Hvor ble de av?

Svar
SirJames

Re: Hvor ble de av?

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: søn jun 12, 2022 3:45 pm
SirJames skrev: søn jun 12, 2022 3:27 pm

Nice, skal sjekke ut både den og iceland-nettshopen i kveld 👍🏻
Foretar du en bestilling fra Coopers, så må du bare prøve denne: Litt dyr, men verdt hver krone: Spises direkte fra kjøleskapet, selvfølgelig:-)

https://www.cooperscandy.no/herrs-jalap ... tix-255.2g
Tok en "handlerunde" på nettsiden i kveld, og endte opp med en handlekurv på 1100 kr, da ble det gratis frakt også.

Men....jeg må innrømme at jeg ble litt deprimert etterhvert som jeg trykket meg rundt, all den tid man jo mer man browset jo mer ble man minnet på hvor ekstremt begredelig utvalget er i norske matvarebutikker. Som et eksempel er det jo slik at coopers har over 1200 typer sjokolade på nettsiden. Hva får vi på Rema/Kiwi etc? Jo, Freia og Nidar...

Ble jo minnet på det også da jeg var i Flensburg for et par uker siden. Et eget rom dedikert til Lindt sjokolade.. Her hjemme skal man ha flaks hvis man ramler over 3-4 varianter av nettopp Lindt. Trist, for det er jo ekstremt god sjokkis.

Ble ikke akkurat den varianten du linker til i min handlekurv, dog en spennende chips med bringebær & pepper 😁

https://www.cooperscandy.no/product.php/800005395

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: søn jun 12, 2022 9:17 pm

Men....jeg må innrømme at jeg ble litt deprimert etterhvert som jeg trykket meg rundt, all den tid man jo mer man browset jo mer ble man minnet på hvor ekstremt begredelig utvalget er i norske matvarebutikker. Som et eksempel er det jo slik at coopers har over 1200 typer sjokolade på nettsiden. Hva får vi på Rema/Kiwi etc? Jo, Freia og Nidar...

Ble jo minnet på det også da jeg var i Flensburg for et par uker siden. Et eget rom dedikert til Lindt sjokolade.. Her hjemme skal man ha flaks hvis man ramler over 3-4 varianter av nettopp Lindt. Trist, for det er jo ekstremt god sjokkis.

Ble ikke akkurat den varianten du linker til i min handlekurv, dog en spennende chips med bringebær & pepper 😁

https://www.cooperscandy.no/product.php/800005395
Ja, dette nettstedet er et must for alle som vil prøve noe nytt.

kibby

Legg inn av kibby »

PapaSmurf skrev: fre jun 10, 2022 3:55 pm Så hadde jeg noe jeg digget, men som ingen andre jeg kjente var spesielt begeistret for:

Bilde
Denne finnes vel fortsatt den?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

kibby skrev: tir aug 02, 2022 3:45 pm
PapaSmurf skrev: fre jun 10, 2022 3:55 pm Så hadde jeg noe jeg digget, men som ingen andre jeg kjente var spesielt begeistret for:

Bilde
Denne finnes vel fortsatt den?
Finnes den som det merket med det navnet?

Men pizzabaguetter finnes.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Dersom noen har nevnt det før så må det absolutt nevnes igjen:

Salte UFO

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er Caramello fra Nidar også borte vekk nå? Har ikke sett den på evigheter.

Hedning

Legg inn av Hedning »

startelver skrev: fre jun 10, 2022 8:48 pm Donaldbrus faktisk, kan heller ikke huske denne, tror det var før min tid. Det bildet her kan jeg tenke meg er fra tidlig 70-tall.

Bilde
Jeg drakk en del flasker Donald Brus i diverse bursdager på midten,og slutten av søttitallet.

5 Minutt sjokoladen syntes jeg var kjempegod,men den har vært borte lenge. Nidar skriver:
5-minutt var en fargerik liten sak med to striper kjekssjokolade. Den populære kjekssjokoladen var i salg fra 1982 til 1991.

Den,og Relax som kom i flere utgaver nevnes,og er avbildet her. Det er Max også,som var en helt konge sjokolade.


https://www.nidar.no/om-nidar/historie/sote-minner/

Caramello som nevnes over her var jo også en innertier av en sjokolade.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Rød Stratos var også god. Vanlig Stratos,men med nøtter. Har ikke sett den på lenge,så den må da ha forsvunnet.

startelver

Legg inn av startelver »

Husker Opal som nevnt i den Nidar-historien. Forsvant altså i 1999. Synes den var bedre enn Troika.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Husker noen Fantomet tvgodtpose fra 90tallet? Den var god den.

startelver

Legg inn av startelver »

Husker denne

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

LondoMollari skrev: ons aug 31, 2022 2:20 pm Husker noen Fantomet tvgodtpose fra 90tallet? Den var god den.
Fantomet posen ja, usikker på om det er lett å finne bilder fra den, men hang vel med utover mot midten av 90-tallet, før den forsvant helt.
Fikk vel også godteri som var formet som Fantomet ringen, i både lakris og fruktsmak, samt noe pastiller og sjokolade, men usikker på hvem som utga disse posene, om det var Nidar, Brynhild, Freia eller noen andre.

