Nord Stream sabotert?

Svar
Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Re: Nord Stream sabotert?

Legg inn av Foucault »

OrmenLange skrev: tir mar 07, 2023 6:02 pm
Foucault skrev: tir mar 07, 2023 5:06 pm Nye spekulasjoner:

«Nye etterretningsopplysninger antyder at en pro-ukrainsk gruppe sto bak sabotasjen mot gassrørledningen Nord Stream i fjor, skriver New York Times».

«Opplysningene kommer frem i en ny etterretningsrapport og er det første kjente betydelige sporet som peker i retning av hvem som var ansvarlig for angrepet, skriver avisen».

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Det høres meget usannsynlig ut. De aller fleste har vel vært enige om at dette er en operasjon som krevde et omfattende apparat og kompetente folk på mange fagfelt, og dermed at ikke-statlige aktører er så og si utelukket.
En pro-ukrainsk gruppe / et pro-ukrainsk land / en pro-ukrainsk allianse…
Jeg tror det føles tryggest å kalle det en «gruppe» foreløpig.
For øvrig er jeg ikke sikker på at det kreves så voldsomt med ressurser for å gjennomføre en slik operasjon, men at det har skjedd uten styresmakters viten og velsignelse er i mine øyne utelukket.
Hva tenker du om Bidens ord?

«If Russia invades, that means tanks or troops crossing the ... border of Ukraine again, then there will be ... no longer a Nord Stream 2. We, we will bring an end to it," Biden said. Asked how, given the project is in German control, Biden said: "I promise you, we'll be able to do it."

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Foreningen Putins Venner er på jobb.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:32 am Foreningen Putins Venner er på jobb.
En brutal og hensynsløs diktator som Putin har ingen venner her inne.

Jeg mistenker at du bruker slike nedsettende karakteristikker om alle som innehar evne og vilje til selvstendig, kritisk tenkning…alle som ikke ser verden svart/hvitt.
Tar jeg feil?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Foucault skrev: ons mar 08, 2023 2:03 am
PapaSmurf skrev: ons mar 08, 2023 1:32 am Foreningen Putins Venner er på jobb.
En brutal og hensynsløs diktator som Putin har ingen venner her inne.

Jeg mistenker at du bruker slike nedsettende karakteristikker om alle som innehar evne og vilje til selvstendig, kritisk tenkning…alle som ikke ser verden svart/hvitt.
Tar jeg feil?
Du vet jeg behandler deg som du fortjener å behandles. Med ryggen til.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: tir mar 07, 2023 6:43 pm
Brezjnev skrev: tir mar 07, 2023 6:25 pm
OrmenLange skrev: tir mar 07, 2023 5:56 pm
Hersh maler et mer haukete bilde av Stoltenberg enn kanskje nordmenn flest vil kjenne igjen, og sånn sett gjør det historien mindre troverdig. Men slik jeg oppfatter det er det ikke noe bevis for at hans påstander er "sludder".
Men kjære deg; Hersh "maler [ikke] et mer haukete bilde av Stoltenberg enn kanskje nordmenn flest vil kjenne igjen", han forteller en historie om Stoltenberg som går på tvers av alt vi kjenner til om ham. Ikke engang Stoltenbergs nåværende tittel har Hersh klart å få riktig, han er ikke supreme commander i NATO.

Omtrent hele Hersh' historie er umulig å verifisere, så den hviler helt og fullt på at leserne stoler på ham. Når da det lille som faktisk er verifiserbart er så riv ruskende galt så er den eneste grunnen til å tro på alt han forteller som ikke er verifiserbart - at man ønsker å tro på historien. Det er et dårlig utgangspunkt for å vurdere noe som helst.
Hershs historie hviler på at leserne stoler på han ja, det er riktig. Men så er det også gode grunner til å ta hans beskyldninger på største alvor, det har han vist flere ganger tidligere. Han er kanskje verdens mest meritterte gravejournalist.

Jeg mener du henger deg opp i bagateller for å bevise at historien er løgn; at han feiltitulerer Stoltenberg som "supreme commander" heller enn "Secretary General" er eksempel på en slik bagatell.

