Hvor ble de av?

Svar
BioDex

Re: Hvor ble de av?

Legg inn av BioDex »

Savner det gode gamle marsipanbrødet;
https://digitaltmuseum.no/021018208972/ ... fabrik-a-s

Hmm, dette gikk ikke som forventet. Hvordan legger man inn bilder her?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mr. A skrev: fre aug 13, 2021 1:40 pm Kom det så mange da? Husker bare Bix, som hadde bringebærsmak, den var veldig god. Lakrisvarianten Nox hadde helt annen konsistens og var vel egentlig samme type lakrisfudge som Lakris-twisten, den var mer sånn midt på treet og veldig likt mye annet.
Kanskje man surrer litt, men tror på det meste, så var det vel hvert fall en 3-4 varianter. Men kan jo hende at det var andre (konkurrenter) som forsøkte å henge seg på, å kopiere produktet i utseende og stil, som ikke er helt uvanlig.

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Frank.N.Steen skrev: fre aug 13, 2021 1:31 pm Fox ja, en i barnehagen forsøkte å lure de andre og yngre ungene, da ved å hevde at Fox var egentlig en tyggis, så man skulle kun ta en, og tygge så lenge som mulig, og aldri svelge den. Mens han griske ungen tok for seg resten av posen, og vips, så var både han og posens innhold borte vekk.
Kjip lærepenge for mange den dagen, men heldigvis hadde vi ei snill og søt barnehage tante, som fikk med seg episoden, og kom senere med en kald og smakfull trøst via Lollipop iskrem.

Husker det kom flere Fox varianter utover 90 og tidlig 00-tallet, men originalen forble en favoritt, selv om den lakris utgaven var slettes ikke gæren.
Lakrisvarianten het vel NOX.
Forøvrig savner jeg Gullbrød med lys sjokolade (blå pakke).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

BioDex skrev: fre aug 13, 2021 1:49 pm Savner det gode gamle marsipanbrødet;
https://digitaltmuseum.no/021018208972/ ... fabrik-a-s

Hmm, dette gikk ikke som forventet. Hvordan legger man inn bilder her?
Ved siden av "stjerna" (listeelement) og "lenka" (sett inn URL) er det et minibilde (sett inn bilde) hvor du trykker på den og det vil så komme opp:

img og img og du poster/limer så inn bildelenken din
Bilde mellom de to img altså innimellom her img
Hm, det virka å ikke ville fungere, mulig en må lagre bildet, og benytte noe ala Imgur eller lignende.

kibby

Legg inn av kibby »

Expekt skrev: tor aug 12, 2021 10:42 am Shio-brusen savner jeg, men ser den allerede er nevnt.

For 2-3 år siden var det et potetgull som smakte så helt latterlig godt.

Bilde
Enig, den var kjempegod.

Selv savner jeg denne, som plutselig forsvant for noen år siden (andre varianter finnes fortsatt):
Bilde

kibby

Legg inn av kibby »

Finnes Riegel-sjokolade fortsatt? Den var også god!
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

kibby skrev: fre aug 13, 2021 8:48 pm Finnes Riegel-sjokolade fortsatt? Den var også god!
Bilde
Herlige lørdagsgodteri minner det der. Bildet ditt får sjokoladen til å se gedigen ut, men var vel egentlig ganske så liten egentlig, men god, absolutt.
Usikker på hvilken godtepose som den var med i, men definitivt en av disse tidlig 90-talls favorittene, som i likhet med Hobby, bare var der, og man tok det kanskje litt som gitt, men ja, nå er den vel borte vekk.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Min favorittiskrem savner jeg mye:

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/ ... ffel-krone

(Fikk ikke til å lime inn bildet)

Den hadde liksom alt:
- Jordbær, sjokolade, vaniljeis, kjeks, nøtter
- STOR is, den største småisen som har vært?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ka9nen skrev: lør aug 14, 2021 1:59 pm Min favorittiskrem savner jeg mye:

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/ ... ffel-krone

(Fikk ikke til å lime inn bildet)

Den hadde liksom alt:
- Jordbær, sjokolade, vaniljeis, kjeks, nøtter
- STOR is, den største småisen som har vært?
Den så absolutt spiselig ut, ja. Men hvilket år var den iskremen mulig å få tak i?
Største småisen? Større en disse Gigant-isene? Tror de pleide å være enda større før, husker noen som var såpass svære at man rakk jo ikke å komme seg halvveis gjennom øverste del, før den nesten brakk i to, grunnet all vekta fra iskula. Klart, den gang var jo jeg mye mindre, så muligens ikke så rart om ting virka mer bigger som guttepjokk.

