Generelle nyheter rundt bil

Svar
Hollabaloo

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av Hollabaloo »

nometalhorse skrev: tir jun 21, 2022 2:09 pm Denne er nesten litt morsom, og viser at det raskt blir litt religion for de som kjører Tesla.
Å fremstille det som at Tesla samlet sett trekkes opp fra bunnplassering for verksted-delen til en samlet 13. plass (av 22), plassen bak VW, fordi eierne er "religiøse kult-medlemmer", har vi ikke kommet litt forbi sånn hypoteser? Alle de jeg kjenner som har Tesla har et pragmatisk forhold til bil og ville ikke nølt med å øse ut eder og galle dersom de var misfornøyd med bilen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 8:41 am
nometalhorse skrev: tir jun 21, 2022 2:09 pm Denne er nesten litt morsom, og viser at det raskt blir litt religion for de som kjører Tesla.
Å fremstille det som at Tesla samlet sett trekkes opp fra bunnplassering for verksted-delen til en samlet 13. plass (av 22), plassen bak VW, fordi eierne er "religiøse kult-medlemmer", har vi ikke kommet litt forbi sånn hypoteser? Alle de jeg kjenner som har Tesla har et pragmatisk forhold til bil og ville ikke nølt med å øse ut eder og galle dersom de var misfornøyd med bilen.
Og like sikkert som vårflommen så stormer du frem hvis noen kommer med noe som kan oppfattes som kritikk av Tesla.
Ser du ikke forskjell på "litt religion" og "religiøse kult-medlemmer"? I min verden er avstanden her stor, og jeg kan like godt bruke samme uttrykk for eiere av andre bilmerker når jeg mener det passer. Men akkurat nå var det Tesla det var snakk om.

Som hovedinntrykk er det to merker som gjerne kan tillegges slike uttrykk i forskjellige forum - det er eiere av Porsche og Tesla. Du får kose deg sammen med alle de du kjenner som har et pragmatisk forhold til Tesla i sommer, og så får du la oss andre ha våre egne oppfatninger.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

nometalhorse skrev: ons jun 22, 2022 8:47 pm (...) jeg kan like godt bruke samme uttrykk for eiere av andre bilmerker når jeg mener det passer. Men akkurat nå var det Tesla det var snakk om.
Men det føles litt ekstra godt å få langet ut et lite sidespark mot Tesla-eiere, gjør det ikke? :)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 10:01 pm
nometalhorse skrev: ons jun 22, 2022 8:47 pm (...) jeg kan like godt bruke samme uttrykk for eiere av andre bilmerker når jeg mener det passer. Men akkurat nå var det Tesla det var snakk om.
Men det føles litt ekstra godt å få langet ut et lite sidespark mot Tesla-eiere, gjør det ikke? :)
Kanskje du heller skulle være urolig for at antall innlegg her er på vei nedover på denne delen av forumet?
Jeg sier ikke at det er relatert til dine "påhopp", men de bidrar i alle fall ikke til at jeg blir noe mer inspirert for å legge inn så mye mer for å si det pent. Jeg skal fint klare meg med at dette er siste setningen hvor jeg skriver Tesla her på forumet. Så gratulerer med det!