Så skal jeg gjenta at jeg heller ikke er overbevist om at historien er sann. Jeg håper inderlig at den ikke er sann, faktisk. Men jeg finner responsen til de Hersh anklager mistenkelig. Noe som uroer meg.
"Supreme commander" ville vært en bagatell om det var det eneste jeg kunne ta ham på, det er jeg enig i. Det andre jeg tar ham på er derimot substansielt, og det er graverende fordi det fullstendig slår beina under hele premisset for fortellingen han kommer med, og da blir "Supreme Commander" del av et mønster. Det hjelper ikke at han utvilsomt har truffet med historier tidligere, når historien han forteller ikke henger på greip. Tidligere bragder veier ikke opp for det, om en matematikkprofessor forteller meg at 2+2=5 så er det feil uansett hvor mye professor han er.

Hva er det du finner mistenkelig med responsen?

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Brezjnev skrev: ons mar 08, 2023 9:28 am Hva er det du finner mistenkelig med responsen?
Jeg har nevnt dette mange ganger tidligere. Essensen er at jeg synes den vestlige responsen har vært veldig tafatt og nærmest uinteressert i å finne ut av saken, og at dersom f.eks. Hershs beskyldninger er løgner burde det vært enkelt for de impliserte å kommentere saken.

For øvrig er det pussig at straks Nord Stream-konspirasjonsteoriene begynner å få litt momentum i media og det begynner å brenne under føttene på USA/Tyskland så dukker det opp anonym etterretningsinfo som peker på noen andre. Dersom det er hold i påstandene om at noen har leid en yacht for å utføre sabotasjen er dette info som må ha vært kjent i månedsvis blant de som etterforsker saken.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Noen burde forresten stikke en mikrofon bort til Hersh og spørre hva han tenker om den nye etterretningsinfoen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 9:48 am
Brezjnev skrev: ons mar 08, 2023 9:28 am Hva er det du finner mistenkelig med responsen?
Jeg har nevnt dette mange ganger tidligere. Essensen er at jeg synes den vestlige responsen har vært veldig tafatt og nærmest uinteressert i å finne ut av saken, og at dersom f.eks. Hershs beskyldninger er løgner burde det vært enkelt for de impliserte å kommentere saken.

For øvrig er det pussig at straks Nord Stream-konspirasjonsteoriene begynner å få litt momentum i media og det begynner å brenne under føttene på USA/Tyskland så dukker det opp anonym etterretningsinfo som peker på noen andre. Dersom det er hold i påstandene om at noen har leid en yacht for å utføre sabotasjen er dette info som må ha vært kjent i månedsvis blant de som etterforsker saken.
Hvorfor er det pussig at USA lekker en "cover up" historie i en tid hvor det trolig sirkulerer informasjon i etterretningsmiljøer om at de var de som gjorde det?

Scholz og Biden må samarbeide videre fremover, selv om begge vet hva som skjedde, og det samarbeidet ville blitt vanskelig hvis offentligheten var kjent med hva som skjedde. Begge er tjent med at noen andre får skylden og derfor vil det skje i offentlighetens lys. I alle fall noen år. Når det har gått nok tid vil det nok komme frem at det var USA som gjorde dette likevel.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 9:53 am Noen burde forresten stikke en mikrofon bort til Hersh og spørre hva han tenker om den nye etterretningsinfoen.
Har ikke den putinisten sluttet å svare på spørsmål?
Tviler på han har noe å komme med, muligens noen nye "anonyme" kilder :lol:

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Orakelet skrev: ons mar 08, 2023 10:01 am
OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 9:48 am
Brezjnev skrev: ons mar 08, 2023 9:28 am Hva er det du finner mistenkelig med responsen?
Jeg har nevnt dette mange ganger tidligere. Essensen er at jeg synes den vestlige responsen har vært veldig tafatt og nærmest uinteressert i å finne ut av saken, og at dersom f.eks. Hershs beskyldninger er løgner burde det vært enkelt for de impliserte å kommentere saken.

