«Silje» voldtok en mann: – Jeg er flau over at jeg ikke visste bedre

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: «Silje» voldtok en mann: – Jeg er flau over at jeg ikke visste bedre

Legg inn av Rainmaker »

Malm skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 10:21 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:09 am

Jeg vil påstå at alle kvinner har opplevd overgrep i en eller annen form. Jeg kjenner ingen som ikke har opplevd noe.
Jeg kjenner definitivt en god del menn som både har blitt voldtatt av kvinner og som blir regelmessig trakassert av kvinner. Jeg vil påstå at det faktisk er mye større skam for en mann å innrømme seksuelt overgrep mot seg selv.
LOL!
Og her ser vi hvorfor de ikke innrømmer det...

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 10:19 am

Lovverket er ment å brukes i de tilfeller der den ene parten mener seg utsatt for et overgrep - og som en rettesnor for hva som er lovlig oppførsel mot andre mennesker. Så denne kvinnen tar selvsagt en risiko, om han velger å anmelde det så vil hun sannsynligvis bli dømt. Men verken hun eller vi vet hva han tenker om det, men utfra hennes beskrivelse så hadde han alle intensjoner om å ha sex med henne - så det er nok lite sannsynlig at han ser på seg selv som utsatt for et overgrep. Og man kan ikke bli voldtatt på andres vegne, så det fungerer dårligere enn å bli krenket på andre sine vegne.
Viljen til å ha sex er da ikke bare knyttet til personer, men også til situasjon og tilstand. At man vil ha sex med en person når man er kåt og aktiv i handlinger betyr ikke at man vil at vedkommende skal ta seg til rette mens man sover. Det burde si seg selv.
Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Jeg ser at det er problematisk at du "vekker" mannen din med en BJ hvis det ikke er avklart på forhånd at dette er noe han ønsker. Hvis det er noe du vet han ønsker, så er det naturligvis en annen sak. Er man gift, så vet man vel gjerne hvor partnerens grenser går.

Dette var to personer som kjente hverandre spesielt godt på forhånd heller, så hun har ingen måte å vite om han liker å bli "vekket" med BJ eller ikke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 9:43 am
kytec skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am

Heller ikke da faktisk.
Om jeg liker å bli vekt av en blowjob så skal du bestemme at det ikke er greit? Må si folk tar seg friheter til å bestemme over andre sitt liv..

Dette er vel såpass enkelt:

1. Er man kjærester, så vil det sannsynligvis være helt ok, og man vet ganske sikkert nøyaktig hva kjæresten liker og synes er ok.

2. Hvis man møter en person full og blir med vedkommende hjem for å ha sex, så er sjansen ganske stor for at dette går helt fint. MEN: hvis man velger å vekke mannen med en blowjob, så godtar man også en viss risiko for at vedkommende ikke liker det og at det kan bli ansett som straffbart.

Man kan jo også møtes og bli liggende i samme seng uten å ha sex. Hvis man da velger denne måten å vekke mannen på, så går det sikkert stort sett bra da også - men da godtar man en enda høyere risiko for at det man gjør faktisk er galt.

Det kan vel egentlig også sies på en annen måte: hvis hun velger å gjøre dette, så er det egentlig galt, men hun satser på at vedkommende synes det er ok.
Må man være kjærester for at det ikke skal være en voldtekt? Hvor lenge skal man ha datet og hvor mange ganger skal man ha hatt sex for at jeg skal kunne få lov til det?

Moist

Legg inn av Moist »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 10:27 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:25 am

Pisspreik.
Okei beklager, ingen menn kan bli voldtatt av kvinner. Jeg skal nevne til vennene mine at de faktisk aldri mistet jomfrudommen sin til damen som voldtok han på badet på fest.
Jo det kan de, men faktum er at det skjer sjeldent. Vennene eller vennen? Nå må du nesten bestemme deg. Jeg har all sympati med de som faktisk blir voldtatt.
Jeg nevnte en av mine venners faktiske situasjon, betyr ikke at jeg har andre venner med andre overgrep. Men grip bare stråmennene du leter etter.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 9:57 am
MentalM skrev: ons sep 21, 2022 9:50 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 9:42 am Hvor mye skal du hyle om at menn utsettes for overgrep og voldtekter når ratioen er ca 0,5% menn og 99,5% kvinner?
I hvert fall nesten:

I 2019 ble det anmeldt 1991 voldtekter. Dette tilsvarer en nedgang i voldtektsanmeldelser på 12 % fra 2018. Antallet voldtektsanmeldelser økte imidlertid til 2234 i 2020.

