Generelle nyheter rundt bil

Svar
KingsRoad

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av KingsRoad »

Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 10:27 pm
nometalhorse skrev: tir feb 14, 2023 8:09 pm Da ble det banket igjennom i dag. Det betyr under 12 år før det er full stopp for bensin- og dieselbiler i EU.

EU-parlamentet vedtok tirsdag å forby salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035 med 340 mot 279 stemmer.
EU-kommisjonen foreslo alt i juli 2021 et forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035, som ledd i en stor klimapakke som ble lagt fram.

Medlemslandene har tidligere sluttet opp om et slikt forbud, som konservative medlemmer av EU-parlamentet stemte imot. Forbudet må nå innarbeides i hvert enkelt lands lovverk.
Det er skikkelig trist for oss bilentusiaster. Men fortsatt vil vi jo kunne importere bensinbiler fra USA og andre markeder utenfor EU. For jeg tipper de fleste bilprodusenter vil produsere dem så lenge det er marked for de et sted i verden. Uansett superkjipt.

Men hyggelig for prisene på de bensinklassikerne som allerede er på veiene.
Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Møller tjente 2,6 milliarder i fjor. Når jeg ser på hva de gjorde på bilen min sammenlignet med hva det kostet forstår jeg godt at de tjener mye penger. Bra at bedrifter tjener penger, men akkurat for Møller synes jeg det går ut over kundene. Men vi kan velge å gå til en annen leverandør. En s4 frister, men ikke så lenge jeg må forholde meg til Møller.
https://www.dn.no/motor/moller-mobility ... -1-1410711

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: man feb 27, 2023 9:41 pm Møller tjente 2,6 milliarder i fjor. Når jeg ser på hva de gjorde på bilen min sammenlignet med hva det kostet forstår jeg godt at de tjener mye penger. Bra at bedrifter tjener penger, men akkurat for Møller synes jeg det går ut over kundene. Men vi kan velge å gå til en annen leverandør. En s4 frister, men ikke så lenge jeg må forholde meg til Møller.
https://www.dn.no/motor/moller-mobility ... -1-1410711
Tja, av en omsetning på 39mrd, gir det en margin på under 7%. Så kan ikke hevde de tjener ekstremt bra.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Den siste idioten er ikke født enda! Noen har fått seg en ny hobby i Bergen/Os området.
Akkurat i slike tilfeller så er det helt greit med strenge reaksjoner.

Her stiller de seg opp og snur. Så kjører de i feil retning. Og dette er verken første eller eneste gang noe sånt har skjedd på den nye veien mellom Bergen og Os.

– I situasjonen ser vi tre relativt nye, fine BMW-er som kommer kjørende. De stiller seg ved siden av hverandre, rett fremfor bompengeskiltet, beskriver Finden.

Så snur de og kjører tilbake der de kom fra.

– Tre stykker gjør det samme samtidig. Det er tydeligvis en veldig bevisst handling.

https://www.nrk.no/vestland/kjorer-feil ... 1.16316717

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: tir feb 28, 2023 8:01 am
Forfun skrev: man feb 27, 2023 9:41 pm Møller tjente 2,6 milliarder i fjor. Når jeg ser på hva de gjorde på bilen min sammenlignet med hva det kostet forstår jeg godt at de tjener mye penger. Bra at bedrifter tjener penger, men akkurat for Møller synes jeg det går ut over kundene. Men vi kan velge å gå til en annen leverandør. En s4 frister, men ikke så lenge jeg må forholde meg til Møller.
https://www.dn.no/motor/moller-mobility ... -1-1410711
Tja, av en omsetning på 39mrd, gir det en margin på under 7%. Så kan ikke hevde de tjener ekstremt bra.
Ihvertfall bedre enn dagligvare'kjempene' som beklager seg rundt 3 %.

