Samme sang i ulike versjoner

Svar
Knaberaps

Re: Samme sang i ulike versjoner

Legg inn av Knaberaps »

Helt ærlig, så trodde jeg Joan Jett var den som skrev sangen, helt til for 10 min. siden. Jeg vet ikke hvor mye jeg bør skjemmes siden jeg ikke aner hvor kjent det er...


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Nightwish skrev: ons okt 05, 2022 9:06 pm Bohemian Rhapsody med Queen forbinder jeg med kortspill hvor albumet A Night at the Opera ble spilt veldig mye på 80-tallet. Så ble sangen kjent for ennå flere i filmen Wayne's World noen år senere. Så passe lei den nå.

Orker ikke poste originalen, men versjonen til Donald Trump er jo gull, ikke sant?
Som en svoren Queen-fan siden 1982, så må jeg innrømme at jeg er passe lei Bohemian Rhapsody, i så og si alle versjoner og originalen. Men favoritten er uansett denne av covere. Og her er det faktisk Brian May selv som spiller gitar, men er ikke med i videoen. Man må vel være jævlig god for å kunne spille så jævlig...


Nightwish

Legg inn av Nightwish »

► Show Spoiler
Knaberaps skrev: ons okt 26, 2022 2:12 am
► Show Spoiler
Nightwish skrev: ons okt 05, 2022 9:06 pm Bohemian Rhapsody med Queen forbinder jeg med kortspill hvor albumet A Night at the Opera ble spilt veldig mye på 80-tallet. Så ble sangen kjent for ennå flere i filmen Wayne's World noen år senere. Så passe lei den nå.

Orker ikke poste originalen, men versjonen til Donald Trump er jo gull, ikke sant?
Som en svoren Queen-fan siden 1982, så må jeg innrømme at jeg er passe lei Bohemian Rhapsody, i så og si alle versjoner og originalen. Men favoritten er uansett denne av covere. Og her er det faktisk Brian May selv som spiller gitar, men er ikke med i videoen. Man må vel være jævlig god for å kunne spille så jævlig...
► Show Spoiler
Full guffe på nachspiel, og alle fryder seg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 29, 2022 12:10 pm Et par en glemte i går, grunnet dessverre noen man burde ha lagt i glemmeboka, der endte opp i musikkhelvete tråden.
Uansett, alltids vært glad i disse coverversjonene, der 2 av dem er Beatles covers:

Yellow Magic Orchestra - Day Tripper

Originalen:
► Show Spoiler
The Feelies - Everybody's Got Something To Hide (Except Me and My Monkey)

Originalen:
► Show Spoiler
Simply Red - Heaven

Originalen:
► Show Spoiler
Den Feelies-versjonen var god!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KansjeD skrev: tor sep 29, 2022 10:37 am Her er en gammel slager som tydeligvis er spilt inn av mange flere enn jeg var klar over:

Hooked On a Feeling.


Elvis Presley

Elvis har nok aldri spilt inn denne, men du verden så det ligner.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kanskje ikke så kjent, men dog en cover:

Tindersticks-- If You're Looking For A Way Out:




Originalen med Odyssey:


fargerik

Legg inn av fargerik »

Nå til noe helt annet.
Den svenske gitaristen Rune Gustafsson hedret selveste Gilbert o`Sullivan med et album så lang tilbake som 1972.
Og det kjøpte jeg, og LP-plata ligger nedpakket sammen med en del annet.
Men jeg har alltid likt denne skiva.
Her Houdini said.

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Guttorm123 skrev: ons okt 26, 2022 11:29 am Elvis har nok aldri spilt inn denne, men du verden så det ligner.
Jeg gikk nok rett i fella på den, ja. :D

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

KansjeD skrev: ons okt 26, 2022 5:33 pm
Guttorm123 skrev: ons okt 26, 2022 11:29 am Elvis har nok aldri spilt inn denne, men du verden så det ligner.
Jeg gikk nok rett i fella på den, ja. :D
KansjeDenbeste

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KansjeD skrev: ons okt 26, 2022 5:33 pm
Jeg gikk nok rett i fella på den, ja. :D
Ikke rart. Stemmen til Ellis James (Jimmy "Orion" Ellis) er kliss lik .

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Her er tre suverene covere av Springsteen, CCR og The Byrds






The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jeg sliter her med hvilken versjon som er best faktisk..
mest fordi jeg kjente i begynnelsen kun til Odysseys flotte versjon fra 1981
eller orginalen til Lamont Dozier fra 1977
eller faktisk Richie Havens 1980 versjon
jeg for min del strander på Odyssey...min mening da

1977-Lamont Dozier

1980-Richie Havens

1981-Odyssey


The Kwames

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Har selv vært med på å gi ut en cover som er rimelig langt unna originalen nå nylig.

