Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
TWU

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av TWU »

Syrlig skrev: tor des 01, 2022 10:08 pm
Og de andre 999 rakettene?
Om russerne hadde villet hadde vi hatt massevis døde hver dag.
Russerne har sagt hva målene er,. Vi vet hva treffer. Da trenger vi ikke å late som at de bomber boligstrøk.
Det er faktisk slik at det er en nyhet innimellom at de har truffet en boligblokk. Det er en sjeldent.
Ja russerne er jammen santen noen snille invadører som bare bomber noen boligblokker sånn av og til. Sånn utenom byene de lå i ruiner etter seg og slakting pluss tvangsflytting av sivile. Men pyttsann.

Denne tråden skulle forøvrig være en kilde til å holde seg oppdatert på situasjonen, men mistet retningen for lenge siden.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Syrlig skrev: tor des 01, 2022 9:57 pm
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 9:55 pm
Syrlig skrev: tor des 01, 2022 9:51 pm

Er du uenig med meg? Blir det bedre om jeg ramser opp 10 byer som er bombet sønder og sammen i krig?

Krig er noe dritt og sivile lider. I alle kriger.
Ja jeg er uenig med deg. Jeg refererte til etter ww2.
Såvidt jeg kommer på er det bare russerne som har benyttet seg av den strategien
USA gjorde det samme i Fallujah og i Mosul. Bombet byen flat før de gikk inn. I Mosul var påstod de til og med at IS hadde gjort det selv!
Det er dessverre løsningen når noen forsvarer en by du skal ta. For uten å bombe først mister du tusenvis av soldater.
Russland mister jo tusenvis av soldater likevel. Og dreper tusenvis av sivile.

Inkompetente?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Syrlig skrev: tor des 01, 2022 10:08 pm Om russerne hadde villet hadde vi hatt massevis døde hver dag.
Russerne har sagt hva målene er,. Vi vet hva treffer. Da trenger vi ikke å late som at de bomber boligstrøk.
Det er faktisk slik at det er en nyhet innimellom at de har truffet en boligblokk. Det er en sjeldent.
Når en boligblokk som er 10-15 etasjer høy, mister strømmen, er den i praksis ubeboelig, selv om selve blokken ikke har fått en skramme.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Troygirl skrev: tor des 01, 2022 9:23 pm
Caputo skrev: tor des 01, 2022 8:38 pm
Og med det forsvinner levebrødet til alle milbloggerne. For noen av dem har jo faktisk forsøkt å være litt objektive. Alt som er litt ubehagelig for myndighetene skal bort. Ingen skal stille spørsmål til noe.

Nettet snører seg sammen rundt russerne nå. Mer og mer av friheten forsvinner. Jernteppet er i ferd med å senke seg. Men gjør de noe med det? Nei, de er ikke modige som iranerne og kineserne er nå. Skremmende hvor kuede de er.
Russere er feige rotter, de tør ikke engang å møte ukrainerne ansikt til ansikt. Gjemmer seg bak fjell og skyter raketter mot byer der sivilistene oppholder seg. De har også en gris av en leder som gjemmer seg under en bunker.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hvorfor aksepteres det at det spammes med hundrevis av innlegg fra russerelskende og russerstøttende brukere i denne tråden?

Det må da finnes en grense for hvor mange spaminnlegg med løgner og russisk propaganda man kan lire av seg på èn dag? Hvor mange er èn bruker oppe i nå? 100?

Jeg har aldri sett maken til (ett bestemt) motbydelig vesen. Innleggene gjør meg kvalm.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Nå er det side opp og side ned med svar til EN person her inne. EN person som er selve definisjonen på et nettroll. Dere som svarer er med på å gjøre tråden fullstendig uleselig. Vær så snill å slutt å svare denne personen. Folk gidder ikke å være her inne lenger når dere holder på på denne måten.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Syrlig skrev: tor des 01, 2022 9:57 pm
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 9:55 pm
Syrlig skrev: tor des 01, 2022 9:51 pm

Er du uenig med meg? Blir det bedre om jeg ramser opp 10 byer som er bombet sønder og sammen i krig?

