Generelle nyheter rundt bil

Svar
Someone

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av Someone »

Nå er det vel nesten 2 år til den kommer, men BMW har startet testingen av neste generasjons 5-serie

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55817

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

VW sliter med deletilgang, og stenger fabrikken i Emden frem til 10.januar. Her produseres Passat og Arteon.
https://www.tv2.no/broom/14413723/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

FA har en liste over de dyreste bilene som er omsatt på auksjon i 2021.
  • Bil Pris i dollar Auksjonshus
    1995 McLaren F1 20.465.000 Gooding & Co.
    1959 Ferrari 250 GT LWB Cal. Spider Comp. 10.840.000 Gooding & Co.
    1962 Aston Martin DB4GT Zagato 9.520.000 RM Sotheby’s
    1962 Ferrari 268 SP by Fantuzzi 7.705.000 RM Sotheby’s
    1966 Ferrari 275 GTB Competizione 7.705.000 RM Sotheby’s
    1955 Ferrari 250 GT Berlinetta Compet 6.961.633 RM Sotheby’s
    1972 Matra MS 670 Artcurial 6.921.446 Arcturial
    2010 McLaren MP4-25A F1 Racer RM Sothe 6.741.384 RM Sotheby’s
    1955 Jaguar D-Type RM Sotheby’s 6.000.000 RM Sotheby’s
    1958 Ferrari 250 GT LWB Berlinetta 'TdF' 6.000.000 RM Sotheby’s

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

InternalExile skrev: fre des 03, 2021 12:46 pm Bertel O. Steen: Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ep-i-norge
Transaksjonen der Bertel O. Steen kjøper aksjene i FCA Norway ble godkjent av Konkurransetilsynet i oktober. Den kommer i kjølvannet av at de internasjonale bilprodusentene PSA og FCA tidligere i år slo seg sammen og dannet Stellantis, verdens fjerde største bilprodusent.
Spennende, Hva tror dere? Kan BOS få fart på merkene? Mangler vel et bredt modellutvalg, men det kommer kanskje... fortere enn vi tror. Det ser jo ut som at å slenge ut en ny elbil ikke krever så lang tids utvikling.
Skal Alfa Romeo og Fiat få noe fart på bilsalget i Norge igjen så tror jeg nybilsgarantien minst må opp på Kia nivå, eller kanskje enda mer. :D

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: man des 13, 2021 9:45 pm
Skal Alfa Romeo og Fiat få noe fart på bilsalget i Norge igjen så tror jeg nybilsgarantien minst må opp på Kia nivå, eller kanskje enda mer. :D
Det er vel kanskje ikke akkurat der hovedproblemet ligger...

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: man des 13, 2021 9:49 pm
nometalhorse skrev: man des 13, 2021 9:45 pm
Skal Alfa Romeo og Fiat få noe fart på bilsalget i Norge igjen så tror jeg nybilsgarantien minst må opp på Kia nivå, eller kanskje enda mer. :D
Det er vel kanskje ikke akkurat der hovedproblemet ligger...
Sikkert ikke, men det er så dårlig trafikk her at jeg tenkte kanskje dette tente noen. 8-)
Og det var også litt alvor i uttalelsen.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: man des 13, 2021 9:45 pm
InternalExile skrev: fre des 03, 2021 12:46 pm Bertel O. Steen: Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ep-i-norge
Transaksjonen der Bertel O. Steen kjøper aksjene i FCA Norway ble godkjent av Konkurransetilsynet i oktober. Den kommer i kjølvannet av at de internasjonale bilprodusentene PSA og FCA tidligere i år slo seg sammen og dannet Stellantis, verdens fjerde største bilprodusent.
Spennende, Hva tror dere? Kan BOS få fart på merkene? Mangler vel et bredt modellutvalg, men det kommer kanskje... fortere enn vi tror. Det ser jo ut som at å slenge ut en ny elbil ikke krever så lang tids utvikling.
Skal Alfa Romeo og Fiat få noe fart på bilsalget i Norge igjen så tror jeg nybilsgarantien minst må opp på Kia nivå, eller kanskje enda mer. :D
Det har de vel? Tror de har den beste nybilgarantien som finnes, dog fra 2018-

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

InternalExile skrev: man des 13, 2021 10:37 pm
nometalhorse skrev: man des 13, 2021 9:45 pm
InternalExile skrev: fre des 03, 2021 12:46 pm Bertel O. Steen: Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ep-i-norge



Spennende, Hva tror dere? Kan BOS få fart på merkene? Mangler vel et bredt modellutvalg, men det kommer kanskje... fortere enn vi tror. Det ser jo ut som at å slenge ut en ny elbil ikke krever så lang tids utvikling.
Skal Alfa Romeo og Fiat få noe fart på bilsalget i Norge igjen så tror jeg nybilsgarantien minst må opp på Kia nivå, eller kanskje enda mer. :D
Det har de vel? Tror de har den beste nybilgarantien so finne, dog fra 2018-
Se der ja, men det hjelper jo ikke. Få det opp til 8, 9 eller 10 år så kanskje folk tør å kjøpe de. 8-)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: man des 13, 2021 10:41 pm
► Show Spoiler
Se der ja, men det hjelper jo ikke. Få det opp til 8, 9 eller 10 år så kanskje folk tør å kjøpe de. 8-)
Alfa er og bør være et nisjemerke. En liten referanse til F1, om du ser den, Jeg elsker F1, men med nye populariteten så virker det som fotball-fans prøver kuppe denne sporten også.

