Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av sertono »

Tsunami skrev: man des 05, 2022 9:10 am Ruzzerne blir bombet langt inne i sitt eget land.
Det kan man like !

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... mailonline
Herlig!

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am
Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.
Tviler på at FSB har religionsfrihet, ruZZer "kirker" har lite med religion å gjøre.
Bare å forby her hjemme også.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »


Hmm

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am
Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.
I en krig der man kjemper for sin overlevelse vil alle tiltak for å begrense fiendens muligheter være noe man vurderer. Akkurat denne saken handler svært lite om religion, men om russisk mulighet til å ha en forlenget arm i Ukraina. Den russiske kirken er vel nesten som en part i krigen å regne, og det ville vært merkelig om det ikke ble gjort tiltak. Noe det helt sikkert blir gjort for alle russiek bedrifter og organisasjoner.

Det var liten aksept for tysk aktivitet i UK under ww2, uansett hva det enn måtte være.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Nydelig, russersvina får smake sin egen medisin. Send enda flere droner.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am
Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Nei. Det er organisasjonen, ikke religionen i seg selv, som er satt under søkelyset her. Dette har en slags parallel i Norge, der Jehovas Vitner mistet statsstøtte, men det innebærer ikke noe forbud mot å være et vitne.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
Spot on! Jeg har diskutert siden VGD ble startet for over 20 år siden og jeg har aldri opplevd et så elendig debattklima som i denne tråden.
Jeg har skrevet innlegg tilsvarende ditt flere ganger, men grunnleggende debattprinsipper virker å være helt ukjente for enkelte så jeg prøver en parallell isteden:

Jeg er Chelsea-supporter, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til Chelsea. Tvert i mot. Jeg er heller ekstra kritisk til den klubben og du vil finne langt flere innlegg av meg hvor jeg kritiserer Chelsea enn andre klubber, selv om det finnes klubber som objektivt sett fortjener mer kritikk enn Chelsea.

Hvorfor? Jo, fordi jeg skriver om det jeg bryr meg om. Det kan hende at angrepsspillet til West Ham er verre enn Chelsea sitt, men det får West Ham-fansen bekymre seg for. Jeg skriver om Chelsea.

Og hvis noen skriver "i år vinner Chelsea ligaen!" så vil jeg være uenig. Det er ikke sannsynlig, selv om jeg selvsagt håper på det. Jeg vil skrive at jeg tror City vinner. Betyr det at jeg nå er City-fan? Nei.... :roll:

Det kan til og med skje at jeg skriver at City spiller bedre fotball enn Chelsea. Da er jeg vel i hvert fall City-fan? Nei... :roll:

Som fotball-supporter er det ofte tunge perioder (som nå). Da er det vel fint hvis noen andre Chelsea-supportere prøver å holde humøret oppe ved å si at "Chelsea vant i fjor og kommer til å vinne hvert eneste år fremover"? Definitivt nei. Vedkommende er kanskje en lykkelig idiot selv, men jeg vet at det han sier er tull og det hjelper null - nada - for det som skjer i virkeligheten at vedkommende er lykkelig i sin egen drømmeverden. En diskusjon med en slik ville gjort meg i dårlig humør, ikke bedre humør.

Jeg har ikke tenkt til å forklare sammenhengen mellom denne parallellen og tråden / krigen i Ukrainia. De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 10:10 am
Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
Spot on! Jeg har diskutert siden VGD ble startet for over 20 år siden og jeg har aldri opplevd et så elendig debattklima som i denne tråden.
Jeg har skrevet innlegg tilsvarende ditt flere ganger, men grunnleggende debattprinsipper virker å være helt ukjente for enkelte så jeg prøver en parallell isteden:

Jeg er Chelsea-supporter, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til Chelsea. Tvert i mot. Jeg er heller ekstra kritisk til den klubben og du vil finne langt flere innlegg av meg hvor jeg kritiserer Chelsea enn andre klubber, selv om det finnes klubber som objektivt sett fortjener mer kritikk enn Chelsea.

Hvorfor? Jo, fordi jeg skriver om det jeg bryr meg om. Det kan hende at angrepsspillet til West Ham er verre enn Chelsea sitt, men det får West Ham-fansen bekymre seg for. Jeg skriver om Chelsea.

