Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Crazy Horse

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Crazy Horse »

startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
OK det kan være nytt , men det kan også være fake news. Ikke godt å si.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Prøv en gang til.

startelver

Legg inn av startelver »

nometalhorse skrev: søn mai 28, 2023 12:07 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Prøv en gang til.
Dette er ikke bekreftet , så tror vi skal avvente .

According to preliminary information, which requires confirmation, Lukashenka was urgently taken to the Central Criminal Court of Moscow after a closed-door meeting with Putin. Currently, he remains under medical supervision.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

startelver skrev: søn mai 28, 2023 12:07 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
OK det kan være nytt , men det kan også være fake news. Ikke godt å si.
Rimelig sikre kilder på at han er kritisk syk. Lukasjenko så ut til å være utilpass i Moskva allerede den 9. mai. Han ble da også syk. Under hardt press ? Hardt press fra psykopaten i Kreml om å angripe Ukraina. Lukasjenko vet at et slikt angrep er begynnelsen på slutten for ham innenrikspolitisk, da både hæren og det belarusiske folk ikke vil ha noen krig mot broderfolket i sør. Ikke så lenge siden utenriksministeren i Belarus døde. En mann i 60 årene. Ingenting forbauser meg med Putin og haukene rundt ham. De er de ondeste politiske jævlene med makt i Europa siden gjengen i Berlin fra 1933 til 1945.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Men hvem kan ta over etter Lukasjenko?

b0lle

Legg inn av b0lle »

Knaberaps skrev: søn mai 28, 2023 12:20 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Men hvem kan ta over etter Lukasjenko?
De har nok noen i kikkerten. Men risikabelt uansett om de ønsker å erstatte han. Vet aldri hva som skjer, og nok av politikere i asyl til å skape en røre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj går hardt ut mot Russland i en video på Twitter lørdag kveld.

- Da Russland startet denne aggresjonen, så de på verden som om de så seg selv i et speil. De trodde at alle i verden var kyniske og foraktet mennesker på samme måte som lederne av Russland gjør, sier han og legger til:

- Men verden er annerledes – verden hjelper oss å beskytte livet. Og alle som går mot verden vil bli marginale. Russland vil ikke vinne noe og tape alt. Ære til alle som forsvarer vår stat! Ære til alle som hjelper, sier Zelenskyj".

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Knaberaps skrev: søn mai 28, 2023 12:20 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Men hvem kan ta over etter Lukasjenko?
Ingen tar over etter en demokratisk prosess. Lukasjenko har hatt presidentvervet i Belarus siden 1994. Ingen opplagte Belarusiske kandidater. Opposisjonen er enten fengslet eller i eksil. En ny leder vil kanskje være en enda større nikkedukke eller marionett underlagt Kreml enn selv Luka. Nå spekulerer jeg veldig, men Luka så som nevnt utilpass eller redd ut i Moskva 9. mai. Om russerne har iscenesatt noe her for å rydde Luka av veien - noe som ikke forbauser meg - vil Kreml sette inn noen som danser etter Kreml sine instruksjoner, les angriper Ukraina fra nord.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:37 am
Knaberaps skrev: søn mai 28, 2023 12:20 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Men hvem kan ta over etter Lukasjenko?
Ingen tar over etter en demokratisk prosess. Lukasjenko har hatt presidentvervet i Belarus siden 1994. Ingen opplagte Belarusiske kandidater. Opposisjonen er enten fengslet eller i eksil. En ny leder vil kanskje være en enda større nikkedukke eller marionett underlagt Kreml enn selv Luka. Nå spekulerer jeg veldig, men Luka så som nevnt utilpass eller redd ut i Moskva 9. mai. Om russerne har iscenesatt noe her for å rydde Luka av veien - noe som ikke forbauser meg - vil Kreml sette inn noen som danser etter Kreml sine instruksjoner, les angriper Ukraina fra nord.
Hva med Valery Tsepkalo som postet om innleggelsen? Han står oppført som presidentkandidat.

https://twitter.com/ValeryTsepkalo

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Han kan jo ha blitt sykere.
Hvis vi snakker om hjertet eller hjerneblødning.

