Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Albania »

Er det slik at Europa har stoppet å kjøpe russisk gass 100%? Eller sendes noe gass fremdeles til Europa?

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Albania skrev: lør apr 01, 2023 4:52 pm Er det slik at Europa har stoppet å kjøpe russisk gass 100%? Eller sendes noe gass fremdeles til Europa?
Tror det går gass til Ungarn og kanskje Serbia.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Ett god analogi og nei det er ikek noe sensitivt bed bilde. Tror det er Wagner gruppen som har klaget til Elon


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Det var spørsmål tidligere i tråden om hvor mye av Ukraina russland okkuperte, her er svaret


DennisB

Legg inn av DennisB »

Gaute65 skrev: lør apr 01, 2023 6:13 pm Det var spørsmål tidligere i tråden om hvor mye av Ukraina russland okkuperte, her er svaret

16.55% ved årsskiftet var nok ikke så gæli da.

Ekstremt lite land de har vunnet siden, etter å ha ofret flere titalls tusen russiske soldaters liv siden januar.

Putin remains a master strategist.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: Ekstremt lite land de har vunnet siden, etter å ha ofret flere titalls tusen russiske soldaters liv siden januar.
Putin remains a master strategist.
ruzzland går lukt til helvete med idioten putler som president. Det ironiske er at i dag tar ruzzland over presidentskapet i FNs sikkerhetsråd, nei, det er ikke en aprilspøk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

sertono skrev: lør apr 01, 2023 7:20 pm
DennisB skrev: Ekstremt lite land de har vunnet siden, etter å ha ofret flere titalls tusen russiske soldaters liv siden januar.
Putin remains a master strategist.
ruzzland går lukt til helvete med idioten putler som president. Det ironiske er at i dag tar ruzzland over presidentskapet i FNs sikkerhetsråd, nei, det er ikke en aprilspøk.
Ja, jeg postet det på forrige side. Tenk deg Lavrov holde sikkerhetsmøtet i New York denne måneden..

Sergey "this war which was launched against us" Lavrov altså.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: lør apr 01, 2023 7:30 pm
sertono skrev: lør apr 01, 2023 7:20 pm
DennisB skrev: Ekstremt lite land de har vunnet siden, etter å ha ofret flere titalls tusen russiske soldaters liv siden januar.
Putin remains a master strategist.
ruzzland går lukt til helvete med idioten putler som president. Det ironiske er at i dag tar ruzzland over presidentskapet i FNs sikkerhetsråd, nei, det er ikke en aprilspøk.
Ja, jeg postet det litt lengre oppe. Tenk deg Lavrov holde sikkerhetsmøtet i New York denne måneden..

Sergey "this war which was launched against us" Lavrov.
FN er død som fredsorganisasjon.

Organisasjonen har jo livets rett på mange andre områder, men ikke lenger på det området som var grunnlaget for organisasjonens dannelse.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PapaSmurf skrev: lør apr 01, 2023 7:35 pm
DennisB skrev: lør apr 01, 2023 7:30 pm
sertono skrev: lør apr 01, 2023 7:20 pm

ruzzland går lukt til helvete med idioten putler som president. Det ironiske er at i dag tar ruzzland over presidentskapet i FNs sikkerhetsråd, nei, det er ikke en aprilspøk.
Ja, jeg postet det litt lengre oppe. Tenk deg Lavrov holde sikkerhetsmøtet i New York denne måneden..

Sergey "this war which was launched against us" Lavrov.
FN er død som fredsorganisasjon.

Organisasjonen har jo livets rett på mange andre områder, men ikke lenger på det området som var grunnlaget for organisasjonens dannelse.
FN er en vits i disse tider.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg tenker på Russland som tar i bruk 70 år gamle stridsvogner.

Når skal de innrømme at krigen er tapt?

Økonomien faller sammen rundt dem, de må hele tiden hente inn nye soldater siden de som sendes til fronten slaktes for fote og nå har de altså tenkt å sende disse beltedrevne likkistene til fronten.

