VW DSG, mye bedre enn sitt rykte.

Svar
Jan

VW DSG, mye bedre enn sitt rykte.

Legg inn av Jan »

Som mange her inne vet, er jeg taxisjåfør og kjører en velbrukt VW Touran. Den har nylig passert 600.000 km. Underveis har det vært fikset og byttet både motor og andre vitale deler, men 6 trinns DSG kassen er urørt, og skifter fortsatt bortimot perfekt.
Den har til og med ikke fått utført oljeskift de siste 350.000 km. VW foreskriver skifte av girolje hver 60.000 km. Jeg har uttrykt bekymring for dette, men sjefen som har noen polske mekanikkervenner har diskutert dette med dem, og de hevder at dette med oljeskift på GSG kassen bare er noe VW har funnet på for å tjene mer penger. Det kan virke som de har rett.

Om 8-10 dager blir Touranen pensjonert, og blir erstattet av en ID4pro. Rapporter kommer etter hvert.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

....... med et lite forbehold om lettvekteren DQ200. (Den med ikke-våte clutcher eller hva de sier.)
Var lyd etter få km, fikk byttet clutchpakke på garanti, uten spm. Kjent feil, lyd fant jeg igjen på YouTube-film.

Jan har kjørt våtclutch-versjonen på TDI, jeg kjørte småversjonen på liten bensinmotor.

Havner Touranen på bruktmarkedet eller skal du ta over?

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 8:17 pm ....... med et lite forbehold om lettvekteren DQ200. (Den med ikke-våte clutcher eller hva de sier.)
Var lyd etter få km, fikk byttet clutchpakke på garanti, uten spm. Kjent feil, lyd fant jeg igjen på YouTube-film.

Jan har kjørt våtclutch-versjonen på TDI, jeg kjørte småversjonen på liten bensinmotor.

Havner Touranen på bruktmarkedet eller skal du ta over?
Den havner på bruktmarkedet. Jeg skal absolutt ikke ta over. Sportsvanen min med DQ200 girkasse fungerer aldeles utmerket. Den har bare rullet 70.000 km og jeg tenker å beholde den frem mot siste frist for å kjøpe ny bensinbil. Hva det blir deretter, er jeg ikke sikker på, men det blir nok et eller annet fra VAG, enten Skoda eller VW.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 8:30 pm
rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 8:17 pm ....... med et lite forbehold om lettvekteren DQ200. (Den med ikke-våte clutcher eller hva de sier.)
Var lyd etter få km, fikk byttet clutchpakke på garanti, uten spm. Kjent feil, lyd fant jeg igjen på YouTube-film.

Jan har kjørt våtclutch-versjonen på TDI, jeg kjørte småversjonen på liten bensinmotor.

Havner Touranen på bruktmarkedet eller skal du ta over?
Den havner på bruktmarkedet. Jeg skal absolutt ikke ta over. Sportsvanen min med DQ200 girkasse fungerer aldeles utmerket. Den har bare rullet 70.000 km og jeg tenker å beholde den frem mot siste frist for å kjøpe ny bensinbil. Hva det blir deretter, er jeg ikke sikker på, men det blir nok et eller annet fra VAG, enten Skoda eller VW.
Bra, får se hva som blir 'siste servering' av nye bensinbiler. (Om du ikke blir elbilfan av ID4......)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Noe av det mer driftssikre som finnes, ekstremt fornøyd med min VW også. Transporter har mye mer problemer enn Touran og Caddy.

Jan

Legg inn av Jan »

"Bra, får se hva som blir 'siste servering' av nye bensinbiler. (Om du ikke blir elbilfan av ID4......)"
Betviles sterkt, i så fall må ladetid underveis betydelig ned, eller rekkevidde betydelig opp. Elbilene som er tilgjengelige er også alt for tunge etter min smak. Å kjøre en som taxi i en by er sikkert ok. Det blir ikke mye inspirert kjøring som taxisjåfør, da må man først og fremst sørge for sikker og behagelig transport.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 8:45 pm "Bra, får se hva som blir 'siste servering' av nye bensinbiler. (Om du ikke blir elbilfan av ID4......)"
Betviles sterkt, i så fall må ladetid underveis betydelig ned, eller rekkevidde betydelig opp. Elbilene som er tilgjengelige er også alt for tunge etter min smak. Å kjøre en som taxi i en by er sikkert ok. Det blir ikke mye inspirert kjøring som taxisjåfør, da må man først og fremst sørge for sikker og behagelig transport.

Men ja, har hørt om flere 'hardt kjørte biler' der 6-trinns 'våtclutch' DSG har klart seg.
(Som en kuriositet har der blitt byttet clutch på brorparten av manuelle biler jeg har kjørt.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»