Koffer

Legg inn av Koffer »

DennisB skrev: fre mai 26, 2023 4:03 pm
Koffer skrev: fre mai 26, 2023 3:39 pm Leste en artikkel i Businessinsider, også gjengitt i ABCnyheter, at de ukrainske dronene blir skutt ned i tusentall. Skal ta tallene med en klype salt, men..

Vi har hørt om den russiske jammingen før. Denne teknologien har vel Vesten også, eller?

Denne terrorbombingen og destabiliseringen av Ukraina vil ikke slutte, og droner blir brukt i store deler av angrepene, så disse kraftige jammingvåpnene må Ukraina få fort som svint.

Også er det vel på tide å svare med samme mynt snart. Flere droneangrep mot russiske mål over HELE terrorstaten.

https://www.businessinsider.com/ukraine ... &r=US&IR=T
Og da har du sikkert fått med deg at Ukraina skyter ned nær sagt alt av droner og missiler fra Russland også?
Nattens 36 nye Shahed-droner ble alle skutt ned. Patriot tar også missilene som kommer.

Så denne terrorbombingen du stadig snakker om fra Russland, når ikke målene sine lenger.
Men alt dette vet du, sant?
Ja, er klar over det, men det er en sannhet med modifikasjoner:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/bra ... /15759552/

Disse Shahed dronene fra Iran, som det forøvrig skal bygges opptil 6000 av, bare i Russland, er relativt billige å lage.

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/v ... kyter-fart

Ukraina er Europas nest største land i areal, og nærmest umulig å sikre hele landet med avansert luftvern. De bruker Shahed i hundretall/tusentall jevnt over i terrorbombing, og for å ødelegge mest mulig, samt få ukrainerne til å bruke opp luftvern. En patriot missil koster vel rundt 40 millioner NOK. De skaper også frykt og usikkerhet. Selv om de blir skutt ned, og rester faller ned.

Så bruker de (innimellom) mer avanserte droner/missiler ettersom. For hvert treff i Ukraina, taper de gule & blå / Vesten masse penger.

Med andre ord: Terrorbombing. Heldigvis begynner de store byene å få et nokså godt luftvern nå, og annet viktig infrastruktur.

Som VG skriver i kveld. Putin vil neppe bli avsatt/styrtet eller drept da «alle» rundt han i viktige/kritiske posisjoner er avhengig av nettopp autokraten. Så denne terroren vil vare uavhengig hvordan offensiven går eller ei, tror jeg.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Apropos Krim:

Jeg tror dette er en strategi fra Ukraina og Vesten, å snakke masse om Krim, og utføre missilangrep med jevne mellomrom.

Få russerne til å sette inn store styrker der, og diverse utstyr, mens planen egentlig er å ta tilbake det meste som ble tatt fra 24/2-22 og utover.

Krim har vært i russiske hender i snart ti år nå, og så lenge orkene har halvøya, kan man lage en vinn-vinn ved å erobre alt tilbake (utenom Krim) og fortsatt bevare alle sanksjonene Vesten har innført mot russerne nettopp fordi de fortsatt har okkupert ukrainsk eiendom.

Russerne vil da fortsette å blø og tape, selv om de beholder Krim. Ukrainerne kan ta utføre daglige store og små angrep mot halvøya, uten å gå til fullt angrep.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Lukashenko er langt nede i lomma på Putin. Det virker ikke veldig sannsynlig at Putin prøver å knerte en av sine nærmeste allierte. Om Lukashenko skulle forsvinne blir det vel kaotiske tilstander i Belarus, og det er neppe noe Putin ønsker nå.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

OrmenLange skrev: søn mai 28, 2023 1:13 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Lukashenko er langt nede i lomma på Putin. Det virker ikke veldig sannsynlig at Putin prøver å knerte en av sine nærmeste allierte. Om Lukashenko skulle forsvinne blir det vel kaotiske tilstander i Belarus, og det er neppe noe Putin ønsker nå.
Lukasjenko har i følge det jeg har lest blokkert alle forsøk på å involvere den belarusiske hæren.

Det har jo versert rykter om at generalene blånekter.

