Generelle nyheter rundt bil

Svar
henlie

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av henlie »

Someone skrev: tir sep 13, 2022 11:28 am
Someone skrev: tir nov 02, 2021 10:06 am Giulietta navnet kommer tilbake, ved at Alfa Romeo skal basere sin modell gjennom samme plattform som kommende Peugeot 308 og DS4, blant annet

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55708
Peugeot har presentert mer rundt kommende elbilvarianten av 308, henholdvis E-308 og stasjonsvognen E-308SW. Sistnevte blir vel en av få skikkelig stasjonsvogner som ren elbil?

Kommer også mer frem rundt den nye drivlinjen som er en forbedring på den som PSA vel har puttet inn i "alle" elbilene i dag. Mer effekt og rekkevidde på +400km (WLTP)

https://www.bilnorge.no/e-308-e-308-sw- ... er/3173132
Synd det er litt kort rekkevidde.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Pagani har lansert sin siste supercar som nå heter Pagani Utopia. Det er en bil for de få, men de får også noe helt spesielt.

V8 på 864 HK og 1100Nm
Enten en 7 trinns automatisk manuell, eller en helt manuell girkasse med elektromekanisk diff.
Vekt 1280kg
Pris 2.170,000 Euros in USA før avgifter
Bare 99 biler er planlagt produsert, og alle er selvsagt bortbestilt.

https://www.pagani.com/pagani-utopia/
https://www.roadandtrack.com/news/a4116 ... ni-utopia/

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

29. september blir vi nok alle deleiere i Porsche igjennom oljefondet vårt.

Volkswagen har som mål å få en verdsettelse på mellom 70 og 75 milliarder euro når Porsche skal bli børsnotert i slutten av måneden. Ifølge Volkswagen skal det norske oljefondet sammen med oljefondene i Qatar og Abu Dhabi, samt fondselskapet T Rowe Price tegne preferanseaksjer for opp til 3,68 milliarder euro som hjørnesteinsinvestorer, i den øvre delen av verdsettelsen.

En morsom og typisk sak er at børsnoteringen omfatter 911 millioner Porsche-aksjer. Disse deles inn i 455,5 millioner preferanseaksjer og 455,5 millioner ordinære aksjer.

Someone

Legg inn av Someone »

nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 12:26 pm 29. september blir vi nok alle deleiere i Porsche igjennom oljefondet vårt.
Strengt tatt er vi jo alt det gjennon vårt litt over 1% eierandel i VAG ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Det er neppe en Renault Captur med Mitsubishilogo som kommer til å redde Mitsubishi sitt salg her i landet, eller Europa

https://www.bilnorge.no/asx-mitsubishi/ ... uv/3256913

SirJames

Legg inn av SirJames »

Stort gjesp fra Mitsubishi der, ja.

Someone

Legg inn av Someone »

Xpeng G9, ny stor 7 seters kina-SUV på vei....stygg den og

https://www.bilnorge.no/artikler-med-vi ... na/3256942

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Someone skrev: tor sep 22, 2022 10:24 pm Xpeng G9, ny stor 7 seters kina-SUV på vei....stygg den og

https://www.bilnorge.no/artikler-med-vi ... na/3256942
Den kommer sikkert å selge bra den også. Folk hadde nok ikke hatt noe imot å kjøpe russiske biler heller hvis de øynet en mulighet for å spare noen kroner.

henlie

Legg inn av henlie »

Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref

Someone

Legg inn av Someone »

henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
Skulle tro mindre motor burde bidra til lettere bil

henlie

Legg inn av henlie »

Someone skrev: fre sep 23, 2022 9:54 am
henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
Skulle tro mindre motor burde bidra til lettere bil
Ikke når du dytter inn et batteri i stedet...

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

henlie skrev: fre sep 23, 2022 12:22 pm
Someone skrev: fre sep 23, 2022 9:54 am
henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
Skulle tro mindre motor burde bidra til lettere bil
Ikke når du dytter inn et batteri i stedet...
Det er sant, men bommer de ikke med ca 100kg. Andre steder sier de at den er 300kg tyngre. Hos biltilsynet står en 2021 AMG C 63 S oppgitt med egenvekt på 1815 kg, og 1890kg med fører.
Den nye oppgis til 2111kg. MB sier batteriet i den veier 89kg.

henlie

Legg inn av henlie »

nometalhorse skrev: fre sep 23, 2022 12:40 pm
henlie skrev: fre sep 23, 2022 12:22 pm
Someone skrev: fre sep 23, 2022 9:54 am

Skulle tro mindre motor burde bidra til lettere bil
Ikke når du dytter inn et batteri i stedet...
Det er sant, men bommer de ikke med ca 100kg. Andre steder sier de at den er 300kg tyngre. Hos biltilsynet står en 2021 AMG C 63 S oppgitt med egenvekt på 1815 kg, og 1890kg med fører.
Den nye oppgis til 2111kg. MB sier batteriet i den veier 89kg.
Sjekket en 2017-modell som står på finn.no nå, og der står det 1.655 kg uten fører: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... er=PR55765 Det var da veldig stor forskjell til den 2021-modellen, selv om det skulle være forskjell på utstyr..

