Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
PapaSmurf

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 12:48 pm
izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 12:13 pm Ukraina vil med mye hjelp og flystøtte vinne denne krigen. Men da må de få våpen veldig raskt. Og de må få fly så de kan bombe russiske stillinger. Og de må skape kaos på russisk side av grensen. Spent på samtalene i Moskva nå. Putin kryper for Xi Jinping. Vil nok be om våpenstøtte og økonomisk bistand. Spennende og urolige tider. Alt kan skje.
Det er helt uaktuelt for Kina å gi våpenstøtte til Russland nå. Xi har kommet for å mane om fred med sin 12-punkts fredsavtale, ikke for å legge mer ved på bålet. Så det kan du bare glemme. Pust med magen, ingen fare. Dette årnær sæ på litt sikt. Vi ser neppe en fredsavtale på en stund ennå, men en storkrig med NATO framover, tror jeg ikke på.
NY Times melder at Kina har sendt Droner til en verdi av 120 millioner kroner til Russland.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Vet da faen hva som skjer, men mulig de er Himarsed med tungstenballer. Dette er ikke første gang de siste dagene jeg har sett noe lignende. Dette er groteske scener for jeg regner med de ikke sover. Selv om det er enkelte bevegelser der.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

PapaSmurf skrev: tir mar 21, 2023 2:10 pm
DennisB skrev: tir mar 21, 2023 12:48 pm
izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 12:13 pm Ukraina vil med mye hjelp og flystøtte vinne denne krigen. Men da må de få våpen veldig raskt. Og de må få fly så de kan bombe russiske stillinger. Og de må skape kaos på russisk side av grensen. Spent på samtalene i Moskva nå. Putin kryper for Xi Jinping. Vil nok be om våpenstøtte og økonomisk bistand. Spennende og urolige tider. Alt kan skje.
Det er helt uaktuelt for Kina å gi våpenstøtte til Russland nå. Xi har kommet for å mane om fred med sin 12-punkts fredsavtale, ikke for å legge mer ved på bålet. Så det kan du bare glemme. Pust med magen, ingen fare. Dette årnær sæ på litt sikt. Vi ser neppe en fredsavtale på en stund ennå, men en storkrig med NATO framover, tror jeg ikke på.
NY Times melder at Kina har sendt Droner til en verdi av 120 millioner kroner til Russland.
Så de støtter Russland for alt det er verd, det er vel bare starten. Stoler ikke på¨Xi

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

PapaSmurf skrev: tir mar 21, 2023 2:10 pm
DennisB skrev: tir mar 21, 2023 12:48 pm
izzet2015 skrev: tir mar 21, 2023 12:13 pm Ukraina vil med mye hjelp og flystøtte vinne denne krigen. Men da må de få våpen veldig raskt. Og de må få fly så de kan bombe russiske stillinger. Og de må skape kaos på russisk side av grensen. Spent på samtalene i Moskva nå. Putin kryper for Xi Jinping. Vil nok be om våpenstøtte og økonomisk bistand. Spennende og urolige tider. Alt kan skje.
Det er helt uaktuelt for Kina å gi våpenstøtte til Russland nå. Xi har kommet for å mane om fred med sin 12-punkts fredsavtale, ikke for å legge mer ved på bålet. Så det kan du bare glemme. Pust med magen, ingen fare. Dette årnær sæ på litt sikt. Vi ser neppe en fredsavtale på en stund ennå, men en storkrig med NATO framover, tror jeg ikke på.
NY Times melder at Kina har sendt Droner til en verdi av 120 millioner kroner til Russland.
Det vil ikke forundre meg om Kina har sendt eller vil sende militært utstyr til Russland, men denne artikkelen i NY Times som påstår at Kina har sendt 12 M$ i "droner og deler til droner" ser ut mer eller mindre ut som en skittpakke. Ikke er det offisielle statlige forsendelser, ikke er det tydelig hva det dreier seg om, og sist men ikke minst er pengesummen så liten at den umulig kan ha reell betydning for krigens gang. Til sammenligning kostet vel den amerikanske Reaper-dronen som russerne styrtet 30 M$.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Den japanske statsministeren er i Kyiv i dag. Håper at dette betyr at Japan vil øke sine bidrag til Ukraina, ikke minst militært, noe Stoltenberg lenge har oppfordret til.

Sterkt statement fra den amerikanske ambassadøren til Japan om de to besøkene.

