Hva er dine favoritt-filmmusikk?

Svar
KansjeD

Hva er dine favoritt-filmmusikk?

Legg inn av KansjeD »

Ingen tråd om filmmusikk? Det er herved rettet på. Hva er dine filmmusikkfavoritter, og da gjerne i videoformat.
Om FILMEN var bra eller ikke bør ikke være relevant her så lenge du likte MUSIKKEN.

Jeg starter med noe av den filmmusikken som har satt seg fast i hjernebarken min, av ulike grunner.

Filmen Street of Fire - Tonight is what it means to be young


Filmen The Wraith - Tim Feehan - Where's The Fire


Filmen The Good the Bad and the Ugly - Ennio Morricone - The Good the Bad and the Ugly
Sist redigert av KansjeD den fre sep 23, 2022 12:31 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

The Trap Door

Hele låten:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KansjeD skrev: fre sep 23, 2022 12:19 am Ingen tråd om filmmusikk? Det er herved rettet på. Hva er dine filmmusikkfavoritter, og da gjerne i videoformat.
Om FILMEN var bra eller ikke bør ikke være relevant her så lenge du likte MUSIKKEN.

Jeg starter med noe av den filmmusikken som har satt seg fast i hjernebarken min, av ulike grunner.
► Show Spoiler
Kunne banne på at vi hadde en her på musikkforumet, men ser at en videreforlengelse av den forrige fra VGD endte opp i filmforumet: viewtopic.php?t=211
Kanskje like greit å ha et for filmmusikk også på musikkforumet, og lite å si på bidragene hittil, og der en så jo nylig gjennom Streets of Fire på ny, og utrolig kul film, mye takket være det visuelle og ikke minst all den fengende og brautende (men på en utrolig tøff måte) musikken.
Skulle ønske det ble lagd langt flere slike musikkfilmer, med litt mer action og moro, enn romantikk og "happy endings", men nei, en skikkelig kult-klassiker det der ja.
The Wraith så en også tidligere i sommer, veldig artig blanding av sci-fi/action og tenåringsfilm, med mye tøff musikk på soundtracket, der nevnte fra Tim Feehan er nok blant de man alltid spiller et par ekstra ganger, når en har sett den igjen, men La Marca - Hold On Blue Eyes er også en liten perle, som kanskje ikke blir nevnt for ofte, der mye av soundtracket bød vel på ganske store navn, ala Ozzy og Robert Palmer, men tror ikke de låtene fikk like mye tid som det en gjerne skulle likt.

Skal forsøke å komme med noen favoritter (er jo så ufattelig mye, og hvor skal en egentlig starte?) fra ulike tiår, men må liksom "varme" meg opp litt, og nei, en tråd som skal følges godt med fremover. Håper den blir godt benyttet, for er jo særlig gjennom filmens verden, en har oppdaget så ufattelig mye kul og spennende musikk, ofte av langt mindre kjente artister og komponister, men der ofte ga mye mersmak, enn de mer kjente navna.
Hender jo jevnt og trutt, at en finner stadig nye og interessante låter/artister, og blir alltids litt nedtur, når en finner ut at det er nesten umulig å få tak i dem, i fysisk format. Men heldigvis har en jo alltids Youtube, og der dukker det meste opp, uansett hvor ukjent de enn måtte være for folk flest.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Cannonball 3 - Rocky Burnett - Perfect Crime

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Det er jo fortsatt en stund til Halloween, og selv liker jeg å holde kortene tett til brystet, lade opp med ulik høst-skrekkfilm relatert musikk og film, men spare favorittene til den store dagen, og lite gir meg mer sen høststemning, enn John Carpenters og Alan Howarts musikk til den nokså ufortjent utskjelte Halloween III: Season of the Witch (1982):


Av synth-dominert filmmusikk, er jeg nok mest svak for de pulserende og ofte minimalistiske bidragene til Carpenter og Howart fra tampen av 70 og tidlig 80-tallet, som da ble benyttet så godt i både hans egne filmer, men også i filmer andre lagde.
En av de største favorittene mine, er fra Halloween III: Season of the Witch (1982), og hvor den gufne og kjølige introen, legger greit til rette for hva som måtte komme, mens det avsluttende og langt mer drivende Chariots of Pumpkins, har en nær dansevennlig rytme gående, og elsker hvordan den nærmest tar av, i et slags forløsende "kaos" av lyder og "effekter". Herlig ond og stemningsfull synth-musikk, der har en viktig finger med, i at nettopp film nummer 3 i rekken av Halloween utgivelser, står igjen som min absolutte favoritt.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filmen Highlander. Her er det MASSE flott musikk av Queen. Her er to av dem:

Princes of the Universe


Who want to live forever

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KansjeD skrev: fre sep 23, 2022 12:19 pm Cannonball 3 - Rocky Burnett - Perfect Crime
► Show Spoiler
Denne filmen har jeg alltid vært glad i, selvsagt mye takket være John Candy, Peter Boyle og ei smellheit Donna Dixon (som Candys passasjer), men også fordi den låta du nevner, allerede i start, setter feel-good stemningen for ei vanvittig biltur, og stuntene og de mange fargerike karakterene synes jeg er langt mer morsomme enn de man støtte på i de to første Cannonball filmene, selv om da denne fra 1989 ble vel også utgitt som Speed Zone og Cannonball Fever. Har både ei gammal big box VHS kassett samt DVDen, som var alt annet enn lett å få tak i, hvert fall i mange år. Nå ligger den vel i ørten dusin hos diverse bruktsjapper og loppemarked.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filmen Blues Brothers. Her snakker vi om karer med STIL. :)

Sweet Home Chicago


Everybody needs somebody

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Terminator 2

Guns n Roses - You Could Be Mine


George Thorogood & The Destroyers - Bad to the Bone
Sist redigert av KansjeD den fre sep 23, 2022 12:39 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ikke glem all den gode musikken i Hair", da!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Satt jo nylig å hørte igjen den vakre Roy Orbisons - In Dreams, der i følge David Lynch, var ikke låta han først hadde i tankene når Blue Velvet skulle bli til film, men en annen Orbison klassiker i Crying. Tror Lynch nevner noe om at Orbison var i fare for å miste rettighetene over sine tidlige hits (noe med at plateselskapet var i ferd med å gå dunken), og holdt på å selge unna for billig pænge over noe TV-Shop lignende opplegg, og heldigvis fikk kompisene hans Roy over på andre tanker. Han var derimot ikke like fornøyd med å se låta si bli brukt i Blue Velvet, men når han senere så filmen på ny, så ble han visst mer rundere i kantene. Han og Lynch utviklet jo etter hvert et godt vennskap, mediterte sammen og Lynch hjalp også med å lage nye gjeninnspillinger av hans klassiske 60-talls singler, og gjorde vel også flere musikkvideoer utover 80 og selv etter Orbisons død.

Uansett, umulig å ikke tenke på Blue Velvet og Frank Booth, når In Dreams ankommer, men ypperlig bruk av musikk er det nå i filmen, både Angelo Badalamentis score, Julee Cruise engleaktige røst i Mysteries of Love, og ja, Roys bidrag, og noe med hvordan det idylliske og uskyldige småbylivet blir revet fullstendig i sønder, når en tar et litt nærmere dypdykk i det urovekkende og ukjente, som sjeldent kommer frem i dagslys:

Lezah

Legg inn av Lezah »

Hele soundtracket til Last of the Mohicans.

Vu må heller ikke glemme soundtracket til horror-filmen "Trick or treat" (sett denne, @Frank.N.Steen ? ) fra 86, hvor både Simmons og Ozzy dukker opp. Bandet Fastway lagde soundtracket for anledningen. Harr og gøy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trick_or_ ... way_album)


KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filmen Footloose - Kenny Loggins - Footloose

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

En av mine STOOORE favoritter har jeg glemt. Det er jo SÅ mye å ta av. :)

Top Gun - Kenny Loggins - Danger Zone

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filmen Coyote Ugly - LeeAnn Rimes - Can't Fight The Moonlight

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filme karate Kid II - Peter Cetera - Glory of Love

Smith

Legg inn av Smith »

The crow

Burn

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Filmen Back to the Future - Huey Lewis & the News - Power of Love

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Jeg har skikkelig sans for gode gamle western-filmer. Moderne fløtepus-western er ikke noe for meg. Nei, der må menn være menn som f.eks. Clint Eastwood, Lee Van Cleef og Eli Wallach. Når det kombineres med musikk av Ennio Morricone, da kan resultatet raskt bli en minneverdig film. Så nå blir det enda en sang filmen Den Gode, Den Onde, og den Grusomme.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Basil den store:

Conan the Barbarian, opening credits.


