Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av seriemester2013 »

Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:54 pm
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:44 pm

Jeg humrer ikke over oversvømmelsene som vi ikke vet hvem som står bak nei. Dårlig debattskikk av deg å prøve deg på sånne hersketeknikker. Det fremgår veldig klart hva jeg mener er humoristisk. Jeg gjorde en liten tilføyning til det originale innlegget også.
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Spøken var om "Leoparden" som russerne tok ut med helikopter....du så ikke klippet?
Så skurtreskeren, jeg gikk i fella da og trodde det handlet om en tresker som var tatt av vannet fra demningen, orket ikke se den når det var bilde av flommen over.
Fordømte for fort på noe jeg antok og ikke orket å se da skjønner jeg

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »


Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:58 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:54 pm
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Spøken var om "Leoparden" som russerne tok ut med helikopter....du så ikke klippet?
Så skurtreskeren, jeg gikk i fella da og trodde det handlet om en tresker som var tatt av vannet fra demningen, orket ikke se den når det var bilde av flommen over.
Fordømte for fort på noe jeg antok og ikke orket å se da skjønner jeg
Sammenhengen hadde blitt tydeligere om jeg hadde startet klippet 30-60 sekunder tidligere, så kan ta det på min kappe, men det viser bare det samme som var postet her for noen timer siden med at helikopteret sender en rakett mot en antatt Leopardstridsvogn som russisk MOD skryter av. Men hvis skurtreskeren var en indiskprodusert Leopard-tresker så tok de jo en "Leopoard" liksom...det er jo memeworthy shit.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:44 pm
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:39 pm
Det nivået der på humor er så langt under beltestedet det er mulig å komme.
Mennesker, dyr og eiendommer drept og ødelagt all mass av en historisk terroraksjon, så er det dette du humrer over...
Jeg humrer ikke over oversvømmelsene som vi ikke vet hvem som står bak nei. Dårlig debattskikk av deg å prøve deg på sånne hersketeknikker. Det fremgår veldig klart hva jeg mener er humoristisk. Jeg gjorde en liten tilføyning til det originale innlegget også.
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Garindan skrev: ons jun 07, 2023 12:03 am
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:58 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:54 pm

Spøken var om "Leoparden" som russerne tok ut med helikopter....du så ikke klippet?
Så skurtreskeren, jeg gikk i fella da og trodde det handlet om en tresker som var tatt av vannet fra demningen, orket ikke se den når det var bilde av flommen over.
Fordømte for fort på noe jeg antok og ikke orket å se da skjønner jeg
Sammenhengen hadde blitt tydeligere om jeg hadde startet klippet 30-60 sekunder tidligere, så kan ta det på min kappe, men det viser bare det samme som var postet her for noen timer siden med at helikopteret sender en rakett mot en antatt Leopardstridsvogn som russisk MOD skryter av. Men hvis skurtreskeren var en indiskprodusert Leopard-tresker så tok de jo en "Leopoard" liksom...det er jo memeworthy shit.
Jeg var i alle fall mann nok til å besvare deg, og at reaksjonen min da var på falske premisser fra min side

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Jack skrev: tir jun 06, 2023 4:50 pm Det er litt motstridende meldinger ute å går. Den arbeideidsledige rotta her oppe forsøker selvsagt å legge skylda på Ukraina, men det kan man stryke av liste umiddelbart.

Dette har russerne gjort med viten og vilje for å fjerne alle muligheter for en motoffensiv fra Kherson.



Nå er det kun to realistiske muligheter igjen om man ønsker å ta tilbake alt fra Berdyansk og syd mot den andre siden av Kherson, som nå er russiskokkupert - den ene er gjennom Zaporizhzhia og dermed forbi Enerhodar og et visst kjernekraftverk. Russerne viser med denne handlingen at de også er villige til å sprenge denne i lufta, og dermed skape en atomkatastrofe, for å stanse en eventuell motoffensiv.
Tweeten er slettet, er det rotta Tucker Carlson?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:57 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:46 pm
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm

Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Ja, det var jo godt nok bevis for å gå til angrep på Irak så. Sannheten kom jo fram etter at det var for sent. Det samme skjer vel når det gjelder denne konflikten.
Sannheten kom frem ja om de CIA fabrikkerte bevisene i 2003 ja som med så meget annet. Ville dette skjedd i Russland ? Selvfølgelig ikke. I dette favorittbandet ditt risikerer folk opp til 15 års fengsel om de kritiserer hæren eller kaller spesialoperasjonen for det den er. En Krig ! Kritiserer man ledelsen og Putin er nervegift det neste på agendaen. I en slik kontekst må du gjerne bruke tid på å velge om du skal tro på Jens Stoltenberg eller klovnene i Kreml. Det sies at det kreves 30 i IQ for å gå opp en trapp. Noe sier meg at du har installert rulletrapp eller heis der du bor.
Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?