Bilde

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Falcon skrev: tir mar 21, 2023 11:30 am

Energisystemet i Ukraina opererer med kapasitetsoverskudd. Imponerende, etter at russerne prøvde å ta det ut med omtrent hele rakettarsenalet i løpet av vinteren. :lol:
De som jobber i energisekstoren i Ukraina er noen ordentlige helter. De jobber dag og natt, og ofte med livet som innsats, fordi de rykker ut mens missilangrep pågår.

Hvor mye har russerne brukt på disse missilangrepene? Det har til nå vært 16 angrep, og disse har kostet mellom 300-700 millioner dollar pr. angrep. Det var Surovikin som var hjernen bak disse massive missilangrepene. Målet var å fryse ukrainerne til overgivelse i løpet av vinteren. Merkelig at de fortsatte etter at han var avsatt, de må jo ha sett at det ikke funket. Det blir spennende å se om det kommer flere angrep. Og hva som eventuelt sendes av gårde. Hvis det kommer like mange eller flere Kinzhal-missiler er det virkelig ikke mye igjen av de andre missilene.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Stoltenberg sier at de ikke har sett bevis for at Kina sender dødlige våpen til russland.

“We haven’t seen any proof that China is delivering lethal weapons to Russia, but we have seen some signs that this has been a request from Russia, and that this is an issue that is considered in Beijing by the Chinese authorities,” Jens Stoltenberg told reporters at a news conference in Brussels.

“China should not provide lethal aid to Russia. That would be to support an illegal war,” Stoltenberg warned.

“We see how China and Russia are coming closer and closer in the military domain — joint exercises, joint patrols, naval and air patrols — in the economic domain and also in the political and diplomatic domain,” Stoltenberg said. “So the meeting in Moscow is part of that pattern where China and Russia are working more and more closely and building a stronger and stronger partnership.”

Kilde: CNN

https://edition.cnn.com/europe/live-new ... 2fa1112df1

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Russland bruker samme taktikk som i Tjetjenia og Syria. Legge alt i grus
Ingen intelligenskrevende taktikk der i gården.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Big George skrev: tir mar 21, 2023 4:48 pm Russland bruker samme taktikk som i Tjetjenia og Syria. Legge alt i grus
Ingen intelligenskrevende taktikk der i gården.
Russerrottene er et pill råttent folkeslag og har null respekt for menneskeliv. Hele landet burde blitt fullstendig underlagt i administrasjon som Tyskland.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Albania skrev: tir mar 21, 2023 5:31 pm
Russerrottene er et pill råttent folkeslag og har null respekt for menneskeliv. Hele landet burde blitt fullstendig underlagt i administrasjon som Tyskland.
Flertallet av russere støtter fortsatt krigen og synes den går bra(!). Dette underbygger ditt utsagn.

"77 prosent støtter krigen (48 prosent støtter den «definitivt»,
29 prosent «ganske mye»).
17 prosent støtter den ikke.
Støtten har holdt seg relativt jevn gjennom hele året, til tross for små svingninger.
På det meste var støtten på 80 prosent (mars 2022), og på det laveste var den på 71 prosent (desember 2022)."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/ ... n-gar-bra/

