Regulering av ølsalget i Norge

Svar
Moist

Re: Regulering av ølsalget i Norge

Legg inn av Moist »

InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm
Moist skrev: fre sep 23, 2022 5:44 pm
InsVerderben skrev: fre sep 23, 2022 3:12 pm Kl 08?
Tidlig ute i allefall, men en lettøl duger kanskje...? 😉
Ølsalget åpner jo 8 så de får seg sekspakningen de trenger til frokosten.
Bor sentralt i østlandsområdet og i samtlige butikker jeg kjenner til selges øl med volum% 》2,5 fra 09-20 på hverdager 09-18 på lørdager.
Lettøl (2,5%) selges i hele åpningstiden og også på søndager.
Joda, alle kommuner har rett til å skrenke inn salgstidene på alkohol, men utgangspunktet er 8-20 på hverdager og 8-18 på lørdager.

Number4

Legg inn av Number4 »

Lurer på hva grunnen er for de som kun tillater fra 09? Spiller det noen rolle om folk begynner å drikke en time senere enn åtte?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Moist skrev: lør sep 24, 2022 4:19 pm
InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm
Moist skrev: fre sep 23, 2022 5:44 pm

Ølsalget åpner jo 8 så de får seg sekspakningen de trenger til frokosten.
Bor sentralt i østlandsområdet og i samtlige butikker jeg kjenner til selges øl med volum% 》2,5 fra 09-20 på hverdager 09-18 på lørdager.
Lettøl (2,5%) selges i hele åpningstiden og også på søndager.
Joda, alle kommuner har rett til å skrenke inn salgstidene på alkohol, men utgangspunktet er 8-20 på hverdager og 8-18 på lørdager.
Jeg er glad i øl. For min del, er jeg helt fornøyd med denne salgstiden. Det går an å planlegge innkjøp. Men for all del, andre må gjerne mene noe annet. Så er det sikkert noen som har gitt, både pilsen og meg stygge blikk i butikken. Men jeg orker ikke å kikke rundt på andre, enn på pene veldreide damer. Den eneste "noe" negative kommentaren jeg noengang i en butikk kan minnes, var en mann som sa:"Klemmer du på brødene"? Og joda, det gjør jeg. For jeg kjøper aldri steinharde brødvarer! Men tilbake til øl. Om jeg har to seks-pakninger med øl i handlevognen, og den bak kassen sier til meg: "Du behøver ikke å ta de opp". Hva menes med disse ord? At jeg ser slapp og svak ut? Eller at mine medkunder ikke så tydelig skal få se disse "fysjom-sakene" som jeg kjøper? Uansett, er dette helt sikker godt ment. :D

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: lør sep 24, 2022 4:18 pm
InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm
Moist skrev: fre sep 23, 2022 5:44 pm

Ølsalget åpner jo 8 så de får seg sekspakningen de trenger til frokosten.
Bor sentralt i østlandsområdet og i samtlige butikker jeg kjenner til selges øl med volum% 》2,5 fra 09-20 på hverdager 09-18 på lørdager.
Lettøl (2,5%) selges i hele åpningstiden og også på søndager.
Det er nok forskjellig fra kommune til kommune.
I Fredrikstad er det tillatt å selge øl i butikken fra klokka 08:00.
En time etter at butikkene åpner.
Hvorfor butikkene skal åpne klokka 07:00 er en gåte for meg, da.
😆 Andre gode grunner for å emigrere til Fredrikstad..?!

Moist

Legg inn av Moist »

Ormen den lange skrev: lør sep 24, 2022 4:50 pm
Moist skrev: lør sep 24, 2022 4:19 pm
InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm

Bor sentralt i østlandsområdet og i samtlige butikker jeg kjenner til selges øl med volum% 》2,5 fra 09-20 på hverdager 09-18 på lørdager.
Lettøl (2,5%) selges i hele åpningstiden og også på søndager.
Joda, alle kommuner har rett til å skrenke inn salgstidene på alkohol, men utgangspunktet er 8-20 på hverdager og 8-18 på lørdager.
Jeg er glad i øl. For min del, er jeg helt fornøyd med denne salgstiden. Det går an å planlegge innkjøp. Men for all del, andre må gjerne mene noe annet. Så er det sikkert noen som har gitt, både pilsen og meg stygge blikk i butikken. Men jeg orker ikke å kikke rundt på andre, enn på pene veldreide damer. Den eneste "noe" negative kommentaren jeg noengang i en butikk kan minnes, var en mann som sa:"Klemmer du på brødene"? Og joda, det gjør jeg. For jeg kjøper aldri steinharde brødvarer! Men tilbake til øl. Om jeg har to seks-pakninger med øl i handlevognen, og den bak kassen sier til meg: "Du behøver ikke å ta de opp". Hva menes med disse ord? At jeg ser slapp og svak ut? Eller at mine medkunder ikke så tydelig skal få se disse "fysjom-sakene" som jeg kjøper? Uansett, er dette helt sikker godt ment. :D
Da er det nok bare lettere for de ansatte å slå den inn, veldig vanlig på f.eks 10pakk med sukker så er det bare en PLU kode vi slår inn i kassa.