Krig er noe dritt og sivile lider. I alle kriger.
Ja jeg er uenig med deg. Jeg refererte til etter ww2.
Såvidt jeg kommer på er det bare russerne som har benyttet seg av den strategien
USA gjorde det samme i Fallujah og i Mosul. Bombet byen flat før de gikk inn. I Mosul var påstod de til og med at IS hadde gjort det selv!
Det er dessverre løsningen når noen forsvarer en by du skal ta. For uten å bombe først mister du tusenvis av soldater.
Dessverre så fjernet MOD svaret mitt på dette innlegget. Det respekterer jeg. Så det får bestå ubesvart.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Ljot skrev: tor des 01, 2022 10:13 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 9:38 pm Resultatet av hodeløs giverglede…helt utrolig!

« Bara Tyskland behöver köpa ammunition för 200 miljarder kronor. Det handlar om allt från skott till handeldvapen till artillerigranater och robotar. Exakt hur tomt det är i lagren är hemligt. Men att fylla dem igen beräknas ta flera år. Läget förvärras av att det råder brist på viktiga råvaror och komponenter, som exempelvis krut och tändhattar».

« Bristen drabbar inte bara militären som tvingas spara på ammunitionen, utan också civila sportskyttar och jägare. På Bayerns sportskytteförening utanför München skjuts det nu mindre än någonsin, berättar skjutinstruktören Andreas Koppelt».

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/krig ... ren-i-vast
Meh. Dersom det blir en midlertidig begrenset tilgang på ammunisjon tror jeg det er noe europeiske jegere og sportsskyttere tåler ganske greit. Det du beskriver som 'hodeløs giverglede' ser vi som driver med jakt og skyting på som sunn solidaritet med et land og et folk under angrep. Den eneste anstendige tingen å gjøre. Noe alle rettskafne mennesker stiller seg bak.

Det stemmer forsåvidt at det er vanskeligere for sivile å finne enkelte komponenter for hjemmelading av ammunisjon, som tennhetter og hylser/kuler i enkelte diametre. Produsentene må prioritere. Men det er fortsatt ingen mangel på sivil ammunisjon, vil heller ikke bli det på en stund. Ammunisjonsfabrikkene går på treskiftsordning, i solidaritet med Ukraina.

Dette er uansett kun en midlertidig konsekvens av det du kaller hodeløs giverglede. Resultatet vil vi få oppleve om noe tid. Det resultatet vil være et frigjort Ukraina der ukrainske helter og deres europeiske støttespillere kan feire seieren over nyfascismen. Tyrannene fra Kreml og deres ynkelige vestlige støttespillere får dessverre lite å feire. For de kommer fremtiden til å være evig skam over hva de har vært med på - og hva de har støttet.
Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html

Koffer

Legg inn av Koffer »

Kineserne er ikke så kalde ovenfor russerne. I dag fløy bombefly sammen i felles øvelse og øvde på angrep.

Stoltenberg IGJEN med advarsel om å undervurdere Russland. I samme artikkel:

«Det er en oppfatning om at de russiske væpnede styrkene er inkompetente og korrupte, at våpnene deres er ineffektive, og at de ikke kan tilpasse seg. Denne fortellingen er farlig fordi den er unøyaktig, og fordi den oppmuntrer til selvtilfredshet»

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Koffer skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm Kineserne er ikke så kalde ovenfor russerne. I dag fløy bombefly sammen i felles øvelse og øvde på angrep.

Stoltenberg IGJEN med advarsel om å undervurdere Russland. I samme artikkel:

«Det er en oppfatning om at de russiske væpnede styrkene er inkompetente og korrupte, at våpnene deres er ineffektive, og at de ikke kan tilpasse seg. Denne fortellingen er farlig fordi den er unøyaktig, og fordi den oppmuntrer til selvtilfredshet»
Er vel like heftig som når de har øvelser på land sammen, kjører litt tanks rundt på en bane å skyter på noen mål.

