NRK staser på «Sophie og Fetisha»

Svar
vadefugl

Re: NRK staser på «Sophie og Fetisha»

Legg inn av vadefugl »

Kunne ikke damene heller ha med en pose fra polet med noen flasker i, på bildet? Hadde de turt det mon tro

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Kringkastingsrådets mest innklagede saker
Hijab-saken i «Faten tar valget» (2017) - rund 6000 klager.
Jimmie Åkesson i «Skavlan» (2015) - rundt 3600 klager.
Sophie Elises Instagram-innlegg (2023) - rundt 1600 (og økende) klager.
Stemmeproblemer i Melodi Grand Prix (2020) - rundt 960 klager.
Nyhetsdekningen av Acer-saken (2020 og 2021) - 870 klager.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Solvgutt1 skrev: ons feb 15, 2023 2:08 pm
Ljot skrev: ons feb 15, 2023 2:03 pm
Solvgutt1 skrev: ons feb 15, 2023 1:23 pm
Du er foresatt, men tror at barn kun får sine verdier, holdninger og virkelighetsoppfatning fra foreldrene sine?
Nei, det tror jeg ikke. Jeg er nok ikke den skarpeste gaffelen i verktøyskuffen men jeg velger å tro at jeg ikke er helt idiot. Og det er ikke du heller. Du kan bedre enn dette. Uansett er det nok ikke fra NRK de unge blir utsatt for det verste presset og de verste påvirkningene. Så kan man selvsagt mene mye om NRK og hvordan de forvalter midler fellesskapet har tildelt de. Men det har ikke jeg ment noe om hittil.
NRK og de andre etablerte mediene er med på å gi disse søppel-influenserne en plattform og arena til å bygge opp merkevaren sin og gjøre det mer lukrativt å bli søppel-influenser. De er dermed en del av problemet. At de i tillegg gir dem heder og ære for sine "forretninger" gjør det bare enda verre.

Norge er jo et land som er rimelig restriktive på skadelig kommersiell virksomhet rettet mot barn og unge. Det er forbudt med reklame rettet mot barn, det er forbudt med alkoholreklame, forbudt med tobakksreklame og forbudt med gamblingreklame. Å selge kroppskomplekser til unge jenter er derimot innafor og til og med applaudert.
Her er vi ganske enig. Men hovedpoenget mitt innledningsvis var at disse femtenhundre klagerne som bidrar til dagesvis med medieeksponering av en fnaskesak som innledningsvis levde en halvtime på en SoMe-kanal også er med på å gi disse menneskene en oppmerksomhet de ut fra meritter strengt tatt ikke fortjener.

Forøvrig kommer vi nok aldri dit at våre unge helt kan beskyttes for dårlig påvirkning. Ungdom trenger å provosere og tro at de sprenger grenser. Akkurat som vi gjorde en gang. De vil oppsøke grumset og mørket. De trenger det. Det er en illusjon å tro at vi kan forme verden rundt oss til et sted hvor ungdommen er fornøyd med Helsesista og andre sunne forbilder.

Det vi kan gjøre på veien er å gi de en solid plattform og en evne til kritisk tenkning. Der tror jeg vi har større sjanse til å lykkes og derfor mener jeg det er viktigere å kanalisere energi inn dit enn til å kjefte på kommersielle aktører som ikke bryr seg et sekund likevel. Det man også kan gjøre, som har fungert greit hittil i vår husholdning, er å velge vekk lineær-TV. Da unngår man mye av dette daglige vegeterende konsumet som bare skjer uten at konsumenten merker det.

Til slutt vil det som regel gå bra med de unge. Helt uavhengig av Sophie Elise, som snart går ut på dato likevel.

dani07

Legg inn av dani07 »

Nei Choi, det er ikke kansellering.
Ingen bryr seg om SE tjener penger på selvbruning, bøker, solbriller eller godteri.

Det mange av oss har et problem med, er at statskanalen gir henne en platform, og sier at de gjør det for å nå jenter i 15-30 års alderen. Det var helt håpløst og sjokkerende når de annonserte dette, og det som har skjedd med SE de siste 3-4 ukene, med sin stadig utagerende livsstil i etterkant av "rehaben" sin styrker bare hvor latterlig dårlig avgjørelse det var.