Hva da med Jæger i Bergen:
https://www.proff.no/selskap/j%C3%A6ger ... VOP9U0CUX/

https://www.proff.no/selskap/j%C3%A6ger ... KI90CUX-1/

De rir 20-tallet.
('Nitten-nittenogenhalv-tyve'. Som de angivelig sier under hopprenn)

Someone

Legg inn av Someone »


Someone

Legg inn av Someone »

Golf får sin facelift. Ser ut som det primært er eksteriør og interiør som fornyes, blant annet med comeback for fysiske knapper

https://www.tv2.no/broom/legenden-forny ... i2rVFWEYvk

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: lør mar 11, 2023 8:04 pm Golf får sin facelift. Ser ut som det primært er eksteriør og interiør som fornyes, blant annet med comeback for fysiske knapper
Fornuftig at de går tilbake til mer brukervennlige knapper på rattet. Det samme vil skje med ID.3 ifølge Autogefühl, men det vil ta litt tid, så den kommer nå som facelift fortsatt med touch-knapper (12:55 i videoen): https://www.youtube.com/watch?v=H3GzTAYl_2c

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Porsche skal lansere en suv i segmentet over Cayenne. Elektrisk og kommer i 2027.
https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler ... uksus-suv/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: ons mar 15, 2023 8:14 pm Porsche skal lansere en suv i segmentet over Cayenne. Elektrisk og kommer i 2027.
https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler ... uksus-suv/

Ja Seinfeld sa vel noe med at 'det er flott med elbiler, så blir det mer bensin igjen til oss andre.'
(Han vr på luftkjølte bensinPorsche sist jeg sjekket.)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Audi stokker om på hva bilene skal hete fremover. Nødvendig? Tvilsomt spør du meg.

Partallene blir forbeholdt de helelektriske bilene og oddetallene fossilbilene.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... nytt-igjen

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: søn mar 19, 2023 9:37 am Audi stokker om på hva bilene skal hete fremover. Nødvendig? Tvilsomt spør du meg.

Partallene blir forbeholdt de helelektriske bilene og oddetallene fossilbilene.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... nytt-igjen
Skal de fortsatt ha dette 50, 55 etc greiene i tillegg?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

nometalhorse skrev: søn mar 19, 2023 9:37 am Audi stokker om på hva bilene skal hete fremover. Nødvendig? Tvilsomt spør du meg.

Partallene blir forbeholdt de helelektriske bilene og oddetallene fossilbilene.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... nytt-igjen
Haha, dette blir jo veldig surrete synes jeg. Går fint å lære seg det, men er jo bare kompliserende surr. Og utvanning av eldre klassiker-modeller som f eks A5 og A7 som er fine biler.

Burde vært aprilspøk.

SUV

Legg inn av SUV »

MacanT skrev: tor feb 16, 2023 4:06 pm
SUV skrev: tor feb 16, 2023 2:50 am De rike kan jo forøvrig løse ladeproblematikken ved å sende avgårde en av sine ansatte i forveien så den ansatte kan stille seg i ladekø og lade opp så sjefen selv kan svinge av hovedveien og flytte seg over fra bilen med nesten flatt batteri til den fulladede og kjøre videre, mens den ansatte deretter kjører bil nr 2 inn i ladekøen og lader denne før ferden fullføres. de som har stortingslønn og privatsjåfører osv løser nok greit denne problematikken for seg selv, mens det blir mer tungvint for oss vanlige folk med vanlig inntekt.
Vil det ikke være mye enklere å bare kjøre direkte til hytten og lade bilen der?

For du tror vel ikke "De rike" kjører rundt med i-MiEV eller gamle Leaf biler :lol:
Hvis man har nok rekkevidde til å komme frem til hytta så fungerer jo det, men ellers så må man lade underveis, eller får noen andre til å gjøre det.

Husk på at mens man med forbrenningsmotor gjerne lett klarer å kjøre på WLTP (eller ofte mindre forbruk) selv med piggdekk og snøslaps og kaldstarter så har elbilene en tendens til å ikke klare i nærheten av det oppgitte forbruket. Det er jo noe urettferdig med målemetodene når det blir så store forskjeller.

Idag har jeg kjørt min 2-tonns pick-up ca 80 km. Kaldstart med motorvarmer til morgenen og uten motorvarmer etter jobb, temperatur ca 3 plussgrader, piggdekk, firehjulstrekken konstant innkoblet, mye asfalt, men også noen km med sporete isvull-veier. Ca 1 km med 9% stigning og samme nedover (hvor energien må bremses bort så det blir tap) og en enda brattere og ca like lang bakke hjemme. Tok en forbikjøring i en motbakke, så da ble det full gass. Noe køkjøring inn mot by-område.