Tilbakevendt

Legg inn av Tilbakevendt »

Angående det som var snakket om her i tråden vis-à-vis hvorfor Russland ikke jevner Kyiv med jorden. Det enkle svaret på det er at utenom bruk av atomvåpen så har de ikke kapasitet til det. For konvensjonelt ødelegge en by, så må den være i rekkevidde av artilleri eller så man må ha luftherredømme over den. Langtrekkende ballistiske og kryssermissiler er utrolig dyre og selv Russland har en endelig mengde med dem. Det å prøve å slå ut strøm- og vannnettet som de gjør nå er vel den mest kosteffektive måten de kan folde mest skade.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm
Ljot skrev: tor des 01, 2022 10:13 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 9:38 pm Resultatet av hodeløs giverglede…helt utrolig!

« Bara Tyskland behöver köpa ammunition för 200 miljarder kronor. Det handlar om allt från skott till handeldvapen till artillerigranater och robotar. Exakt hur tomt det är i lagren är hemligt. Men att fylla dem igen beräknas ta flera år. Läget förvärras av att det råder brist på viktiga råvaror och komponenter, som exempelvis krut och tändhattar».

« Bristen drabbar inte bara militären som tvingas spara på ammunitionen, utan också civila sportskyttar och jägare. På Bayerns sportskytteförening utanför München skjuts det nu mindre än någonsin, berättar skjutinstruktören Andreas Koppelt».

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/krig ... ren-i-vast
Meh. Dersom det blir en midlertidig begrenset tilgang på ammunisjon tror jeg det er noe europeiske jegere og sportsskyttere tåler ganske greit. Det du beskriver som 'hodeløs giverglede' ser vi som driver med jakt og skyting på som sunn solidaritet med et land og et folk under angrep. Den eneste anstendige tingen å gjøre. Noe alle rettskafne mennesker stiller seg bak.

Det stemmer forsåvidt at det er vanskeligere for sivile å finne enkelte komponenter for hjemmelading av ammunisjon, som tennhetter og hylser/kuler i enkelte diametre. Produsentene må prioritere. Men det er fortsatt ingen mangel på sivil ammunisjon, vil heller ikke bli det på en stund. Ammunisjonsfabrikkene går på treskiftsordning, i solidaritet med Ukraina.

Dette er uansett kun en midlertidig konsekvens av det du kaller hodeløs giverglede. Resultatet vil vi få oppleve om noe tid. Det resultatet vil være et frigjort Ukraina der ukrainske helter og deres europeiske støttespillere kan feire seieren over nyfascismen. Tyrannene fra Kreml og deres ynkelige vestlige støttespillere får dessverre lite å feire. For de kommer fremtiden til å være evig skam over hva de har vært med på - og hva de har støttet.
Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html
Hvilket behov har tyskerne for ammunisjon utover å drepe russere på kort sikt, mener du?

Hmm

Legg inn av Hmm »

Foucault skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm
Ljot skrev: tor des 01, 2022 10:13 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 9:38 pm Resultatet av hodeløs giverglede…helt utrolig!

« Bara Tyskland behöver köpa ammunition för 200 miljarder kronor. Det handlar om allt från skott till handeldvapen till artillerigranater och robotar. Exakt hur tomt det är i lagren är hemligt. Men att fylla dem igen beräknas ta flera år. Läget förvärras av att det råder brist på viktiga råvaror och komponenter, som exempelvis krut och tändhattar».

« Bristen drabbar inte bara militären som tvingas spara på ammunitionen, utan också civila sportskyttar och jägare. På Bayerns sportskytteförening utanför München skjuts det nu mindre än någonsin, berättar skjutinstruktören Andreas Koppelt».

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/krig ... ren-i-vast
Meh. Dersom det blir en midlertidig begrenset tilgang på ammunisjon tror jeg det er noe europeiske jegere og sportsskyttere tåler ganske greit. Det du beskriver som 'hodeløs giverglede' ser vi som driver med jakt og skyting på som sunn solidaritet med et land og et folk under angrep. Den eneste anstendige tingen å gjøre. Noe alle rettskafne mennesker stiller seg bak.

