Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
pølsa
Innlegg: 876

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av pølsa »

Som jensemann sa Ukraina tar sakte meter for meter. Legger man 1 Januar til grunn har ukraina tapt terreng til tross for den store offensiven ref. New York Times.

Less territory changed hands in August than in any other month of the war, according to a New York Times analysis of data from the Institute for the Study of War. While Ukraine made small gains in the south, Russia took slightly more land overall, mostly in the northeast.

Ukraine’s counteroffensive has struggled to push forward across the wide-open fields in the south. It is facing extensive minefields and hundreds of miles of fortifications — trenches, anti-tank ditches and concrete obstacles — that Russia built last winter to slow Ukrainian vehicles and force them into positions where they could be more easily targeted.

When both sides’ gains are added up, Russia now controls nearly 200 square miles more territory in Ukraine compared with the start of the year.

Brukeravatar
JauKaninen  
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Big George skrev: tor sep 28, 2023 7:28 pm av JauKaninen » tor sep 28, 2023 4:42 pm

Israel har tidligere hjulpet Ukraina i krigen ved å ta ut dronefabrikken til Iran. Som vi vet forsyner Iran Russland med massive mengder droner og andre våpen. Nå går ryktet om en ny israelsk sabotasjeaksjon mot regimet som forsyner Russland:

Denne er fra en annen tråd.
Det er korrekt!

https://twitter.com/BabakTaghvaee1/status/1706447922500383100?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1706447922500383100%7Ctwgr%5E9926295debf58415356cbf1bbb51edd6b3d790b5%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fmiff.no%2Firan%2F2023%2F09%2F27sprengte-mossad-en-iransk-missilbase.htm

Brukeravatar
JauKaninen  
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

pølsa skrev: tor sep 28, 2023 8:24 pm Som jensemann sa Ukraina tar sakte meter for meter. Legger man 1 Januar til grunn har ukraina tapt terreng til tross for den store offensiven ref. New York Times.

Less territory changed hands in August than in any other month of the war, according to a New York Times analysis of data from the Institute for the Study of War. While Ukraine made small gains in the south, Russia took slightly more land overall, mostly in the northeast.

Ukraine’s counteroffensive has struggled to push forward across the wide-open fields in the south. It is facing extensive minefields and hundreds of miles of fortifications — trenches, anti-tank ditches and concrete obstacles — that Russia built last winter to slow Ukrainian vehicles and force them into positions where they could be more easily targeted.

When both sides’ gains are added up, Russia now controls nearly 200 square miles more territory in Ukraine compared with the start of the year.
Samtidig som at Russland sin økonomi er skakk-kjørt og Ukraina vil få all hjelp i verden til å bygge opp igjen etter krigen. Samt mer og mer våpen... Mens Russland må til Nord-Korea for hjelp :lol:

Det er for Russland det haster å vinne krigen.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Slovakia stemmer frem en pro russer nå:) herlig.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

pølsa skrev: tor sep 28, 2023 8:24 pm Less territory changed hands in August than in any other month of the war, according to a New York Times analysis of data from the Institute for the Study of War. While Ukraine made small gains in the south, Russia took slightly more land overall, mostly in the northeast.
Dersom dette stemmer har vestlige ledere og "eksperter" stått og løyet oss opp i ansiktet. Helt utrolig at de ikke blir konfrontert med dette.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Sprinter på X skriver mye bra

The Kremlin has prepared a plan to seize 5 regions of Ukraine if the war continues into 2024. For these purposes, reserves are being accumulated on the borders with Ukraine and new brigades are being formed. British intelligence believes the Russian army could employ a million men in a new offensive campaign

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

JauKaninen skrev: tor sep 28, 2023 8:28 pm
pølsa skrev: tor sep 28, 2023 8:24 pm Som jensemann sa Ukraina tar sakte meter for meter. Legger man 1 Januar til grunn har ukraina tapt terreng til tross for den store offensiven ref. New York Times.

Less territory changed hands in August than in any other month of the war, according to a New York Times analysis of data from the Institute for the Study of War. While Ukraine made small gains in the south, Russia took slightly more land overall, mostly in the northeast.

Ukraine’s counteroffensive has struggled to push forward across the wide-open fields in the south. It is facing extensive minefields and hundreds of miles of fortifications — trenches, anti-tank ditches and concrete obstacles — that Russia built last winter to slow Ukrainian vehicles and force them into positions where they could be more easily targeted.