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Jhinx skrev: man mar 20, 2023 10:18 pm
Crynix skrev: søn mar 19, 2023 1:35 pm At Ukraina ikke er medlem av NATO betyr ikke at vi ikke kan stille opp for å bekjempe ekstrem urett. Det betyr at vi ikke har noen bindende plikt til å stille opp, men velger å gjøre det likevel. Medmenneskelighet kalles dette. Det virker som et konsept enkelte kanskje bør prøve å ta inn over seg.
Problemet for NATO er at det er en forsvarsallianse. Med det menes at de ikke skal angripe noen, med mindre et av deres medlem blir angrepet. De står ikke fritt til å angripe der de ønsker. De kan bidra med hjelp ja, og det gjør de. Sammen med stort sett resten av vesten.
De skal ikke angripe noen nei, og det gjør de vitterlig ikke heller. De hjelper Ukraina med å forsvare seg mot de som faktisk angriper. Stor, og ikke minst, viktig forskjell.
Jhinx skrev: man mar 20, 2023 10:18 pm
Crynix skrev: søn mar 19, 2023 1:35 pm Det er demonstrasjoner rundt om i ganske store deler av verden, men du glemmer å nyansere hvorfor disse demonstrasjonene oppstår. Demonstrerer de mot krigen i seg selv, eller er det andre faktorer som ligger til grunn?
Der er store demonstrasjoner mot å gi Ukraina støtte til å krige. Fordi det går så hardt ut over deres egen økonomi og de mener de ikke er en del av konflikten. Dette er ikke min mening, her bare formidler jeg.
Nettopp. Denne nyansen om at det går ut over dem selv, som du besynderlig utelater, er temmelig viktig. De er ikke nødvendigvis motstander av å hjelpe Ukraina, slik du virket å vinkle det til innledningsvis her. De motstandere av ringvirkningene denne hjelpen til Ukraina påvirker dem selv. Det er jeg også. Men, jeg aksepterer ringvirkningene fordi prisen vi betaler nå er en brøkdel av prisen vi ville måttet betale dersom vi ikke hadde hjulpet Ukraina. Jeg betaler heller en tusenlapp i dag for å slippe å betale titusen om et år. Men folk er sneversynte idioter.
Jhinx skrev: man mar 20, 2023 10:18 pm
Crynix skrev: søn mar 19, 2023 1:35 pm La oss ta dette som utgangspunkt; Russland vinner krigen i morgen, Ukraina overgir seg betingelsesløst og blir underlagt russiske styresmakter
Dette har jeg aldri foreslått som en løsning eller støttet. Det anser jeg og som noe usannsynlig. Nå skal jeg ikke begi meg ut på hva Putin ønsker. Men han har hele tiden sagt han er åpen for forhandlinger. Noe verken Ukriana og spesielt ikke USA ønsker. Jeg mener man kan i det minste sette seg ned og starte samtaler. Så kan Ukraina kreve full retrett med hele vestens støtte. Jeg vet ikke hva Putin vil kreve, men jeg er i hvert fall åpen for at Putin og Zelenzky kan snakke sammen. Hvem vet, kanskje Putin nøyer seg med smuler.
Nei, men det er det som blir konsekvensen av å være totalt nøytral til krig og unnlate å hjelpe Ukraina. Det er det som hadde vært konsekvensen av tankegodset du forfekter. Hadde de ikke fått vestlig hjelp, tilgang til vestlig etterretning, tilgang til vestlig kompetanse eller tilgang til opplæring fra NATO-styrker, så hadde Ukraina falt i løpet av måneder i 2022.

Putin avfeide feks kinesernes fredsforslag, som Zelensky var åpen for. Zelensky har avfeid russernes uforhandlingsbare krav om at russernes annekterte områder skal forbli russiske. Selvfølgelig skal ikke Russland ha så mye som en kvadratcentimeter av disse ulovlig annekterte områdene heller. At Putin vil nøye seg med smuler er ren utopi. Det har han aldri gjort før, og han kommer aldri til å gjøre det heller. I dette tilfellet vil det være et politisk selvmord av dimensjoner. Russland er all-in. Takker Putin "ja" til smuler vil han miste absolutt all kredibilitet hos eget folk, mtp de uttalte målene for "den spesielle militæroperasjonen" og hvor høyt ut Putin gikk med å avnazifisere Ukraina. Sitter de igjen med smuler, så har de ikke lykkes med en dritt.
Jhinx skrev: man mar 20, 2023 10:18 pm
Crynix skrev: søn mar 19, 2023 1:35 pm
Men om de kunne kommet frem til en avtale som fikk krigen avsluttet, så hadde det vært verdt litt land her eller der. Det kan reforhandles i fremtiden.
Og hva skjer når russerne finner ut at de ikke lenger vil anerkjenne disse forhandlingene retroaktivt? Vi kjenner lusa på gangen her.
Her ville vel Ukraina fått NATO medlemskap rimelig fort etter en eventuell fredsavtale. Så da ville de vært sikret via det medlemskapet i fremtiden.
Dersom Ukraina hadde fått innvilget et forhastet NATO-medlemskap, så sitter ikke Russland igjen med smuler en gang. Da snakker vi enda mindre. Et av hans ufravikelige krav til forhandlinger er jo nettopp at NATO ikke en gang skal tenke tanken om å innlemme Ukraina i folden. Putin vil selvfølgelig ikke akseptere en slik løsning, og da får vi en ny runddans. Muligens med atomvåpen, muligens ikke.

Og hva skjer da? Hva gjør vi da?