For øvrig er det pussig at straks Nord Stream-konspirasjonsteoriene begynner å få litt momentum i media og det begynner å brenne under føttene på USA/Tyskland så dukker det opp anonym etterretningsinfo som peker på noen andre. Dersom det er hold i påstandene om at noen har leid en yacht for å utføre sabotasjen er dette info som må ha vært kjent i månedsvis blant de som etterforsker saken.
Hvorfor er det pussig at USA lekker en "cover up" historie i en tid hvor det trolig sirkulerer informasjon i etterretningsmiljøer om at de var de som gjorde det?

Scholz og Biden må samarbeide videre fremover, selv om begge vet hva som skjedde, og det samarbeidet ville blitt vanskelig hvis offentligheten var kjent med hva som skjedde. Begge er tjent med at noen andre får skylden og derfor vil det skje i offentlighetens lys. I alle fall noen år. Når det har gått nok tid vil det nok komme frem at det var USA som gjorde dette likevel.
Her var det mye pisspreik. Ingen Info om at USA står bak, peker vel heller på gutta dine i Kreml.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 9:53 am Noen burde forresten stikke en mikrofon bort til Hersh og spørre hva han tenker om den nye etterretningsinfoen.
Ser jeg ingen grunn til, for hva skal han si? Sier han at dette er troverdig så bekrefter han samtidig at hans egen historie er pølsevev, og om han bekrefter at hans egen historie er pølsevev så har han ingen troverdighet om han sier at de nye opplysningene er troverdige.

Men opplysningene i seg selv er interessante. Når NYT siterer etterretningskilder så er det meget mer troverdig enn Hersh' fantasifulle og hullete historie. Disse etterretningskildene mener tydeligvis at det ikke er Russland som sprengte gassrørledningen, og da er jeg åpen for at jeg kan ha tatt feil. Jeg står på at det var det åpenbare stedet å peke fingeren, men tok jeg feil så tok jeg feil.

Jeg forstår også hvorfor dette har vært holdt hemmelig, for om opplysningene kan peke mot Ukraina så er det kanskje worst case scenario. Om det var pro-ukrainske grupper så er det naturlig å se for seg at de var støttet av Ukraina selv, og da har eventuelt vår allierte gjennomført et angrep på vår kritiske infrastruktur. Om dette ble kjent på det tidspunktet ville det blitt betydelig mer utfordrende å samle både politisk og folkelig støtte til den strie strømmen av våpenstøtte som har gått til landet. Nå så er nok støtten såpass sementert at det neppe vil ha like stor virkning, men jeg liker dårlig at det kan virke som at vi de facto har blitt løyet til av våre egne allierte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

LD-Johnson skrev: ons mar 08, 2023 10:06 am
Orakelet skrev: ons mar 08, 2023 10:01 am
OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 9:48 am
Jeg har nevnt dette mange ganger tidligere. Essensen er at jeg synes den vestlige responsen har vært veldig tafatt og nærmest uinteressert i å finne ut av saken, og at dersom f.eks. Hershs beskyldninger er løgner burde det vært enkelt for de impliserte å kommentere saken.

For øvrig er det pussig at straks Nord Stream-konspirasjonsteoriene begynner å få litt momentum i media og det begynner å brenne under føttene på USA/Tyskland så dukker det opp anonym etterretningsinfo som peker på noen andre. Dersom det er hold i påstandene om at noen har leid en yacht for å utføre sabotasjen er dette info som må ha vært kjent i månedsvis blant de som etterforsker saken.
Hvorfor er det pussig at USA lekker en "cover up" historie i en tid hvor det trolig sirkulerer informasjon i etterretningsmiljøer om at de var de som gjorde det?