When both sides’ gains are added up, Russia now controls nearly 200 square miles more territory in Ukraine compared with the start of the year.
Samtidig som at Russland sin økonomi er skakk-kjørt og Ukraina vil få all hjelp i verden til å bygge opp igjen etter krigen. Samt mer og mer våpen... Mens Russland må til Nord-Korea for hjelp :lol:

Det er for Russland det haster å vinne krigen.
Deler ikke akkurat det samme synet om den skakk-kjørte økonomien, Russland har god vekst med tanke på hvilke forhold de er under. Prisene har gått opp mye i det siste og oljen handles for nesten 90$ fatet (den russiske oljen) de har redusert noe kapasitet men tjener fremdeles rått i forhold til pristaket som ble satt på 60$ fatet tidligere. Oljen selges altså for nesten 50% mer enn det satte pristaket. Samtidlig har de fått nye markeder for mye annet og prisene på det meste er gode i forhold til 2021, så noen store bekymringer tviler jeg på de har selv om de vestlige vil ha det til slik. At NK hjelper til med noen granater skulle vel mangle etter 1,5 år? sammenlign med hva Ukraina har fått så kan ikke smuler fra NK nevnes en gang. Går Nato inn vil Kina komme med påfyll å de har noen fine droner har jeg sett, fyres av 50 i en omgang og bare prikke ut 50 mål med musa når de blir sendt ut. Regner med disse kan være på ønskelisten.

lemmen90

Legg inn av lemmen90 »

Karatel skrev: tor sep 28, 2023 6:19 pm
Javel. Du fremstår naiv når du tar politiske ledere som burde vite bedre i forsvar. Canada har et generelt problem med nazister som flyktet fra Europa etter krigen. De har fått gå fri uten noe rettsoppgjør.

Er det et utbredt syn i Ukraina? Dette mønsteret du gjengir har vært et problem siden 2014, da den galiciske nasjonalismen fikk monopol på ukrainsk identitet. Så advarer jeg deg om å ta ukrainske myndigheter som kilde i bruk, da dette er myndigheter som har bannlyst all opposisjon samt maloross-ukrainsk kultur. Du, i likhet med Vestlig presse og politikere, har aksiomatisk akseptert at Galicisk ukrainsk identitet er den riktige uten å kjenne de interne forholdene. «Ukraina er én samlet og fredselskende nasjon som ble utsatt for et uprovosert angrep,» lyder det. Dette er så langt fra sannheten man kan komme, et grovt eksempel på historisk revisjonisme. Myndighetene i Kiev post-Madian er pådrivere for en slik historieforfalskning.

En ledende forsker innen radikale bevegelser i Ukraina, Volodymyr Ischenko, analyserer over 3000 Maidan-protester over hele landet, og viser at både Svoboda og «Right Sector» var dens primære aktører. Svoboda tjente på dette kaoset. Til tross for at de bare hadde en brøkdel av setene i parlamentet, fikk de ledende stillinger i de parlamentariske komiteene for nasjonal sikkerhet og forsvar, og rettshåndhevelse, fem regionale guvernører og fem guvernørdepartementer innen nasjonal og indre sikkerhet. Etter hvert som konflikten med Russland ble dypere, ble flere lokale sikkerhetsstillinger også besatt av medlemmer av ytre høyre. De bidro også til å fremme en viktig ideologisk innovasjon i regjeringen – nemlig den nasjonalistiske fortellingen om en evig krig med Russland. Det legitimerte sensur og undertrykkelse. Det ble derfor akseptabelt å begrense rettighetene til ukrainske borgere basert på deres bosted og mistenkte politiske sympatier, og Poroshenko brukte f.eks. begrepet «femte kolonne» mange ganger.

Du har fortsatt ikke satt deg inn i denne konflikten. Jeg kjenner jeg blir forbanna over din ignoranse og doksiske tilnærming til virkeligheten.

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

OrmenLange skrev: tor sep 28, 2023 9:05 pm
pølsa skrev: tor sep 28, 2023 8:24 pm Less territory changed hands in August than in any other month of the war, according to a New York Times analysis of data from the Institute for the Study of War. While Ukraine made small gains in the south, Russia took slightly more land overall, mostly in the northeast.
Dersom dette stemmer har vestlige ledere og "eksperter" stått og løyet oss opp i ansiktet. Helt utrolig at de ikke blir konfrontert med dette.
Lyver vel ikke om man fokuserer på de områdene Ukrainerne tar terreng, unnlater bare hele bildet.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Chebureki man

When the Azov Battalion took up housekeeping in Mariupol they were anything but heroes and defenders.