For øvrig har jeg ingenting til overs for det russiske regimet.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:25 am Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?
Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?

EverLast

Legg inn av EverLast »

Russerne kommer til å bruke ALLE skitne triks man kan tenke seg videre, og jeg utelukker heller ikke at de lager en atomkatastrofe KUN for å stoppe offensiven.

Forsvarsministeren i Russland sitter nå og forteller det russiske folk om de store tapene av ukrainske våpen donert av Nato, og opp mot 1700 falne på noen døgn. Masse tanks ødelagt.

Hva i alle dager skal han si om ukrainerne spiser seg sakte men sikkert innover og tar tilbake alt? Eller er det store tap om dagen?

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

slankebrusmannen skrev: ons jun 07, 2023 12:45 am
OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:25 am Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?
Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?
Tja, løgnene har vel knapt fått noen konsekvenser for løgnerne i USA og Storbritannia. Er det noe som tyder på at de har lært? Jeg vil nesten si tvert imot.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

slankebrusmannen skrev: ons jun 07, 2023 12:45 am
OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:25 am Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?
Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?
Man har jo prøvd hardt å redusere avsløringsfaren ved å gå etter "whistleblowers" de siste årene. Jeg synes det er merkelig at folk bruker ikke navngitte "officials" og etterretningsorganisasjoner som sannhetsvitner. Dette gjøres for å pulverisere ansvar for spredning av løgner. Man har lært etter Powell, at man ikke kan ha en navngitt budbringer som kan forfølges.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Garindan skrev: ons jun 07, 2023 1:00 am
slankebrusmannen skrev: ons jun 07, 2023 12:45 am
OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:25 am Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?
Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?
Man har jo prøvd hardt å redusere avsløringsfaren ved å gå etter "whistleblowers" de siste årene. Jeg synes det er merkelig at folk bruker ikke navngitte "officials" og etterretningsorganisasjoner som sannhetsvitner. Dette gjøres for å pulverisere ansvar for spredning av løgner. Man har lært etter Powell, at man ikke kan ha en navngitt budbringer som kan forfølges.
Vi trenger ikke å avspore dette fullstendig. Når det kommer til dagens situasjon, vet vi med rimelig sikkerhet at så lenge det som hevdes ikke samsvarer med hva det offisielle Russland måtte hevde (og det varierer jo fra time til time), så er det er sant. Det er ikke verre enn det.

(Jeg får vel skynde meg å legge til at det ikke er tilfeldig at de russiske historiene ikke henger sammen fra dag til dag, og aldri gir noen form for logisk mening mtp hva man faktisk kan observere. Forøvrig i motsetning til de ukrainske/europeiske/amerikanske.)

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:21 pm ......
Ellers kan vi kanskje begynne å kalle en demning for en demning, og ikke en dam, gjelder en del her inne. Man vil vel ikke bli beskyldt for å jobbe for fremmede makter ved å benytte slike dårlige oversettelser? T.o.m. google klarer å gjøre det riktig.
Demning og dam brukes om hverandre på norsk. Man kunne kanskje skille med at vannet er en dam dvs oppdemmet vann og en demning er innretningen som oppdemmer vann til en dam. Dammer kan gjøres med forskjellige metoder, feks med tømmer, jord, stein eller betong. Man bruker da også beskrivelser som jordfyllingsdam, steinfyllingsdam osv.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Garindan skrev: tir jun 06, 2023 11:44 pm

Jeg humrer ikke over oversvømmelsene som vi ikke vet hvem som står bak nei. Dårlig debattskikk av deg å prøve deg på sånne hersketeknikker. Det fremgår veldig klart hva jeg mener er humoristisk. Jeg gjorde en liten tilføyning til det originale innlegget også.
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

nometalhorse skrev: tir jun 06, 2023 11:04 pm
Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Hvem hadde kontroll over dammen sa du?
Det er noe jeg overhodet ikke har uttalt meg om, jeg har ikke skrevet ett eneste ord om denne demningen før jeg nå gjorde Big George oppmerksom på at han begår en feilslutning.