Og hvis noen skriver "i år vinner Chelsea ligaen!" så vil jeg være uenig. Det er ikke sannsynlig, selv om jeg selvsagt håper på det. Jeg vil skrive at jeg tror City vinner. Betyr det at jeg nå er City-fan? Nei.... :roll:

Det kan til og med skje at jeg skriver at City spiller bedre fotball enn Chelsea. Da er jeg vel i hvert fall City-fan? Nei... :roll:

Som fotball-supporter er det ofte tunge perioder (som nå). Da er det vel fint hvis noen andre Chelsea-supportere prøver å holde humøret oppe ved å si at "Chelsea vant i fjor og kommer til å vinne hvert eneste år fremover"? Definitivt nei. Vedkommende er kanskje en lykkelig idiot selv, men jeg vet at det han sier er tull og det hjelper null - nada - for det som skjer i virkeligheten at vedkommende er lykkelig i sin egen drømmeverden. En diskusjon med en slik ville gjort meg i dårlig humør, ikke bedre humør.

Jeg har ikke tenkt til å forklare sammenhengen mellom denne parallellen og tråden / krigen i Ukrainia. De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til.
Et godt innlegg!

Utfordringen er at krig gir noen andre perspektiver enn fotball og andre bitte litt mindre alvorlige tema.

Jeg mener det er tvilsomt å være Chelseasupporter, men uakseptabelt å være Putintilhenger. Man kan gjerne mene at Putin kan vinne krigen og argumentere for det, men det er ikke greit å ønske at han skal vinne. Det er jo fortsatt noen som mener at Hitler burde ha vunnet WW2, og det er ikke en akseptert holdning, 80 år etter krigen. Og selv om det er mye galt i verden, med vesten, USA, Kina, Qatar eller i Afrika for den dell, det Russland gjør er feil, på alle vis, akkurat like feil som det Tyskland gjorde.
Dette handler om rett og galt, og jeg er ganske sikker på at de aller aller fleste vet hvem som er offer og hvem som er overgriper i Ukraina. Og de aller fleste vet også hvem som burde gi seg og avslutte krigen.

Dette er ikke forsvar til debattkulturen her inne. Den er til tider ganske langt ute å kjøre. Etter mitt syn er usakelige beskrivelser av hverandre noe det kunne blitt mindre av. Og så kan flere faktisk svare på spm som blir stilt, i stedet for å dra diskusjonen vekk fra tema. Disse to elementene kan heve tråden.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 10:10 am
Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
Spot on! Jeg har diskutert siden VGD ble startet for over 20 år siden og jeg har aldri opplevd et så elendig debattklima som i denne tråden.
Jeg har skrevet innlegg tilsvarende ditt flere ganger, men grunnleggende debattprinsipper virker å være helt ukjente for enkelte så jeg prøver en parallell isteden:

Jeg er Chelsea-supporter, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til Chelsea. Tvert i mot. Jeg er heller ekstra kritisk til den klubben og du vil finne langt flere innlegg av meg hvor jeg kritiserer Chelsea enn andre klubber, selv om det finnes klubber som objektivt sett fortjener mer kritikk enn Chelsea.

Hvorfor? Jo, fordi jeg skriver om det jeg bryr meg om. Det kan hende at angrepsspillet til West Ham er verre enn Chelsea sitt, men det får West Ham-fansen bekymre seg for. Jeg skriver om Chelsea.

Og hvis noen skriver "i år vinner Chelsea ligaen!" så vil jeg være uenig. Det er ikke sannsynlig, selv om jeg selvsagt håper på det. Jeg vil skrive at jeg tror City vinner. Betyr det at jeg nå er City-fan? Nei.... :roll:

Det kan til og med skje at jeg skriver at City spiller bedre fotball enn Chelsea. Da er jeg vel i hvert fall City-fan? Nei... :roll:

Som fotball-supporter er det ofte tunge perioder (som nå). Da er det vel fint hvis noen andre Chelsea-supportere prøver å holde humøret oppe ved å si at "Chelsea vant i fjor og kommer til å vinne hvert eneste år fremover"? Definitivt nei. Vedkommende er kanskje en lykkelig idiot selv, men jeg vet at det han sier er tull og det hjelper null - nada - for det som skjer i virkeligheten at vedkommende er lykkelig i sin egen drømmeverden. En diskusjon med en slik ville gjort meg i dårlig humør, ikke bedre humør.

