Generelle nyheter rundt bil

Svar
burkar

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av burkar »

Stellantis har også konseptbiler på CES:

Ram viser 1500 Revolution BEV Concept:
Bilde
https://www.caranddriver.com/news/a4239 ... t-details/

Peugeot viser frem Inception Concept:
Bilde
https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/3 ... d-ces-2023

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fago skrev: tor jan 05, 2023 11:27 pm
nometalhorse skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger arbeidsredskap for landbruk og anlegg (SUV) i stedet for bil. Hva er greia?
Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen, og så har veldig mange hytter med noe varierende vei.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: fre jan 06, 2023 1:17 pm Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen
Det var nok en interiørarkitekt med denne holdningen som designet oppussingen av kontoret hvor jeg jobber, der fellesområdet/møteområdet ble utstyrt med barkrakker. Helt håpløs løsning.

Men heldigvis fikk vi beholde kontorstolene der vi faktisk jobber. Spørs om vi er like heldige ved neste oppussing.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

nometalhorse skrev: fre jan 06, 2023 1:17 pm
Fago skrev: tor jan 05, 2023 11:27 pm
nometalhorse skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger arbeidsredskap for landbruk og anlegg (SUV) i stedet for bil. Hva er greia?
Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen, og så har veldig mange hytter med noe varierende vei.
Jo eldre du blir, jo mer setter du gjerne pris på å sette deg inn i bilen ikke ned.
Og gjennomsnittsalderen på de som kjøper ny bil er cirka 54 år (tall fra 2020). De merkene med de yngste kjøperne var Seat og Tesla med en snittalder på 44 år. Model 3 hadde den yngste kjøpergruppen med snitt på 43 år.

Eldst er de som kjøpte ny Suzuki og Subaru, de var i snitt 66 år.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

nometalhorse skrev: fre jan 06, 2023 1:17 pm
Fago skrev: tor jan 05, 2023 11:27 pm
nometalhorse skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet
Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger arbeidsredskap for landbruk og anlegg (SUV) i stedet for bil. Hva er greia?
Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen, og så har veldig mange hytter med noe varierende vei.
Det er vel ikke akkurat noen stor andel av SUV-eierne som har hytte, og uansett har mange hytter ordentlig vei helt frem til inngangen. Tror det er mest en motegreie, da man kan få f.eks. stasjonvogn en størrelse opp til prisen av en SUV. Og i tillegg alle andre ofrdele rm ed stasjonsvogn, som bedre kjøreegenskaper, bedre komfort, mindre drivstoff-forbruk og mindre utgifter til vedlikehold.

SUV

Legg inn av SUV »

Fago skrev: fre jan 06, 2023 4:40 pm
nometalhorse skrev: fre jan 06, 2023 1:17 pm
Fago skrev: tor jan 05, 2023 11:27 pm

Jeg skjønner ikke hvorfor folk velger arbeidsredskap for landbruk og anlegg (SUV) i stedet for bil. Hva er greia?
Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen, og så har veldig mange hytter med noe varierende vei.
Det er vel ikke akkurat noen stor andel av SUV-eierne som har hytte, og uansett har mange hytter ordentlig vei helt frem til inngangen. Tror det er mest en motegreie, da man kan få f.eks. stasjonvogn en størrelse opp til prisen av en SUV. Og i tillegg alle andre ofrdele rm ed stasjonsvogn, som bedre kjøreegenskaper, bedre komfort, mindre drivstoff-forbruk og mindre utgifter til vedlikehold.
Selv om jeg ikke selv har SUV så skjønner jeg godt at mange velger det da det er praktisk med litt ekstra bakkeklaring og grei fremkommelighet og bedre oversikt over hindringer som brøytekanter, trafikkfarlig plasserte reklameskilt osv. Angående arbeidsredskap for landbruket så ble de første Landroverne bygget for å fungere både som traktor og bil. De hadde kraftuttak så de kunne drive treskeverk osv og de hadde i likhet med traktoren førerplassen i midten, også kunne det sitte en passasjer på her side. Etterhvert fant man ut at det var mer praktisk å ha førerplassen på ene siden, da er det jo også lettere å komme seg inn og ut av bilen.