Sitter å mimrer om gamle Diplom-Is kart, og mange gode minner, bare ved å se igjen tidligere favoritter, mens andre var helt fjærne eller ukjent for meg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Frank.N.Steen skrev: lør aug 14, 2021 2:07 pm
Ka9nen skrev: lør aug 14, 2021 1:59 pm Min favorittiskrem savner jeg mye:

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/ ... ffel-krone

(Fikk ikke til å lime inn bildet)

Den hadde liksom alt:
- Jordbær, sjokolade, vaniljeis, kjeks, nøtter
- STOR is, den største småisen som har vært?
Den så absolutt spiselig ut, ja. Men hvilket år var den iskremen mulig å få tak i?
Det var ca 10 år siden, husker ikke akkurat da de sluttet med den. Jeg mener å huske at den var større enn både Gigant og Daim-topp. Kjeksen var ihvertfall større

De gamle iskartene er nostalgi :)

EDIT: jeg ser på iskartene du la ut at den sist var å finne i 2015. Så det er ikke så lenge siden

Angående det du sa om Gigant-is så fant jeg dette:

Gigant-is nå enda større:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2010

Gigant XL i 2 forskjellige smaker:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2005

Gigant XL:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2004

Joda, den VAR faktisk større før! 2010, 2005 og i 2004
Sist redigert av Ka9nen den lør aug 14, 2021 2:32 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Hennig Olsen hadde en saft pæreis med sjokoladeovertrekk med 2 pinner i .
Den var en stor hit på 70/80/90-tallet.

Den er så gammel at jeg ikke finner bilde av den en gang.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Frank.N.Steen skrev: fre aug 13, 2021 1:31 pm Husker det kom flere Fox varianter utover 90 og tidlig 00-tallet, men originalen forble en favoritt, selv om den lakris utgaven var slettes ikke gæren.
Europris har både FOX, NOX og ROX. 5,90 for en pakke med 2. FOX har de i stor pose også. Uff, nå fikk jeg lyst på NOX, en evighet siden jeg spise det sist, men kjenner smaken i munnen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

InternalExile skrev: søn aug 15, 2021 11:52 am Europris har både FOX, NOX og ROX. 5,90 for en pakke med 2. FOX har de i stor pose også. Uff, nå fikk jeg lyst på NOX, en evighet siden jeg spise det sist, men kjenner smaken i munnen.
FOX, NOX og Rox, høres jo i grunn ut som ei blanding av amerikanske tv-stasjoner, norske radiokanaler/tv-stasjoner (VOX osv).
Ja, noe godteri er vanskelig å glemme, ikke bare grunnet minner og nostalgi, men smaken blir hengende igjen i minnet, og som du nevner, kan nesten kjenne smaken, bare man tenker på et ekstra smakfullt produkt, man ikke har spist på veldig lenge.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ka9nen skrev: lør aug 14, 2021 2:18 pm Det var ca 10 år siden, husker ikke akkurat da de sluttet med den. Jeg mener å huske at den var større enn både Gigant og Daim-topp. Kjeksen var ihvertfall større

De gamle iskartene er nostalgi :)

EDIT: jeg ser på iskartene du la ut at den sist var å finne i 2015. Så det er ikke så lenge siden

Angående det du sa om Gigant-is så fant jeg dette:

Gigant-is nå enda større:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2010

Gigant XL i 2 forskjellige smaker:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2005

Gigant XL:
https://www.diplom-is.no/var-iskrem/tid ... skart/2004

Joda, den VAR faktisk større før! 2010, 2005 og i 2004
Virker som Giganten fikk seg noen solide oppgraderinger ja, men må ha vært i en periode hvor man ikke spiste så mye småis, men angående disse iskartene, er det jo sprøtt å se igjen og krysse ut, hvor mye av de ulike iskremene man spiste, og hvor mange som gikk rett i glemmeboka.
Kan jo egentlig forstå hvorfor en del forsvant såpass fort, mens andre forble værende. Mange minnet i smak og utseende om andre, bedre og mer populære iskremer, mens noen åpenbart var utgitt for å melke en viss hype/trend (type Teenage Mutant Ninja Turtles, Kaptein Sabeltann, Drillos osv) men hvor sistnevnte har jo vært opp til comeback, flere ganger, og var vel også en langt mer suksessfull iskrem historie, enn "døgnfluene".