Scholz og Biden må samarbeide videre fremover, selv om begge vet hva som skjedde, og det samarbeidet ville blitt vanskelig hvis offentligheten var kjent med hva som skjedde. Begge er tjent med at noen andre får skylden og derfor vil det skje i offentlighetens lys. I alle fall noen år. Når det har gått nok tid vil det nok komme frem at det var USA som gjorde dette likevel.
Her var det mye pisspreik. Ingen Info om at USA står bak, peker vel heller på gutta dine i Kreml.
"Gutta i Kreml" som så mange stoler blindt på har da slått fast for lenge siden at det er USA og Norge (!!) som står bak sprengningen.
Og de gutta lyver som kjent aldri.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Jeg synes det virker nesten for beleilig at det lekker etterretning om at en "uavhengig gruppe" der alle sporene går kalde står bak sabotasjen. Det gjør det ikke mindre mistenkelig at de anonyme kildene kommer fra USA og Tyskland.

Men, men, denne ballen vil nok rulle videre. Det skal bli interessant å følge.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Statadvokaten i Tyskland forteller i dag det tysk TV kanal kom med i går. Hvilken båt som er blitt brukt, hvor båten har vært og de falske navnene på de ombord. De 6 ombord brukte falsk pass. Båten eier er et ukrainsk selskap i Polen

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Er vel en del indikasjoner på at Ukraina og/eller Polen kan være involvert, hvis noen stater i det hele tatt var involvert.

Hvis det var Russland, så ville selvsagt amerikansk etterretning pekt på dem, ikke en "pro-ukrainsk gruppe".

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Haha. En dansk ekspert mener den nye historien er usannsynlig, og lanserer en hypotese om at en ubåt må ha vært involvert.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Foucault skrev: ons mar 08, 2023 1:28 am
OrmenLange skrev: tir mar 07, 2023 6:02 pm
Foucault skrev: tir mar 07, 2023 5:06 pm
For øvrig er jeg ikke sikker på at det kreves så voldsomt med ressurser for å gjennomføre en slik operasjon, men at det har skjedd uten styresmakters viten og velsignelse er i mine øyne utelukket.
Hva tenker du om Bidens ord?

«If Russia invades, that means tanks or troops crossing the ... border of Ukraine again, then there will be ... no longer a Nord Stream 2. We, we will bring an end to it," Biden said. Asked how, given the project is in German control, Biden said: "I promise you, we'll be able to do it."


At det ikke er en stor operasjon og sprenge 3 store stålrør, helt eller delvis begravd i sandbunn, på ganske så store dyp, som i tillegg er konstruert for å tåle det meste, er mildt sakt en en merkelig påstand.
Dette er en svært vanskelig operasjon som krever avansert og kraftig teknisk utstyr. Bare det å senke ned så store sprengladninger på så store dyp med så stor presisjon er en stor utfordring.

Så der tar du feil.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Litt fascinerende at noen av disse konspigreiene nå kan vise seg og være sanne.
Biden-PC, twitter/facebook med kontakter ifht. hva de skulle skrive eller ikke skripe. For ikke å snakke om man nå er usikker på coronaen.
og nå Nord Stream.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

VivaLV skrev: ons mar 08, 2023 11:16 pm Litt fascinerende at noen av disse konspigreiene nå kan vise seg og være sanne.
Biden-PC, twitter/facebook med kontakter ifht. hva de skulle skrive eller ikke skripe. For ikke å snakke om man nå er usikker på coronaen.
og nå Nord Stream.
Alle konspirasjonteoriene er sanne. Det er bare et spørsmål om tid før vi finner ut at jorda er flat og aliens rusler blant oss! ;)

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

OrmenLange skrev: ons mar 08, 2023 7:21 pm Haha. En dansk ekspert mener den nye historien er usannsynlig, og lanserer en hypotese om at en ubåt må ha vært involvert.
Rakett-Madsen ville sikkert vært hovedmistenkt, hvis han ikke hadde begitt seg ut på et annet "prosjekt".

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 9:46 am Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.
De bruker en innretning som kalles tolk for å inspisere slike rørledninger.
Jeg antar at Putin har sendt inn tolker fra russisk ende lastet med sprengstoff.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 9:46 am Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.
"Han tror ikke at Ukraina står bak, med tanke på at landet er i krig og har nok å holde på med.

