Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Hedning

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Hedning »

Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…
Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Dette er jo det eneste han driver med i tråden her. Finn noe negativt om Ukraina. Skriv et overdramatisk innlegg om at "Vi må jo forvente så mye mer av Ukraina",og "jeg har sagt det hele tiden,at de er ikke så ulike russerne" (underforstått at vi bør være skeptiske med å støtte dem),og så prøve å få fokuset vekk fra at det faktisk er Russland som har angrepet,og terrorisert Ukraina i over et år nå.
Hvordan noen kan få seg til å fokusere på at Ukraina bedriver krigsforbrytelser,og kun det sier jo ganske mye om hvor sympatien ligger.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…
Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde vært fra Bucha og tatt til fange en russer som deltok der, ville det vært vanskelig å ikke drepe han. Men jeg håper jeg ville latt være og fått sendt han til en rettssak.

25 drepte som FN hevder er ikke noe høyt tall, men selvsagt 25 for mange.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Når man har sett hjemstedet pulverisert, kone, barn og nabokjerringa voldtatt og kompisene torturert så er det bare å forvente at det koker over og at noen av de skyldige blir utsatt for voldeligheter.
Bra er det naturligvis ikke, men faen heller, hva forventer man når de er utsatt for slike uhyrligheter.
Selvfølgelig koker det over for noen.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Foucault skrev: fre mar 24, 2023 3:56 pm
TomBrady12 skrev: fre mar 24, 2023 3:38 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 3:29 pm Det er skuffende at Ukraina gjør seg skyldig i slikt, vi bør kunne ha langt høyere forventninger til et land vi støtter med penger, våpen og utstyr.
Det er selvsagt ille nok at russerne tyr til uhyrligheter, men ikke på langt nær like overraskende.


«FN anklager både Russland og Ukraina for summariske henrettelser av krigsfanger
Både russiske og ukrainske styrker har stått bak utenomrettslige henrettelser av krigsfanger, ifølge FN-observatører i Ukraina».

«Matilda Bogner, leder for UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine, presenterte observatørenes konklusjoner fredag».

«FN-organisasjonen mener å ha dokumentert at opptil 25 russiske krigsfanger er blitt drept av ukrainske styrker. Russiske styrker skal ha gjennomført 15 utenomrettslige henrettelser av ukrainere, kort tid etter at de var tatt til fange».

«Bogner bruker uttrykket «summariske henrettelser», som brukes om situasjoner der fanger blir likvidert uten å ha fått en skikkelig rettssak».

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... get-latest
Ideelt sett ja. Samtidig er det ikke veldig overraskende at noen få Ukrainere mister grepet etter å ha sett hjem og land bli terrorisert, og familie og venner blitt voldtatt, torturert og drept av gjengen du sympatiserer med.
Jeg oppfatter svaret ditt som et forsvar/bortforklaring av disse forbrytelsene.
Tar jeg feil?
Hva mener du med «gjengen du sympatiserer med»? Jeg har gjentatte ganger gjort det klart at jeg ikke sympatiserer med russerne.

Jeg mener russiske og ukrainske soldater er mer like enn enkelte liker å tro, noe dette er et eksempel på.
Det er ikke en bortforklaring, det er en forklaring. Jeg sier ikke av den grunn at det er forsvarlig, men jeg kan forstå hvorfor det skjer.

For eksempel er det lettere å forstå at en person slår en person som har voldtatt barnet til vedkommende som slår, sammenlignet med at en person slår en tilfeldig person på gaten.

Med «gjengen du sympatiserer med», så mener jeg sveitsere. Jeg mener sveitsere. Jeg mener sveitsere. Når har jeg skrevet det flere ganger, så kan det umulig være noe annet jeg mente.

Ellers interessant å se at du glemte at du sprakk i ranten du hadde for noen uker siden. Da gjorde du det veldig klart hvor du står. Og med det mener jeg fortsatt sveitsere, bare så det ikke blir noen misforståelser.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

En bieffekt av denne krigen er et enda tettere samarbeid mellom de nordiske landene.



Bilde

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…
Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Han er ikke naiv, men en uredelig prorusser. Gangen her er enkel. Først skal man kreve at Zelensky fordømmer egne styrker midt i en krig, noe han ikke kommer til å gjøre. Så skal man bruke det for å argumentere for at Vesten ikke bør støtte Ukraina. Så slenger man på noe falske setninger om at Russland er ille de og, men at det ikke betyr noe fordi de ikke er våre allierte.