----------------

PS: Vil for øvrig sterkt anbefale deg å bruke "forhåndsvis"-alternativet når du siterer innlegg, slik at det blir enklere å både svare deg og at du selv kan se hvordan innlegget du formulerer ser ut før du poster det. Slik det fremstår nå er det plundrete å besvare det du faktisk skriver, samt at det nesten kan se ut som sitatfusk. Det var jo tross alt ikke PapaSmurf som skrev innlegget jeg svarer på nå. Jeg ser at han også reagerer på det samme.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

OrmenLange skrev: tir mar 21, 2023 12:31 am
Crynix skrev: man mar 20, 2023 11:07 pm
PapaSmurf skrev: man mar 20, 2023 10:33 am

Hvem sier Kina vil forsyne Russland med våpen?

Jeg tror ikke de gjør det. Vi må huske at Kina før krigen begynte var farlig nær økonomisk kollaps. De har vokst fort og er veldig sårbare. Dette vet de godt sjøl, og selv om Kina er politisk avhengige av Russland som et felles autokrati på verdensscenen er de også avhengige av handel med Vesten for ikke å gå inn i en resesjon.

Så jeg tror Kina vil fortsette å spille en rolle som nøytrale i denne krigen. De ser helst at den tar slutt raskest mulig for at risikoen for at de trekkes inn ikke skal bli overhengende.

Folk kritiserer Kongen og Statsministeren for å gratulere Xi med valget, men dette er selvsagt strategisk riktig fra norsk hold. Hvis Vesten presser Kina for hardt politisk vil de ikke se noen annen mulighet enn å velge side og da er verdenskrigen så godt som i gang. Så selv om man ikke liker Kinas styreform må man tenke smart nå som situasjonen er som den er.
► Show Spoiler
Det høres ut som Peter Zeihan, en fyr som jeg mener alltid er overdrevet optimistisk på USAs vegne og tilsvarende pessimistisk på alle andres vegne.
At det var Peter Zeihan kan stemme, ser det er en av podcastene som er markert som avspilt i mitt bibliotek.
Jeg kjenner ikke til fyren, hva han står for eller hvor troverdig han i utgangspunktet er. Jeg tar JRE med en klype salt, men jeg synes uansett det var interessant å lytte til.

DennisB

Legg inn av DennisB »

JauKaninen skrev: tir mar 21, 2023 5:34 pm
Albania skrev: tir mar 21, 2023 5:31 pm
Russerrottene er et pill råttent folkeslag og har null respekt for menneskeliv. Hele landet burde blitt fullstendig underlagt i administrasjon som Tyskland.
Flertallet av russere støtter fortsatt krigen og synes den går bra(!). Dette underbygger ditt utsagn.

"77 prosent støtter krigen (48 prosent støtter den «definitivt»,
29 prosent «ganske mye»).
17 prosent støtter den ikke.
Støtten har holdt seg relativt jevn gjennom hele året, til tross for små svingninger.
På det meste var støtten på 80 prosent (mars 2022), og på det laveste var den på 71 prosent (desember 2022)."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/ ... n-gar-bra/
Dette er en soleklar påminnelse om at krigen sitter dypt plantet i det russiske folket. Ikke bare eliten, og de eldre. Men hele det russiske folket, også de unge, som skal bringe landet videre. Tygg litt på den.

Bare 17 prosent er i mot krigen altså. SYTTEN prosent. Det er steike meg helt kokkos. Noe må åpenbart gjøres for å få en slutt på denne herrefolk-mentaliteten. Russland kan og må ikke få noe ut av denne krigen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 7:07 pm
JauKaninen skrev: tir mar 21, 2023 5:34 pm
Albania skrev: tir mar 21, 2023 5:31 pm
Russerrottene er et pill råttent folkeslag og har null respekt for menneskeliv. Hele landet burde blitt fullstendig underlagt i administrasjon som Tyskland.
Flertallet av russere støtter fortsatt krigen og synes den går bra(!). Dette underbygger ditt utsagn.

"77 prosent støtter krigen (48 prosent støtter den «definitivt»,
29 prosent «ganske mye»).
17 prosent støtter den ikke.
Støtten har holdt seg relativt jevn gjennom hele året, til tross for små svingninger.
På det meste var støtten på 80 prosent (mars 2022), og på det laveste var den på 71 prosent (desember 2022)."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/ ... n-gar-bra/
Dette er en soleklar påminnelse om at krigen sitter dypt plantet i det russiske folket. Ikke bare eliten, og de eldre. Men hele det russiske folket, også de unge, som skal bringe landet videre. Tygg litt på den.

