Hvor ble de av?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Hvor ble de av?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Forsøkte å lete opp lignende retro-nostalgi mat, drikke og godteri tråder på gamle eller "nye" VGD, men ikke så lett å spore opp, dessverre.
Men håper at temaet vil være av interesse, da nostalgi og gode barndoms og ungdomsminner, burde jo kunne vekke saftige og søte minner om produkter som virket å være "over alt", men som nå er enten borte vekk, eller ikke så lette å finne lengre.

Tror jeg skipper de mest åpenbare favorittene fra 90-tallet, og heller slår et slag for Findus og den meget populære frossenpizzaen på tampen av 90-tallet, Bake Up Pizza:

Denne var som nevnt, et meget populært merke, hvert fall blant barn og ungdom i 1997-98, og dukket opp i samtlige bursdagsfester, og tror det kom ut 2 ulike varianter. En med sjampinjong og bacon, og en med pepperoni og (noe annet). Førstnevnte var favoritten, selv om jeg ofte plukka av baconbitene, de hadde besk smak over seg, og ødela hva som kunne ha vært en mye bedre pizza, mente nå jeg da.
Mulig disse ville ha vært total nedtur, å spist igjen, så mange år senere, og hvor alle de gode minnene tvilsomt ville vært nok, til å dekke over at pizzaen var jo dominert av en veldig fyldig og luftig deig/bunn, som kanskje var litt vel dominerende i smak.

Men i en tid, hvor man stort sett hadde Grændisen, Big One og En Skikkelig Hot Pizza som nærmeste rivaler, og fortsatt en del år unna, Dr. Oetker pizzaene, så var det jo kjekt med litt konkurranse i frossenpizza hyllene. De voksne virket å foretrekke Grændisen, mens ja, de yngre gikk mot Bake Upen, som forsvant mer og mer, utover i 1999-00. Mulig de selges fortsatt i utlandet, men ikke sett eller spist en, siden ja, årtusenskiftet.

Har vel i grunn mista litt lysten på frossenpizza, hvert fall i senere tid. Kan jo like gjerne mekke i stand en på rappen, billigere og velge påfyll og mengde osv, men var jo likevel noe med disse frossenpizzaene på 90-tallet, der var litt mer spennende, særlig om en var konstant på farta, eller fikk besøk og måtte "kokkelere" så godt en kunne, og da var det å dra frem en Bake Up pizza, alltid en innertier.

Hjalp jo også på, at en vokste opp med Teenage Mutant Ninja Turtles, og de åt jo pizza som gærne, så hele pizza-manien fra favoritt programmet på tv, gjorde at det ble mye mas på mamma og pappa om pizza og mer pizza, og så endte det i stedet opp med den kjipeste maten en kunne tenke seg, nemlig fisk, og mer fisk. Heldigvis delte pappa min kjærlighet for pizza, så vi pleide å skeie rikelig ut i helgene, da til mammas irritasjon.
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prøver meg på en til, da av den søtere varianten:
Nidar Smash Rød Pose
Bilde
Husker ikke helt når Smashen virkelig smashet til blant norske godtemumser, men i sommer 2003 kan jeg banne på at man hvert fall prøvde ut den røde nyheten, som dessverre forsvant ganske fort fra markedet. Denne var faktisk ikke så gæren, tror jeg likte den, nesten mer enn den nå velkjente gule varianten, eller kanskje det bare var grunnet noen ekstra gode minner fra en filmkveld eller to?
Kom vel også ei blå pose, mye senere, men tviler på at det var samme innhold som den rød utgaven.