Min far sa at den beste fotballspilleren finner du ikke på banen, han sitter på tribunen. Håper ikke F1 blir slik..
Sist redigert av InternalExile den man des 13, 2021 11:00 pm, redigert 3 ganger totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Har AR og Fiat 7 års garanti? Oppriktig spørsmål altså.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fernandovonarb skrev: man des 13, 2021 10:58 pm Har AR og Fiat 7 års garanti? Oppriktig spørsmål altså.
https://www.tv2.no/a/9589817/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Merecdes setter fabrikken i Ungarn på pause i en måned. VW endrer på produksjonen i Europa slik at fabrikker i Tyskalnd og Spania får mer å gjøre, mens den i Belgia får mindre å gjøre. Seat må ta ned produksjonen etter mangel på chip'er.

Toyota har tatt det ganske rolig når det gjelder EV, men nå sier de at de skal ha 30 modeller klare i 2030, og Lexus skal kun bestå av EV biler i 2035.

henlie

Legg inn av henlie »

InternalExile skrev: man des 13, 2021 11:12 pm
Fernandovonarb skrev: man des 13, 2021 10:58 pm Har AR og Fiat 7 års garanti? Oppriktig spørsmål altså.
https://www.tv2.no/a/9589817/
Ja. Alfa Romeo fikk vel det fra 2018 mener jeg, sikkert samme for Fiat.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Toyota og Lexus hadde fest her om dagen, og viste frem 15 nye konsept elbiler. I blant modellene som ble vist en ny superbil fra Lexus, med noen hint fra den forrige de produserte: LFA.
Den modellen som er nærmest er vel Lexus RZ:
Bilde

Lexus har en BMW i4 rival på gang:
Bilde

Toyota jobber med en 2-seters elektrisk sportsbil, under GR merkevaren:
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »


Someone

Legg inn av Someone »

Selv om salget går ned, mye på grunn av delemangel, så lider jo ikke alle bilprodusentene noen nød da de klarer få bedre betalt for bilene. Og gjør det bedre på bruktbilfinansieringen

https://e24.no/naeringsliv/i/z7Q17r/pan ... uksusbiler

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: søn des 26, 2021 8:07 am 911 på "stylter"?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55950
Det var en styltebil jeg kunne ha levd med.

Someone

Legg inn av Someone »

87 drepte i trafikken i fjor. Det laveste tallet i moderne tid.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

For snart 2 år siden kom Sony med en elektrisk konseptbil sedanen Vision-S. I følge Sony var dette kun et konsept og ikke noe mer, de skulle ikke bygge biler. Nå er konsept nr.2 lansert, og det ser faktisk ut som at Sony faktisk skal begynne å lage biler.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er produksjonen av VW Passat Sedan lagt ned, men produksjonen av stv. fortsetter.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... -continues

henlie

Legg inn av henlie »

Shagalott skrev: tor jan 06, 2022 4:00 pm Da er produksjonen av VW Passat Sedan lagt ned, men produksjonen av stv. fortsetter.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... -continues
Er vel ikke så mange her til lands som kommer til å savne den. Snart er det vel nesten bare SUV og crossover som blir å få tak i. På 80-tallet var det sedaner det gikk mest av, mens stasjonsvogner tok over en gang på 90-tallet(?)

henlie

Legg inn av henlie »

Shagalott skrev: tor jan 06, 2022 9:15 am For snart 2 år siden kom Sony med en elektrisk konseptbil sedanen Vision-S. I følge Sony var dette kun et konsept og ikke noe mer, de skulle ikke bygge biler. Nå er konsept nr.2 lansert, og det ser faktisk ut som at Sony faktisk skal begynne å lage biler.
Ja, hvem skulle trodd det... Men den nye konseptbilen ser virkelig ikke bra ut..

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

henlie skrev: fre jan 07, 2022 8:32 am Snart er det vel nesten bare SUV og crossover som blir å få tak i. På 80-tallet var det sedaner det gikk mest av, mens stasjonsvogner tok over en gang på 90-tallet(?)
Sedanmodeller selges fortsatt, faktisk er norges mest solgte modell sedan. Men den er feil sedan i følge mange som liker sedaner og klager på at det bare selges SUV'er.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

henlie skrev: fre jan 07, 2022 9:57 am Ja, hvem skulle trodd det... Men den nye konseptbilen ser virkelig ikke bra ut..
Den er høy, da driter kundene i om den er stygg. Viktigste kriterium er "checked".