Og når dette kokainbildet kommer, så understreker det bare hvor enormt på bærtur NRK er. Det er ingen sammenheng mellom SE og det publikumet de ønsker å nå. Det er så fjernt fra hverandre som det er mulig å være.

At NRK lar SE holde liv i en podcast som er på sitt 3-4 forsøk, som har blitt lagt ned hver gang, og som ikke er treffende for noe av samfunnsoppdraget til NRK, det er det vi reagerer på.

Og ja, det betyr at vi vil ha SE bort fra NRK. Men at hun ikke er på NRK er ikke det samme som at hun er kansellert. Hun vil nok fortsatt tjene sine millioner, og podcasten kan leve sitt eget liv borte fra NRK.

EverLast

Legg inn av EverLast »

Provoserende å se jenter/damer som fyller opp med silikon og spiller på SEX får så mye -makt- i medier. Usikre tenåringsjenter, og kåte menn i alle aldre, ser opp til disse og trykker på lenkene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Kunne ikke brydd meg mindre.

Men all denne klagingen, hvor mange har klaget på at NRK ansetter flykaprere som satte menneskers liv i fare, videre serievoldteksforbrytere og såkalte artister som er skruppelløse voldsmenn? Flere av sistnevnte sorten.
Og dette er bare toppen av isfjellet kriminelle som NRK har lagt sin elsk på i årenes løp for våre lisens -og skattepenger.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

EverLast skrev: ons feb 15, 2023 5:03 pm Provoserende å se jenter/damer som fyller opp med silikon og spiller på SEX får så mye -makt- i medier. Usikre tenåringsjenter, og kåte menn i alle aldre, ser opp til disse og trykker på lenkene.
Jeg får si meg enig. Men når det gjelder utseende og bruk av det så ligger det innebygd i oss mennesker å vise oss frem. Alle vi har faktisk et image som vi bevisst eller ubevisst viser frem til andre. Og noen lever godt av det at andre er interessert i den kroppen man har. Har man ikke det ytre fra naturen sin side så opererer en kroppen sin for å få det. Og får gjerne tilhengere som forguder personen pluss kritikkere som rynker på nesa, og som ønsker at alle skal leve med den kroppen man er født med. Og jeg er nærmest hundre prosent sikker på at posen med innholdet var planlagt fra første stund. Hun og andre influencere lever av oppmerksomheten som slike stunt i media. Akkurat som Kardashian legger inn fotografier som er enkelt å se at bildene er blitt redigert

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provoserte over dette uskyldige bildet av to glade jenter. Folk har for mye fritid når de bruker tid og ressurser på å sende inn klager til Nrk osv. Har jo dessuten ingenting med Nrk å gjøre uansett. Dette var vel et bilde fra deres egen fritid.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

JauKaninen skrev: ons feb 15, 2023 2:41 pm 1645 klager til nå. Faten (6000) og Skavlan (3600) kan få konkurranse?

Det er bare noen få ganger i året at NRK mottar 100 klager eller mer på en sak, forøvrig.
Over 2000 nå melder NRK. :)

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kul_Djevel skrev: ons feb 15, 2023 6:23 pm Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provoserte over dette uskyldige bildet av to glade jenter. Folk har for mye fritid når de bruker tid og ressurser på å sende inn klager til Nrk osv. Har jo dessuten ingenting med Nrk å gjøre uansett. Dette var vel et bilde fra deres egen fritid.
Antonsen og Hulsker hadde også fri da det ble bråk. Det er vel "forbilde" delen det går på. Jeg har aldri helt skjønt greia. Det var ganske mange av oss som vokste opp på 80 tallet med Maradona som vårt store fotballforbilde, jeg tror de færreste av oss ble inspirert til å joine mafiaen, skyte på journalister og banke kona. Hele "but won't somebody think of the children" greia er ganske undervurderende.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Everenga skrev: tor feb 16, 2023 9:45 am

Antonsen og Hulsker hadde også fri da det ble bråk.
Hulsker var jo på jobbfest. Og så er det jo generelt både forskjell på oppførsel som direkte skader andre og oppførsel som eventuelt bare direkte skader seg selv. Og om man er redd for promotering, så har jo reaksjonen på bildet gjort mye mer for det enn den selfien hadde gjort om ingen hadde brydd seg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Stuntet har ihvertfall virket akkurat slik sofie planla. Nå er alle nettaviser tapetsert med det plagsomme trynet hennes.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Beste måten å få fred på fra hu er jo rett og slett å la være å trykke på alle disse artiklene om henne: få klikk = mindre penger inn = mindre interesse fra media for å skrive om henne.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

bigwin skrev: tor feb 16, 2023 10:15 am Beste måten å få fred på fra hu er jo rett og slett å la være å trykke på alle disse artiklene om henne: få klikk = mindre penger inn = mindre interesse fra media for å skrive om henne.
Dessverre er jo det også en av hovedsakene i NRKs sendinger...