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jeg er ikke urolig for at antall innlegg er på vei nedover her på bilforumet. Det er en trend som som har pågått i flere år, og som kommer til å fortsette. Men diskusjonen vil alltid fortsette et eller annet sted. Også synes jeg det må være takhøyde for å kunne protestere når det kommer sleivspark mot Tesla-eiere, eller som i en tidligere sak her på forumet, når testresultater om ladehastighet ble feilforstått til ufordel for Tesla. Det er da flere andre negativt vinklede Tesla-nyheter jeg ikke har protestert noe på opp gjennom tidene. Mye av det negative som skrives synes jeg er fullt fortjent. Autoindex 2022 som du linket til synes jeg forøvrig er interessant å droddle rundt, jeg prøvde å finne hele undersøkelen på nett tidligere idag uten hell for å se på delresultatene. Er vel kanskje NAF/Motor som pleier å publisere dette etterhvert.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 11:06 pm Jeg er ikke urolig for at antall innlegg er på vei nedover her på bilforumet. Det er en trend som som har pågått i flere år, og som kommer til å fortsette.
Elbilene har mye av skylden for laber bilinteresse generelt i samfunnet. Det er grenser for hvor interessant høye bilen med vekt over 2 tonn er.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: ons jun 22, 2022 10:16 pm
Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 10:01 pm
nometalhorse skrev: ons jun 22, 2022 8:47 pm (...) jeg kan like godt bruke samme uttrykk for eiere av andre bilmerker når jeg mener det passer. Men akkurat nå var det Tesla det var snakk om.
Men det føles litt ekstra godt å få langet ut et lite sidespark mot Tesla-eiere, gjør det ikke? :)
Kanskje du heller skulle være urolig for at antall innlegg her er på vei nedover på denne delen av forumet?
Jeg sier ikke at det er relatert til dine "påhopp", men de bidrar i alle fall ikke til at jeg blir noe mer inspirert for å legge inn så mye mer for å si det pent. Jeg skal fint klare meg med at dette er siste setningen hvor jeg skriver Tesla her på forumet. Så gratulerer med det!
Du kan jo begynne å kalle den for SUSI, som jeg gjør. Akronymet står for Stygg Utenpå Stygg Innvendig (no offence, Hollabaloo). Ta model 3 som et eksempel. Håpløse frontlykter, de samme gamle baklyktene, og et interiør som er beyond kjedelig. Minimalisme har sin sjarm, men det får være grenser. Det er plenty av penere radio....eeh, elbiler.

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: ons jun 08, 2022 10:04 pm EU-parlamentet vedtok onsdag å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i EU etter 2035.

Biler står i dag for 12 prosent av det samlede CO2-utslippet til EUs 27 medlemsland, mens transportsektoren som helhet står for rundt 25 prosent av utslippene.
Deutschland sagt Nein

https://dinside.dagbladet.no/studio/din ... post=98012

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: tor jun 23, 2022 2:40 pm
Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 11:06 pm Jeg er ikke urolig for at antall innlegg er på vei nedover her på bilforumet. Det er en trend som som har pågått i flere år, og som kommer til å fortsette.
Elbilene har mye av skylden for laber bilinteresse generelt i samfunnet. Det er grenser for hvor interessant høye bilen med vekt over 2 tonn er.
Nei jeg tror ikke elbilene har skylden for dette. Dette blir kun synsing fra min side, men tror det er sammensatt.

Det har blitt dyrt å ta førerkort, så terskelen for å bli en sjåfør har blitt høyere.

Kollektivtransporten har blitt bedre, så flere ser rett og slett ikke behov for en privatbil.

Biler har blitt mer og mer teknisk komplekse, også de i prisklassen for typiske førstegangskjøpere, og selv den enkleste reparasjon kan koste tusenvis av kroner. Så selve kostnaden ved bilholdet kan skremme.

Blant ungdommen så er det en økt miljøbevissthet, så for en større andel enn før så er det ikke lenger en selvfølgelighet at man da skal ta førerkort og kjøpe bil som en del av det å tre inn i voksenlivet. Bil er rett og slett ikke kult lenger.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: tor jun 23, 2022 6:24 pm Du kan jo begynne å kalle den for SUSI, som jeg gjør. Akronymet står for Stygg Utenpå Stygg Innvendig (no offence, Hollabaloo). Ta model 3 som et eksempel. Håpløse frontlykter, de samme gamle baklyktene, og et interiør som er beyond kjedelig. Minimalisme har sin sjarm, men det får være grenser. Det er plenty av penere radio....eeh, elbiler.
Non taken. Jeg er enig i at den har et uheldig utseende. Jeg reagerer ikke så mye på det minimalistiske interiøret, men utvendig.... Det er et godt eksempel på en "styggpen" bil i min bok. Fra enkelte vinkler ser den fin ut, men fra andre, f.eks. rett forfra eller rett bakfra, så er den helt krise med sitt svulmende glasskuppel-hode. Funksjon har definitivt godt foran form.

