Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Gorgi »

Falcon skrev: lør nov 26, 2022 6:24 pm
Koffer skrev: lør nov 26, 2022 6:09 pm
Gorgi skrev: lør nov 26, 2022 5:48 pm

Ja det er nok lettere å ta Belarus enn Ukraina.
«Mine» folk i Ukraina tror ikke det vil skje at de blir angrepet fra Belarus. De mener det er propaganda for å binde opp styrker mot grensen. Ukraina har mobilisert sterkt mot nord.
Det er helt 50 - 50. Dessuten kan det bli ENDA flere artilleriangrep og missilramper fra Belarus mot Ukraina.

Terrorstaten gjør det vi fryktet nå. Forlot Kherson, for så å starte terrorbombing.
russerne angriper allerede fra Belarus, så store forandringen blir det ikke. Dessuten blir det enda en front for russerne også, og de vil skape opprør og borgerkrig i selve Belarus, som vil bli støttet av NATO. Russerne har begrenset evne til å mobilisere pga. offisermangel.

Det er et hårreisende, taktløst og håpløst trekk av Putin, men det er et desperat trekk. Risikoen er høy og NATO vil være vinneren rent praktisk, fordi Vesten vil få flere strenger å spille på.
Med støtte fra NATO kan det faktisk være fare for at opposisjonen i Belarus kan ta makten ved en eventuell borgerkrig?
Da blir kortene til putin enda dårligere.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Gorgi skrev: lør nov 26, 2022 6:54 pm
Falcon skrev: lør nov 26, 2022 6:24 pm russerne angriper allerede fra Belarus, så store forandringen blir det ikke. Dessuten blir det enda en front for russerne også, og de vil skape opprør og borgerkrig i selve Belarus, som vil bli støttet av NATO. Russerne har begrenset evne til å mobilisere pga. offisermangel.

Det er et hårreisende, taktløst og håpløst trekk av Putin, men det er et desperat trekk. Risikoen er høy og NATO vil være vinneren rent praktisk, fordi Vesten vil få flere strenger å spille på.
Med støtte fra NATO kan det faktisk være fare for at opposisjonen i Belarus kan ta makten ved en eventuell borgerkrig?
Da blir kortene til putin enda dårligere.
På den annen side vil vel Putin fremstille en innlemmelse av Belarus i Russland som en stor seier.
NATO vil sikkert forsøke å hjelpe, men det forutsetter at d er balarussere som vil ha, og kan ta imot hjelp.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Gorgi skrev: lør nov 26, 2022 6:54 pm
Falcon skrev: lør nov 26, 2022 6:24 pm
Koffer skrev: lør nov 26, 2022 6:09 pm

Det er helt 50 - 50. Dessuten kan det bli ENDA flere artilleriangrep og missilramper fra Belarus mot Ukraina.

Terrorstaten gjør det vi fryktet nå. Forlot Kherson, for så å starte terrorbombing.
russerne angriper allerede fra Belarus, så store forandringen blir det ikke. Dessuten blir det enda en front for russerne også, og de vil skape opprør og borgerkrig i selve Belarus, som vil bli støttet av NATO. Russerne har begrenset evne til å mobilisere pga. offisermangel.

Det er et hårreisende, taktløst og håpløst trekk av Putin, men det er et desperat trekk. Risikoen er høy og NATO vil være vinneren rent praktisk, fordi Vesten vil få flere strenger å spille på.
Med støtte fra NATO kan det faktisk være fare for at opposisjonen i Belarus kan ta makten ved en eventuell borgerkrig?
Da blir kortene til putin enda dårligere.
Det kan bli fragrementert, som i Syria. Putin tror sikkert alikevel at han kan vinne på det, i hans forskrudde hode. Kanskje han vil skape et nytt Donbas i Belarus, med militser og skyttergravsfronter.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Falcon skrev: lør nov 26, 2022 6:24 pm
Koffer skrev: lør nov 26, 2022 6:09 pm
Gorgi skrev: lør nov 26, 2022 5:48 pm

Ja det er nok lettere å ta Belarus enn Ukraina.
«Mine» folk i Ukraina tror ikke det vil skje at de blir angrepet fra Belarus. De mener det er propaganda for å binde opp styrker mot grensen. Ukraina har mobilisert sterkt mot nord.
Det er helt 50 - 50. Dessuten kan det bli ENDA flere artilleriangrep og missilramper fra Belarus mot Ukraina.

Terrorstaten gjør det vi fryktet nå. Forlot Kherson, for så å starte terrorbombing.
russerne angriper allerede fra Belarus, så store forandringen blir det ikke. Dessuten blir det enda en front for russerne også, og de vil skape opprør og borgerkrig i selve Belarus, som vil bli støttet av NATO. Russerne har begrenset evne til å mobilisere pga. offisermangel.