– De har ikke kapasitet til dette og absolutt ikke i det baltiske området eller i Østersjøen. Det ville ha krevd store militære ferdigheter og kapasitet for å gjøre dette, noe jeg ikke tror kan gjøres fra en yacht, påpeker han.

– Eksplosjonene og mengden av eksplosiver som trolig har blitt brukt er rett og slett for store til at dette kan ha blitt utført av seks personer uten spesiell militær eller offshore kapasitet og kunnskap, sier Kristoffersen."


Jeg kan gi etterforskerne et godt tips: Det er få miljøer i verden som kan utføre en slik operasjon. Det er enda færre som kan gjøre det i Østersjøen. Man havner med høy sannsynlighet ned på noen få miljøer i Norge.

Når denne journalisten påstod at USA og Norge hadde gjort dette virket det umiddelbart absurd (at Norge skulle være med), men det handler nok om at det finnes dypvannskompetanse og ubåter med spesialverktøy i Norge som det amerikanske militæret trengte. Jeg tipper alle etterretningsmiljøer som har undersøkt dette har innsett at det trolig er brukt en ubåt med spesialverktøy som det finnes få av i verden, og det ville vært ganske enkelt å bruke elimineringsmetoden, men gjør man det vil man få "feil svar" (samme svar som journalisten). Disse etterretningsmiljøene ser seg tydeligvis mer tjent med en Ukrainsk heltehistorie, forståelig nok.

Uttad kommer nok USA og Tyskland til å samarbeide som før, men på bakrommet tipper jeg forholdet er anstrengt nå. USA har i praksis tvunget Tyskland til å erstatte billig russisk gass med dyrere amerikansk gass, og som en effekt av det taper tysk næringsliv massivt til særlig USA. Dette kommer på toppen av "Inflation reduction act". Uttad handler alt om krigen i Ukrainia, men på bakrommet er det nok også fokus på at USA fører en økonomisk krig, først og fremst mot Kina og Russland, men i økende grad også mot EU.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: tor mar 09, 2023 10:18 am
OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 9:46 am Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.
"Han tror ikke at Ukraina står bak, med tanke på at landet er i krig og har nok å holde på med.

– De har ikke kapasitet til dette og absolutt ikke i det baltiske området eller i Østersjøen. Det ville ha krevd store militære ferdigheter og kapasitet for å gjøre dette, noe jeg ikke tror kan gjøres fra en yacht, påpeker han.

– Eksplosjonene og mengden av eksplosiver som trolig har blitt brukt er rett og slett for store til at dette kan ha blitt utført av seks personer uten spesiell militær eller offshore kapasitet og kunnskap, sier Kristoffersen."


Jeg kan gi etterforskerne et godt tips: Det er få miljøer i verden som kan utføre en slik operasjon. Det er enda færre som kan gjøre det i Østersjøen. Man havner med høy sannsynlighet ned på noen få miljøer i Norge.

Når denne journalisten påstod at USA og Norge hadde gjort dette virket det umiddelbart absurd (at Norge skulle være med), men det handler nok om at det finnes dypvannskompetanse og ubåter med spesialverktøy i Norge som det amerikanske militæret trengte. Jeg tipper alle etterretningsmiljøer som har undersøkt dette har innsett at det trolig er brukt en ubåt med spesialverktøy som det finnes få av i verden, og det ville vært ganske enkelt å bruke elimineringsmetoden, men gjør man det vil man få "feil svar" (samme svar som journalisten). Disse etterretningsmiljøene ser seg tydeligvis mer tjent med en Ukrainsk heltehistorie, forståelig nok.