Krigsforbrytelser bør straffes, etter krigen. Ukraina har ikke kapasitet til slike rettsprosesser nå. Den kapasiteten de har går til å straffeforfølge russiske krigsforbrytere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Troygirl skrev: fre mar 24, 2023 4:47 pm En bieffekt av denne krigen er et enda tettere samarbeid mellom de nordiske landene.



Bilde
Det har ligget i kortene en stund, fint at samarbeidet kommer skikkelig og seriøst i gang.
Vi og våre venner må ikke glemme å også samarbeide om et luftforsvar som er godt nok og mer enn godt nok.
Det plager meg å lese at Norge knapt har luftforsvar til å beskytte de viktigste flyplassene.
Sist redigert av fargerik den fre mar 24, 2023 5:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Fago
Innlegg: 709

Legg inn av Fago »

Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:16 pm
Solvgutt1 skrev: fre mar 24, 2023 4:08 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…

Hva slags konsekvenser mener du det bør få?
Det er viktig at det ikke er noe som vil være fordelaktig for Russland, ikke sant?
Er det ikke innlysende?
De ansvarlige må selvsagt straffes hardt og fordømmes av Zeelenskyj.
Du henger deg veldig oppi hva ukrainerne gjør, men du har ennå ikke nevnt russiske krigsforbrytelser.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 4:41 pm
Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…
Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde vært fra Bucha og tatt til fange en russer som deltok der, ville det vært vanskelig å ikke drepe han. Men jeg håper jeg ville latt være og fått sendt han til en rettssak.

25 drepte som FN hevder er ikke noe høyt tall, men selvsagt 25 for mange.
Det er en helt annen form for raseri som preger ukrainske soldater, enn russiske soldater. Så at det i blant kan koke over, når man ser venner og slektninger drepes for fote, burde man regne med. Vi er alle mennesker, ikke roboter. Å tro at alle de hundretusener av soldatene skulle holde maska til enhver tid, er svært naivt.

Alt er naturligvis framprovosert av Russland og deres soldaters handlinger, og dette burde da være under svært formildende omstendigheter fra Ukrainas side.

Det sagt, tallene som det opereres med her, er naturligvis bull. Det viser jo bare tallene de har innhentet fra russisk side, som er lavere enn disse 25.. Det må være enorme slike mørketall i en krig, det løpes jo ikke rundt med kamera og nyhetspersonell hele tiden langs frontlinjene. Ingen kan vite om soldater til enhver tid drepes før eller etter at de eventuelt har overgitt seg.

Fra russisk hold tror jeg det må være enorme mørketall, og sikkert også mer fra ukrainske hold. Men Ukraina har dog valgt å være mer åpne i denne krigen, enn russerne, derfor får man også noen tall her og der, som jeg er helt sikker på viser veldig feil forholdstall.

Men ikke rart dette fokuset kommer i denne tråden nå. Alle de andre rapportene om russiske krigsforbrytelser ignoreres helt av the usual suspects, men la oss for guds skyld heller fokusere på Ukraina isteden, så fort det foreligger noe å kritisere. Vi har jo Amnesty-rapporten i friskt minne også.

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 4:59 pm
Troygirl skrev: fre mar 24, 2023 4:47 pm En bieffekt av denne krigen er et enda tettere samarbeid mellom de nordiske landene.



Bilde
Det har ligget i kortene en stund, fint at samarbeidet kommer skikkelig og seriøst i gang.
Vi og våre venner må ikke glemme å også samarbeide om et luftforsvar som er godt nok og mer enn godt nok.
Det plager meg å lese at Norge knapt har luftforsvar til å beskytte de viktigste flyplassene.
Her ser det ut til at vi burde øke antallet F-35, så vi ikke ligger et godt stykke etter de andre nordiske landene. Minst 20 fly til, burde være et krav. Vi har et vidstrakt land å forsvare.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Nå kommer det snart en definisjon på sirkelrunking her.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: fre mar 24, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 4:59 pm
Troygirl skrev: fre mar 24, 2023 4:47 pm En bieffekt av denne krigen er et enda tettere samarbeid mellom de nordiske landene.



