Timelønn på over 7000 kroner..

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Timelønn på over 7000 kroner..

Legg inn av Guttorm123 »

Politiker fikk 117.000 kr for å ansette ny sjef:

Brukte 16 møter på å ansette ny fylkesdirektør i Buskerud. – Timelønn på 7000 kroner for en folkevalgt er sykt, sier stortingspolitiker.

– Ja, jeg synes at det er forferdelig mye. Det er veldig, veldig mye, sier Tore Opdal Hansen, som er nestleder i Høyres fylkestingsgruppe i Viken.

Opdal Hansen avviser at penger har vært noe motiv.

– Vi har ikke hatt godtgjøring i tankene i hele tatt. Det vi har tenkt på har vært å gjøre en god og grundig jobb, sier han.

Av en oversikt som NRK har fått fra Viken fylkeskommune går det fram at over halvparten av møtene var videomøter, og var satt opp med en lengde på én time.

Kanskje ikke så rart at det blir en del møter, når en har slik betaling.

https://www.nrk.no/osloogviken/politike ... 1.16110927

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Det må være mulig å få endret møtegodtgjørelsen slik at politikerne ikke får samme sats for et halvtimes videomøte som for et heldagsmøte. Disse summene er jo helt vanvittige og skjønner ikke hvordan disse politikerne klarer å motta sånne summer uten å føle et snev av skam.

Når det er sagt tviler jeg på at timelønn på 7000 er helt riktig. Normalt vil jo slike møter kreve for- og etterarbeid og tiden man bruker på det bør regnes inn i timelønnen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: tir sep 27, 2022 9:21 am Det må være mulig å få endret møtegodtgjørelsen slik at politikerne ikke får samme sats for et halvtimes videomøte som for et heldagsmøte. Disse summene er jo helt vanvittige og skjønner ikke hvordan disse politikerne klarer å motta sånne summer uten å føle et snev av skam.

Når det er sagt tviler jeg på at timelønn på 7000 er helt riktig. Normalt vil jo slike møter kreve for- og etterarbeid og tiden man bruker på det bør regnes inn i timelønnen.
Møtesatsen er vel heller satt med tanke på lengre enn 1 times lange møter? Og inkluderer som du sier sikkert også for- og etterarbeid.

William_S

Legg inn av William_S »

Nå er nok overskriften noe misvisende, det er jo antagelig lagt opp til at møtene varer lenger enn en time. Det å finne ny fylkesdirektør er jo en omfattende ansettelse, vedkommende blir jo da øverste administrative sjef i et fylke. Da må man bruke tid og krefter på å finne den rette personen. Uansett så synes jeg det er bortkasta penger å splitte opp fylker som allerede er sammenslått selv om ingen egentlig ønsket den konstrulsjonen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

William_S skrev: tir sep 27, 2022 10:45 am Nå er nok overskriften noe misvisende, det er jo antagelig lagt opp til at møtene varer lenger enn en time. Det å finne ny fylkesdirektør er jo en omfattende ansettelse, vedkommende blir jo da øverste administrative sjef i et fylke. Da må man bruke tid og krefter på å finne den rette personen. Uansett så synes jeg det er bortkasta penger å splitte opp fylker som allerede er sammenslått selv om ingen egentlig ønsket den konstrulsjonen.
Ja, noen av møtene var i hvert fall planlagt å vare mer enn en time. Likevel må det være lov å si at dette er i overkant bra betaling:


2. juni: 1000-1100: Felles oppstartsmøte med Ak. og Østf. (teams)

16. juni: 0930 -1130 Oppstartsmøte AU Buskerud (Drammen)

27. juni: 0800 - 0900 Planleggingsmøte AU Buskerud (teams)

12. aug: 0930 - 1130 Gjennomgang search-kandidater (teams)

18. aug: 1400 - 2000 Kartleggingssamtaler med 4 kandidater (Oslo)

19. aug: 1230 - 1700 Kartleggingssamtaler med 4 kandidater (Oslo)

21. aug: 1900 - 2000 Planleggingsmøte for videre prosess (teams)

24. aug: 1700 – 1830 Forberedelse til møter med kandidater (teams)

