Musikk fra helvete

Svar
vadefugl

Re: Musikk fra helvete

Legg inn av vadefugl »

Noen som syntes at smurfen ble en plage? Klarer ikke å linke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: ons sep 28, 2022 9:16 pm Finnes en del fælt når man begynner å tenke etter. Det hender jeg ser en del på MTV 80s men skifter sporenstreks kanal dersom Opus - Live is Life eller Weathergirls - It's Raining Men dukker opp, noe de dessverre gjør rett som det er.
Ellers vil jeg trekke fram denne skampletten fra ellers så solide a-ha:
► Show Spoiler
Ja, låtene eller megahitene du nevner, de er nok ikke av typen en blir sittende for lenge med, om en først zapper innom ei (tror ikke jeg har MTV 80s lenger) kanal, for det holder liksom mer enn nok med en gang, og helst ikke mer.

Synd med slike låter som Touchy, for tror den var med å bidra i å trekke ei ikke så gæren album (Stay on These Roads) fra en potensielt bedre helhet og total sum. Men har dessverre ikke helt fått taket på a-ha i albumformat, og dessverre hjelper ikke "høydare" som Touchy på det området.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 7:04 pm Det er mulig ens 9 år gamle jeg, ville ha vært fullstendig uenig. Men all verdens søte nostalgi og barndomsminner kan ikke redde den, for nå i voksen alder så ja, denne låta eller refreng fester seg altfor kjapt, og ikke på den positive måten en helst ønsker det at den skal gjøre.
Trøsten får være at heldigvis finnes mute knappen, og i dette tilfellet er den ei reddende engel.
► Show Spoiler
En annen gyselig 1995 slager, ja, ikke noe vits i å si noe mer:
► Show Spoiler
Det finnes til og med flere ulike forlengende utgaver, for de spesielt interesserte.
Den første der er skremmendes nok den beste tunen til nuh i tråden, sistnevnte har alltid vært helt heslig.

Har gode minner med den første selv, rotet med flere 14iss jenter til den (når jeg selv var 14iss of course).

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

KansjeD skrev: ons sep 28, 2022 7:26 pm Her er et par sanger som gjør at jeg nærmest begynner å vri meg i smerte. Og kommer de på radioen så er det GARANTERT at jeg bytter kanal innen få sekunder er gått. (Siden jeg kun klarte å høre noen få sekunder på sangene da jeg lette de opp, så får jeg bare håpe at det er orginalene)



Jeg kunne selvsagt føyd til torturisten SPUTNIK, men jeg NEKTER simpelten å engang lete etter hans sanger. Jeg har vært så velsignet heldig at jeg ikke har hørt noe av hans ulyder på veldig lenge, og håper det fortsetter lengst mulig!
Klarte ikke mange sekund før jeg måtte få det av nå, disse savner jeg helt klart ikke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Nightwish skrev: ons sep 28, 2022 9:25 pm Er dette tråden hvor ingen vil høre på musikken? Jeg tar med disse for å torturere meg selv.

Opus:
► Show Spoiler
Grøss og gru:
► Show Spoiler
Jeg liker ABBA, da. Björn Ulvaeus og Benny Andersson anser jeg som genier. Baken til Agnetha Fältskog hadde også sine fordeler.
ABBA har jeg nok altfor mye gode minner til, for at de skal gå i minus. Men må vel innrømme at enkelte av deres mest ihjelspilte hits, type Dancing Queen, Mamma Mia osv, de kan jeg nok godt styre unna, men her føles det ut som en del fæle cover versjoner/karaoke i fylla type versjoner, har også medvirket i å gjøre at en sliter med å finne igjen godfølelsen når originalen ankommer øregangen.

Heldigvis, er de nå langt mer enn kun et one-hit-wonder band, og har jo såpass mange gode hits, og albumlåter å by opp til, så da trenger en ikke seigpine seg gjennom enkeltlåter man er litt ferdig med.

Baken til Agnetha, ja den er nok et annet kapittel.

Jeg valgte å motstå "fristelsen" til å trykke på videoene du linka til, Diggelo-diggelei den, ja pleide mamma å synge på, men med en fleipete tone, og selv da fikk en mer enn nok. Opus er også såpass tungt benyttet i ulike gamle TV-Shop reklamer, over Best Of 80s samlere, at en kan den litt for godt utenat.
Sist redigert av Frank.N.Steen den ons sep 28, 2022 10:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 7:28 pm Vel, nå rekker det, for denne gang. Mulig en prøver igjen litt senere, for Nu-metal og post-grunge genren med Creed, P.O.D., Staind, Nickelback, Limp Bizkit osv, der er det jo mye gull å velge blant, selv om en skal ikke kaste stein i glasshus, da en er jo litt svak for Linkin Park.
Har hørt på flere av disse bandene selv når jeg var yngre ;).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Det var vel ei grunn til at Discoen til slutt endte på det store bålet over i Amerika, for må jo ha kommet fryktelig mye fæl musikk ut av den æraen.
Kanskje ikke det aller verste, men denne virker å stadig gjøre ufrivillige comebacks i musikkminnet mitt:

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Denne fake "gruppen" fortjener å være her.




Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 10:13 pm
mashadar skrev: ons sep 28, 2022 9:16 pm Finnes en del fælt når man begynner å tenke etter. Det hender jeg ser en del på MTV 80s men skifter sporenstreks kanal dersom Opus - Live is Life eller Weathergirls - It's Raining Men dukker opp, noe de dessverre gjør rett som det er.
Ellers vil jeg trekke fram denne skampletten fra ellers så solide a-ha:
► Show Spoiler
Ja, låtene eller megahitene du nevner, de er nok ikke av typen en blir sittende for lenge med, om en først zapper innom ei (tror ikke jeg har MTV 80s lenger) kanal, for det holder liksom mer enn nok med en gang, og helst ikke mer.

Synd med slike låter som Touchy, for tror den var med å bidra i å trekke ei ikke så gæren album (Stay on These Roads) fra en potensielt bedre helhet og total sum. Men har dessverre ikke helt fått taket på a-ha i albumformat, og dessverre hjelper ikke "høydare" som Touchy på det området.
Skjønner hva du mener. Jeg misliker ikke "Touchy!" men den passer nok ikke helt inn på et slikt album. Etter min mening er helt klart Scoundrel Days det beste av albumene deres fra 80-tallet. Der er "Maybe, Maybe" sånn halvveis en sånn låt, men den ødelegger ikke for mye. Ellers er Minor Earth, Major Sky et knallalbum, syns jeg.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 7:43 pm Nei, nå må jeg gi meg, dette går ikke! Her komme jo den ene "klassikeren" fra høsten 1998, etter den andre, og svenskene har sine mange skjeletter i musikkskapet, det er det ingen tvil om. Dr. Bombay, senere Dr. ett-eller-annet med skotsk klang og kilt, 2 år senere, men ja, denne var fæl å bli kvitt, så vær så god:
► Show Spoiler
Det der hadde aldri gått nå, hadde blitt angrepet for rasisme med en gang.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: ons sep 28, 2022 10:19 pm Den første der er skremmendes nok den beste tunen til nuh i tråden, sistnevnte har alltid vært helt heslig.

Har gode minner med den første selv, rotet med flere 14iss jenter til den (når jeg selv var 14iss of course).
Antar at det er først og fremst refrenget som irriterer meg mest, da resten av låta er nok ikke så fæl, men smaken forandrer seg hvert fall i det musikalske, for jentene er jo fortsatt sexy og søte ut, så nei, den gjør seg nok best i muta tilstand.

Klart, hadde jeg hatt såpass gode minner som de du hadde, og til selv ei låt ala Dubi-Dub, så ville det nok ha blitt mye annerledes.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Bantor skrev: ons sep 28, 2022 7:59 pm

Ebeneezer Goode med The Shamen. Refrenget er meningsløst, men er slik fordi de ikke kunne si "11 E's are good" pga. sensur. Visstnok.

Det spiller på at det er ok å ta 11 Ecstasy piller, men at 12 er for mye. Vet ikke om det stemmer med de styrkegradene som er på markedet i dag.
Har aldri knipset, men vil generelt anbefale å være uhyre skeptisk til slike råd.
Denne ble spilt mye på diverse fester back in the days, heller aldri testa xtc. Snodig nok syntes jeg denne tunen var helt ok på den tiden.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg takler ikke denne låta her, den var stor i sin tid på VG-lista, men grusomt rett og slett i dag.



Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: ons sep 28, 2022 10:31 pm Det der hadde aldri gått nå, hadde blitt angrepet for rasisme med en gang.
Tror jeg aldri har sett, eller giddi å tatt meg bryet med å se hvordan svensken faktisk ser ut, i normal tilstand, uten noen av disse åpenbart stereotypiske klisjeene han spiller i ulike figurer, der senere tok han veien over til Skottland og Dr. McDoo og tja, tror faktisk denne er enda "bedre" enn Bombay perioden:

Hadde derimot vært interessant å sett han prøve seg på et comeback, bare for hvor lenge det går før en av figurene hans skaper mer oppmerksomhet enn musikken.

12dd

Legg inn av 12dd »

Ikke en hit akkurat....


Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Ale skrev: ons sep 28, 2022 8:50 pm
Klarer ikke slik barnslig musikk lengre, det det får teensa høre på, skjemmes nesten på deres vegne når jeg hører shiten de lirer av seg og hvor kule getto boys de tror de er.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: ons sep 28, 2022 10:36 pm Jeg takler ikke denne låta her, den var stor i sin tid på VG-lista, men grusomt rett og slett i dag.
► Show Spoiler
Så "bra" at den er blitt nevnt to ganger, og har en følelse av det fort kan bli flere også. ;)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 10:37 pm
4pLaY skrev: ons sep 28, 2022 10:31 pm Det der hadde aldri gått nå, hadde blitt angrepet for rasisme med en gang.
Tror jeg aldri har sett, eller giddi å tatt meg bryet med å se hvordan svensken faktisk ser ut, i normal tilstand, uten noen av disse åpenbart stereotypiske klisjeene han spiller i ulike figurer, der senere tok han veien over til Skottland og Dr. McDoo og tja, tror faktisk denne er enda "bedre" enn Bombay perioden:
► Show Spoiler
Hadde derimot vært interessant å sett han prøve seg på et comeback, bare for hvor lenge det går før en av figurene hans skaper mer oppmerksomhet enn musikken.
Har heldigvis gått glipp av Dr. McDoo

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Noe mer harry disco:



Grunnen til at Disco endte på bålet, var at dette var musikken til en rekke utgrupper. Homofile disco artister er jo en problemstilling. Bee Gees og Sylvester f.eks.

Narkotika messig var det nok mer enn en bønne som ble konsumert.

Dessuten så var enkelte Disco artister inne i div. "svart nasjonalisme" greier. "The Enligthener" er visstnok skrevet av GQ.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Mye fint søppel i tråden så langt, men jeg føler på meg det er noe skikkelig ille jeg burde nevnt... Det kommer nok til meg, om ikke andre slenger det ut før meg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mer kvalitet fra danskene:


Disse to "godbitene" ankom med såpass kort avstand, og var like gjennomført gyselige og fæle, at det kan ikke være noen tilfeldigheter. Men utrolig nok maktet dem å bli hits, og av typen som ofte gikk igjen på ungdomsfester. Der følte jeg meg alltids litt som stakkars Mike Starr (the gasman) fra Dum og Dummere, som blir sittende fastlåst mellom Jim Carrey og Jeff Daniels i den bikkjebilen, og måtte lide seg gjennom den mest irriterende lyden i verden:

Klart, det var jo sikkert gått med mye humor, men dessverre ikke typen som var så veldig festlig i det lengste.
Hjalp ikke på at det også ble utgitt forlengende remikser, og der ulydene ble samplet til at de bare varte og varte.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 10:40 pm Har heldigvis gått glipp av Dr. McDoo
Tror flere også gikk glipp av den figuren, heldigvis, for etter det så forsvant han litt bort, og kommer ikke flere andre i ettertid, hvert fall som ble såpass populære som Dr. Bombay. Men svenskene hadde jo dette med doktorer i artistnavn, Dr. Alban var jo annen, og mye tidligere hitmaker, og var vel også en tannlege, eller så man har hørt.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Det er mye å velge mellom.

Men mye kommer an på humør, dagsform, situasjon, og om ørene mine er i det hele tatt mottakelige for musikk.



Men jeg vil tippe mer enn 96 prosent av musikken som er postet i alle trådene på hele forumet, er musikk som jeg aldri hadde giddet å lytte til mer enn maks 2 sekunder.

Og da det er meg som er herre over play knappen, vil det også si at jeg omtrent aldri trykker play på dere andre sine youtube linker :mrgreen:

startelver

Legg inn av startelver »

Bantor skrev: ons sep 28, 2022 10:43 pm Noe mer harry disco:



Grunnen til at Disco endte på bålet, var at dette var musikken til en rekke utgrupper. Homofile disco artister er jo en problemstilling. Bee Gees og Sylvester f.eks.

Narkotika messig var det nok mer enn en bønne som ble konsumert.

Dessuten så var enkelte Disco artister inne i div. "svart nasjonalisme" greier. "The Enligthener" er visstnok skrevet av GQ.

