Generelle nyheter rundt bil

Svar
AlvaroC

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av AlvaroC »

nometalhorse skrev: tir jul 05, 2022 12:08 pm Velkommen til fremtiden.

Nye Kolbotn skole i Viken rett utenfor Oslo har bare fire parkeringsplasser, og rektor på skolen ansetter bare lærere som ikke må kjøre bil til jobb.
https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-559036
Nok ikke krav om parkeringsplass på en arbeidsplass, men man kan nok ikke legge seg opp i, og ansette på bakgrunn hvordan man kommer seg til eller fra arbeidsplassen. Og det er det vel ikke noe som tyder på at man gjør heller, om man leser hele artikkelen, derimot gjør man oppmerksom på at man ikke kan forvente å kunne parkere bil på skolens område.

Ribba

Legg inn av Ribba »

For litt mer positive nyheter.

Top Gear har gjennomført første test av Countach


Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »


SUV

Legg inn av SUV »

nometalhorse skrev: tir jul 05, 2022 12:08 pm Velkommen til fremtiden.

Nye Kolbotn skole i Viken rett utenfor Oslo har bare fire parkeringsplasser, og rektor på skolen ansetter bare lærere som ikke må kjøre bil til jobb.
https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-559036
Ser for meg det hadde bydd på visse problemer om jeg hadde møtt opp på jobb der med bil med 6 meters henger med ytterligere en meter til utstikkende last slik jeg har gjort noen ganger der jeg jobber nå og hvor det ikke har vært noe problem.

På forrige jobben min tjente jeg faktisk 200 kr en dag pga parkeringa mi. Jeg rygget rett ut i et område med løssnø. Så kom en kollega med hjullaster og la et lass snø foran bilen så jeg ikke kunne følge mine egne spor ut, men måtte svinge og de med lage 4 hkulspor i stedet for 2. Også snødde det endel så snøen ble dypere. En håndverker som hadde en jobb i bygget så bilen min i snøen og så til meg at jeg ikke ville klare å kjøre ut derfra.jeg mente det burde gå greit. Han ville gjerne vedde 200 kr på at jeg ikke kom ut, så da så jeg ja til det og kjørte bilen min ut derfra og innkasserte 200 kr.

Jan

Legg inn av Jan »

"Dagens ungdommer, i hvert fall i byene, har nesten null interesse for biler."

Jeg siterer meg selv her. I dag var jeg med og feiret 17 årsdagen til et av mine barnebarn, en gutt som har begynt å ta kjøretimer på en kjøreskole. Jeg spurte ham hva slags bil kjøreskolen hadde.
Vet ikke, det er en dieselbil med automatgir, var svaret. Med andre ord har både min, og hans onkels innsats for å gi ham bilinteresse vært forgjeves.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Volkswagen-gruppens administrerende direktør Herbert Diess går av med virkning fra 1. september, opplyser selskapet i en uventet uttalelse. Diess har sittet siden 2018 og har ofte vært i begivenhetenes sentrum. Han risikerte blant annet tiltale for markedsmanipulering i utslippsskandalen rundt konsernet.

Direktøren skal etter planen erstattes av Oliver Blume, som i dag er sjef for sportsbilmerket Porsche.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jan skrev: fre jul 22, 2022 12:29 am "Dagens ungdommer, i hvert fall i byene, har nesten null interesse for biler."

Jeg siterer meg selv her. I dag var jeg med og feiret 17 årsdagen til et av mine barnebarn, en gutt som har begynt å ta kjøretimer på en kjøreskole. Jeg spurte ham hva slags bil kjøreskolen hadde.
Vet ikke, det er en dieselbil med automatgir, var svaret. Med andre ord har både min, og hans onkels innsats for å gi ham bilinteresse vært forgjeves.
I disse dager er det jo mulig at han identifiserer seg som en dame. De svarer jo ofte "vet ikke" på spørsmål om bil :lol:

Forøvrig litt snodig at han visste det var diesel, men ikke hvilket merke :D

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Jeg tror jeg skal slutte å kjøre bil. Eventuelt aldri kjøpe ny bil.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Someone skrev: tor jun 23, 2022 8:13 pm
nometalhorse skrev: ons jun 08, 2022 10:04 pm EU-parlamentet vedtok onsdag å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i EU etter 2035.