Har forsøkt å lete opp etter reklamesnutter/videoer osv, men ikke lett å finne den slags. Smash posen var vel en som ble til på 80-tallet, men tok ikke av før utover 00-tallet, og siden vært en gjenganger i godteskåla på lørdagskveldene.

startelver

Legg inn av startelver »

Ha-på pålegg med ananas

Bilde

Everenga

Legg inn av Everenga »

Kul tråd. Hva var forskjellen på den røde og den gule smashen (og den blå for den saks skyld)

Husker HaPå med ananas. Prøvde den aldri fordi den hørtes så grusom ut, et standpunkt jeg egentlig ikke har endret.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Everenga skrev: ons aug 04, 2021 10:24 am Kul tråd. Hva var forskjellen på den røde og den gule smashen (og den blå for den saks skyld)

Husker HaPå med ananas. Prøvde den aldri fordi den hørtes så grusom ut, et standpunkt jeg egentlig ikke har endret.
Godt spørsmål. Det er jo så lenge siden man spiste rød smash, og da har nok mye av minnene blitt visket ut over tid.
Mulig den rett og slett kanskje var litt for lik i smaken/utseendet, som originalen, og at folk bare holdt seg til den gule trygge posen.
Den blå husker jeg heller ikke så mye av, men nå har jeg ikke vært den helt store Smash eteren, men mens man skriver, frister det å handle inn noen poser, legge dem i kjøleskapet og nyte dem på lørdagskvelden.

HaPå ananas? Den har jeg ikke hørt om, vet ikke om den ville fristet meg til innkjøp, men så man ikke spist HaPå, på en mindre evighet heller.

Å ja, angående ananas, så var det den som manglet av ingredienser på den andre av de to Bake Up pizzaene (Ananas og Pepperoni og Bacon og Sjampinjong).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Fortsetter litt med det søte og gode fra 90-tallet, og der man jo har som kjent Malaco Salt og Sur Sild, men hvor ble det egentlig av Søt Silden?
Denne var en favoritt hos meg, og mislikte sterkt den sure utgaven, men søt og salt gikk fint i hop i godteskåla, den sure nei, fysj.
Usikker på når den søte varianten forsvant, eller ankom godtemarkedet, men var en gjenganger til hvert fall langt ut i 1997-98, og minnet litt om en annen Malaco produkt, der kombinerte søte og fargede skumgummi biter, da via Jogger, de joggesko formede skumgummi figurene, som dessverre også forsvant fra det norske markedet, og ikke sett siden midten av 00-tallet.
► Show Spoiler
Når det gjelder Søt Silden, tror jeg nevnte Malaco forsøkte seg på en slags "oppfølger", mye senere i Frukt Sild.
► Show Spoiler
Som jeg er usikker på om man har vært borti før, men virker som Salt Silden fortsatt er mest populær, og oftest å finne i godtehyllene i butikker.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Flott tråd! Husker vi hadde en tråd om dette på VGD også, og det finnes jo noen finne bloggsider der ute der man virkelig kan ta en tur ned "memory lane" hva angår diverse mat, drikke og godteri fra 80- og 90-tallet. Tenker først og fremst på denne:
http://fineminner.blogspot.com/

Husker Søtsilda, men syntes den var en del "kjedeligere" i smak enn Saltsild og Sursild.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg var faktisk en så dum forbruker at jeg kjøpte mye "Kjeft". Altså overpriset saftvann.

toolshed

Legg inn av toolshed »

Ka9nen skrev: tir aug 10, 2021 8:58 pm Jeg var faktisk en så dum forbruker at jeg kjøpte mye "Kjeft". Altså overpriset saftvann.
Hvem av Pyton-tegnerne var det som tegna de Kjeft-figurene, egentlig? Må jo ha vært en av dem.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

toolshed skrev: tir aug 10, 2021 9:06 pm
Ka9nen skrev: tir aug 10, 2021 8:58 pm Jeg var faktisk en så dum forbruker at jeg kjøpte mye "Kjeft". Altså overpriset saftvann.
Hvem av Pyton-tegnerne var det som tegna de Kjeft-figurene, egentlig? Må jo ha vært en av dem.
Aner ikke men du har helt sikkert rett :mrgreen: Det var nok det fine designet som lurte meg på 90-tallet..

toolshed

Legg inn av toolshed »