Det er et hårreisende, taktløst og håpløst trekk av Putin, men det er et desperat trekk. Risikoen er høy og NATO vil være vinneren rent praktisk, fordi Vesten vil få flere strenger å spille på.
Enig; det er sterkt tvilsomt om den mektige Minsk-eliten vil tillate dette, og det er et klart flertall i de fleste byene som vil ha en fortsettelse av den belarusiske selvstendigheten selv om mindretallet som vil underkaste seg Russland ikke er liten. Det er allment kjent at militæret i Belarus ønsker ikke å bli trukket inn i krigen, og soldatene der er ikke kjent for lojalitet - bare et minstetall, omlagt 15,000, er lokal mot Lukasjenko. Skjønt dette kan settes på spissen om Lukasjenko myrdes eller avsettes. Befolkningen i Belarus vil realisere at de kan bli tvangsrekruttert for å brukes som kanonføde mot Ukraina, og da kommer de til å gjøre opprør.

Det er flere tusen væpnede i Ukraina som kan kommer inn i Belarus, og det vil ikke være overrasket om det er mange flere som vil slutte seg til dem, allerede før grensen er krysset. Situasjonen i Litauen og Polen kan bli veldig alvorlig ettersom en borgerkrig som kan lede til en russisk invasjon, kan utløse storkrig. I Russland er det latt merke til at man ikke bryr seg om offisersmangel og mobiliseringsapparatets manglene, det eneste som talt, er å få så mange menn som mulig i uniformer og tvinge dem ut på feltet. 150,000 mobiliserte har allerede kommet til Ukraina, hvor de dør som fluer - og man vet at andre 700,000 kan mobiliseres i desember-januar. En stor del av denne kan sendes mot Belarus.

Og i selve Belarus risikere flere millioner at de kan bli tvunget inn i militære enheter for å gå inn i Ukraina - eller mot NATO.

Om Lukasjenko sluttet seg til Putin, vil Minsk-eliten bare avslutte ham.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »



Wow ...

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Holodomor markeres idag av ukrainske flyktninger over hele Norge:

"– Vi minnes dem som mistet sine liv på grunn av en sult forårsaket av det sovjetiske regimet. Lysene våre er tegn på sorg over de døde, tro på Ukrainas seier og tro på en innsats for å forhindre at folkemord skjer igjen.

Det sa Mykhaylo Ivashchenko foran et 50-talls voksne og barn i halvsirkel rundt et hjerte formet av lys.

– Russlands krig, terror og folkemord i Ukraina er ikke noe nytt. Dette har vi vært gjennom flere ganger tidligere. I 1932–33 ble det skapt en kunstig hungersnød i Ukraina, kalt Holodomor, som tok livet av omtrent 7 millioner mennesker, sa han videre."

https://www.rbnett.no/nyheter/i/8JGEAE/ ... -folkemord

"Hungersnøden ble benektet av sovjetiske myndigheter, som ikke førte statistikk. «Tallene varierer derfor mellom ulike kilder, men ledende internasjonale forskere på ukrainsk historie synes i dag å enes om at antallet døde som et resultat av hungersnøden i den ukrainske sovjetrepublikken ligger et sted mellom tre og fire millioner mennesker», skriver snl.no"

Tilbakevendt

Legg inn av Tilbakevendt »

https://www.nytimes.com/2022/11/25/us/u ... kdown.html
A third of the roughly 350 Western-made howitzers donated to Kyiv are out of action at any given time, according to U.S. defense officials and others familiar with Ukraine’s defense needs.

Swapping out a howitzer’s barrel, which can be 20 feet long and weigh thousands of pounds, is beyond the capability of soldiers in the field and has become a priority for the Pentagon’s European Command, which has set up a repair facility in Poland.
Ukrainerne fikk ikke fullstendig opplæring og mengden granter de fyrer av per haubitser er høyere enn hva man har regnet med for systemene. Samtidig er jo reparasjoner og forsyningslinjer til våpensystemene medregnet når de ble donert. Likevel bekymringsverdig i lengden da både produksjon av granater og haubitser i Vesten ikke har økt i tilsvarende grad for å overkomme forbruket.

For det fremtidige norske forsvaret må man vel stille seg spørsmålet om mindre enn 50 haubitser holder når vi i tillegg ikke har noe rakettartilleri à la HIMARS.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Varulv2468 skrev: lør nov 26, 2022 5:03 pm Rykter om CIA i kontakt med offiserer, nye lekkasjer fra Kreml og et angrep på Belarus hvor man vil rydde av vegen Lukasjenko - som vil framprovosere en krig i vest - tyder på at noe er i gjærene, gærningene mer og mer tar føringen mens det er voksende misnøye annetsteds.