Jeg har ikke tenkt til å forklare sammenhengen mellom denne parallellen og tråden / krigen i Ukrainia. De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til.
Du tar her utgangspunkt i at vi som er pro-Ukraina ikke evner å være kritiske til Ukraina. Dette er feil. Det er svært få (om noen) som hyller de situasjonen hvor Ukraina har gått over streken, f.eks. enkelte hendelser hvor russiske fanger ikke har blitt behandlet riktig.

Og denne parallellen til fotball-verdene burde du bare ha droppet. Hvis Tottenham-supportere hadde okkupert Stamford Bridge, drept vaktene, voldtatt kantinepersonellet og bombet husene til spillerne og fansen, så begynner vi å nærme oss. Hvis noen da hadde poengtert at Chelsea må dele sin del av skylden, så er jeg sikker på at du kanskje ikke hadde vært så fornøyd med de som forsvarte Tottenham-fansens oppførsel.

Du starter innlegget med å klage på dårlig debattklima, og avslutter det med følgende "De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til". Hei svingdør.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 10:04 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am

Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Nei. Det er organisasjonen, ikke religionen i seg selv, som er satt under søkelyset her. Dette har en slags parallel i Norge, der Jehovas Vitner mistet statsstøtte, men det innebærer ikke noe forbud mot å være et vitne.
?

Parallellen er merkelig vi snakker om å forby et trossamfunn ikke om statsstøtte.
Det å kunne velge og etablere trossamfunn er uten tvil en del av religionsfriheten. Det er ikke noe å diskutere og noe du finner ut av på snl.no.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Hmm skrev: man des 05, 2022 9:49 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am

Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.
I en krig der man kjemper for sin overlevelse vil alle tiltak for å begrense fiendens muligheter være noe man vurderer. Akkurat denne saken handler svært lite om religion, men om russisk mulighet til å ha en forlenget arm i Ukraina. Den russiske kirken er vel nesten som en part i krigen å regne, og det ville vært merkelig om det ikke ble gjort tiltak. Noe det helt sikkert blir gjort for alle russiek bedrifter og organisasjoner.

Det var liten aksept for tysk aktivitet i UK under ww2, uansett hva det enn måtte være.
jeg har ikke så lav kompetanse at du må forklare med det jeg nettopp har skrevet.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 10:48 am
slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 10:04 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Nei. Det er organisasjonen, ikke religionen i seg selv, som er satt under søkelyset her. Dette har en slags parallel i Norge, der Jehovas Vitner mistet statsstøtte, men det innebærer ikke noe forbud mot å være et vitne.
?

Parallellen er merkelig vi snakker om å forby et trossamfunn ikke om statsstøtte.
Det å kunne velge og etablere trossamfunn er uten tvil en del av religionsfriheten. Det er ikke noe å diskutere og noe du finner ut av på snl.no.
Jeg skrev "en slags", og det var helt bevisst. Man snakker om å gjøre noe med en organisasjon med svin på skogen, ja. Ikke om å forby troen denne organisasjonen forfekter. Det er kun det siste som ville være en innskrenking av religionsfrihet.

Uansett er dette et sidespor. Samme hva Ukraina måtte finne på å gjøre med denne organisasjonen, er det Russland som er overgriperen i krigen.

Fago

Legg inn av Fago »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am
missChance skrev: man des 05, 2022 6:37 am
Garindan skrev: man des 05, 2022 4:01 am Det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ede-kirker
Gjør de nå det, uten noen nyanser? Eller villeder du?

