de finne ut hvilke partier han jukset, når han startet å jukse etc.

Hva med premiepenger og slike ting? Hva med turneringer han har blitt invitert til på bekostning av noen andre? Kan jo bli en del søksmål her etter hvert, hvis han blir funnet skyldig.
Det kan hende at hvis man er sikre på at han har jukset i noen FIDE-kamper så fjerner man bare alle hans kamper fra FIDE-databasen som brukes til å regne ut ratingpoeng.

Mehell

Legg inn av Mehell »

oddvar_kjempebra skrev: ons okt 05, 2022 5:07 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 1:06 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons okt 05, 2022 12:49 pm

Alt dette bli jo helt sikkert automatisk omregnet i det man endrer et tidligere resultat. Det er jo enkle algoritmer man helt sikkert allerede har implementert. I det ett resultat endres så endres også alle de som påvirkes av dette sin rating.
Ja, mulig du kan ha rett i det.
Jeg vet ikke, men det er uansett en lang vei til et slikt scenario.
Først må han bli tatt for juksing, så må de finne ut hvilke partier han jukset, når han startet å jukse etc.

Hva med premiepenger og slike ting? Hva med turneringer han har blitt invitert til på bekostning av noen andre? Kan jo bli en del søksmål her etter hvert, hvis han blir funnet skyldig.
Det kan hende at hvis man er sikre på at han har jukset i noen FIDE-kamper så fjerner man bare alle hans kamper fra FIDE-databasen som brukes til å regne ut ratingpoeng.
Ja, men vil tro det er en løsning som er veldig lite ønskelig for dem.
Og da må de vel uansett skaffe et bevis som er 100% pålitelig. Tror ikke en overveiende matematisk sannsynlighet (som chess.com opererer med) vil være nok, så da må de enten få en tilståelse, billedbevis eller annet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ikke utenkelig at dette kan få større konsekvenser. MC får vel endel penger nå fra chess.com.
Dvs. usikker på om selve handelen har gått imellom.

Hvis MC får en straff, selv om det bare er en symbolsk bot så tipper jeg det kan være grunn (naturlig nok) til at han "tilter" og gir opp chess.com og bryter ut på en eller annen måte.

lund

Legg inn av lund »

"NRK har vore i kontakt med Niemann om skuldingane, men han har førebels ikkje svart på førespurnadene."

Får nok ikke svar på den med det første gitt.

lund

Legg inn av lund »

VivaLV skrev: ons okt 05, 2022 5:14 pm Ikke utenkelig at dette kan få større konsekvenser. MC får vel endel penger nå fra chess.com.
Dvs. usikker på om selve handelen har gått imellom.

Hvis MC får en straff, selv om det bare er en symbolsk bot så tipper jeg det kan være grunn (naturlig nok) til at han "tilter" og gir opp chess.com og bryter ut på en eller annen måte.
Jeg kan ikke skjønne hvordan han skal kunne få en straff all den tid alt han var kategorisk på i uttalelsen senere har blitt bekreftet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

lund skrev: ons okt 05, 2022 5:16 pm
VivaLV skrev: ons okt 05, 2022 5:14 pm Ikke utenkelig at dette kan få større konsekvenser. MC får vel endel penger nå fra chess.com.
Dvs. usikker på om selve handelen har gått imellom.

Hvis MC får en straff, selv om det bare er en symbolsk bot så tipper jeg det kan være grunn (naturlig nok) til at han "tilter" og gir opp chess.com og bryter ut på en eller annen måte.
Jeg kan ikke skjønne hvordan han skal kunne få en straff all den tid alt han var kategorisk på i uttalelsen senere har blitt bekreftet.
Mange både mener det og står vel også i FIDE trur jeg. Det var jo det at han trakk seg og stilte sjakken i vanry!

lund

Legg inn av lund »

VivaLV skrev: ons okt 05, 2022 5:21 pm
lund skrev: ons okt 05, 2022 5:16 pm
VivaLV skrev: ons okt 05, 2022 5:14 pm Ikke utenkelig at dette kan få større konsekvenser. MC får vel endel penger nå fra chess.com.
Dvs. usikker på om selve handelen har gått imellom.

