Nord Stream sabotert?

Svar
Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Re: Nord Stream sabotert?

Legg inn av Gorgi »

Neptun skrev: tir okt 04, 2022 11:29 pm
Gorgi skrev: tir okt 04, 2022 11:15 pm
H.E. Pennypacker skrev: tir okt 04, 2022 10:49 pm


Sammen med flyfoto er det enkelt å se hvor gassledningen går over Karmøy. Det går det også en turløype i nærheten av den, så hvem som helst kan ta seg en tur og rekognisere.
Joda. Men nå er det jo sånn at all vår kritiske infrastruktur ligger ute som en åpen bok. Siste nyheter over uønsket trafikk er ved Sira-Kvina kraftanlegg. Jeg er faktisk reddere det kommer en sabotasje på norsk jord eller sjø enn en taktisk atombombe over Ukraina.

https://www.nrk.no/sorlandet/lys-observ ... 1.16127201
Da vet i alle fall alle hvem som står bak.
Og det vil være et angrep på Norge og NATO.

Kanskje det er verdt det for å få avsluttet dette. Et angrep på et NATO-land vil fremtvinge et resolutt mottiltak mot orkene.
For å gjøre mottiltak skal det fremlegges ganske klare bevis for hvem som har stått bak angrepet. Det vil jeg tro blir vanskelig til sjøs. En gasslekkasje vil blåse bort alle fysiske bevis. Men ja. Selv om man ikke finner bevisene så vet alle hvem som står bak. Men det spørs om det er nok til å iverksette artikkel 5.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gorgi skrev: tir okt 04, 2022 11:35 pm
Neptun skrev: tir okt 04, 2022 11:29 pm
Gorgi skrev: tir okt 04, 2022 11:15 pm

Joda. Men nå er det jo sånn at all vår kritiske infrastruktur ligger ute som en åpen bok. Siste nyheter over uønsket trafikk er ved Sira-Kvina kraftanlegg. Jeg er faktisk reddere det kommer en sabotasje på norsk jord eller sjø enn en taktisk atombombe over Ukraina.

https://www.nrk.no/sorlandet/lys-observ ... 1.16127201
Da vet i alle fall alle hvem som står bak.
Og det vil være et angrep på Norge og NATO.

Kanskje det er verdt det for å få avsluttet dette. Et angrep på et NATO-land vil fremtvinge et resolutt mottiltak mot orkene.
For å gjøre mottiltak skal det fremlegges ganske klare bevis for hvem som har stått bak angrepet. Det vil jeg tro blir vanskelig til sjøs. En gasslekkasje vil blåse bort alle fysiske bevis. Men ja. Selv om man ikke finner bevisene så vet alle hvem som står bak. Men det spørs om det er nok til å iverksette artikkel 5.
Det er litt av en sjanse å ta da, så godt som de er forberedt på russisk terror nå.
Tenker ikke på Norge selvsagt, vi deler fremdeles ut detaljerte draft og skulderklapp til alle russere som vil kartlegge og spionere. Men andre land har stor interesse av norsk gass.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Neptun skrev: tir okt 04, 2022 11:39 pm
Gorgi skrev: tir okt 04, 2022 11:35 pm
Neptun skrev: tir okt 04, 2022 11:29 pm

Da vet i alle fall alle hvem som står bak.
Og det vil være et angrep på Norge og NATO.

Kanskje det er verdt det for å få avsluttet dette. Et angrep på et NATO-land vil fremtvinge et resolutt mottiltak mot orkene.
For å gjøre mottiltak skal det fremlegges ganske klare bevis for hvem som har stått bak angrepet. Det vil jeg tro blir vanskelig til sjøs. En gasslekkasje vil blåse bort alle fysiske bevis. Men ja. Selv om man ikke finner bevisene så vet alle hvem som står bak. Men det spørs om det er nok til å iverksette artikkel 5.
Det er litt av en sjanse å ta da, så godt som de er forberedt på russisk terror nå.
Tenker ikke på Norge selvsagt, vi deler fremdeles ut detaljerte draft og skulderklapp til alle russere som vil kartlegge og spionere. Men andre land har stor interesse av norsk gass.
Hvis det kan være sånn som noen eksperter har uttalt at eksplosiver sannsynligvis allerede er lagt ut og dette kan utløses elektronisk så er det kanskje ikke så stor sjanse å ta. Spørsmålet må bli hvor nære de må være for at signalet skal nå bombene. Hvis det er så avansert at de omtrent kan sitte i russland og detonere så er det plankekjøring.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

hauge23 skrev: tir okt 04, 2022 8:08 pm
Brezjnev skrev: tir okt 04, 2022 6:51 pm
hauge23 skrev: tir okt 04, 2022 6:16 pm