Den vaffeliskremen så jo ikke verst ut, men så ut som et produkt der kunne ha vært utgitt på 80-tallet, og mulig et som kanskje vil gjøre comeback en annen sommer.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Frank.N.Steen skrev: søn aug 15, 2021 12:25 pm
InternalExile skrev: søn aug 15, 2021 11:52 am Europris har både FOX, NOX og ROX. 5,90 for en pakke med 2. FOX har de i stor pose også. Uff, nå fikk jeg lyst på NOX, en evighet siden jeg spise det sist, men kjenner smaken i munnen.
FOX, NOX og Rox, høres jo i grunn ut som ei blanding av amerikanske tv-stasjoner, norske radiokanaler/tv-stasjoner (VOX osv).
Ja, noe godteri er vanskelig å glemme, ikke bare grunnet minner og nostalgi, men smaken blir hengende igjen i minnet, og som du nevner, kan nesten kjenne smaken, bare man tenker på et ekstra smakfullt produkt, man ikke har spist på veldig lenge.
Ikke bare smaken, men også konsistensen til FOX er så spesiell at man nesten kan kjenne at man tygger og suger på den. Må kjøpe litt i morgen:)

Men du får tipse Malaco om VOX, kan jo komme med en karamell med vaniljesmak ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

InternalExile skrev: søn aug 15, 2021 12:33 pm Men du får tipse Malaco om VOX, kan jo komme med en karamell med vaniljesmak ;)
Kanskje noen burde gjøre det, for vanilje og karamell har vel utgjort en meget god kombinasjon tidligere.
Kan banne på at man spiste en del av den slags, og via noen svære og myke "murklosser" av vanilje og fløte karameller i tampen av 90-tallet, og etter noen handleturer til Sverige. De gikk raskt unna, og neste år prøvde man jo ut noen lignende karameller, men disse smakte helt annerledes, og virka som ei "limited edition".

Sånn var det jo ofte med turer til godtebutikkene i Sverige. Selv om produktene så ut som de norske, var det ikke alltid at de smakte det samme. Krokodillene, nevnte firkanta myke karameller (både originalene, de sorte/mørke og lyse/hvite variantene) var dessverre en gang i blant, total nedtur og følte seg rimelig snytt, når man åpna godteposen vel hjemme tilbake i Norge, og ja, litt sent å klage, men en kjip lærepenge til neste besøk.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Når det gjelder iskrem, så er Drammens Is et savn. Husker de solgte Drammens is på den lokale nærbutikken der jeg vokste opp. Det var vel sprengningen av Bandidos' hovedkvarter (som var nabo til Drammens is sine lokaler) i 1997 som ble begynnelsen på slutten for produksjonen deres. Så takk for den, Hells Angels :(
https://no.wikipedia.org/wiki/Drammens_Is

Bilde

Ellers husker jeg også Døla is fra Lillehammer.

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Frank.N.Steen skrev: søn aug 15, 2021 12:32 pm Kan jo egentlig forstå hvorfor en del forsvant såpass fort, mens andre forble værende. Mange minnet i smak og utseende om andre, bedre og mer populære iskremer, mens noen åpenbart var utgitt for å melke en viss hype/trend (type Teenage Mutant Ninja Turtles, Kaptein Sabeltann, Drillos osv) men hvor sistnevnte har jo vært opp til comeback, flere ganger, og var vel også en langt mer suksessfull iskrem historie, enn "døgnfluene".
Turtles-isen var lenge et savn, det var en av svært få pinneis med pistasjsmak.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: søn aug 15, 2021 4:03 pm Når det gjelder iskrem, så er Drammens Is et savn. Husker de solgte Drammens is på den lokale nærbutikken der jeg vokste opp. Det var vel sprengningen av Bandidos' hovedkvarter (som var nabo til Drammens is sine lokaler) i 1997 som ble begynnelsen på slutten for produksjonen deres. Så takk for den, Hells Angels :(
https://no.wikipedia.org/wiki/Drammens_Is

Bilde
Herlig med det iskremkartet til Drammens Is. Og usikker på om man har lest om det du nevner angående Drammen/Bandidos, men ja, veldig synd om det ble avgjørende for iskremfabrikkens virksomhet.

Uansett, moro å lese igjen og se alle disse produktene/navnene.

Kjempeyesen husker jeg godt, mens Tom & Jerry og de froskene, mulig man forveksla sistnevnte med Turtles en periode, men som nevnt i innlegget over, kom jo disse ut i pistasjsmak og ikke fruktis/kremfløte smak, for ei tid på tidlig 90-tallet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Iskremkart ! Ja det er mange minner knyttet til disse. Der jeg kom fra var Diplom-Is mer eller minde enerådende. Jeg jobbet en del hos kjøpmannen i barndommen (ja, barnearbeid med betaling i form av sjokolade.... - ikkje bra) og husker godt disse plakatene og utvalget. Rundt 1980 kom Hennig-Olsen også til Møre, og det ble et lite tidskille, for synes de hadde mer spennende pinneis og jeg mener også at de store boksene også var bedre. Ellers var det Døla-Is og Drammen Is også noen steder - en liten barndomsdrøm dette, å kunne studere alle iskartene. Og velge seg 1.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ser det diskuteres is.Husker en lakrisis på pinne da jeg var veldig liten. Skikkelig salt lakris. Ser på Diplom-kartet at det kunne være Sorte Bill, men den gikk nå tydeligvis ut av sortimentet på slutten av 80-tallet. Var det noen av Hennig Olsen eller Døla-Is som hadde lakrisis, da?

