Generelle nyheter rundt bil

Svar
Jan

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: tor nov 24, 2022 8:07 pm
Jan skrev: tor nov 24, 2022 7:24 pm
MacanT skrev: tor nov 24, 2022 1:03 pm Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge. Blir jo kjekt hvis man må stå i uendelige køer på Svinesund for å registrere kilometerstand inn og ut av landet for å slippe unna litt av galskapen :(

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.
Tipper de finner på en løsning med GPS i alle biler, evt bombrikke/ skiltavlesere i hytt og pine.
På moro sier man at der burde være et mekanisk kassaapparat i bilen, med pålegg om å sveive så det plinger, på avgiftenes vegne
Eller et taxameter, som vi allerede har i taxiene. Bare å koble til en bankterminal og dra kortet etter å ha avsluttet kjøreturen.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Jan skrev: tor nov 24, 2022 7:24 pm Tipper de finner på en løsning med GPS i alle biler, evt bombrikke/ skiltavlesere i hytt og pine.
Med første løsning, så er vel landet snart helt GPS-jammet?

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Ribba skrev: tor nov 24, 2022 11:12 pm Med første løsning, så er vel landet snart helt GPS-jammet?
Ja.


Jan

Legg inn av Jan »

Autobild.de har laget en oversikt over nye biler som lanseres i 2023. Mye interessant som kommer, også noen som ikke er så relevante for det norske markedet.
https://www.autobild.de/artikel/auto-ne ... 11007.html

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: tor nov 24, 2022 11:26 pm
Ribba skrev: tor nov 24, 2022 11:12 pm Med første løsning, så er vel landet snart helt GPS-jammet?
Ja.

Det kan jeg tenke meg. Var en kar her i byen som bodde langs traseen for luftambulansen når den fløy ut mot sør. Han hadde installert en slik jammer i håndtverkerbilen for at arbeidsgiver ikke skulle følge med på hvor han kjørte.
https://www.bt.no/nyheter/i/On5yyO/luft ... til-en-bil

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: fre nov 25, 2022 5:14 pm
Hollabaloo skrev: tor nov 24, 2022 11:26 pm
Ribba skrev: tor nov 24, 2022 11:12 pm Med første løsning, så er vel landet snart helt GPS-jammet?
Ja.

Det kan jeg tenke meg. Var en kar her i byen som bodde langs traseen for luftambulansen når den fløy ut mot sør. Han hadde installert en slik jammer i håndtverkerbilen for at arbeidsgiver ikke skulle følge med på hvor han kjørte.
https://www.bt.no/nyheter/i/On5yyO/luft ... til-en-bil

Én av nøklene til å miste gode ansatte er å drive detaljkontroll og kjefting.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Drivstoffpriser akkurat nå:

95 Oktan - 18,97
Diesel - 19,19

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

BMW påstår at deres 6. generasjon batterier som kommer med introduksjonen av "Neue Klasse" i 2025 vil ha 30% bedre rekkevidde, og koste 50% mindre enn dagens batterier. Produksjonen av de skal medføre 60% mindre CO2 utslipp, og batteriene vil være en integrert del av strukturen til bilen.

https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: fre des 02, 2022 10:35 pm BMW påstår at deres 6. generasjon batterier som kommer med introduksjonen av "Neue Klasse" i 2025 vil ha 30% bedre rekkevidde, og koste 50% mindre enn dagens batterier. Produksjonen av de skal medføre 60% mindre CO2 utslipp, og batteriene vil være en integrert del av strukturen til bilen.

https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/
Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: lør des 03, 2022 4:18 pm
nometalhorse skrev: fre des 02, 2022 10:35 pm BMW påstår at deres 6. generasjon batterier som kommer med introduksjonen av "Neue Klasse" i 2025 vil ha 30% bedre rekkevidde, og koste 50% mindre enn dagens batterier. Produksjonen av de skal medføre 60% mindre CO2 utslipp, og batteriene vil være en integrert del av strukturen til bilen.

https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/
Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.
Jepp, gå for noe sånt som BMW med det batteriet og lading på UnoX med 300 kW og kredittkort-sveip.
(Som alltid med forbehoød om at faststoffdrømmene blir virkelighet.)

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør des 03, 2022 4:18 pm Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?

Someone

Legg inn av Someone »

Hollabaloo skrev: lør des 03, 2022 10:07 pm
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?
Nå kan jo mye ha blitt forbedret på 4 år

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:43 am
Hollabaloo skrev: lør des 03, 2022 10:07 pm
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?
Nå kan jo mye ha blitt forbedret på 4 år
Det går fint allerede nå. I år kjørte jeg en europatur på 450 mil og en på 300 mil. Brukte ikke særlig mye mer tid enn når jeg kjørte turer med bensinbil.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:43 am Nå kan jo mye ha blitt forbedret på 4 år
Hvis det fortsetter som de siste årene så kommer vi til å se små inkrementelle forbedringer, men ingen "revolusjon" som fjerner alle de negative egenskapene ved batteribiler vs. fossil. For de fleste av oss så kan man leve med de negative egenskapene, men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.