..dessuten bør jo det være en diskusjon om fenomenet, ikke personen som sådan, personen interesserer meg ikke - men det er et viktig fenomen i samfunnet. Dessverre.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

"De tre nevnte episodene har henholdsvis titlene:

«Dickpicmosaikk: Ranet av one-night stand, prisnominasjon, sølibat 2.0 og lyden av slapp pikk»
«Våryr angst og stygge gutter: Sophies sølibat er over, Fetisha har blitt rundpult, og livet peaker»
«Sex og sølibat. Begge er single samtidig for første gang! Opptelling av sexpartnere, superlike-fail og ny selvtillit»"


Hadde to menn som pushet 30 kommet unna med dette, om de skulle trekke 15-åringe gutter til statskanalen? Lyden av slapp fitte, preike om stygge jenter, opptelling av sexpartnere...

Er ingen moralist, men dobbeltmoralen, angående hva menn og kvinner har lov til, har alltid irritert meg.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Patetiske VG har laget video: Derfor får du ikke vite navnet! Haha, er vel svært få i dette landet som ikke vet hvem dette utskuddet er nå!

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

JauKaninen skrev: ons feb 15, 2023 2:53 pm Kringkastingsrådets mest innklagede saker
Hijab-saken i «Faten tar valget» (2017) - rund 6000 klager.
Jimmie Åkesson i «Skavlan» (2015) - rundt 3600 klager.
Sophie Elises Instagram-innlegg (2023) - rundt 1600 (og økende) klager.
Stemmeproblemer i Melodi Grand Prix (2020) - rundt 960 klager.
Nyhetsdekningen av Acer-saken (2020 og 2021) - 870 klager.
Den lista der sier en del om hva som er galt med samfunnet. Den viktigste saken fikk minst klager. Men det er jo strategien. Holde folk opptatt med uviktige ting så de viktige tingene passerer.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Anders Magnus tør, der ingen andre tør!

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-920450

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sulfat skrev: tor feb 16, 2023 5:02 pm "De tre nevnte episodene har henholdsvis titlene:

«Dickpicmosaikk: Ranet av one-night stand, prisnominasjon, sølibat 2.0 og lyden av slapp pikk»
«Våryr angst og stygge gutter: Sophies sølibat er over, Fetisha har blitt rundpult, og livet peaker»
«Sex og sølibat. Begge er single samtidig for første gang! Opptelling av sexpartnere, superlike-fail og ny selvtillit»"


Hadde to menn som pushet 30 kommet unna med dette, om de skulle trekke 15-åringe gutter til statskanalen? Lyden av slapp fitte, preike om stygge jenter, opptelling av sexpartnere...

Er ingen moralist, men dobbeltmoralen, angående hva menn og kvinner har lov til, har alltid irritert meg.
NRK legger altså opp til generell hetsing av "stygge gutter" med statskringkastingens godkjennelse ! Samtidig var det voldsomme bruduljer når noen antydet at det var den forferdeligste ting å si at en mer eller mindre kjent stand-up-kompier er stygg - på et anonymt forum....

Ironien er ganske klar.

Ellers er jeg egentlig ganske lei av utsagn som "hadde en jente gjort det samme " - "fordi han er mann" osv osv - det er jo greit på påpeke hvis man mener at kvinner og menn er hel like på alle livets områder. Det er jo det likestillingen - feministene - og de mest standhaftige ønsker å lære oss. Men alle skjønner jo at det aldri blir helt likhet - i alle fall ikke i løpet av noen hundre år. På praktiske områder og arbeidsliv ja, men i forhold mellom kjønnene, ikke.. På et vesentlig maktområde, å bestemme hvem som kan parre seg med hvem, er det alltid og nesten overalt kvinnene som bestemmer der kvinner kan bestemme noe som helst. Derfor vil forventninger om oppførsel alltid være ulik, uansett.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Test

ms_8

Legg inn av ms_8 »

