Samme sang i ulike versjoner

Svar
KansjeD

Re: Samme sang i ulike versjoner

Legg inn av KansjeD »

Her er en gammel slager som tydeligvis er spilt inn av mange flere enn jeg var klar over:

Hooked On a Feeling.

Blue Swede

Vonda Shepard

B.J. Thomas

Elvis Presley

Jonathan King
Sist redigert av KansjeD den tor sep 29, 2022 10:37 am, redigert 2 ganger totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: ons sep 28, 2022 10:06 pm

Ingen er vel covret mer enn The Beatles.
Artig den siste!
Jeg liker Groove Collective sin versjon av en beatleslåt det er unødvendig å lime inn orginalen av, siden det er en så kjent låt :


Her til noe helt annet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

En til, da. Også en kjent låt fra The Beatles, her i en coverversjon fra selveste Zappa :

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skal snart gi meg nå.
Her er en til fra Zappa. Også en kjent låt ;-)
Bolero!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KansjeD skrev: tor sep 29, 2022 10:37 am Her er en gammel slager som tydeligvis er spilt inn av mange flere enn jeg var klar over:

Hooked On a Feeling.
► Show Spoiler
"HOOOGA-SHACKA-HOGGA-SHACKA-HOG-HOOOGA-HOOGA-SHAAACKA!"

Herlig låt, men ja, denne er vel ikke så lett å finne kun et par utgaver av, for her må det det jo være så ufattelig mye å velge blant, på godt og vondt.
Tror nok at Blue Swede versjonen, er den man kjenner best igjen, grunnet at pappa var stor fan av artist/låt.

Selv er jeg nok litt mer svak for denne "klassiske" og meget oppdaterte 90-talls versjonen, (videoen er jo legendarisk) fra Baywatch og Knight Rider stjerna David Hasselhoff, og tja, tidlig ut i CGI grønn-skjerm perioden. Det må ha vært rimelig interessant å være tilstede under den innspillingen:
Sist redigert av Frank.N.Steen den tor sep 29, 2022 11:55 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et par en glemte i går, grunnet dessverre noen man burde ha lagt i glemmeboka, der endte opp i musikkhelvete tråden.
Uansett, alltids vært glad i disse coverversjonene, der 2 av dem er Beatles covers:

Yellow Magic Orchestra - Day Tripper

Originalen:
► Show Spoiler
The Feelies - Everybody's Got Something To Hide (Except Me and My Monkey)

Originalen:
► Show Spoiler
Simply Red - Heaven

Originalen:
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på hvor en skal begynne, eller for den saks skyld stoppe, men enkelte artister har jo så ufattelig mye gode coverlåter, og Joe Cocker må vel ha sin porsjon av disse. Men det får en heller ta en annen gang, og ettersom Zappa har blitt nevnt tidligere, får en kjøre ei av ens favoritt coverlåter:

Frank Zappa - Stairway to Heaven

Originalen:
► Show Spoiler
Slenger på noen til, ettersom musikkminnet virket å ha våknet mer til live, jo mer en pløyer seg gjennom tråden.

The Raincoats - Lola

Originalen:
► Show Spoiler
Sade - Why Can't We Live Together

Originalen:
► Show Spoiler

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Papa Stone - Admiral P vs orginalen av Jørn Hoel


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Miles Davis har også sikkert utallige, men første en tenkte på, var nok Perfect Way av Scritti Politti:

Miles versjon:

Originalen:
► Show Spoiler
Skulle til å legge inn ei annen, hvor Miles covrer Cyndi Laupers nydelige Time after Time, men kom jo på at dama har jo igjen gjort noen fine coverlåter selv, og hvor denne fra The Brains er nok blant de man kommer oftest tilbake til:

Cyndis versjon:

Originalen:
► Show Spoiler
Den siste for denne gang, var vel fra ei MTV Icon (de hadde et par av disse i årene 2001, 2003 og 2004, med fokus på Janet Jackson, Metallica og The Cure), hvor sistnevnte ble hyllet høsten 04, og tross noe ikke fullt så imponerende coverlåter, var det nok Deftones som sto for den beste, eller slik en husker det da.
Usikker på hvorfor de stoppa med MTV Icon, da selve konseptet var jo i grunn interessant og spesielt når band som The Cure fikk litt ekstra oppmerksomhet, og mulig det også var i lag med at de hadde ei ny skive på gang, men nei, tror ikke det kom flere av den varianten i etterkant.

Deftones - If Only Tonight We Could Sleep

Originalen:
► Show Spoiler

Lezah

Legg inn av Lezah »

Det er ikke mange sanger som kan skryte på seg å være opphavet til en hel sjangers navn. Et unntak er "Black Metal" av Venom, som lov them or hate them var viktig for både black og thrash/speed metal.