Det stemmer forsåvidt at det er vanskeligere for sivile å finne enkelte komponenter for hjemmelading av ammunisjon, som tennhetter og hylser/kuler i enkelte diametre. Produsentene må prioritere. Men det er fortsatt ingen mangel på sivil ammunisjon, vil heller ikke bli det på en stund. Ammunisjonsfabrikkene går på treskiftsordning, i solidaritet med Ukraina.

Dette er uansett kun en midlertidig konsekvens av det du kaller hodeløs giverglede. Resultatet vil vi få oppleve om noe tid. Det resultatet vil være et frigjort Ukraina der ukrainske helter og deres europeiske støttespillere kan feire seieren over nyfascismen. Tyrannene fra Kreml og deres ynkelige vestlige støttespillere får dessverre lite å feire. For de kommer fremtiden til å være evig skam over hva de har vært med på - og hva de har støttet.
Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html
Produksjonen av ammo og mange typer våpen går på maks i stort sett i hele verden, også på Raufoss og på Kongsberg. Heldigvis prioriteres Ukraina, men mange land må fylle lagrene etter å de i tiårsvis har redusert mengden, og deretter gitt vekk store mengder for å hjelpe Ukraina.

Dessverre ville ikke regjeringen nå i høst stille en garanti på 600 mil til Nammo for at de kunne bygge ut og etter hvert halvere leveringstiden.

Jack

Legg inn av Jack »

DennisB skrev: tor des 01, 2022 10:30 pm Hvorfor aksepteres det at det spammes med hundrevis av innlegg fra russerelskende og russerstøttende brukere i denne tråden?

Det må da finnes en grense for hvor mange spaminnlegg med løgner og russisk propaganda man kan lire av seg på èn dag? Hvor mange er èn bruker oppe i nå? 100?

Jeg har aldri sett maken til (ett bestemt) motbydelig vesen. Innleggene gjør meg kvalm.
:!: :!: :!:

Koffer

Legg inn av Koffer »

Tilbakevendt skrev: tor des 01, 2022 10:52 pm Angående det som var snakket om her i tråden vis-à-vis hvorfor Russland ikke jevner Kyiv med jorden. Det enkle svaret på det er at utenom bruk av atomvåpen så har de ikke kapasitet til det. For konvensjonelt ødelegge en by, så må den være i rekkevidde av artilleri eller så man må ha luftherredømme over den. Langtrekkende ballistiske og kryssermissiler er utrolig dyre og selv Russland har en endelig mengde med dem. Det å prøve å slå ut strøm- og vannnettet som de gjør nå er vel den mest kosteffektive måten de kan folde mest skade.
Terrorstaten har sendt tusenvis av missiler mot Ukraina, og artilleriet deres går har gått døgnet rundt i snart syv måneder. Tenker på Donbass med omheng.

De har store lagre og kapasiteter på mye av våpnene de produserer.

De kaller det en "spesial operasjon" og å jevne Kiev med jorden passer ikke inn i deres løgner.

Zelenskyy kan de ikke drepe nå da han har fått et enormt stort navn WW. Det vil utløse en ENORM reaksjon om han han blir drept i et russisk missilangrep.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Hvis dere kun har 10-15 minutter om dagen til å få en kort oppdatering over hva som skjer i Ukraina (og også Russland) anbefaler jeg The Russian Dude på Youtube. Han er russer, men har også familie i Ukraina. Han har bodd i USA/Canada siden 2015.

Videoene er interessante fordi han bruker både ukrainske og russiske kilder, og presenterer dem på engelsk med enkel grafikk.

Her er dagens video:


Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Koffer skrev: tor des 01, 2022 11:01 pm
De har store lagre og kapasiteter på mye av våpnene de produserer.
Du har nevnt dette flere ganger. Kan godt hende du har rett. Men litt dokumentasjon hadde vært fint.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Hmm skrev: tor des 01, 2022 10:53 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm
Ljot skrev: tor des 01, 2022 10:13 pm
Meh. Dersom det blir en midlertidig begrenset tilgang på ammunisjon tror jeg det er noe europeiske jegere og sportsskyttere tåler ganske greit. Det du beskriver som 'hodeløs giverglede' ser vi som driver med jakt og skyting på som sunn solidaritet med et land og et folk under angrep. Den eneste anstendige tingen å gjøre. Noe alle rettskafne mennesker stiller seg bak.