Men en ting er sikkert. Hvis den belarusiske hæren involverer seg så kan ikke NATO lenger nøye seg med å dele ut våpen. Da må man gå inn på Ukrainas side.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Jeg har de siste månedene sett på hundrevis av bilder og videoer fra Bakhmut før invasjonen. Jeg har sittet i timevis og sett på ulike kart over byen etter hvert som kampene trakk inn i bykjernen, men jeg kjenner nesten ikke igjen noen bygninger eller gater i denne dronevideoen det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti har lagt ut av byen etter russernes "seier".

Bakhmut var en veldig gammel by, med røtter helt tilbake til 1500-tallet, og den hadde flere vakre bygninger fra tsartiden. Det er ingenting igjen, absolutt ingenting. Det er vanskelig å tro at det er samme stedet.

Jeg finner det helt ubegripelig at russerne kan presentere dette som en seier. Man må være seriøst feilkoblet i hjernen for å se noe som helst positivt i dette. "Russkiy mir" er å legge byer og menneskers liv i grus. Russernes imperialisme må dø med denne krigen.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

Nå er vel det like mye i Putins interesse å ha Belarus på laget og det vet den syke Lukasjenko.
Trolig vil ikke Lukasjenko strekke seg mye lengre.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Koffer skrev: søn mai 28, 2023 1:05 am Disse Shahed dronene fra Iran, som det forøvrig skal bygges opptil 6000 av, bare i Russland, er relativt billige å lage........En patriot missil koster vel rundt 40 millioner NOK. De skaper også frykt og usikkerhet. Selv om de blir skutt ned, og rester faller ned....Så bruker de (innimellom) mer avanserte droner/missiler ettersom. For hvert treff i Ukraina, taper de gule & blå / Vesten masse penger.

Jeg fryktet en slik utvikling for dette er / kommer til å bli et stort problem.

Vesten har gjennomgående mye bedre våpen enn sine motstandere, men de er veldig dyre. Et stort volum av billige og av og til noen mer avanserte droner og missiler er et svært effektivt våpen mot dette for det gir store (økonomiske) tap på vestlig side. Enten taper man dyre våpen eller strategisk infrastruktur, eller så mister man enormt mange dyre luftvernmissiler.

Jeg tror det vi ser nå er bare starten. Kina, Iran m.fl. ser på det som skjer og øker nok investeringene i slike våpen drastisk. Hvis vi f.eks. skulle få en krig i Taiwan tror jeg vi vil få se den første krigen hvor droner og missiler virkelig endrer moderne krigføring og tydeliggjør slutten på veldig dyre vestlige våpen (som USS Gerald Ford).

Nå har jeg fått sett sistnevnte skip på nært hold de siste dagene og jeg tviler ikke på at det har masse beskyttelsessystemer, men uansett er det sårbart for ren matte: Hvis det kan forsvare seg mot 100 samtidige droner og missiler vil motstander sender 200. Hvis det totalt kan lagre 10 000 antiluftsskyts vil det i løpet av noen dager ble angrepet med 20 000. Uansett er våpnene mye billigere enn målet slik at det blir et positivt regnestykke for motstander og det er problemet sett fra vestlig side.

Jeg har sett at Varulv spekulerer i om Russland kan ha nytte av Kinesisk satelitt-teknologi. Det åpner for en veldig skremmende tanke der Kina, Russland, Iran m.fl deler satelitt-kommunikasjon i et slags NATO-alternativ for gode satelitt-bilder er nøkkelen til å gjøre et enormt antall missiler og droner til et enormt problem. Hvis de vet hvor målene er og har nok volum til å overbelaste et hvert luftforsvar blir dette et enormt problem. Kanskje ikke i Ukrainia-krigen, men definitivt i neste krig.

Jeg tipper Kina også er langt fremme innen militær kunstig intelligens og drone svermer styrt av kunstig intelligens er en skremmende tanke. Jeg tror ikke mennesker klarer å koordinere slik at 1000 droner og missiler angriper f.eks. et skip samtidig, men jeg tror det vil være relativt enkelt for kunstig intelligens. Samtidig er ikke det lenger "science fiction". Jeg tipper Kina allerede har teknologien.

