Ja, det har ikke skjedd så mye, min 18 år gamle Italiener har GPS, navigasjon, stemestyring(forbanna tull, jeg vil prate med kona, ikke bilen), integrert telefon osv osv. Dog i dag så er det mye mer fancy.Fernandovonarb skrev: ↑søn nov 07, 2021 1:13 pmFor de som kjører italienske biler så har det ikke skjedd så mye på 10 år, men de andre så har de fått med seg revolusjonen som har skjedd . Forbrenningsmotoren har fått sluttdato og bilene har mer eller mindre blitt digitalisert.InternalExile skrev: ↑søn nov 07, 2021 11:01 amIroni? Bilparken i Norge har en gjennomsnittsalder på 10,7 år!
Egentlig ikke mye som har skjedd de siste 100 år med bil. De har fortsatt 4 hjul og brukes til å frakte personer eller gods fra A til B, og selvsagt til underholdning.
Du kan prøve snu det på hodet, men da å definere at Tesla sin fordel er et teknologiselskap blir i mitt hode helt feil. Bare i min levetid har vi sett mengder med teknologiselskap komme og gå. De store bilprodusentene er de samme.
Store teknologiselskap har overlevd og blitt gigantiske, mens store bilprodusenter har overlevd og små forsvunnet. Ser ikke helt forskjellen her.
Poenget mitt er at software blir mer og mer viktig i en bransje som før ekstremt analog. For 10-15 år siden var det ingen, absolutt ingen som forutså denne utviklingen. Bilene ble trimmet av en møkkete mekaniker ved å skru på dingser i en motor, gjerne ved å bytte komponenter, men nå kan du få en kode ferdig sendt og installert på 5 minutter trådløst. Som gjør akkurat samme jobben ytelsesmessig.
Om 10 år så er det ikke sikkert i nærheten det samme tallet som i dag har egen bil. Bildeling vil helt sikkert bli mer vanlig etter hvert som bilene blir skjøvet ut fra byene. Autonomi blir også viktig, noe som software er essensiell for å få til å fungere. Klimakampen kommer til å gi endringer som vil svi for utrolig mange, men for å legge til det, glede mange som vil ha en grønnere verden. Endringer blir det.
Software er viktig, men ikke så mye. Selv Tesla innser dette og deler det de kan:
https://www.tesla.com/blog/all-our-pate ... belong-you
Men da blir det litt som Linux, gøy det, men bruker n\egentlig mange det her(altså brukere på FD)?
Oppdateringer kan selvsagt gjøres OTA, men de kan ikke bytte ut brikketett OTA. Hvilken versjon er Tesla på nå? 2.5? eller 3.1?
Om 10 år så tør jeg vedde en Pepsi Max på at flere vil eie en privatbil, ikke noe tyder på noe annet. Bildelig kan åpne opp for at flere som i dag ikke har bil, altså i store byer, kan få tilgang på bil, men det vil ikke redusere antallet som har privatbil.
Autonomi er vel nå på stadiet talestyring var for 20 år siden, det vil ta lang tid for at det vil fungere og faktisk bety noe for mange. Der det vil bety noe hadde det kanskje vært bedre bygge ut buss, tog og trikk.