Det at det ikke var pågående gasstransport i rørledningen utelukker ingen av de som kan tenkes å ha gjort det, det fins andre motiver enn å stoppe gasstransport slik situasjonen var.
Du ville vel ikke være så vennlig å utrede nærmere om disse "andre motiver", slik at det er mulig å gjøre en evaluering av hvor solide disse alternative teoriene er? Å forhindre at Russland fikk de enorme inntektene en fullt operativ Nordstream 2 ville gitt er det eneste jeg kan si ville vært noen som helst grad av plausibelt.
Dette kommer jeg ikke å bruke mye tid på, det var vel Russland som skulle sprenge den norske gassen via Danmark til Polen og så sprengte de feil ledning :) Nei, i en slik konflikt er det mange spillkort, som ved bruk ikke umiddelbart nødvendigvis lett kan adresseres. Jeg vet ikke, derfor lar jeg være å tro. Men som mange andre ser jeg flere mulige aktører som kan være skyldig.
Dette er fullstendig meningsløst. Da har jeg mer respekt for den lange ormen, hen har i det minste ryggrad til å si ting rett ut og fremmer noe som i hvert fall, med en del godvilje, kan kalles argumenter for sitt syn.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: tir okt 04, 2022 8:20 pm
Brezjnev skrev: tir okt 04, 2022 7:20 pm
OrmenLange skrev: tir okt 04, 2022 7:13 pm
Haha, Tyskland og resten av Europa har gjort det klart at de ikke vil ha russisk gass når de blir selvforsynt med annen energi, dvs om flere år. I mellomtiden sier vi ja takk til all russisk gass vi kan få.
Importen av russisk gass skal kuttes med 2/3 allerede i år. Å kutte det helt ut er planlagt å ta lenger tid, men Europa har vist at de er villige til å gå langt for å unngå å måtte gi etter på noen måte. Sier ja takk til all russisk gass vi kan få, du liksom. Makan til sludder.
Tja, det blir litt som høna og egget. Er det Europa som ikke vil ha russisk gass, eller er det Russland som struper tilførselen? Slik jeg har forstått det er det ingen restriksjoner på kjøp av russisk gass, og Europa kjøper alt vi kan i håp om å fylle lagrene før vinteren. Du må gjerne komme med beviser på det motsatte.
The European Commission has today presented the REPowerEU Plan, its response to the hardships and global energy market disruption caused by Russia's invasion of Ukraine. There is a double urgency to transform Europe's energy system: ending the EU's dependence on Russian fossil fuels ,,,

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_3131

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Brezjnev skrev: ons okt 05, 2022 12:03 pm
OrmenLange skrev: tir okt 04, 2022 8:20 pm
Brezjnev skrev: tir okt 04, 2022 7:20 pm

Importen av russisk gass skal kuttes med 2/3 allerede i år. Å kutte det helt ut er planlagt å ta lenger tid, men Europa har vist at de er villige til å gå langt for å unngå å måtte gi etter på noen måte. Sier ja takk til all russisk gass vi kan få, du liksom. Makan til sludder.
Tja, det blir litt som høna og egget. Er det Europa som ikke vil ha russisk gass, eller er det Russland som struper tilførselen? Slik jeg har forstått det er det ingen restriksjoner på kjøp av russisk gass, og Europa kjøper alt vi kan i håp om å fylle lagrene før vinteren. Du må gjerne komme med beviser på det motsatte.
The European Commission has today presented the REPowerEU Plan, its response to the hardships and global energy market disruption caused by Russia's invasion of Ukraine. There is a double urgency to transform Europe's energy system: ending the EU's dependence on Russian fossil fuels ,,,

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_3131
Flott med grandiose EU-planer, men jeg ser ingenting som motbeviser mine påstander over.