Tror også det kom noen klistremerker eller smådippedutter medfølgende, men mulig de stoppet, fordi noen kom på at småunger kunne finne på å forsøke å spise dem, og sette det i halsen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hedning skrev: tir aug 02, 2022 7:12 pm Rød Stratos var også god. Vanlig Stratos,men med nøtter. Har ikke sett den på lenge,så den må da ha forsvunnet.
Den lever i beste velgående i store plater.

Hedning

Legg inn av Hedning »

DoktorS skrev: ons aug 31, 2022 10:49 pm
Hedning skrev: tir aug 02, 2022 7:12 pm Rød Stratos var også god. Vanlig Stratos,men med nøtter. Har ikke sett den på lenge,så den må da ha forsvunnet.
Den lever i beste velgående i store plater.
Er ikke det bare den nye hippe med bobler? Eller er den den flate vanlige typen?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Hedning skrev: tor sep 01, 2022 12:04 am

Er ikke det bare den nye hippe med bobler? Eller er den den flate vanlige typen?
Her er i hvert fall den de har i dag. Om det er den samme klassikeren vet jeg ikke.

https://matlevering.coop.no/snacks-og-g ... torpl.155g

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: tir aug 02, 2022 7:51 pm Husker Opal som nevnt i den Nidar-historien. Forsvant altså i 1999. Synes den var bedre enn Troika.
Ahh.. den herlige oversøte bringebærgreia, der klisset av og til hadde trukket ut av sølvpapiret... For en herlig sjokolade. Litt det samme med krembanan også. Den er vel også historie...

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

TylerDurdenNorway skrev: søn aug 15, 2021 10:46 pm Bilde

Ikke så nostalgisk som 90s ting her men Big One Restaurant var veldig god frossenpizza for ca 10 år siden. Tror det er den beste frossenpizzaen.
Plutselig forsvant den.
Ja ikke mange gode pizzaer igjen. Er velstort sett noen basicse Grandiosaer og Big Ones.

Lørdag og Kebabpizza etc burde vere mer av.

Strider

Legg inn av Strider »

KjetilHelle skrev: tor sep 01, 2022 12:56 am
TylerDurdenNorway skrev: søn aug 15, 2021 10:46 pm Bilde

Ikke så nostalgisk som 90s ting her men Big One Restaurant var veldig god frossenpizza for ca 10 år siden. Tror det er den beste frossenpizzaen.
Plutselig forsvant den.
Ja ikke mange gode pizzaer igjen. Er velstort sett noen basicse Grandiosaer og Big Ones.

Lørdag og Kebabpizza etc burde vere mer av.
Nå har de jo fått så mange gode ferdigbunner i butikkene. Har helt sluttet med frossenpizza. Ferdigbunn og ost og pizzasaus og skinke og paprika så blir det gang. Smaker mye bedre enn frossenpizza og tar ikke lang tid å lage

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hedning skrev: tor sep 01, 2022 12:04 am
DoktorS skrev: ons aug 31, 2022 10:49 pm
Hedning skrev: tir aug 02, 2022 7:12 pm Rød Stratos var også god. Vanlig Stratos,men med nøtter. Har ikke sett den på lenge,så den må da ha forsvunnet.
Den lever i beste velgående i store plater.
Er ikke det bare den nye hippe med bobler? Eller er den den flate vanlige typen?
Flate vanlige typen var jo borte for mange år siden, dessverre. Jeg likte bedre den utformingen. Men som all Stratos har den "bobler", men det er jo til å leve med, synes jeg...

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg savner smaken av Big One Triple Cheese, den nye med 4 oster er ikke like god.

Someone

Legg inn av Someone »

Av Big One likte jeg Hot'n Crunchy Mexican. Men den forsvant for ikke så lenge siden

Lezah

Legg inn av Lezah »

Når man snakker om pizzaer (orker ikke sjekke hele tråden), men det var en avlang pizza fra Sætre som jeg likte veldig da jeg var yngre, tror den er long gone.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

På tidlig nittitall da original Grandiosa var stort sett enerådende hadde Stabburet en pizza med sprøstekt løk. Mulig jeg har nevnt den før. Tror den het Magnifico eller noe. Den var knallgod.

Og så hadde Rimi noen billige margeritapizzaer kun i plastfolie som de solgte i 3-pk. Nærmeste en frossenpizza jeg har smakt har vært skikkelig italiensk pizza.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det ble mye Big One Hot Mexican en periode, husker jeg. Den er savnet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på om den allerede er blitt nevnt her, men som i en annen mat/godis relatert tråd her inne, tenkte jeg å etterlyse om noen har peiling på om denne fortsatt er i salg:
Bilde
Samtlige lokale Kiwier, Menyer og noen andre solgte denne frem til og med i våres, hvor spesielt Kiwi endelig (første gang på nesten 2 år) hadde den på tilbud til 34-35 kroner, som jo var en fin pris, ettersom disse boksene (mye mindre enn de med sukker) har jo ligget mellom 69-82 kroner, og ja, har ikke sett ei eneste av disse pakningene på en mindre "evighet".
Synd om den er ute for godt, da utvalget for folk som kanskje vil ha et alternativ til alle sukkerbombene, nå kun har tja, det er vel den enda mindre Vanilje utgaven til Diplom Is hos Rema 1000 uten sukker, samt noen rådyre og ikke spesielt imponerende papp-bokser i ulike caffe-sjoko smaker, men til mellom 60 og 80 kroner er det ikke mye å få igjen for penga.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