Av det totale antall fornærmede var 11 % gutter, hvor ¾ av disse var under 14 år på gjerningstidspunktet.


https://www.overgrep.no/statistikk-overgrep/

Dette er en tråd der åpningsinnlegget trekker fram en kvinne som begår et overgrep på en mann, da synes jeg det er tullete å skrive det du har gjort.

Ja, kvinner er overrepresentert, men det betyr ikke at menn ikke kan utsettes for overgrep. Og denne tråden bør jo gjøre det rimelig klart?
Haha, der beviser du nok et poeng, det glemte jeg å ta med tidligere så takk for påminnelsen.

De fleste hankjønn som utsettes for voldtekter og overgrep er menn som voldtas av menn og gutter (ikke menn) som som utsettes for voldtekt og overgrep. Sammenlignet med hvor mange kvinner som utsettes for noe liknende er det forsvinnende få heterofile menn som utsettes for noe, her bør faktisk fokus rettes mot de reelle ofrene og hvordan vi som kvinner selv kan minimere risikoen.

Hva så?? Tror du er noe bedre for menn/gutter å bli voldtatt av andre menn/gutter? Siden du bagatelliserer disse tallene sånn?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 10:27 am

Okei beklager, ingen menn kan bli voldtatt av kvinner. Jeg skal nevne til vennene mine at de faktisk aldri mistet jomfrudommen sin til damen som voldtok han på badet på fest.
Jo det kan de, men faktum er at det skjer sjeldent. Vennene eller vennen? Nå må du nesten bestemme deg. Jeg har all sympati med de som faktisk blir voldtatt.
Jeg nevnte en av mine venners faktiske situasjon, betyr ikke at jeg har andre venner med andre overgrep. Men grip bare stråmennene du leter etter.
Du skrev nå vitterlig "vennene mine".

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 10:19 am

Lovverket er ment å brukes i de tilfeller der den ene parten mener seg utsatt for et overgrep - og som en rettesnor for hva som er lovlig oppførsel mot andre mennesker. Så denne kvinnen tar selvsagt en risiko, om han velger å anmelde det så vil hun sannsynligvis bli dømt. Men verken hun eller vi vet hva han tenker om det, men utfra hennes beskrivelse så hadde han alle intensjoner om å ha sex med henne - så det er nok lite sannsynlig at han ser på seg selv som utsatt for et overgrep. Og man kan ikke bli voldtatt på andres vegne, så det fungerer dårligere enn å bli krenket på andre sine vegne.
Viljen til å ha sex er da ikke bare knyttet til personer, men også til situasjon og tilstand. At man vil ha sex med en person når man er kåt og aktiv i handlinger betyr ikke at man vil at vedkommende skal ta seg til rette mens man sover. Det burde si seg selv.
Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Så er jeg usikker på hva hun faktisk gjorde her. Det står bare at hun "tilfredsstilte" ham. Jeg tolket det som en BJ, men var det snakk om noe mer så er det naturligvis enda verre.