Moist

Legg inn av Moist »

Number4 skrev: lør sep 24, 2022 4:29 pm Lurer på hva grunnen er for de som kun tillater fra 09? Spiller det noen rolle om folk begynner å drikke en time senere enn åtte?
Jeg har av den oppfatningen at alkoholkonsumet ikke blir mindre av at ølsalget starter klokken 8, men det er nok bare en formalitet siden de begrenser salget på kvelden, så må de også ha et tidspunkt det skal åpne igjen på.

fargerik

Legg inn av fargerik »

InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:51 pm
fargerik skrev: lør sep 24, 2022 4:18 pm
InsVerderben skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm

Bor sentralt i østlandsområdet og i samtlige butikker jeg kjenner til selges øl med volum% 》2,5 fra 09-20 på hverdager 09-18 på lørdager.
Lettøl (2,5%) selges i hele åpningstiden og også på søndager.
Det er nok forskjellig fra kommune til kommune.
I Fredrikstad er det tillatt å selge øl i butikken fra klokka 08:00.
En time etter at butikkene åpner.
Hvorfor butikkene skal åpne klokka 07:00 er en gåte for meg, da.
😆 Andre gode grunner for å emigrere til Fredrikstad..?!
Usikker. Har du det leit der du er, vil du vel sannsynligvis ha det leit også her i Fredrikstad.
som Robban er inne på her :

Helloween

Legg inn av Helloween »

Tjaaah skrev: tor sep 22, 2022 7:07 pm
Helloween skrev: tor sep 22, 2022 7:01 pm Hvilken empiri ligger bak den norske politikken ? Har man noen eksempler på ulemper som kan knyttes til dansk/tysk ølpolitikk ?
Eller er det bare synsing av politikerene ?
Forventet levealder i Danmark er nesten tre år lavere enn hos oss, for menn. Sikkert flere faktorer som spiller inn, men alkohol må nesten være en del av dette.
Frankrike, Spania, Italia og Sveits har høyere levealder. Dessuten lever de som aldri drikker kortere enn de som drikker.
Nei, disse reguleringene har nok ingenting for seg og er som en annen sa beyond retarded.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Helloween skrev: lør sep 24, 2022 5:31 pm Frankrike, Spania, Italia og Sveits har høyere levealder. Dessuten lever de som aldri drikker kortere enn de som drikker.
Nei, disse reguleringene har nok ingenting for seg og er som en annen sa beyond retarded.
Særlig Spania og Italia er langt mer genetisk forskjellige fra oss, enn det Danskene er. Sveits er selvsagt en del nærmere. Frankrike er vel en salig blanding.

Var derfor jeg tenkte på dette i forbindelse med Danmark. Men de har gjerne et mer usunt kosthold enn oss også, i tillegg til at de drikker mer.

Moist

Legg inn av Moist »

Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:34 pm
Helloween skrev: lør sep 24, 2022 5:31 pm Frankrike, Spania, Italia og Sveits har høyere levealder. Dessuten lever de som aldri drikker kortere enn de som drikker.
Nei, disse reguleringene har nok ingenting for seg og er som en annen sa beyond retarded.
Særlig Spania og Italia er langt mer genetisk forskjellige fra oss, enn det Danskene er. Sveits er selvsagt en del nærmere. Frankrike er vel en salig blanding.