Ka9nen skrev: tir aug 10, 2021 9:08 pm
toolshed skrev: tir aug 10, 2021 9:06 pm
Ka9nen skrev: tir aug 10, 2021 8:58 pm Jeg var faktisk en så dum forbruker at jeg kjøpte mye "Kjeft". Altså overpriset saftvann.
Hvem av Pyton-tegnerne var det som tegna de Kjeft-figurene, egentlig? Må jo ha vært en av dem.
Aner ikke men du har helt sikkert rett :mrgreen: Det var nok det fine designet som lurte meg på 90-tallet..
Må ha vært Tommy Sydsæter eller noe. De er veeeldig Dølle Døck i stilen :lol:

Mia

Legg inn av Mia »

Everenga skrev: ons aug 04, 2021 10:24 am Kul tråd. Hva var forskjellen på den røde og den gule smashen (og den blå for den saks skyld)

Husker HaPå med ananas. Prøvde den aldri fordi den hørtes så grusom ut, et standpunkt jeg egentlig ikke har endret.
Den blå var mer pepper smak.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: tir aug 10, 2021 8:52 pm Flott tråd! Husker vi hadde en tråd om dette på VGD også, og det finnes jo noen finne bloggsider der ute der man virkelig kan ta en tur ned "memory lane" hva angår diverse mat, drikke og godteri fra 80- og 90-tallet. Tenker først og fremst på denne:
http://fineminner.blogspot.com/

Husker Søtsilda, men syntes den var en del "kjedeligere" i smak enn Saltsild og Sursild.
Fineminner ja, meget fin side også, fant mye gode barndomsminner der, og moro at noen dedikerer så mye tid på å holde liv i den slags nostalgiske søte og smakfulle opplevelser.

Ja, Søtsild ble vel som du sier, kanskje litt for "streit", men er faktisk usikker på hvem som kom først, salt eller sursilden.

Forresten, velkommen. 8-) Moro å se igjen flere av de kjente fra musikkforumet.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 10, 2021 10:30 pm Forresten, velkommen. 8-) Moro å se igjen flere av de kjente fra musikkforumet.
Takk for det! Ser fram til å lese flere av dine musikkanmeldelser 8-)

kibby

Legg inn av kibby »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 03, 2021 11:59 pm En Skikkelig Hot Pizza
Åååå, minner! Den var såå god!

kibby

Legg inn av kibby »

Selv savner jeg disse produktene:

Dus
Bilde

Shio
Bilde

Soho
Bilde

Disney-sjokoladen
Bilde

Kjeft (i alle smaker)
Bilde

Grandiosa Lørdagspizza
Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er overrasket over at Hobby har overlevd så lenge, den var alltid en del av lørdagsgodtet på 70 og 80-tallet.

Pakningen ser også ut som før, nesten. Men innbiller meg at sjokoladen er blitt litt mindre.

Bilde

Det samme må sies om Opal, en annen klassiker.

Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har en svak erindring av at Hobby kom i en annen utgave i en liten periode, mener det var bringebærsmak istedenfor banansmak.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Ahh, Opal! Herregud det er godt. Er den å få fortsatt? Og Lohengrin? Like godt! Med flytende mintkrem inni..

Noen som husker banansplit`en? Den savner jeg. Spiste jeg mye av som sneip.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Frank.N.Steen skrev: tir aug 03, 2021 11:59 pm
Men i en tid, hvor man stort sett hadde Grændisen, Big One og En Skikkelig Hot Pizza som nærmeste rivaler, og fortsatt en del år unna,


Og så hadde man en annen trist pizza med en veldig usmak. Lurer på om det var samme firma som hadde de forferdelige soyakarbonadene som ble kjøpt i store kvanta på starten av 90-tallet. Mulig det var Eldorado? Var uansett nitriste greier. Et enkelt drag med litt tomatpuré, ost og noe uidentifiserbart rusk som topping. Hadde sneven av ansjoseim, men var nok ikke det som var i den pizzaen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hvit Farris savnes også. I stedet driver de med det Bris-fjaset. Ingenting som å tylle i en seg en glassflaske med hvit Farris som hadde så høyt kullsyreinnhold at det kjentes ut som at man karvet opp spiserøret.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: ons aug 11, 2021 9:18 pm Takk for det! Ser fram til å lese flere av dine musikkanmeldelser 8-)
Har ikke helt kommet meg skikkelig i gang på musikkforumet, altså med tanke musikkanmeldelser. Men jeg var innom U2 og Pop (1997) for et par uker siden, og tja, mulig jeg gir det en eller to runder til. Noen utrolig tøffe enkeltlåter, men også en del som ikke helt falt i smak, og ble litt småtamme utover.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

kibby skrev: ons aug 11, 2021 9:57 pm Selv savner jeg disse produktene:

Dus
Bilde

Shio
Bilde

Soho
Bilde

Disney-sjokoladen
Bilde

Kjeft (i alle smaker)
Bilde

Grandiosa Lørdagspizza
Bilde
Herlig med litt bilder, og særlig de mer nostalgiske sådan.
Dus er jeg usikker på, men Shio husker jeg, og kom vel ut på andre halvdel av 90-tallet? Var litt tung promotering for vann på flaske, med ulike smaker, men tok vel aldri helt av, og forsvant for godt.

Soho sjokoen husker jeg også mye reklame for, tilbake i 96-97, men også et produkt som sjeldent ble handlet inn/smakt.
Nestle Disney sjokoladen, der snakker vi gode og smakfulle barndomsminner. Var jo klin umulig, å forsøke å spise seg rundt og inn til den hvite kremfylte kjernen, som man gjerne ville beholde, så godt det lot seg gjøre, ettersom figurene var jo så fine, men de smakte nå enda bedre.

Av de utallige Grændisene, var jeg faktisk ikke klar over at Lørdagspizzaen er borte, eller kanskje den blir bragt tilbake igjen?
Husker de prøvde seg på utallige tacovarianter, og en av de tidligste var tilbake i 2000-01, og smakte, tja, ikke så altfor godt, men som med det meste av frossenpizza, og ungdomstiden hvor en var konstant sulten og i farta, så gikk det ned til slutt.

Kjeft husker jeg reklame for, ofte bakom diverse tegneserier på tidlig 90-tallet, men usikker på om man ble noen stor kjeft-drikker, men uansett takk for bildene, alltid moro med litt mimring og disse bildene vekket absolutt mye gode minner om lørdagsgodt og helgekos.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: ons aug 11, 2021 11:07 pm Jeg er overrasket over at Hobby har overlevd så lenge, den var alltid en del av lørdagsgodtet på 70 og 80-tallet.

Pakningen ser også ut som før, nesten. Men innbiller meg at sjokoladen er blitt litt mindre.

Bilde

Det samme må sies om Opal, en annen klassiker.

Bilde
Hobby ja, den gikk ofte igjen i et par ulike lørdagsgodt pose på 90-tallet, men ble vel aldri noen personlig stor favoritt, den var liksom bare en av disse godteproduktene, som var der hele tiden, og tenkte ikke så mye over det.

Opal derimot, den er helt ukjent for meg. Aldri spist, om den da ikke har gått under andre navn/utseende, men det er vel tvilsomt i det tilfelle.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Opal-sjokoladen gikk ut av produksjon i 1989 iflg. Nidars nettsider. Jeg kan heller aldri huske å ha smakt den, men var jo klar over at det var en sjokolade som het det.

Shio husker jeg at jeg likte godt, særlig den med solbærsmak. Den fantes også med ferskensmak og med appelsinsmak, mener jeg. Soho-sjokoladen var også en favoritt, og den gjorde vel et lite midlertidig comeback i en av Nidars favoritt-poser for noen få år siden.

Husker også Dus, men den er av litt nyere dato, rundt 2004-2005 tror jeg. En kombinasjon av juice og melk. Syntes ikke den var så aller verst, men kan forstå at den aldri slo helt an.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: tor aug 12, 2021 9:25 am Opal-sjokoladen gikk ut av produksjon i 1989 iflg. Nidars nettsider. Jeg kan heller aldri huske å ha smakt den, men var jo klar over at det var en sjokolade som het det.

Shio husker jeg at jeg likte godt, særlig den med solbærsmak. Den fantes også med ferskensmak og med appelsinsmak, mener jeg. Soho-sjokoladen var også en favoritt, og den gjorde vel et lite midlertidig comeback i en av Nidars favoritt-poser for noen få år siden.