Moist

Legg inn av Moist »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:03 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am

Jo det kan de, men faktum er at det skjer sjeldent. Vennene eller vennen? Nå må du nesten bestemme deg. Jeg har all sympati med de som faktisk blir voldtatt.
Jeg nevnte en av mine venners faktiske situasjon, betyr ikke at jeg har andre venner med andre overgrep. Men grip bare stråmennene du leter etter.
Du skrev nå vitterlig "vennene mine".
Ja flere av vennene mine har opplevd seksuelle overgrep, vennen min sin situasjon som jeg nevnte er ikke lik de andre sine.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:01 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
Viljen til å ha sex er da ikke bare knyttet til personer, men også til situasjon og tilstand. At man vil ha sex med en person når man er kåt og aktiv i handlinger betyr ikke at man vil at vedkommende skal ta seg til rette mens man sover. Det burde si seg selv.
Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Jeg ser at det er problematisk at du "vekker" mannen din med en BJ hvis det ikke er avklart på forhånd at dette er noe han ønsker. Hvis det er noe du vet han ønsker, så er det naturligvis en annen sak. Er man gift, så vet man vel gjerne hvor partnerens grenser går.

Dette var to personer som kjente hverandre spesielt godt på forhånd heller, så hun har ingen måte å vite om han liker å bli "vekket" med BJ eller ikke.
Det finnes ikke problematisk, faktisk drømmer menn om det. La oss si Menn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:03 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am

Jeg nevnte en av mine venners faktiske situasjon, betyr ikke at jeg har andre venner med andre overgrep. Men grip bare stråmennene du leter etter.
Du skrev nå vitterlig "vennene mine".
Ja flere av vennene mine har opplevd seksuelle overgrep, vennen min sin situasjon som jeg nevnte er ikke lik de andre sine.
Er alle heterofile menn med normale evner ift grensesetting og normalt forhold til rusmidler?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am Så er jeg usikker på hva hun faktisk gjorde her. Det står bare at hun "tilfredsstilte" ham. Jeg tolket det som en BJ, men var det snakk om noe mer så er det naturligvis enda verre.
Ifølge norsk lov er det jo ikke det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
Viljen til å ha sex er da ikke bare knyttet til personer, men også til situasjon og tilstand. At man vil ha sex med en person når man er kåt og aktiv i handlinger betyr ikke at man vil at vedkommende skal ta seg til rette mens man sover. Det burde si seg selv.
Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am Så er jeg usikker på hva hun faktisk gjorde her. Det står bare at hun "tilfredsstilte" ham. Jeg tolket det som en BJ, men var det snakk om noe mer så er det naturligvis enda verre.
Ifølge norsk lov er det jo ikke det.
Jo, det er det.

Moist

Legg inn av Moist »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:05 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:03 am

Du skrev nå vitterlig "vennene mine".
Ja flere av vennene mine har opplevd seksuelle overgrep, vennen min sin situasjon som jeg nevnte er ikke lik de andre sine.
Er alle heterofile menn med normale evner ift grensesetting og normalt forhold til rusmidler?
Heterofile menn, med normale forhold til rusmidler. Ikke at det har noe med saken å gjøre i utgangspunktet, om noen hadde vært nedrusa av både alkohol og heroin gjør det ikke akkurat saken bedre.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am

Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.
Hvorfor skal man i det hele tatt være i et forhold om man må spørre om lov til å være intime og ta på hverandre? Er man ikke humør til det er det vel bare å si ifra? Jeg skjønner virkelig ikke hvilken verden dere lever i og hvilke kvinner som holder ut med så tafatte menn.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:56 am

Så jeg voldtar mannen som sover i min seng når jeg vekker han med å gi han en bj? Ser du ikke hvor problematisk dette er?
Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.
At det var ønsket var underforstått.

Til resten av innlegget: Vi er alle forskjellige skjønner jeg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:09 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am

Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.
Hvorfor skal man i det hele tatt være i et forhold om man må spørre om lov til å være intime og ta på hverandre? Er man ikke humør til det er det vel bare å si ifra? Jeg skjønner virkelig ikke verden dere lever i og hvilke kvinner som holder ut med så tafatte menn.
Hvordan skal noen kunne si ifra når de sover? Det er jo grunnen til at det ansees som voldtekt å ha sex med noen som sover.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:10 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Jallaskar skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am

Det er voldtekt etter lovteksten. Og det er vanskelig å utforme lovteksten annerledes når man skal dekke det som faktisk er overgrep i slike tilfeller.