Det er bare et spørsmål om tid, russerne ser nå bildene fra Bakhmut og Pavlivka, og de ser også at mange i deres midten lot til å ønske død over dem alle. Da er det ikke rart at mange nå forstå at deres fremtid som er helsvart, kan snart bli helt borte for dem.


Hmm, nå ser det ut til at det er svært vanskelig med importer til fronten, selv fra Kina.

ablegøye

Legg inn av ablegøye »

Svært mange russere vil måtte bøte for livet på grunn av Vladimir Vladimirovitsj sitt ønske om å gjenreise USSR.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Tilbakevendt skrev: lør nov 26, 2022 9:51 pm https://www.nytimes.com/2022/11/25/us/u ... kdown.html
A third of the roughly 350 Western-made howitzers donated to Kyiv are out of action at any given time, according to U.S. defense officials and others familiar with Ukraine’s defense needs.

Swapping out a howitzer’s barrel, which can be 20 feet long and weigh thousands of pounds, is beyond the capability of soldiers in the field and has become a priority for the Pentagon’s European Command, which has set up a repair facility in Poland.
Ukrainerne fikk ikke fullstendig opplæring og mengden granter de fyrer av per haubitser er høyere enn hva man har regnet med for systemene. Samtidig er jo reparasjoner og forsyningslinjer til våpensystemene medregnet når de ble donert. Likevel bekymringsverdig i lengden da både produksjon av granater og haubitser i Vesten ikke har økt i tilsvarende grad for å overkomme forbruket.

For det fremtidige norske forsvaret må man vel stille seg spørsmålet om mindre enn 50 haubitser holder når vi i tillegg ikke har noe rakettartilleri à la HIMARS.
Det stemmer at vi ikke har HIMARS,
men vi har rundt 20 stk. M270 som er dobbel HIMARS på belter. En liten oppgradering så kan de avfyre 300km missiler.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Så da var det muligens Vladimirs te da.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Varulv2468 skrev: lør nov 26, 2022 3:54 pm
DennisB skrev: lør nov 26, 2022 3:41 pm Skyt atomvåpen mot USA, sier demonstrantene i Moskva nå.

Helt føkkings hjernevasket. Er det noen som fortsatt mener at vi skal la dem få kjøre på som de vil? La Russland "vinne" krigen? Og la dem få bygge seg opp til en stormakt igjen etter denne krigen er over?
De må åpenbart stanses en gang for alle. Folk i Russland mister jo helt bakkekontakten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russer ... a/77840229
Dette kommer til å framprovosere allmenn opprør av den pengesterke eliten, militæroffiserer og fornuftige statsansatte om dette vanviddet ikke stoppes. Putin tillatt dette for å skremme Vesten, men som vanlig er han uten av stand til å se konsekvensene. Det var dette, sammen med terrorbombingen av Ukraina, som fikk kineserne til å begynne med å ta avstand fra ham. Spesielt ettersom de samme kreftene lot til å ønske å ta Kasakhstan som er under kinesisk beskyttelse, og internt er det oppdaget at disse er dypt mistroisk og hatsk mot kineserne også.
For å være helt ærlig, jeg er betydelig mindre redd russland nå enn jeg var før 24/2 dvs jeg tror det er større sjanse for at de kan angripe hvem som helst inkl Norge, men jeg er betydelig mindre redd for den militære kapasiteten deres enn jeg var før. Det tror jeg gjelder mange.

Kanskje Golden og Antonsen også som for en del år siden illustrert norsk og russisk kapasitet på følgende måte.

"Norge var et eg og russland et kjøleskap, så veltet de kjøleskapet med forventet resultat. Hva om vi styrker forsvaret sa en av de, så illustrerte de det med 2 egg og et kjøleskap.......".

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ablegøye skrev: lør nov 26, 2022 10:51 pm Svært mange russere vil måtte bøte for livet på grunn av Vladimir Vladimirovitsj sitt ønske om å gjenreise USSR.
No shitt Sherlock.

Hedning

Legg inn av Hedning »

kytec skrev: lør nov 26, 2022 11:38 pm

For å være helt ærlig, jeg er betydelig mindre redd russland nå enn jeg var før 24/2 dvs jeg tror det er større sjanse for at de kan angripe hvem som helst inkl Norge, men jeg er betydelig mindre redd for den militære kapasiteten deres enn jeg var før. Det tror jeg gjelder mange.

Kanskje Golden og Antonsen også som for en del år siden illustrert norsk og russisk kapasitet på følgende måte.

"Norge var et eg og russland et kjøleskap, så veltet de kjøleskapet med forventet resultat. Hva om vi styrker forsvaret sa en av de, så illustrerte de det med 2 egg og et kjøleskap.......".
Ville vært mer riktig med en kjølebag kanskje. Men eggene hadde nok knust

startelver

Legg inn av startelver »

Kan Russland prøve å overta Belarus? Jeg vet at befolkningen, hviterussere flest er kraftig imot invasjonen og har hatt en delvis vestlig tilnærming de siste årene, men nå skal tydeligvis Putin sørge for at toppen styres med enda hardere jernhånd.