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.
I så tilfelle vil det være brudd på religionsfriheten å forby IS.

bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 10:10 am
Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
Spot on! Jeg har diskutert siden VGD ble startet for over 20 år siden og jeg har aldri opplevd et så elendig debattklima som i denne tråden.
Jeg har skrevet innlegg tilsvarende ditt flere ganger, men grunnleggende debattprinsipper virker å være helt ukjente for enkelte så jeg prøver en parallell isteden:

Jeg er Chelsea-supporter, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til Chelsea. Tvert i mot. Jeg er heller ekstra kritisk til den klubben og du vil finne langt flere innlegg av meg hvor jeg kritiserer Chelsea enn andre klubber, selv om det finnes klubber som objektivt sett fortjener mer kritikk enn Chelsea.

Hvorfor? Jo, fordi jeg skriver om det jeg bryr meg om. Det kan hende at angrepsspillet til West Ham er verre enn Chelsea sitt, men det får West Ham-fansen bekymre seg for. Jeg skriver om Chelsea.

Og hvis noen skriver "i år vinner Chelsea ligaen!" så vil jeg være uenig. Det er ikke sannsynlig, selv om jeg selvsagt håper på det. Jeg vil skrive at jeg tror City vinner. Betyr det at jeg nå er City-fan? Nei.... :roll:

Det kan til og med skje at jeg skriver at City spiller bedre fotball enn Chelsea. Da er jeg vel i hvert fall City-fan? Nei... :roll:

Som fotball-supporter er det ofte tunge perioder (som nå). Da er det vel fint hvis noen andre Chelsea-supportere prøver å holde humøret oppe ved å si at "Chelsea vant i fjor og kommer til å vinne hvert eneste år fremover"? Definitivt nei. Vedkommende er kanskje en lykkelig idiot selv, men jeg vet at det han sier er tull og det hjelper null - nada - for det som skjer i virkeligheten at vedkommende er lykkelig i sin egen drømmeverden. En diskusjon med en slik ville gjort meg i dårlig humør, ikke bedre humør.

Jeg har ikke tenkt til å forklare sammenhengen mellom denne parallellen og tråden / krigen i Ukrainia. De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til.
Du var aktiv i den andre tråden (Del 1 tråden) før krigen startet. Du var veldig kritisk til USA og anklaget de for hele situasjonen.

Du ga også flere ganger uttrykk for at vi i Europa burde bryte med USA og heller knytte oss tettere til Russland. Mener du fortsatt dette?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

bobjim41 skrev: man des 05, 2022 11:18 am
Orakelet skrev: man des 05, 2022 10:10 am
Foucault skrev: man des 05, 2022 1:07 am Jeg har ikke, såvidt jeg kan huske, sett at noen støtter Putin her inne, så i mine øyne er slike påstander kun billig stråmannargumentasjon, noe det til tider florerer av her inne.
Spot on! Jeg har diskutert siden VGD ble startet for over 20 år siden og jeg har aldri opplevd et så elendig debattklima som i denne tråden.
Jeg har skrevet innlegg tilsvarende ditt flere ganger, men grunnleggende debattprinsipper virker å være helt ukjente for enkelte så jeg prøver en parallell isteden:

Jeg er Chelsea-supporter, men det betyr ikke at jeg er ukritisk til Chelsea. Tvert i mot. Jeg er heller ekstra kritisk til den klubben og du vil finne langt flere innlegg av meg hvor jeg kritiserer Chelsea enn andre klubber, selv om det finnes klubber som objektivt sett fortjener mer kritikk enn Chelsea.

Hvorfor? Jo, fordi jeg skriver om det jeg bryr meg om. Det kan hende at angrepsspillet til West Ham er verre enn Chelsea sitt, men det får West Ham-fansen bekymre seg for. Jeg skriver om Chelsea.

Og hvis noen skriver "i år vinner Chelsea ligaen!" så vil jeg være uenig. Det er ikke sannsynlig, selv om jeg selvsagt håper på det. Jeg vil skrive at jeg tror City vinner. Betyr det at jeg nå er City-fan? Nei.... :roll:

Det kan til og med skje at jeg skriver at City spiller bedre fotball enn Chelsea. Da er jeg vel i hvert fall City-fan? Nei... :roll:

Som fotball-supporter er det ofte tunge perioder (som nå). Da er det vel fint hvis noen andre Chelsea-supportere prøver å holde humøret oppe ved å si at "Chelsea vant i fjor og kommer til å vinne hvert eneste år fremover"? Definitivt nei. Vedkommende er kanskje en lykkelig idiot selv, men jeg vet at det han sier er tull og det hjelper null - nada - for det som skjer i virkeligheten at vedkommende er lykkelig i sin egen drømmeverden. En diskusjon med en slik ville gjort meg i dårlig humør, ikke bedre humør.

