Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Bjonte

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Bjonte »

Genial skrev: man mai 29, 2023 7:14 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:09 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 6:59 pm
Hvilket kompromiss er det du ser for deg? Og du omtaler dette som en krig med to like parter, men hva tror du skjer hvis Ukraina stopper og forsvare seg?
De kompromissene som hadde vært muligere på et tidligere stadie er jeg usikker på hvor mye det er verdt å skrive om, det er uansett for seint..

Like parter? I utgangspunktet er det veldig David vs Goliat, men forsvarskrig er noe annet enn angrepskrig. Og så har jo Ukraina sterk backing. Så ja, kanskje de er like parter. Jevne nok til at ingen gir seg ser det ut til.
Jeg tenkte mer på at du skrev "det ser ikke ut som noen av partene vurderer å stoppe." For det er ganske to forskjellige utfall som skjer hvis en av partene slutter å krige. For Ukraina sin del betyr det slutt på nasjonen og en voldelig okkupasjon av Russland, men hvis Russland slutter å krige forblir Ukraina fritt. Dermed er det kun en av partene som i realiteten kan slutte, og det er Russland.
Ja, det vil helt klart være tap som er vonde å svelge. Du tar helt feil med at da er ikke Ukraina fritt, men det er reelt at Ukraina blir mindre. Og jeg forstår de godt at de motsetter seg det med alt de har. Det står respekt av det. Jeg ville ha ønsket at de hadde kommet til enighet mye tidligere, før alle ødeleggelsene, før alle tapene, før alt ble så fastlåst. Et par regioner i øst, Krim og en erklæring om nøytralitet hadde vært verdt det, målt opp mot hva krigen totalt vil koste. Dessverre så er det krefter i verden som ikke tenker på krig på samme måten som vi gjør.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Hvem tror du har mest våpen, verden eller russland?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

kytec skrev: man mai 29, 2023 7:40 pm
Hvem tror du har mest våpen, verden eller russland?
Og like viktig: hvem tror han kriger mest effektivt. Ukraine med støtte fra NATO eller Russland?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

RvsB skrev: man mai 29, 2023 6:29 pm
Karatel skrev: man mai 29, 2023 6:23 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 12:37 pm
Jeg sier ikke at dette er din mening, men å påstå at dagens Russland er verre enn Nazi-Tyskland er så historieløst at man ikke vet hvor man skal begynne.

Nazistenes krigføring i øst drepte blant annet flere millioner sivile.
Som det er sagt flere ganger før i denne tråden er alle påstander om at russerne oppfører seg verre i Ukraina enn tyskerne en bagatellisering av Holocaust, en benektelse av Holocaust. Det er en hån mot alle jøder, det er jevngodt med å spytte dem i ansiktet.

Da Zelenskyj talte til Knesset i Israel sammenlignet han russerne med nazistene, og israelerne ble rasende og Zelensky fikk så hatten passet.

Jeg tviler ikke på at det er ukrainere som mener at russerne er verre enn tyskerne, og det forteller enten at de er helt historieløse eller så forteller det hva de mener om jøder.
Man kan si det samme om de som kun snakker om jødene og aldri de fem millioner andre som ble drept i konsentrasjonsleirene.
Det har du rett i, det er ingen tvil om at de jødiske ofrene for Holocaust nå i dag blir kynisk og skamløst utnyttet og misbrukt i propaganda. Men det forandrer ikke på det faktum at det er historieløst og en bagatellisering av Holocaust å påstå at russerne nå i dag oppfører seg verre i Ukraina enn tyskerne gjorde for åtti år siden.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Midgardsormen skrev: man mai 29, 2023 7:30 pm Russerne har i århundrer drevet og utslettet nasjoner gjennom ulike former for folkemord, helt i samme stil som nazistene. Minner også om at det var Molotov-Ribbentrop pakten som startet andre verdenskrig.