Det stemmer forsåvidt at det er vanskeligere for sivile å finne enkelte komponenter for hjemmelading av ammunisjon, som tennhetter og hylser/kuler i enkelte diametre. Produsentene må prioritere. Men det er fortsatt ingen mangel på sivil ammunisjon, vil heller ikke bli det på en stund. Ammunisjonsfabrikkene går på treskiftsordning, i solidaritet med Ukraina.

Dette er uansett kun en midlertidig konsekvens av det du kaller hodeløs giverglede. Resultatet vil vi få oppleve om noe tid. Det resultatet vil være et frigjort Ukraina der ukrainske helter og deres europeiske støttespillere kan feire seieren over nyfascismen. Tyrannene fra Kreml og deres ynkelige vestlige støttespillere får dessverre lite å feire. For de kommer fremtiden til å være evig skam over hva de har vært med på - og hva de har støttet.
Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html
Produksjonen av ammo og mange typer våpen går på maks i stort sett i hele verden, også på Raufoss og på Kongsberg. Heldigvis prioriteres Ukraina, men mange land må fylle lagrene etter å de i tiårsvis har redusert mengden, og deretter gitt vekk store mengder for å hjelpe Ukraina.

Dessverre ville ikke regjeringen nå i høst stille en garanti på 600 mil til Nammo for at de kunne bygge ut og etter hvert halvere leveringstiden.
Ja, du har rett i at produksjonen går for fullt, men problemet, slik jeg forstår artiklene, er at mange komponenter produseres i Kina.
EU skal nå utrede tiltak for å få etablert denne typen produksjon i Europa.
Slike utredninger kan erfaringsmessig ta tid, men la oss håpe det ordner seg.

At regjeringen ikke ville stille denne garantien er smått utrolig.

Fago

Legg inn av Fago »

Tja, hva skal man si? Jeg lar meg ikke overraske over nye ruzziske lavmål.


Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 10:53 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm
Ljot skrev: tor des 01, 2022 10:13 pm
Meh. Dersom det blir en midlertidig begrenset tilgang på ammunisjon tror jeg det er noe europeiske jegere og sportsskyttere tåler ganske greit. Det du beskriver som 'hodeløs giverglede' ser vi som driver med jakt og skyting på som sunn solidaritet med et land og et folk under angrep. Den eneste anstendige tingen å gjøre. Noe alle rettskafne mennesker stiller seg bak.

Det stemmer forsåvidt at det er vanskeligere for sivile å finne enkelte komponenter for hjemmelading av ammunisjon, som tennhetter og hylser/kuler i enkelte diametre. Produsentene må prioritere. Men det er fortsatt ingen mangel på sivil ammunisjon, vil heller ikke bli det på en stund. Ammunisjonsfabrikkene går på treskiftsordning, i solidaritet med Ukraina.

Dette er uansett kun en midlertidig konsekvens av det du kaller hodeløs giverglede. Resultatet vil vi få oppleve om noe tid. Det resultatet vil være et frigjort Ukraina der ukrainske helter og deres europeiske støttespillere kan feire seieren over nyfascismen. Tyrannene fra Kreml og deres ynkelige vestlige støttespillere får dessverre lite å feire. For de kommer fremtiden til å være evig skam over hva de har vært med på - og hva de har støttet.
Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html
Hvilket behov har tyskerne for ammunisjon utover å drepe russere på kort sikt, mener du?
Militær beredskap? Evnen til å kunne forsvare seg?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:23 pm
Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 10:53 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 10:40 pm

Nå var det strengt tatt den militære mangelen på ammunisjon jeg siktet til, og som artikkelen i hovedsak omhandler. (Ammunisjon til håndvåpen, artillerigranater og missiler).
At vi jegere også rammes, understreker på mange måter poenget.

Det er flere medier som nå melder om dette, men det er ifølge noen kun propaganda og derfor ingenting å bry seg om?