Jeg har ikke tenkt til å forklare sammenhengen mellom denne parallellen og tråden / krigen i Ukrainia. De som forstår, de forstår, og de som ikke forstår har jeg for lengst gitt opp å nå frem til.
Du var aktiv i den andre tråden (Del 1 tråden) før krigen startet. Du var veldig kritisk til USA og anklaget de for hele situasjonen.

Du ga også flere ganger uttrykk for at vi i Europa burde bryte med USA og heller knytte oss tettere til Russland. Mener du fortsatt dette?
Alt er heldigvis lagret så ingen av disse såkalte "nøytrale 2-siderne" slipper unna det faktum at de støttet Russland før krigen og støtter Russland også nå, bare indirekte.

Ljot

Legg inn av Ljot »

slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 10:55 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 10:48 am
slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 10:04 am

Nei. Det er organisasjonen, ikke religionen i seg selv, som er satt under søkelyset her. Dette har en slags parallel i Norge, der Jehovas Vitner mistet statsstøtte, men det innebærer ikke noe forbud mot å være et vitne.
?

Parallellen er merkelig vi snakker om å forby et trossamfunn ikke om statsstøtte.
Det å kunne velge og etablere trossamfunn er uten tvil en del av religionsfriheten. Det er ikke noe å diskutere og noe du finner ut av på snl.no.
Jeg skrev "en slags", og det var helt bevisst. Man snakker om å gjøre noe med en organisasjon med svin på skogen, ja. Ikke om å forby troen denne organisasjonen forfekter. Det er kun det siste som ville være en innskrenking av religionsfrihet.

Uansett er dette et sidespor. Samme hva Ukraina måtte finne på å gjøre med denne organisasjonen, er det Russland som er overgriperen i krigen.
Ja, slik er det. Likevel ble dette innledningsvis, dryppende av sarkasme, presentert som at 'det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten'. Innledningsvis kan man undre seg over hvordan det ville gått seg til i det motsatte scenariet. La oss si at den rettmessige ukrainske ortodokse kirken forsøkte å etablere seg i de delene av Russland hvor folkemordsfiltrerte ukrainere er sendt. Ville det gått bra?

Sekundært, som påpekt av andre, den moskvatro ortodokse kirken er en åpenbar part i krigen på russisk side og med tanke på den retorikken patriarken Kirill står for er det naturlig å mene at denne kirkens strukturer i Ukraina er potensielt fiendtlige overfor det ukrainske folk.

For det tredje er eventuelle innstramninger av den moskvatro kirkens handlingsrom på ukrainsk jord ikke å anse som en skroting av religionsfrihet. Ingen straffes for å bekjenne seg til den ortodokse tro. Ingen straffes heller for å bekjenne seg til den moskvatro kirkens presteskap. Men jeg tror de fleste anstendige mennesker er enig i at det er feil å tilrettelegge for fiendtlig femtekolonnevirksomhet når man er under invasjon.

For det fjerde synes jeg det med forsiktige ord er besynderlig å henge seg opp i slike småting når den moskvatro ortodokse kirkens utsendte og velsignede soldater henger opp sivile mennesker i heisekraner. Det er noe aldeles forstyrret med ens perspektiver når man retter flammende kritikk mot alt man kan tolke som feil av Ukraina og man samtidig er stum som en østers mht de grove krigsforbrytelsene og folkemordet som utføres i Ukraina, av den moskvatro ortodokse kirkens velsignede soldater og offiserer.

Fago

Legg inn av Fago »

Ljot skrev: man des 05, 2022 11:24 am
slankebrusmannen skrev: man des 05, 2022 10:55 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 10:48 am

?

