Generelle nyheter rundt bil

Svar
InternalExile

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: tir okt 05, 2021 6:55 pm Toyota skal komme med en crossover av Aygo som skal produseres i Tsjekkia. Nesten så man lurer på om designeren bak Nissan Juke har startet i Toyota....
https://europe.autonews.com/latest-laun ... eplacement
Desperate grep for å konkurrere i et marked dominert av Fiat Panda og Fiat 500. Fiat 500, gammel som det er, er jo fortsatt en nydelig bil. Lurer på hvor lenge den kan selge fortsatt med bare små designendringer.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Litt på siden, men siden de frakter biler: Høegh Autoliners har inngått en intensjonsavtale om å bestille det som vil blir verdens største biskip, men plass til 9100 biler

https://www.hoeghautoliners.com/news-an ... ss-vessels

burkar

Legg inn av burkar »

Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: ons okt 06, 2021 10:42 am
Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.
Det har ikke stoppet dem fra å kjøre veldig gunstige kampanjer siden da. Ellers så tas vel endel av et eventuelt tap av importør og nødvendigvis ikke bilbutikken?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: ons okt 06, 2021 10:42 am
Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.
Bilia Skøyen har 26 stk. ute på Finn, og er en del av de til salgs rundt om i landet

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

FredPerry^2 skrev: lør aug 07, 2021 3:04 pm
nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 12:04 pm Fortsetter vi med Stellantis så sier de nå at fra 2027 skal Alfa Romeo kun levere helelektiske biler.

Til stor frustrasjon for mange i KARN, som tror at Alfa kan overleve på å kun selge gamle coupeér med bussomotor.
Nå påstår Alfa Romeo at de skal lansere en ny bil hvert år frem til 2026, men det virker som det er SUV som først og fremst "strømmer" ut.

Vi hade kunnat få se den nya modellen Tonale, mindre syskon till Stelvio, redan i år om den inte hade försenats. I april blev det klart att anledningen till förseningen beror på att Alfa Romeos nye vd Jean-Philippe Imparato ansåg att den helt enkelt var för dålig. Nu sägs det att Tonale blir först ut i den nya modelloffensiven med lansering i mars 2022 men det återstår att se.

Efter Tonale står ytterligare en suv på tur som kommer att bli den minsta i modellflottan. Exakt vilka ytterligare nya modeller det kan röra sig om är i nuläget oklart.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... till-2026/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mazda har i noen år vist at de tør å gå sine egne veier, og det fortsetter de faktisk med. De lanserer ny rwd plattform, en ny rekkesekser og wankel kommer tilbake i en hybrid.

The rear-drive platform will be first used on a pair of SUVs in European markets called CX-60 and CX-80, suggesting they will be more than just a replacement for the current CX-5, but new models with premium SUVs in their sights from BMW, Audi and Volvo. Of more interest to us, though, is the incoming replacement for the Mazda 6, which will be in the form of a sleek rear-wheel drive saloon and possibly a new estate, both benefiting from these new underpinnings.
https://www.evo.co.uk/mazda/22634/mazda ... ix-engines

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hvordan i all verden skal Mazda klare avgasskrav hvis de børster støv av wankelmotoren igjen? En av hemskoen der er jo hinsides forbruk, og jeg tviler på at de har funnet opp hjulet på nytt når det gjelder den teknologien. Drev aktivt og tittet på RX-8 for noen år siden, men jo mer jeg leste om motorene jo mindre fikk jeg lyst på den. Finnes knapt noen motorer av typen som bikker 100.000 km uten tap av kompresjon. Forbruket på dem var kanskje 100% høyere enn en konvensjonell motor opererer med. Meget skeptisk til den satsingen.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Bilde
Uff, den grillen.....

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: tor okt 07, 2021 11:59 pm Hvordan i all verden skal Mazda klare avgasskrav hvis de børster støv av wankelmotoren igjen? En av hemskoen der er jo hinsides forbruk, og jeg tviler på at de har funnet opp hjulet på nytt når det gjelder den teknologien. Drev aktivt og tittet på RX-8 for noen år siden, men jo mer jeg leste om motorene jo mindre fikk jeg lyst på den. Finnes knapt noen motorer av typen som bikker 100.000 km uten tap av kompresjon. Forbruket på dem var kanskje 100% høyere enn en konvensjonell motor opererer med. Meget skeptisk til den satsingen.
Nå skal jo ikke wankelen drive noe annet enn en generator, og vil derfor få et helt annet liv en en motor som skal drive en bil direkte. Jeg har så tiltro til Mazda at de nok har bedre kontroll på dette enn hva du har.