Moist

Legg inn av Moist »

OrmenLange skrev: ons okt 05, 2022 12:36 pm
Kan ikke du bare avlyse all sabotasje, så slipper jeg å stå vakthold ute med deg, samt jeg slipper å styre så mye med arbeidslista for å få dette til å gå opp.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Brezjnev skrev: ons okt 05, 2022 12:01 pm
hauge23 skrev: tir okt 04, 2022 8:08 pm
Brezjnev skrev: tir okt 04, 2022 6:51 pm

Du ville vel ikke være så vennlig å utrede nærmere om disse "andre motiver", slik at det er mulig å gjøre en evaluering av hvor solide disse alternative teoriene er? Å forhindre at Russland fikk de enorme inntektene en fullt operativ Nordstream 2 ville gitt er det eneste jeg kan si ville vært noen som helst grad av plausibelt.
Dette kommer jeg ikke å bruke mye tid på, det var vel Russland som skulle sprenge den norske gassen via Danmark til Polen og så sprengte de feil ledning :) Nei, i en slik konflikt er det mange spillkort, som ved bruk ikke umiddelbart nødvendigvis lett kan adresseres. Jeg vet ikke, derfor lar jeg være å tro. Men som mange andre ser jeg flere mulige aktører som kan være skyldig.
Dette er fullstendig meningsløst. Da har jeg mer respekt for den lange ormen, hen har i det minste ryggrad til å si ting rett ut og fremmer noe som i hvert fall, med en del godvilje, kan kalles argumenter for sitt syn.
Leste du ikke hva jeg skrev? Jeg vet ikke og tror ikke. Din respekt skal du få lov til å forvalte som du vil i fred, jeg bryr meg ikke. Når det gjelder ryggrad, pass på din egen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: ons okt 05, 2022 12:36 pm
Brezjnev skrev: ons okt 05, 2022 12:03 pm
OrmenLange skrev: tir okt 04, 2022 8:20 pm
Tja, det blir litt som høna og egget. Er det Europa som ikke vil ha russisk gass, eller er det Russland som struper tilførselen? Slik jeg har forstått det er det ingen restriksjoner på kjøp av russisk gass, og Europa kjøper alt vi kan i håp om å fylle lagrene før vinteren. Du må gjerne komme med beviser på det motsatte.
The European Commission has today presented the REPowerEU Plan, its response to the hardships and global energy market disruption caused by Russia's invasion of Ukraine. There is a double urgency to transform Europe's energy system: ending the EU's dependence on Russian fossil fuels ,,,

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_3131
Flott med grandiose EU-planer, men jeg ser ingenting som motbeviser mine påstander over.
Det virker å være et gjennomgående tema i tråden: du blir vist, men vil ikke se.

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Brezjnev skrev: ons okt 05, 2022 2:43 pm
OrmenLange skrev: ons okt 05, 2022 12:36 pm
Brezjnev skrev: ons okt 05, 2022 12:03 pm

The European Commission has today presented the REPowerEU Plan, its response to the hardships and global energy market disruption caused by Russia's invasion of Ukraine. There is a double urgency to transform Europe's energy system: ending the EU's dependence on Russian fossil fuels ,,,

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_3131
Flott med grandiose EU-planer, men jeg ser ingenting som motbeviser mine påstander over.
Det virker å være et gjennomgående tema i tråden: du blir vist, men vil ikke se.
Gjennomgangstema er at du og enkelte andre kommer med påstander det ikke er hold i :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Nå er det jo blitt avslørt at russiske skip eid av oligarker som er venner av Putin har fått lov til å undersøke den norske havbunnen i flere år.

Dette kan fort tyde på at det er plassert flere sprengladninger som bare venter på å bli utløst. Jeg tror for eksempel det er mulig å detonere disse fra droner som må befinne seg i nærjeten.

Det kan være Putin planlegger å kutte all strøm før vinterkulda setter inn og skape kaos som han kan utnytte.

Det norske forsvaret og NATO må snarest ned på havdypet og inspisere alle meterne med kabler i norskehavet, selv om det kan ta måneder. Dette må prioriteres!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... siden-2019

Bilde

Jack

Legg inn av Jack »


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Etter å ha konferert med kommentarfelt på Facebook og Resett og innhentet ekspertvurderinger fra arbeidsløse som ikke er putinister, men som kan "tenke selv" og stille "kritiske spørsmål" er jeg nå klar for å konkludere.

- USA stod bak sabotasjen. Hensikten var å forhindre at Europa skulle lempe sanksjonene i bytte mot russisk gass. Dessverre for USA hadde de ikke oversikt over hvor mange rør det var, så de sprengte ikke alle. Derfor har Russland fortsatt mulighet til å tilby gass mot lemping av sanksjoner.

- Det er fullstendig utenkelig at Russland stod bak fordi det var deres egne rør, og de trenger dem for å forhandle om lemping av sanksjoner. Heldigvis ble ikke alle rørene sprengt, så de kan fortsatt forhandle om gass mot lemping av sanksjoner. Fordi USA ikke visste hvor mange rør det var.