Akkurat den synes jeg var litt bra, passer bra på discogulvet. Discoen lever fortsatt i andre .tråder ;)

startelver

Legg inn av startelver »


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Når vi først er inne på MGP eller ESC:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: ons sep 28, 2022 8:34 pm Kjøpte dette på slutten av 70...eller 80 tallet,da Nye Takter og Puls skulle fortelle deg hva du skulle ha,i den tia jeg ikke fant mitt ståsted
skulle jeg ha Post Punk,New Wave,Ska eller hva,denne dritten kom i posten,du kan være sikker på den ble brukt som Frisbee,da er mye av overnevnte bedre,enda værre ble DePress sin dobbelugivelse i spesialverson med en smergeltavle kom med Andrej Nebb utgitt...gikk til skogs den og,håper ett Norsk murmeldyr har spist de opp...eller så blir jeg anklaget for miljøkrim...det er min store frykt...her ett utdrag fra verdens største dritt anbefalt av gamle Nye Takter/Puls
--
► Show Spoiler
Throbbing Gristle ja, det er vel av typen musikk som ofte faller i kategorien for "spesielt interesserte", men så er jeg vel en av dem, da man eier 3-4 av deres tidligste album, og tja, ei stund siden sist man var innom dem, men de har faktisk noen utrolig vakre og varme synthlåter, der er fullt på høyde med hva Kraftwerk og andre synthband ville gjøre på tampen av 70 og tidlig 80-tallet, bare så synd de ikke bare gjorde ei hel skive med den slags, for kunne fint vært foruten en del av de ikke fullt så interessante og eksperimentelle stundene, der ble mest bakgrunnsmusikk.

De hadde vel et slagord om "Industrial music, for industrial people", og ja, de fikk nå en god del innflytelse på senere og kanskje mer kjente navn innenfor den type musikk/genre ala NIN og lignende, men disse fremstår kanskje nærmest som "ABBA" i forhold til mye fra Throbbing Gristle æraen.

Deilig med litt støyende kaos en gang i blant, men vil jo helst ha noe som både fenger og gir meg uhygge, og da er nok Suicide med Alan Vega og Martin Rev å foretrekke, eller tidlig Kraftwerk, der virket også å ha noe industrielt og støyende over musikken, hvert fall før Autobahn.

For meg er dette hva jeg helst forbinder med Throbbing Gristle, deilig oppløftende og svevende melodier og rytmer, og innehar visstnok (både i navn tittel og musikk) samples fra ei rekke ulike ABBA hits, da bandet var visst ganske så store fans av svenskene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 11:06 pm Når vi først er inne på MGP eller ESC:
► Show Spoiler
Ga tommel opp, ikke fordi jeg enig i at den er blant de verstingene, men grunnet gode minner.
Gina G var jo ei svær favoritt, og virket som mange heiv seg å brit-pop manien der herjet landet, med britpop krigen mellom Oasis og Blur fortsatt gående, Spice Girls osv, og nå skulle de jo erobre Melodi Grand Prix, men ja, usikker på hvor høyt eller lavt dem kom, men de vant nå hvert fall ikke. Ei ganske tidsriktig dance-pop låt, og en man ikke helt klarer å bli lei.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 28, 2022 11:14 pm
Elgen skrev: ons sep 28, 2022 11:06 pm Når vi først er inne på MGP eller ESC:
► Show Spoiler
Ga tommel opp, ikke fordi jeg enig i at den er blant de verstingene, men grunnet gode minner.
Gina G var jo ei svær favoritt, og virket som mange heiv seg å brit-pop manien der herjet landet, med britpop krigen mellom Oasis og Blur fortsatt gående, Spice Girls osv, og nå skulle de jo erobre Melodi Grand Prix, men ja, usikker på hvor høyt eller lavt dem kom, men de vant nå hvert fall ikke. Ei ganske tidsriktig dance-pop låt, og en man ikke helt klarer å bli lei.
Har litt elsk/hat-forhold til den låten.
Husker jo den var med da ESC ble arrangert i Oslo Spektrum (1996) men ble veldig lei den låten etter hvert
Jeg tulla med at Gina G var en grisejente (pga teksten)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: ons sep 28, 2022 10:25 pm Har hørt på flere av disse bandene selv når jeg var yngre ;).
Limp Bizkit ble vel kanskje de som var størst innafor nu-metal perioden rundt 1999-2001, men så virket det som at de mista litt fotfeste, og enkelte hevdet at Eminem og hip-hopens økende dominans var skyld, andre dro frem deres opptreden under Woodstock 99, selv om de ble jo ikke akkurat mindre i tiden etter, men var vel bare at de hadde nådd sin storhetstid og Durst virket å havne på kant med egne bandmedlemmer, og kom jo ei skive til, rundt høst 2003, der vel, huskes først og fremst for denne cover versjonen, og ei video der Fred Durst hopper og spretter rundt Thora Birch i et skogholt.

Aldri hatet bandet, og var vel faktisk ikke før en kjøpte inn noen skiver av The Who, at en først innså hvor originalen kom fra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»