Allerede en politisk leder død, hvem blir den neste ?

Tilbakevendt

Legg inn av Tilbakevendt »

Hmm skrev: lør nov 26, 2022 11:05 pm
Tilbakevendt skrev: lør nov 26, 2022 9:51 pm https://www.nytimes.com/2022/11/25/us/u ... kdown.html
A third of the roughly 350 Western-made howitzers donated to Kyiv are out of action at any given time, according to U.S. defense officials and others familiar with Ukraine’s defense needs.

Swapping out a howitzer’s barrel, which can be 20 feet long and weigh thousands of pounds, is beyond the capability of soldiers in the field and has become a priority for the Pentagon’s European Command, which has set up a repair facility in Poland.
Ukrainerne fikk ikke fullstendig opplæring og mengden granter de fyrer av per haubitser er høyere enn hva man har regnet med for systemene. Samtidig er jo reparasjoner og forsyningslinjer til våpensystemene medregnet når de ble donert. Likevel bekymringsverdig i lengden da både produksjon av granater og haubitser i Vesten ikke har økt i tilsvarende grad for å overkomme forbruket.

For det fremtidige norske forsvaret må man vel stille seg spørsmålet om mindre enn 50 haubitser holder når vi i tillegg ikke har noe rakettartilleri à la HIMARS.
Det stemmer at vi ikke har HIMARS,
men vi har rundt 20 stk. M270 som er dobbel HIMARS på belter. En liten oppgradering så kan de avfyre 300km missiler.
Alt jeg finner av artikler sier at vi hadde tolv på lager. Av de er tre gitt bort til Storbritannia så de kunne gi tre til Ukraina. Så ni på lager akkurat nå. Det at vi gav dem til Storbritannia istedenfor å oppgradere også sende dem direkte tilsier vel at det ikke er en triviell oppgave. Vi har heller ikke ammunisjonen til disse på lager per dags dato (eller trent mannskap?), så er usikker på om vi burde regne på det som en kapasitet vi besitter.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hedning skrev: søn nov 27, 2022 12:12 am
kytec skrev: lør nov 26, 2022 11:38 pm

For å være helt ærlig, jeg er betydelig mindre redd russland nå enn jeg var før 24/2 dvs jeg tror det er større sjanse for at de kan angripe hvem som helst inkl Norge, men jeg er betydelig mindre redd for den militære kapasiteten deres enn jeg var før. Det tror jeg gjelder mange.

Kanskje Golden og Antonsen også som for en del år siden illustrert norsk og russisk kapasitet på følgende måte.

"Norge var et eg og russland et kjøleskap, så veltet de kjøleskapet med forventet resultat. Hva om vi styrker forsvaret sa en av de, så illustrerte de det med 2 egg og et kjøleskap.......".
Ville vært mer riktig med en kjølebag kanskje. Men eggene hadde nok knust
Sikkert, heldigvis har vi et batteri med fryselagre i NATO.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Flott artikkel om Hans-Wilhelm Steinfeld, og hans syn på krigen. Bør leses av alle.

https://www.dagbladet.no/bok/slutten-pa-putin/77793656

Å sette i gang en krig mot russernes broderfolk, ukrainerne, ser ut til å bli 70-årige Vladimir Putins største feilsteg. Krigen blir Putins slutt, mener Russland-kjenneren.

- Putins strategibom er at han glemmer historien. Eller fortrenger den. I Sovjetrepublikken Ukraina hadde de presidentvalg og folkeavstemming 1. desember 1991. Da var 12 av 45 millioner statsborgere etniske russere. Også 90 prosent av dem stemte for å bryte statsfellesskapet med russerne i Sovjetunionen, sier Steinfeld.

Ukraina-krigen som Putin nå har dratt i gang kan ikke vinnes, ifølge Steinfeld og trekker fram styrkeforholdet mellom Russland og Ukraina, som har vesten som sine støttespillere.
Han viser til styrkeforholdet i den pågående krigen:

Russland har 141 millioner innbyggere - mot USA, Canada, EU med tilhørende herligheter har 958 millioner.

Russisk økonomi er 14 ganger mindre enn vestens økonomi, på størrelse med Italia, men russisk BNP krever tre ganger flere årsverk enn den italienske - og er mer korrupt.

USAs forsvarsbudsjett er på 5000 milliarder amerikanske dollar. Alene større enn de ni største forsvarsbudsjettene etter USA. Nato alene har et militærbudsjett samlet, som er 25 ganger større enn Russland sitt.

- Putin hadde fått grisebank uten atomvåpnene sine, sier Steinfeld.