Men det er vel ikke spesielt problematisk for to som lever i et forhold slik du beskriver. Skal man bli dømt etter lovteksten i et slikt tilfelle må noen anmelde det, så jeg tipper du er ganske trygg.
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.
At det var ønsket var underforstått.

Til resten av innlegget: Vi er alle forskjellige skjønner jeg.
Hvis du leser Queenies siste svar til meg, så tror jeg ikke du bør ta det for gitt at det var ønsket.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:08 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:05 am
Moist skrev: ons sep 21, 2022 11:04 am

Ja flere av vennene mine har opplevd seksuelle overgrep, vennen min sin situasjon som jeg nevnte er ikke lik de andre sine.
Er alle heterofile menn med normale evner ift grensesetting og normalt forhold til rusmidler?
Heterofile menn, med normale forhold til rusmidler. Ikke at det har noe med saken å gjøre i utgangspunktet, om noen hadde vært nedrusa av både alkohol og heroin gjør det ikke akkurat saken bedre.
Det er jo pussig at du kjenner så mange av et ekstremt mindretall, men ok. Jeg tviler dog ikke på at mange menn opplever uønsket antasting og trakassering, men reelle voldtekter er det vesentlig færre av.

Jeg har jobbet på krisesenter for både menn og kvinner, men tallene der lyver vel de også 🙈

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am Denne saken er sær, det må jo være opp til det antatte offeret å avgjøre om han anser det som en voldtekt. Her vet vi ingenting, det er bare denne kvinnen som har fantasert seg frem til at det er grunnen til at han ikke lengre ønsker kontakt med henne - men det trenger ikke være verre enn at han fant noen han likte bedre, at hun ikke var hans type. Det meste tyder vel på at han ville ha sex med henne, men var for full og sovnet, så han er sannsynligvis ikke akkurat traumatisert av dette.

Sannheten er at voldtekt av menn i heterofile forhold er veldig uvanlig, det er nok mange menn (og kvinner for den delen) som har hatt sex mest for at den andre har lyst da - og man ikke ønsker å såre eller skape konflikt/dårlig stemning. Det er ingen tvil om at kvinner tar avvisning overlag dårligere, menn er mer vant til å godta det og at det bare er en del av livet som mann - mens kvinner ser det mer som en personlig avvisning og at de ikke er attraktive nok.

Det er også umulig å ha en ærlig debatt rundt tema uten å gå inn på at det er kvinnen som sitter på den seksuelle kapitalen, og det gjør også at det er langt viktigere å beskytte den for kvinner enn for menn. Derfor reagerer kjønnene over lag forskjellig på denne type hendelser. Så kan man diskutere hvor mye som er kulturelt eller biologisk, men man kan ikke bare skifte ut kvinne med mann og si at tankene og følelsene rundt det skal være det samme. Og det er jo på en måte det som gjøres i denne sære saken.

Fullstendig skivebom, GoingKronos! En generalisering som ikke har noe som helst verdi i denne sammenhengen!

Som du sier: "Her vet vi ingenting" Nei, og allikevel så bagatelliserer du hele situasjonen, uten å vite noe som helst! Du vet ingenting om hva mannnen mener. Du vet ingenting om mannen i det hele tatt fikk med seg hva som skjedde. Siden kvinnen legger dette fram på den måten hun gjør, så virker det faktisk veldig sannsynlig at dette var noe mannen ikke fikk med seg.

Selv om det er en langt lavere andel menn som blir utsatt for seksuelle overgerp, så betyr vel ikke det at det er noe mindre ille for dem? I en enkeltstående case, så kan man jo ikke bruke argumentet om at det er mindre alvorlig, fordi det er færre voldtekter av menn?

Selv om følelsene rundt dette STORT SETT ikke er de samme hos menn og kvinner - hva så?? Hva i huleste har det med saken å gjøre egentlig? Gjør det saken noe bedre? Så hvis følelsen hos mannen er at dette ikke er greit for han, så skal du (eller domstolen, for den saks skyld) komme å si at "følelsen din er feil"?