Men noe av økningen av SUV-andelen er nok også fordi stadig flere og lavere biler regnes inn som SUV, sånn at mens en tidlig Volvo 240 med god bakkeklaring ikke er SUV så vil moderne biler med mye mindre bakkeklaring regnes som SUV, også i tohjulsdrevet versjon.

Du mener det er bare en liten andel av SUV-eierne som har hytte, og at mange hytter har ordentlig vei helt frem til inngangen. Da kan jeg jo nevne at jeg kjøpte hytte da jeg var SUV-eier, og der er det ikke ordentlig vei til inngangen, fra asfalten jeg kan kjøre på så må jeg gå ca 5 meter inkludert ca 4 trappetrinn for å komme til inngangsdøra. Hyttenaboen kan kjøre helt bort til døra (1,5 meter fra da det er takoverbygg med stolpe) med sin SUV, mens sønnen hans ikke kan det fordi personbilen uten ekstra bakkeklaring tar nedi idet det går fra flatt til utforbakke ned til hytta. I forbindelse med bruk av båtrampa ved hytta har det vært veldig greit å ha SUV istedenfor lav stasjonsvogn som letter tar nedi og begynner å spinne pga ujevnt underlag (der SUV-enes lange fjæringsvei og dermed myke fjæring hjelper mye på fremkommeligheten).

Jeg synes forøvrig den lista di over fordeler med stasjonsvogn (fremfor SUV) er temmelig misvisende da det er SUV-en som vinner de fleste av disse punktene.

Bedre kjøreegenskaper:
I Norge har vi så lave fartsgrenser at egenskaper på perfekt asfalt i 200 km/t ikke er særlig relevante. Derimot er det viktig med gode egenskaper på isete og humpete norske veier og der vinner SUV som regel over lave biler pga mykere fjæring og lengre fjæringsvei istedenfor å sprette rundt litt som en tom tilhenger (som naturligvis har for stiv fjøring da den er bygget for 5 ganger så tung last og det dermed må bli noen kompromisser).

Bedre komfort:
Selv synes jeg fjæringskomforten stort sett er mye bedre i SUV med lang fjæringsvei enn stasjonsvogner og andre lave biler hvor feks fartshumper merkes ekstremt mye mer. Samme gjelder andre humper. Jeg har blitt litt overrasket over hvor mange humper og hull det er på veien jeg kjører daglig til og fra jobb når jeg enkelte dager har lånt vanlige personbiler istedenfor å kjøre SUV-ene jeg til vanlig har kjørt.
Komfort handler også om oversikt fra setene, og der er det mange lave biler som særlig i baksetet kutter voldsomt på oversikten ved å senke taket bak så man må sitte krokrygget enten for å få plass eller i det minste for å se ut til siden, men der er jo ikek stasjonsvognene verst, men combi-coupene.

Mindre drivstofforbruk:
Drivstofforbruket bestemmes av mange faktorer og av mine biler er den stasjonsvogna på 1120 kg som har hatt høyest forbruk, mens SUV-en på 2 tonn har hatt lavest forbruk (men har brukt endel strøm i tillegg). Om man ser bort fra ladehybriden så vinner SUV-en på 1,3 tonn knepent foran den mye høyere og tyngre pickupen på over to tonn. Pick-up-en har forøvrig lavere forbruk enn ladehybriden på langkjøring.
Når det gjelder luftmotstand så husk på at det er ikke bare høyden på bilen som teller, og tomrommet under er nyttig fordi lufta som treffer langt nede på bilen (feks nummerskiltet) da kan ta den korte veien ned istedenfor den lange veien opp over bilens tak.

