Nord Stream sabotert?

Svar
OrmenLange
Innlegg: 1817

Re: Nord Stream sabotert?

Legg inn av OrmenLange »

Haha, 50m borte vekk. Her er det i hvert fall noen som har gjort jobben skikkelig.

alseboy

Legg inn av alseboy »

OrmenLange skrev: tir okt 18, 2022 11:30 am Haha, 50m borte vekk. Her er det i hvert fall noen som har gjort jobben skikkelig.
Ok, så du aksepterer i det minste at det var russisk sabotasje.

Så får en heller leve med at du synes slikt både er morsomt og imponerende.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

alseboy skrev: tir okt 18, 2022 11:33 am
OrmenLange skrev: tir okt 18, 2022 11:30 am Haha, 50m borte vekk. Her er det i hvert fall noen som har gjort jobben skikkelig.
Ok, så du aksepterer i det minste at det var russisk sabotasje.

Så får en heller leve med at du synes slikt både er morsomt og imponerende.
??

Jeg kan ikke se at det har kommet noen beviser i hverken den ene eller andre retningen..?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

OrmenLange skrev: tir okt 18, 2022 11:30 am Haha, 50m borte vekk. Her er det i hvert fall noen som har gjort jobben skikkelig.
Da er det definitivt ikke russere :)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Sabotører på plass i Norge?
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sab ... e/77504271

Den frie flyten i et grenseløst Europa gjør det lett å forflytte seg og danne nettverk. Dette er en sikkerhetsrisiko våre politikere tar.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Russland anklager UK for å stå bak sabotasjen nå. De bringer ingen bevis til torgs, men nå ryktes det at Liz Truss tekstet "It's done" til Blinken umiddelbart etter eksplosjonene. Visstnok skal Russland ha fått tak i denne informasjonen ved å hacke Truss' mobil. Foreløpig er dette kun rykter og spekulasjoner, så jeg tror ikke vi skal lese så mye inn i dette før eventuelt mer solide bevis dukker opp...

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Ja, hvis ryktene er satt ut av ruzzerne så er det nok sant, de lyver jo aldri :lol:

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Svenskene har funnet ut hva slags sprengstoff som er brukt og at sprengningene ikke ble foretatt innenfra rørene.
Så da får vi forhåpentligvis snart vite hvem som står bak eksplosjonene :)

https://sol.no/nyheter/nord-stream-ette ... e/77913743

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:43 pm Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.
Ingen bevis og anonyme kilder ja :lol: Fått noen rubler på konto denne tullingen. For et makkverk

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Hva er egentlig (teknisk) status på disse røra p.t?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:43 pm Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.
Det pleier å være et dårlig tegn når 95% av innholdet er lange forklaringer om alt annet enn hovedtemaet.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Rent Trav skrev: ons feb 08, 2023 6:45 pm Hva er egentlig (teknisk) status på disse røra p.t?
Aner ikke.

Det var nylig noen artikler som avslørte at Equinor med sin ekspertise tidlig var inne for å hjelpe til med reparasjoner, men at de pga sanksjonene ikke fikk lov til å bidra og måtte trekke seg ut.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Harduetforslag skrev: ons feb 08, 2023 6:48 pm
OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:43 pm Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.
Det pleier å være et dårlig tegn når 95% av innholdet er lange forklaringer om alt annet enn hovedtemaet.
Joda. På den andre siden er det jo et godt tegn at det er en renommert journalist...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Critics have accused Hersh of being a conspiracy theorist. He has been criticised for contradicting the official account of the killing of Osama Bin Laden and for questioning the claim that the Syrian government used chemical weapons on Syrian civilians. In 2015, Vox's Max Fisher wrote that "Hersh has appeared increasingly to have gone off the rails. His stories, often alleging vast and shadowy conspiracies, have made startling — and often internally inconsistent — accusations, based on little or no proof beyond a handful of anonymous "officials"


Jeg tror vi kan konkludere med at denne Max Fischer er inne på noe bare basert på denne siste saken.