Det er bare trist å lese slik generalisering og svada som at "kvinnen sitter på den seksuelle kapitalen" - akkurat som at det skal unnskylde slike oppførsel.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:10 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:09 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:06 am
Det er dog vesentlig at dette er ønsket, og at man vet at det er ønsket. Det er ikke informasjon som Queenie oppgir. Det er ikke sånn at hvis man er gift, så kan man bare ta seg til rette. Det skjer voldtekter i ekteskap også. Jeg hadde ikke likt å bli vekt av noen BJ. Jeg orker knapt å prate med et annet menneske før jeg har fått meg en dusj, frokost og to kopper kaffe.
Hvorfor skal man i det hele tatt være i et forhold om man må spørre om lov til å være intime og ta på hverandre? Er man ikke humør til det er det vel bare å si ifra? Jeg skjønner virkelig ikke verden dere lever i og hvilke kvinner som holder ut med så tafatte menn.
Hvordan skal noen kunne si ifra når de sover? Det er jo grunnen til at det ansees som voldtekt å ha sex med noen som sover.
Nei, det er ikke voldtekt, det kommer helt an på relasjonen. Selvfølgelig kan en deilig ung mann vekke meg med sex om vi sover sammen, beste starten på dagen om du spør meg. Men jeg hadde jo aldri sovet med en mann dersom det ikke var aktuelt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Centrist skrev: ons sep 21, 2022 10:54 am
Du legger til grunn en forståelse av straffeloven som du sannsynligvis er helt alene om i norsk rettskultur.
Nei, jeg skriver om hvordan vårt samfunn fungerer - og hvorfor det også er den rimelige måten. Selv om noe kan defineres som en voldtekt så betyr det ikke at den som opplever det anser det som en voldtekt og enda mindre syns det er verd å anmelde og ta til retten. Og slik må det være i de aller fleste sakene. Og som jeg skrev så tar denne kvinnen en sjanse, om han anmelder (og hun innrømmer forholdet) så vil hun bli dømt. Så vi er ikke uenig om det juridiske selv om du prøver å konstruere det slik.

Og det som er interessant med denne saken er jo mer forskjellene som er mellom kjønnene og at det er håpløst å bare skifte kjønn og tro at de samme mekanismene slår inn. Så dette er mer moralsk og psykologisk interessant enn juridisk. Og så er det jo festlig at folk helt uten å vite noe om hans tanker og følelser skal være støtt på hans vegne, kanskje han føler seg som et offer - kanskje han ikke bryr seg - kanskje han ikke har fått det med seg en gang.

Men den typiske voldtekten en mann utsettes for er altså ikke av en kvinne, men av en annen mann. Og det er det som virkelig er tabubelagt - spesielt om man ikke er homofil (eller åpen om det). I tillegg så er guttebarn også utsatt for pedofile, og det er nok slik at samfunnet er mindre på vakt overfor dette enn når det kommer til jentebarn.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:14 am
Solvgutt1 skrev: ons sep 21, 2022 11:10 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:09 am

Hvorfor skal man i det hele tatt være i et forhold om man må spørre om lov til å være intime og ta på hverandre? Er man ikke humør til det er det vel bare å si ifra? Jeg skjønner virkelig ikke verden dere lever i og hvilke kvinner som holder ut med så tafatte menn.
Hvordan skal noen kunne si ifra når de sover? Det er jo grunnen til at det ansees som voldtekt å ha sex med noen som sover.
Nei, det er ikke voldtekt, det kommer helt an på relasjonen. Selvfølgelig kan en deilig ung mann vekke meg med sex om vi sover sammen, beste starten på dagen om du spør meg. Men jeg hadde jo aldri sovet med en mann dersom det ikke var aktuelt.
Men det er da helt irrelevant hva du mener, er det ikke? Hvorfor tror du det er viktig informasjon?