Koffer

Legg inn av Koffer »

"Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.

Selv om de russiske bakkestyrkene har mistet betydelig styrker vil de «før heller enn senere» være like store som før invasjonen 24. februar – eller enda større – sier ministeren. Han sier russerne også vil lære av erfaringene fra Ukraina.

– VI har ingen grunn til å tro at trusselen fra Russland er redusert på noen som helst måte eller at Nato står overfor en mindre trussel, sier Pevkur.

– Det er dette Russland ønsker å oppnå

Fremskynder utvikling av hypersoniske våpen: – Det haster med å komme i gang
LES SAKEN
Den estiske ministeren advarer i samtidig mot krigstretthet i vestlige land.

– Det er nettopp det Russland ønsker å oppnå. Russland er innstilt på å lide lenger."



Jeg tror terrorstaten vil føre en utmattelseskrig som vil vare i mange, mange år. Selv om Ukraina tar tilbake masse områder, vil missiler og artilleri med jevnlig mellomrom bli skutt mot både strategiske og sivile mål. De har stor kapasitet, allierte i Iran, Syria, N.Korea m/flere samt store kapasiteter og ressurser selv. Millioner av menn å ta av.

Har heller ingen tro på at det vil skje et opprør eller kupp i dette landet. Den generelle russer er for svak til det, og Putin har millioner av støttespillere som sluker alt. At Vesten tar mer avstand fra terrorstaten er noe Putin selv tjener på da det blir mindre informasjon inn til landet, fra Vesten. Russisk media styres av Putin, og det vil bli de aller fleste sin kanal til info.

Men igjen. NATO / Vesten må fortsette å pumpe inn våpen, diverse utstyr, bistand og penger. Må komme en ordning så en gruppe nasjoner gir en viss prosentandel av forsvaret sitt til de gule og blå. Russland må IKKE få kontroll over Kiev / hele Ukraina. Det tror jeg heller ikke de kommer til å gjøre, men de kommer til å destabilisere landet.

startelver

Legg inn av startelver »

"Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.
Det er mulig de kan verve enda flere inn i militæret med tvang, og det er mulig de kan trene opp nye styrker slik at kampene kan pågå i flere år, men Russland som land vil svekke seg for hver måned som går, det russiske folket vil ikke få økt levestandard og ingen hjelp fra vesten lenger. De vil bli isolert, mulig at Putin liker det sånn, men selv et hjernevasket folk skjønner at dette går til helvete.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg har ingen tro på at denne krigen vil pågå i flere år. Absolutt ingen. Den er over senest til sommeren, tror jeg.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Koffer skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm "Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.

Selv om de russiske bakkestyrkene har mistet betydelig styrker vil de «før heller enn senere» være like store som før invasjonen 24. februar – eller enda større – sier ministeren. Han sier russerne også vil lære av erfaringene fra Ukraina.

– VI har ingen grunn til å tro at trusselen fra Russland er redusert på noen som helst måte eller at Nato står overfor en mindre trussel, sier Pevkur.

– Det er dette Russland ønsker å oppnå

Fremskynder utvikling av hypersoniske våpen: – Det haster med å komme i gang
LES SAKEN
Den estiske ministeren advarer i samtidig mot krigstretthet i vestlige land.

– Det er nettopp det Russland ønsker å oppnå. Russland er innstilt på å lide lenger."



Jeg tror terrorstaten vil føre en utmattelseskrig som vil vare i mange, mange år. Selv om Ukraina tar tilbake masse områder, vil missiler og artilleri med jevnlig mellomrom bli skutt mot både strategiske og sivile mål. De har stor kapasitet, allierte i Iran, Syria, N.Korea m/flere samt store kapasiteter og ressurser selv. Millioner av menn å ta av.

Har heller ingen tro på at det vil skje et opprør eller kupp i dette landet. Den generelle russer er for svak til det, og Putin har millioner av støttespillere som sluker alt. At Vesten tar mer avstand fra terrorstaten er noe Putin selv tjener på da det blir mindre informasjon inn til landet, fra Vesten. Russisk media styres av Putin, og det vil bli de aller fleste sin kanal til info.

Men igjen. NATO / Vesten må fortsette å pumpe inn våpen, diverse utstyr, bistand og penger. Må komme en ordning så en gruppe nasjoner gir en viss prosentandel av forsvaret sitt til de gule og blå. Russland må IKKE få kontroll over Kiev / hele Ukraina. Det tror jeg heller ikke de kommer til å gjøre, men de kommer til å destabilisere landet.
Derfor vi har sett så mange lubne piloter godt opp i alder som blir skutt ned? De sparer de beste flyene og pilotene til det virkelig brenner på dass?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Koffer skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm "Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.

Selv om de russiske bakkestyrkene har mistet betydelig styrker vil de «før heller enn senere» være like store som før invasjonen 24. februar – eller enda større – sier ministeren. Han sier russerne også vil lære av erfaringene fra Ukraina.