SUV

Legg inn av SUV »

Hollabaloo skrev: lør des 03, 2022 10:07 pm
Iseran2770 skrev: lør des 03, 2022 4:18 pm Da kan kanskje 2026 være et aktuelt år for å gå over til batteribil. Innen den tid så slipper man kanskje å installere 17 forskjellige ap'er for å lade hvor som helst også.
Hvis du kjøper ny bil i 2026 så har du vel ikke noe valg, da blir det vel blytung batteribil med rekkevidde og ladeegenskaper som er uegnet for effektive europa-turer uansett hvilket merke du går for?
Bare å kjøpe varebil det, da er det ikke 2025, men 2035 som er året for tvangsovergang til elektrisk, Isera<n har vel kanskje ikke så veldig stort behov for bakseter heller antar jeg.
Selv har jeg varebil som lett vil klare 1000 km på en tank, så er det noen få minutter til dieselfylling og klar for 1000 km til.

SUV

Legg inn av SUV »

nometalhorse skrev: fre des 02, 2022 10:35 pm BMW påstår at deres 6. generasjon batterier som kommer med introduksjonen av "Neue Klasse" i 2025 vil ha 30% bedre rekkevidde, og koste 50% mindre enn dagens batterier. Produksjonen av de skal medføre 60% mindre CO2 utslipp, og batteriene vil være en integrert del av strukturen til bilen.

https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/
Løfter er en ting, mens virkeligheten kan være ganske annerledes når det gjelder batterier.

Selv var jeg litt skeptisk til batteriers holdbarhet og kostnader da jeg skulle kjøpe min forrige bil. Men god garanti på batteriene (som både er betryggende for å slippe utgifter og noe de neppe ville gitt om de hadde et dårlig produkt) og informasjon om at innen garantien var gått ut så ville batterier være både billigere og bedre gjorde at dette virket lovende. Men så viste det seg at den gode garantien ikke var fullt så god likevel og at prisen på batteriet er 129.000 kr mer enn de oppgav (7,5 ganger så høy). Når batteriet etter 7 år kan lade halvparten av brosjyreverdien så oser det ikke akkurat kvalitet og da frister det ikke så veldig å gå i samme fella igjen med flotte løfter om batteriers supre egenskaper.

Da er det mye bedre med forbrenningsmotor som fungerer bra uten noe tull.

Someone

Legg inn av Someone »

Mer hester til oppgraderte RS6 og RS7. Men samtidig toppfart over 300kmt på en av variantene. Men vekten er jo over 2 tonn

https://www.bilnorge.no/audi-rs6-rs7-sp ... ne/4032451

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: søn des 04, 2022 3:10 pm men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.
Det er ikke først og fremst de lange dagsetappene gjennom Tyskland som bekymrer meg mest. Det er verre når man sirkler rundt i veldig tynt befolkede områder i Nord-Italia der lokalbefolkningen kjører bensindrevet Panda.

Men hele elbil greiene er jo helt syk. Nå skal Lotus som kun produserer små sportsbiler komme med elbil. Og selvsagt skal det være en SUV. Det er jo helt galskap. Dersom det ikke skjer en batterirevolusjon er det mer aktuelt å velge liten rekkevidde fremfor 2,5 bruttotonn dødvekt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

nometalhorse skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet

Et stort (!) paradoks når en annen trend er (energi-)effektivitet. Man ser klart lavere energiforbruk i sedaner som Mod 3 og Ionic 6. 'Trenger plass'. Ja gjør man det eller trenger man kurs i å værr slank og å lære seg å pakke? (Jeg er dårlig på begge deler.)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: man des 05, 2022 10:03 pm
Hollabaloo skrev: søn des 04, 2022 3:10 pm men som du sikkert vet så har @Iseran2770 et noe uvanlig bruksmønster med flere langturer nedover Europa hvert år. Dagsetapper på 1000km+ kommer helt sikkert til å være mulig i 2026 (det er også mulig idag), men ta lengre tid enn vs. fossil p.g.a ladetid, og man har risiko for ladekø og potensielt begrensninger på hvor man kan kjøre p.g.a. hvor det er og ikke er satt opp hurtigladere. Så er spørsmålet hvilke kompromisser @Iseran2770 er villig til å leve med.
Det er ikke først og fremst de lange dagsetappene gjennom Tyskland som bekymrer meg mest. Det er verre når man sirkler rundt i veldig tynt befolkede områder i Nord-Italia der lokalbefolkningen kjører bensindrevet Panda.