For et par dager siden kom nyheten om at Kina har simulert at de mener de kan slå ut Gerald Ford uten satelitter og med et begrenset antall missiler:

https://asiatimes.com/2023/05/war-game- ... very-time/

Jeg tipper deres egentlig plan er at satelittsystemene skal være så robuste at de ikke blir slått ut og at de har et ubegrenset antall hypersoniske missiler. I møte med noe slikt er svært dyre vestlige våpen kun dyre "blinker" og jeg stiller spørsmål ved den stadig økte investeringen i slike våpen. Er det for å trygge oss eller for å trygge inntektene til de som lager disse våpnene? Er det vestlige militærindustrielle kompleks så sterkt at det vil lede oss inn i tap i neste store krig (fordi vi i for stor grad "tvinges" til å kjøpe tidligere krigers våpen)?
Sist redigert av Orakelet den søn mai 28, 2023 10:03 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

OrmenLange skrev: søn mai 28, 2023 1:13 am
Crazy Horse skrev: søn mai 28, 2023 12:04 am
startelver skrev: lør mai 27, 2023 11:17 pm Det er en eldgammel nyhet du poster der, han var allerede mistenkt å være syk under frigjøringsdagen 9. mai i Moskva.
Ingen eldgammel, eller 9. mai nyhet. Lukasjenkov besøkte Putin i Moskva idag. Det er vel nervegift ? Lukasjenko har nektet å sende inn tropper fra Belarus til Ukraina. Kreml vil ha maktskifte på sin måte - fra middelalderen.
Lukashenko er langt nede i lomma på Putin. Det virker ikke veldig sannsynlig at Putin prøver å knerte en av sine nærmeste allierte. Om Lukashenko skulle forsvinne blir det vel kaotiske tilstander i Belarus, og det er neppe noe Putin ønsker nå.
Faktisk enig med deg her, jeg tror ikke at Russland ønsker å kvitte seg med Lukashenko, fordi de ikke har noen second in line klar til steppe inn, og da er det bedre og ha et Hviterussland under kontroll som de har med Lukashenko, et Hviterussland uten Lukashenko vil bety kaos for Russland, og de kan risikere å miste troppene de har i Hviterussland, og i så måte så slipper Ukraina og binde opp tropper mot grensa mot Hviterussland. Så om Luka er syk så er det nok i Russland sin interesse å holde han i live.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det er omtrent en måned siden Lukasjenko spøkte med at Putin så sliten ut. Det var en tabbe.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Orakelet skrev: søn mai 28, 2023 9:49 am
Koffer skrev: søn mai 28, 2023 1:05 am Disse Shahed dronene fra Iran, som det forøvrig skal bygges opptil 6000 av, bare i Russland, er relativt billige å lage........En patriot missil koster vel rundt 40 millioner NOK. De skaper også frykt og usikkerhet. Selv om de blir skutt ned, og rester faller ned....Så bruker de (innimellom) mer avanserte droner/missiler ettersom. For hvert treff i Ukraina, taper de gule & blå / Vesten masse penger.

Jeg fryktet en slik utvikling for dette er / kommer til å bli et stort problem.

Vesten har gjennomgående mye bedre våpen enn sine motstandere, men de er veldig dyre. Et stort volum av billige og av og til noen mer avanserte droner og missiler er et svært effektivt våpen mot dette for det gir store (økonomiske) tap på vestlig side. Enten taper man dyre våpen eller strategisk infrastruktur, eller så mister man enormt mange dyre luftvernmissiler.

Jeg tror det vi ser nå er bare starten. Kina, Iran m.fl. ser på det som skjer og øker nok investeringene i slike våpen drastisk. Hvis vi f.eks. skulle få en krig i Taiwan tror jeg vi vil få se den første krigen hvor droner og missiler virkelig endrer moderne krigføring og tydeliggjør slutten på veldig dyre vestlige våpen (som USS Gerald Ford).