DoktorS skrev: fre feb 17, 2023 9:00 am
Sulfat skrev: tor feb 16, 2023 5:02 pm "De tre nevnte episodene har henholdsvis titlene:

«Dickpicmosaikk: Ranet av one-night stand, prisnominasjon, sølibat 2.0 og lyden av slapp pikk»
«Våryr angst og stygge gutter: Sophies sølibat er over, Fetisha har blitt rundpult, og livet peaker»
«Sex og sølibat. Begge er single samtidig for første gang! Opptelling av sexpartnere, superlike-fail og ny selvtillit»"


Hadde to menn som pushet 30 kommet unna med dette, om de skulle trekke 15-åringe gutter til statskanalen? Lyden av slapp fitte, preike om stygge jenter, opptelling av sexpartnere...

Er ingen moralist, men dobbeltmoralen, angående hva menn og kvinner har lov til, har alltid irritert meg.
NRK legger altså opp til generell hetsing av "stygge gutter" med statskringkastingens godkjennelse ! Samtidig var det voldsomme bruduljer når noen antydet at det var den forferdeligste ting å si at en mer eller mindre kjent stand-up-kompier er stygg - på et anonymt forum....

Ironien er ganske klar.

Ellers er jeg egentlig ganske lei av utsagn som "hadde en jente gjort det samme " - "fordi han er mann" osv osv - det er jo greit på påpeke hvis man mener at kvinner og menn er hel like på alle livets områder. Det er jo det likestillingen - feministene - og de mest standhaftige ønsker å lære oss. Men alle skjønner jo at det aldri blir helt likhet - i alle fall ikke i løpet av noen hundre år. På praktiske områder og arbeidsliv ja, men i forhold mellom kjønnene, ikke.. På et vesentlig maktområde, å bestemme hvem som kan parre seg med hvem, er det alltid og nesten overalt kvinnene som bestemmer der kvinner kan bestemme noe som helst. Derfor vil forventninger om oppførsel alltid være ulik, uansett.
Helt enig og det er interessant å sjå korleis NRK ikkje sjølv ser dette. Er ikkje mange dager siden heile Norge hylte over behandlinga av Martha Leivestad. Samstundes ser vi at Sophie Elise og Fetisha kan komme med grove kommentarer mot menn, men då er det humor.

Vidare nekter eg å tru på NRK at dette ikkje ville fått konsekvenser om det var ein fast tilsett som hadde tatt eit slikt bilde. Sophie Elise er dessutan 1 av norge største Influenser og berre det burde få NRK til å forstå at mest sannsynleg viste ho godt at dette kunne blitt ein sak. Dama er ikkje dum, men ein sterk stemme i norsk offentleghet

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Garindan skrev: fre feb 17, 2023 4:15 am
Den lista der sier en del om hva som er galt med samfunnet. Den viktigste saken fikk minst klager. Men det er jo strategien. Holde folk opptatt med uviktige ting så de viktige tingene passerer.
Folk er ateister nå vettu, så strategien med religion fungerer ikke lenger. :mrgreen:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Nytt på nytt med en god del bra humor på dette. Lo godt

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

dani07 skrev: ons feb 15, 2023 3:11 pm sier at de gjør det for å nå jenter i 15-30 års alderen.
bare den setningen viser hvor borte vekke samfunnet er.

På kjendisfarmen er det to selverklærte ungjenter Aurora (30) og Ingrid (31).

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Ljot skrev: ons feb 15, 2023 2:03 pm
Solvgutt1 skrev: ons feb 15, 2023 1:23 pm
Ljot skrev: ons feb 15, 2023 1:20 pm
Jeg har ikke sagt noe om NRK sine prioriteringer eller hvem som er rollemodeller. Jeg har bare konstatert at Sophie Elise sin forretninngsmodell virker så til de grader at hun klarer å hisse opp femtenhundre antatt vanlige nordmenn til de høyder at de griper til penn og papir for å klage til selveste NRK. De er hennes nyttige idioter. Og nå er jeg kanskje en av dem, siden jeg skriver dette.