«Kriget i Ukraina dränerar västs ammunitions- och vapendepåer. ”Ingen hade ett storskaligt konventionellt krig på skärmen”. Det säger general Ben Hodges, som tidigare ledde de amerikanska styrkorna i Europa, till SvD».

https://www.svd.se/a/Ll36Gp/kriget-i-uk ... ammunition

https://www.rnd.de/politik/bundeswehr-w ... GE35M.html
Hvilket behov har tyskerne for ammunisjon utover å drepe russere på kort sikt, mener du?
Militær beredskap? Evnen til å kunne forsvare seg?
Forsvare seg mot hvem? Den eneste trusselen mot Europa er Russland og de blir slaktet i Ukraina.

Å skulle la Russland vinne i Ukraina for å fylle opp europeiske våpenlagre for å «kunne forsvare seg» høres temmelig idiotisk ut.

Med mindre det ligger en helt annen agenda bak denne «bekymringen» for Tysklands ammolagre da.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:18 pm
Koffer skrev: tor des 01, 2022 11:01 pm
De har store lagre og kapasiteter på mye av våpnene de produserer.
Du har nevnt dette flere ganger. Kan godt hende du har rett. Men litt dokumentasjon hadde vært fint.
Gud vet hvor mange aviser, rapporter og fra ukrainske soldater det er at de blir beskutt døgnet rundt med få unntak. I måneder. Det ukrainske forsvaret, som var godt forberedt, er tomme for lenge siden, og det blir pumpet inn våpen fra NATO hver uke. Allikevel holder russerne på med angrep, store som små.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Cedric Leighton utdyper problemet:


Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 11:25 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:23 pm
Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 10:53 pm
Hvilket behov har tyskerne for ammunisjon utover å drepe russere på kort sikt, mener du?
Militær beredskap? Evnen til å kunne forsvare seg?
Forsvare seg mot hvem? Den eneste trusselen mot Europa er Russland og de blir slaktet i Ukraina.

Å skulle la Russland vinne i Ukraina for å fylle opp europeiske våpenlagre for å «kunne forsvare seg» høres temmelig idiotisk ut.

Med mindre det ligger en helt annen agenda bak denne «bekymringen» for Tysklands ammolagre da.
Du er sikker på at det er den eneste trusselen og at et fungerende forsvar derfor er overflødig?

Hvorfor er det da så mye bekymring rundt situasjonen?
Hvorfor skriver nå de etablerte mediene om dette?

Håper du har rett!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:35 pm Cedric Leighton utdyper problemet:

Hvor oppdaterte er "retired colonels"? Like mye som tidligere fotballspillere er på sitt felt?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Koffer skrev: tor des 01, 2022 11:29 pm
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:18 pm
Koffer skrev: tor des 01, 2022 11:01 pm
De har store lagre og kapasiteter på mye av våpnene de produserer.
Du har nevnt dette flere ganger. Kan godt hende du har rett. Men litt dokumentasjon hadde vært fint.
Gud vet hvor mange aviser, rapporter og fra ukrainske soldater det er at de blir beskutt døgnet rundt med få unntak. I måneder. Det ukrainske forsvaret, som var godt forberedt, er tomme for lenge siden, og det blir pumpet inn våpen fra NATO hver uke. Allikevel holder russerne på med angrep, store som små.
Ja de har brukt mye ammo de månedene krigen har vart.
Men hvor mye har de igjen? Og hvor mye klarer de å produsere?
Jeg har lest at de graver dypt i depotene sine. At de er ute i «markedet» for å kjøpe missiler og ammo.
Jeg har ingen aning om hvordan den reelle situasjonen er. Har du?

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Kult bilde fra den ukrainske grensevakten.

Bilde

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:38 pm
Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 11:25 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:23 pm

Militær beredskap? Evnen til å kunne forsvare seg?
Forsvare seg mot hvem? Den eneste trusselen mot Europa er Russland og de blir slaktet i Ukraina.

Å skulle la Russland vinne i Ukraina for å fylle opp europeiske våpenlagre for å «kunne forsvare seg» høres temmelig idiotisk ut.

Med mindre det ligger en helt annen agenda bak denne «bekymringen» for Tysklands ammolagre da.
Du er sikker på at det er den eneste trusselen og at et fungerende forsvar derfor er overflødig?