Nå har jeg fått sett sistnevnte skip på nært hold de siste dagene og jeg tviler ikke på at det har masse beskyttelsessystemer, men uansett blir det et spørsmål om matte. Hvis det kan forsvare seg mot 100 samtidige droner og missiler vil motstander sender 200. Hvis det totalt har lager på 10 000 antiluftsskyts vil det i løpet av noen dager komme 20 000. Uansett er våpnene mye billigere enn målet slik at det blir et positivt regnestykke for motstander og det er problemet sett fra vestlig side.

Jeg har sett at Varulv spekulerer i om Russland kan ha nytte av Kinesisk satelitt-teknologi. Det åpner for en veldig skremmende tanke der Kina, Russland, Iran m.fl deler satelitt-kommunikasjon i et slags NATO-alternativ for gode satelitt-bilder er nøkkelen til å gjøre et enormt antall missiler og droner til et enormt problem. Hvis de vet hvor målene er og har nok volum til å overbelaste et hvert luftforsvar blir dette et enormt problem. Kanskje ikke i Ukrainia-krigen, men definitivt i neste krig.
Ifølge ulven har Ukraina kopiert Shaheddrona og har (/skal) startet (masse) produksjon. Russland har mye luftvern, men vil få det like vanskelig eller vanskeligere med å ta ut svermer på 10-30 i slengen som ukrainerne.
Og landet er så stort at de neppe greier å dekke alt som bør dekkes.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

52 / 54 iranske droner skutt ned i natt. Ny rekord m antall droner


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Du bruker ikke et patriotmissil mot shahed drone. Gepard har vært den foretrukne våpenet ut fra hva jeg har lest, og der er det også et kost/nytte som er veldig i pluss for ukrainerne. Forståelig at tyskerne har børstet støv av så mange som mulig av disse, for dette er de perfekt til.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fernandovonarb skrev: søn mai 28, 2023 11:14 am Du bruker ikke et patriotmissil mot shahed drone. Gepard har vært den foretrukne våpenet ut fra hva jeg har lest, og der er det også et kost/nytte som er veldig i pluss for ukrainerne. Forståelig at tyskerne har børstet støv av så mange som mulig av disse, for dette er de perfekt til.
Og nå får vel disse Gepardene ammo fra Sveits også?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

greyserpent skrev: søn mai 28, 2023 11:24 am
Fernandovonarb skrev: søn mai 28, 2023 11:14 am Du bruker ikke et patriotmissil mot shahed drone. Gepard har vært den foretrukne våpenet ut fra hva jeg har lest, og der er det også et kost/nytte som er veldig i pluss for ukrainerne. Forståelig at tyskerne har børstet støv av så mange som mulig av disse, for dette er de perfekt til.
Og nå får vel disse Gepardene ammo fra Sveits også?
Det er jeg usikker på faktisk. Signalet er der, men om det har gått igjennom vet jeg ikke. Tyskerne skulle uansett lage ammunisjon selv, og håper de har startet på det.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Troygirl skrev: søn mai 28, 2023 1:56 am Jeg har de siste månedene sett på hundrevis av bilder og videoer fra Bakhmut før invasjonen. Jeg har sittet i timevis og sett på ulike kart over byen etter hvert som kampene trakk inn i bykjernen, men jeg kjenner nesten ikke igjen noen bygninger eller gater i denne dronevideoen det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti har lagt ut av byen etter russernes "seier".

Bakhmut var en veldig gammel by, med røtter helt tilbake til 1500-tallet, og den hadde flere vakre bygninger fra tsartiden. Det er ingenting igjen, absolutt ingenting. Det er vanskelig å tro at det er samme stedet.

Jeg finner det helt ubegripelig at russerne kan presentere dette som en seier. Man må være seriøst feilkoblet i hjernen for å se noe som helst positivt i dette. "Russkiy mir" er å legge byer og menneskers liv i grus. Russernes imperialisme må dø med denne krigen.

Det er så brutalt og jævlig som det kan få blitt.
Nå har vi rundet 500 sider i denne tråden også, og jeg er mer enn klar for nyheter om ukrainsk fremgang på slagmarken!