De har tapt. Selv om de enn så lenge står inne i 16% av Ukraina er det håpløst å forsøke å holde disse territoriene. Jeg forstår at det å tape ikke er et alternativ, men hvor lenge skal de tviholde på illusjonen av at de er en militær stormakt? De er avkledd, ydmyket og har floppet totalt.

Sjelden har jeg sett noen minne mer om The Black Knight fra Monty Python.

Falcon

Legg inn av Falcon »

PapaSmurf skrev: lør apr 01, 2023 7:50 pm Sjelden har jeg sett noen minne mer om The Black Knight fra Monty Python.
Garantert inspirert av sovjetisk maskirovka.

Eneste vei er å slå til de gir seg, forøvrig.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: lør apr 01, 2023 7:50 pm Jeg tenker på Russland som tar i bruk 70 år gamle stridsvogner.

Når skal de innrømme at krigen er tapt?

Økonomien faller sammen rundt dem, de må hele tiden hente inn nye soldater siden de som sendes til fronten slaktes for fote og nå har de altså tenkt å sende disse beltedrevne likkistene til fronten.

De har tapt. Selv om de enn så lenge står inne i 16% av Ukraina er det håpløst å forsøke å holde disse territoriene. Jeg forstår at det å tape ikke er et alternativ, men hvor lenge skal de tviholde på illusjonen av at de er en militær stormakt? De er avkledd, ydmyket og har floppet totalt.

Sjelden har jeg sett noen minne mer om The Black Knight fra Monty Python.
Det blir sikkert kjemperift om å få kjøre disse vognene blant soldatene. De er tikkende bomber, og står vel knapt i mot noen ukrainske våpen. Jeg tipper de blir blant krigens enkleste mål.

Apropos russisk økonomi, BRICS, mann, BRICS.. Prorusserne roper høyt om Brics, som om det skal hjelpe dem ut av dette jerngrepet i Ukraina.

Og Ukraina vil bli knust på alle fronter, leste vi for kort tid siden..
Hvor forvirret er disse menneskene?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DennisB skrev: lør apr 01, 2023 8:50 pm
PapaSmurf skrev: lør apr 01, 2023 7:50 pm Jeg tenker på Russland som tar i bruk 70 år gamle stridsvogner.

Når skal de innrømme at krigen er tapt?

Økonomien faller sammen rundt dem, de må hele tiden hente inn nye soldater siden de som sendes til fronten slaktes for fote og nå har de altså tenkt å sende disse beltedrevne likkistene til fronten.

De har tapt. Selv om de enn så lenge står inne i 16% av Ukraina er det håpløst å forsøke å holde disse territoriene. Jeg forstår at det å tape ikke er et alternativ, men hvor lenge skal de tviholde på illusjonen av at de er en militær stormakt? De er avkledd, ydmyket og har floppet totalt.

Sjelden har jeg sett noen minne mer om The Black Knight fra Monty Python.
Det blir sikkert kjemperift om å få kjøre disse vognene blant soldatene. De er tikkende bomber, og står vel knapt i mot noen ukrainske våpen. Jeg tipper de blir blant krigens enkleste mål.

Apropos russisk økonomi, BRICS, mann, BRICS.. Prorusserne roper høyt om Brics, som om det skal hjelpe dem ut av dette jerngrepet i Ukraina.

Og Ukraina vil bli knust på alle fronter, leste vi for kort tid siden..
Hvor forvirret er disse menneskene?
Man må skille mellom de som bare skriver for å provosere og lage kvalm og de som genuint støtter Russland. Førstnevnte tror jeg det kun er én av som innimellom frekventerer tråden.

Men de sistnevnte har vært stille en stund nå. Venter vel på «gode» nyheter fra fronten eller en aller annen slenger av en sak der Ukraina anklages for å gjøre noe som er litt kritikkverdig.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Litt på sidelinjen, men jeg leser oppdaterte tall fra Thailand om hvor mange russere som har tatt veien dit i januar og februar.
I januar ankom 202.000 russere Thailand, men 187.000 ankom i februar (kun 28 dager).
Trykket fra Russland nå, er altså ganske jevnt rundt 200.000 mennesker i måneden bare til Thailand, nesten 7000 russere hver dag. De fleste av dem fornyer visumene sine måned etter måned, og vil ikke tilbake.