Bilde
Det har ligget i kortene en stund, fint at samarbeidet kommer skikkelig og seriøst i gang.
Vi og våre venner må ikke glemme å også samarbeide om et luftforsvar som er godt nok og mer enn godt nok.
Det plager meg å lese at Norge knapt har luftforsvar til å beskytte de viktigste flyplassene.
Her ser det ut til at vi burde øke antallet F-35, så vi ikke ligger et godt stykke etter de andre nordiske landene. Minst 20 fly til, burde være et krav. Vi har et vidstrakt land å forsvare.
52 er vel det tallet de som bestemte den gang vedtok å ha, men ja, i disse tider kan kanskje akkurat tallet 52 fly revurderes. 52 F-35 er ganske rått, da. 20 til....jeg vet ikke. Kanskje kjekt å ha, dersom vi må ta høyde for litt svinn....
Jeg vet ikke nok om flyenes rolle i helheten til å briske meg med å påstå at jeg har greie på det.
Kanskje vi får noen Raptor som nabo her når USA har fått oppgradert Rygge-basen sin?
Finnes noe som er i nærheten?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 4:41 pm
Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm
Foucault skrev: fre mar 24, 2023 4:06 pm Fantastisk hvordan dette blir bagatelisert…
Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde vært fra Bucha og tatt til fange en russer som deltok der, ville det vært vanskelig å ikke drepe han. Men jeg håper jeg ville latt være og fått sendt han til en rettssak.

25 drepte som FN hevder er ikke noe høyt tall, men selvsagt 25 for mange.
Sannsynlig er disse 25 drepte kjent for OSS som har fulgt med gjennom titusener av opptak, vi er kjent med fangedrapene ved Kyiv etter den russiske retretten, stort sett gjennomført av georgiske frivillige (de ansvarlig var utslettet under kampene om tvillingbyene) og den kontroversielle massakren i Donetskfronten fra høsten da en gruppe russiske soldater var i ferd med å overgi seg da en galning forrådt dem og provoserte ukrainerne til å massakrere dem alle. Likedan disse drept av russerne, FN hadde sannsynlig basert seg på visuell bevisbetydning.

Nå sist nytt fra Popasnafronten; russerne lot til å ha gitt opp flankefremstøtene og skal ha blitt slått vekk fra Ivaniskve, så meget at hele fronten der "svever i luften", og istedenfor konsentrert seg om sin "klemming" av bysenteret, de har klarte å sikre den sørvestre del av Optyne på nytt og deretter avansert nordover langs elven på vestbredden. Det er meget voldsomme kamper i bysenteret hvor russerne er i besittelse av høyere lend til øst og sørøst, og de konsentrert seg om å ta ut høybygninger med tung artilleri. Det er observert en styrkeoppbygging sørvest for Bakhmut hos ukrainerne, som fulgt til en rekke angrep av russerne, blant annet med S-300 (et uttrykk for desperasjon, S-300 erstatninger er vanskelig å frakte på feltet) på Kostyantynivka. Muligens fordi Zelenskyj var der, hans besøk i Bakhmut var meget overraskende.

Det er meldinger om forskjellige ukrainske motangrep på flere fronter som gav marginale som gode resultater (gode - mer enn 100 m vinning), i Nordøstfronten ser det ut at russerne "eter seg fram" mot Kupyansk, mens de sliter kraftig ved Kreminna hvor ukrainerne tidlig hadde smertelig tap bare for å hevne seg ved Dibrova. Samtidig meldes det at russerne nå avansere der det er minst motstand og mest fordelaktig for dem, og stoppet opp der det ikke er mulig. Selv om ukrainerne nå er nødt til å skyte ned droner med skarpskytterrifler - dronene har usedvanlig liten levetid - da et stort morterskyts var tatt ut ved Marinka, vist fram på opptak, var spotterdronen skutt ned like etterpå - er det tegn på at vinteren som var en hard prøvelse for dem, avløses av lysere tider.

Selvmordsdronebåtene, "fredshertugene", er på ferdsel. Det var et tidlig angrep i Krim-halvøya 22. mars, nå har de slått til igjen; denne gangen registreres eksplosjoner i Omegabukten i Sevastopol. Selv hvis de ikke oppnådd noe som helst; tvinge de Svartehavsflåten bort fra aktiv oppdrag for tiden. Dette i seg selv er ikke et dårlig resultat.