If they wanted someone's car, they'd just take it.

If they wanted an apartment, they'd violently evict the occupants and keep all their stuff.

They raped with impunity.

They terrorized Mariupol and were despised.

These were brutal lawless thugs who deserved to get annihilated.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Foucault skrev: tor sep 28, 2023 12:26 am
Og jeg synes du nå anstrenger deg veldig for å bortforklare enhver mulighet for at Zelenskyj visste hvem Hunka var der han smilende hyllet denne SS-veteranen.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette er så viktig for deg.

At ordet nazist er noe upresist kan jeg forstå, eksempelet ditt med «nazi-frisøren» viser godt hvor malplassert dette ordet ofte brukes.
«fascistoide, antidemokratiske, rasistiske nasjonalistiske ekstremister» er mer presist, men i denne sammenhengen grenser dette til ren semantikk.

«Zelenskyj må da ha hatt langt viktigere ting å bruke sin tid og sin hverdag på enn en olding i Kanada».

Hvor har jeg påstått at Zelenskyj har brukt av sin tidog hverdag på denne «oldingen»?
Jeg har sagt at jeg tror han visste hvem han er, intet mer.
Det er forskjell på det å vite noe om en person og det å bruke en masse tid og krefter på det.

«Da kan ikke Zelenskyj nå begynne å kritisere, irettesette og moralisere for ukrainske nasjonalister, SS-veteraner, UPA-tilhengere osv. Det vil skape interne konflikter, strid og splid som vil være ødeleggende for det samholdet som Ukraina er helt avhengig av».

Dersom kritikk av ekstremt nasjonalistisk tankegods automatisk vil bety interne konflikter, dyp splid og strid som vil ødelegge selve grunnlaget for det du omtaler som «samhold» beviser jo bare hvor gjennomsyret Ukraina er når det kommer til disse uakseptable verdiene. Du beviser jo bare mitt poeng!

Sammenligningen din med brann i et hus eller syke barn synes jeg treffer dårlig fordi Ukraina når som helst kan legge ned våpnene og dermed sørge for at volden tar slutt. Det finnes altså alternativer i motsetning til et valg mellom å brenne inne eller la en med tvilsomme holdninger hjelpe seg.

«Om Ukraina vil fortsette krigen eller kapitulere, må være helt opp til ukrainerne selv, det er ikke noe andre kan bestemme for dem».

Jo, dersom USA/Vesten bestemmer seg for å slutte med å støtte til denne proxy-krigen med våpen og penger, vil krigen være slutt, omtrent på dagen. Det er derfor i høyeste grad noe andre kan bestemme for dem.

Når du skriver at ukrainere selv må få bestemme, vil jeg tro du sikter til den ukrainske befolkningen?
Hvordan er egentlig klimaet for opposisjon og kritikk av regjeringen i Ukraina for den jevne borger? Jeg tror det, på samme måte som i Russland, er forbundet med risiko å si hva man mener om krigen og måten den blir utkjempet på.
Politikere som kunne fungert som motstemmer er effektivt kneblet, partiene som har det Zelenskyj omtaler som en pro-russisk holdning er blitt forbudte partier. Det samme gjelder medier som aviser, radio og tv-stasjoner.
NRK skrev dette i Mars 2022:

«Ukrainas nasjonale sikkerhetsråd forbyr arbeidet til prorussiske politiske partier så lenge krigslovene er på plass i landet. President Volodymyr Zelenskyj kunngjorde dette i en videotale.
– Aktivitetene til politikere som er rettet mot splittelse eller sammensvergelse, vil ikke lykkes, men vil få en kraftig respons, sa Zelenskyj, ifølge avisen Ukrainska Pravda.
Blant de berørte partiene er Opposisjonsplattformen – For livet og Opposisjonsblokken, som er representert i nasjonalforsamlingen.
De i alt 11 forbudte partiene anses enten som euroskeptiske, antiliberale eller prorussiske. Zelensky sa at Ukrainas justisdepartement er beordret til å iverksette sikkerhetsrådets beslutning».
https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-forbyr-prorussiske-partier-1.15900455
Som jeg har sagt mange ganger før, er det lite og ingenting jeg utelukker her i denne verden. Da utelukker jeg heller ikke at Zelenskyj hadde hørt om Hunka fra før. Men jeg ansert det som lite trolig, helt usannsynlig. Her kommer det endeløse strømmer av rent tullball, trolling og spamming om nazister og anklager om nazisme. Alt dette er noe jeg helt overser, å svare er bare å bidra til å gjøre dette til en parodi på debatt. Når så du, som kan argumentere og diskutere saklig, også kommer med Zelenskyj og nazister, reagerer jeg kanskje sterkere enn jeg skulle.