De fleste flykter nok fra krigen og mobiliseringen. Noen er dog på ferie, også i disse tider.

Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.

Antall ukrainere som ankommer Thailand, er derimot bare under 2% av antall russere. Ukrainere blir jo godt mottatt i Europa som flyktninger, og reiser heller dit.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.
Leste denne artikkelen for noen dager siden:
– Nesten hver gang vi får meldinger om utlendinger som oppfører seg dårlig, dreier det seg om russere.

Hvorfor er jeg ikke overrasket...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

PapaSmurf skrev: lør apr 01, 2023 7:50 pm Jeg tenker på Russland som tar i bruk 70 år gamle stridsvogner.

Når skal de innrømme at krigen er tapt?

Økonomien faller sammen rundt dem, de må hele tiden hente inn nye soldater siden de som sendes til fronten slaktes for fote og nå har de altså tenkt å sende disse beltedrevne likkistene til fronten.

De har tapt. Selv om de enn så lenge står inne i 16% av Ukraina er det håpløst å forsøke å holde disse territoriene. Jeg forstår at det å tape ikke er et alternativ, men hvor lenge skal de tviholde på illusjonen av at de er en militær stormakt? De er avkledd, ydmyket og har floppet totalt.

Sjelden har jeg sett noen minne mer om The Black Knight fra Monty Python.
Helt enig. Ja de har tapt. De må gjerne innta sentrum av Bakhmut som en annen skribent her nevner stadig vekk, men til hvilken pris ? De russiske lederne presser sine soldater inn i den visse død, etter å ha opprettet «murer» bak fronten i beste ånd fra Stalin tiden under WW2 for å unngå desertering. De presser sine soldater inn i en for russerne symbolsk by - seier, seier - som ganske sikkert er brolagt med feller som personell miner mv..

Russerne er dømt til å tape. Jeg har vært opptatt av sviktende flyvåpen og manglende etterretning, hvilket er en grunn til at dette går ad undas. Andre grunner er at forbruket av våpen og ammo er langt større enn det russerne klarer å produsere eller importere, noe dette med 70 år gamle tanks illustrerer godt. Dødsfeller mot moderne våpen. Det siste er demotiverte og desillusjonerte soldater. Andre trekker frem de «fantastiske og kreative» Wagner terroristene. Det eneste de kan er å drepe og voldta, noe de kunne i sine sivile liv før de ble dratt ut av fangehull. Problemet er at de i liten grad kommer i posisjon til å drepe før de selv blir drept.

Jeg var daglig en periode inne på Paul W sin twitterkonto, men har sluttet. Ble nesten deprimert av å se mennesker bli drept, selv om det er russere som må drepes eller jages på flukt for en ukrainsk seier. Som denne tanksvideoen i går. De ligger der og venter - ca 10 mann - hører lyden av beltene som nærmer seg som i avslutningsscenen fra «Redd menig Ryan», uten antitanks våpen, høyst sannsynlig uten samband og uten kontakt med eget artilleri og flyvåpen. De ligger og venter på å dø. Hvorfor i h. løper de ikke tenker jeg, eller sprer seg, når tanksen ruller mot skyttergraven. Av og til lurer jeg på om de er konstant dopet ned eller om de er tilnærmet hjernedøde eller om de bare følger ordre. «Ikke trekk dere tilbake» = døden.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:06 pm Litt på sidelinjen, men jeg leser oppdaterte tall fra Thailand om hvor mange russere som har tatt veien dit i januar og februar.
I januar ankom 202.000 russere Thailand, men 187.000 ankom i februar (kun 28 dager).
Trykket fra Russland nå, er altså ganske jevnt rundt 200.000 mennesker i måneden bare til Thailand, nesten 7000 russere hver dag. De fleste av dem fornyer visumene sine måned etter måned, og vil ikke tilbake.