DennisB

Legg inn av DennisB »

JauKaninen skrev: søn mai 28, 2023 10:12 am 52 / 54 iranske droner skutt ned i natt. Ny rekord m antall droner

Enorm nedskytningsrate på disse Shahed dronene nå. Og de bruker ikke Patriot-systemet på dem, etter det jeg har lest meg til, så kost/nytte og pengebruk er ikke helt som det antydes over her.

Men, i dag kom altså to droner igjennom (mot null de siste gangene de ble brukt). Vet vi noe om hvor disse traff, og hvilken skade de gjorde?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Henningsen skrev: søn mai 28, 2023 11:48 am
Troygirl skrev: søn mai 28, 2023 1:56 am Jeg har de siste månedene sett på hundrevis av bilder og videoer fra Bakhmut før invasjonen. Jeg har sittet i timevis og sett på ulike kart over byen etter hvert som kampene trakk inn i bykjernen, men jeg kjenner nesten ikke igjen noen bygninger eller gater i denne dronevideoen det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti har lagt ut av byen etter russernes "seier".

Bakhmut var en veldig gammel by, med røtter helt tilbake til 1500-tallet, og den hadde flere vakre bygninger fra tsartiden. Det er ingenting igjen, absolutt ingenting. Det er vanskelig å tro at det er samme stedet.

Jeg finner det helt ubegripelig at russerne kan presentere dette som en seier. Man må være seriøst feilkoblet i hjernen for å se noe som helst positivt i dette. "Russkiy mir" er å legge byer og menneskers liv i grus. Russernes imperialisme må dø med denne krigen.

Det er så brutalt og jævlig som det kan få blitt.
Nå har vi rundet 500 sider i denne tråden også, og jeg er mer enn klar for nyheter om ukrainsk fremgang på slagmarken!
Det mest absurde med bombingen av denne byen, er jo også at Russland (eller Kreml, jeg håper russerne skjønner bedre) feirer denne "seieren" som de skulle ha vunnet noe voldsomt stort. Når Putin sammenligner dette med russernes inntog i Berlin, som jo markerte slutten på 2.verdenskrig, så blir det urkomisk for meg.

Russland har her klart å (foreløpig) stjele til seg en kjempemessig ruinhaug, uten en eneste oppreist bygning igjen. Det er ikke til å tro. Ikke har den noen særlig strategisk beliggenhet heller.

Jeg leser at mange russere heller ikke skjønner hva de skal med Bakhmut nå, slik byen ser ut. Det vil koste en formue å bygge den opp igjen. Først må jo hele ruinhaugen ned og fraktes bort. Bare det er en enorm jobb.
Såå attraktiv var denne byen ikke. Vel, den hadde noen flotte gamle bygninger, som sikkert var verneverdige. Men ikke nå lenger.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Hmm skrev: søn mai 28, 2023 10:04 am
Orakelet skrev: søn mai 28, 2023 9:49 am
Koffer skrev: søn mai 28, 2023 1:05 am Disse Shahed dronene fra Iran, som det forøvrig skal bygges opptil 6000 av, bare i Russland, er relativt billige å lage........En patriot missil koster vel rundt 40 millioner NOK. De skaper også frykt og usikkerhet. Selv om de blir skutt ned, og rester faller ned....Så bruker de (innimellom) mer avanserte droner/missiler ettersom. For hvert treff i Ukraina, taper de gule & blå / Vesten masse penger.

Jeg fryktet en slik utvikling for dette er / kommer til å bli et stort problem.

Vesten har gjennomgående mye bedre våpen enn sine motstandere, men de er veldig dyre. Et stort volum av billige og av og til noen mer avanserte droner og missiler er et svært effektivt våpen mot dette for det gir store (økonomiske) tap på vestlig side. Enten taper man dyre våpen eller strategisk infrastruktur, eller så mister man enormt mange dyre luftvernmissiler.

Jeg tror det vi ser nå er bare starten. Kina, Iran m.fl. ser på det som skjer og øker nok investeringene i slike våpen drastisk. Hvis vi f.eks. skulle få en krig i Taiwan tror jeg vi vil få se den første krigen hvor droner og missiler virkelig endrer moderne krigføring og tydeliggjør slutten på veldig dyre vestlige våpen (som USS Gerald Ford).

