Generelle nyheter rundt bil

Svar
ulefos

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av ulefos »

i september måned var mer enn 3 av 4 nyregistrerte biler helelektriske, det ser ut til at politikerne ikke trenger tenke på at forhandlerne må slutte med nybilsalg av fossiler, de vil rett og slett ikke bli etterspurt. Interessant også at hver tredje nyregistrerte bil er levert av samme leverandør, hvordan skal det gå med Toyota, som i mange år sa at framtidens biler ikke ville være elektriske
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wOKb ... row45_pos1

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

ulefos skrev: lør okt 02, 2021 1:41 pm Hvordan skal det gå med Toyota, som i mange år sa at framtidens biler ikke ville være elektriske
Her stiller du spørsmål om hvordan det skal gå (fremtiden) med noen som som de sa (fortiden).. Tror det er greit vi spår i fremtiden med nåtiden. Toyota bZ4X er vel uten sidestykke den bilen det reklameres mest om som ikke er lansert ennå, så den sier kanskje litt om fremtidsplanene til Toyota.

Men, uansett så vil nok elbilsalget til Toyota utgjøre en mikroskopisk andel av deres bilsalg i nær fremtid. Verden består av så mye mer en navlebeskuende sosialister. Med fremtidig vekst i levestandard i fattige land så øker også etterspørselen av ICE-biler(les fossil om du ikke vet av ICE betyr). Jo elbilsalgen øker, men salget av ICE-biler øker mer i verden.

PS: Jeg rettet din h i hvordan til stor h i sitatet, så ditt innlegg ikke ser så slurvete ut.

ulefos

Legg inn av ulefos »

InternalExile skrev: lør okt 02, 2021 3:47 pm Her stiller du spørsmål om hvordan det skal gå (fremtiden) med noen som som de sa (fortiden).. Tror det er greit vi spår i fremtiden med nåtiden. Toyota bZ4X er vel uten sidestykke den bilen det reklameres mest om som ikke er lansert ennå, så den sier kanskje litt om fremtidsplanene til Toyota.
PS: Jeg rettet din h i hvordan til stor h i sitatet, så ditt innlegg ikke ser så slurvete ut.
jeg er kjent med at Toyota snudde fra hydrogen til el for en tid tilbake, gjennom de årene har de øvrige bilprodusenter for et langt forsprang, ikke minst Tesla ligger noen runder foran Toyota. At Toyota bruker enormt mye på reklame er velkjent, mon tro om Toytaeierne funderer på hvor stor andel av prisen på deres bil skyldes reklame, i den andre enden av skalaen er Tesla som ikke bruker ei krone

ulefos

Legg inn av ulefos »

InternalExile skrev: lør okt 02, 2021 3:47 pm PS: Jeg rettet din h i hvordan til stor h i sitatet, så ditt innlegg ikke ser så slurvete ut.
jeg konsentrerer meg om innhold så kan du pukke på form

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

ulefos skrev: lør okt 02, 2021 7:30 pm jeg er kjent med at Toyota snudde fra hydrogen til el for en tid tilbake, gjennom de årene har de øvrige bilprodusenter for et langt forsprang, ikke minst Tesla ligger noen runder foran Toyota. At Toyota bruker enormt mye på reklame er velkjent, mon tro om Toytaeierne funderer på hvor stor andel av prisen på deres bil skyldes reklame, i den andre enden av skalaen er Tesla som ikke bruker ei krone
Tror du undervurderer Toyota her. Dessuten har Toyota i alle år gjort det stort på å selge "helt ok" biler med høy driftssikkerhet, så om deres første rene batteribil ikke blir best i klassen er det ikke sikkert det er noe problem med tanke på salg.

Forøvrig imponerende at de holder på 2. plassen over mest solgte merke i Norge til nå i år uten å tilby en eneste ren batteribil.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Vi blir vel ikke overrasket over denne gjengen her lengre?

Oslos rødgrønne byråd vil at regjeringen gir klarsignal til at kommunen kan kreve at det skal tas betalt for parkering på både for kommunale og private arbeidsplasser og kjøpesentre.

Men de legger til følgende. – Privatpersoner skal ikke betale for å stå på egen eiendom.
Det skal vi sikkert bli veldig fornøyd med. :mrgreen:

Også fra budsjettet til de rød-grønne i Oslo.