De fleste flykter nok fra krigen og mobiliseringen. Noen er dog på ferie, også i disse tider.

Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.

Antall ukrainere som ankommer Thailand, er derimot bare under 2% av antall russere. Ukrainere blir jo godt mottatt i Europa som flyktninger, og reiser heller dit.
Ja, jeg snakket nettopp med en av «mine» i Ukraina om ferie og sånn. Jeg sa at jeg reiste mye til Thailand om vinteren men ville ikke dit dette året pga mange russere. Det var da han inviterte meg til Ukraina, for der hadde han ikke sett russere på manedsvis…😁

DennisB

Legg inn av DennisB »

sertono skrev: lør apr 01, 2023 9:17 pm
DennisB skrev: Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.
Leste denne artikkelen for noen dager siden:
– Nesten hver gang vi får meldinger om utlendinger som oppfører seg dårlig, dreier det seg om russere.

Hvorfor er jeg ikke overrasket...
Dette har jeg sett og opplevd selv ja. Ganske ufattelig hvor lite ydmyke de er, selv om de skulker krigen altså. Hadde det vært meg som hadde hatt Putin som president, og som startet denne vanvittige stygge krigen, så hadde jeg ligget så lavt jeg bare kan. Helst under solsenga :D

DennisB

Legg inn av DennisB »

Gorgi skrev: lør apr 01, 2023 9:31 pm
DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:06 pm Litt på sidelinjen, men jeg leser oppdaterte tall fra Thailand om hvor mange russere som har tatt veien dit i januar og februar.
I januar ankom 202.000 russere Thailand, men 187.000 ankom i februar (kun 28 dager).
Trykket fra Russland nå, er altså ganske jevnt rundt 200.000 mennesker i måneden bare til Thailand, nesten 7000 russere hver dag. De fleste av dem fornyer visumene sine måned etter måned, og vil ikke tilbake.

De fleste flykter nok fra krigen og mobiliseringen. Noen er dog på ferie, også i disse tider.

Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.

Antall ukrainere som ankommer Thailand, er derimot bare under 2% av antall russere. Ukrainere blir jo godt mottatt i Europa som flyktninger, og reiser heller dit.
Ja, jeg snakket nettopp med en av «mine» i Ukraina om ferie og sånn. Jeg sa at jeg reiste mye til Thailand om vinteren men ville ikke dit dette året pga mange russere. Det var da han inviterte meg til Ukraina, for der hadde han ikke sett russere på manedsvis…😁
Det forstår jeg veldig godt. Det må være et helvete for ukrainerne nå å møte russere overalt hvor de ferdes, også når de er på ferie for å komme seg vekk fra dette marerittet. Jeg hadde reist helt andre steder.

Jeg regner med at du reiser nedover når krigen er over, for å treffe flere av dine venner. Jeg tenker å ta en tur selv, kombinert med en hjemtur til Norge. Ukraina vil trenge all turismestøtte de kan få de kommende årene, og personlig ønsker jeg å uttrykke min støtte til ett av de mest heltemodige folkeslagene verden har sett. Se dem i øynene, og føle litt på hva de selv føler ;)

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:45 pm
Jeg regner med at du reiser nedover når krigen er over, for å treffe flere av dine venner. Jeg tenker å ta en tur selv, kombinert med en hjemtur til Norge. Ukraina vil trenge all turismestøtte de kan få de kommende årene, og personlig ønsker jeg å uttrykke min støtte til ett av de mest heltemodige folkeslagene verden har sett. Se dem i øynene, og føle litt på hva de selv føler ;)
Ja det blir til det. Jeg har flere plasser jeg må besøke. Tar nok utgangspunkt fra Kyiv, så får jeg se hvor reisen bringer meg. De fleste jeg kjenner bor innenfor rimelig korte geografiske områder i vestlige deler. Men jeg håper det er mulig å få se de østlige krigsherjede områdene. Bare for å se galskapen med egne øyner.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: lør apr 01, 2023 9:38 pm
sertono skrev: lør apr 01, 2023 9:17 pm
DennisB skrev: Antallet som ankommer Bali i Indonesia, er også meget stort. De utgjør nå mer enn 70% av alle utlendingene på øya.
Leste denne artikkelen for noen dager siden:
– Nesten hver gang vi får meldinger om utlendinger som oppfører seg dårlig, dreier det seg om russere.