Nå har jeg fått sett sistnevnte skip på nært hold de siste dagene og jeg tviler ikke på at det har masse beskyttelsessystemer, men uansett blir det et spørsmål om matte. Hvis det kan forsvare seg mot 100 samtidige droner og missiler vil motstander sender 200. Hvis det totalt har lager på 10 000 antiluftsskyts vil det i løpet av noen dager komme 20 000. Uansett er våpnene mye billigere enn målet slik at det blir et positivt regnestykke for motstander og det er problemet sett fra vestlig side.

Jeg har sett at Varulv spekulerer i om Russland kan ha nytte av Kinesisk satelitt-teknologi. Det åpner for en veldig skremmende tanke der Kina, Russland, Iran m.fl deler satelitt-kommunikasjon i et slags NATO-alternativ for gode satelitt-bilder er nøkkelen til å gjøre et enormt antall missiler og droner til et enormt problem. Hvis de vet hvor målene er og har nok volum til å overbelaste et hvert luftforsvar blir dette et enormt problem. Kanskje ikke i Ukrainia-krigen, men definitivt i neste krig.
Ifølge ulven har Ukraina kopiert Shaheddrona og har (/skal) startet (masse) produksjon. Russland har mye luftvern, men vil få det like vanskelig eller vanskeligere med å ta ut svermer på 10-30 i slengen som ukrainerne.
Og landet er så stort at de neppe greier å dekke alt som bør dekkes.
Presis. Det er feilen med slike billig og lettproduserte våpen; dette er et tveegget våpen som går i begge retninger. Det var ekstraordinært idiotisk å innføre et våpen som andre kan kopiere og masseprodusere.

Mangel på Lancet-resultater som bare lot til å skje i begrensede områder, tyder på at NATO har endelig løst problemet, hvis det var brukt SATCOM, må dette settes ut av spillet - og det ser ut at spotterdronene har blitt målrettet for effektiv jamming. Det var sett tilfeller hvor selvmordsdroner endt opp i ingenting, og man kunne ikke sløse bort disse kostbare dronene.

Shahed-dronene kan ikke jammes og må stoppes med fysisk makt, de er rett og slett "dumme" våpen med liten treffsikkerhet, noe som kan tyder av karakter på målene som var truffet, stort sett områdemål og mål med høy sårbarhet - militære mål var unntaksvis angrepet. Ukrainerne har derimot SATCOM fordi OneWeb fra Storbritannia er i bruk, så Musk ikke kan sabotere gjennom Starlink. Det som holdt dem tilbake fra å angripe sivile mål er Vesten, men hvis krigen fortsetter, vil det skje.

Er russerne klar for en terrorbombing om krigen ikke avsluttes snarest mulig...? Det ser ut at mange i den russiske eliten har forstått dette, og ettersom Xi vil ikke hjelpe dem ut fordi Putin står i vegen, har det begynte med å danne seg en mening om at videre eskalering må stanses. Over 200,000 menn har blitt drept og skadet som minimum, og dette var militære tap. Ukrainerne har nå mer enn nok grunn for å angripe sivilister i legitime gjengjeldelse, de bare vil ikke fordi de fremdeles er optimistisk. Hvis denne optimismen går tapt og Putin nektet å stoppe krigen, vil Kyiv miste alle hemminger.

Putins idioti omkring rotteslåssing er at en rotte slåss aldri for å vinne. Aldri. Dette er Putins feil, for rotten slåss bare når den er desperat.

Ikke gjør det du ikke vil andre kan gjøre mot deg.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: søn mai 28, 2023 11:14 am Du bruker ikke et patriotmissil mot shahed drone. Gepard har vært den foretrukne våpenet ut fra hva jeg har lest, og der er det også et kost/nytte som er veldig i pluss for ukrainerne. Forståelig at tyskerne har børstet støv av så mange som mulig av disse, for dette er de perfekt til.
Nettopp.
Og selv om Patriot-missilene er dyre, så gjorde de det svært godt økonomisk da de skjøt ned to SU-34 og SU-35 jagerfly og tre Mi-8 helikoptere over Bryansk nylig. DET ble dyrt for Russland, mot 5 avfyrte Patriot-missiler.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»