Gjesteparkering i gul sone (soner med beboerparkering) i hovedstaden koster nå 209 kroner for et døgn.
I budsjettforslaget for Oslo er det foreslått en økning av parkeringsavgiften på 25 prosent. Takstøkningen vil gjelde for både fossilbiler og elbiler. Ny prislapp for nevnte parkering blir 261 kroner døgnet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... -parkering

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: søn okt 03, 2021 11:04 pm Vi blir vel ikke overrasket over denne gjengen her lengre?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... -parkering
Virker veldig gjennomtenkt.
– Hva skal det koste?

– Det har vi ikke drøftet.
- Hvordan skal p-avgiften kreves inn?

– Gjennomføring i praksis må ses nærmere på når forskriften utarbeides.
– Hvem skal ha inntektene?

– Det må regjeringen legge rammene for i selve forskriften,
Gratulerer med valget alle i Oslo, dere får bare håpe at bøndene(SP) kommer dere til unnsetning.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

InternalExile skrev: man okt 04, 2021 9:17 am Gratulerer med valget alle i Oslo, dere får bare håpe at bøndene(SP) kommer dere til unnsetning.
Det er ganske mørkt når et parti som hater EU, ulv og byer kan bli vår eneste redning.

Leste at det vurderes å flytte alle fergene fra Hjortnes og Vippetangen til Kongshavn for å bygge mengder med boliger på de to første stedene. Siden folk rømmer fra Oslo takket være det bilhatende byrådet trenger vi ikke flere boliger.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: man okt 04, 2021 5:30 pm Siden folk rømmer fra Oslo takket være det bilhatende byrådet trenger vi ikke flere boliger.
Ja snart er det tomt for folk innenfor ring 2, og boligprisene i kommunen er jo i fritt fall som alle vet... :P
Her er Oslo kommune sin artikkel om folkemengde og endringer for de siste årene, for de som er interessert i sånt:
https://www.oslo.kommune.no/statistikk/ ... nger/#gref

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Toyota skal komme med en crossover av Aygo som skal produseres i Tsjekkia. Nesten så man lurer på om designeren bak Nissan Juke har startet i Toyota....
https://europe.autonews.com/latest-laun ... eplacement

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: tir okt 05, 2021 6:55 pm Toyota skal komme med en crossover av Aygo som skal produseres i Tsjekkia. Nesten så man lurer på om designeren bak Nissan Juke har startet i Toyota....
https://europe.autonews.com/latest-laun ... eplacement
Desperate grep for å konkurrere i et marked dominert av Fiat Panda og Fiat 500. Fiat 500, gammel som det er, er jo fortsatt en nydelig bil. Lurer på hvor lenge den kan selge fortsatt med bare små designendringer.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Litt på siden, men siden de frakter biler: Høegh Autoliners har inngått en intensjonsavtale om å bestille det som vil blir verdens største biskip, men plass til 9100 biler

https://www.hoeghautoliners.com/news-an ... ss-vessels

burkar

Legg inn av burkar »

Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: ons okt 06, 2021 10:42 am
Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.
Det har ikke stoppet dem fra å kjøre veldig gunstige kampanjer siden da. Ellers så tas vel endel av et eventuelt tap av importør og nødvendigvis ikke bilbutikken?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: ons okt 06, 2021 10:42 am
Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Den var jo veldig gunstig å lease for 3-4 år siden, og nå tror jeg den er en liten hodepine for bruktbilsjefene til BMW-forhandlere rundt omkring. Bilia Skøyen har omtrent hele andre etasjen full av 225xe.
Bilia Skøyen har 26 stk. ute på Finn, og er en del av de til salgs rundt om i landet

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

FredPerry^2 skrev: lør aug 07, 2021 3:04 pm
nometalhorse skrev: lør aug 07, 2021 12:04 pm Fortsetter vi med Stellantis så sier de nå at fra 2027 skal Alfa Romeo kun levere helelektiske biler.

Til stor frustrasjon for mange i KARN, som tror at Alfa kan overleve på å kun selge gamle coupeér med bussomotor.
Nå påstår Alfa Romeo at de skal lansere en ny bil hvert år frem til 2026, men det virker som det er SUV som først og fremst "strømmer" ut.

Vi hade kunnat få se den nya modellen Tonale, mindre syskon till Stelvio, redan i år om den inte hade försenats. I april blev det klart att anledningen till förseningen beror på att Alfa Romeos nye vd Jean-Philippe Imparato ansåg att den helt enkelt var för dålig. Nu sägs det att Tonale blir först ut i den nya modelloffensiven med lansering i mars 2022 men det återstår att se.