Hvorfor er jeg ikke overrasket...
Dette har jeg sett og opplevd selv ja. Ganske ufattelig hvor lite ydmyke de er, selv om de skulker krigen altså. Hadde det vært meg som hadde hatt Putin som president, og som startet denne vanvittige stygge krigen, så hadde jeg ligget så lavt jeg bare kan. Helst under solsenga :D
De er fullstendig neddopet på ruzzisk propaganda men oppegående nok til å ta til seg så mye info at de finner det såklart best å rømme landet. Allikevel oppfører de seg som om de eier verden, snakk om totalt motbydelige drittsekker.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..

Ljot

Legg inn av Ljot »

En liten solskinnshistorie om Vitaly (16) som slapp unna det pågående folkemordet.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B ... r-saa-redd
Vi bør tenke på de tusenvis ukrainske barn som ikke er så heldige. Det er denne industrialiserte bestialiteten det ukrainske folket kjemper mot. Det er denne kampen mot ondskap de ukrainske heltene ofrer sine liv i. Til sist kjemper de for oss også. For alt vi er og alt vi ønsker å være. La oss aldri glemme det.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje
Jeg også ;)

Deila

Legg inn av Deila »

Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Deila skrev: lør apr 01, 2023 11:03 pm
Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"
Et ikke Finland medlem da. De ønsker å yppe med NATO?

I så fall kommer de til å finne ut hvorfor amerikanerne ikke har et offentlig helsevesen...

Deila

Legg inn av Deila »

Rainmaker skrev: lør apr 01, 2023 11:23 pm
Deila skrev: lør apr 01, 2023 11:03 pm
Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"
Et ikke Finland medlem da. De ønsker å yppe med NATO?

I så fall kommer de til å finne ut hvorfor amerikanerne ikke har et offentlig helsevesen...
Nja, Finland er offisielt medlem rundt sommeren sier dem. Så de har enda litt tid til "frigjøringen" :lol: Husk at de skulle jo ta Ukraina på 10 dager eller hva det var..

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Ljot skrev: lør apr 01, 2023 10:56 pm En liten solskinnshistorie om Vitaly (16) som slapp unna det pågående folkemordet.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5B ... r-saa-redd
Vi bør tenke på de tusenvis ukrainske barn som ikke er så heldige. Det er denne industrialiserte bestialiteten det ukrainske folket kjemper mot. Det er denne kampen mot ondskap de ukrainske heltene ofrer sine liv i. Til sist kjemper de for oss også. For alt vi er og alt vi ønsker å være. La oss aldri glemme det.
JA MEN USA!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Deila skrev: lør apr 01, 2023 11:03 pm
Pushback skrev: lør apr 01, 2023 10:29 pm Jeg kaster meg litt på denne undringen over hva Russland håper skal skje, siden de repeterer feil igjen og igjen og virkelig ingenting skjer. Tiden bare går og går.. hva er planen?

Er det noen sjanse for at de har noe smart på gang og bare venter på motoffensiven? Hva sier etterretning som vi vet om..

Uansett om Russland får på plass en alternativ handelsrute osv. så vil jo Ukraina fortsette å skyte på de. I Ukraina..
På russisk TV snakker de om at de må frigjøre brødrene sine i Finland siden de skal bli med i NATO. Det skal visst gå smertefritt også. "Special Operation"
Hahahaha

Det er stor komikk. De er så nedsylta i trua på egen storhet at de ikke evner å ta inn over seg at de ikke en gang greier å ta en utbomba småby. Og så tror de at de skal greie å ta Finland? De hadde fått skambank.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»