Det finnes mange tråder på Twitter om Holomodor, Asharshylyk, Kirkassia, samt hva som skjedde i Sibir, Kamtsjakta, for ikke å glemme den nyere behandlingen av "våre" folkeslag finner, samer, tyskere og Kola-nordmenn.

Putins mål med krigen er å utslette en nasjon, et språk, en kultur.

Midlene er tortur, folkemordsbombing (Mariupol), voldtekter, deportasjoner og utsulting (også for å presse afrikanere).

Det er slik Stalin, Lenin og tsarene også holdt på. Det er fullt på høyde med nazistene, særlig når en tar med at varigheten strekker seg mye, mye lengre.
Godt skrevet. Nazistene var vel (som vanlig) mer effektive, men det manglet ikke på grusomheter og drap i Russland og Sovjet heller. Metodene var nok bare anderledes. Og det hjelper på for historieforståelsen at vi ikke fikk samme sjokket inn i hjemmene derfra som fra Nazi-Tyskland, mye fordi Sovjet ikke tapte og leirene de brukte aldri var på TV...Det finnes meg bekjent ikke noen "hvite busser" som går til Gulag...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:36 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 7:14 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:09 pm

De kompromissene som hadde vært muligere på et tidligere stadie er jeg usikker på hvor mye det er verdt å skrive om, det er uansett for seint..

Like parter? I utgangspunktet er det veldig David vs Goliat, men forsvarskrig er noe annet enn angrepskrig. Og så har jo Ukraina sterk backing. Så ja, kanskje de er like parter. Jevne nok til at ingen gir seg ser det ut til.
Jeg tenkte mer på at du skrev "det ser ikke ut som noen av partene vurderer å stoppe." For det er ganske to forskjellige utfall som skjer hvis en av partene slutter å krige. For Ukraina sin del betyr det slutt på nasjonen og en voldelig okkupasjon av Russland, men hvis Russland slutter å krige forblir Ukraina fritt. Dermed er det kun en av partene som i realiteten kan slutte, og det er Russland.
Ja, det vil helt klart være tap som er vonde å svelge. Du tar helt feil med at da er ikke Ukraina fritt, men det er reelt at Ukraina blir mindre. Og jeg forstår de godt at de motsetter seg det med alt de har. Det står respekt av det. Jeg ville ha ønsket at de hadde kommet til enighet mye tidligere, før alle ødeleggelsene, før alle tapene, før alt ble så fastlåst. Et par regioner i øst, Krim og en erklæring om nøytralitet hadde vært verdt det, målt opp mot hva krigen totalt vil koste. Dessverre så er det krefter i verden som ikke tenker på krig på samme måten som vi gjør.
Lenge siden du snakket med kamerat putin?

Om han bare kan rulle inn og anektere deler av et naboland uten at noen mukker vil det inspirere han til å angripe flere naboland eller vil det inspirere han til å vandre fredens sti.

Hva tror du?

baltazar

Legg inn av baltazar »

At russerne holder samme grusomme stil som de verste nazistene under ww2 er på sin plass å hevde. Ta en gikk på hva Dirlewangers SS-brigade gjorde som vel var det verste av de verste. Kriminelle , mordere og voldtektsmenn som de rasket sammen i en brigade. Minner mistenkelig om rekrutteringsprosessen til russerne. Regelrett barbarer på øverste hylle.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 781

Legg inn av Foucault »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Ukraina vil aldri klare å stoppe russerne, det er grunnleggende matematikk og svaret på gåten din.
Det vi ser nå er en langdryg, pågående slakt av mennesker som ikke vil ta slutt før fredssamtaler og våpenhvile finner sted.