Bare 17 prosent er i mot krigen altså. SYTTEN prosent. Det er steike meg helt kokkos. Noe må åpenbart gjøres for å få en slutt på denne herrefolk-mentaliteten.
Et eneste kvalmt forbryterregime hele møkkalandet, med innbyggere og alt.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

– Russland vil bli nødt til å reagere når Vesten begynner å sende kjernefysiske våpen til Ukraina, legger presidenten til.

Ser ikke ut som vi trenger bekymre oss for at ruZZiske atomvåpen fungerer når de ikke vet hva utarmet uran er.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... cba6f178d6

EverLast

Legg inn av EverLast »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 7:07 pm
JauKaninen skrev: tir mar 21, 2023 5:34 pm
Albania skrev: tir mar 21, 2023 5:31 pm
Russerrottene er et pill råttent folkeslag og har null respekt for menneskeliv. Hele landet burde blitt fullstendig underlagt i administrasjon som Tyskland.
Flertallet av russere støtter fortsatt krigen og synes den går bra(!). Dette underbygger ditt utsagn.

"77 prosent støtter krigen (48 prosent støtter den «definitivt»,
29 prosent «ganske mye»).
17 prosent støtter den ikke.
Støtten har holdt seg relativt jevn gjennom hele året, til tross for små svingninger.
På det meste var støtten på 80 prosent (mars 2022), og på det laveste var den på 71 prosent (desember 2022)."

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/ ... n-gar-bra/
Dette er en soleklar påminnelse om at krigen sitter dypt plantet i det russiske folket. Ikke bare eliten, og de eldre. Men hele det russiske folket, også de unge, som skal bringe landet videre. Tygg litt på den.

Bare 17 prosent er i mot krigen altså. SYTTEN prosent. Det er steike meg helt kokkos. Noe må åpenbart gjøres for å få en slutt på denne herrefolk-mentaliteten. Russland kan og må ikke få noe ut av denne krigen.
Putin bygger opp den fremtidige generasjonen slik Hitler gjorde på 30-tallet, og N.Korea gjør nå. Indoktrinerer befolkningen gjennom systematisk hjernevasking. Vesten er den store fienden, og "dere" må beskytte Russland og deres mødre/hjem.

Veldig skummelt. Disse menneskene, hvor de fleste er fattige og -noe enkle- sluker dette tvert. Noen få % gjør det ikke og rømmer, men de greier ikke gjøre noe med det.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

List of dead propagandists incoming :-) Går hardt for seg i russiske show nå på alle måter...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Varulv2468 skrev: man mar 20, 2023 9:59 pm
Hvis dette stemmer, har ukrainerne funnet ut hvordan å narre det russiske luftvernsforsvaret på Krim-halvøya. Og ved en stor ironi er disse Mugin-5 droneflyene kinesiskbygd. De angripe ikke på samme måte som Shahed/Azad, de simpelt falt ned på sitt mål. Og de ser ut til å være treffsikkert.
Kan lite russisk, men kan "job twodje may". Helt sikkert rasende feil skrevet.

Deila

Legg inn av Deila »


startelver

Legg inn av startelver »

Japanerne er et hyggelig folkeslag

Japanese Prime Minister Fumio Kishida met with President Volodymyr Zelensky during his unannounced visit to Kyiv on March 21.

At a joint news conference following the meeting, Kishida said Japan would allocate $30 million to purchase non-lethal weaponry for Ukraine through the NATO trust fund, Suspilne news outlet reported.

Tokyo will also provide Ukraine with $470 million in grant aid for the country's energy sector and other industries, according to Kishida, cited by Suspilne.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Deila skrev: tir mar 21, 2023 10:08 pm
Er dette å speede opp? Patriots trodde jeg var levert for flere uker siden, og tanksene leveres til høsten?

Når kommer flyene da? I 2028?

Deila

Legg inn av Deila »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:22 pm
Deila skrev: tir mar 21, 2023 10:08 pm
► Show Spoiler
Er dette å speede opp? Patriots trodde jeg var levert for flere uker siden, og tanksene leveres til høsten?

Når kommer flyene da? I 2028?
Nja, det ble jo sagt at det skulle ta et halvt år først å levere Patriots, grunnet opptrening osv. Vi er vel nede i halve tiden nesten om det er rett rundt hjørnet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Deila skrev: tir mar 21, 2023 10:23 pm
DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:22 pm
Deila skrev: tir mar 21, 2023 10:08 pm
► Show Spoiler
Er dette å speede opp? Patriots trodde jeg var levert for flere uker siden, og tanksene leveres til høsten?