Et interessant opptak fra Ukraina viser at ukrainerne ser ut til å konsentrere seg om russiske ATGM-lag, de er i full gang med å eliminere dem med egne ATGM. Fra Syria har det blitt oppdaget at presisvåpen på 1 til 5 km hold er av stor taktiskmilitære verdi, og det har fulgt til voksende interesse om å ha ATGM som kan ta ut personell og upansrede mål. Men det er kostbart, og det har fulgt til at Boeing i USA vil utvikle ammunisjon for Carl Gustav-granatkastere som kan styres mot sitt mål. Ettersom ukrainerne vil ha massevis av TOW, kan dette bli svært viktig, ettersom russerne ikke har noe tilsvarende. Kornet og andre var egentlig spesifisert utbygd for disses rolle som antitanksvåpen, og ikke er så fleksibelt som TOW. Dette er et nytt felt for utvikling av stand-off presisjonsvåpen, som kan bli mer effektivere og dermed mindre kostbart i ammunisjonsforbruk. Et opptak vist hvordan en russisk pelotong var utslettet med artilleri; minst syv-åtte granater måtte til. Det betyr bare en granat per to-tre mann. Dette er ikke kostnadseffektiv. Det var jo presist hvorfor WP, napalm og klasevåpen var utviklet; disse er "områdedekkende våpen".

Apropos det om Meloni i Italia; hun er ikke en russerlojalist; hun er først og fremst en nasjonalist som vil fremme hennes lands interesse, og dermed er en EU-skeptiker av rang, men det betyr også at hun holder de vestlige idealene høyt, og dermed anså Putins politikk å være skadelig for Italias interesser som en makt av rang i Europa. Hun er en realist. Og vi ser at realistene blant nasjonalistene og skeptikerne har etter hvert kommet på banen i land etter land. DeSantis var for eksempel tvunget til å trekke tilbake hans ønsker om å bryte med Ukraina, da republikanske realistene konfrontert ham.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Sanksjonene virker og dette er grunnen til at russland sender T-55. De kan ikke produsere nye tanks


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

@Varulv2468 nevnte anti tank våpen

Her er noen gode tråder om anti tank våpen, jeg lærte endel av å lese de tre trådene.






DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: fre mar 24, 2023 5:13 pm
DennisB skrev: fre mar 24, 2023 5:05 pm
fargerik skrev: fre mar 24, 2023 4:59 pm
Det har ligget i kortene en stund, fint at samarbeidet kommer skikkelig og seriøst i gang.
Vi og våre venner må ikke glemme å også samarbeide om et luftforsvar som er godt nok og mer enn godt nok.
Det plager meg å lese at Norge knapt har luftforsvar til å beskytte de viktigste flyplassene.
Her ser det ut til at vi burde øke antallet F-35, så vi ikke ligger et godt stykke etter de andre nordiske landene. Minst 20 fly til, burde være et krav. Vi har et vidstrakt land å forsvare.
52 er vel det tallet de som bestemte den gang vedtok å ha, men ja, i disse tider kan kanskje akkurat tallet 52 fly revurderes. 52 F-35 er ganske rått, da. 20 til....jeg vet ikke. Kanskje kjekt å ha, dersom vi må ta høyde for litt svinn....
Jeg vet ikke nok om flyenes rolle i helheten til å briske meg med å påstå at jeg har greie på det.
Kanskje vi får noen Raptor som nabo her når USA har fått oppgradert Rygge-basen sin?
Finnes noe som er i nærheten?
F-22 Raptor er det råeste av det råe. De mest avanserte jagerflyene verden noengang har sett. Disse vil nok ikke USA la komme i hendene på noen andre land, og vil nok aldri selges, så lenge de er i bruk.
Men jeg tror vi får se dem på Rygge i ny og ne, da bør man gå ut på tunet og få seg en kikk. Jeg husker jo som liten sneip at jeg var i ekstase over å se og høre F-4 tordne forbi.. Vi er heldige sånn, vi som har hatt Rygge som hjemsted.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 5:29 pm Sanksjonene virker og dette er grunnen til at russland sender T-55. De kan ikke produsere nye tanks

The New BMP-3 variants have new components. It's a good vehicle and with excellent price. - Hva slags variant? Ment hun BMP-3 B-19 med 57mm automatkanon og et automattårn? Ser at en kommentar i twitter ment dette var en BMP-3M "Dragun" prototype. Ser så langt at det bare er BMP-3/3M i bildene fra fabrikkhallen, disse med 100m kanonskyts. Fra krigen har det blitt oppdaget at de er langt verre enn T-serien (64, 72, 80, 80) med å eksplodere fordi de er dårlig beskyttet med for stor profil på feltet og et kanontårn med samme ammunisjonslagring som på et krigsskip; granatene og ladningene i vertikal stilling i en karusell. Selv en RPG kan sprenge opp en BMP-3 med få vansker. Da grekerne og inderne studerte BMP-3 i sin tid, konkludert de med at det ikke var tilfredsstillende, muligens fordi de straks oppdaget faren med 100mm ammunisjon i et dårlig pansret kjøretøy.