Genial

Legg inn av Genial »

baltazar skrev: man mai 29, 2023 7:47 pm At russerne holder samme grusomme stil som de verste nazistene under ww2 er på sin plass å hevde. Ta en gikk på hva Dirlewangers SS-brigade gjorde som vel var det verste av de verste. Kriminelle , mordere og voldtektsmenn som de rasket sammen i en brigade. Minner mistenkelig om rekrutteringsprosessen til russerne. Regelrett barbarer på øverste hylle.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke hevdet at metodene til Russland i Ukraina nødvendigvis er bedre enn nazistene sine. Det jeg har reagert på er at man skal snakke ned nazistenes grusomheter for å fremheve russerne sine.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Genial skrev: man mai 29, 2023 7:55 pm
Det jeg har reagert på er at man skal snakke ned nazistenes grusomheter for å fremheve russerne sine.
Hvem har snakket ned disse grusomhetene?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Tja. Ukraina bombet jo Kreml på høylys dag i følge russerne. Er ikke det offensivt?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Foucault skrev: man mai 29, 2023 7:49 pm
izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Ukraina vil aldri klare å stoppe russerne, det er grunnleggende matematikk og svaret på gåten din.
Det vi ser nå er en langdryg, pågående slakt av mennesker som ikke vil ta slutt før fredssamtaler og våpenhvile finner sted.
Det går fint hvis russerene slutter og reiser hjem.

Genial

Legg inn av Genial »

JauKaninen skrev: man mai 29, 2023 7:58 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 7:55 pm
Det jeg har reagert på er at man skal snakke ned nazistenes grusomheter for å fremheve russerne sine.
Hvem har snakket ned disse grusomhetene?
Det har tidligere kommet påstander her om at russerne er mye verre enn nazistene, men akkurat de innleggene er det en stund siden nå. Jeg tenker ikke på artikkelen du postet. Angående den trodde jeg vi bare hadde en vanlig diskusjon.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Genial skrev: man mai 29, 2023 8:03 pm
JauKaninen skrev: man mai 29, 2023 7:58 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 7:55 pm
Det jeg har reagert på er at man skal snakke ned nazistenes grusomheter for å fremheve russerne sine.
Hvem har snakket ned disse grusomhetene?
Det har tidligere kommet påstander her om at russerne er mye verre enn nazistene, men akkurat de innleggene er det en stund siden nå. Jeg tenker ikke på artikkelen du postet. Angående den trodde jeg vi bare hadde en vanlig diskusjon.
Du leser innlegg litt som fanden leser bibelen.

Det er INGEN som har skrevet at russerne er mye verre enn nazistene, men at enkelte eldre ukrainere opplever russernes framferd i Ukraina som verre enn tyskerne for 80 år siden.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Genial skrev: man mai 29, 2023 8:03 pm
Det har tidligere kommet påstander her om at russerne er mye verre enn nazistene, men akkurat de innleggene er det en stund siden nå. Jeg tenker ikke på artikkelen du postet. Angående den trodde jeg vi bare hadde en vanlig diskusjon.
Ok, takk for oppklaringen.

Genial

Legg inn av Genial »

kytec skrev: man mai 29, 2023 8:07 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 8:03 pm
JauKaninen skrev: man mai 29, 2023 7:58 pm

Hvem har snakket ned disse grusomhetene?
Det har tidligere kommet påstander her om at russerne er mye verre enn nazistene, men akkurat de innleggene er det en stund siden nå. Jeg tenker ikke på artikkelen du postet. Angående den trodde jeg vi bare hadde en vanlig diskusjon.
Du leser innlegg litt som fanden leser bibelen.

Det er INGEN som har skrevet at russerne er mye verre enn nazistene, men at enkelte eldre ukrainere opplever russernes framferd i Ukraina som verre enn tyskerne for 80 år siden.
Jo, det har absolutt vært skrevet at russerne er verre enn nazistene i denne tråden, men som jeg skrev så snakker jeg ikke om dagens innlegg.

Genial

Legg inn av Genial »

Over til litt hyggeligere lesning. Kyiv feirer sin 1538 bursdag i dag og slik så byen ut for 1000 år siden. Forklarer vel hvorfor russerne sendte missiler mot byen i dag.