Efter Tonale står ytterligare en suv på tur som kommer att bli den minsta i modellflottan. Exakt vilka ytterligare nya modeller det kan röra sig om är i nuläget oklart.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... till-2026/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mazda har i noen år vist at de tør å gå sine egne veier, og det fortsetter de faktisk med. De lanserer ny rwd plattform, en ny rekkesekser og wankel kommer tilbake i en hybrid.

The rear-drive platform will be first used on a pair of SUVs in European markets called CX-60 and CX-80, suggesting they will be more than just a replacement for the current CX-5, but new models with premium SUVs in their sights from BMW, Audi and Volvo. Of more interest to us, though, is the incoming replacement for the Mazda 6, which will be in the form of a sleek rear-wheel drive saloon and possibly a new estate, both benefiting from these new underpinnings.
https://www.evo.co.uk/mazda/22634/mazda ... ix-engines

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hvordan i all verden skal Mazda klare avgasskrav hvis de børster støv av wankelmotoren igjen? En av hemskoen der er jo hinsides forbruk, og jeg tviler på at de har funnet opp hjulet på nytt når det gjelder den teknologien. Drev aktivt og tittet på RX-8 for noen år siden, men jo mer jeg leste om motorene jo mindre fikk jeg lyst på den. Finnes knapt noen motorer av typen som bikker 100.000 km uten tap av kompresjon. Forbruket på dem var kanskje 100% høyere enn en konvensjonell motor opererer med. Meget skeptisk til den satsingen.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:57 am BMW har lansert sin nye 2-serie Active Tourer, en modell som solgte rimelig greit i Norge for noen år siden. Levering fra mars 22, og fra sommeren kommer den plug-in hybrid med 80 km rekkevidde på batteriet.
Bilde
Uff, den grillen.....

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: tor okt 07, 2021 11:59 pm Hvordan i all verden skal Mazda klare avgasskrav hvis de børster støv av wankelmotoren igjen? En av hemskoen der er jo hinsides forbruk, og jeg tviler på at de har funnet opp hjulet på nytt når det gjelder den teknologien. Drev aktivt og tittet på RX-8 for noen år siden, men jo mer jeg leste om motorene jo mindre fikk jeg lyst på den. Finnes knapt noen motorer av typen som bikker 100.000 km uten tap av kompresjon. Forbruket på dem var kanskje 100% høyere enn en konvensjonell motor opererer med. Meget skeptisk til den satsingen.
Nå skal jo ikke wankelen drive noe annet enn en generator, og vil derfor få et helt annet liv en en motor som skal drive en bil direkte. Jeg har så tiltro til Mazda at de nok har bedre kontroll på dette enn hva du har.

Someone

Legg inn av Someone »

Stopp og nye forsinkelser hos Skoda på grunn av halvledermangel

https://www.tu.no/artikler/skoda-sette ... ene/514097

Someone

Legg inn av Someone »

Polestar vurderer starte produsere biler ved Volvos fabrikker i Europa

https://www.tu.no/artikler/polestar-ons ... opa/514063

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det var mange tilbakekallinger i uke 39, og noen av de er alvorlige. Den for Twizy var fin...

https://dinside.dagbladet.no/motor/brem ... e/74380101

Audi e-tron (2019-2021) En dårlig sveis på bremseservoen kan få forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystem til å svikte.

Audi A3 og Q3 (2020-2021) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene.

Citroën C3, C4, DS3, DS4 (2009-2017) Gassgeneratoren som fyller kollisjonsputene foran, kan være defekt.

Citroën DS5 (2011-2017) Gassgeneratoren som fyller kollisjonsputene foran, kan være defekt.

Cupra Formentor (2020-2021) På grunn av en produksjonsfeil kan festet til sikkerhetsbeltene foran være for dårlige.

Hyundai Tucson (2020-2021) Sidekollisjonsputene løser ikke ut slik de skal.

Mercedes-Benz CLS, E-klasse, G-klasse, GLC, S-klasse, EQC (2020) Forbindelsen til sidekollisjons-sensoren kan være feil festet og løsne.

Mercedes-Benz EQV, Vito, V-klasse (2021) På grunn av en produksjonsfeil kan sidekollisjonsputene løse ut feil.