Biler står i dag for 12 prosent av det samlede CO2-utslippet til EUs 27 medlemsland, mens transportsektoren som helhet står for rundt 25 prosent av utslippene.
Deutschland sagt Nein

https://dinside.dagbladet.no/studio/din ... post=98012
Tja, det ser ut til at det ikke er eksos som er det største problemet, snarere tvert imot.
“Tyres are rapidly eclipsing the tailpipe as a major source of emissions from vehicles,” said Nick Molden, at Emissions Analytics, the leading independent emissions testing company that did the research. “Tailpipes are now so clean for pollutants that, if you were starting out afresh, you wouldn’t even bother regulating them.”
https://www.theguardian.com/environment ... tests-show

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Hardy-guttene skrev: lør jul 23, 2022 7:39 pm Tja, det ser ut til at det ikke er eksos som er det største problemet, snarere tvert imot.
Og apropos det,
One thing is certain. Tyre-wear particles are ubiquitous. The average tyre loses 4kg over its lifetime. About 6m tonnes of tyre particles are emitted annually and have been found everywhere from the deep sea, to the atmosphere, even in the Arctic and the Antarctic. And it is only going to get worse. Electric cars will lower tailpipe emissions, but tyre wear is projected to rise, due to heavier vehicles and torque (the rotational force of a car engine). The UK’s air quality group warned in 2019 that dust from tyres and car brakes would continue to pollute the air, rivers and ultimately the sea, even when the fleet has gone electric.
https://www.theguardian.com/environment ... ocean-life

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Alfa Romeo skal planlegge en supercar for eventuell produksjon i 2025. Så det er som vanlig med Alfa Romeo ganske så luftige planer enn så lenge. En designstudie skal vises neste år, og hvis nok personer bestiller så kan produksjonen planlegges.

https://www.carmagazine.co.uk/spy-shots ... -supercar/

Jeg tror det når jeg ser den. ;-)

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

ADAC-test av berøringsskjermer - Advarer om "en stor sikkerhetsrisiko".
6 modeller testet. Best i test: Mazda 3. Sisteplass: Tesla Model 3
https://www.motor.no/aktuelt/tyske-eksp ... mer/229570

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Morsom historie - Historien bak tidenes dyreste bilsalg.

Med en pris på 143 millioner dollar, eller 1,37 milliard kroner, er denne 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé verdens desidert dyreste bil. Den var en av bilene som ikke var til salgs og dermed aldri hadde fått noen «verdisetting». Ikke før Mercedes-Benz bestemte seg for å selge én av sine to 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... te-bilsalg

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: tor aug 04, 2022 8:30 pm Morsom historie - Historien bak tidenes dyreste bilsalg.

Med en pris på 143 millioner dollar, eller 1,37 milliard kroner, er denne 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé verdens desidert dyreste bil. Den var en av bilene som ikke var til salgs og dermed aldri hadde fått noen «verdisetting». Ikke før Mercedes-Benz bestemte seg for å selge én av sine to 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... te-bilsalg
I motsetning til den nye radiobilen til Toyota, har jo denne et hanskerom og er således verdt prisen.

Men en bedre nyhet man kan lese utifra artikkelen, er at Mercedes skal finne tilbake til sine røtter. Herunder kvitte seg med småbiler og styrke sitt eksklusive image ved å satse på dyrere modeller. Jaggu på tide, for meg var det en sorgens dag da de lanserte de stygge A- og B-modellene, særlig første generasjon A-klasse (W168) som så helt retard ut.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: tor aug 04, 2022 10:15 pm
nometalhorse skrev: tor aug 04, 2022 8:30 pm Morsom historie - Historien bak tidenes dyreste bilsalg.

Med en pris på 143 millioner dollar, eller 1,37 milliard kroner, er denne 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé verdens desidert dyreste bil. Den var en av bilene som ikke var til salgs og dermed aldri hadde fått noen «verdisetting». Ikke før Mercedes-Benz bestemte seg for å selge én av sine to 300 SLR Uhlenhaut Coupé.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... te-bilsalg
I motsetning til den nye radiobilen til Toyota, har jo denne et hanskerom og er således verdt prisen.