Someone

Legg inn av Someone »

Stopp og nye forsinkelser hos Skoda på grunn av halvledermangel

https://www.tu.no/artikler/skoda-sette ... ene/514097

Someone

Legg inn av Someone »

Polestar vurderer starte produsere biler ved Volvos fabrikker i Europa

https://www.tu.no/artikler/polestar-ons ... opa/514063

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det var mange tilbakekallinger i uke 39, og noen av de er alvorlige. Den for Twizy var fin...

https://dinside.dagbladet.no/motor/brem ... e/74380101

Audi e-tron (2019-2021) En dårlig sveis på bremseservoen kan få forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystem til å svikte.

Audi A3 og Q3 (2020-2021) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene.

Citroën C3, C4, DS3, DS4 (2009-2017) Gassgeneratoren som fyller kollisjonsputene foran, kan være defekt.

Citroën DS5 (2011-2017) Gassgeneratoren som fyller kollisjonsputene foran, kan være defekt.

Cupra Formentor (2020-2021) På grunn av en produksjonsfeil kan festet til sikkerhetsbeltene foran være for dårlige.

Hyundai Tucson (2020-2021) Sidekollisjonsputene løser ikke ut slik de skal.

Mercedes-Benz CLS, E-klasse, G-klasse, GLC, S-klasse, EQC (2020) Forbindelsen til sidekollisjons-sensoren kan være feil festet og løsne.

Mercedes-Benz EQV, Vito, V-klasse (2021) På grunn av en produksjonsfeil kan sidekollisjonsputene løse ut feil.

Porsche Cayenne S Diesel (2012-2017 De berørte bilene kan bryte de fastsatte grensene for utslipp.

Renault Twizy (2020) Når speedometeret viser at du kjører i 45 km/t, er hastigheten virkelig 80 km/t.

Skoda Superb (2019) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene helt.

VW Passat, Arteon (2019-2021) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene helt.

Volvo S60, V60, V60 Cross Country, XC60 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

Volvo S90, V90. V90 Cross Country, XC90 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

Volvo XC40 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ferrari har skaffet seg en uvenn som over tid har solgt sine gamle/klassiske Ferrari biler. Nå sist er det hans fantastiske 250 GTO som selges.

Etter at Ferrari sa nei takk til å ta om bord sønnen Lance som F1-fører, har det gått helt i svart for Lawrence Stroll. Han har jobbet med flere motefirma, og har drevet som Ferrari forhandler hjemme i Canada. Stroll og hans lojale investorgruppe tok raskt kontrollen over Aston Martin, og tok merket tilbake i Formel1 foran denne sesongen for å kjempe mot Ferrari.

Nå håper han å få i hvert fall 60 millioner dollar for sin 1962 Ferrari GTO. Da er det selvsagt flott å vise den frem på Villa d’Este-området hvor Concorso d’Eleganza Villa d’Este skal foregå denne helgen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mange har merket mangel på halvledere, og endel andre komponenter for bilindustrien. Nå truer enda en sak, og det er katastrofal mangel på magnesium. Kina står for ca 85% av all magnesium som brukes av bilindustrien.

En bred gruppe av europeiske metallprodusenter og industrielle forbrukere advarer mot katastrofale konsekvenser av mangel på magnesium fra Kina, går det frem av en melding fra bransjeorganisasjonen European Aluminium fredag.

Meldingen fra European Aluminium, Eurofer, ACEA, Eurometaux, industriAll, ECCA, ESTAL, IMA, EUWA, EuroAlliages, CLEPA og Metals Packaging Europe ber bransjeforeningene om tiltak mot «den overhengende risikoen for produksjonsstanser i hele Europa som følge av en kritisk mangel på tilførsel av magnesium fra Kina». Uten umiddelbare tiltak fra EU truer dette problemet, hvis det ikke blir løst, tusenvis av bedrifter over hele Europa, hele deres forsyningskjeder og millioner av jobber som er avhengige av dem», heter det i meldingen.

Lageret av magnesium i Tyskland og Europa skal være tomme i løpet av november hvis det ikke skjer noe på kort varsel. Får ikke bilindustrien magnesium så må produksjonen stoppe.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: søn okt 24, 2021 9:47 pm Mange har merket mangel på halvledere, og endel andre komponenter for bilindustrien. Nå truer enda en sak, og det er katastrofal mangel på magnesium. Kina står for ca 85% av all magnesium som brukes av bilindustrien.
Det der med mangel på magnesium er enda et eksempel på hvordan Europa har drite på draget ved å gjøre seg avhengig av Kina som leverandør.

Vi kunne utmerket fint produsert magnesium i Norge og andre europeiske land hadde det ikke vært for energipriser og CO2 avgifter. Kina har ingen slike problemer, de bare fyrer på med mer og mer kullkraft.

