Generelle nyheter rundt bil

Svar
nometalhorse

Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av nometalhorse »

Her kan vi putte alt av generelle nyheter som omhandler bil med tilhørende ting.

Vi kan starte med kjempekonsernet Stellantis som faktisk har hovedkontor i Nederland. De har blitt kjempestore, og omfatter nå følgende 15 merker:

Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall, DS Automobiles, Fiat Professional

Stellantis har hatt et meget god første halvår, og la frem et netto overskudd på ca 60 milliarder kroner. De forventer at dette skal holde seg ut året, og venter derfor at fortjenesten for 2021 nærmer seg 10%.

Til og med Maserati viste svarte tall for første gang på mer enn to år.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Trivelig å se Nometalhorse her også. Nå begynner dette forumet å ligne på noe. :D

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fortsetter vi med Stellantis så sier de nå at fra 2027 skal Alfa Romeo kun levere helelektiske biler.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 12:04 pm Fortsetter vi med Stellantis så sier de nå at fra 2027 skal Alfa Romeo kun levere helelektiske biler.
Uff, lenge å vente for å kjøpe ny bil ;)

Har kikket litt på Xpeng P7, grei spec, men de som sier den er lekker har nok andre briller enn meg. Ville like den, men etter å ha sett noe YT-videoer av den så er det noe som ikke stemmer med utsende.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 12:04 pm Fortsetter vi med Stellantis så sier de nå at fra 2027 skal Alfa Romeo kun levere helelektiske biler.

Til stor frustrasjon for mange i KARN, som tror at Alfa kan overleve på å kun selge gamle coupeér med bussomotor.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

En bil som i plakatform hang på veggen hos mange gutter dukker nå opp igjen.
Vi snakker selvsagt om Lamborghini Countach som ble produsert i 1983 eksemplarer i perioden 1974-1990. Den blir å se offentlig på Monterey Car Week 15/8-2021. Skal vi tippe V12-motor med hjelp av et batteri og elmotor.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det har gått rykter en stund at Mazda vil gjenopplive Wankelmotoren, og nå ser det faktisk ut som det går den veien.
De har søkt om registrering av åtte nye varemerker, og flere av de inneholder en R. En logo som ser ut som en wankel sylinder er også varemerket. Blir spennende å se hva de kommer med.
https://www.thedrive.com/news/42092/maz ... nkel-rotor

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ikke direkte om bil denne gangen, men om gamle vgd.no som de fleste av oss kommer fra.

Hvis du ikke har fått det med deg så kan du faktisk be Schibsted som eier vgd.no om å få lastet ned alt du har postet med din bruker på vgd.no.

Jeg ble faktisk litt overrasket når noen innlegg og tema som moderator slettet på vgd.no var med i nedlastingen.
Så ønsker du historien din sikret fra vgd.no kan du gå hit: https://aboutme.schibsted.com/p/spid.no/download

Der kan du "Laste ned mine data -->" De sier dette kan ta opp til 30 dager, men min fil var klar etter bare 2-3 dager. Du får beskjed at en ZIP-fil som heter takeout.zip kan lastes ned. Den inneholder alle dine innlegg og trådstarter på vgd.no med aktuell bruker, men også endel andre ting fra annet som inngår i Schibsted.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Kanskje ingen nyhet, men poster det her.

Fant denne siden på nett: https://www.refuel.no/no/

Flott side med mange spennende saker, både artikler, video og podcast.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

InternalExile skrev: tir aug 31, 2021 5:05 pm Kanskje ingen nyhet, men poster det her.

Fant denne siden på nett: https://www.refuel.no/no/

Flott side med mange spennende saker, både artikler, video og podcast.
Den så bra ut, får legge den inn i favoritter (der er et mye som kan slettes).

Someone

Legg inn av Someone »

Volvo øker batterikapasiteten på sine ladbare hybrider fra 11,6kwt til 18,8kwt.

Det betyr en vesentlig økning i rekkevidden for bilene deres:
S60: 59 -> 91km
V90: 56 -> 87km
V60: 55 -> 88km
XC60: 53 -> 79km
XC90: 50 -> 68km

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Du må vente lenge hvis du ønsker deg ny bil om dagen, og kanskje ikke er helt A4 i valgene.
Vi du har en BMW i4 M50 så får du nå typisk levering Q4 2022, og bestiller du en Porsche Taycan CT så er det tidligst juni 2022 som gjelder.
Dette kan sikkert variere noe fra forhandler til forhandler, men det sier litt om hvor vanskelig situasjonen er for tiden.