Mindre utgifter til vedlikehold:
Eneste jeg kan se kan vøre billigere vedlikeholdsmessig på stasjonsvogn er drivaksler hvis man går for tohjulsdrevet stasjonsvogn istedenfor firehjulsdrevet SUV, men da er vi inne på to helt ulike biler og det finnes også tilfeller der det er SUV-en som mangler firehjulstrekk (da synes jeg riktignok det blir litt feil å kalle det SUV), mens andre stasjonsvogner har det.
Min erfaring etter å ha eid 1 stasjonsvogn og 2 SUV-er som alle har oppnådd ca 200.000 km er at det var mest vedlikehold på stasjonsvogna. Da jeg kjøpte første SUV-en tenkte jeg at det kom til å bli mye dyrere vedlikehold siden stasjonsvogna fantes innen nesten hver eneste kategori i Biltemakatalogen, mens SUV-en kun dukket opp på noen få kategorier som feks vindusviskere og andre ting som er felles for nesten alle bilmerker. Men så viste det seg altså at mens det stadig røyk noe på stasjonsvogna så skjedde det svært sjelden på SUV-en. To år etter jeg solgte stasjonsvogna strøyk den på EU-kontrollen fordi den ikke er SUV, for hadde den vært SUV så ville den hatt bakkeklaring nok til å unngå bulken i kanalen som førte til rusta som var dødsdommen for den. Kan forøvrig nevne at det ble byttet eksosanlegg på stasjonsvogna 2 ganger, mens det aldri ble byttet på noen av SUV-ene til tross for ca samme kilometerstand og at stasjonsvogna slapp unna veisalting bortsett fra noen få år på slutten, mens SUV-ene jevnlig ble badet i saltlake. Vedlikeholdsjobber under bilen er mye enklere adgang under en SUV enn under ei stasjonsvogn som man først må jekke opp og støtte forsvarlig. Kan nevne feks bytte av eksosanlegg, bytte ryggelysbryter og støtdempere bak. Har forøvrig ikke utført disse reparasjonene på begge biltypene da det er kun på stasjonsvogna jeg har byttet disse, mens SUV-ene har klart samme kilometerne på deler som ble montert på bilfabrikken. Selv har jeg flere års eierskap i både stasjonsvogn (3 år) og SUV (17 år) og vet derfor godt hva jeg snakker om, hvordan er det med deg, hvor mange år har du eid hver av disse to biltypene du sammenligner? Tipper du ikke har eid SUV i mange år sidn du tror det er dyrere vedlikehold der enn på stasjonsvogn.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Når suv sin referanse på stasjonsvogn er en Sierra fra 1986 forstår jeg at en suv oppleves som bedre. Outlander oppfatter jeg som mindre komfortabel enn stasjonsvogner i samme prisklasse fra samme tid. Men bedre oversikt over autovernet har suver.

Smak og behag. Men én må se både fordeler og ulemper ved eget bilvalg. Jeg ser mange tilfeller en pickup er bedre enn min. Men totalvurdering er å velge noe annet.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SUV skrev: man jan 09, 2023 3:10 am Jeg synes forøvrig den lista di over fordeler med stasjonsvogn (fremfor SUV) er temmelig misvisende da det er SUV-en som vinner de fleste av disse punktene.
► Show Spoiler
Det er greit at du kommer med egne meninger når du presenterer det som dine egne meninger, selv om det er kun du i hele universet har disse meningene. Vi har vent oss til dem og tar det som god underholdning. Men her kommer du med påstander som er ren løgn. Alle punkter under kjøreegenskaper, komfort og drivstofforbruk er er ikke nærheten av å være tilfellet, med unntak at man sitter høyere i en SUV, noe som gir bedre oversikt for dem som kjører SUV'en (men som gir dårligere oversikt for alle andre i trafikken). F-eks den tåpelig påstanden om at det er en fordel å få luftstrømmen ned framfor "å ta den lange veien opp over bilens tak" viser jo at du har absolutt null peiling på aerodynamikk. Bilprodusenter vil ha minst mulig luft som beveger seg under bilen. Ideelt sett, i alle fall om de ønsker fokus på kjøreegenskaper, så ønsker de seg et vakuum under bilen. Så det er en grunn til at alle bilene som har ekstrem fokus på effektivitet, har lav bakkeklaring. Og det er også grunnen til at biler med automatisk nivåregulering ofte senker seg når de kommer opp i høyere hastigheter. De vil ha minst mulig luft under bilen fordi det påvirker både effektiviteten og kjøreegenskaper negativt.