Parallellen er merkelig vi snakker om å forby et trossamfunn ikke om statsstøtte.
Det å kunne velge og etablere trossamfunn er uten tvil en del av religionsfriheten. Det er ikke noe å diskutere og noe du finner ut av på snl.no.
Jeg skrev "en slags", og det var helt bevisst. Man snakker om å gjøre noe med en organisasjon med svin på skogen, ja. Ikke om å forby troen denne organisasjonen forfekter. Det er kun det siste som ville være en innskrenking av religionsfrihet.

Uansett er dette et sidespor. Samme hva Ukraina måtte finne på å gjøre med denne organisasjonen, er det Russland som er overgriperen i krigen.
Ja, slik er det. Likevel ble dette innledningsvis, dryppende av sarkasme, presentert som at 'det demokratiske fyrtårnet Ukraina skroter religionsfriheten'. Innledningsvis kan man undre seg over hvordan det ville gått seg til i det motsatte scenariet. La oss si at den rettmessige ukrainske ortodokse kirken forsøkte å etablere seg i de delene av Russland hvor folkemordsfiltrerte ukrainere er sendt. Ville det gått bra?

Sekundært, som påpekt av andre, den moskvatro ortodokse kirken er en åpenbar part i krigen på russisk side og med tanke på den retorikken patriarken Kirill står for er det naturlig å mene at denne kirkens strukturer i Ukraina er potensielt fiendtlige overfor det ukrainske folk.

For det tredje er eventuelle innstramninger av den moskvatro kirkens handlingsrom på ukrainsk jord ikke å anse som en skroting av religionsfrihet. Ingen straffes for å bekjenne seg til den ortodokse tro. Ingen straffes heller for å bekjenne seg til den moskvatro kirkens presteskap. Men jeg tror de fleste anstendige mennesker er enig i at det er feil å tilrettelegge for fiendtlig femtekolonnevirksomhet når man er under invasjon.

For det fjerde synes jeg det med forsiktige ord er besynderlig å henge seg opp i slike småting når den moskvatro ortodokse kirkens utsendte og velsignede soldater henger opp sivile mennesker i heisekraner. Det er noe aldeles forstyrret med ens perspektiver når man retter flammende kritikk mot alt man kan tolke som feil av Ukraina og man samtidig er stum som en østers mht de grove krigsforbrytelsene og folkemordet som utføres i Ukraina, av den moskvatro ortodokse kirkens velsignede soldater og offiserer.
Det hele er så enkelt at vi har forbudt IS fordi de er en religiøs terrororganisasjon. Av same grunn er det greit å forby den russiskortodokse kirke.

Jack

Legg inn av Jack »

Velfortjent.


Jack

Legg inn av Jack »

Ellers er det rapporter om angrep "hundrevis av kilometer" inn i Russland i dag, ved militære flyplasser i hhv Ryazan og Engels flybase i Saratov-regionen.

Russiske kanaler melder om 4 skadede fly. Verdt å merke at russerne har strategiske bombefly utplassert ved Engels.




oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jack_Daniels skrev: man des 05, 2022 11:58 am Velfortjent.

Ser man på dette med historiske briller så kommer man jo ikke utenom ham. Den mest kjente kåringen er det jo Time som står for og jeg vi bli veldig overrasket hvis de ikke kommer til samme resultat.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man des 05, 2022 12:16 pm, redigert 2 ganger totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Det reageres med sinne og raseri; rett og slett oppfordring til bruk av atomvåpen som respons - noe som tyder på at fet her har det gått med materiell av stor verdi. I tillegg til det faktum at angrepene har skjedd så langt inn i terroristland.


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Here we go again. Flyalarmer i nesten hele Ukraina nå.




Orakelet

Legg inn av Orakelet »

bobjim41 skrev: man des 05, 2022 11:18 am Du var aktiv i den andre tråden (Del 1 tråden) før krigen startet. Du var veldig kritisk til USA og anklaget de for hele situasjonen.

Du ga også flere ganger uttrykk for at vi i Europa burde bryte med USA og heller knytte oss tettere til Russland. Mener du fortsatt dette?
Forbasket tull!

Jeg har kommentert innlegg som påstår at USA ikke har noe med situasjonen å gjøre. Det gjør jeg fordi det er feil. USA har noe med situasjonen å gjøre. Dette er disse nyansene igjen. Alt er ikke enten svart eller hvit. Noen ting er grå. Til og med lysegrå eller mørkegrå. Eller hvit med lysegrå flekker.