Edit: Fant en 2021 coupé med den vekten du nevner. Vet ikke hvorfor den veier så mye mer og mye mer enn stasjonsvognen. Mulig facelift veier noe mer, men fant en annen facelift som står oppgitt med 1.745 kg, men fortsatt mye.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: tor sep 22, 2022 10:24 pm Xpeng G9, ny stor 7 seters kina-SUV på vei....stygg den og

https://www.bilnorge.no/artikler-med-vi ... na/3256942
Fra artikkelen: "De første bilene er allerede på vei mot Norge."

Dæven, for en rekkevidde :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: fre sep 23, 2022 5:33 pm 680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(
Ble ikke imponert over han MB-representanten som deltok i Carwow. Det virket litt som han hadde gått samme skole som komiske Ali og mange av PR-folkene i Russland har gått. Når Mat påpeker at bilen er ubeskrivelig latterlig tung, så kontrerer han med at bilen har masse effekt. Når Mat påpeker at den fortsatt er latterlig tung, så svarer med at bilen har så veldig masse dreiemoment.

Så selv om han vet at den vekta dreper alt det som måtte finnes igjen av kjøreglede i en moderne sedan/stasjonsvogn, så prøver å fortsatt med tåpelige svar om at effekt og dreiemoment kompenserer for alt.

Nei, istedenfor å prøve å lage en bil som spiller på ICE-motorens styrker, så lager Mercedes en ICE-bil som er basert på prinsippene man må bruke for å kunne lage en "morsom" elbil. Altså hive på med masse effekt i et håp om få folk til å glemme hvor kjedelige bilene faktisk er. Så C63S skulle Mercedes bare først som sist ha latt være en elbil fra starten av.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: fre sep 23, 2022 5:44 pm
SirJames skrev: fre sep 23, 2022 5:33 pm 680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(
Ble ikke imponert over han MB-representanten som deltok i Carwow. Det virket litt som han hadde gått samme skole som komiske Ali og mange av PR-folkene i Russland har gått. Når Mat påpeker at bilen er ubeskrivelig latterlig tung, så kontrerer han med at bilen har masse effekt. Når Mat påpeker at den fortsatt er latterlig tung, så svarer med at bilen har så veldig masse dreiemoment.

Så selv om han vet at den vekta dreper alt det som måtte finnes igjen av kjøreglede i en moderne sedan/stasjonsvogn, så prøver å fortsatt med tåpelige svar om at effekt og dreiemoment kompenserer for alt.
Hehe, la merke til det samme, han opptrådte tidvis som en diplomat/politiker som prøvde å fokusere på alt annet enn å svare på det opprinnelige spørsmålet. Det samme så man da han ble konfrontert med to eksosutløp fra ett eksosrør..

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det er ingen grunn til å synes synd på de som importerer bil til Norge, og mange av forhandlerne har også godt med penger til mer enn salt på maten. Ting tyder vel på at avansene er/har vært i overkant gode.

Møller-eiernes formue har økt til hele 27 milliarder kroner. Mens en privat bilimportør øker formuen med hele 45 %, er hele fire Ford-forhandlere med på Kapitals ferske liste over Norges 400 rikeste.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showA ... leID=11034

henlie

Legg inn av henlie »

SirJames skrev: fre sep 23, 2022 6:12 pm
Ribba skrev: fre sep 23, 2022 5:44 pm
SirJames skrev: fre sep 23, 2022 5:33 pm 680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(
Ble ikke imponert over han MB-representanten som deltok i Carwow. Det virket litt som han hadde gått samme skole som komiske Ali og mange av PR-folkene i Russland har gått. Når Mat påpeker at bilen er ubeskrivelig latterlig tung, så kontrerer han med at bilen har masse effekt. Når Mat påpeker at den fortsatt er latterlig tung, så svarer med at bilen har så veldig masse dreiemoment.