Dagens Isbjørn Is (som vel er Rema?) ligner litt, men har mye svakere smak.

kibby

Legg inn av kibby »

mashadar skrev: søn aug 15, 2021 4:03 pm Når det gjelder iskrem, så er Drammens Is et savn. Husker de solgte Drammens is på den lokale nærbutikken der jeg vokste opp. Det var vel sprengningen av Bandidos' hovedkvarter (som var nabo til Drammens is sine lokaler) i 1997 som ble begynnelsen på slutten for produksjonen deres. Så takk for den, Hells Angels :(
https://no.wikipedia.org/wiki/Drammens_Is

Bilde

Ellers husker jeg også Døla is fra Lillehammer.
Å ja!! Herregud som jeg savner Kjempe-Yes <3

Expekt

Legg inn av Expekt »

Savner Urge intense
► Show Spoiler

Litt off topic, men er det flere enn meg som elsker julebrunost? Akkurat nå savner jeg den litt, men heldigvis er den som regel å finne i butikken fra og med oktober. Sverger på at det går 1 ost i uka her i huset fra den er i butikk og til den forsvinner i januar/februar. Helt latterlig god.
► Show Spoiler

Strider

Legg inn av Strider »

Bilde

Ikke så nostalgisk som 90s ting her men Big One Restaurant var veldig god frossenpizza for ca 10 år siden. Tror det er den beste frossenpizzaen.
Plutselig forsvant den.

Kent

Legg inn av Kent »

TylerDurdenNorway skrev: søn aug 15, 2021 10:46 pm Bilde

Ikke så nostalgisk som 90s ting her men Big One Restaurant var veldig god frossenpizza for ca 10 år siden. Tror det er den beste frossenpizzaen.
Plutselig forsvant den.
Den hadde jeg helt glemt av! Klart beste frossenpizzaen jeg har smakt.

Faen, nå fikk jeg et akutt savn.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Beste frossenpizzaen dere har smakt? :shock: Har dere ikke smakt Dr. Oetker med pepperoni? (beste frossenpizza kan sikkert diskuteres i en annen tråd) :lol:

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 7:04 pm Ser det diskuteres is.Husker en lakrisis på pinne da jeg var veldig liten. Skikkelig salt lakris. Ser på Diplom-kartet at det kunne være Sorte Bill, men den gikk nå tydeligvis ut av sortimentet på slutten av 80-tallet. Var det noen av Hennig Olsen eller Døla-Is som hadde lakrisis, da?
Husker svenske GB Glace hadde denne.
Bilde

Veldig salt og kvalm, likte den ikke i det hele tatt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: søn aug 15, 2021 10:46 pm Bilde

Ikke så nostalgisk som 90s ting her men Big One Restaurant var veldig god frossenpizza for ca 10 år siden. Tror det er den beste frossenpizzaen.
Plutselig forsvant den.
Får nesten vann i munnen av det bildet, selv om jeg har overspist meg på pizza denne helgen, kunne jeg godt ha tenkt meg et gjensyn med den frossenutgaven. Kom det forresten ikke en annen variant også? Disse hadde vel sølvfolie som de lå oppå?
Uansett, en av de sjeldne typene, som falt i smak hos alle i familien.
Det var vel også en av de, hvor det du så på omslaget/bildet, var sånn noenlunde hvordan pizzaen faktisk så ut, etter å ha vært inni ovnen i en 20-25 minutter, og det er jo også intet minus.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Mr. A skrev: man aug 16, 2021 11:56 am
GiPazzini_85 skrev: søn aug 15, 2021 7:04 pm Ser det diskuteres is.Husker en lakrisis på pinne da jeg var veldig liten. Skikkelig salt lakris. Ser på Diplom-kartet at det kunne være Sorte Bill, men den gikk nå tydeligvis ut av sortimentet på slutten av 80-tallet. Var det noen av Hennig Olsen eller Døla-Is som hadde lakrisis, da?
Husker svenske GB Glace hadde denne.
Bilde

Veldig salt og kvalm, likte den ikke i det hele tatt.

Var norsk is jeg mente.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Når man snakker om pizza man savner.
Denne spiste jeg vel mer eller mindre 2-3 ganger i uken i 10 år før jeg fikk meg samboer :)

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»