Jeg har heller ikke sagt at Europa burde bryte med USA, men Europa må være bevisst på at USA har egne interesser, som av og til avviker fra Europas. I disse dager er Macron i USA og påpeker nettopp det:

https://www.aftenposten.no/verden/i/q1y ... a-besoeket

Europa har nå en "brukket økonomi" på grunn av energikrise, inflasjon og andre skadevirkninger fra krigen. I USA går det meget bedre. Vi bør ikke være naive i forhold til at det kan gjøre USA mer "motivert" for en krig på Europeisk jord enn et land som f.eks. Tyskland. USA selger i disse dager våpen som aldri før, gass som aldri før og amerikanske bedrifter utkonkurrerer europeiske bedrifter som sliter med energipriser mm. Flyktningene fra krigen vil i hovedsak havne i Europa og oppbygningen av Ukrainia vil trolig bli et enormt EU-prosjekt i årene som kommer.

Hvis dette "fordummes" til en diskusjon om at "Tyskland er feige" og "USA er tøffe" kan det fort være at jeg kommer med noen kritiske innlegg, men også her er det nyanser. Mitt forhold til USA er ikke svart eller hvit. Det er lysegrått.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Troygirl skrev: man des 05, 2022 12:40 pm Here we go again. Flyalarmer i nesten hele Ukraina nå.



Jævla kjedelig at vi er kommet nettopp i here we go again modus. Men der er vi, og vi vet også at det er det sivile samfunnet i Ukraina som rammes av satans bomber

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Jack_Daniels skrev: man des 05, 2022 11:58 am Velfortjent.

Velfortjent, og en stor nedtur for prorusserne som irriterer seg grønn over vestens "simping" over Zelensky.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Syrlig skrev: man des 05, 2022 10:50 am
Hmm skrev: man des 05, 2022 9:49 am
Syrlig skrev: man des 05, 2022 9:24 am

Nå kan de ha sine grunner til det men det er fortsatt et brudd på religionsfriheten.
Men det betyr lite.
Det er lov og helt i orden å begrense menneskerettighetene når man er i krig hvis det er nødvendig.
I en krig der man kjemper for sin overlevelse vil alle tiltak for å begrense fiendens muligheter være noe man vurderer. Akkurat denne saken handler svært lite om religion, men om russisk mulighet til å ha en forlenget arm i Ukraina. Den russiske kirken er vel nesten som en part i krigen å regne, og det ville vært merkelig om det ikke ble gjort tiltak. Noe det helt sikkert blir gjort for alle russiek bedrifter og organisasjoner.

Det var liten aksept for tysk aktivitet i UK under ww2, uansett hva det enn måtte være.
jeg har ikke så lav kompetanse at du må forklare med det jeg nettopp har skrevet.
Kanskje du har et poeng, men jeg valgte likevel å utdype det du skrev. I tillegg så skrev jeg at dette ikke handler om religion, men om nasjonal sikkerhet. En ganske viktig presisering.
Norge har forøvrig nettopp stoppet den russiske kirken i å etablere seg i nærheten av et forsvarsanlegg i nordnorge. (Vardø?)

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Jack_Daniels skrev: man des 05, 2022 12:15 pm Det reageres med sinne og raseri; rett og slett oppfordring til bruk av atomvåpen som respons - noe som tyder på at fet her har det gått med materiell av stor verdi. I tillegg til det faktum at angrepene har skjedd så langt inn i terroristland.
Det er vel naturlig å se dagens missilangrep som et svar på dette angrepet.
Russerne har svart ganske kraftig tidligere på Ukrainske fremganger i krigen. Jeg tolker i likhet med deg dette som at russerne har lidd betydelige tap.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Jaauda skrev: man des 05, 2022 1:05 pm
Jack_Daniels skrev: man des 05, 2022 12:15 pm Det reageres med sinne og raseri; rett og slett oppfordring til bruk av atomvåpen som respons - noe som tyder på at fet her har det gått med materiell av stor verdi. I tillegg til det faktum at angrepene har skjedd så langt inn i terroristland.
Det er vel naturlig å se dagens missilangrep som et svar på dette angrepet.
Russerne har svart ganske kraftig tidligere på Ukrainske fremganger i krigen. Jeg tolker i likhet med deg dette som at russerne har lidd betydelige tap.
Dette angrepet har vært ventet i et par uker nå. Det tar lang tid å forberede disse missilene. Det som har skjedd er at kun 14 fly fra Engels tok av. Bare for noen dager siden viste satellittbilder at 20 fly ble klargjort, så nattens angrep har gjort at færre fly enn planlagt har kunnet ta av.


bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

Orakelet skrev: man des 05, 2022 12:42 pm
bobjim41 skrev: man des 05, 2022 11:18 am Du var aktiv i den andre tråden (Del 1 tråden) før krigen startet. Du var veldig kritisk til USA og anklaget de for hele situasjonen.

Du ga også flere ganger uttrykk for at vi i Europa burde bryte med USA og heller knytte oss tettere til Russland. Mener du fortsatt dette?
Forbasket tull!

Jeg har kommentert innlegg som påstår at USA ikke har noe med situasjonen å gjøre. Det gjør jeg fordi det er feil. USA har noe med situasjonen å gjøre. Dette er disse nyansene igjen. Alt er ikke enten svart eller hvit. Noen ting er grå. Til og med lysegrå eller mørkegrå. Eller hvit med lysegrå flekker.

Jeg har heller ikke sagt at Europa burde bryte med USA, men Europa må være bevisst på at USA har egne interesser, som av og til avviker fra Europas. I disse dager er Macron i USA og påpeker nettopp det:

https://www.aftenposten.no/verden/i/q1y ... a-besoeket

Europa har nå en "brukket økonomi" på grunn av energikrise, inflasjon og andre skadevirkninger fra krigen. I USA går det meget bedre. Vi bør ikke være naive i forhold til at det kan gjøre USA mer "motivert" for en krig på Europeisk jord enn et land som f.eks. Tyskland. USA selger i disse dager våpen som aldri før, gass som aldri før og amerikanske bedrifter utkonkurrerer europeiske bedrifter som sliter med energipriser mm. Flyktningene fra krigen vil i hovedsak havne i Europa og oppbygningen av Ukrainia vil trolig bli et enormt EU-prosjekt i årene som kommer.

Hvis dette "fordummes" til en diskusjon om at "Tyskland er feige" og "USA er tøffe" kan det fort være at jeg kommer med noen kritiske innlegg, men også her er det nyanser. Mitt forhold til USA er ikke svart eller hvit. Det er lysegrått.
Motsatt; du er preget av "russerfobi". Russland ønsker å selge oss billig gass, som vi åpenbart trenger, og for øvrig at vi ikke plasserer anti-Russland styrker (også kalt "NATO") på grensen mot Russland. Førstnevnte er noe vi bør være glade for og sistnevnte er et rimelig krav.

USA har vært en god alliert i mange år, men det er reell frykt for at de etter neste presidentvalg kan bli et diktatur, styrt av en mann som er så gal at han får Putin til å fremstå som Knut Arild Hareide.

La oss bli venner med Russland før Trump kommer tilbake og forbeholder amerikansk olje, gass og kull til internt bruk. Vi vet av erfaring at de ikke er til å stole på.

La oss bli venner med Russland før Trump kommer tilbake?m Mener du fortsatt vi må forte oss og bli venner med Russland?

Jack

Legg inn av Jack »

Jaauda skrev: man des 05, 2022 1:05 pm
Jack_Daniels skrev: man des 05, 2022 12:15 pm Det reageres med sinne og raseri; rett og slett oppfordring til bruk av atomvåpen som respons - noe som tyder på at fet her har det gått med materiell av stor verdi. I tillegg til det faktum at angrepene har skjedd så langt inn i terroristland.
Det er vel naturlig å se dagens missilangrep som et svar på dette angrepet.
Russerne har svart ganske kraftig tidligere på Ukrainske fremganger i krigen. Jeg tolker i likhet med deg dette som at russerne har lidd betydelige tap.



Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»