Hvis man er i et forhold, og ikke er interessert i at noen skal ha sex med en mens man sover, så skal man ikke sove i samme seng som partneren? Er det moralen? Eller skal man si ifra mens man sover, at dette ikke er greit? Klarer du ikke å forstå at noen kan ha lyst til å ha sex mens de er våkne, men ikke mens de sover?
Sist redigert av Solvgutt1 den ons sep 21, 2022 11:17 am, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: ons sep 21, 2022 10:44 am Egentlig er det vel ikke så veldig komplisert dette her. Man ligger ikke med folk som sover med mindre man har avtalt på forhånd at det er greit (kona eller kjæresten f.eks., aka noen man kjenner godt).
Det er ikke komplisert nå som vi sitter her nei.

Men jeg kan ikke unngå å tenke på min ungdomstid. Vi hadde jo one night stands i fylla, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet med sikkerhet om jeg har gått over en strek mot andre eller om andre har gått over en strek mot meg. Det hendte seg at vi var rimelig dritings når vi gikk til køys, og det var ikke alltid jeg husket spesielt mye dagen etter. Men jeg har jo til gode å oppleve at det har endt med dårlig stemning. Klein stemning, ja jøss, men ikke dårlig.

Det er lett å sitte her nå og se den grensen tydelig, men full og amorøs og med et menneske som har vist med all tydelighet at de vil gå til sengs med deg er det nok mye vanskeligere å vurdere situasjonen korrekt og trekke håndbrekket på riktig tidspunkt.

Så er det etter loven voldtekt uansett, men hvor ondsinnet og bevisst den er vil nok variere.
Sist redigert av PapaSmurf den ons sep 21, 2022 11:18 am, redigert 2 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 11:15 am
Centrist skrev: ons sep 21, 2022 10:54 am
Du legger til grunn en forståelse av straffeloven som du sannsynligvis er helt alene om i norsk rettskultur.
Nei, jeg skriver om hvordan vårt samfunn fungerer - og hvorfor det også er den rimelige måten. Selv om noe kan defineres som en voldtekt så betyr det ikke at den som opplever det anser det som en voldtekt og enda mindre syns det er verd å anmelde og ta til retten. Og slik må det være i de aller fleste sakene. Og som jeg skrev så tar denne kvinnen en sjanse, om han anmelder (og hun innrømmer forholdet) så vil hun bli dømt. Så vi er ikke uenig om det juridiske selv om du prøver å konstruere det slik.

Og det som er interessant med denne saken er jo mer forskjellene som er mellom kjønnene og at det er håpløst å bare skifte kjønn og tro at de samme mekanismene slår inn. Så dette er mer moralsk og psykologisk interessant enn juridisk. Og så er det jo festlig at folk helt uten å vite noe om hans tanker og følelser skal være støtt på hans vegne, kanskje han føler seg som et offer - kanskje han ikke bryr seg - kanskje han ikke har fått det med seg en gang.

Men den typiske voldtekten en mann utsettes for er altså ikke av en kvinne, men av en annen mann. Og det er det som virkelig er tabubelagt - spesielt om man ikke er homofil (eller åpen om det). I tillegg så er guttebarn også utsatt for pedofile, og det er nok slik at samfunnet er mindre på vakt overfor dette enn når det kommer til jentebarn.
Trådens beste innlegg.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 10:07 am
Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:04 am
Queenie skrev: ons sep 21, 2022 9:42 am

Hvor mye skal du hyle om at menn utsettes for overgrep og voldtekter når ratioen er ca 0,5% menn og 99,5% kvinner?
For de det skjer med er det nok viktig at det behandles likt.

Jeg kan ikke uttale meg om saken over, og hva som har skjedd. Selvsagt mener jeg det også er mulig å ha avklart at det er lov å vekke med sex.

Men et tenkt scenario:

En man er på fest uten kjæreste/samboer/kone. Prater med kvinne, som er tydelig interessert. Mannen går så å legger seg, eller har drukket for mye og legger seg på en sofa, etc.

Kvinnen drar av ham buksa og har sex med ham.

Vil du ikke si det er voldtekt?

Hva om kvinnen blir gravid. Vil da mannen stå som ansvarlig for barnebidrag?
Jo, det er en voldtekt, men gitt at det ble et fullbyrdet samleie har han neppe vært så full at han ikke var i stand til å motsette seg det hele.