Sist redigert av Genial den man mai 29, 2023 8:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

kytec skrev: man mai 29, 2023 7:46 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:36 pm
Genial skrev: man mai 29, 2023 7:14 pm
Jeg tenkte mer på at du skrev "det ser ikke ut som noen av partene vurderer å stoppe." For det er ganske to forskjellige utfall som skjer hvis en av partene slutter å krige. For Ukraina sin del betyr det slutt på nasjonen og en voldelig okkupasjon av Russland, men hvis Russland slutter å krige forblir Ukraina fritt. Dermed er det kun en av partene som i realiteten kan slutte, og det er Russland.
Ja, det vil helt klart være tap som er vonde å svelge. Du tar helt feil med at da er ikke Ukraina fritt, men det er reelt at Ukraina blir mindre. Og jeg forstår de godt at de motsetter seg det med alt de har. Det står respekt av det. Jeg ville ha ønsket at de hadde kommet til enighet mye tidligere, før alle ødeleggelsene, før alle tapene, før alt ble så fastlåst. Et par regioner i øst, Krim og en erklæring om nøytralitet hadde vært verdt det, målt opp mot hva krigen totalt vil koste. Dessverre så er det krefter i verden som ikke tenker på krig på samme måten som vi gjør.
Lenge siden du snakket med kamerat putin?

Om han bare kan rulle inn og anektere deler av et naboland uten at noen mukker vil det inspirere han til å angripe flere naboland eller vil det inspirere han til å vandre fredens sti.

Hva tror du?
Hvilke andre områder tenker du deg han ville siklet over da?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 8:12 pm
kytec skrev: man mai 29, 2023 7:46 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:36 pm

Ja, det vil helt klart være tap som er vonde å svelge. Du tar helt feil med at da er ikke Ukraina fritt, men det er reelt at Ukraina blir mindre. Og jeg forstår de godt at de motsetter seg det med alt de har. Det står respekt av det. Jeg ville ha ønsket at de hadde kommet til enighet mye tidligere, før alle ødeleggelsene, før alle tapene, før alt ble så fastlåst. Et par regioner i øst, Krim og en erklæring om nøytralitet hadde vært verdt det, målt opp mot hva krigen totalt vil koste. Dessverre så er det krefter i verden som ikke tenker på krig på samme måten som vi gjør.
Lenge siden du snakket med kamerat putin?

Om han bare kan rulle inn og anektere deler av et naboland uten at noen mukker vil det inspirere han til å angripe flere naboland eller vil det inspirere han til å vandre fredens sti.

Hva tror du?
Hvilke andre områder tenker du deg han ville siklet over da?
Det ble vel sagt for et års tid siden at de ville stoppe ved Portugal…

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 8:12 pm
kytec skrev: man mai 29, 2023 7:46 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 7:36 pm
Hva tror du?
Hvilke andre områder tenker du deg han ville siklet over da?
Moldova hadde nok vært forretten.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: man mai 29, 2023 7:43 pm
RvsB skrev: man mai 29, 2023 6:29 pm
Karatel skrev: man mai 29, 2023 6:23 pm

Som det er sagt flere ganger før i denne tråden er alle påstander om at russerne oppfører seg verre i Ukraina enn tyskerne en bagatellisering av Holocaust, en benektelse av Holocaust. Det er en hån mot alle jøder, det er jevngodt med å spytte dem i ansiktet.

Da Zelenskyj talte til Knesset i Israel sammenlignet han russerne med nazistene, og israelerne ble rasende og Zelensky fikk så hatten passet.