Når det gjelder denne Hunka, vet jeg ikke om han virkelig var og er ideologisk nazist, eller om han var og er en ukrainsk nasjonalist som var villig til å alliere seg med hvem som helt i kampen for Ukraina. Men det var uansett dumt og ubetenktsom at parlamentet møtte ham med ovasjoner, at han ble presentert som en veteran fra andre verdenskrig som hadde kriget for Ukrainas frihet, skulle fått alle til straks å forstå at han hadde vært på tysk side. Men hvor mange unge mennesker nå i dag vet så mye om andre verdenskrig at de av seg selv forstår noe slikt?

Neida, du har ikke sagt at Zelenskyj har brukt sin tid og sin hverdag på Hunka. Jeg tar selvkritikk på den påstanden, jeg overdrev.

At det er mange fascistoide og antidemokratiske ekstremister i Ukraina, er noe jeg aldri har benektet, det er jeg fullt klar over. Jeg tror også, som du, at ukrainere og russere har mye mer tilfelles enn ukrainere og vesteuropeere har til elles.

Men ikke noe av dette gir Russland rett til å overta Ukraina, nasjonalisme, ekstremister osv. er noe Ukraina selv må ta seg av. Russland kan feie for sin egen dør og ta seg av sine egne nasjonalister og ekstremister.

At et land i krig har pressesensur og forbud mot partier og organisasjoner som tar parti for landets fiender, tror jeg er helt vanlig og normal overalt. I Storbritannia var Oswald Mosley leder for BUF, British Union of Fascists, i mai 1940 ble Mosley satt i fengsel og BUF ble forbudt. Man kan se på dette som et brudd på pressefriheten, ytringsfriheten og Mosleys demokratiske rettigheter. Han gjorde jo ikke annet galt enn å tale Tysklands sak.

Jeg for min del har stor forståelse for at Mosley ble fengslet og BUF forbudt.

Du har rett i at det straks vil bli fred, dersom Ukraina kapitulerer. Dersom alle overalt i verden straks kapitulere for aggresjon, vold, maktmisbruk, invasjon, angrep og okkupasjon, ville vi straks få en verden helt uten krig og ufred, ikke et eneste skudd ville bli avfyrt og ikke ett eneste menenske ville bli drept.

En helt annen sak er det hvordan vi ville trives i denne fredelige verden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

lemmen90 skrev: tor sep 28, 2023 9:26 pm
Karatel skrev: tor sep 28, 2023 6:19 pm
Javel. Du fremstår naiv når du tar politiske ledere som burde vite bedre i forsvar. Canada har et generelt problem med nazister som flyktet fra Europa etter krigen. De har fått gå fri uten noe rettsoppgjør.

Er det et utbredt syn i Ukraina? Dette mønsteret du gjengir har vært et problem siden 2014, da den galiciske nasjonalismen fikk monopol på ukrainsk identitet. Så advarer jeg deg om å ta ukrainske myndigheter som kilde i bruk, da dette er myndigheter som har bannlyst all opposisjon samt maloross-ukrainsk kultur. Du, i likhet med Vestlig presse og politikere, har aksiomatisk akseptert at Galicisk ukrainsk identitet er den riktige uten å kjenne de interne forholdene. «Ukraina er én samlet og fredselskende nasjon som ble utsatt for et uprovosert angrep,» lyder det. Dette er så langt fra sannheten man kan komme, et grovt eksempel på historisk revisjonisme. Myndighetene i Kiev post-Madian er pådrivere for en slik historieforfalskning.