Men utseende er ikke alt, og den gjør opp for seg på andre områder. Så jeg har full forståelse for de som velger å kjøpe en.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Polestar viste frem sin kommende Polestar 5 sedan med 800V batteri på 2022 Goodwood Festival of Speed. Med over 800HK og 900Nm på to akslinger så sikter de ganske høyt.

https://www.caranddriver.com/polestar/polestar-5

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 12:03 pm Polestar viste frem sin kommende Polestar 5 sedan med 800V batteri på 2022 Goodwood Festival of Speed. Med over 800HK og 900Nm på to akslinger så sikter de ganske høyt.

https://www.caranddriver.com/polestar/polestar-5
Ser OK ut men ettersom den skal produseres i Kina er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også for de fleste andre europeere.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

MacanT skrev: man jun 27, 2022 12:56 pm
nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 12:03 pm Polestar viste frem sin kommende Polestar 5 sedan med 800V batteri på 2022 Goodwood Festival of Speed. Med over 800HK og 900Nm på to akslinger så sikter de ganske høyt.

https://www.caranddriver.com/polestar/polestar-5
Ser OK ut men ettersom den skal produseres i Kina er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også for de fleste andre europeere.
Er vi så sikker på det? Polestar 3 skal produseres i South Carolina.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:10 pm
MacanT skrev: man jun 27, 2022 12:56 pm
nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 12:03 pm Polestar viste frem sin kommende Polestar 5 sedan med 800V batteri på 2022 Goodwood Festival of Speed. Med over 800HK og 900Nm på to akslinger så sikter de ganske høyt.

https://www.caranddriver.com/polestar/polestar-5
Ser OK ut men ettersom den skal produseres i Kina er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også for de fleste andre europeere.
Er vi så sikker på det? Polestar 3 skal produseres i South Carolina.
Fra artikkelen: The company has said that it plans to build an entire manufacturing facility in China devoted to building the Polestar 5 and intends the new plant to be carbon neutral.

Hvordan de skal få fabrikken til å bli karbonnøytral vites ikke, hele landet drives jo av et stadig økende antall kullkraftverk.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

MacanT skrev: man jun 27, 2022 1:23 pm
nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:10 pm
MacanT skrev: man jun 27, 2022 12:56 pm
Ser OK ut men ettersom den skal produseres i Kina er den uaktuell for meg og forhåpentligvis også for de fleste andre europeere.
Er vi så sikker på det? Polestar 3 skal produseres i South Carolina.
Fra artikkelen: The company has said that it plans to build an entire manufacturing facility in China devoted to building the Polestar 5 and intends the new plant to be carbon neutral.

Hvordan de skal få fabrikken til å bli karbonnøytral vites ikke, hele landet drives jo av et stadig økende antall kullkraftverk.
I et diktatur så er det ingen problem å erklære hva som helst som karbonnøytralt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:35 pm
MacanT skrev: man jun 27, 2022 1:23 pm
nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:10 pm
Er vi så sikker på det? Polestar 3 skal produseres i South Carolina.
Fra artikkelen: The company has said that it plans to build an entire manufacturing facility in China devoted to building the Polestar 5 and intends the new plant to be carbon neutral.

Hvordan de skal få fabrikken til å bli karbonnøytral vites ikke, hele landet drives jo av et stadig økende antall kullkraftverk.
I et diktatur så er det ingen problem å erklære hva som helst som karbonnøytralt.
Bilde

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:35 pm
MacanT skrev: man jun 27, 2022 1:23 pm
nometalhorse skrev: man jun 27, 2022 1:10 pm
Er vi så sikker på det? Polestar 3 skal produseres i South Carolina.
Fra artikkelen: The company has said that it plans to build an entire manufacturing facility in China devoted to building the Polestar 5 and intends the new plant to be carbon neutral.