Så selv om han vet at den vekta dreper alt det som måtte finnes igjen av kjøreglede i en moderne sedan/stasjonsvogn, så prøver å fortsatt med tåpelige svar om at effekt og dreiemoment kompenserer for alt.
Hehe, la merke til det samme, han opptrådte tidvis som en diplomat/politiker som prøvde å fokusere på alt annet enn å svare på det opprinnelige spørsmålet. Det samme så man da han ble konfrontert med to eksosutløp fra ett eksosrør..
Haha, måtte le da han gjentok det med eksosrørene og helt tydelig "ertet" den altfor korrekte utsendte fra MB :D

henlie

Legg inn av henlie »

SirJames skrev: fre sep 23, 2022 5:33 pm
henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(
La ikke merke til ettermonterte ipads, det ser jo likt ut som på andre nye biler? Men satt i en ny C-klasse i dag, ble ikke overimponert. Ser bra ut, men litt mye plast og harde overflater. Når en 300de sedan tydeligvis uten problemer kommer på godt over 800' så blir det dyrt.. En E220d All Terrain med "kampanjepris" på 990'.. Da sparte man visstnok over 150'.. Syntes 990' var mye å gi for min, men nå føler jeg at det var et veldig godt kjøp 😄

SirJames

Legg inn av SirJames »

henlie skrev: lør sep 24, 2022 8:58 pm
SirJames skrev: fre sep 23, 2022 5:33 pm
henlie skrev: fre sep 23, 2022 9:42 am Nye C63 ble vist her om dagen. Selvsagt triste saker med overgang fra 8 til 4 sylindre og en solid vektøkning på ca 400 kg til over 2,1 tonn... Tror forrige modell vil holde seg svært godt i pris på sikt.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c ... -date#gref
680 HK er jo solide tall, men bilen er som nevnt tung. 0-100 på 3,4 sek er uansett temmelig imponerende.

Trekk for kjedelige baklykter, samt det faktum at man fortsatt surrer med "ettermonterte" Ipads i disse bilene :(
La ikke merke til ettermonterte ipads, det ser jo likt ut som på andre nye biler? Men satt i en ny C-klasse i dag, ble ikke overimponert. Ser bra ut, men litt mye plast og harde overflater. Når en 300de sedan tydeligvis uten problemer kommer på godt over 800' så blir det dyrt.. En E220d All Terrain med "kampanjepris" på 990'.. Da sparte man visstnok over 150'.. Syntes 990' var mye å gi for min, men nå føler jeg at det var et veldig godt kjøp 😄
Stive priser, ja, jeg hadde heller ikke gitt 800 høvdinger for en C-klasse.

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som EU skal forsøke rydde opp i lade-app jungelen, slik at det skal kunne gå an med en app på alle ladestsjoner

https://www.nettavisen.no/okonomi/eu-se ... -95-670422

MentalM

Legg inn av MentalM »

BYD presenterer europeiske priser på Han og Atto 3 idag. "Event" kl 11 norsk tid

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er BMW XM offisiell:
Bilde

Bilde

Bilde

Samme størrelse som BMW X/, men med er noe mer radikalt designspråk. pris fra 2,1 million.

SirJames

Legg inn av SirJames »


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

MentalM skrev: ons sep 28, 2022 9:37 am BYD presenterer europeiske priser på Han og Atto 3 idag. "Event" kl 11 norsk tid
BYD er vel også kinagreier, er det ikke?

MentalM

Legg inn av MentalM »

MacanT skrev: ons sep 28, 2022 3:58 pm
MentalM skrev: ons sep 28, 2022 9:37 am BYD presenterer europeiske priser på Han og Atto 3 idag. "Event" kl 11 norsk tid
BYD er vel også kinagreier, er det ikke?
Riktig

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

MentalM skrev: ons sep 28, 2022 4:40 pm
MacanT skrev: ons sep 28, 2022 3:58 pm
MentalM skrev: ons sep 28, 2022 9:37 am BYD presenterer europeiske priser på Han og Atto 3 idag. "Event" kl 11 norsk tid
BYD er vel også kinagreier, er det ikke?
Riktig
Da glemmer vi den :D

MentalM

Legg inn av MentalM »

MacanT skrev: ons sep 28, 2022 4:46 pm Da glemmer vi den :D
Stor sannsynlighet for at det blir en BYD Atto 3 på meg og samboeren.

Står mellom den, MG ZS EV og KIA Niro.

Får bare så uendelig mye mer bil for pengene med BYD og MG...

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

MentalM skrev: ons sep 28, 2022 4:49 pm
MacanT skrev: ons sep 28, 2022 4:46 pm Da glemmer vi den :D
Stor sannsynlighet for at det blir en BYD Atto 3 på meg og samboeren.

Står mellom den, MG ZS EV og KIA Niro.

Får bare så uendelig mye mer bil for pengene med BYD og MG...
Flott, kinesisk industri takker og bukker ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»