Men en bedre nyhet man kan lese utifra artikkelen, er at Mercedes skal finne tilbake til sine røtter. Herunder kvitte seg med småbiler og styrke sitt eksklusive image ved å satse på dyrere modeller. Jaggu på tide, for meg var det en sorgens dag da de lanserte de stygge A- og B-modellene, særlig første generasjon A-klasse (W168) som så helt retard ut.
'Radiobil'? Nå var du snill.
Den akuøøe absolutt hatt hanskerom, så hadde man kunne lagt hjulboltene der etterhvert som de ramler av.
Gamle HiAce-ulker er nok lite imponert over 'storlanseringen'.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: tor aug 04, 2022 11:43 pm
Den akuøøe absolutt hatt hanskerom, så hadde man kunne lagt hjulboltene der etterhvert som de ramler av.
:lol: :lol:

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kvaliteten i fritt fall.

– Produksjonskvalitet er ikke det den en gang var. Og ikke tro vi sammenlikner med «gode, gamle dager», skriver J.D. Power i sin 2022 US kvalitets-rapport, – vi sammenlikner med 2021. Og Polestar endte på en absolutt bånn!

For å få laget en liste blir 84.000 personer kontaktet – de enten eier eller leaser en 2022 modell – og de blir bedt om å svare på 223 spørsmål i ni kategorier. Det dreier seg om alt, fra infotainment til motorytelse til utvendige speil til elektriske komponenter.

Svarene blir kokt ned til en ganske enkel parameter: feil per 100 biler. For J.D. Power spiller det ingen rolle om motoren får sammenbrudd eller om et blinklys slutter å virke. En feil er en feil – og det er den sikkert også for de fleste kundene.
Og 180 feil pr 100 biler er altfor mange – det var det som var gjennomsnittet i år.
Polestar klokker inn med hele 328 feil pr 100 biler.

https://www.bilnorge.no/jdpower/kvalite ... ll/1893381

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Siden Buick kom på topp, hadde nok gode gamle HarleyEarl trykket denne undersøkelsen til sitt bryst.

Noe pussig er det at Kia og Hyundai kommer så forskjellig ut. De er bygget med stort sett samme deler, og ved samme fabrikker.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Fernandovonarb skrev: søn aug 07, 2022 1:36 pm Siden Buick kom på topp, hadde nok gode gamle HarleyEarl trykket denne undersøkelsen til sitt bryst.

Noe pussig er det at Kia og Hyundai kommer så forskjellig ut. De er bygget med stort sett samme deler, og ved samme fabrikker.
Det var igår like før jeg skrev det gamle 'gamle Buicker, gamle Capricer'.
Synd BR ikke er med, savner gamle amcarssnakk!

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

nometalhorse skrev: lør aug 06, 2022 9:35 pm Svarene blir kokt ned til en ganske enkel parameter: feil per 100 biler. For J.D. Power spiller det ingen rolle om motoren får sammenbrudd eller om et blinklys slutter å virke. En feil er en feil – og det er den sikkert også for de fleste kundene.
Den konklusjonen til JWS stusser jeg litt på. Vil tro de fleste kunder vil oppleve en større negativ opplevelse av å måtte leve uten nybilen i ukesvis mens den står på verksted for å få ny motor (selv om man får lånebil), vs. å få byttet en blinklyspære. Sistnevnte er ikke engang en feil som gjør bilen ukjørbar.

Her er 2022 JD power for 3 år gamle biler. Der ligger ikke lenger Buick og Dodge helt på topp (selv om de ligger overraskende høyt)
https://www.jdpower.com/business/press- ... lity-study

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det selges heldigvis ikke bare elbiler i Norge.