Hvordan de skal få fabrikken til å bli karbonnøytral vites ikke, hele landet drives jo av et stadig økende antall kullkraftverk.
I et diktatur så er det ingen problem å erklære hva som helst som karbonnøytralt.
Jepp, bare juks og fanteri :)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det ble vel for noen år siden sagt at EV biler skulle koste det samme som IEC biler rundt 2025, men nå ser diverse ting ut til å kanskje endre på dette. I følge denne artikkelen fra USA så øker faktisk prisene for EV biler. Snittet for hva folk betaler i USA er nå $54.000, og det er $10.000 mer enn en tilsvarende IEC bil.

Det er flere grunner til dette. Pandemi er en og generell mangel på flere komponenter osv. De skylder også på inflasjon, men den skulle vel ikke skille mellom type drivlinje.
https://www.thetruthaboutcars.com/2022/ ... expensive/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Car&Driver har testet 2022 BMW M4 Competition xDrive, og her har de ikke overdrevet ytelsene ser det ut til.
Den klarer 0-60MPH på 2,8s, og det er nede på tiden tidligere forbeholdt supercars.
https://www.caranddriver.com/reviews/a4 ... e-numbers/

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 7:01 pm Car&Driver har testet 2022 BMW M4 Competition xDrive, og her har de ikke overdrevet ytelsene ser det ut til.
Den klarer 0-60MPH på 2,8s, og det er nede på tiden tidligere forbeholdt supercars.
https://www.caranddriver.com/reviews/a4 ... e-numbers/
Bruker ikke C&D rollout?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: ons jun 29, 2022 8:07 pm
nometalhorse skrev: ons jun 29, 2022 7:01 pm Car&Driver har testet 2022 BMW M4 Competition xDrive, og her har de ikke overdrevet ytelsene ser det ut til.
Den klarer 0-60MPH på 2,8s, og det er nede på tiden tidligere forbeholdt supercars.
https://www.caranddriver.com/reviews/a4 ... e-numbers/
Bruker ikke C&D rollout?
Ja, det stemmer - one-foot rollout, men det bruker de også på alle andre målinger de gjør. Og den matcher da biler som f.eks Audi R8 V10 Performance, McLaren 570S, Ferrari 488, og Porsche 911 Turbo. Eneste bilen de har testet som klarer 2,8s under $100.000 tidligere er C8 Corvette Z51.

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: tor jun 23, 2022 2:40 pm
Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 11:06 pm Jeg er ikke urolig for at antall innlegg er på vei nedover her på bilforumet. Det er en trend som som har pågått i flere år, og som kommer til å fortsette.
Elbilene har mye av skylden for laber bilinteresse generelt i samfunnet. Det er grenser for hvor interessant høye bilen med vekt over 2 tonn er.
Helt enig. I dag dreier mye av diskusjonene seg om elbiler, rekkevidde og utfordringer med lading.
Tidligere var det hestekrefter, dreiemoment og motorkarakteristikk vesentlige tema for debattene. Diesel vs bensin avfødte også noen heftige og lange tråder på salige vgd/bil.
Dagens ungdommer, i hvert fall i byene, har nesten null interesse for biler.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jan skrev: ons jun 29, 2022 9:43 pm Helt enig. I dag dreier mye av diskusjonene seg om elbiler, rekkevidde og utfordringer med lading.
Tidligere var det hestekrefter, dreiemoment og motorkarakteristikk vesentlige tema for debattene. Diesel vs bensin avfødte også noen heftige og lange tråder på salige vgd/bil.
Dagens ungdommer, i hvert fall i byene, har nesten null interesse for biler.
Og det blir ikke bedre. Vi kunne lese følgende for ikke så lenge siden.