Da er det ikke unaturlig at Dimmu Borgir covret dem, og selv om jeg virkelig ikke er fan av dem er denne ok og det jo litt snedig å høre et såpass polert og tidvis pompøst band covre en låt spilt inn på en...lirekasse eller noe av en gjeng gærninger i Newcastle som ikke akkurat var verdensledende musikere (eller, de hørtes i all fall ikke sånn ut i 81).På ingen måte ugjenkjennelig men slickere og mer produsert enn sikkert alt Venom lagde til sammen på første halvdel av 80-tallet:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tor sep 29, 2022 12:41 pm Det er ikke mange sanger som kan skryte på seg å være opphavet til en hel sjangers navn. Et unntak er "Black Metal" av Venom, som lov them or hate them var viktig for både black og thrash/speed metal.
► Show Spoiler
"Lay down your souls to the gods rock 'n roll!" :twisted:

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Her er en annen variant som blir litt på kanten av tema.
Her er nemlig samme gruppe med med to innspillinger gjort med 51 ÅRS MELLOMROM!!!

The Tokens - The Lion Sleep Tonight (1963 vs 2014).



Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 29, 2022 12:48 pm
Lezah skrev: tor sep 29, 2022 12:41 pm Det er ikke mange sanger som kan skryte på seg å være opphavet til en hel sjangers navn. Et unntak er "Black Metal" av Venom, som lov them or hate them var viktig for både black og thrash/speed metal.
► Show Spoiler
"Lay down your souls to the gods rock 'n roll!" :twisted:
Fortsatt en av de mest harry men også kuleste tingene noensinne sagt i en sang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tor sep 29, 2022 12:58 pm Fortsatt en av de mest harry men også kuleste tingene noensinne sagt i en sang.
Det er definitivt noe med å finne den rette balansen mellom blod-harry og kult-ondskapsfullt, og Venom virket å være en av de som bikket mer mot sistnevnte.

Kan se for meg at å være ung, og plukke opp denne på tidlig 80-tallet, mens en sitter helt aleine i kjellermørket i ført sort skinnjakke og med noe levende lys, og bare høre overgangen fra introen/tittelkuttet for aller første gang, ja, det må ha vært ganske så stort.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 29, 2022 12:26 pm Usikker på hvor en skal begynne, eller for den saks skyld stoppe, men enkelte artister har jo så ufattelig mye gode coverlåter, og Joe Cocker må vel ha sin porsjon av disse. Men det får en heller ta en annen gang, og ettersom Zappa har blitt nevnt tidligere, får en kjøre ei av ens favoritt coverlåter:

Frank Zappa - Stairway to Heaven

Originalen:
► Show Spoiler
Slenger på noen til, ettersom musikkminnet virket å ha våknet mer til live, jo mer en pløyer seg gjennom tråden.

The Raincoats - Lola

Originalen:
► Show Spoiler
Sade - Why Can't We Live Together

Originalen:
► Show Spoiler
Herlig Zappa-cover. Mike Keneally på gitar. Those were the days.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Noen som husker Coolio....Gangsters Paradise?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er vel ikke mange som husker Gloria Gaynor, men Cake covret monsterhiten hennes greit med denne.....etter min personlige mening :

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 29, 2022 1:05 pm
Lezah skrev: tor sep 29, 2022 12:58 pm Fortsatt en av de mest harry men også kuleste tingene noensinne sagt i en sang.
Det er definitivt noe med å finne den rette balansen mellom blod-harry og kult-ondskapsfullt, og Venom virket å være en av de som bikket mer mot sistnevnte.

Kan se for meg at å være ung, og plukke opp denne på tidlig 80-tallet, mens en sitter helt aleine i kjellermørket i ført sort skinnjakke og med noe levende lys, og bare høre overgangen fra introen/tittelkuttet for aller første gang, ja, det må ha vært ganske så stort.
Ja, men samtidig var de jo i intervjuer gansek klare på at det var mest på kødd og at de ikke tilba Stan etc. Da vil jeg tro det var andre boller da for eksempel Mercyful Fate kom ramlende med falsett, corpse paint og en genuin satanist (dog ikke djeveldyrker dessverre) i fronten.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Min favorittjulesang :)



Og her er originalen av Brenda Lee


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tor sep 29, 2022 1:20 pm Ja, men samtidig var de jo i intervjuer gansek klare på at det var mest på kødd og at de ikke tilba Stan etc. Da vil jeg tro det var andre boller da for eksempel Mercyful Fate kom ramlende med falsett, corpse paint og en genuin satanist (dog ikke djeveldyrker dessverre) i fronten.
Eller når ting starta å blusse opp for alvor i lille Norge, utover 80 og tidlig 90-tallet.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Needles and Pins - The Searchers (1964) vs Smokie (1977)
Jeg har sansen for begge utgavene, men holder en knapp på Smokie's versjon siden det var DEN utgaven jeg hørte på i min ungdomstid.



Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: tor sep 29, 2022 10:37 am
Ingen er vel covret mer enn The Beatles.
Artig den siste!
Jeg liker Groove Collective sin versjon av en beatleslåt det er unødvendig å lime inn orginalen av, siden det er en så kjent låt :
Ja, det finnes veldig mange coverversjoner av Beatles-låter. Og sikkert av mere "vektige" låter enn Ob-La-Di, Ob-La-Da.