Hvis MC får en straff, selv om det bare er en symbolsk bot så tipper jeg det kan være grunn (naturlig nok) til at han "tilter" og gir opp chess.com og bryter ut på en eller annen måte.
Jeg kan ikke skjønne hvordan han skal kunne få en straff all den tid alt han var kategorisk på i uttalelsen senere har blitt bekreftet.
Mange både mener det og står vel også i FIDE trur jeg. Det var jo det at han trakk seg og stilte sjakken i vanry!
Nå tenkte jeg mest på uttalelsene hans om Niemann. De kan jeg ikke se at han kan straffes for på noen måte.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 5:11 pm
Og da må de vel uansett skaffe et bevis som er 100% pålitelig. Tror ikke en overveiende matematisk sannsynlighet (som chess.com opererer med) vil være nok, så da må de enten få en tilståelse, billedbevis eller annet.
Det kan ikke være beviskravet (da er det langt strengere enn det er i domstolen). Da er i tilfelle sjakk død som konkurransesport, for med den teknologiske utviklingen så er det ekstremt vanskelig å avsløre juks. Så i praksis må man avsløre det gjennom å se på partiene, og om det ikke skal godkjennes som bevis så er det sjakk matt og helt uinteressant å følge.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: ons okt 05, 2022 5:29 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 5:11 pm
Og da må de vel uansett skaffe et bevis som er 100% pålitelig. Tror ikke en overveiende matematisk sannsynlighet (som chess.com opererer med) vil være nok, så da må de enten få en tilståelse, billedbevis eller annet.
Det kan ikke være beviskravet (da er det langt strengere enn det er i domstolen). Da er i tilfelle sjakk død som konkurransesport, for med den teknologiske utviklingen så er det ekstremt vanskelig å avsløre juks. Så i praksis må man avsløre det gjennom å se på partiene, og om det ikke skal godkjennes som bevis så er det sjakk matt og helt uinteressant å følge.
Bortsett fra da som Polgar og også andre har nevnt og innføre delay. Det er jo egentlig noe ingen merker. Dvs. en halvtime delay f.eks. Det er vel slik man f.eks. har i poker og noe e-sport og slikt.
Da står man ihvertfall igjen med at man må ha utstyret skjult på kroppen og det kan muligens løses med jammere og slikt.

guru

Legg inn av guru »

Magnus vet nøyaktiv hva han holder på med. Selvsagt har han vært 100% sikker, hvis ikke hadde han ikke satt hele sin karriere på spill.

NYDELIG av Magnus dette.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: ons okt 05, 2022 5:29 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 5:11 pm
Og da må de vel uansett skaffe et bevis som er 100% pålitelig. Tror ikke en overveiende matematisk sannsynlighet (som chess.com opererer med) vil være nok, så da må de enten få en tilståelse, billedbevis eller annet.
Det kan ikke være beviskravet (da er det langt strengere enn det er i domstolen). Da er i tilfelle sjakk død som konkurransesport, for med den teknologiske utviklingen så er det ekstremt vanskelig å avsløre juks. Så i praksis må man avsløre det gjennom å se på partiene, og om det ikke skal godkjennes som bevis så er det sjakk matt og helt uinteressant å følge.
Ok. Men hva da når den neste Magnus Carlsen eller den neste Bobby Fischer kommer? En som rett og slett er litt bedre enn alle andre. Hvis man skal bruke matematiske formler målt opp mot ELO-rating for å finne juksere så vil sannsynligvis en slik spiller bli stoppet lenge før han kommer seg til verdenstoppen, rett og slett fordi han vil spille en god del bedre enn ratingen sin i en ganske lang periode.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Hans Niemann spiller faktisk i U.S. Championship nå. Spiller med sort mot Christopher Woojin Yoo i første kamp.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Det trur jeg de fleste eksperter er enig i vil bli uproblematisk. Det er f.eks. mye snakk om naturlig utvikling.
Niemann har vel hatt en peak 2-3-4 år enn de fleste andre etter 2000.
I tillegg vil personen da sannsynligvis snakke om sjakk på en helt annen måte. Det er vel det mange syntes er mistenkelig med Niemann.
Han klarer ofte ikke å snakke om de valgene han har gjort.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Mehell skrev: ons okt 05, 2022 7:54 pm
GoingKronos skrev: ons okt 05, 2022 5:29 pm
Mehell skrev: ons okt 05, 2022 5:11 pm
Og da må de vel uansett skaffe et bevis som er 100% pålitelig. Tror ikke en overveiende matematisk sannsynlighet (som chess.com opererer med) vil være nok, så da må de enten få en tilståelse, billedbevis eller annet.
Det kan ikke være beviskravet (da er det langt strengere enn det er i domstolen). Da er i tilfelle sjakk død som konkurransesport, for med den teknologiske utviklingen så er det ekstremt vanskelig å avsløre juks. Så i praksis må man avsløre det gjennom å se på partiene, og om det ikke skal godkjennes som bevis så er det sjakk matt og helt uinteressant å følge.
Ok. Men hva da når den neste Magnus Carlsen eller den neste Bobby Fischer kommer? En som rett og slett er litt bedre enn alle andre. Hvis man skal bruke matematiske formler målt opp mot ELO-rating for å finne juksere så vil sannsynligvis en slik spiller bli stoppet lenge før han kommer seg til verdenstoppen, rett og slett fordi han vil spille en god del bedre enn ratingen sin i en ganske lang periode.
I tillegg (og kanskje viktig ifht. MC-Niemann) vil jo dette få økt fokus. F.eks. delay på livesendinger som jo egentlig "ingen" vil merke og vistnok ganske vanlig i f.eks. poker.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