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: man sep 13, 2021 6:29 pm Vi du har en BMW i4 M50 så får du nå typisk levering Q4 2022,
Da har det økt med et halvt år på kun en måned.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Jeg bestilte i4 m50 for 3 måneder siden, og har ikke hørt noe om at det blir senere enn februar. Lavere pris en forventet og halvleder problem gjør ting tregt.
Når jeg fikk tilbud på taycan ct var leveranse juli i år. Har ikke sett noen på veien ennå.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

I dag startet en rettsak i Oslo. Det er en privatperson som har saksøkt Bilia fordi hans BMW 5-serie ikke fungerer som den skal etter en reperasjon.

Det begynte for drøyt tre år siden, etter at bilen ifølge Bydal ble reparert hos bilforhandleren etter en kollisjonsskade. Bydal anslår at det har skjedd 10 ganger at bilen bråbremser nesten helt ned når de har kjørt i hastigheter opp mot 70 km/t. Nødbremsingene skjer også i lavere hastigheter. Totalt over 50 ganger, anslår Bydal. Barna på fire og syv år gråter og blir redde. Flere ganger har familien på fire holdt på å bli påkjørt av bilene bak dem. Joachim Bydal erfarer at nødbremsesystemet heller ikke virker når det er hindringer foran bilen. Han har seks ganger testet det ved å kjøre inn i en haug tomme pappesker og andre lette materialer.
– Det har vært ufattelig nær påkjørsler bakfra. Folk i bilene bak forventer jo ikke at vi plutselig bråbremser, sier han.

Bileieren hevder at heller ikke parkeringssystemet virker. Dessuten lukker ikke soltaket seg, og bakluka åpner seg plutselig.

I sluttinnlegget fra Bilias advokat, som er sendt tingretten, fremgår det at Bilia mener det ikke er grunnlag for hverken å heve kjøpet, eller å gi Bydal prisavslag.

Bilia mener de ikke har opplevd nedbremsinger mens de har prøvekjørt bilen.

– Det er gjennomført grundige undersøkelser for å identifisere de påberopte forhold. Bilia har kjørt over 2000 km. uten å oppleve unaturlige hendelser ved varslingssystemet for kollisjoner, skriver Bilias advokat, advokatfullmektig Torkel André Børnes i Kvale Advokatfirma.

– Til tross for gjentatte og grundige undersøkelser er det ikke konstatert kjøpsrettslige mangler ved assistentsystemene. Det er ikke mulig å foreta reparasjoner av eventuelle feil som ikke lar seg diagnostisere, skriver han.
https://motor.no/aktuelt/joachim-gar-ti ... sel/207648

Selvsagt meget kjedelig å havne oppi en slik situasjon, og det blir spennende hva retten kommer frem til. Det er rart at Bilia ikke har opplevd noe problemer under så mye som 2000 km med test som er gjort.

Someone

Legg inn av Someone »

Volvo Cars ligger an til å bli børsnotert igjen, hvilket betyr at Geely ikke lenger skal eie 100% av selskapet

https://aksjelive.e24.no/article/MLP9XK

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

nometalhorse skrev: man sep 13, 2021 8:49 pm I dag startet en rettsak i Oslo. Det er en privatperson som har saksøkt Bilia fordi hans BMW 5-serie ikke fungerer som den skal etter en reperasjon.

Det begynte for drøyt tre år siden, etter at bilen ifølge Bydal ble reparert hos bilforhandleren etter en kollisjonsskade. Bydal anslår at det har skjedd 10 ganger at bilen bråbremser nesten helt ned når de har kjørt i hastigheter opp mot 70 km/t. Nødbremsingene skjer også i lavere hastigheter. Totalt over 50 ganger, anslår Bydal. Barna på fire og syv år gråter og blir redde. Flere ganger har familien på fire holdt på å bli påkjørt av bilene bak dem. Joachim Bydal erfarer at nødbremsesystemet heller ikke virker når det er hindringer foran bilen. Han har seks ganger testet det ved å kjøre inn i en haug tomme pappesker og andre lette materialer.
– Det har vært ufattelig nær påkjørsler bakfra. Folk i bilene bak forventer jo ikke at vi plutselig bråbremser, sier han.

Bileieren hevder at heller ikke parkeringssystemet virker. Dessuten lukker ikke soltaket seg, og bakluka åpner seg plutselig.

I sluttinnlegget fra Bilias advokat, som er sendt tingretten, fremgår det at Bilia mener det ikke er grunnlag for hverken å heve kjøpet, eller å gi Bydal prisavslag.

Bilia mener de ikke har opplevd nedbremsinger mens de har prøvekjørt bilen.