I tillegg, at stasjonsvognen din krevde mer vedlikehold enn dine to SUV'er, det er din erfaring. Men det er uansett ikke i nærheten av å ha nok statistikk grunnlag til å framstille det som en fordel for SUV'er. For de fleste litt mer objektive tester vil jeg tro heller mot stasjonsvognene, ene og alene SUV'er sin høyere vekt, noe som gir større slitasje og krever da enten mer påkostede deler eller hyppigere skifte av deler. F-eks dekk til SUV er en kostnad som er høyere enn dekk til en tilsvarende stasjonsvogn. Men her er det jo store forskjeller på merker, modeller og diverse andre faktorer når det kommer til pris og driftsikkerhet. Så en SUV fra et bilmerke kan selvsagt være billigere å vedlikeholde enn en stasjonsvogn fra et annet bilmerke. Ja, selv innenfor et bilmerke så kan en SUV være billigere enn en tilsvarende stasjonsvogn.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nå er der slik at jeg mfl. sikkert må gå på dette 'jobb/arbeide' innimellom, men jeg ser at SUV tar natten til hjelp her. (Med cola?)

Jeg agerer for SUV som kommunekonsulent, men å tømme måke-snø på kaien er vel fæl forurensing av vann med salt, støv, boss?
Eller renner dette i sluk og ut i fjorder uansett?
Hva sier du, SUV?

SirJames

Legg inn av SirJames »

SUV skrev: man jan 09, 2023 3:10 am
Selv om jeg ikke selv har SUV så skjønner jeg godt at mange velger det da det er praktisk med litt ekstra bakkeklaring og grei fremkommelighet og bedre oversikt over hindringer som brøytekanter, trafikkfarlig plasserte reklameskilt osv.
► Show Spoiler
I tillegg er det vel enklere å drikke Cola i SUV

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: man jan 09, 2023 8:29 pm
SUV skrev: man jan 09, 2023 3:10 am
Selv om jeg ikke selv har SUV så skjønner jeg godt at mange velger det da det er praktisk med litt ekstra bakkeklaring og grei fremkommelighet og bedre oversikt over hindringer som brøytekanter, trafikkfarlig plasserte reklameskilt osv.
► Show Spoiler
I tillegg er det vel enklere å drikke Cola i SUV

........ og jeg som driver og bakser med Solo i sedan.
SUV er way ahead!

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: man jan 09, 2023 9:11 pm
SirJames skrev: man jan 09, 2023 8:29 pm
SUV skrev: man jan 09, 2023 3:10 am
Selv om jeg ikke selv har SUV så skjønner jeg godt at mange velger det da det er praktisk med litt ekstra bakkeklaring og grei fremkommelighet og bedre oversikt over hindringer som brøytekanter, trafikkfarlig plasserte reklameskilt osv.
► Show Spoiler
I tillegg er det vel enklere å drikke Cola i SUV

........ og jeg som driver og bakser med Solo i sedan.
SUV er way ahead!
Haha, burde jo stå i salgsoppgavene på de respektive bilene hva slags drikke man har mulighet til å innta 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som trolig Mercedes planlegger droppe EQx navnet alt fra 2024/2025