Originalen kjenner jeg knapt til, er et eller annet band som spiller indierock, som heter Of Montreal. Var en annen i bandet som ville covre den.



Coveren er BM, med litt mildere innslag her og der. Spilt raskere, men litt lengre, da oppbyggingen i originalen er litt for platt, i min mening.


KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Det gikk mange år før jeg oppdaget at dette egentlig var en Bob Dylan-låt.
Randi Hansen - Hvor godt det ble å våkne:


Orginalen av Bob Dylan - Tomorrow is a Long Time:

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

KansjeD skrev: lør jan 21, 2023 3:35 pm Det gikk mange år før jeg oppdaget at dette egentlig var en Bob Dylan-låt.
Randi Hansen - Hvor godt det ble å våkne:


Orginalen av Bob Dylan - Tomorrow is a Long Time:
Apropos Bob Dylan-låter :
Her er Randy Crawford-versjonen av "Knockin` on heavens door". Den beste versjonen, etter min mening.
Mulig den har blitt nevnt før, men gadd ikke gå gjennom tråden.


BioDex

Legg inn av BioDex »

Kul tråd! Her 2 fantastiske versjoner av 2 klassikere fra flmen Sucker Punch:



Originalen:




Originalen:

BioDex

Legg inn av BioDex »

Når det gjelder Scarborough Fair, her en meget bra cover:


Her 2 andre gode metal versjoner av klassiske klassikere :mrgreen:


Joan Baez;




The Snowman;

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

One-hit wonderen (?) Mirah med Chris Rea-låta "I can hear your heartbeat".


KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Jeg vet ikke om jeg ville vært særlig fan av western-filmer om det ikke hadde vært for Ennio Morricones filmmusikk.
Her klassikeren Man with a Harmonica, fra filmen Once upon a time in the west(1968) med bl.annet Charles Bronson.
Her er først orginalen fra filmen:


Og her er Svein Finjarn med sin versjon fra 1980. Begge utgavene syns jeg er utrolig flotte og stemningsfulle.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Mye likt i veldig mange sanger. Skremmende likt om man tar en titt på denne videoen.
4 akkorder så har man 'samtlige' moderne poplåter.😅

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Her er enda en av Ennio Morricones sanger som "alle" kjenner til.
The Mission(Gabriel Oboe):


Og her er Hayley Westenras versjon med tekst. Jeg blir aldri lei av å høre henne synge denne.
Gabriels Oboe (Wispers in a dream)

Lezah

Legg inn av Lezah »

To versjoner av samme låt, men av samme band, nemlig Dot't Believe a Word av Thin Lizzy. Først ut er den mest kjente, rocka versjonen:



MEN, det fantes en roligere, mer ballade-aktig versjon som kanskje passer temaet bedre på sett og vis (noe som dog gjør den rocka låta bare mer interessant). Her også Scarface himself, Gary Moore, med:


Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Lezah skrev: tor feb 16, 2023 12:41 pm To versjoner av samme låt, men av samme band, nemlig Dot't Believe a Word av Thin Lizzy. Først ut er den mest kjente, rocka versjonen:



MEN, det fantes en roligere, mer ballade-aktig versjon som kanskje passer temaet bedre på sett og vis (noe som dog gjør den rocka låta bare mer interessant). Her også Scarface himself, Gary Moore, med:

Tar med en annen versjon også:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Denne vakre og oppløftende låta fremsto som ei stor kontrast til debutenskivas langt mindre hyggelige stunder, og ble senere fulgt opp av Dream Baby Dream fra andreskiva:

Keep Your Dreams (1977)

Dream Baby Dream (1979)

taknina

Legg inn av taknina »

Janis Joplins store forbilde covrer her det mange mener er den beste John Kay Steppenwolfsangen



Orginalen



taknina

Legg inn av taknina »

Coveret.




Orginalen.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

The House of the Rising Sun har eldre opphav enn både Animals og Bob Dylans versjon (som Animals baserte sin på).


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

taknina skrev: man feb 27, 2023 11:38 pm Janis Joplins store forbilde covrer her det mange mener er den beste John Kay Steppenwolfsangen



Orginalen


Men vi er inne på Etta James. Hennes klassiske "I rather go blind" er blitt covret av en norsk 13-åring:




taknina

Legg inn av taknina »

BiggusD skrev: tir feb 28, 2023 11:00 am The House of the Rising Sun har eldre opphav enn både Animals og Bob Dylans versjon (som Animals baserte sin på).


Her en versjon med Danny Johnson. Sologitarist i John Kay and Steppenwolf i ca 20 år før de la inn årene for noen år siden og hans tidligere medspiller som han laget denne med Rick Derringer. En hyllest til Amy Winehouse


fargerik

Legg inn av fargerik »

Hørte en cover i dag av en kjent poplåt presentert av det norske bandet Blood Command. Fengende pop i ny versjon :

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»