26. aug: 0830 - 1800 Intervjuer med 2 kandidater (Oslo)

29. aug: 1700 - 2000 Intervjuer med 2 kandidater (Oslo)

06. sept: 1200 - 1900 2. gangs intervjuer med 3 kandidater (Oslo)

07. sept: 0800 - 1000 Oppsummeringsmøte (teams)

08. sept: 1600 - 1700 Ekstraordinært møte (teams)

09. sept: 1100 - 1300 Gjennomgang etter referansesjekk (teams)

09. sept: 1545 - 1630 Status etter referansesjekk (teams)

11. sept: 1300 - 1400 Gjennomgang av betingelser (teams)

12. sept: 1530 -1630 Innhold politisk sak mm (teams)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

tartaglia2 skrev: tir sep 27, 2022 9:21 am Det må være mulig å få endret møtegodtgjørelsen slik at politikerne ikke får samme sats for et halvtimes videomøte som for et heldagsmøte. Disse summene er jo helt vanvittige og skjønner ikke hvordan disse politikerne klarer å motta sånne summer uten å føle et snev av skam.

Når det er sagt tviler jeg på at timelønn på 7000 er helt riktig. Normalt vil jo slike møter kreve for- og etterarbeid og tiden man bruker på det bør regnes inn i timelønnen.
Det er vel kanskje nærliggende å tro at en del av denne planleggingen foregår i den ordinære arbeidstiden. Slik er det nå andre steder.., også på min arbeidsplass.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Guttorm123 skrev: tir sep 27, 2022 11:44 am
tartaglia2 skrev: tir sep 27, 2022 9:21 am Det må være mulig å få endret møtegodtgjørelsen slik at politikerne ikke får samme sats for et halvtimes videomøte som for et heldagsmøte. Disse summene er jo helt vanvittige og skjønner ikke hvordan disse politikerne klarer å motta sånne summer uten å føle et snev av skam.

Når det er sagt tviler jeg på at timelønn på 7000 er helt riktig. Normalt vil jo slike møter kreve for- og etterarbeid og tiden man bruker på det bør regnes inn i timelønnen.
Det er vel kanskje nærliggende å tro at en del av denne planleggingen foregår i den ordinære arbeidstiden. Slik er det nå andre steder.., også på min arbeidsplass.
Vanskelig å sammenligne dette med en ordinær arbeidssplass. Jeg kjenner hvertfall ikke til noen arbeidsplasser som betaler møtegodtgjørelse for teamsmøter i vanlig arbeidsstid.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

tartaglia2 skrev: tir sep 27, 2022 12:02 pm

Vanskelig å sammenligne dette med en ordinær arbeidssplass. Jeg kjenner hvertfall ikke til noen arbeidsplasser som betaler møtegodtgjørelse for teamsmøter i vanlig arbeidsstid.
Planleggingen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Guttorm123 skrev: tir sep 27, 2022 12:18 pm
tartaglia2 skrev: tir sep 27, 2022 12:02 pm

Vanskelig å sammenligne dette med en ordinær arbeidssplass. Jeg kjenner hvertfall ikke til noen arbeidsplasser som betaler møtegodtgjørelse for teamsmøter i vanlig arbeidsstid.
Planleggingen.
Jeg tenkte på dette mer generelt. Om det er slik at noen av disse er fulltidspolitikere burde de ikke hatt møtegodtgjørelse i det hele tatt. Hvis de ikke er fulltidspolitikere burde de hvertfall ikke tatt for- og etterarbeid i vanlig arbeidstid.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Guttorm123 skrev: tir sep 27, 2022 9:14 am

Opdal Hansen avviser at penger har vært noe motiv.

– Vi har ikke hatt godtgjøring i tankene i hele tatt.
Supertroverdig av griskingen.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Systemet er blitt fullstendig korrumpert.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Braut tjener ca 60.000 kr pr time. 24 timer i døgnet. 7 dager i uka. Så vet dere det.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Det var altså politiker man skulle blitt.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Og denne godtgjøringen kommer i tillegg til fastlønn for samme tiden regner jeg med?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»