Husker også Dus, men den er av litt nyere dato, rundt 2004-2005 tror jeg. En kombinasjon av juice og melk. Syntes ikke den var så aller verst, men kan forstå at den aldri slo helt an.
Ut av produksjon i 89, ja da er det ikke så rart man ikke husker den. Var vel 4-5 år den gang, og vet jo om folk som husker så langt tilbake, som hvilken sjokolade de spiste først osv, men der er nok ikke jeg. Hvem vet, kanskje det ble liten Opal bit på meg, likevel. ;)

Når du nevner det, angående Nidar Favoritt posene, så husker jeg et par som inkluderte litt mer varierte, med tanke på eldre favoritter. Men mulig disse var kun i en kort periode, eller bare ikke solgte godt nok, til å overleve videre.

Nei, når en ser alle disse nyhetene som kommer ut hvert kvartal, og er vel ytterst få, som har noen særlig sjanse til å holde det gående, å bli værende favorittprodukter hos nordmenn flest.
Er jo likevel noe fascinerende, med disse som virket å slå an, flere tiår senere, som det virket at Nidar Smash! gjorde, og har vel også slått seg opp i utlandet.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Shio-brusen savner jeg, men ser den allerede er nevnt.

For 2-3 år siden var det et potetgull som smakte så helt latterlig godt.

Bilde

Jeg fikk kun kjøpt det på OBS og Meny, men det forsvant etter å ha vært i butikkene i ca 1 år. Jeg spiste flere poser i uka, så sikkert greit at det er borte.

Men det jeg virkelig savner...:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Expekt skrev: tor aug 12, 2021 10:42 am Shio-brusen savner jeg, men ser den allerede er nevnt.

For 2-3 år siden var det et potetgull som smakte så helt latterlig godt.

Bilde

Jeg fikk kun kjøpt det på OBS og Meny, men det forsvant etter å ha vært i butikkene i ca 1 år. Jeg spiste flere poser i uka, så sikkert greit at det er borte.
Den ser ganske så kjent ut, og stemmer nok som du nevner, at man kun fikk tak i den i enkelte butikker.
Hadde dem ikke en i grønn/gul pose også?
Minner litt om noe "sunnere" potetgull man fant innom Rema 1000 i vinter, men også der, veldig ulikt fra butikk til butikk. Noen hadde dem inne, andre ikke. Og nå er dem borte vekk, og glemt navnet på dem, ettersom det var utenlandsk merke, og en av de bedre potetgull/chips produktene jeg har spist på årevis. Typisk, finner noe som endelig faller i smak, og så er den borte vekk, like etter.
Men det jeg virkelig savner...:
Expekt skrev: tor aug 12, 2021 10:42 am Bilde
Aldri vært noen storforbruker av energidrikker, men akkurat den logoen/utseende til Dark Dog, er vanskelig å glemme.
Ser ut som en marerittaktig og vill blanding av en hund, hare, gris, elg og et reinsdyr, som har gått gjennom en skikkelig body-horror/skrekkfilm kvern, og deretter blitt plastra på som ei potensiell logo/merke, for et eller annet brus/drikke produkt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I disse grønnere perioder, er det nesten litt rart at Coca Colas forsøk på å få ut en brus med Stevia og langt mindre kalorier, da med Life utgaven:
► Show Spoiler
ikke gjør et comeback. Kjøpte en del av 1,5 litern, da disse ofte var solgt til halve prisen på ei lokal nærbutikk, og fikk litt sansen for den.
Men dette var tilbake i sommer-høst 2016, og i det en vippa over i 2017, ble det vanskeligere å finne den, og godt mulig den nå er kun å få tak i enkelte spesial butikker, eller må til andre land.

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 04, 2021 11:13 am Bilde
Fortsetter litt med det søte og gode fra 90-tallet, og der man jo har som kjent Malaco Salt og Sur Sild, men hvor ble det egentlig av Søt Silden?
Søtsilden var vel for lik mye annet sukret gelegodteri til at den klarte seg. Haribo har vel et par-tre forskjellige varianter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»