Når jeg graver litt mer ser jeg han ofte brukes av russisk media og gjennomgangsmelodien i intervjuene er: «USA lyver». Han har også skrevet mer og mer russervennlige artikler de siste 10-15 årene. Han var velrennomert på 60 og 70-tallet, men det virker som han har blitt fullstendig radikalisert.
Sist redigert av PapaSmurf den ons feb 08, 2023 7:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:56 pm
Harduetforslag skrev: ons feb 08, 2023 6:48 pm
OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:43 pm Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.
Det pleier å være et dårlig tegn når 95% av innholdet er lange forklaringer om alt annet enn hovedtemaet.
Joda. På den andre siden er det jo et godt tegn at det er en renommert journalist...
Var sikkert flink på 60 tallet, nå er det saker om Pentagon som allierer seg med Assad og putler for å svekke Obama :lol:

Jack

Legg inn av Jack »

PapaSmurf skrev: ons feb 08, 2023 6:59 pm Critics have accused Hersh of being a conspiracy theorist. He has been criticised for contradicting the official account of the killing of Osama Bin Laden and for questioning the claim that the Syrian government used chemical weapons on Syrian civilians. In 2015, Vox's Max Fisher wrote that "Hersh has appeared increasingly to have gone off the rails. His stories, often alleging vast and shadowy conspiracies, have made startling — and often internally inconsistent — accusations, based on little or no proof beyond a handful of anonymous "officials"


Jeg tror vi kan konkludere med at denne Max Fischer er inne på noe bare basert på denne siste saken.

Når jeg graver litt mer ser jeg han ofte brukes av russisk media og gjennomgangsmelodien i intervjuene er: «USA lyver». Han har også skrevet mer og mer russervennlige artikler de siste 10-15 årene. Han var velrennomert på 60 og 70-tallet, men det virker som han har blitt fullstendig radikalisert.
Intet sjokk at OrmenLange sluker denne penisen m/tilbehør som en blåhval heller i seg krill.

Sikkert sett en ny episode med Russell Brand.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Jeg er skeptisk, men ikke like villig til å avfeie det som oppspinn uten videre slik mange av dere åpenbart er...

Nyrik

Legg inn av Nyrik »

Store baller på Norge isåfall :D

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: ons feb 08, 2023 6:43 pm Siste nytt i sagaen om Nord Stream-sabotasjen er at Pullizer-journalist Seymour Hersch på sin substack har publisert en artikkel der han beskylder USA og Norge (!) for å stå bak.

Det hvite hus benekter anklagene.
Today, the supreme commander of NATO is Jens Stoltenberg, a committed anti-communist, who served as Norway’s prime minister for eight years before moving to his high NATO post, with American backing, in 2014. He was a hardliner on all things Putin and Russia who had cooperated with the American intelligence community since the Vietnam War. He has been trusted completely since. “He is the glove that fits the American hand,” the source said.

Det blir ikke noen ny Pulitzer med så slomsete arbeid, for å si det slik. NATO har riktig nok en supreme commander, men han heter Cavoli. Stoltenberg hadde akkurat blitt 16 år gammel da Vietnam-krigen tok slutt, han var NATO-motstander til langt ut på 80-tallet og samarbeidet godt med Russland som statsminister. Så godt faktisk at det på de mer aparte delene av nettet stadig var folk som omtalte ham som Steklov, heller enn å bruke navnet hans.

Når det som faktisk kan sjekkes er så feil så er det vanskelig å feste tiltro til resten av den fargerike historien Hersch presenterer.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Brezjnev skrev: ons feb 08, 2023 7:42 pm Så godt faktisk at det på de mer aparte delene av nettet stadig var folk som omtalte ham som Steklov, heller enn å bruke navnet hans.
Det her beviser jo bare at Stoltenberg var dobbeltagent, fikk sikkert godt betalt både av CIA og KGB!