– Det er gjennomført grundige undersøkelser for å identifisere de påberopte forhold. Bilia har kjørt over 2000 km. uten å oppleve unaturlige hendelser ved varslingssystemet for kollisjoner, skriver Bilias advokat, advokatfullmektig Torkel André Børnes i Kvale Advokatfirma.

– Til tross for gjentatte og grundige undersøkelser er det ikke konstatert kjøpsrettslige mangler ved assistentsystemene. Det er ikke mulig å foreta reparasjoner av eventuelle feil som ikke lar seg diagnostisere, skriver han.
https://motor.no/aktuelt/joachim-gar-ti ... sel/207648

Selvsagt meget kjedelig å havne oppi en slik situasjon, og det blir spennende hva retten kommer frem til. Det er rart at Bilia ikke har opplevd noe problemer under så mye som 2000 km med test som er gjort.

Her ser man en viktig grunn til hvorfor ikke kjøpe bil som har vært kollisjonsskadet. Og hvorfor det er en vesentlig opplysning ved salg av bil.
Eneste muligheten bileieren har er i realiteten å bytte den inn hos billia.

burkar

Legg inn av burkar »

Ford trekker seg helt ut av India, hvor de har operert med to fabrikker, og gått med massive tap: https://www.caranddriver.com/news/a3752 ... -ecosport/

Det ryktes at MG har vist interesse for fabrikkene.

På motsatt side har Citroen etablert seg i India i år, og har store planer om å ta markedsandeler der og i Sør-Amerika med en ny C3-modell: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ble-new-c3

Bilde

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.

Jan

Legg inn av Jan »

nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Det som forundrer meg er at jeg stadig ser folk med håndholdt mobil, i nyere biler som jeg vet har innebygd handsfree. Det er ikke akkurat rakettforskning å koble opp mobilen til en bil.
Når det gjelder bruk av ipaden i Tesla 3, linket jeg til en sak på vgd, der en tysker ble bøtelagt for å betjene vindusviskerne og havnet utenfor veien .

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jan skrev: tor sep 23, 2021 10:15 pm
nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Det som forundrer meg er at jeg stadig ser folk med håndholdt mobil, i nyere biler som jeg vet har innebygd handsfree. Det er ikke akkurat rakettforskning å koble opp mobilen til en bil.
Når det gjelder bruk av ipaden i Tesla 3, linket jeg til en sak på vgd, der en tysker ble bøtelagt for å betjene vindusviskerne og havnet utenfor veien .
Du har helt rett i det, for man ser stadig folk i nyere biler med mobilen mot øret.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 10:32 pm Du har helt rett i det, for man ser stadig folk i nyere biler med mobilen mot øret.
Eller enda verre, de har mobilen på høyttalende og holder den som ett knekkebrød foran munnen. (Ja kjære, jeg sikter til deg og dine venninner) Og dette selv om bilen har BT mobil tilkobling som de ikke evner eller gidder pare. Men å pare mobilen med sportsklokken, høretelefoner, TVen og badevekta klarer de :evil:

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Da kan du være glad for at det ikke er jeg som bestemmer straffen for mobilbruk i bil, for da hadde lappen røket på stedet. Mobilbruk i bil har blitt en enorm uting i trafikken. Ingenting i trafikken gjør meg mer nervøs enn å passere bilister som klart og tydelig ikke har fokus på selve kjøringen.

Når det gjelder tafsing på infotainmentsystemet under kjøring, så er det et vel så stort problem, om ikke større enn det å kun prate i en håndholdt telefon (annen betjening av håndholdt telefonen er en helt annen, og mye verre, sak). Så det burde absolutt stille høyere krav til bilprodusentene om å lage biler som har et funksjonelt brukergrensesnitt på utstyr som er forventet å benyttes under kjøring. Det bør kanskje til og med bli krav om at noen funksjonaliteter rett og slett blir låst under kjøring om ikke de tilfredsstiller brukervennlighet. Det var jo en eller annen trafikksikkerhetsorganisasjon eller liknende som gjorde en slik undersøkelsen for ikke så lenge siden, der de så på hvor bra brukergrensesnittet var på de forskjellige bilene. Det var mye skummel lesing der.

Jeg tror nå at stemmestyring er veien å gå når det kommer til betjening av diverse funksjonaliteter under kjøring. Etter å ha prøvd det i BMW'en og fungere der nokså bra (på engelsk vel og merke). Det føles ut som man bruker langt mindre fokus på å betjene funksjoner via tale enn selv med fysiske knapper. F-eks det å skifte radiokanal. Selv om det er god løsning via rattet, der man både har den tradisjonelle funksjonen til å hoppe til neste og forrige stasjon, så har man også muligheten for å få opp en liste over stasjonene prosjektert i HUD, og velge ut fra den. Men det å bare si til bilen hva man ønsker gjør at man verken trenger å ta øyene vekk fra veien, hendene fra rattet og, som sagt, man kan ha mer fokus på trafikkbildet rundt deg.