Så langt i 2022 er det utlevert 29 Porsche 911 GTS. Så finner vi 911 Turbo S med 11 biler, og 15 stk GT3. Totalt er antall 911 oppe i 67 stk.
Ferrari klokker inn med 14 biler. Ferrari Roma med 4, og Ferrari SF90 Stradale med 3.
Mercedes-AMG G 63 2 biler, og en Mercedes-AMG GT Black Series.
BMW M3 og M4 har 40 stk, og de fleste er Competition-utgaven.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: søn aug 14, 2022 8:36 pm BMW M3 og M4 har 40 stk, og de fleste er Competition-utgaven.
Vil tippe andelen med xDriver også er stor. Men har du tallene for hvor mange med tre pedaler har blitt solgt?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: søn aug 14, 2022 9:24 pm
nometalhorse skrev: søn aug 14, 2022 8:36 pm BMW M3 og M4 har 40 stk, og de fleste er Competition-utgaven.
Vil tippe andelen med xDriver også er stor. Men har du tallene for hvor mange med tre pedaler har blitt solgt?
Med alle forbehold så tror jeg der er en manuell av hver, og den som er lik din ble registrert i Ålesund.

henlie

Legg inn av henlie »

Leide en 911 Carrera 4 GTS på Vestlandet i forrige uke. Den er vel forholdsvis ny? Lansert i fjor, men de første testene jeg har lest her til lands er fra i år. Uansett en fantastisk bil som både norske og utenlandske journalister mener er der beste 911-kjøpet. Målt til 2,8 sekunder fra 0-60 mph (dvs. ca 3 sek. til 100 km/t?). Uansett, 0-100 er jo ikke like viktig som hvordan kreftene leveres 🙂 Litt for lite lyd pga EU, dessverre. Tipper opplevelsen ville løftet seg noen hakk med mer lyd. Trenger ikke like mye lyd som i C43'n, men den eneste godlyden befant seg rundt 7.000 o/min.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bengtson Automarin..?

Noen som har handlet eller hatt med dem å gjøre?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

SirJames skrev: man aug 15, 2022 6:42 pm Bengtson Automarin..?

Noen som har handlet eller hatt med dem å gjøre?
Ja, og har ingenting å utsette på de. De vet mye om spesielt Porsche.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

henlie skrev: man aug 15, 2022 6:41 pm Leide en 911 Carrera 4 GTS på Vestlandet i forrige uke. Den er vel forholdsvis ny? Lansert i fjor, men de første testene jeg har lest her til lands er fra i år. Uansett en fantastisk bil som både norske og utenlandske journalister mener er der beste 911-kjøpet. Målt til 2,8 sekunder fra 0-60 mph (dvs. ca 3 sek. til 100 km/t?). Uansett, 0-100 er jo ikke like viktig som hvordan kreftene leveres 🙂 Litt for lite lyd pga EU, dessverre. Tipper opplevelsen ville løftet seg noen hakk med mer lyd. Trenger ikke like mye lyd som i C43'n, men den eneste godlyden befant seg rundt 7.000 o/min.
De har vel slitt noe med levering av 992 GTS som mange andre biler. Største ulempen er vel at du havner på rundt 2,5 mill før du har en grei utgave.

henlie

Legg inn av henlie »

nometalhorse skrev: man aug 15, 2022 8:13 pm
henlie skrev: man aug 15, 2022 6:41 pm Leide en 911 Carrera 4 GTS på Vestlandet i forrige uke. Den er vel forholdsvis ny? Lansert i fjor, men de første testene jeg har lest her til lands er fra i år. Uansett en fantastisk bil som både norske og utenlandske journalister mener er der beste 911-kjøpet. Målt til 2,8 sekunder fra 0-60 mph (dvs. ca 3 sek. til 100 km/t?). Uansett, 0-100 er jo ikke like viktig som hvordan kreftene leveres 🙂 Litt for lite lyd pga EU, dessverre. Tipper opplevelsen ville løftet seg noen hakk med mer lyd. Trenger ikke like mye lyd som i C43'n, men den eneste godlyden befant seg rundt 7.000 o/min.
De har vel slitt noe med levering av 992 GTS som mange andre biler. Største ulempen er vel at du havner på rundt 2,5 mill før du har en grei utgave.
Ja, altfor dyrt dessverre. Da er det billigere å leie 😄

Someone

Legg inn av Someone »

Hadde Porsche vært for billig, hadde det ikke vært like kult

henlie

Legg inn av henlie »

Someone skrev: tir aug 16, 2022 9:51 am Hadde Porsche vært for billig, hadde det ikke vært like kult
Men litt billigere kunne det vært, eller i det minste utstyret 😅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»