Var derfor jeg tenkte på dette i forbindelse med Danmark. Men de har gjerne et mer usunt kosthold enn oss også, i tillegg til at de drikker mer.
Vil anta mye annet har innvirkning på snittalder, helsevesen bl.a. Norge er vel også ganske kjent for å ha en befolkning som er over snittet glad i turer både i fjell og mark, både med og uten ski.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Moist skrev: lør sep 24, 2022 5:40 pm Vil anta mye annet har innvirkning på snittalder, helsevesen bl.a. Norge er vel også ganske kjent for å ha en befolkning som er over snittet glad i turer både i fjell og mark, både med og uten ski.
Ja, det var bare et forslag. Når dzk kommenterte dette med at Sveits har høyere forbruk, og høyere levealder enn oss, så tenker jeg at det neppe kan være ekstremt utslagsgivende, med mindre forbruket hadde vært ekstremt mye høyere.

Men siden dette er et forum, så må man forklare fjorten ganger at man nå ser vekk fra sitt opprinnelige argument, hehe.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Her langt ute på bondelandet midt i bibelbeltet er åpningstider for ølsalget følgende:

Hverdager (mandag - fredag) 	kl 08.00 - 20.00
Lørdager 			kl 08.00 - 18.00
Søndager og helligdager 	Ikke ølsalg
Onsdag før skjærtorsdag 	kl 08.00 - 18.00
Påskeaften 			kl 08.00 - 18.00
1. mai 				Ikke ølsalg
17. mai 			Ikke ølsalg
Dagen før Kristi Himmelfartsdag kl 08.00 - 20.00
Pinseaften 			kl 08.00 - 18.00
Julaften 			kl 08.00 - 18.00
Nyttårsaften 			kl 08.00 - 18.00
Valgdagen 			kl 08.00 - 20.00  


Men i Oslo åpner ikke ølsalget før 09:00?



Salgstider for øl i dagligvarebutikker i Oslo

Hverdager kl 09:00 - 20:00
Lørdager kl 09:00 - 18:00
Søndager og helligdager - ikke ølsalg
Onsdag før skjærtorsdag kl 09:00 - 18:00
Påskeaften kl 09:00 - 18:00
Dagen før 1. mai - ordinære salgstider
1. mai - ikke ølsalg
Dagen før 17. mai - ordinære salgstider
17. mai - ikke ølsalg
Dagen før Kristi Himmelfartsdag - ordinære salgstider
Pinseaften kl 09:00 - 18:00
Julaften kl 09:00 - 18:00
Nyttårsaften kl 09:00 - 18:00
Valgdagen kl 09:00 - 20:00 (ikke på søndager)
Sist redigert av B.E. den lør sep 24, 2022 7:38 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

B.E. skrev: lør sep 24, 2022 7:19 pm Her langt ute på bondelandet midt i bibelbeltet er åpningstider for ølsalget følgende:

Hverdager (mandag - fredag) 	kl 08.00 - 20.00
Lørdager 			kl 08.00 - 18.00
Søndager og helligdager 	Ikke ølsalg
Onsdag før skjærtorsdag 	kl 08.00 - 18.00
Påskeaften 			kl 08.00 - 18.00
1. mai 				Ikke ølsalg
17. mai 			Ikke ølsalg
Dagen før Kristi Himmelfartsdag kl 08.00 - 20.00
Pinseaften 			kl 08.00 - 18.00
Julaften 			kl 08.00 - 18.00
Nyttårsaften 			kl 08.00 - 18.00
Valgdagen 			kl 08.00 - 20.00  


Men i Oslo åpner ikke ølsalget før 09:00?
Det er vel 10.00.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Chromeback skrev: lør sep 24, 2022 7:35 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 7:19 pm Her langt ute på bondelandet midt i bibelbeltet er åpningstider for ølsalget følgende:

Hverdager (mandag - fredag) 	kl 08.00 - 20.00
Lørdager 			kl 08.00 - 18.00
Søndager og helligdager 	Ikke ølsalg
Onsdag før skjærtorsdag 	kl 08.00 - 18.00
Påskeaften 			kl 08.00 - 18.00
1. mai 				Ikke ølsalg
17. mai 			Ikke ølsalg
Dagen før Kristi Himmelfartsdag kl 08.00 - 20.00
Pinseaften 			kl 08.00 - 18.00
Julaften 			kl 08.00 - 18.00
Nyttårsaften 			kl 08.00 - 18.00
Valgdagen 			kl 08.00 - 20.00  


Men i Oslo åpner ikke ølsalget før 09:00?
Det er vel 10.00.
09:00 ifølge nettsiden til Oslo kommune: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-na ... r-ol/#gref

SirJames

Legg inn av SirJames »

Robban var et geni, RIP

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 7:51 pm Robban var et geni, RIP
Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?