Det om mangel på ukrainske komponenter som har rammet den russiske militærindustrien meget hardt; Putin hadde simpelt ikke tenkt på det da han valgt å okkupere og senere annektere Krim-halvøya og startet krig i Donbass, det var store reservelagre av komponenter som var kjøpt inn i tiden fram til vinteren 2014-15. Putin hadde ikke ønsket å erstatte disse med det første da man vil vente på bedre politiske forhold, Minsk-avtalene kom inn i bildet, men i de etterfølgende årene var det realisert at et erstatningsprogram måtte til. Først i 2019 startet en nasjonalisering av komponentproduksjonen, da hadde man kommet faretruende lav på reservelagrene. Det viser seg svært problematisk for russerne, ettersom ukrainske komponenter var spesialutviklet som en del av den sovjetisk militærteknologiske bakgrunnen, fram til 2014 hadde Ukraina og Russland et nært militærsindustrielt samarbeid uansett de politiske motsetningene. Det var som å deles i to og dermed ikke lenge fant hverandre...

Det er sant at den russiske militærindustrien er seks ganger større enn militærindustrien i EU, men dette skyldes lav produksjonseffektivitet med flere arbeidere og ressursforbruk per produkt og faktumet om at Putin har nektet å nedruste helt siden han overtok, han trakk seg ut av CFE-avtalen i 2007 (det var senere oppdaget at han aldri hadde forholdt seg til avtalebestemmelsene) som satt en grense på tallet over konvensjonelle våpensystemer - og siden prøvd å gjøre Russland til en stor våpeneksportør med blandede hell. Selv om militærindustrien er stor, er den ganske ineffektiv i sammenligning med den vestlige, selv kineserne gjør det mye bedre i sammenligning. Simpelt fordi den er en fortsettelse av den sovjetiske, som har vært sterkt skadelidende siden bruddet med Ukraina i 2015. Det er oppdaget at Kalibr-kryssermissiler aktuelt bruker ukrainskbygde jetmotorer...

Putin skapt denne situasjonen med hans karakteriske feil; ignoranse for eventuelle konsekvenser over et langt tidsrom.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

Godt å se at de norske Leopard stridsvognene er på plass i Ukraina.

Opplæringen av personell er også i gang i Polen, i regi av EU.

https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-pre ... er-ukraina


Brukeravatar
JauKaninen  
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Foucault skrev: fre mar 24, 2023 3:29 pm Det er skuffende at Ukraina gjør seg skyldig i slikt, vi bør kunne ha langt høyere forventninger til et land vi støtter med penger, våpen og utstyr.
Det er selvsagt ille nok at russerne tyr til uhyrligheter, men ikke på langt nær like overraskende.


«FN anklager både Russland og Ukraina for summariske henrettelser av krigsfanger
Både russiske og ukrainske styrker har stått bak utenomrettslige henrettelser av krigsfanger, ifølge FN-observatører i Ukraina».

«Matilda Bogner, leder for UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine, presenterte observatørenes konklusjoner fredag».

«FN-organisasjonen mener å ha dokumentert at opptil 25 russiske krigsfanger er blitt drept av ukrainske styrker. Russiske styrker skal ha gjennomført 15 utenomrettslige henrettelser av ukrainere, kort tid etter at de var tatt til fange».

«Bogner bruker uttrykket «summariske henrettelser», som brukes om situasjoner der fanger blir likvidert uten å ha fått en skikkelig rettssak».

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... get-latest
Det er unntaket. Har du sett video av fangeutvekslinger? Har du sett forskjellen på russiske og ukrainske krigsfanger i de? Noen ser ganske normale ut, noen ser ut som de har vært i konsentrasjonsleir. Det er mye verre, for det er ikke enkeltsoldater sin skyld - det er systembasert mishandling.

Brukeravatar
JauKaninen  
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

DennisB skrev: fre mar 24, 2023 5:00 pm
Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 4:41 pm
Hmm skrev: fre mar 24, 2023 4:29 pm

Du er naiv.

Krig er noe av det mest grusomme og brutale et menneske kan bli utsatt for. Kun ca. 20 % av oss greier å motstå press til å drepe en tilfeldig person. Dette er det forsket på, og under frykt, stress og press mister vi raskt det moralske kompasset.

Hevndrap av fanger er ikke uvanlig, eller det er vanlig.