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: lør jan 14, 2023 8:07 am Ser ut som trolig Mercedes planlegger droppe EQx navnet alt fra 2024/2025
Heldigvis. De har skjønt at folk flest vil ha normale Mercedeser når de «tvinges» over til å kjøpe biler med elektrisk drivlinje.
Det vil bety at dagens EQ-modeller utgår og i fremtiden fremstår som prøve-konseptbiler uten etterfølgere for overgang til elbil der man testet seg frem på markedet.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: lør jan 14, 2023 9:15 am
Someone skrev: lør jan 14, 2023 8:07 am Ser ut som trolig Mercedes planlegger droppe EQx navnet alt fra 2024/2025
Heldigvis. De har skjønt at folk flest vil ha normale Mercedeser når de «tvinges» over til å kjøpe biler med elektrisk drivlinje.
Det vil bety at dagens EQ-modeller utgår og i fremtiden fremstår som prøve-konseptbiler uten etterfølgere for overgang til elbil der man testet seg frem på markedet.
Det er vel heller snakk om at man dropper ha eget navn på elbilene, siden alle bilene deres uansett skal bli elektriske

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Det har kommet rykter om at 2024-modellen av Polestar 2 single motor vil gå fra å være FWD til å bli RWD:

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

BMW skal produsere faststoffbatterier i år. Setter opp prototypeproduksjon i Tyskland.

Det høres spennende ut, men så står det senere i artikkelen at: Målet er å vise frem et demonstrasjonskjøretøy innen 2025.
Da tar det sikkert noen år til før vi kan se produksjonsbiler med faststoffbatteri i butikkene.
Toyota har i langt tid sagt de vil ta teknologien i bruk i biler fra 2025, men først i hybridbiler.

Det er flere som snakker om at vi må vente i 10 år før elbilene får en kraftig slankekur.

https://www.tu.no/artikler/bmw-skal-pro ... ar/525308/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

nometalhorse skrev: man jan 23, 2023 7:53 pm BMW skal produsere faststoffbatterier i år. Setter opp prototypeproduksjon i Tyskland.

Det høres spennende ut, men så står det senere i artikkelen at: Målet er å vise frem et demonstrasjonskjøretøy innen 2025.
Da tar det sikkert noen år til før vi kan se produksjonsbiler med faststoffbatteri i butikkene.
Toyota har i langt tid sagt de vil ta teknologien i bruk i biler fra 2025, men først i hybridbiler.

Det er flere som snakker om at vi må vente i 10 år før elbilene får en kraftig slankekur.

https://www.tu.no/artikler/bmw-skal-pro ... ar/525308/
Bra at der skjer noe..... får vente til etter 2030.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Uansett hva som skjer så håper jeg det ikke blir salg til Kina.

Ford Motor Co. er i samtaler med den kinesiske elbilprodusenten BYD Co om salg av et produksjonsanlegg i Tyskland. Det melder Wall Street Journal tirsdag.

Representanter fra Ford-ledelsen i Tyskland planlegger å reise til Kina neste uke for å diskutere det potensielle salget av en fabrikk i Saarlouis, hvor produksjon er planlagt avsluttet i 2025. Avisen rapporterer ikke vilkårene for avtalen, inkludert pris.

I tillegg til BYD, skal bilprodusenten være i samtale med kanadiske Magna International om salg av anlegget.
Salg av Saarlouis-anlegget vil markere et nytt skritt i Fords rotasjon fra europeisk virksomhet - bare i går ble det kjent at bilprodusenten kutter opp mot 3 200 stillinger i Tyskland.
https://www.finansavisen.no/industri/20 ... esiske-byd

Someone

Legg inn av Someone »