40 prosent av bilene deres skal være batterielektriske i 2030, sa Benedetto Vigna, Ferrari-sjefen, ved en stor investor-presentasjon i forrige uke. Ytterlige 40 prosent skal være hybrider og 20 prosent rene forbrennere. I dag er 80 % bensinbiler og 20 % får hybrid assistanse.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Østfold/Viken ble av regjeringen Stoltenberg II i 2006 valgt til hovedanlegg for motorsport i Norge.

Statsforvalteren har endret tillatelsen til Rudskogen Motorsenter på flere områder med virkning fra 1. januar 2023.

– Det er med sjokk, skuffelse og vantro vi har mottatt brevet fra Statsforvalteren i Oslo og Viken hvor vår tillatelse er blitt innskrenket på en rekke punkter, sier Harald Huysman, daglig leder i Rudskogen Motorsenter AS.

Hvis noen lurer på hvem denne "Statsforvalteren" er så kan jeg opplyse at det er - Valgerd Svarstad Haugland
Tidligere het disse folkene "fylkesmann"

https://www.bilnorge.no/bilsport/rudsko ... re/1889797

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

I følge OFV er det nå flere elbiler enn bensinbiler i Oslo for første gang.

I Oslo er det per 30. juni registrert 76.364 elbiler, mens antallet bensindrevne biler er 75.851.
Antallet dieselbiler var på samme dato 62.130.

Tar man med hybridene så ser det ikke så bra ut med elbiløyne, for da kommer følgende ekstra.
Bensin Plugin Hybrid 17.590
Bensin Hybrid 16.040
Diesel Plugin Hybrid 747
Hydrogen 96
Diesel Hybrid 62

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Velkommen til fremtiden.

Nye Kolbotn skole i Viken rett utenfor Oslo har bare fire parkeringsplasser, og rektor på skolen ansetter bare lærere som ikke må kjøre bil til jobb.
https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-559036

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: tir jul 05, 2022 12:08 pm Velkommen til fremtiden.

Nye Kolbotn skole i Viken rett utenfor Oslo har bare fire parkeringsplasser, og rektor på skolen ansetter bare lærere som ikke må kjøre bil til jobb.
https://www.nettavisen.no/norsk-politik ... -95-559036
Nekter å tro at dette kan være lovlig. Man diskriminerer altså bort potensielle kandidater som kanskje er de som er best skikket til jobben, og dermed best for elevene, fordi vedkommende kjører bil. For å si det sånn, hadde jeg vært lærer hadde jeg aldri i verden ønsket å jobbe for en rektor som åpenbart må ha blitt skrudd sammen på en random IKEA..

Someone

Legg inn av Someone »

Nå er det vel nok av arbeidsgivere som ikke tilbyr parkeringsplasser til sine ansatte

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

nometalhorse skrev: fre jul 01, 2022 7:29 pm Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Østfold/Viken ble av regjeringen Stoltenberg II i 2006 valgt til hovedanlegg for motorsport i Norge.

Statsforvalteren har endret tillatelsen til Rudskogen Motorsenter på flere områder med virkning fra 1. januar 2023.

– Det er med sjokk, skuffelse og vantro vi har mottatt brevet fra Statsforvalteren i Oslo og Viken hvor vår tillatelse er blitt innskrenket på en rekke punkter, sier Harald Huysman, daglig leder i Rudskogen Motorsenter AS.

Hvis noen lurer på hvem denne "Statsforvalteren" er så kan jeg opplyse at det er - Valgerd Svarstad Haugland
Tidligere het disse folkene "fylkesmann"

https://www.bilnorge.no/bilsport/rudsko ... re/1889797
''Vi vil nå påklage vedtaket til Miljødirektoratet...''

Lykke til.

Trist sak. Har kanskje ramlet inn byråkrater med en agenda i administrasjonen?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: tir jul 05, 2022 8:31 pm Nå er det vel nok av arbeidsgivere som ikke tilbyr parkeringsplasser til sine ansatte
I Oppegård kommune har alle kommunalsjefene med ordfører i spissen sine reserverte p-plasser utenfor rådhuset.
Men noen er alltid viktigere enn andre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»