– VI har ingen grunn til å tro at trusselen fra Russland er redusert på noen som helst måte eller at Nato står overfor en mindre trussel, sier Pevkur.

– Det er dette Russland ønsker å oppnå

Fremskynder utvikling av hypersoniske våpen: – Det haster med å komme i gang
LES SAKEN
Den estiske ministeren advarer i samtidig mot krigstretthet i vestlige land.

– Det er nettopp det Russland ønsker å oppnå. Russland er innstilt på å lide lenger."



Jeg tror terrorstaten vil føre en utmattelseskrig som vil vare i mange, mange år. Selv om Ukraina tar tilbake masse områder, vil missiler og artilleri med jevnlig mellomrom bli skutt mot både strategiske og sivile mål. De har stor kapasitet, allierte i Iran, Syria, N.Korea m/flere samt store kapasiteter og ressurser selv. Millioner av menn å ta av.

Har heller ingen tro på at det vil skje et opprør eller kupp i dette landet. Den generelle russer er for svak til det, og Putin har millioner av støttespillere som sluker alt. At Vesten tar mer avstand fra terrorstaten er noe Putin selv tjener på da det blir mindre informasjon inn til landet, fra Vesten. Russisk media styres av Putin, og det vil bli de aller fleste sin kanal til info.

Men igjen. NATO / Vesten må fortsette å pumpe inn våpen, diverse utstyr, bistand og penger. Må komme en ordning så en gruppe nasjoner gir en viss prosentandel av forsvaret sitt til de gule og blå. Russland må IKKE få kontroll over Kiev / hele Ukraina. Det tror jeg heller ikke de kommer til å gjøre, men de kommer til å destabilisere landet.
Nå har dette hovedsaklig ikke vært en luftkrig, eller en sjøkrig, men en bakkekrig. Russland har allikevel mistet veldig mange fly og helikoptere (og piloter), og en del skip (som deres flaggskip "Moskva").

Du har her åpenbart funnet en av de mest negative til hva ukrainerne har oppnådd, og hva Russland kan by på av motstand igjen. Disse meningene strides av svært mange rundt om. Det er bakkekrigen som vil knekke Russland, og da spiller det ingen rolle hva de har igjen av fly og skip. Utstyret de har på bakkenivå, er avlegs, dårlig og svært tynt. Det holder ikke mot NATOs hjelpeforsyninger til Ukraina.

Ikke tale om at Russland vil bli bedre besatt med våpen og utstyr jo lengre krigen varer. De mister mer enn de kan produsere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: søn nov 27, 2022 2:59 pm Jeg har ingen tro på at denne krigen vil pågå i flere år. Absolutt ingen. Den er over senest til sommeren, tror jeg.
Kan vi håpe at 90% av orkehæren fryser ihel i løpet av vinteren?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

kytec skrev: søn nov 27, 2022 4:33 pm
DennisB skrev: søn nov 27, 2022 2:59 pm Jeg har ingen tro på at denne krigen vil pågå i flere år. Absolutt ingen. Den er over senest til sommeren, tror jeg.
Kan vi håpe at 90% av orkehæren fryser ihel i løpet av vinteren?
Det meldes om stadig kaldere vær langs frontlinjene i neste uke. Ned mot minus 10 lengst nord i Donbas. Ligger man da ute uten god sovepose og bekledning, risikerer man raskt nedkjøling og lokale forfrysninger. Ved generell nedkjøling blir man fort apatisk og likegyldig. Tror det var det som skjedde på videoen presentert her forleden, da russerne knapt rørte seg etter at granater falt ned fra droner. Bare noe som en god lue er særdeles viktig. Varmetapet fra hodet er opp mot 40 % av kroppens varmetap. Det kan bli bitende kald på disse steppene midtvinters, eller kombinasjon av mange blå og sterke vinder fra nord eller Sibir. Tror ikke russernes vinterbekledning er god. Vinteren var russernes allierte mot Napoleon i 1812 og Hitler i 1941-1944. La oss håpe at den nå blir russernes fiende på veien mot døden eller kapitulasjon & tilbaketrekning.

b0lle

Legg inn av b0lle »

DennisB skrev: søn nov 27, 2022 2:59 pm Jeg har ingen tro på at denne krigen vil pågå i flere år. Absolutt ingen. Den er over senest til sommeren, tror jeg.
Det er vel helt opp til russerne og hvor store tapstall de tåler. Det er jo klart at 100.000-200.000 ikke er så mange rent historisk i kriger det landet har deltatt i men i dagens samfunn tror jeg det går en grense for hvor mange liv Putler og gjengen kan kaste bort før det blir støy.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Man skulle jo tro at Russere hadde fornuftig bekledning, om så fra privaten. Det er jo ikke som om de kommer skliende inn fra Bahamas her…

Men håper selvfølgelig at de ikke har godt tøy….