Hollabaloo skrev: søn jan 22, 2023 11:41 pm Det har kommet rykter om at 2024-modellen av Polestar 2 single motor vil gå fra å være FWD til å bli RWD:
Og rekkevidden økes, både pga større batteri og mer effektiv drivlinje
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE8 ... a0d07f35f5
Standard Range Single Motor: Opptil 518 km (+ 40 fra dagens modell)
Long Range Single Motor: Opptil 635 km (+ 84 km)
Long Range Dual Motor: Opptil 592 km (+ 105 km)
Standard range beholder batteriet, mens Long Range økes fra 78 til 82 kwh. Maks ladeeffekt økes også

Someone

Legg inn av Someone »

ID.3 får seg en facelift, står blant annet de skal bedre kvaliteten og utseende på interiøret

https://www.bilnorge.no/id3-miljo-og-bi ... d3/4038640

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Someone skrev: tir jan 31, 2023 12:30 pm ID.3 får seg en facelift, står blant annet de skal bedre kvaliteten og utseende på interiøret

https://www.bilnorge.no/id3-miljo-og-bi ... d3/4038640
En vesentlig forbedring interiørmessig kunne jo vært å fjerne de forskrekkelige armlenene. Ser ut som en buss fra 70-tallet.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ikke så rart at GM ser andre markeder enn hva vi gjør i steinrøysa her hjemme.

Nylig ble det kjent at GM nå investerer milliardbeløp i utviklingen av en ny bensinmotor.
Nærmere bestemt settes det av om lag 8,5 milliarder kroner – for å lage en helt ny generasjon V8-motor.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ensinmotor

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Ribba skrev: fre jan 06, 2023 2:01 pm
nometalhorse skrev: fre jan 06, 2023 1:17 pm Mange jeg kjenner svarer at de ikke liker å sette seg ned i bilen
Det var nok en interiørarkitekt med denne holdningen som designet oppussingen av kontoret hvor jeg jobber, der fellesområdet/møteområdet ble utstyrt med barkrakker. Helt håpløs løsning.

Men heldigvis fikk vi beholde kontorstolene der vi faktisk jobber. Spørs om vi er like heldige ved neste oppussing.
Ubekvemme stoler er et mye brukt grep for forhindre at folk blir sittende for lenge i de sosiale sonene. Tuftet på mistroisk (manglende) lederskap, så antar løsningen er mest prominent i offentlig sektor.

Kjenner litt på samme effekten når jeg må sitte høyt i en bil. Barstoleffekten. Heldigvis sjeldent. Og snart er det vår… 8-)

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

burkar skrev: tor sep 16, 2021 3:11 pm Ford trekker seg helt ut av India, hvor de har operert med to fabrikker, og gått med massive tap: https://www.caranddriver.com/news/a3752 ... -ecosport/

Det ryktes at MG har vist interesse for fabrikkene.

På motsatt side har Citroen etablert seg i India i år, og har store planer om å ta markedsandeler der og i Sør-Amerika med en ny C3-modell: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ble-new-c3

Bilde
Ser ut som en Addidas sko........................

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Står det noe om hvor mye de drar inn på folk som i sine nye biler med enorm dataskjerm sitter og kikker på for å finne ut hvor de skal trykke pekefingeren. Livsfarlige..de må jo ha blitt forbudt? Eller gjelder fornuften og rettferdigheten ennå....

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Igjen veidirektoratet og ikke minst politikerene....de gaper og rister på hue og lurer på om de skal gå hjem......

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Ribba skrev: søn sep 26, 2021 3:54 pm
nometalhorse skrev: tor sep 23, 2021 8:52 pm Sto en artikkel om her om dagen at politiet hadde dratt inn kr 60.000 på kort tid for mobilbruk i bil, og jeg ble overrasket over hvor kraftig de nå slår ned på dette.

Fra og med 2021 får du nå 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. For førere som er på prøvetid blir straffen hele seks prikker. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.