Jeg tviler ikke på at det er ukrainere som mener at russerne er verre enn tyskerne, og det forteller enten at de er helt historieløse eller så forteller det hva de mener om jøder.
Man kan si det samme om de som kun snakker om jødene og aldri de fem millioner andre som ble drept i konsentrasjonsleirene.
Det har du rett i, det er ingen tvil om at de jødiske ofrene for Holocaust nå i dag blir kynisk og skamløst utnyttet og misbrukt i propaganda. Men det forandrer ikke på det faktum at det er historieløst og en bagatellisering av Holocaust å påstå at russerne nå i dag oppfører seg verre i Ukraina enn tyskerne gjorde for åtti år siden.
Om man ser bort fra Holocaust og jødeforfølgelsene er det vel ingen grunn til å tro at wehrmacht var mer grusom enn russerne i dag. Det er vel nok å vise til hvordan behandlingen av sivile har vært i i de byer og tettsteder hvor russerne er drevet tilbake, deportasjoner av barn m.v.. Hvilke hemmeligheter større byer som Mariupol skjuler, kan man bare spekulere i. Det er et faktum at endel invasjonshærer i Russland har behandlet sivilbefolkningen og russere i sin alminnelighet svært dårlig. Det er gitt ut bøker og publisert dagbøker fra tyske soldater som overlevde østfronten. Deres syn på østslavere var ikke akkurat positivt. Det var vel mer forakt og dårlig skjult rasisme, også etter 1945. Jeg forsvarer selvfølgelig ikke at vanlige tyske gutter behandlet russere dårlig under ww2, men man kan nesten forstå det fordi de foraktet den russiske elendigheten, kulturen og folkesjelen noe veldig. I likhet med mange andre som har møtt "det ikke smilende folket". Tyskere og nazistene så på øst-slavere som rotter, bare slått av jøder på listen over untermenchen. Denne doktrinen om de russiske rottene fikk de ved selvsyn bekreftet i elendigheten russerne levde under på landsbygda. At øst-slavere idag bruker hakekors og nazi symboler er bare ellevilt dumt. De østslaviske nazistene er historieløse idioter. Dyrke en ideologi som foraktet de som pesten. Mitt generelle syn på russere er forøvrig også dårlig etter å ha møtt de i utlandet, dog med hederlige unntak.

I tall ble langt flere sivile drept under ww2, men det skyldes dels en lengre krig, at russerne ikke kunne flykte like lett som dagens ukrainere og ukrainsk forsvar mot bl a terrorbombing som i natt i Kyiv.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

kytec skrev: man mai 29, 2023 8:14 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 8:12 pm
kytec skrev: man mai 29, 2023 7:46 pm

Hva tror du?
Hvilke andre områder tenker du deg han ville siklet over da?
Moldova hadde nok vært forretten.
Ja, kunne nok ha vært. De kriget vel litt mot dem for rundt 30 år siden i Transnistria krigen. Den gangen ved siden av Ukraina….
Moldovia er vel også NATO vennlige til en viss grad, men er ikke potensielle medlemmer.. Nøytralitet er grunnlovsfestet og fast politikk.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 6:02 pm Noen som har lest og vurdert denne?:
https://www.indianpunchline.com/us-hope ... n-ukraine/
Jeg har ennå til gode å lese noe fra en inder om denne krigen som ikke er propaganda. Så godt som alle er papegøyer som kun gjentar setninger vi har hørt hundre ganger før. Kreml har mange nyttige idioter. Han her er en av dem.
Sist redigert av Troygirl den man mai 29, 2023 8:34 pm, redigert 1 gang totalt.

b0lle

Legg inn av b0lle »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Folk her inne VENTER på at Ukraina skal gå på offensiven. Foreløpig så har de hatt enkelte operasjoner og mye målrettede angrep mot infrastruktur, logistikk og defensive russiske posisjoner noe som gjerne indikerer at noe er på gang. Russerne du "frykter' sånn som forøvrig har gravd seg ned i påvente av en Ukrainsk offensiv.