Jeg håper virkelig at Sony ikke roter seg bort i bilproduksjon. Jeg har både TV, kameraer og mobil fra Sony.
Kameradivisjon har kommet inn i et voldsomt uføre med mangel på halvledere. Halvparten av modellene er satt på vent (Sony tar ikke imot bestillinger lenger). Kun de dyreste modellene kan bestilles, det jeg venter på er blant de dyrere, allikevel ser det ut til å kunne ta måneder før jeg får det.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: fre jan 07, 2022 10:58 am
henlie skrev: fre jan 07, 2022 9:57 am Ja, hvem skulle trodd det... Men den nye konseptbilen ser virkelig ikke bra ut..
Den er høy, da driter kundene i om den er stygg. Viktigste kriterium er "checked".

Jeg håper virkelig at Sony ikke roter seg bort i bilproduksjon. Jeg har både TV, kameraer og mobil fra Sony.
Kameradivisjon har kommet inn i et voldsomt uføre med mangel på halvledere. Halvparten av modellene er satt på vent (Sony tar ikke imot bestillinger lenger). Kun de dyreste modellene kan bestilles, det jeg venter på er blant de dyrere, allikevel ser det ut til å kunne ta måneder før jeg får det.
Her er det akkurat samme rekken fra Sony, men jeg har stoppet mye før deg når det gjelder kamera. Etter flere år hos Canon så ble det RX-100 for noen år siden, og til mitt bruk er det midt i blinken.

henlie

Legg inn av henlie »

Shagalott skrev: fre jan 07, 2022 10:49 am
henlie skrev: fre jan 07, 2022 8:32 am Snart er det vel nesten bare SUV og crossover som blir å få tak i. På 80-tallet var det sedaner det gikk mest av, mens stasjonsvogner tok over en gang på 90-tallet(?)
Sedanmodeller selges fortsatt, faktisk er norges mest solgte modell sedan. Men den er feil sedan i følge mange som liker sedaner og klager på at det bare selges SUV'er.
Sant nok, men de hadde ikke solgt mye om det var et tilsvarende godt utvalg av elektriske SUV/crossovere og stasjonsvogner som det er på biler med forbrenningsmotor :)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Morsom liten sak med eldre Honda og Acura biler rundt i verden, for når vi gikk fra år 2021 til 2022 så hoppet i stedet klokkene i Honda sine biler tilbake til 2002. I Norge er det vel stort sett Honda CR-V eier som nå må leve i 2002. ;-)

Sannsynligvis har de gått på samme smellen som flere andre programvareleverandører har gjort(MS Exchange hadde samme problem), og de har brukt en 32-bit signed integer som har en maksverdi på 2147483647.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm Her er det akkurat samme rekken fra Sony, men jeg har stoppet mye før deg når det gjelder kamera. Etter flere år hos Canon så ble det RX-100 for noen år siden, og til mitt bruk er det midt i blinken.
Sony mobil er det ikke så mange som har. RX-100 er et morsomt lite kamera, flere av mine "fotovenner" med dyre speilrefleks eller speilløse har en RX-100 i lommen. En annen med masse Canon utstyr har tatt kompaktkamera til et litt høyere nivå. Leica Q2 med fast 28 mm linse, fullformat sensor på 47 mb og pris 59000.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: fre jan 07, 2022 4:55 pm
nometalhorse skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm Her er det akkurat samme rekken fra Sony, men jeg har stoppet mye før deg når det gjelder kamera. Etter flere år hos Canon så ble det RX-100 for noen år siden, og til mitt bruk er det midt i blinken.
Sony mobil er det ikke så mange som har. RX-100 er et morsomt lite kamera, flere av mine "fotovenner" med dyre speilrefleks eller speilløse har en RX-100 i lommen. En annen med masse Canon utstyr har tatt kompaktkamera til et litt høyere nivå. Leica Q2 med fast 28 mm linse, fullformat sensor på 47 mb og pris 59000.
Egentlig så har jeg brukt Samsung i mange år, men så fikk bilen ny sw. Da ville ikke betjeningen av mobil via rattet virke lengre, og etter flere turer til og fra PCO så kjøpte jeg en Xperia 10 III som hadde noe nyere BT hw. Da virket alt i bilen igjen.
RX100 er et flott lite kamera som mange har oppdaget. Det er som både du og han med Leica gode muligheter for å bruke penger på en hobby som foto. Nesten som de som bruker mange 100k på hi-fi utstyr.

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: fre jan 07, 2022 4:55 pm
nometalhorse skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm Her er det akkurat samme rekken fra Sony, men jeg har stoppet mye før deg når det gjelder kamera. Etter flere år hos Canon så ble det RX-100 for noen år siden, og til mitt bruk er det midt i blinken.
Sony mobil er det ikke så mange som har. RX-100 er et morsomt lite kamera, flere av mine "fotovenner" med dyre speilrefleks eller speilløse har en RX-100 i lommen. En annen med masse Canon utstyr har tatt kompaktkamera til et litt høyere nivå. Leica Q2 med fast 28 mm linse, fullformat sensor på 47 mb og pris 59000.
Jeg har et RX 100 kamera som jeg fikk for ca 9 år siden. Kjempefornøyd, særlig på grunn av størrelsen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»