Det å gå inn via skjermen til infotainmentsystemet er derimot ikke sammenlignbart, da det krever at du både at flytter blikket vekk fra veien, hånden vekk fra rattet, samt enormt mye mer fokus kreves å betjene det, som går på bekostning fra selve kjøringen til å betjene det. Så det burde, etter min mening, være låst under kjøring slik Mazda hadde det rundt 2014. Da var touchscreenfunksjonene deaktivert når bilen var i bevegelse.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: søn sep 26, 2021 3:54 pmDet å gå inn via skjermen til infotainmentsystemet er derimot ikke sammenlignbart, da det krever at du både at flytter blikket vekk fra veien, hånden vekk fra rattet, samt enormt mye mer fokus kreves å betjene det, som går på bekostning fra selve kjøringen til å betjene det. Så det burde, etter min mening, være låst under kjøring slik Mazda hadde det rundt 2014. Da var touchscreenfunksjonene deaktivert når bilen var i bevegelse.
Tror vi er ganske enige om dette.
Det er flere studier som etterhvert viser at sjåfører blir mer ukonsentrerte av å bruke moderne infotainment-systemer enn de blir av å tekste på mobilen eller ringe uten handsfree. En britsisk studie viste dette, og tror de konkluderte med det samme i en svensk studie for ikke så lenge siden. Derfor mener jeg det er merkelig at myndigheter kun forfølger det "gamle" sporet. Med dagens systemer vil det være en smal sak å tilpasse infotainment-system til forskjellige regler i forskjellige land hvis man ikke blir enige om dette internasjonalt, eller innen EU/EØS.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser at Geely og Volvo planlegger å børsnotere Polestar og dermed i større grad skille det ut som eget selskap

Someone

Legg inn av Someone »

Ser en effekt av Stellantis er at Bertel O Steen overtar importen av Alfa Romeo, Fiat og Jeep fra FCA Norge

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Someone skrev: man sep 27, 2021 9:14 pm Ser en effekt av Stellantis er at Bertel O Steen overtar importen av Alfa Romeo, Fiat og Jeep fra FCA Norge
Blir spennende å se hvor mye de vil satse. Blir det bare Fiat 500e og kanskje AR Tonale?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Serieproduksjon av Lucid Air har startet i USA fem år etter de første ryktene om bilen kom. I Norden har det vært mulig å reservere bilen siden januar 2020, og nå forventer man at de første bilene leveres hit i løpet av 2022. Kanskje "kompressor" bør få denne opp på ønskelisten sin?
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... r-inletts/

Brukeravatar
MacanT  
Innlegg: 3095

Legg inn av MacanT »

Selv ville jeg aldri tatt sjansen på å kjøpe bil fra et selskap som har null erfaring med å produsere biler.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

nometalhorse skrev: tor sep 30, 2021 9:15 am Serieproduksjon av Lucid Air har startet i USA fem år etter de første ryktene om bilen kom. I Norden har det vært mulig å reservere bilen siden januar 2020, og nå forventer man at de første bilene leveres hit i løpet av 2022. Kanskje "kompressor" bør få denne opp på ønskelisten sin?
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... r-inletts/
Stilig bil det. Men i likhet med Macan T ønsker jeg bilprodusenter som jeg kjenner til. Jeg mangler ikke noe på produktene fra de velkjente, da ser jeg ingen grunn til å hoppe over til noe ukjent, selv om det er stilig. Jeg ville nok kjøpt en EQS 580 4matic. Og det er mulig jeg gjør det også, men ser an mva-spørsmålet og å se bilen i virkeligheten først da jeg vil se på design og størrelse for å se om jeg liker det. Den passer nok godt med to småbarn da den har stor bagasjerom og god plass i baksetet. Og konebilen EQC blir nok oppgradert i den kommende EQE suv tipper jeg.
Det eneste jeg savner på både BMW iX (som også vurderes) og el-Mercedesene er en frunk til ladekabler. I I-pace har jeg akkurat stor nok frunk til type 2 ladekabel. Da er alltid bagasjerommet uforstyrret av ladekabel. Men jeg skulle nok overlevd likevel. Grunnen til valg av en brukt i-pace er at jeg synes nye elbiler nå bør ha 550-700km rekkevidde og ikke 400-500km som I-pace, eqc, etron 55 har og også Taycan er i det segmentet selv om den har litt lenger rekkevidde pga at den er en lav bil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»