Det bør uansett etterforskes og de som finnes skyldig straffes. Juridisk ville hele situasjonen vært formildende, slik som det er for oss alle hvis vi blir provosert/angrepet og utøver et visst selvforsvar.
Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde vært fra Bucha og tatt til fange en russer som deltok der, ville det vært vanskelig å ikke drepe han. Men jeg håper jeg ville latt være og fått sendt han til en rettssak.

25 drepte som FN hevder er ikke noe høyt tall, men selvsagt 25 for mange.
Men ikke rart dette fokuset kommer i denne tråden nå. Alle de andre rapportene om russiske krigsforbrytelser ignoreres helt av the usual suspects, men la oss for guds skyld heller fokusere på Ukraina isteden, så fort det foreligger noe å kritisere. Vi har jo Amnesty-rapporten i friskt minne også.
Man kan jo også stille spørsmålet om hvor mange krigsforbrytelser ukraina hadde gjort om russerne holdt seg i russland.
Jeg 'setter en hundrings' på at det tallet hadde vært null.

Brukeravatar
JauKaninen  
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Henningsen skrev: fre mar 24, 2023 8:00 pm
Man kan jo også stille spørsmålet om hvor mange krigsforbrytelser ukraina hadde gjort om russerne holdt seg i russland.
Jeg 'setter en hundrings' på at det tallet hadde vært null.
I alle kriger så vil det være enkeltsoldater som gjør ting de ikke burde gjøre. Men de som ikke klarer å håndtere krig har jo også blitt tvunget ut i krig pga Russland sitt angrep. Så det man bør se på er om disse krigsforbrytelsene kommer fra enkeltpersoner eller om de er systematiske. I Russland sitt tilfelle så er krigsforbrytelser politisk styrt fra Kreml, derav arrestordre på Putin men ikke på noen ukrainske politikere. Det er enorm forskjell

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

JauKaninen skrev: fre mar 24, 2023 9:10 pm
Henningsen skrev: fre mar 24, 2023 8:00 pm
Man kan jo også stille spørsmålet om hvor mange krigsforbrytelser ukraina hadde gjort om russerne holdt seg i russland.
Jeg 'setter en hundrings' på at det tallet hadde vært null.
I alle kriger så vil det være enkeltsoldater som gjør ting de ikke burde gjøre. Men de som ikke klarer å håndtere krig har jo også blitt tvunget ut i krig pga Russland sitt angrep. Så det man bør se på er om disse krigsforbrytelsene kommer fra enkeltpersoner eller om de er systematiske. I Russland sitt tilfelle så er krigsforbrytelser politisk styrt fra Kreml, derav arrestordre på Putin men ikke på noen ukrainske politikere. Det er enorm forskjell
Her er du spot on. Bra innlegg.
For Ukraina sin del er dette gjort av et fåtall, og mest sannsynlig i affekt (forståelig nok)
Dette har Zelensky tatt sterk avstand fra og sagt de skal etterforske og straffe.

Russland gjør jo dette i alle konflikter de er involvert i, og mest sannsynlig så er det systematisk som du sier for å demotivere fienden sin. Det er deres fremgangsmåte rett og slett.
Fullstendig gjennområtten faenskap.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



jeg husker da ukrainerne påstod dette i fjor. Nå er det bekreftet. :)

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Nye krigsforbrytelser fra Ukraina. De sender altså alvorlig skadde russiske soldater tilbake til russland. Det må da være brudd på Geneva konvensjonen?


ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 11:39 pm Nye krigsforbrytelser fra Ukraina. De sender altså alvorlig skadde russiske soldater tilbake til russland. Det må da være brudd på Geneva konvensjonen?
Hva er problemet?

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

ingenkanvite skrev: fre mar 24, 2023 11:56 pm
Gaute65 skrev: fre mar 24, 2023 11:39 pm Nye krigsforbrytelser fra Ukraina. De sender altså alvorlig skadde russiske soldater tilbake til russland. Det må da være brudd på Geneva konvensjonen?
Hva er problemet?
De får god pleie i Ukraina, tror du det får samme gode behandling i russland?
🙂

startelver

Legg inn av startelver »

Russiske soldater som frivillig blir med i kampene og blir såret er det ikke synd på , send dem tilbake.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Så lenge de ikke kan fikses tilbake til kamp, så bare å returnere dem.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Det er visst dårlig stemning på Krim'.
Mange selger eiendommer og reiser hjem til Russland.
En tvangs-evakuering kan komme innen kort tid.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»