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

GoingKronos skrev: ons feb 08, 2023 7:51 pm
Brezjnev skrev: ons feb 08, 2023 7:42 pm Så godt faktisk at det på de mer aparte delene av nettet stadig var folk som omtalte ham som Steklov, heller enn å bruke navnet hans.
Det her beviser jo bare at Stoltenberg var dobbeltagent, fikk sikkert godt betalt både av CIA og KGB!
Skal ikke kimse av litt godt gammeldags næringsvett. For øvrig; ja, det er akkurat så enkelt verdens Hersch-er og document-lesere kommer til å løse akkurat den floken.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

@OrmenLange Jeg leste gjengivelsen av den artikkelen på en norsk nettside. At dykkere skal ha gått til 260 fot, eller 85 meter, med dykkerutstyr og trimix tanker står ikke til troende.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Bantor skrev: ons feb 08, 2023 9:21 pm @OrmenLange Jeg leste gjengivelsen av den artikkelen på en norsk nettside. At dykkere skal ha gått til 260 fot, eller 85 meter, med dykkerutstyr og trimix tanker står ikke til troende.
Jeg er ingen dykker, men mener å ha hørt at det ikke er noe problem å dykke ned til 100m?

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

@OrmenLange De som dykker til hundre meter er typisk en spesiell type fridykkere. Som setter dybderekorder osv.

Yrkesdykkere i Nordsjøen går vanligvis ikke dypere enn 70 meter. Og bruker ikke vanlig sivilt eller militært dykkerutstyr. De bruker spesielt yrkesdykker utstyr, og må bo en tid i trykkammer etterpå når de går så dypt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Hvem som egentlig sto bak sabotasjen av Nord Stream får vi nok ikke vite sikkert på mange år.

At det er flere land enn Russland som hadde interesse av det er åpenbart.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Bantor skrev: ons feb 08, 2023 9:34 pm @OrmenLange De som dykker til hundre meter er typisk en spesiell type fridykkere. Som setter dybderekorder osv.

Yrkesdykkere i Nordsjøen går vanligvis ikke dypere enn 70 meter. Og bruker ikke vanlig sivilt eller militært dykkerutstyr. De bruker spesielt yrkesdykker utstyr, og må bo en tid i trykkammer etterpå når de går så dypt.
Kanskje jeg er naiv, men jeg ser ikke for meg at militærsoldater lar seg seg stoppe av denne 70m-grensa når selv fridykkere går dypere... :roll:

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

@OrmenLange

Fridykkere holder pusten, selv om de som går så dypt kanskje puster inn en gassblanding på overflaten. Hvis du fridykker til 100m, er det snakk om en rett ned og opp tur. - For å se hvor dypt du kan gå.

Dykkere som puster inn gassblanding fra apparater mens de dykker, har en rekke problemer med endringer i trykket osv. De kan ikke gå like dypt.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Bantor skrev: ons feb 08, 2023 10:04 pm @OrmenLange

Fridykkere holder pusten, selv om de som går så dypt kanskje puster inn en gassblanding på overflaten. Hvis du fridykker til 100m, er det snakk om en rett ned og opp tur. - For å se hvor dypt du kan gå.

Dykkere som puster inn gassblanding fra apparater mens de dykker, har en rekke problemer med endringer i trykket osv. De kan ikke gå like dypt.
Verdensrekorden på dybde med normalt utstyr (open circuit scuba) er på 332,35 meter.

https://divemagazine.com/scuba-diving-n ... %20minutes.


Edit: selvsagt vil det innebære mye gassblandinger, dekompresjon, trykkammer etter dykk osv. Men det er a ingen problem, nok av skip med utstyr for dype dykk ombord, inkludert trykkammer.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jeg syns ikke det virker utenkelig at USA og Norge kan stå bak. USA er i tilfelle "hjernen" bak, men de kan ha trengt noen norske dykkere for å gjennomføre dette.

Ser man helt overordnet på dette vet vi at USA hater Nord Stream mens Russland ønsker disse rørene i full drift. Hvis Russland først skulle gjøre en skjult operasjon tror jeg de ville angrepet noe annet (for eksempel et viktig kraftverk i Europa) mens USA ville hatt Nord Stream veldig høyt oppe på "targetlista".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»