Men hele elbil greiene er jo helt syk. Nå skal Lotus som kun produserer små sportsbiler komme med elbil. Og selvsagt skal det være en SUV. Det er jo helt galskap. Dersom det ikke skjer en batterirevolusjon er det mer aktuelt å velge liten rekkevidde fremfor 2,5 bruttotonn dødvekt.

Ser man på kjøreegenskaper og energieffektivitet er det vanvittig å gå fra små lettbiler til stor SUV.
For å nevne andre modeller er jo Miata et annet bord enn LandCruiser.
Vanvittig.

Someone

Legg inn av Someone »

De små SUVene har ikke spesielt god plass, så da blir det mer "sitte høyt" man sitter igjen med

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: fre des 09, 2022 8:28 am De små SUVene har ikke spesielt god plass, så da blir det mer "sitte høyt" man sitter igjen med
Det tror jeg stemmer godt, og er et argument jeg hører ganske ofte.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mangel på halvledere er fortsatt et kjempeproblem ser det ut til. VW-sjef: – Det er fullstendig kaos

VWs sitt kjempeanlegg i Wolfsburg kjører på halv maskin, og ting ser ikke bedre ut på kort sikt.

I noen tilfeller har leverandører kansellert bestillinger med én dags varsel, samtidig som prisen på halvledere har skutt i været med en økning på hele 800 (!) prosent.
– Det er absurde summer og en katastrofe for bransjen, sa Schäfer videre på en pressekonferanse forleden.

Dette forårsaker alvorlige forsinkelser i produksjonen og bidrar til at bilene ikke kan ferdigstilles.

Dermed tyder mye på at vi må belage oss på ventetid på mange nye biler framover også.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... endig-kaos?

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: tor des 08, 2022 7:12 pm
nometalhorse skrev: tor des 08, 2022 4:56 pm Vi har sett at trender for hva slags biltype folk kjøper skifter. Vi har vært med på at sedan bilene nærmest har blitt borte. De ble stort sett erstattet av stasjonsvogna. Når vi nå ser utviklingen for SUV siden 2000 så er det ikke tvil om hva folk nå vil ha.

SUV-andelen av bilsalget har gått fra 3 til over 60 prosent siden år 2000.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... t-pa-hodet

Et stort (!) paradoks når en annen trend er (energi-)effektivitet. Man ser klart lavere energiforbruk i sedaner som Mod 3 og Ionic 6. 'Trenger plass'. Ja gjør man det eller trenger man kurs i å værr slank og å lære seg å pakke?
Dette.

Har selv hatt barn og barnevogn etc, men alltid kjørt sedan. Barnevogner er faktisk sammenleggbare..

Så ser jeg folk pakker for en dag på kjøpesenteret med små barn, og fyller hele bagasjerommet i en stasjonsvogn. Jepp, det er jo viktig å ha med 3 skift, 5 tåteflasker, 30 bleier og ikke minst leker og pledd tilsvarende en middels barnehage.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

SirJames skrev: fre des 09, 2022 12:03 pm Har selv hatt barn og barnevogn etc, men alltid kjørt sedan. Barnevogner er faktisk sammenleggbare..
Barnevogner er sammenleggbare, men de forsvinner ikke av den grunn. Her er en helt vanlig Stokke Trailz med "liggedelen" som man bruker det første halvåret. Selv om jeg skulle tatt av hjulene hadde det ikke blitt mye plass igjen med denne bak i en sedan.


Bilde

henlie

Legg inn av henlie »

Helt enig, dette tar plass ja. Skal man på langtur med annen bagasje i tillegg er det jo mer enn trangt nok i en stasjonsvogn også. Når barna er større og klarer seg med en liten trillevogn er det uproblematisk med sedan.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Da foreslår jeg at rosmebraad setter i gang med kurset sitt 8-)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: fre des 09, 2022 2:28 pm Da foreslår jeg at rosmebraad setter i gang med kurset sitt 8-)
Første tips er de settene med vesker/kufferter som akkurat passer inn i bagasjerummet. Neste tips får være bæring av baby i sånn sjal, vognfritt.

(NB! Kun teori, jeg har ingen praktisk erfaring ned noen av delene.)

Someone

Legg inn av Someone »

Femte generasjon av Prius er den første som ikke er direkte stygg, men samtidig vil ikke den bli tatt inn i Norge

https://www.motor.no/bil/nye-toyota-pri ... rge/238294

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»