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

DennisB skrev: søn nov 27, 2022 4:07 pm
Koffer skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm "Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.

Selv om de russiske bakkestyrkene har mistet betydelig styrker vil de «før heller enn senere» være like store som før invasjonen 24. februar – eller enda større – sier ministeren. Han sier russerne også vil lære av erfaringene fra Ukraina.

– VI har ingen grunn til å tro at trusselen fra Russland er redusert på noen som helst måte eller at Nato står overfor en mindre trussel, sier Pevkur.

– Det er dette Russland ønsker å oppnå

Fremskynder utvikling av hypersoniske våpen: – Det haster med å komme i gang
LES SAKEN
Den estiske ministeren advarer i samtidig mot krigstretthet i vestlige land.

– Det er nettopp det Russland ønsker å oppnå. Russland er innstilt på å lide lenger."



Jeg tror terrorstaten vil føre en utmattelseskrig som vil vare i mange, mange år. Selv om Ukraina tar tilbake masse områder, vil missiler og artilleri med jevnlig mellomrom bli skutt mot både strategiske og sivile mål. De har stor kapasitet, allierte i Iran, Syria, N.Korea m/flere samt store kapasiteter og ressurser selv. Millioner av menn å ta av.

Har heller ingen tro på at det vil skje et opprør eller kupp i dette landet. Den generelle russer er for svak til det, og Putin har millioner av støttespillere som sluker alt. At Vesten tar mer avstand fra terrorstaten er noe Putin selv tjener på da det blir mindre informasjon inn til landet, fra Vesten. Russisk media styres av Putin, og det vil bli de aller fleste sin kanal til info.

Men igjen. NATO / Vesten må fortsette å pumpe inn våpen, diverse utstyr, bistand og penger. Må komme en ordning så en gruppe nasjoner gir en viss prosentandel av forsvaret sitt til de gule og blå. Russland må IKKE få kontroll over Kiev / hele Ukraina. Det tror jeg heller ikke de kommer til å gjøre, men de kommer til å destabilisere landet.
Nå har dette hovedsaklig ikke vært en luftkrig, eller en sjøkrig, men en bakkekrig. Russland har allikevel mistet veldig mange fly og helikoptere (og piloter), og en del skip (som deres flaggskip "Moskva").

Du har her åpenbart funnet en av de mest negative til hva ukrainerne har oppnådd, og hva Russland kan by på av motstand igjen. Disse meningene strides av svært mange rundt om. Det er bakkekrigen som vil knekke Russland, og da spiller det ingen rolle hva de har igjen av fly og skip. Utstyret de har på bakkenivå, er avlegs, dårlig og svært tynt. Det holder ikke mot NATOs hjelpeforsyninger til Ukraina.

Ikke tale om at Russland vil bli bedre besatt med våpen og utstyr jo lengre krigen varer. De mister mer enn de kan produsere.
Ukraina vil vinne denne krigen hvis den vestlige støtten fortsetter, og det er nok av andre eksperter som mener at det da ikke vil ta år. Jeg håper det ikke er så lenge til det begynner å skje ting rundt Melitopol, og får ukrainerne kuttet russernes landbro til Krim er det ikke lenge til de har gjenerobret den delen av Kherson-regionen som ligger sør for Dnieper. Det hadde vært fint hvis amerikanerne kunne fått fingeren ut og få sendt av gårde ATACMS. Det hadde vært en gamechanger på samme måte som HIMARS var det.

Nå haster det imidlertid også å få fram mer vinterutstyr til de ukrainske styrkene. Har sett en del videoer nå av klissvåte soldater og skyttergraver fylt med en halvmeter vann. Jeg håper inderlig de roterer disse soldatene i Donetsk ofte nå, for forhold med temperaturer rundt og under null grader, mye nedbør og gjørme er utrolig tøffe både fysisk og psykisk, og kan virke demoraliserende. Har tidligere kun sett videoer av frustrerte russiske soldater, nå dukker det opp flere av ukrainske soldater som er forbannet.

Bakhmut er virkelig helvete på jord nå, ikke bare for russerne. Leste at det på to dager var kommet inn 500 sårede ukrainske soldater. Medisinsk personell ba om mer smertestillende. Det er en fattig trøst at russerne har det verre. De har ikke sanitetssoldater, smertestillende og knebler skadde soldater.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Troygirl skrev: søn nov 27, 2022 6:35 pm
DennisB skrev: søn nov 27, 2022 4:07 pm
Koffer skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm "Selv etter ni måneder med krig i Ukraina er ikke Russland alvorlig svekket, mener Estlands forsvarsminister.

