Generelle nyheter rundt bil

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av rosmebraad »

Kompressor skrev: ons okt 26, 2022 4:06 pm Enig, jeg er ikke helt solgt på de nye EQ Mercedesene, mest pga cab-forward design som jeg ikke er så fan av.

En annen nyhet er BMW iX1, den kunne jeg fint hatt selv. Den får god score.
Samme her.
Hva med brytere? Man er jo 'vokst opp' med cruisekontroll over blinklyshendelen bla. Endel 'miks' nå, med el. rattjustering på rattstammen og ikke på døren. Cruisekonrollen var vekk, er den på knapper på rattet nå? 'Haptisk' på de setejusteringsknappene på døren.
Tidligere kunne man jo finne betjeningsorganene i blinde, nå må man lære seg på nytt.
Ikke minst: Er dagens like solide og holdbare som visse 123 og 124?

HUD var rimelig bra da. Selv om det nesten forsvant når man fikk solbriller på.

Forfun

Legg inn av Forfun »

HUD med polaroid er ubrukelig. JEg har byttet solbriller i bilen til uten polaroid. Ellers er designet til Mercedes ikke helt min stil. Såpestykker. Men smak og behag, mange som ikke liker grillen på BMW også, så vi får kjøpe hver våre biler.

Men av biler på markedet i dag er EQE klart andre valg. Tror det er en bil jeg kunne levd med, selv om den garantert er like kjedelig å kjøre som alle elbiler.

Foretrekker knapper, ikke skjerm. Usikker på om jeg er gammeldags eller har forstått brukervennlighet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: ons okt 26, 2022 9:18 pm
SirJames skrev: ons okt 26, 2022 3:23 pm Mye gubbepreg for tida.
Er ikke det selve sjelen til Mercedes? :lol:
Som tidligere eier av 8-9 Mercedeser velger jeg å svare No Comment på dette spørsmålet 8-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjenner meg ikke igjen i dette med HUD og solbriller, funker fint for meg.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

En skikkelig glad-nyhet for de av oss som liker VW sin ID-familie men som har irritert seg over den dårlige brukervennligheten til de trykk-følsomme knappene på rattet: VW re-introduserer konvensjonelle fysiske trykk-knapper:
https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-til ... per/235469

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: tor okt 27, 2022 12:18 am Kjenner meg ikke igjen i dette med HUD og solbriller, funker fint for meg.
Da har du nok ikke polariserte solbriller.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: tor okt 27, 2022 12:46 pm
SirJames skrev: tor okt 27, 2022 12:18 am Kjenner meg ikke igjen i dette med HUD og solbriller, funker fint for meg.
Da har du nok ikke polariserte solbriller.
Hehe, jo.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: tor okt 27, 2022 12:48 pm Hehe, jo.
Du har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.

Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.

Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: tor okt 27, 2022 1:07 pm
SirJames skrev: tor okt 27, 2022 12:48 pm Hehe, jo.
Du har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.

Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.

Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører :D
Tja, mulig jeg rister på hodet så mye over alle sinkene at det utjevner seg...

Bruker jo disse, og da har jeg ikke hatt noe problemer hittil;

https://www.tradeinn.com/runnerinn/en/o ... 36264107/p

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

SirJames skrev: tor okt 27, 2022 1:33 pm
Ribba skrev: tor okt 27, 2022 1:07 pm
SirJames skrev: tor okt 27, 2022 12:48 pm Hehe, jo.
Du har jo samme HUD som det jeg har i min bil, og min er ubrukelig med de polariserte brillene jeg har. Riktignok har jeg bare testet det med tre-fire sett polariserte solbriller, men alle sto til stryk. Eller mer riktig, ved bruk av alle sto HUD'en til stryk.

Så da må jo du ha motsatt polarisering på brillene dine kontra det som er vanligst blant solbriller.

Eventuelt så sitter du med hodet på skakk når du kjører :D
Tja, mulig jeg rister på hodet så mye over alle sinkene at det utjevner seg...