SirJames

Legg inn av SirJames »

B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 7:51 pm Robban var et geni, RIP
Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Tror det mest tilbakestående jeg har opplevd med norsk alkohl politikk var å hente en bestillt vare fra Vinmonopolet på posten. Når pakken kom så kunne pakken kun hentes på butikken i, hold deg fast, i Vinmonopolets åpningstider mellom klokken 08:30 og 18:00

Moist

Legg inn av Moist »

Markedsføringsloven på øl er også ganske fin, om jeg vil ha en plakat det står øl over kjølen min, så kan ikke bildet av ølglasset ha øl med skum, uten skum er greit.

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 7:51 pm Robban var et geni, RIP
Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Det er jo alltid relevant med en låt som serverer et budskap, da.
Har man det ikke greit med seg selv der man lever, er det lite sannsynlig at man vil få det bedre i Fredrikstad.
Man kan prøve å rømme vekk til noe bedre, men man kan ikke rømme fra seg selv
(sitat Bob Marley)

.....men dette blir vel en ganske grov distraksjon, da.....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Helloween skrev: søn sep 25, 2022 9:25 am Tror det mest tilbakestående jeg har opplevd med norsk alkohl politikk var å hente en bestillt vare fra Vinmonopolet på posten. Når pakken kom så kunne pakken kun hentes på butikken i, hold deg fast, i Vinmonopolets åpningstider mellom klokken 08:30 og 18:00
Det stemmer. Kjekt å vite!
Polet har dog hjemlevering, da.
Du får varene levert på døra dersom du ønsker det.
I åpningstiden ;-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Moist skrev: søn sep 25, 2022 9:28 am Markedsføringsloven på øl er også ganske fin, om jeg vil ha en plakat det står øl over kjølen min, så kan ikke bildet av ølglasset ha øl med skum, uten skum er greit.
Haha, er det sant? Wtf...

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 7:51 pm Robban var et geni, RIP
Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

B.E. skrev: søn sep 25, 2022 12:05 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm

Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:
Det var jo en sidekommentar, ikke helt ukjent på debattfora.

Dessuten kan det jo hende at Robban likte å drikke øl 8-)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

SirJames skrev: søn sep 25, 2022 12:06 pm
B.E. skrev: søn sep 25, 2022 12:05 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm

Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:
Det var jo en sidekommentar, ikke helt ukjent på debattfora.

Dessuten kan det jo hende at Robban likte å drikke øl 8-)
Altså, like relevant som jeg poster en tilfeldig punk-låt fra 1981 :lol:


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Ingenting bør overraske når det kommer til lover og regler i Norge.

I 2014 gikk de helt av skaftet i Stavanger :lol:

https://www.nrk.no/rogaland/nulltoleran ... 1.11739839

I flere tiår har Mørch drevet flere utesteder i Stavanger, men han har aldri fått reaksjoner på interiøret på pubene sine. Da skjenkekontrollen var innom utestedet Dickens før helga fikk han beskjed om å fjerne de to Tou-bryggeri-dekorasjonene, samt ølbrikker, barmatter, håndklær og alt annet som kan oppfattes som reklame.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Funket nok det og for egen del er jeg happy med 3,5%, det smaker fortsatt øl og tar Harryturen på søndager.
Slipper kø, ikke minst på "systemet" og betaler ca sek 66,- for en 6-pack.
Helt greit.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 4:20 pm
MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Funket nok det og for egen del er jeg happy med 3,5%, det smaker fortsatt øl og tar Harryturen på søndager.
Slipper kø, ikke minst på "systemet" og betaler ca sek 66,- for en 6-pack.
Helt greit.
Mulig det funker for nordmenn på søndagstur. Selv drikker jeg ikke det skvipet og jeg kjenner heller ingen andre svensker som gjør det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Er man litt selektiv kan man finne OK folköl i Sverige. Men stort sett duger det bare som leskende drikke på sommeren.

Skal man ha øl til mat er 4,7% heeelt i det laveste sjiktet. Helst bør det være 5-6%.

Jeg håper vi beholder 4,7% i butikk. I tillegg vil jeg beholde Vinmonopolet. Der finner jeg enormt med kvalitetsdrikke. I lavprisbutikklandet Norge hadde vi blitt avspist med et langt dårligere utvalg vin og sprit om Polet forsvant.

Men den varianten der øl ikke kan selges i hele butikkenes åpningstid er meningsløs. Går nesten utelukkende ut over folk uten et alkoholproblem som er litt sent ute.
Sist redigert av PapaSmurf den søn sep 25, 2022 5:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»