Men for å følge opp dette sporet ditt; jeg er foresatt til barn i risikoalderen for å bli påvirket av både kyniske og vellykkede forretningskvinner som Sophie Elise og av mindre vellykkede influensere. Til og med influensere med reelt farlige holdninger. Dersom jeg ikke skulle klare å få mine barn til å forstå at dette er søppel og at de ikke viser frem et liv og en livsførsel verdt å trakte etter så ligger feilen hos meg, ikke hos NRK.

Ethvert voksent menneske bør etterhvert forstå at NRK ikke er en dannelsesinstitusjon for folket. NRK har vært søppel og primitiv masseunderholdning lenge. Men det er tydeligvis slik vi vil ha det. Vi belønnes med basalstimuli fra NRK og NRK belønnes av oss ved vår refleksbetingede sikling. Pavlov ville ikke hatt behov for hunder i 2023.
Du er foresatt, men tror at barn kun får sine verdier, holdninger og virkelighetsoppfatning fra foreldrene sine?
Nei, det tror jeg ikke. Jeg er nok ikke den skarpeste gaffelen i verktøyskuffen men jeg velger å tro at jeg ikke er helt idiot. Og det er ikke du heller. Du kan bedre enn dette. Uansett er det nok ikke fra NRK de unge blir utsatt for det verste presset og de verste påvirkningene. Så kan man selvsagt mene mye om NRK og hvordan de forvalter midler fellesskapet har tildelt de. Men det har ikke jeg ment noe om hittil.
Dette er en noe naiv og potensielt farlig tankegang.
Du evner kun å tenke innenfor egen dørstokk. Selv om dine barn er slik og slik, så er ikke andre barn som dine. Eller snakker du for alle norske ungdommer?
Det tviler jeg på du gjør, så her må en nesten være åpen for at noen faktisk kan bli påvirket av norges største influenser. Det er jo faktisk jobben hennes, å påvirke andre. Men dersom du mener SE har 0 påvirkningskraft i NRK, hvorfor skal de da ha henne ansatt? Selvfølgelig påvirker hun unge jenter.
At NRK velger å bruke en totalt falsk masse operert narkotika brukende selvopptatt bortskjemt voksen jente som aldri kom forbi 14 år, er meg helt uforståelig. Og ja, jeg mener ALLE er berettiget til å ha en mening om dette da det er NRK vi snakket om. Som alle i norge er tvunget til å støtte.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser til min glede at stadig stiller det samme spørsmålet som jeg stilte i september i i fjor.

https://www.dagbladet.no/meninger/inn-m ... r/78511264

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-917162

Det er også etter hvert mange stemmer som reiser seg mot influencer-opplegget generelt, dog erkjenner man at det er lite man kan gjøre, for det er jo selvstendige kommersielle krefter som styrer dette. Men likevel - det vil jo være fullt mulig for f.eks. NRK å dempe bruken av disse.

Et annet spørsmål - det sies at målgruppen for SE er unge damer opp mot 30 år - jeg har flere slike blant mine yngste kolleger, som jobber på timesbasis - de sa jo det, det er ingen av dem som hører på - dette er jo utdannede damer bosatt i Oslo, og de er kanskje ikke i målgruppen.

Men hvem er det da - jeg ser form eg at tilhengerskaren er langt yngre, i en sårbar gruppe og antakelig kommer de ikke fra de mest møblerte hjemmene. Dette øker faren for negativ påvirkning, som f.eks. både skjønnhestoperasjoner og narkotikabruk er, etter min mening.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


DoktorS

Legg inn av DoktorS »


Saturn

Legg inn av Saturn »

Bilde

Ikke relatert til SE, men orket ikke opprette noen tråd. Vanlig forsidestoff på nrk.no 👏🏼👏🏼

En mann kunne aldri sagt noe lignende i 2023 uten konsekvenser.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

DoktorS skrev: ons feb 22, 2023 9:33 am Herlig...
https://www.nettavisen.no/livsstil/over ... -95-931394
Det var et voldsomt tall. NRK har gjort noen helt håpløse valg med Kåss, SE m.fl de siste åra. Men jeg kan vel ikke egentlig si at jeg har svekket tillit til NRK som sådan.. Mitt store problem med NRK er først og fremst at de bruker en del politiske aktivister som nyhetsreportere og eksperter i nyhetene. Men dette punktet har de blitt bedre på, f.eks er det ingen Odd Karsten Tveit lenger. Han nye jeg sliter å huske navnet på er langt bedre.

Overraskende høyt tall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»