Men det er en spesiell grunn til at jeg valgte akkurat denne låten, og det burde jeg kanskje nevnt i innlegget. Jeg gikk enda i barneskolen da den ble utgitt, og det var den første Beatles-låten jeg ble hektet på. Og når jeg først skulle bli hektet på The Beatles så var det ikke engang The Beatles som framførte den, men den skotske gruppen The Marmalade (senere bare Marmalade). For det var The Marmalade og ikke The Beatles selv som hadde en hit med denne i Norge, og som lå 8 uker på toppen av VG-lista med den fra uke 5 til uke 12 i 1969.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

En av de vakreste sangene gjennom tidene fremført av legenden Randy Crawford.
Originalversjonen var av Bob Dylan. Eric Clapton hadde vel også en versjon.
Men denne er den absolutt beste :


KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Denne trenger neppe noen introduksjon og jeg ser heller ingen grunn til å lete frem orginalen: :D

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

System Of A Down - Chop Suey!

Commodore 64 coverlåt:




Number4

Legg inn av Number4 »

Ostemanden skrev: ons sep 28, 2022 3:51 pm
Ale skrev: ons sep 28, 2022 3:50 pm Ingen som har noen historier om Arve Sigvaldsen? Det var han som oversatte amerikanske hitlåter til norske på 70-tallet.
Arne bendiksen du tenker på ?

Edit: Arve Sigvaldsen vet jeg ingen ting om
Stemmer det Ale skriver, kjent tekstforfatter og plateprodusent, absolutt en størrelse innen norsk populær musikk. Samarbeidet med flere artister som, Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen, Kalvik, Werner Danielsen og Norges mest kjente astronaut, Gry Jannicke Jarlum.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Noen her som kan huske om Santana og Zappa gjorde noe sammen?
Meg bekjent var de to luringene ikke på bølgelengde, og skydde hverandre.
Uansett....Frank Zappa tok seg bryet med å knekke den hemmelige Santana-koden og harmoniene.
Jajja...........


Det pussige er at Mr. Santana faktisk har brukt denne geniale sammensetningen av 2 harmonier optil flere ganger.
Men det er jo KUULT, da.
Jeg digger Santana.
Sist redigert av fargerik den fre sep 30, 2022 3:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Number4 skrev: fre sep 30, 2022 3:32 pm
Ostemanden skrev: ons sep 28, 2022 3:51 pm
Ale skrev: ons sep 28, 2022 3:50 pm Ingen som har noen historier om Arve Sigvaldsen? Det var han som oversatte amerikanske hitlåter til norske på 70-tallet.
Arne bendiksen du tenker på ?

Edit: Arve Sigvaldsen vet jeg ingen ting om
Stemmer det Ale skriver, kjent tekstforfatter og plateprodusent, absolutt en størrelse innen norsk populær musikk. Samarbeidet med flere artister som, Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen, Kalvik, Werner Danielsen og Norges mest kjente astronaut, Gry Jannicke Jarlum.
Arne bendiksen lagde mye jævlig musikk as, alle damene skulle synge på østlandsk mens han skulle synge på bergensk
Tanta mi var sammen med gry jannice jarlum på 90 tallet var og besøkte de i new york

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Ostemanden skrev: fre sep 30, 2022 3:36 pm
Number4 skrev: fre sep 30, 2022 3:32 pm
Ostemanden skrev: ons sep 28, 2022 3:51 pm

Arne bendiksen du tenker på ?

Edit: Arve Sigvaldsen vet jeg ingen ting om
Stemmer det Ale skriver, kjent tekstforfatter og plateprodusent, absolutt en størrelse innen norsk populær musikk. Samarbeidet med flere artister som, Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen, Kalvik, Werner Danielsen og Norges mest kjente astronaut, Gry Jannicke Jarlum.
Arne bendiksen lagde mye jævlig musikk as, alle damene skulle synge på østlandsk mens han skulle synge på bergensk
Tanta mi var sammen med gry jannice jarlum på 90 tallet var og besøkte de i new york
Hørtes traumatisk ut.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

B.E. skrev: fre sep 30, 2022 3:49 pm
Ostemanden skrev: fre sep 30, 2022 3:36 pm
Number4 skrev: fre sep 30, 2022 3:32 pm

Stemmer det Ale skriver, kjent tekstforfatter og plateprodusent, absolutt en størrelse innen norsk populær musikk. Samarbeidet med flere artister som, Inger Lise Rypdal, Stein Ingebrigtsen, Kalvik, Werner Danielsen og Norges mest kjente astronaut, Gry Jannicke Jarlum.
Arne bendiksen lagde mye jævlig musikk as, alle damene skulle synge på østlandsk mens han skulle synge på bergensk
Tanta mi var sammen med gry jannice jarlum på 90 tallet var og besøkte de i new york
Hørtes traumatisk ut.
Gry jannicke var stort sett opptatt så hadde noen fine dager med tante. var før gry ble klin gæærn

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»