guru skrev: ons okt 05, 2022 7:19 pm Magnus vet nøyaktiv hva han holder på med. Selvsagt har han vært 100% sikker, hvis ikke hadde han ikke satt hele sin karriere på spill.

NYDELIG av Magnus dette.
Det positive som har skjedd er at det har blitt større fokus på å avdekke juks. All ære til MC for det.

Men Niemann slipper kanskje unna straff, og kan fortsette å delta i turneringer. Det må vel være et lite skår i gleden. Hadde MC hatt noe mer is i magen, kunne kanskje Niemann blitt tatt på fersken i en OTB-turnering, og utestengt for godt.

lund

Legg inn av lund »

Disse Niemann-fansene på Twitter og andre steder minner meg om en blanding av Armstrong-forsvarere og Trump-fans. Skremmende at det finnes så mange hjernedøde folk på denne planeten

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

lund skrev: ons okt 05, 2022 10:46 pm Disse Niemann-fansene på Twitter og andre steder minner meg om en blanding av Armstrong-forsvarere og Trump-fans. Skremmende at det finnes så mange hjernedøde folk på denne planeten
Jeg vil heller si at MCs taktikk minner mye om Trumps. Han tok en beslutning etter å ha gått på et nederlag, og uten å tenke konsekvensene. Han antyder ting har skjedd, som han ikke kan bevise.

Konsekvensene blir muligens at Magnus har reddet karrieren til Niemann, og gjort en jukser til en av verdens mest populære sjakkspillere.

Mehell

Legg inn av Mehell »

H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 8:50 am
lund skrev: ons okt 05, 2022 10:46 pm Disse Niemann-fansene på Twitter og andre steder minner meg om en blanding av Armstrong-forsvarere og Trump-fans. Skremmende at det finnes så mange hjernedøde folk på denne planeten
Jeg vil heller si at MCs taktikk minner mye om Trumps. Han tok en beslutning etter å ha gått på et nederlag, og uten å tenke konsekvensene. Han antyder ting har skjedd, som han ikke kan bevise.

Konsekvensene blir muligens at Magnus har reddet karrieren til Niemann, og gjort en jukser til en av verdens mest populære sjakkspillere.
Har du noensinne sett Magnus handle overilt på dette viset før?
Nei, dette var nok helt sikkert en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.

lund

Legg inn av lund »

H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 8:50 am
lund skrev: ons okt 05, 2022 10:46 pm Disse Niemann-fansene på Twitter og andre steder minner meg om en blanding av Armstrong-forsvarere og Trump-fans. Skremmende at det finnes så mange hjernedøde folk på denne planeten
Jeg vil heller si at MCs taktikk minner mye om Trumps. Han tok en beslutning etter å ha gått på et nederlag, og uten å tenke konsekvensene. Han antyder ting har skjedd, som han ikke kan bevise.

Konsekvensene blir muligens at Magnus har reddet karrieren til Niemann, og gjort en jukser til en av verdens mest populære sjakkspillere.
Jeg er ganske sikker på at han vet hva han gjør for å si det sånn. Niemann derimot ble nettopp tatt i tre løgner som pulveriserer enhver form for troverdighet.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Mehell skrev: tor okt 06, 2022 8:58 am
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 8:50 am
lund skrev: ons okt 05, 2022 10:46 pm Disse Niemann-fansene på Twitter og andre steder minner meg om en blanding av Armstrong-forsvarere og Trump-fans. Skremmende at det finnes så mange hjernedøde folk på denne planeten
Jeg vil heller si at MCs taktikk minner mye om Trumps. Han tok en beslutning etter å ha gått på et nederlag, og uten å tenke konsekvensene. Han antyder ting har skjedd, som han ikke kan bevise.