På halvledersiden ser det litt bedre ut, der er man i ferd med å flytte store deler av produksjonen tilbake til Europa.

https://theconversation.com/europe-is-r ... ram-154028

Two of Europe’s largest suppliers of semiconductor components have already moved a significant part of their production back to Europe: Infineon Technologies in Austria and Bosch in Germany. This was enabled by unprecedented levels of factory automation and advanced robotics that is known as the fourth industrial revolution. As the Osram experience shows, controlling the most important parts of your technology is often the secret to long-term survival.

https://techcrunch.com/2021/09/15/europ ... fMhh71AuPm

The goal will be to support the development of European “mega fabs” that are able to produce high volumes of the most advanced (towards 2nm and below) and energy-efficient semiconductors.

Someone

Legg inn av Someone »

Det er vel ikke umulig å starte opp igjen produksjon av magnesium i Europa/USA heller

Ellers ble dette flagget som et problem for over 10 år siden allerede....

Someone

Legg inn av Someone »

Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
For Lancia er jo det "snart"

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: tir okt 26, 2021 10:30 am
Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
For Lancia er jo det "snart"
Litt som Alfa Romeo som skulle lansere modeller på rekke og rad i snart 10 år, og det er vel kommet to nye hvis jeg ikke husker feil.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
Ja, da er det snakk om en bil i kompaktklassen. Før det vil de komme med en SUV/Crossover(2026) og enda tidligere en kompakt bybil(2024). Den siste, som kommer først, er jo et marked hvor de dominerer kraftig i dag med (urgamle) Ypsilon som nest mest solgte bil i Italia i dag, tett fulgt av Fiat 500.

Om det blir vinn eller forsvinn tror jeg har mye med kjøreegenskaper og design, og for Lancia litt luksusfølelse, å gjøre. Når det gjelder design så føler jeg meg 100% sikker på at de lykkes, selv gamle biler som Alfa 156, GTV/Spider(Type 916), 159 og Brera/Spider(Type 939) ser jo nydelig ut i dag. Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!

Nå er heldigvis "helvete" med motorblokker fra GM over, det var en mørk periode mellom TS(Twin spark) og TBi motorene hvor de måtte bruke motorblokker fra GM. Så synd det ikke ble solgt flere biler med 1750TBi motoren.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

InternalExile skrev: tir okt 26, 2021 3:04 pm Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!
Hver gang jeg ser en Model 3 tenker alltid "kupètaket er for høyt i forhold til bilen". Forfra ser den litt ut som en Boble som har fått strukket panseret og hevet taket.

henlie

Legg inn av henlie »

Rainmaker skrev: tir okt 26, 2021 3:11 pm
InternalExile skrev: tir okt 26, 2021 3:04 pm Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!
Hver gang jeg ser en Model 3 tenker alltid "kupètaket er for høyt i forhold til bilen". Forfra ser den litt ut som en Boble som har fått strukket panseret og hevet taket.
Ja, i begynnelsen syntes jeg den så litt snodig ut, syntes de som satt foran så veldig store ut ift. bilen av en eller annen grunn. Har vel noe med at du ser veldig mye av rattet utenfra ift. i andre biler og at dashbordet er lavere, samtidig som taket virker høyt ift. resten.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.

henlie

Legg inn av henlie »

nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Fryktelig synd i så tilfelle. Uten sammenligning så var det noen naboer til en barneskole her i Bærum som klaget på at de spilte musikk i 25 minutter i storefri hver fredag om sommeren. https://www.tv2.no/a/10984549/

Man skal selvsagt ta støyforurensning på alvor, men skal man legge ned toglinjen fordi man har bosatt seg rett ved den og blir plaget av støyen?

Jan

Legg inn av Jan »

henlie skrev: ons okt 27, 2021 7:40 am
nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Fryktelig synd i så tilfelle. Uten sammenligning så var det noen naboer til en barneskole her i Bærum som klaget på at de spilte musikk i 25 minutter i storefri hver fredag om sommeren. https://www.tv2.no/a/10984549/

Man skal selvsagt ta støyforurensning på alvor, men skal man legge ned toglinjen fordi man har bosatt seg rett ved den og blir plaget av støyen?
Her i Bergen har vi en kar som tydeligvis mener dette. Han kjøpte hus tett på jernbanelinjen som har lagt der siden 60- tallet for 20 år siden. Saken er bak betalingsmur. https://www.ba.no/naboer-vurderer-a-fly ... -8-1689890

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Da er det klart for Z06 versjonen av siste Chevrolet Corvette, og som vanlig er den spisset i forhold til et allerede bra utgangspunkt. De har f.eks den kraftigste serieproduserte V8 motoren som noen gang er laget uten noen form for overladning. Den har 680HK, og 623Nm og max rpm er så høyt som 8600.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... officiell/

SweNor

Legg inn av SweNor »

nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Det er ganske mange skytebaner i Norge som er stengt etter at de har fått vriompeiser som naboer. En stor kranglefant kan ødelegge for veldig mange, spesielt for skyttere, jegere og motorsportsutøvere siden det ikke er spesielt politisk korrekte aktiviteter nå som verden har gått av hengslene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»