Bruker jo disse, og da har jeg ikke hatt noe problemer hittil;

https://www.tradeinn.com/runnerinn/en/o ... 36264107/p
Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tor okt 27, 2022 5:20 pm Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.
Hvordan fungere nå egentlig disse? Er dette bare glass som delvis hindrer horisontalt lys å komme igjennom glasset eller er det som på vanlige polariserte briller der det meste av horisontalt lys stoppes? Om så, hvordan ser man da bildet fra HUD'en? For bildet fra HUD med projektor, så er det jo fleste tilfeller horisontalt lys som reflekteres fra frontruten.

Så om man slipper igjennom horisontalt lys, hvor effektivt er det på å fjerne andre refleksjoner? Tross alt, fordelen med polariserte er jo å slippe uønskede refleksjoner.

Someone

Legg inn av Someone »

Nok en fordel med å bo på Østlandet.....her er det så lite refleksjoner at jeg ikke føler jeg trenger polariserte briller :p

Someone

Legg inn av Someone »


nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: fre okt 28, 2022 12:04 am
nometalhorse skrev: tor okt 27, 2022 5:20 pm Ja, du har valgt riktige solbriller for bruk i bil med HUD. Oakley Prizm Road eller Serengeti skal være ok. Ray Ban skal også ha modeller som takler dette.
Hvordan fungere nå egentlig disse? Er dette bare glass som delvis hindrer horisontalt lys å komme igjennom glasset eller er det som på vanlige polariserte briller der det meste av horisontalt lys stoppes? Om så, hvordan ser man da bildet fra HUD'en? For bildet fra HUD med projektor, så er det jo fleste tilfeller horisontalt lys som reflekteres fra frontruten.

Så om man slipper igjennom horisontalt lys, hvor effektivt er det på å fjerne andre refleksjoner? Tross alt, fordelen med polariserte er jo å slippe uønskede refleksjoner.
Uten å være ekspert på dette så tipper jeg filteret er vertikalt eller sirkel, men det gjør selvsagt brillen litt dårligere til å ta bort refleksjonene som en brille med horisontalt filter gjør. Det enkleste er kanskje å kjøpe en solbrille uten polarisering til bilen, eller å forsøke å endre tilt på HUD noe.

Her en artikkel som kanskje kan bidra med noe.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som det er slutt for Ford Fiesta kommende sommer, etter modellnavnet har vært i bruk siden 1976

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: tor okt 27, 2022 7:27 am En skikkelig glad-nyhet for de av oss som liker VW sin ID-familie men som har irritert seg over den dårlige brukervennligheten til de trykk-følsomme knappene på rattet: VW re-introduserer konvensjonelle fysiske trykk-knapper:
https://www.motor.no/aktuelt/vw-gar-til ... per/235469
Det var virkelig gode nyheter. Knappene i id 4 er bortimot ubrukelige sammenlignet med de jeg har i Golfen. Retretten viser at det ikke bare er meg som synes de er håpløse,

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: søn okt 30, 2022 7:16 am Ser ut som det er slutt for Ford Fiesta kommende sommer, etter modellnavnet har vært i bruk siden 1976
Kjipt...navnet var nesten på høyde med Seat Siesta

Someone

Legg inn av Someone »

Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt

https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: søn okt 30, 2022 9:13 pm Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt

https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.
Jeg var der lørdag, og kan skrive under på at det var mye folk 😅

Mye som var artig å se på - særlig de to Valkyriene var et høydepunkt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

burkar skrev: man okt 31, 2022 7:33 pm
Someone skrev: søn okt 30, 2022 9:13 pm Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt

https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708
Med 38.532 gjester innenfor portene på fredag og lørdag satte Oslo Motor Show igjen besøksrekord.
Jeg var der lørdag, og kan skrive under på at det var mye folk 😅

Mye som var artig å se på - særlig de to Valkyriene var et høydepunkt.
Elvis sin gamle BMW 507 må vel også gjort inntrykk, og må vel ha vært utstillingens dyreste hvis den ble lagt ut på auksjon?

burkar

Legg inn av burkar »

nometalhorse skrev: man okt 31, 2022 8:01 pm
burkar skrev: man okt 31, 2022 7:33 pm
Someone skrev: søn okt 30, 2022 9:13 pm Tydeligvis gode besøkstall på messa på Lillestrøm i helgen. Uten ha vært der selv, så er tydeligvis interessen der fortsatt

https://www.bilnorge.no/oslo-motor-show ... ow/3665708

Jeg var der lørdag, og kan skrive under på at det var mye folk 😅

Mye som var artig å se på - særlig de to Valkyriene var et høydepunkt.
Elvis sin gamle BMW 507 må vel også gjort inntrykk, og må vel ha vært utstillingens dyreste hvis den ble lagt ut på auksjon?
Ja, absolutt! I det hele tatt veldig mange flotte eldre biler, både eksotiske og det som var dagligdagse biler en gang i tiden. Også flere med interessante historier, som en Lancia som ble funnet i Drammenselva, og selvfølgelig Elvisbilen.