Hvis jeg forstår ham rett, mener han at siden russerne sprengte en demning i 1941, er det bevis godt nok på at det er de som har sprengt en annen demning nå.

Det var denne feilslutning jeg kommenterte, men hvem som har sprengt demningen, har jeg ikke sagt ett ord om, for det vet jeg ingenting om.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm
Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm
Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Mitt svar til nometalhorse rett over her, er også svar til deg.

Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.

Jeg gjorde Big George oppmerksom på at han begitt en logisk feilslutning, en tankefeil. Det var det hele.

Nå begår du også en logisk feilslutning, en tankefeil. Du argumenterer mot noe jeg ikke sagt og ikke mener noe som helst om.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm
Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm

Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Mitt svar til nometalhorse rett over her, er også svar til deg.

Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.

Jeg gjorde Big George oppmerksom på at han begitt en logisk feilslutning, en tankefeil. Det var det hele.

Nå begår du også en logisk feilslutning, en tankefeil. Du argumenterer mot noe jeg ikke sagt og ikke mener noe som helst om.
Enig med Karatel at man må ikke hoppe til forhastende konklusjoner omkring Kakhovka-demningen. Men dette fritar ikke russerne fra ansvaret ettersom de hadde manipulerte slusene til meget høy vannutslipp om vinteren og meget høy vannsamling i demningsinnsjøen om våren samtidig som man nektet enhver samarbeid med ukrainerne og nektet å søke internasjonal assistanse for oversikt og reparasjon av demningsanlegget som var skadet under stridighetene i november 2022.

De var ansvarlig for demningen uansett om den eksploderes eller brast, og det kan de ikke løpe fra.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 7:28 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm

Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Mitt svar til nometalhorse rett over her, er også svar til deg.

Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.

Jeg gjorde Big George oppmerksom på at han begitt en logisk feilslutning, en tankefeil. Det var det hele.

Nå begår du også en logisk feilslutning, en tankefeil. Du argumenterer mot noe jeg ikke sagt og ikke mener noe som helst om.
Enig med Karatel at man må ikke hoppe til forhastende konklusjoner omkring Kakhovka-demningen. Men dette fritar ikke russerne fra ansvaret ettersom de hadde manipulerte slusene til meget høy vannutslipp om vinteren og meget høy vannsamling i demningsinnsjøen om våren samtidig som man nektet enhver samarbeid med ukrainerne og nektet å søke internasjonal assistanse for oversikt og reparasjon av demningsanlegget som var skadet under stridighetene i november 2022.

De var ansvarlig for demningen uansett om den eksploderes eller brast, og det kan de ikke løpe fra.
Det er jeg enig med deg i. At demningen er ødelagt, er en følge av krigen som russerne har startet, uten denne krigen ville ikke demningen blitt ødelagt.

Men dette beviser ikke at russerne med overlegg har sprengt demningen nå. At russerne sprengte en demning for 82 år siden, forteller selvsagt ingenting om hvem som nå har sprengt en demning.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Slike diskusjoner om hvem som har ansvar er farlige og veldig lite intressante. Putin sitter med ansvaret uansett. Typisk russisk taktikk dette her. Når du lyger mer enn 3 ganger burde du miste troverdighet over hele fjøla.

Trist å se hvordan samtlige vestlige medier spiller etter Putins pipe.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Caputo skrev: ons jun 07, 2023 8:22 am Slike diskusjoner om hvem som har ansvar er farlige og veldig lite intressante. Putin sitter med ansvaret uansett. Typisk russisk taktikk dette her. Når du lyger mer enn 3 ganger burde du miste troverdighet over hele fjøla.

Trist å se hvordan samtlige vestlige medier spiller etter Putins pipe.
Ikke bare dem, men veldig mange privatpersoner går russernes ærend. De er overalt i kommentarfelt, også hos FD - spesielt i denne tråden. Noen av dem pakker støtten veldig pent inn.