Hvorfor er det da så mye bekymring rundt situasjonen?
Hvorfor skriver nå de etablerte mediene om dette?

Håper du har rett!
Hvilken annen trussel er det? Er det så mye bekymring? Har ikke Tyskland et fungerende forsvar? Skriver media kun opp store bekymringer?

At krig fører til økt forbruk av våpen og ammo sier jo seg selv. Løsningen er å produsere mer. Ikke å la Russland ta over Ukraina. Det hadde vært en sikkerhetspolitisk stor tabbe.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:42 pm
Koffer skrev: tor des 01, 2022 11:29 pm
Gorgi skrev: tor des 01, 2022 11:18 pm

Du har nevnt dette flere ganger. Kan godt hende du har rett. Men litt dokumentasjon hadde vært fint.
Gud vet hvor mange aviser, rapporter og fra ukrainske soldater det er at de blir beskutt døgnet rundt med få unntak. I måneder. Det ukrainske forsvaret, som var godt forberedt, er tomme for lenge siden, og det blir pumpet inn våpen fra NATO hver uke. Allikevel holder russerne på med angrep, store som små.
Ja de har brukt mye ammo de månedene krigen har vart.
Men hvor mye har de igjen? Og hvor mye klarer de å produsere?
Jeg har lest at de graver dypt i depotene sine. At de er ute i «markedet» for å kjøpe missiler og ammo.
Jeg har ingen aning om hvordan den reelle situasjonen er. Har du?

Det har de. Skutt artilleri 24/7 i snart åtte måneder. Missilangrep hver uke, i hundretalls.

Nei, ikke eksakt, men Kreml gir seg ikke, og ifølge flere eksperter, altså folk som har litt mer tyngde enn deg og meg, skriver at Russland har store kapasiteter og er selvforsynt, stort sett.

De møter den nest største hæren i Europa som blir forsynt med store mengder våpen og økonomisk støtte fra nesten samtlige NATO-land.

Så svaret sier seg selv. De har ENORMT med våpen og ressurser, noe også Stoltenberg sa i går.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 11:47 pm
Foucault skrev: tor des 01, 2022 11:38 pm
Solvgutt1 skrev: tor des 01, 2022 11:25 pm
Forsvare seg mot hvem? Den eneste trusselen mot Europa er Russland og de blir slaktet i Ukraina.

Å skulle la Russland vinne i Ukraina for å fylle opp europeiske våpenlagre for å «kunne forsvare seg» høres temmelig idiotisk ut.

Med mindre det ligger en helt annen agenda bak denne «bekymringen» for Tysklands ammolagre da.
Du er sikker på at det er den eneste trusselen og at et fungerende forsvar derfor er overflødig?

Hvorfor er det da så mye bekymring rundt situasjonen?
Hvorfor skriver nå de etablerte mediene om dette?

Håper du har rett!
Hvilken annen trussel er det? Er det så mye bekymring? Har ikke Tyskland et fungerende forsvar? Skriver media kun opp store bekymringer?

At krig fører til økt forbruk av våpen og ammo sier jo seg selv. Løsningen er å produsere mer. Ikke å la Russland ta over Ukraina. Det hadde vært en sikkerhetspolitisk stor tabbe.
Det er du som påstår at Russland er den eneste trusselen, jeg spør om du er så sikker på det at du mener europeiske land trygt kan neglisjere sin egen forsvarsevne?

Om du har lest linkene jeg la ut så ser du at blant annet EUs industrikommissær Thierry Brenton uttrykker bekymring over situasjonen.

Jeg mener det burde være en selvfølge å opprettholde en viss forsvarskapasitet fordi man aldri vet hvordan ting kan endre seg. Derfor skrev jeg «hodeløs giverglede» tidligere.

Russland og Kina handler med hverandre og har felles militærøvelser. I tillegg er forholdet mellom EU og USA kjøligere enn tidligere pga uenighet om energipiser og følgene av Inflation Reduction Act som presser europeisk industri til å flagge ut til USA.
Kina har også, etter alt å dømme ambisjoner mht Taiwan.

Kort sagt, mye kan skje og jeg håper derfor du har rett i dine spådommer.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»