Jack

Legg inn av Jack »


OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Jack_Daniels skrev: tor okt 06, 2022 2:23 pm
Det Eckel sier om at de har fullført etterforskningen er ikke riktg. De er kun ferdige med undersøkelsene av åstedet.

For øvrig synes jeg det er litt merkelig at "Kammaråklagare Mats Ljungqvist (...) har inte möjlighet att vara tillgänglig för frågor från media".

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: tor okt 06, 2022 9:58 am Etter å ha konferert med kommentarfelt på Facebook og Resett og innhentet ekspertvurderinger fra arbeidsløse som ikke er putinister, men som kan "tenke selv" og stille "kritiske spørsmål" er jeg nå klar for å konkludere.

- USA stod bak sabotasjen. Hensikten var å forhindre at Europa skulle lempe sanksjonene i bytte mot russisk gass. Dessverre for USA hadde de ikke oversikt over hvor mange rør det var, så de sprengte ikke alle. Derfor har Russland fortsatt mulighet til å tilby gass mot lemping av sanksjoner.

- Det er fullstendig utenkelig at Russland stod bak fordi det var deres egne rør, og de trenger dem for å forhandle om lemping av sanksjoner. Heldigvis ble ikke alle rørene sprengt, så de kan fortsatt forhandle om gass mot lemping av sanksjoner. Fordi USA ikke visste hvor mange rør det var.
De samme kildene bekrefter at Biden er senil, og knapt vet hvilken dag det er. At han skal ha manglet oversikt over hvor mange rør Nord Stream har er derfor helt naturlig.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: tor okt 06, 2022 3:11 pm
Solvgutt1 skrev: tor okt 06, 2022 9:58 am Etter å ha konferert med kommentarfelt på Facebook og Resett og innhentet ekspertvurderinger fra arbeidsløse som ikke er putinister, men som kan "tenke selv" og stille "kritiske spørsmål" er jeg nå klar for å konkludere.

- USA stod bak sabotasjen. Hensikten var å forhindre at Europa skulle lempe sanksjonene i bytte mot russisk gass. Dessverre for USA hadde de ikke oversikt over hvor mange rør det var, så de sprengte ikke alle. Derfor har Russland fortsatt mulighet til å tilby gass mot lemping av sanksjoner.

- Det er fullstendig utenkelig at Russland stod bak fordi det var deres egne rør, og de trenger dem for å forhandle om lemping av sanksjoner. Heldigvis ble ikke alle rørene sprengt, så de kan fortsatt forhandle om gass mot lemping av sanksjoner. Fordi USA ikke visste hvor mange rør det var.
De samme kildene bekrefter at Biden er senil, og knapt vet hvilken dag det er. At han skal ha manglet oversikt over hvor mange rør Nord Stream har er derfor helt naturlig.
Jeg hadde faktisk en Facebook-venn som la ut haugveis av lenker og innlegg om hvor idiotisk det var å tro at Russland hadde sprengt sine egne gassrør når dette var deres mulighet til å presse Tyskland og Europa til å lempe sanksjonene og forhandle. Derfor var det naturligvis USA som stod bak, siden Biden hadde sagt at de skulle stanse Nord Stream 2. Så la han ut lenken om at Russland annonserte at det var to rør inntakt, slik at de fortsatt kunne tilby gass til Europa, som en gladsak. USA hadde mislykkes.

Spurte han om han ikke syns det var litt påfallende, og om det ikke slo beina ut av hans tidligere argumentasjon. Nå er vi ikke Facebook-venner lengre.

Jack

Legg inn av Jack »


OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Jack_Daniels skrev: tor okt 06, 2022 4:05 pm
Wow, så nasjonene tar kontinuerlig opp lydopptak under sjøen! Dette ante jeg ikke. Hvor lang rekkevidde kan man høre under vann da?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Pressekonferanse nå om russiske skip i norske farvann. Tipper uansett at amerikanerne sprengte den ledningen, den tjener de ingenting på og har heller ingen interesse av. Den bare gir Russland masse penger de ikke burde få så det var helt på sin plass.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Men hva skjer om du kjører med båt over den gassutblåsningen der? Vil skipet synke?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Solvgutt1 skrev: tor okt 06, 2022 3:16 pm
Brezjnev skrev: tor okt 06, 2022 3:11 pm
Solvgutt1 skrev: tor okt 06, 2022 9:58 am Etter å ha konferert med kommentarfelt på Facebook og Resett og innhentet ekspertvurderinger fra arbeidsløse som ikke er putinister, men som kan "tenke selv" og stille "kritiske spørsmål" er jeg nå klar for å konkludere.