Porsche Cayenne S Diesel (2012-2017 De berørte bilene kan bryte de fastsatte grensene for utslipp.

Renault Twizy (2020) Når speedometeret viser at du kjører i 45 km/t, er hastigheten virkelig 80 km/t.

Skoda Superb (2019) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene helt.

VW Passat, Arteon (2019-2021) En bolt som fester forbindelsen mellom bremsepedalen og bremseservoen kan løsne og bilen miste bremsene helt.

Volvo S60, V60, V60 Cross Country, XC60 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

Volvo S90, V90. V90 Cross Country, XC90 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

Volvo XC40 (2020-2021) Bremsekraft-forsterkeren, ABS-bremser og antisladdsystemet kan kople ut.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ferrari har skaffet seg en uvenn som over tid har solgt sine gamle/klassiske Ferrari biler. Nå sist er det hans fantastiske 250 GTO som selges.

Etter at Ferrari sa nei takk til å ta om bord sønnen Lance som F1-fører, har det gått helt i svart for Lawrence Stroll. Han har jobbet med flere motefirma, og har drevet som Ferrari forhandler hjemme i Canada. Stroll og hans lojale investorgruppe tok raskt kontrollen over Aston Martin, og tok merket tilbake i Formel1 foran denne sesongen for å kjempe mot Ferrari.

Nå håper han å få i hvert fall 60 millioner dollar for sin 1962 Ferrari GTO. Da er det selvsagt flott å vise den frem på Villa d’Este-området hvor Concorso d’Eleganza Villa d’Este skal foregå denne helgen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mange har merket mangel på halvledere, og endel andre komponenter for bilindustrien. Nå truer enda en sak, og det er katastrofal mangel på magnesium. Kina står for ca 85% av all magnesium som brukes av bilindustrien.

En bred gruppe av europeiske metallprodusenter og industrielle forbrukere advarer mot katastrofale konsekvenser av mangel på magnesium fra Kina, går det frem av en melding fra bransjeorganisasjonen European Aluminium fredag.

Meldingen fra European Aluminium, Eurofer, ACEA, Eurometaux, industriAll, ECCA, ESTAL, IMA, EUWA, EuroAlliages, CLEPA og Metals Packaging Europe ber bransjeforeningene om tiltak mot «den overhengende risikoen for produksjonsstanser i hele Europa som følge av en kritisk mangel på tilførsel av magnesium fra Kina». Uten umiddelbare tiltak fra EU truer dette problemet, hvis det ikke blir løst, tusenvis av bedrifter over hele Europa, hele deres forsyningskjeder og millioner av jobber som er avhengige av dem», heter det i meldingen.

Lageret av magnesium i Tyskland og Europa skal være tomme i løpet av november hvis det ikke skjer noe på kort varsel. Får ikke bilindustrien magnesium så må produksjonen stoppe.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: søn okt 24, 2021 9:47 pm Mange har merket mangel på halvledere, og endel andre komponenter for bilindustrien. Nå truer enda en sak, og det er katastrofal mangel på magnesium. Kina står for ca 85% av all magnesium som brukes av bilindustrien.
Det der med mangel på magnesium er enda et eksempel på hvordan Europa har drite på draget ved å gjøre seg avhengig av Kina som leverandør.

Vi kunne utmerket fint produsert magnesium i Norge og andre europeiske land hadde det ikke vært for energipriser og CO2 avgifter. Kina har ingen slike problemer, de bare fyrer på med mer og mer kullkraft.

På halvledersiden ser det litt bedre ut, der er man i ferd med å flytte store deler av produksjonen tilbake til Europa.

https://theconversation.com/europe-is-r ... ram-154028

Two of Europe’s largest suppliers of semiconductor components have already moved a significant part of their production back to Europe: Infineon Technologies in Austria and Bosch in Germany. This was enabled by unprecedented levels of factory automation and advanced robotics that is known as the fourth industrial revolution. As the Osram experience shows, controlling the most important parts of your technology is often the secret to long-term survival.

https://techcrunch.com/2021/09/15/europ ... fMhh71AuPm

The goal will be to support the development of European “mega fabs” that are able to produce high volumes of the most advanced (towards 2nm and below) and energy-efficient semiconductors.

Someone

Legg inn av Someone »

Det er vel ikke umulig å starte opp igjen produksjon av magnesium i Europa/USA heller

Ellers ble dette flagget som et problem for over 10 år siden allerede....

Someone

Legg inn av Someone »

Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»