Theology/Civilization fra samme film. Et av tidenes beste soundtrack.


Hymn to Red October.


Robocop.




Red Dawn.
Sist redigert av Artaxerxes den fre sep 23, 2022 2:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

KansjeD skrev: fre sep 23, 2022 2:11 pm Ennio Morricone
The Master. Og han lagde jo musikken til verdens beste film Once Upon A Time In America. Her snakker vi om perfeksjon i film og musikk. Og den stemningen Morricone klarer å legge i denne filmen er unikt fra alt annet jeg har sett. Det er grense og tåresprengende.


fargerik

Legg inn av fargerik »

Mye fint her, gitt!
Det vil ta noe tid å lytte gjennom alt dette.
Star Trek har hatt endel spektakulære soundtracks, og dette fra Generations satte seg i langtidsminnet for min del :


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Så er det plent umulig å komme forbi Michael Nymans soundtrack til The Cook, the Thief, his Wife & her Lover.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: fre sep 23, 2022 12:51 pm Vu må heller ikke glemme soundtracket til horror-filmen "Trick or treat" (sett denne, @Frank.N.Steen ? ) fra 86, hvor både Simmons og Ozzy dukker opp. Bandet Fastway lagde soundtracket for anledningen. Harr og gøy.
Et meget catchy og jamnt levert soundtrack, der tok meg med fullstendig overraskelse, da den nordiske DVDen en plukka med seg, skrev at musikken var av: Judas Priest, Anthrax, Motley Crue og andre svære åttitallsband, men tja, foruten en rekke tøffe plakater på veggen til hovedkarakteren, var det nå Fastway som gikk igjen som musikk i filmen, uten at en klager over det i ettertid.

Vanskelig å plukke ut kun en favoritt, av så mange, men synes filmens stemning settes øyeblikkelig, i det Ragman (Marc Price) skribler ivrig ned til sin store helt, og hvordan han så møter den kjipe hverdagen som skolens outsider, men finner da trøst i rock og metal, kun for at hans verden raseres med nyheten om at idolet har tatt kvelden. En slags Carrie møter Spinal Tap var det vel noen som beskrev den, men nei, kom en del 80-talls skrekkfilmer med rock og metal i fokus, men få var like underholdende som Trick or Treat. Ler alltid når skurken zapper ei gammal kjerring om til en haug med aske, kun for at hovedkarakterens kompis, drar frem støvsugeren og fjerne restene av gamla fra stueteppet.

Denne skal nok dras frem som en av de potensiale filmene, da til kommende Oktober-skrekkfilm måneden, og kanskje også få avslutte Halloween kvelden med.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Artaxerxes skrev: fre sep 23, 2022 2:16 pm Basil den store:
► Show Spoiler
Ja, John Barry, Basil, Vangelis, John Williams og Tangerine Dream, der er nok noen av de som har gått oftest i anlegget, og litt frustrerende angående Poledouris, da en er litt i tvil om hvilken CD utgave som en burde gå for, da den en eier har en ganske slapp lyd, og det høres ikke like brautende og mektig som de der en finner igjen på Youtube.
Så må nok vurdere en oppgradering, og samme kan vel sies om det gyselig 2003 CD utgaven av Giorgio Moroders Scarface filmmusikk, for her har dem jammen meg ødelagt fullstendig den deilige, varme og fyldige lyden av Miami 1983, med oppdaterte techno-dance aktige versjoner, som skjærer i ørene mine.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Edward Artemyev - Stalker.


BioDex

Legg inn av BioDex »

Once upon a time in Hollywood har et herlig soundtrack. Noen ex;








vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Footlose. Originalen fra 1984. Verft å lytte til

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Danny Elfman - The Simpsons fra 1989

Sist redigert av B.E. den fre sep 23, 2022 4:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kjøpte soundtracket til The killing fields av Mike Oldfield på vinyl sånn rundt 1986. Jeg skiftet lyspæra til en rød en på gutterommet, og snurret skiva utallige ganger. Den stemningen det gav glemmer jeg aldri, og er rett tilbake til et "rødglødende" gutterom når jeg hører dette. Herlig.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»