Konsekvensene blir muligens at Magnus har reddet karrieren til Niemann, og gjort en jukser til en av verdens mest populære sjakkspillere.
Har du noensinne sett Magnus handle overilt på dette viset før?
Nei, dette var nok helt sikkert en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.
Tror du Magnus har beviser på at Niemann har jukset i OTB-turneringer de siste årene? Hvis ikke, kan man ikke kalle det en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.

Det hjelper ikke at chess.com har beviser på at Niemann har jukset i netturneringer for 2 år siden. Chess.com står klare til å ta ham inn i varmen igjen, og Niemann fortsetter å spille OTB-turneringer.

Det hadde vært mye bedre om Magnus kontaktet Saint Louis Chess Club, og fortalte at han var overbevist om at Niemann jukser, og fått de til å øke sikkerheten før det amerikanske mesterskapet. Så kunne kanskje Niemann blitt tatt for juks i går, i stedet for å vinne et parti, og fortsette karrieren som ingenting har skjedd.

lund

Legg inn av lund »

H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 10:04 am
Mehell skrev: tor okt 06, 2022 8:58 am
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 8:50 am

Jeg vil heller si at MCs taktikk minner mye om Trumps. Han tok en beslutning etter å ha gått på et nederlag, og uten å tenke konsekvensene. Han antyder ting har skjedd, som han ikke kan bevise.

Konsekvensene blir muligens at Magnus har reddet karrieren til Niemann, og gjort en jukser til en av verdens mest populære sjakkspillere.
Har du noensinne sett Magnus handle overilt på dette viset før?
Nei, dette var nok helt sikkert en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.
Tror du Magnus har beviser på at Niemann har jukset i OTB-turneringer de siste årene? Hvis ikke, kan man ikke kalle det en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.

Det hjelper ikke at chess.com har beviser på at Niemann har jukset i netturneringer for 2 år siden. Chess.com står klare til å ta ham inn i varmen igjen, og Niemann fortsetter å spille OTB-turneringer.

Det hadde vært mye bedre om Magnus kontaktet Saint Louis Chess Club, og fortalte at han var overbevist om at Niemann jukser, og fått de til å øke sikkerheten før det amerikanske mesterskapet. Så kunne kanskje Niemann blitt tatt for juks i går, i stedet for å vinne et parti, og fortsette karrieren som ingenting har skjedd.
Da har du åpenbart ikke fulgt med. Dette ble gjort fordi det ikke har blitt tatt på alvor. Les og oppdater deg.

https://www.chessdom.com/ian-nepomniach ... field-cup/

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

lund skrev: tor okt 06, 2022 11:22 am
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 10:04 am
Mehell skrev: tor okt 06, 2022 8:58 am

Har du noensinne sett Magnus handle overilt på dette viset før?
Nei, dette var nok helt sikkert en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.
Tror du Magnus har beviser på at Niemann har jukset i OTB-turneringer de siste årene? Hvis ikke, kan man ikke kalle det en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.

Det hjelper ikke at chess.com har beviser på at Niemann har jukset i netturneringer for 2 år siden. Chess.com står klare til å ta ham inn i varmen igjen, og Niemann fortsetter å spille OTB-turneringer.

Det hadde vært mye bedre om Magnus kontaktet Saint Louis Chess Club, og fortalte at han var overbevist om at Niemann jukser, og fått de til å øke sikkerheten før det amerikanske mesterskapet. Så kunne kanskje Niemann blitt tatt for juks i går, i stedet for å vinne et parti, og fortsette karrieren som ingenting har skjedd.
Da har du åpenbart ikke fulgt med. Dette ble gjort fordi det ikke har blitt tatt på alvor. Les og oppdater deg.

https://www.chessdom.com/ian-nepomniach ... field-cup/
Jo, jeg har fulgt med. Jeg vet at Nepo, Magnus og andre hadde mistanker mot Niemann også før Sinquefield, men de valgte å stille i turneringen allikevel.

Som sagt er det bra at Magnus har fått økt fokuset på sikkerheten ved turneringer, men hvis målet var å ta Niemann og andre for juks i OTB-turneringer burde han valgt en annen taktikk.

Ser du ingen problemer ved at Niemann nå kan fortsette å stille i de største turneringene, selv om han mest sannsynlig har jukset ved tidligere anledninger?