Når kommer flyene da? I 2028?
Nja, det ble jo sagt at det skulle ta et halvt år først å levere Patriots, grunnet opptrening osv. Vi er vel nede i halve tiden nesten om det er rett rundt hjørnet.
Jeg synes det er grusomt lenge siden Patriots var nevnt i pakkene til USA. Opplæringen skulle vel ha vært over, om de ble levert da. Og coming weeks, høres ikke ut til å være rett rundt hjørnet.

Da tror jeg ikke det kommer fly fra USA før krigen er over.

Deila

Legg inn av Deila »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:27 pm
Deila skrev: tir mar 21, 2023 10:23 pm
DennisB skrev: tir mar 21, 2023 10:22 pm
Er dette å speede opp? Patriots trodde jeg var levert for flere uker siden, og tanksene leveres til høsten?

Når kommer flyene da? I 2028?
Nja, det ble jo sagt at det skulle ta et halvt år først å levere Patriots, grunnet opptrening osv. Vi er vel nede i halve tiden nesten om det er rett rundt hjørnet.
Jeg synes det er grusomt lenge siden Patriots var nevnt i pakkene til USA. Opplæringen skulle vel ha vært over, om de ble levert da. Og coming weeks, høres ikke ut til å være rett rundt hjørnet.

Da tror jeg ikke det kommer fly fra USA før krigen er over.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Crynix skrev: tir mar 21, 2023 6:33 pm At det var Peter Zeihan kan stemme, ser det er en av podcastene som er markert som avspilt i mitt bibliotek.
Jeg kjenner ikke til fyren, hva han står for eller hvor troverdig han i utgangspunktet er. Jeg tar JRE med en klype salt, men jeg synes uansett det var interessant å lytte til.
Byåret hans har truffet på endel, men han selv har en tendens til å overdrive enkelte av utsagnene sine. Han presiserer også at Vesten måtte støtte Ukraina og ta oppgjøret med Russland nå, enn å være nøytrale og få langt større konsekvenser senere i form av en atomkrig..

Jeg anbefaler også youtuberen Vlad Vexler som har god kjennskap til tankegodset i Kreml.
Fernandovonarb skrev: tir mar 21, 2023 9:08 pm List of dead propagandists incoming :-) Går hardt for seg i russiske show nå på alle måter...
I helvete...

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Fernandovonarb skrev: tir mar 21, 2023 9:08 pm List of dead propagandists incoming :-) Går hardt for seg i russiske show nå på alle måter...
Er det bekreftet at han døde? Kan jo se ut som han besvimer.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Troygirl skrev: tir mar 21, 2023 4:47 pm Stoltenberg sier at de ikke har sett bevis for at Kina sender dødlige våpen til russland.
Jeg stoler på Jens, men kjenner en liten usikkerhet her. Er redd for at de vil se mellom fingrene dersom Kina leverer våpen til Russland.

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Karatel skrev: tir mar 14, 2023 10:26 pm
Leif_8 skrev: tir mar 14, 2023 9:47 pm
fargerik skrev: tir mar 14, 2023 1:34 pm

Fikk med meg i nyhetene i morges at Iran og Saudiarabia vurderer å slutte med sine proxykriger og heller slå sine pjalter sammen. For så vidt er det jo en god idè å avslutte det vanviddet de har drevet med så lenge, men dersom sunnyer og shiaer slår seg sammen vil jo disse stormaktene bli en stor maktfaktor i midøsten.
Montro hvem de velger å være venner med?
Jeg har ikke spesielt håp om at de vil forfekte ytringsfrihet, religionsfrihet, demokrati og slikt.....det er nok dårlig nytt for jødene, jaffal.
Taim will tell...
Jeg også fikk med meg fredsavtalen mellom Iran og Saudiarabia. Det spesielle er jo at Kina har fungert som megler. Det NRK ikke fikk med, men som ble godt lagt merke til i midtøsten, er at Kina insisterte på at forhandlingene samt avtalen ikke skulle gjøres på engelsk men farsi, arabisk og kinesisk.

Forøvrig skal det ha hvert fysisk kontakt mellom en US MQ-9reaper drone og et russisk jagerfly over Svartehavet idag.