Jeg skulle ønske at lovverket skilte på voldtekter som har bakgrunn i psykisk og fysisk misbruk samt hvor store skader det påfører offeret, å ha blitt utsatt for et overgrep som man ikke engang vet har skjedd er fortsatt et overgrep, men ikke på langt nær så alvorlig og skadelig.

1. Så hver gang en dame blir utsatt for sovevoldtekt, så kan man bruke argumentet "hun har neppe vært så full at hun ikke var i stand til å motsette seg det hele"? Mener du at det er umulig å være så full at man ikke får med seg det som skjer?

2. Tror du alle voldtekter blir straffet likt? Tror du ikke det e rganske mange hensyn som blir tatt når straffeutmålingen gjøres?

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: ons sep 21, 2022 11:15 am
Centrist skrev: ons sep 21, 2022 10:54 am
Du legger til grunn en forståelse av straffeloven som du sannsynligvis er helt alene om i norsk rettskultur.
Nei, jeg skriver om hvordan vårt samfunn fungerer - og hvorfor det også er den rimelige måten. Selv om noe kan defineres som en voldtekt så betyr det ikke at den som opplever det anser det som en voldtekt og enda mindre syns det er verd å anmelde og ta til retten. Og slik må det være i de aller fleste sakene. Og som jeg skrev så tar denne kvinnen en sjanse, om han anmelder (og hun innrømmer forholdet) så vil hun bli dømt. Så vi er ikke uenig om det juridiske selv om du prøver å konstruere det slik.

Og det som er interessant med denne saken er jo mer forskjellene som er mellom kjønnene og at det er håpløst å bare skifte kjønn og tro at de samme mekanismene slår inn. Så dette er mer moralsk og psykologisk interessant enn juridisk. Og så er det jo festlig at folk helt uten å vite noe om hans tanker og følelser skal være støtt på hans vegne, kanskje han føler seg som et offer - kanskje han ikke bryr seg - kanskje han ikke har fått det med seg en gang.

Men den typiske voldtekten en mann utsettes for er altså ikke av en kvinne, men av en annen mann. Og det er det som virkelig er tabubelagt - spesielt om man ikke er homofil (eller åpen om det). I tillegg så er guttebarn også utsatt for pedofile, og det er nok slik at samfunnet er mindre på vakt overfor dette enn når det kommer til jentebarn.
Saken er uansett foreldet siden det har gått mer enn 10 år såvidt jeg har skjønt. Det er vel kun voldtekter mot barn som ikke blir foreldet straffrettslig. Det er faktisk ikke bare en anmeldelse som bryter forleldesesfristen, men en formell siktelse må reises.
https://snl.no/foreldelse_av_straffeans ... uddet%20er.
Sist redigert av William_S den ons sep 21, 2022 11:22 am, redigert 2 ganger totalt.

T-Bag

Legg inn av T-Bag »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 11:14 am
Selvfølgelig kan en deilig ung mann vekke meg med sex om vi sover sammen, beste starten på dagen om du spør meg. Men jeg hadde jo aldri sovet med en mann dersom det ikke var aktuelt.
Det er altså fritt frem å ta for seg av alle som sover i samme seng, good to know.

Lezah

Legg inn av Lezah »

I min glade studietid var vi en gjeng som festet mye sammen,, og det var hele veien platonisk internt. ingen tafsing eller noe slikt, i all fall så vidt jeg vet. Etter et nachspiel krasjet jeg på sofaen hos vertinnen (en annen kompis sov på en gjesterom), som var en egentlig utrolig hyggelig om enn (etter min smak) ikke attraktiv dame. Aldri gitt uttrykk for å ha likt meg heller. På morrakvisten våknet jeg av at hun...eh...utførte...ehm... en oral-basert handling på meg. Nå forstår jeg at som primitiv huleboermann skulle jeg bare jublet og vært glad til, men jeg syntes ikke det var så fett. Tvert imot.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»