Uttad kommer nok USA og Tyskland til å samarbeide som før, men på bakrommet tipper jeg forholdet er anstrengt nå. USA har i praksis tvunget Tyskland til å erstatte billig russisk gass med dyrere amerikansk gass, og som en effekt av det taper tysk næringsliv massivt til særlig USA. Dette kommer på toppen av "Inflation reduction act". Uttad handler alt om krigen i Ukrainia, men på bakrommet er det nok også fokus på at USA fører en økonomisk krig, først og fremst mot Kina og Russland, men i økende grad også mot EU.
Ja. Amerikansk proteksjonisme er ikke akkurat det man skulle vente fra den nærmeste allierte. Jeg ser ikke noe konstruktivt eller positivt med det der.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: tor mar 09, 2023 10:11 am
OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 9:46 am Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.
De bruker en innretning som kalles tolk for å inspisere slike rørledninger.
Jeg antar at Putin har sendt inn tolker fra russisk ende lastet med sprengstoff.
Jeg mener å ha lest at svenskene konkluderte med at rørene ble sprengt utenfra.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 10:37 am
fargerik skrev: tor mar 09, 2023 10:11 am
OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 9:46 am Enda en ekspert som mener den nye fortellingen er bullshit.

Analytiker om Nord Stream-spekulasjon: – De har ikke kapasitet
Flere medier har gått ut med at en proukrainsk gruppe kan ha stått bak Nord Stream-sabotasjen. Svært usannsynlig, mener militæranalytiker.
De bruker en innretning som kalles tolk for å inspisere slike rørledninger.
Jeg antar at Putin har sendt inn tolker fra russisk ende lastet med sprengstoff.
Jeg mener å ha lest at svenskene konkluderte med at rørene ble sprengt utenfra.
Hva skal man tro?
Rørene er gravd ned under havbunnen, for å sprenge dem fra utsiden må man vel grave seg ned til dem, vil jeg tro...
Jeg tror russerne har brukt en slik, jeg :

Det er en animasjon. Men det er en teknologi som brukes av alle som har rør.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: tor mar 09, 2023 10:53 am
OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 10:37 am
fargerik skrev: tor mar 09, 2023 10:11 am
De bruker en innretning som kalles tolk for å inspisere slike rørledninger.
Jeg antar at Putin har sendt inn tolker fra russisk ende lastet med sprengstoff.
Jeg mener å ha lest at svenskene konkluderte med at rørene ble sprengt utenfra.
Hva skal man tro?
Rørene er gravd ned under havbunnen, for å sprenge dem fra utsiden må man vel grave seg ned til dem, vil jeg tro...
Jeg tror russerne har brukt en slik, jeg :

Det er en animasjon. Men det er en teknologi som brukes av alle som har rør.
Rørene er neppe nedgravd, men har kanskje sunket litt ned der bunnen er myk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 11:09 am
fargerik skrev: tor mar 09, 2023 10:53 am
OrmenLange skrev: tor mar 09, 2023 10:37 am
Jeg mener å ha lest at svenskene konkluderte med at rørene ble sprengt utenfra.
Hva skal man tro?
Rørene er gravd ned under havbunnen, for å sprenge dem fra utsiden må man vel grave seg ned til dem, vil jeg tro...
Jeg tror russerne har brukt en slik, jeg :

Det er en animasjon. Men det er en teknologi som brukes av alle som har rør.
Rørene er neppe nedgravd, men har kanskje sunket litt ned der bunnen er myk.
Det er forskjellig. Disse rørene er så vidt jeg husker nedgravd. Rett meg dersom jeg tar feil.
Jeg skal være enda litt mer konspiratorisk, når jeg uansett er i gang.
Med slik robot-teknologi kan også slike gassrørrør brukes til å levere en atombombe...........dersom en gal despot skulle tenke seg å gjøre noe slikt.

Gunder

Legg inn av Gunder »

1. desember 2022 skriver svenske aviser at type sprengstoff er identifisert. Etter funn av rester på havbunnen. En kunnskap tyske etterforskere naturligvis tar i betraktning i sin etterforskning. I går sier den tyske statsadvokaten blant annet at de har funnet båten som er brukt i sabotasje aksjonen. Tyske etterforskere har ikke lett etter en liten båt, hvis de har ment at båter av denne størrelse er for liten til å frakte type sprengstoff de vet er, som vi ikke vet er.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Aaron Mate har publisert en artikkel på sin substack som omhandler den siste utviklingen i Nord Stream-sirkuset.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»