For egen del har handsfree vært obligatorisk i mange år, men når vi ser folk som må bla i menyer på en "iPad"en i bilen for nesten alt mulig med unntak av blinklys så virker nivået for bøter på mobilbruk provoserende.
Da kan du være glad for at det ikke er jeg som bestemmer straffen for mobilbruk i bil, for da hadde lappen røket på stedet. Mobilbruk i bil har blitt en enorm uting i trafikken. Ingenting i trafikken gjør meg mer nervøs enn å passere bilister som klart og tydelig ikke har fokus på selve kjøringen.

Når det gjelder tafsing på infotainmentsystemet under kjøring, så er det et vel så stort problem, om ikke større enn det å kun prate i en håndholdt telefon (annen betjening av håndholdt telefonen er en helt annen, og mye verre, sak). Så det burde absolutt stille høyere krav til bilprodusentene om å lage biler som har et funksjonelt brukergrensesnitt på utstyr som er forventet å benyttes under kjøring. Det bør kanskje til og med bli krav om at noen funksjonaliteter rett og slett blir låst under kjøring om ikke de tilfredsstiller brukervennlighet. Det var jo en eller annen trafikksikkerhetsorganisasjon eller liknende som gjorde en slik undersøkelsen for ikke så lenge siden, der de så på hvor bra brukergrensesnittet var på de forskjellige bilene. Det var mye skummel lesing der.

Jeg tror nå at stemmestyring er veien å gå når det kommer til betjening av diverse funksjonaliteter under kjøring. Etter å ha prøvd det i BMW'en og fungere der nokså bra (på engelsk vel og merke). Det føles ut som man bruker langt mindre fokus på å betjene funksjoner via tale enn selv med fysiske knapper. F-eks det å skifte radiokanal. Selv om det er god løsning via rattet, der man både har den tradisjonelle funksjonen til å hoppe til neste og forrige stasjon, så har man også muligheten for å få opp en liste over stasjonene prosjektert i HUD, og velge ut fra den. Men det å bare si til bilen hva man ønsker gjør at man verken trenger å ta øyene vekk fra veien, hendene fra rattet og, som sagt, man kan ha mer fokus på trafikkbildet rundt deg.

Det å gå inn via skjermen til infotainmentsystemet er derimot ikke sammenlignbart, da det krever at du både at flytter blikket vekk fra veien, hånden vekk fra rattet, samt enormt mye mer fokus kreves å betjene det, som går på bekostning fra selve kjøringen til å betjene det. Så det burde, etter min mening, være låst under kjøring slik Mazda hadde det rundt 2014. Da var touchscreenfunksjonene deaktivert når bilen var i bevegelse.
Hvorfor må man kjøpe et fly...det er for oss fleste tross allt en bil vi skal kjøpe? Begynner å bli vanskelig å få kjøpt noe som ruller, uten en haug av gimmick..

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

MacanT skrev: tor sep 30, 2021 2:26 pm Selv ville jeg aldri tatt sjansen på å kjøpe bil fra et selskap som har null erfaring med å produsere biler.
Ei heller tenk tanken på en elektrisk bil. Batterier er noe herk. Det må da være de som ikke har råd til bensin,da, som erhverver slike barbermaskiner?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

ulefos skrev: lør okt 02, 2021 1:41 pm i september måned var mer enn 3 av 4 nyregistrerte biler helelektriske, det ser ut til at politikerne ikke trenger tenke på at forhandlerne må slutte med nybilsalg av fossiler, de vil rett og slett ikke bli etterspurt. Interessant også at hver tredje nyregistrerte bil er levert av samme leverandør, hvordan skal det gå med Toyota, som i mange år sa at framtidens biler ikke ville være elektriske
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wOKb ... row45_pos1
Joda....europa kryr det med nye diesel og bensinbiler..norge..vi må ha elektrisk...drivstoffet er jo så dyrt. I USA på bygda tar de bilder av bilen din dersom de finner ut at den er batteridrevet. Man lurte på om den brukte C celler..........

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»