- USA stod bak sabotasjen. Hensikten var å forhindre at Europa skulle lempe sanksjonene i bytte mot russisk gass. Dessverre for USA hadde de ikke oversikt over hvor mange rør det var, så de sprengte ikke alle. Derfor har Russland fortsatt mulighet til å tilby gass mot lemping av sanksjoner.

- Det er fullstendig utenkelig at Russland stod bak fordi det var deres egne rør, og de trenger dem for å forhandle om lemping av sanksjoner. Heldigvis ble ikke alle rørene sprengt, så de kan fortsatt forhandle om gass mot lemping av sanksjoner. Fordi USA ikke visste hvor mange rør det var.
De samme kildene bekrefter at Biden er senil, og knapt vet hvilken dag det er. At han skal ha manglet oversikt over hvor mange rør Nord Stream har er derfor helt naturlig.
Jeg hadde faktisk en Facebook-venn som la ut haugveis av lenker og innlegg om hvor idiotisk det var å tro at Russland hadde sprengt sine egne gassrør når dette var deres mulighet til å presse Tyskland og Europa til å lempe sanksjonene og forhandle. Derfor var det naturligvis USA som stod bak, siden Biden hadde sagt at de skulle stanse Nord Stream 2. Så la han ut lenken om at Russland annonserte at det var to rør inntakt, slik at de fortsatt kunne tilby gass til Europa, som en gladsak. USA hadde mislykkes.

Spurte han om han ikke syns det var litt påfallende, og om det ikke slo beina ut av hans tidligere argumentasjon. Nå er vi ikke Facebook-venner lengre.
Glad du ikke er min venn...

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

B.O.B. skrev: tor okt 06, 2022 4:47 pm
Solvgutt1 skrev: tor okt 06, 2022 3:16 pm
Brezjnev skrev: tor okt 06, 2022 3:11 pm

De samme kildene bekrefter at Biden er senil, og knapt vet hvilken dag det er. At han skal ha manglet oversikt over hvor mange rør Nord Stream har er derfor helt naturlig.
Jeg hadde faktisk en Facebook-venn som la ut haugveis av lenker og innlegg om hvor idiotisk det var å tro at Russland hadde sprengt sine egne gassrør når dette var deres mulighet til å presse Tyskland og Europa til å lempe sanksjonene og forhandle. Derfor var det naturligvis USA som stod bak, siden Biden hadde sagt at de skulle stanse Nord Stream 2. Så la han ut lenken om at Russland annonserte at det var to rør inntakt, slik at de fortsatt kunne tilby gass til Europa, som en gladsak. USA hadde mislykkes.

Spurte han om han ikke syns det var litt påfallende, og om det ikke slo beina ut av hans tidligere argumentasjon. Nå er vi ikke Facebook-venner lengre.
Glad du ikke er min venn...
Har du venner?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

OrmenLange skrev: tor okt 06, 2022 4:17 pm
Wow, så nasjonene tar kontinuerlig opp lydopptak under sjøen! Dette ante jeg ikke. Hvor lang rekkevidde kan man høre under vann da?
De fleste land har nok lyttebøyer langs sin kyst ja og lyd går meget langt under vann.
Hvalene kommuniserer jo over vanvittig lange avstander, fra sør til nord i Atlanterhavet for eksempel.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

B.O.B. skrev: tor okt 06, 2022 4:45 pm Men hva skjer om du kjører med båt over den gassutblåsningen der? Vil skipet synke?
Det er det stor fare for, gass har ikke oppdrift.
Det finnes eksempler der skip har sunket etter å ha passert naturlige gassutblåsninger på havet.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Tro hva det er Havila Subsea har funnet på Europipe 2 ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/5BGq ... -sabotasje

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Xpoolman skrev: lør okt 08, 2022 8:12 am Tro hva det er Havila Subsea har funnet på Europipe 2 ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/5BGq ... -sabotasje
Fin båt, har hatt mange turer ombord. Ellers så er det ganske mange mulige, og høyst uskyldige, årsaker til at de har stoppet, så kan det også være noen langt mindre uskyldige

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Kina kaster seg inn i saken. Hvordan skal vi tolke det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: søn okt 09, 2022 4:19 pm Kina kaster seg inn i saken. Hvordan skal vi tolke det?
Kina er en slange som uttaler seg tvetydig og intetsigende.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»