Litt underlig tatt i betraktning at russere og sannhet er to ufravikelige motpoler. De evner heller ikke å se at det ikke hadde vært krig i Ukraina uten en angripende part.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.
Nei, selvsagt ikke.
For å se på de fakta som foreligger, og trekke noen konklusjoner som virker fornuftige med den informasjonen vi sitter med kan vi selvsagt ikke forvente.
Vi forventer derimot masse gamle historiske saker/fakta som mer eller mindre er ganske urelaterte til tråden og året 2023.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ukrainske Pravda:
"The Russian military are disguising themselves in civilian clothes and trying to blend in with the local population evacuating to the right bank of the Dnipro River.

Thus, the occupiers are planning to use the explosion of the Kakhovka hydroelectric power plant to send sabotage and reconnaissance groups to the liberated territories of Kherson Oblast." https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/7/7405678/

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Heroes:
https://www.youtube.com/watch?v=LsvuipGq2ns

De beste blir myrdet i fengslet,
Sopt vekk av kuler og sjø.
De beste blir aldri vår fremtid.
De beste har nok med å dø.

Bilde

Bilde

Never forgotten.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Interessant tror om dammen sin betydning. Det er ikke bare Krim som er avhengig av vann derifra


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Gaute65 skrev: ons jun 07, 2023 10:11 am Interessant tror om dammen sin betydning. Det er ikke bare Krim som er avhengig av vann derifra

Enda en taktikk for å sulte befolkningen - og ev. spre usikkerhet i verden?

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Det som skjer nå er en katastrofe vi ikke aner omfanget av ennå. Det er altså så grusomt hva ukrainerne må gjennomleve. Dette er mennesker som var levd i en krigssone i over et år, og så kommer dette.




Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 9:35 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.
Nei, selvsagt ikke.
For å se på de fakta som foreligger, og trekke noen konklusjoner som virker fornuftige med den informasjonen vi sitter med kan vi selvsagt ikke forvente.
Vi forventer derimot masse gamle historiske saker/fakta som mer eller mindre er ganske urelaterte til tråden og året 2023.
Her kommer feilslutningene tett i tett. Det du skriver om fakta som foreligger, konklusjoner som virker fornuftige og den informasjon vi sitter med, er totalt irrelevant for det innlegget jeg svarte på og for mitt svar.

Det ser ut som du mener at jeg bestrider påstandene om at russerne har sprengt demningen, men det har du absolutt ingen grunn til å tro.

Dette med gamle historiske saker som er urelaterte til tråden og 2023 må du da si til Big George, ikke til meg. Det var Big George, ikke jeg, som trakk inn en hendelse fra 1941.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 7:28 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm

Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Mitt svar til nometalhorse rett over her, er også svar til deg.

Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.

Jeg gjorde Big George oppmerksom på at han begitt en logisk feilslutning, en tankefeil. Det var det hele.

Nå begår du også en logisk feilslutning, en tankefeil. Du argumenterer mot noe jeg ikke sagt og ikke mener noe som helst om.
Enig med Karatel at man må ikke hoppe til forhastende konklusjoner omkring Kakhovka-demningen. Men dette fritar ikke russerne fra ansvaret ettersom de hadde manipulerte slusene til meget høy vannutslipp om vinteren og meget høy vannsamling i demningsinnsjøen om våren samtidig som man nektet enhver samarbeid med ukrainerne og nektet å søke internasjonal assistanse for oversikt og reparasjon av demningsanlegget som var skadet under stridighetene i november 2022.

De var ansvarlig for demningen uansett om den eksploderes eller brast, og det kan de ikke løpe fra.
Jeg har ikke konkludert med hvordan demningen brast. Jeg skrev at dersom Vesten (USA/NATO) konkluderer med at den ble sprengt av russerne, så var det russerne. Som med passasjerflyet i 2014. Etterhvert kom vesten med sine konklusjoner. Russerne og de prorussiske nektet. For meg er det irrelevant hva russerne skriver. Jeg tror at dette med å ødelegge demningen ikke bare var en villet russisk handling. Det var en planlagt handling ved at fyllingsgraden i magasinet gikk opp. Det siste er åpenbart en overlagt handling. Vesten fant ut hvordan og hvilke missildeler som drepte to polakker i fjor på polsk grunn, og de vil avdekke hvordan og hvorfor demningen brast.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am
Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am

Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.
Du er klar over at du svarer en i samme gjeng nå?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»