– Vi må være ærlige og tydelige: Russlands marine og luftforsvar er mer eller mindre like store som de var da krigen begynte, sier Hanno Pevkur til nyhetsbyrået DPA i Berlin.

Selv om de russiske bakkestyrkene har mistet betydelig styrker vil de «før heller enn senere» være like store som før invasjonen 24. februar – eller enda større – sier ministeren. Han sier russerne også vil lære av erfaringene fra Ukraina.

– VI har ingen grunn til å tro at trusselen fra Russland er redusert på noen som helst måte eller at Nato står overfor en mindre trussel, sier Pevkur.

– Det er dette Russland ønsker å oppnå

Fremskynder utvikling av hypersoniske våpen: – Det haster med å komme i gang
LES SAKEN
Den estiske ministeren advarer i samtidig mot krigstretthet i vestlige land.

– Det er nettopp det Russland ønsker å oppnå. Russland er innstilt på å lide lenger."



Jeg tror terrorstaten vil føre en utmattelseskrig som vil vare i mange, mange år. Selv om Ukraina tar tilbake masse områder, vil missiler og artilleri med jevnlig mellomrom bli skutt mot både strategiske og sivile mål. De har stor kapasitet, allierte i Iran, Syria, N.Korea m/flere samt store kapasiteter og ressurser selv. Millioner av menn å ta av.

Har heller ingen tro på at det vil skje et opprør eller kupp i dette landet. Den generelle russer er for svak til det, og Putin har millioner av støttespillere som sluker alt. At Vesten tar mer avstand fra terrorstaten er noe Putin selv tjener på da det blir mindre informasjon inn til landet, fra Vesten. Russisk media styres av Putin, og det vil bli de aller fleste sin kanal til info.

Men igjen. NATO / Vesten må fortsette å pumpe inn våpen, diverse utstyr, bistand og penger. Må komme en ordning så en gruppe nasjoner gir en viss prosentandel av forsvaret sitt til de gule og blå. Russland må IKKE få kontroll over Kiev / hele Ukraina. Det tror jeg heller ikke de kommer til å gjøre, men de kommer til å destabilisere landet.
Nå har dette hovedsaklig ikke vært en luftkrig, eller en sjøkrig, men en bakkekrig. Russland har allikevel mistet veldig mange fly og helikoptere (og piloter), og en del skip (som deres flaggskip "Moskva").

Du har her åpenbart funnet en av de mest negative til hva ukrainerne har oppnådd, og hva Russland kan by på av motstand igjen. Disse meningene strides av svært mange rundt om. Det er bakkekrigen som vil knekke Russland, og da spiller det ingen rolle hva de har igjen av fly og skip. Utstyret de har på bakkenivå, er avlegs, dårlig og svært tynt. Det holder ikke mot NATOs hjelpeforsyninger til Ukraina.

Ikke tale om at Russland vil bli bedre besatt med våpen og utstyr jo lengre krigen varer. De mister mer enn de kan produsere.
Ukraina vil vinne denne krigen hvis den vestlige støtten fortsetter, og det er nok av andre eksperter som mener at det da ikke vil ta år. Jeg håper det ikke er så lenge til det begynner å skje ting rundt Melitopol, og får ukrainerne kuttet russernes landbro til Krim er det ikke lenge til de har gjenerobret den delen av Kherson-regionen som ligger sør for Dnieper. Det hadde vært fint hvis amerikanerne kunne fått fingeren ut og få sendt av gårde ATACMS. Det hadde vært en gamechanger på samme måte som HIMARS var det.

Nå haster det imidlertid også å få fram mer vinterutstyr til de ukrainske styrkene. Har sett en del videoer nå av klissvåte soldater og skyttergraver fylt med en halvmeter vann. Jeg håper inderlig de roterer disse soldatene i Donetsk ofte nå, for forhold med temperaturer rundt og under null grader, mye nedbør og gjørme er utrolig tøffe både fysisk og psykisk, og kan virke demoraliserende. Har tidligere kun sett videoer av frustrerte russiske soldater, nå dukker det opp flere av ukrainske soldater som er forbannet.

Bakhmut er virkelig helvete på jord nå, ikke bare for russerne. Leste at det på to dager var kommet inn 500 sårede ukrainske soldater. Medisinsk personell ba om mer smertestillende. Det er en fattig trøst at russerne har det verre. De har ikke sanitetssoldater, smertestillende og knebler skadde soldater.


Jeg Harri_Est har fått levert en del sokker og annet utstyr. Men i slike forhold er det begrenset hvor mye det hjelper.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Det kommer til å ta tid før innbyggerne i Kherson kan returnere til hjemmene sine. Russerne har minelagt alle mulig tenkelige steder. Dessuten hadde kun 5 % av Kherson fått tilbake strømmen i går. Russerne fortsetter sin terrorbombing av befolkningen der også.


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»