Kiev bombes som vanlig men til hvilken pris? Lite slippe igjennom luftvernet og hvem som går tom først av luftvern og missiler vet ingen men de fleste tror vel ikke russerne har så mye å gå på. Da hadde vi vel sett angrep på dette nivået tidligere og oftere.

Dette vitner om at Russerne er desperate, kanskje fordi de vet de taper - hvem vet...

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Det er ingen her inne som hevder at Ukraina er på offensiven. Det eneste vi ser nå er såkalte "shaping operations", dvs ukrainerne mørner terrenget for offensive operasjoner. Hvorfor er det så til de grader hakk i plata di?

At det er en gåte for deg hvordan ukrainerne skal stoppe russerne sier faktisk veldig mye om deg. Du vet rett og slett ingenting, og i og med at du overhode ikke viser noen vilje til å forsøke å sette deg inn i hva som skjer, hadde det vært fint om du sluttet å poste disse fullstendig meningsløse innleggene.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

En annen universell sannhet vi er enige om her er at en avtale med russland er uten verdi.

Hmm

Legg inn av Hmm »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Missilene skytes ut fra skip langt ute i Svartehavet eller i fly lang langt inne i Russland. Vanskelig å stoppe det på en annen måte enn luftvern.

Siden det er lite informasjon som kommer ut er det kun de stridende partene som vet hvordan ståa er. Men fremgang kan måles i så mangt. Mister man 2 tanks er det bra betalt hvis de har tatt ut 5 russiske. I Bakhmut sies det at for hver ukrainer så miste Russland et sted i mellom 2 -7. (tallene spriker) Trolig er godt valg å holde byen så lenge.

Ukraina har ikke dårlig tid, men de har ikke råd til å gjøre så mange store feil. Derfor bruker de nå mye ressurser på å ta ut russisk utstyr som trolig er lønnsomt på alle måter. Men Himars/M270, Storm Shadow, diverse smartammo og ikke minst ulike droner kan de plage og tynne ut i de russiske rekkene.

Så tiden jobber for Ukraina. Jeg blir ikke overrasket om det fortsatt er krig om to år, men håper selvfølgelig at den snart er over. Vi må i alle fall forberede oss på støtte så godt vi kan i lang tid fremover.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Midgardsormen skrev: man mai 29, 2023 7:30 pm Russerne har i århundrer drevet og utslettet nasjoner gjennom ulike former for folkemord, helt i samme stil som nazistene. Minner også om at det var Molotov-Ribbentrop pakten som startet andre verdenskrig.

Det finnes mange tråder på Twitter om Holomodor, Asharshylyk, Kirkassia, samt hva som skjedde i Sibir, Kamtsjakta, for ikke å glemme den nyere behandlingen av "våre" folkeslag finner, samer, tyskere og Kola-nordmenn.

Putins mål med krigen er å utslette en nasjon, et språk, en kultur.

Midlene er tortur, folkemordsbombing (Mariupol), voldtekter, deportasjoner og utsulting (også for å presse afrikanere).

Det er slik Stalin, Lenin og tsarene også holdt på. Det er fullt på høyde med nazistene, særlig når en tar med at varigheten strekker seg mye, mye lengre.
Lenin? Satt han lenge nok ved makten til å rekke det du påstår?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:22 pm Folk her inne hevder at Ukraina er på offensiven, ikke mye som tyder på det når russerne bomber Kiev på høylys dag! Da har russerne full kontroll. Før eller siden tømmes Ukraina for våpen som skal skyte ned missiler. Det er en gåte for meg hvordan Ukraina skal greie å stoppe russerne. Ikke mye som tyder på fremgang.
Det er vondt å lese det du skriver.

Jeg kan ikke en dritt om sveising, ergo begir jeg meg ikke inn i en diskusjon om sveis. Da ville jeg kun fremstilt meg som en idiot.

Et velment råd bare.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Noen har vært ute på flytur i kveld.



Trykk på bildet for å se tweeten.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»