Fikk også tatt en prøvetur med en NIO ET7. En litt artig bil faktisk.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: man okt 31, 2022 9:16 pm Ja, absolutt! I det hele tatt veldig mange flotte eldre biler, både eksotiske og det som var dagligdagse biler en gang i tiden.
Jeg var der på en av de første utstillingene på Lillestrøm sammen med min yngste nevø. Blant de eldre bilene fant jeg en 1951 Chevrolet og 1956 Opel Kapitän. Det var de to første bilmodellene min far eide. Hadde dere så kule biler svarte 14-åringen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Bilene hoper seg opp i Drammen havn.
Axess Logistics skriver også at det nå må beregnes opp mot sju ekstra virkedager for å få bilene videre.

– Det som nå skjer i Drammen er synd, men absolutt ikke uventet. Disse logistikkproblemene har flere i bransjen dessverre bare ventet på. Etter at Axess kjøpte konkursboet til sin største konkurrent på vårparten i år, har de fått tilnærmet monopol, men de har også fått logistikkproblemer, sier Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i Bilnytt

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ge-nyheter

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: fre nov 11, 2022 2:23 pm Bilene hoper seg opp i Drammen havn.
Axess Logistics skriver også at det nå må beregnes opp mot sju ekstra virkedager for å få bilene videre.

– Det som nå skjer i Drammen er synd, men absolutt ikke uventet. Disse logistikkproblemene har flere i bransjen dessverre bare ventet på. Etter at Axess kjøpte konkursboet til sin største konkurrent på vårparten i år, har de fått tilnærmet monopol, men de har også fått logistikkproblemer, sier Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i Bilnytt

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ge-nyheter
Er dette spesifikt for Drammen eller gjelder det andre steder også?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: fre nov 11, 2022 7:21 pm
nometalhorse skrev: fre nov 11, 2022 2:23 pm Bilene hoper seg opp i Drammen havn.
Axess Logistics skriver også at det nå må beregnes opp mot sju ekstra virkedager for å få bilene videre.

– Det som nå skjer i Drammen er synd, men absolutt ikke uventet. Disse logistikkproblemene har flere i bransjen dessverre bare ventet på. Etter at Axess kjøpte konkursboet til sin største konkurrent på vårparten i år, har de fått tilnærmet monopol, men de har også fått logistikkproblemer, sier Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i Bilnytt

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... ge-nyheter
Er dette spesifikt for Drammen eller gjelder det andre steder også?
Tipper det er Drammen, men 7 av 10 biler ankommer der så det berører mange.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Bilselgerne sier de kan registrere bilene så lenge de har ankommet norsk jord (typisk Drammen havn).

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: man nov 14, 2022 5:17 am Bilselgerne sier de kan registrere bilene så lenge de har ankommet norsk jord (typisk Drammen havn).
Det kan de trolig, men da må også fremtidig eier tegne forsikring. Vegvesenet godtar ikke registrering før forsikringsselskap bekrefter ansvarsforsikring.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Var innom å tittet på webkameraene hos Drammen Havn, og jeg kan ikke huske å ha sett så mange biler der noen gang.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som neste Porsche Boxster (i 2025) blir elektrisk

https://www.bilnorge.no/718-boxster-mil ... he/4030792

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: tir nov 15, 2022 1:36 pm Ser ut som neste Porsche Boxster (i 2025) blir elektrisk

https://www.bilnorge.no/718-boxster-mil ... he/4030792
Fanatikere har jo i mange år varslet verdens undergang, som feks ved å gå med plakater i amerikanske storbyer.

Lite visste de at det første tegn på deres gjentagende profeti skulle dukke opp i bilverdenen.. 8-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»