PapaSmurf skrev: ons sep 14, 2022 4:49 pm Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.
Fantastisk :D og ja, helt klart, folk glemmer nok ofte å se litt nærmere på hva de dytter i seg. Men antar at for mange, så blir "sukkerfritt" raskt om til reine utskeielsene.

Denne tabben har jeg nok lært på den ganske så leie måten, litt for ofte, når en har dytta i seg større mengder "sunnere" Yoghurt og Protein-shaker/puddinger kun et par timer før trening utendørs. Og ja, så starter plutselig brumlingen, og da er det som regel ingen vei tilbake, og da er det ekstra kjekt å ha tilgang til et rent toalettsete i nærheten.

Likevel, folk reager nok forskjellig, for selv aldri hatt trøbbel med noen av de sukkerfri iskremene, men hadde jeg dytta i meg lignende mengder av de med sukker, da hadde det blitt noen hektiske dobesøk på rappen.
Sukkerfri drops, pastiller og tyggis derimot, de har en innsett at magen ikke liker for mye av, men det er lett å glemme seg, da noen av dem er jo veldig gode, og sjeldent en greier å holde igjen med kun 1 eller 2 av gangen. Så plutselig har en kasta i seg et par pastillesker, og ja, da er det best å bare holde seg mest mulig hjemme, til en har fått tømt seg skikkelig.

Edit:

Angående ubehagelige opplevelser og plutselig reaksjon på sukkerfri produkter, så tror jeg første gange en opplevde det, var under konfirmasjonen til en i familien, og husker at man spiste en ellers liten frokost. Så allerede på vei mot Oslo, kom sultfølelse inn for fullt, og køen på gamle Mosseveien sto bom stille. Dette var vel også på en tid der det meste av tyggis og pastiller var stappfulle med sukker (hvert fall de som ble retta mot barn og unge), de med sukker ala Hubba-Bubba og de mange Bugg variantene, men i dæsjbordet til pappa, fant jeg en haug med pastillesker som var uten sukker, og disse smakte jo veldig godt. Litt for godt, da en åt opp det som var, og vel, når vi kom frem til Rådhuset en stund senere, gikk jo alt helt okei. Men i det man skulle sette seg ned innafor de to brune geite ostene av noen bygninger, så slo magen seg fullstendig vrang, og nærmest løp folk ned for å komme meg på do, før uhellet slo ut i penbuksa.

Usikker på hvor lenge man satt limt fast til doskåla, men det føltes ut som en evighet, og en sånn type "rævfoss" har en aldri opplevd siden. Og kun flaks at en fikk sitte i fred og ro på Rådhusets flotte toaletter, trøkka og sto på, og var helt utslitt og svett etterpå. Positive var at matlysten kom for fullt utover dagen, og fikk kost seg med masser av god og fristende mat.
Var jo da kun gjest i denne konfirmasjonen, for det ville vært ganske så kjedelig om en var konfirmant.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: ons sep 14, 2022 4:49 pm Jeg er meget skeptisk til sukkerfritt godis etter at jeg gikk bananas i godtehylla i Sverige et år. Dette var i romjula. Hamstret masse sukkerfritt snop på Godtebiten Charlottenberg. Skulle være litt sunn.

Problemet med smågodt er jo at man ikke leser advarslene på boksene som forteller om lakserende effekt.

Jeg kom hjem. Pakket bacon, polarbrød og nötkött i skapet og satte meg ned med Mariestads folköl og en diger pose sukkerfritt snop.

Jeg skal la være å fortelle grafisk om de neste par dagenes opplevelser, men det jeg kan si er at jeg fikk en TJUKK bok med all verdens fotballstatistikker til jul det året. Og da jeg slapp fri fra ramma hadde jeg kommet til Ungarn.
La meg gjette, bokas innhold var alfabetisk sortert :lol:

Var det ellers mye lakris i posen din? Er jo kjent for å sette i gang systemet, det.

Forøvrig er jeg litt prinsipiell motstander av sukkerfri godis. Blir som med hamburgere og Taco, er ikke meningen at det skal være sunt. Selv om sistnevnte er sunnere enn sitt rykte, ref mye grønnsaker og kalorifattig salsa.

Sukkerfri brus, derimot, der er jeg slave 🙈

Someone

Legg inn av Someone »

Om ikke mat, men finnes det ikke lenger isbiteposer hvor man knyter selv, i stedet for denne kun halvveis fungerende selvlukkemekanismen som det virker som alle kommer med i dag?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Savner denne jeg fra Minde.
https://www.matvareguiden.no/Matvarebil ... sp?ID=9325
Juvelpletter

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»