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Jaha!?? Vi har faktiskt en norsk! Sjakkpresident som har juksa hva sier magnus til det?!?

https://www.vg.no/sport/i/P4oLK6/den-no ... emmer-juks

Jack

Legg inn av Jack »

Mr.Meep skrev: tor okt 06, 2022 12:47 pm Jaha!?? Vi har faktiskt en norsk! Sjakkpresident som har juksa hva sier magnus til det?!?

https://www.vg.no/sport/i/P4oLK6/den-no ... emmer-juks
Hva Magnus sier til det er vel ikke så himla viktig, men det er derimot meget viktig at sjakkpresident Nilsen går av med øyeblikkelig virkning.

Ser Norway Gnomes er i fokus igjen - kan det tenkes at Jon Ludvig Hammer også har jukset? Det forklarer den irrasjonelle reaksjonen han hadde mot Magnus.

lund

Legg inn av lund »

Jack_Daniels skrev: tor okt 06, 2022 12:49 pm
Mr.Meep skrev: tor okt 06, 2022 12:47 pm Jaha!?? Vi har faktiskt en norsk! Sjakkpresident som har juksa hva sier magnus til det?!?

https://www.vg.no/sport/i/P4oLK6/den-no ... emmer-juks
Hva Magnus sier til det er vel ikke så himla viktig, men det er derimot meget viktig at sjakkpresident Nilsen går av med øyeblikkelig virkning.

Ser Norway Gnomes er i fokus igjen - kan det tenkes at Jon Ludvig Hammer også har jukset? Det forklarer den irrasjonelle reaksjonen han hadde mot Magnus.
Dette minner jo veldig om Steffen Kjærgaard i sin tid. Skulle selvsagt aldri blitt president og må naturligvis umiddelbart gå av. Alle som visste burde selvsagt hatt dømmekraft til å forstå at han aldri kunne bli president. Man må slutte å innbille seg at juks på nett ikke er så alvorlig og følge resten av idrettsverdenen (hvis man ønsker å bli ansett som en idrett da).

lund

Legg inn av lund »

H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 12:34 pm
lund skrev: tor okt 06, 2022 11:22 am
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 10:04 am

Tror du Magnus har beviser på at Niemann har jukset i OTB-turneringer de siste årene? Hvis ikke, kan man ikke kalle det en kalkulert og gjennomtenkt avgjørelse.

Det hjelper ikke at chess.com har beviser på at Niemann har jukset i netturneringer for 2 år siden. Chess.com står klare til å ta ham inn i varmen igjen, og Niemann fortsetter å spille OTB-turneringer.

Det hadde vært mye bedre om Magnus kontaktet Saint Louis Chess Club, og fortalte at han var overbevist om at Niemann jukser, og fått de til å øke sikkerheten før det amerikanske mesterskapet. Så kunne kanskje Niemann blitt tatt for juks i går, i stedet for å vinne et parti, og fortsette karrieren som ingenting har skjedd.
Da har du åpenbart ikke fulgt med. Dette ble gjort fordi det ikke har blitt tatt på alvor. Les og oppdater deg.

https://www.chessdom.com/ian-nepomniach ... field-cup/
Jo, jeg har fulgt med. Jeg vet at Nepo, Magnus og andre hadde mistanker mot Niemann også før Sinquefield, men de valgte å stille i turneringen allikevel.

Som sagt er det bra at Magnus har fått økt fokuset på sikkerheten ved turneringer, men hvis målet var å ta Niemann og andre for juks i OTB-turneringer burde han valgt en annen taktikk.

Ser du ingen problemer ved at Niemann nå kan fortsette å stille i de største turneringene, selv om han mest sannsynlig har jukset ved tidligere anledninger?
I praksis er det vel trolig det man unngår nå. Niemann får et så frynsete rykte av dette her at han neppe vil bli prioritert til store turneringer av arrangørene.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Hvis arrangører må velge mellom Magnus eller Nieman så antar jeg at det ikke er et reelt valg i det hele tatt...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Gnomes sitter vel ikke igjen med mye troverdighet nå.

Klang

Legg inn av Klang »

Sjakkpresidenten er ferdig. Får se om han skjønner at han er ferdig og er nødt til å trekke seg. Hvis ikke må han fjernes. Skammelig å bli president som juksemaker. Sier en hel del om hans mangel på anstendighet og at han ikke skjønner hvordan dette sverter norsk sjakk.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Viser vel også hvor lite alvorlig en del folk har sett på det å jukse online i sjakk.
Skremmende holdning, og det er bra at det nå kommer et større fokus på det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»