Spennende tider.

MVHleif, Gud er god
Saudi-Arabia og Iran har besluttet å gjenoppta de diplomatiske forbindelsene med hverandre, dette er noe helt annet enn en fredsavtale. Siden Saudi-Arabia og Iran ikke har vært i krig med hverandre, kan de logisk nok ikke inngå en fredsavtale.


Ja, du har selvfølgelig formelt sett rett her, men Saudi-Arabia og Iran har hvert motparter pr proxy i Yemen. Saud-Arabia som US/vestens fd allierte og våpen kunde, har sikkert søkt å "svekke" Iran som jo er sanksjonert av vesten.

Denne avtalen mellom Saudi-Arabia og Iran kom nok som julekvelden på kjerringa for USA, men er ikke første "knekket" mellom USA(vesten) og Saudi-Arabia:
Det første som skjedde siden Ukraina konflikten startet, var at Biden på besøk i Saudi-Arabia, fikk nei på forespørsel om økning i oljeproduksjon. Etter dette igjen, sluttet Saudi-Arabia rett og slett å svare på telefonhenvendelser fra USA. Etter et besøk av Putin i Saudi-Arabia, leste jeg vel om noen våpen avtaler om jeg husker rett, og at en atomavtale mellom Saudi-Arabia og Israel er satt på pause.

Nå sist var det Assad av Syria, som i møte med kongefamilien i Saudi-Arabia ble ønsket "velkommen tilbake til den muslimske familie" og jeg for min del, synes det ser ut som at midtøsten konsoliderer seg mot vesten. Jeg så en tale av prins Mohammad bin Salman forrige uke, hvor han "forutså" at midtøsten innen 10 år skulle bli "det nye Europa".

Noe annet som blir påstått rundt på nett, er at russerne skal ha sendt en del NATO/vestlige våpen og våpensystemer til Iran, for dekomponering/kopiering...

Naturlig videre, blir at Kina starter salg av krigsmatriell til Russland. Er bare å se på et kart over amerikanske baser rundt Kina: Australia har gjort avtale om kjøp av 8 atomubåter fra USA. Japan har, for første gang siden før WW2, begynt å bygge opp et militærvesen og to nye amerikanske baser er bygget på Filippinene. I tillegg har da amerikanske politikere begynt å snakke om å sende soldater til Taiwan...

"Skjemaet" til USA er ganske forutsigbart, så spørsmålet blir om kineserne bare skal sitte å se på at Amerika orkesterer en proxy krig på Taiwan alla Ukraina, hjelpe til med resurs forbruk for USA/vesten eller er kanskje et angrep det beste forsvar?

Uansett, er litt misunnelige på språkkunnskapene dine😁

MVHleif, Gud er god

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

England skal sende tappet uran, eller "depleted uranium"-ammunisjon til Ukraina. Lavradioaktivt materiale og ufarlig, helt til det treffer nettopp det det er ment for, nemlig harde flater, som panser på en stridsvogn. Da blir det til fint støv som kan pustes inn eller blandes med grunnen og senere bli tatt opp av mennesker. Det er ufarlig for oss så lenge det ikke kommer inn i kroppen, men når det kommer inn i kroppen er det både giftig og avgir radioaktivitet som går rett inn i organene og vev uten å bli stopped av huden.
https://www.bbc.com/news/world-europe-65032671
Britene og amerikanerne brukte det i Irak, og følgene av det er ikke pene:
https://duckduckgo.com/?q=depleted+uran ... &ia=images

Denne typen ammunisjon er dessuten ikke nødvendig for å ta ut de fleste panservogner. I tillegg til det er det sjeldent at man ser stridvogn mot stridvogn-kamper nå om dagen. De fleste stridsvognene blir tatt ut med artilleri eller atgm-lignende våpen.

Brukeravatar
slankebrusmannen
Innlegg: 1441

Legg inn av slankebrusmannen »

Garindan skrev: tir mar 21, 2023 11:15 pm Det er ufarlig for oss så lenge det ikke kommer inn i kroppen, men når det kommer inn i kroppen er det både giftig og avgir radioaktivitet som går rett inn i organene og vev uten å bli stopped av huden.
https://www.bbc.com/news/world-europe-65032671
Britene og amerikanerne brukte det i Irak, og følgene av det er ikke pene:
https://duckduckgo.com/?q=depleted+uran ... &ia=images
Dette er forlengst debunket bullshit.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»