Som du ser så er kjøreforholdene ikke fullt så optimale som ved WLTP-testen, men likevel så viser kjørecomputeren at det ble et forbruk på 7,6 l/100 km (stod på 7,5 før den siste kilometerlange motbakken som forseres i 3. gir). Kan nok legge til ca 0,2 for å få reelt forbruk (det jeg tanker opp). Mens WLTP er altså 8,0. Altså ikke så veldig vanskelig å kjøre under WLTP.

Første 10.000 km viste kjørecomputeren et forbruk på 8,0, altså identisk med WLTP. Men det var med ekstremt mange kjøreturer hvor temperaturen var nede i -20. Og ca 700 km (7%) med henger. Mye kjøring i dyp snø og med fulle vedlass. Slept løs 3 biler som stod fast osv. Piggdekk hele tiden og stort sett firehjusltrekken innkoblet.

Hva slags føreforhold skal til for at elbiler skal klare WLTP? Må vel være konstant utforbakke eller at den blir slept av en annen bil?

Someone

Legg inn av Someone »


LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Synes bil er oppskrytt. Gi meg en hest jeg kan ta vare på.

SirJames

Legg inn av SirJames »

LANISTA skrev: fre mar 24, 2023 9:23 am Synes bil er oppskrytt. Gi meg en hest jeg kan ta vare på.
Jeg har 385 hester.

Sliter med å finne gode navn på dem.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

SirJames skrev: fre mar 24, 2023 10:27 am
LANISTA skrev: fre mar 24, 2023 9:23 am Synes bil er oppskrytt. Gi meg en hest jeg kan ta vare på.
Jeg har 385 hester.

Sliter med å finne gode navn på dem.
Jeg hadde denne en gang.
https://www.youtube.com/watch?v=nh6czgbRgtc
Har mast mye om dette her inne.
Gi meg en Arabian Horse. Skal klare meg. You're from NY, ok? :)
https://www.youtube.com/watch?v=VErKA7OD19Q

Someone

Legg inn av Someone »

LANISTA skrev: fre mar 24, 2023 9:23 am Synes bil er oppskrytt. Gi meg en hest jeg kan ta vare på.
En god hest er jo minst like dyrt som bil. Og lukter vondt...

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Someone skrev: fre mar 24, 2023 11:49 am
LANISTA skrev: fre mar 24, 2023 9:23 am Synes bil er oppskrytt. Gi meg en hest jeg kan ta vare på.
En god hest er jo minst like dyrt som bil. Og lukter vondt...
Nei. Og de lukter godt. Og i motsetning til mennesker er det ikke noe vondt i dem:) De er bare herlige dyr. Skulle ønske jeg ikke alltid har bodd i byer. Jeg hadde kledd landsbygda.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: fre mar 24, 2023 9:22 am Hyundai lover å beholde knappene

https://www.thedrive.com/news/hyundai-p ... -dangerous
Samme var jo tema med jeans.
(Solide knapper går jo sjelden i stYKKer.)

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm
Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 10:27 pm
nometalhorse skrev: tir feb 14, 2023 8:09 pm Da ble det banket igjennom i dag. Det betyr under 12 år før det er full stopp for bensin- og dieselbiler i EU.

EU-parlamentet vedtok tirsdag å forby salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035 med 340 mot 279 stemmer.
EU-kommisjonen foreslo alt i juli 2021 et forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035, som ledd i en stor klimapakke som ble lagt fram.

Medlemslandene har tidligere sluttet opp om et slikt forbud, som konservative medlemmer av EU-parlamentet stemte imot. Forbudet må nå innarbeides i hvert enkelt lands lovverk.
Det er skikkelig trist for oss bilentusiaster. Men fortsatt vil vi jo kunne importere bensinbiler fra USA og andre markeder utenfor EU. For jeg tipper de fleste bilprodusenter vil produsere dem så lenge det er marked for de et sted i verden. Uansett superkjipt.

Men hyggelig for prisene på de bensinklassikerne som allerede er på veiene.
Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

KingsRoad skrev: lør mar 25, 2023 7:25 am
KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm
Kompressor skrev: tir feb 14, 2023 10:27 pm

Det er skikkelig trist for oss bilentusiaster. Men fortsatt vil vi jo kunne importere bensinbiler fra USA og andre markeder utenfor EU. For jeg tipper de fleste bilprodusenter vil produsere dem så lenge det er marked for de et sted i verden. Uansett superkjipt.

Men hyggelig for prisene på de bensinklassikerne som allerede er på veiene.
Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114
Og det ble vedtatt nå i helgen. För att få en blockerande minoritet krävs minst fyra länder och minst 35 procent av EU:s befolkning.

I helgen beslutades om en kompromiss i form av ett tillägg som medger ett undantag för e-bränslen. Tillägget gör det möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer som bara använder koldioxidneutrala bränslen även efter 2035.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... smotorer-/

Someone

Legg inn av Someone »


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

nometalhorse skrev: tir mar 28, 2023 6:04 pm
KingsRoad skrev: lør mar 25, 2023 7:25 am
KingsRoad skrev: tor feb 16, 2023 5:21 pm

Smutthullet du skisserer er lite sannsynlig.

Tipper utfallet blir stans på nyregistrering av ICE-biler innen EØS, herunder bruktimporterte.

Greit for de av oss som har samleobjekter, blir neppe noe verdifall her, snarere tvert imot.

Føles litt overilt (i likhet med mye av miljøpolitikken for øvrig), da ICE fint kan kjøres på kunstig & klimanøytralt drivstoff (jf. Porsches satsning). Menmen.
Tyskland stikker bokstavelig talt kjepper i hjulene på dette litt overivrige forslaget om å forby ICE. Og bruker nettopp kunstig drivstoff som påskudd.

Godt å se at det fortsatt er litt fornuft igjen i Europa, som kan dempe krakilske EU.

https://www.nrk.no/urix/tysk-u-sving-ka ... 1.16349114
Og det ble vedtatt nå i helgen. För att få en blockerande minoritet krävs minst fyra länder och minst 35 procent av EU:s befolkning.

I helgen beslutades om en kompromiss i form av ett tillägg som medger ett undantag för e-bränslen. Tillägget gör det möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer som bara använder koldioxidneutrala bränslen även efter 2035.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... smotorer-/
Enda bra.

Interessant hvordan NRK vinkler dette til at Tyskland omtrent har gjort helomvending, når fakta på bordet er at ICE lever videre - også etter 2035.

At hydrokarbonene stammer fra undersjøiske eller underjordiske reservoar tror jeg de færreste insisterer på.

https://www.nrk.no/nyheter/eu-enighet-o ... 1.16354078

Heldigvis tyder alt på at dagens ICE-motorer fint kan kjøre på e-fuel.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Er jo kjekt at det åpnes opp for salg av biler med ICE-motorer også etter 2035.

Men med en norsk kroneverdi som er i ferd med å gå rett i dass kommer vi neppe å få råd til å kjøpe slike biler. Kronen har svekket seg 35% mot Euro over de siste 10 årene og det finnes dessverre intet som tyder på at det vil bli bedre i fremtiden.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

MacanT skrev: lør apr 01, 2023 12:59 pm Men med en norsk kroneverdi som er i ferd med å gå rett i dass kommer vi neppe å få råd til å kjøpe slike biler. Kronen har svekket seg 35% mot Euro over de siste 10 årene og det finnes dessverre intet som tyder på at det vil bli bedre i fremtiden.
Helt tragisk at Norge ikke ble medlem av EU i 1994 og som Finland innførte Euro. Danskene har ikke innført Euro, men har innført fastpris på Euro så nå er en dansk krone verdt 50% mer enn en norsk.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

BASF har laget en ny bil lakk som senker CO2 utslippene med opp til 40 prosent.
BMW Group er først ute med å bruke den i produksjon. De forventer å spare miljøet for 15.000 tonn fram til år 2030.

Vi får håpe den er testet godt også under nordiske forhold.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -forst-ut/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Med svak krone, corona og krig så går mange priser opp. Det ser ut som de som må kjøpe nye sommerdekk må grave dypt i lommeboka i år ettersom de er opp 35% siste året.

Dette er prisutviklingen på noen bilprodukter hos Klarna Prisguiden det siste året (prisdata mars 2022 og mars 2023):

Batterilader til bil (+49 %)
Sommerdekk (+35 %)
Bilvask (+10 %)
Bilradio (+10 %)
Ladekabel til elbil (+ 5 %)
Bilstol (+3 %)
Bilbelysning: (-2 %)

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... bilen-i-ar

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Nypris på Gaupen tilhenger-modellen min har steget 10% det siste året og totalt 25% siden jeg kjøpte den ny for 2 år siden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»