En ledende forsker innen radikale bevegelser i Ukraina, Volodymyr Ischenko, analyserer over 3000 Maidan-protester over hele landet, og viser at både Svoboda og «Right Sector» var dens primære aktører. Svoboda tjente på dette kaoset. Til tross for at de bare hadde en brøkdel av setene i parlamentet, fikk de ledende stillinger i de parlamentariske komiteene for nasjonal sikkerhet og forsvar, og rettshåndhevelse, fem regionale guvernører og fem guvernørdepartementer innen nasjonal og indre sikkerhet. Etter hvert som konflikten med Russland ble dypere, ble flere lokale sikkerhetsstillinger også besatt av medlemmer av ytre høyre. De bidro også til å fremme en viktig ideologisk innovasjon i regjeringen – nemlig den nasjonalistiske fortellingen om en evig krig med Russland. Det legitimerte sensur og undertrykkelse. Det ble derfor akseptabelt å begrense rettighetene til ukrainske borgere basert på deres bosted og mistenkte politiske sympatier, og Poroshenko brukte f.eks. begrepet «femte kolonne» mange ganger.

Du har fortsatt ikke satt deg inn i denne konflikten. Jeg kjenner jeg blir forbanna over din ignoranse og doksiske tilnærming til virkeligheten.
Hva jeg har akseptert og hvilke kilder jeg bruker, vet du absolutt ingenting om. Hva jeg vet om Ukrainas historie, politikk og befolkning, vet du heller absolutt ingenting om.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

BrannLFC skrev: tor sep 28, 2023 8:29 pm Slovakia stemmer frem en pro russer nå
Valget er på lørdag lørdag, din knall.

Ser forresten at putins fanboy er en god venn av Viktor Orbán, det var jo litt av en bombe :lol: :lol: :lol:

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

MacanT skrev: tor sep 28, 2023 11:11 pm
BrannLFC skrev: tor sep 28, 2023 8:29 pm Slovakia stemmer frem en pro russer nå
Valget er på lørdag lørdag, din knall.

Ser forresten at putins fanboy er en god venn av Viktor Orbán, det var jo litt av en bombe :lol: :lol: :lol:
Dette var vel ikke så overraskende. Like barn leker best, er som regel den samme gjengen som går igjen. Trump, Carlson, Orban. Nye i gjengen som er en kjernekarer er Kim Jong Un og Stalin. Stalin er plutselig blitt en helt i Russland ,gudene vite hvordan man har falt så langt. En av tidenes verste diktatorer.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:

Ukrainian forces continued offensive operations near Bakhmut and in western Zaporizhia Oblast on September 28. The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces continued offensive operations in the Melitopol (western Zaporizhia Oblast) direction and in the Bakhmut direction. The “Storm Ossetia” and “Alania” volunteer battalions claimed that unspecified sources continue to spread false information about a Ukrainian breakthrough in the Robotyne-Verbove area, possibly referring to a fringe Russian milblogger’s claims on September 22 and 23 that Ukrainian forces advanced into Verbove (18km southeast of Orikhiv). ISW has been unable to confirm this report and will not continue to record it in the absence of visual confirmation or similar claims from other Russian sources.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver her at noen av rapportene om miltær framgang for ukrainerne er falske.
Hvis noen her vet hvordan det ligger an må de gjerne informere.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Big George skrev: fre sep 29, 2023 3:06 am ISW skriver her at noen av rapportene om miltær framgang for ukrainerne er falske.
Hvis noen her vet hvordan det ligger an må de gjerne informere.
Problemet med krigssoner er nettopp dette med pålitelig info. Vi vet lite om de faktiske forhold annet enn hva partene forteller oss. Resten må vi bare tenke oss til selv basert på hva vi vet fra før.

Ukraina taper denna krigen , det er sånn det fremdeles ligger an. Det begynner å bli vanskelig å skjule det nå.

Dere som tror at Russland nå starter en blodig nedslakting og "rensing" av Ukraina blir også skuffet. Norge er heller ikke neste land på lista.

Det er en grunn til at de ville forhandle allerede i mars 22. De så tidlig hvor detta bar hen men fikk sikkert forskikringer fra vestlig etteretning at med nok våpen og støtte fra nato og vesten så ville de vinne krigen. Regninga tar vi slutt , vi lar takstameteret gå..

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

Hattori_Hanzo skrev: fre sep 29, 2023 7:07 am
Big George skrev: fre sep 29, 2023 3:06 am ISW skriver her at noen av rapportene om miltær framgang for ukrainerne er falske.
Hvis noen her vet hvordan det ligger an må de gjerne informere.
Problemet med krigssoner er nettopp dette med pålitelig info. Vi vet lite om de faktiske forhold annet enn hva partene forteller oss. Resten må vi bare tenke oss til selv basert på hva vi vet fra før.

Ukraina taper denna krigen , det er sånn det fremdeles ligger an. Det begynner å bli vanskelig å skjule det nå.

Dere som tror at Russland nå starter en blodig nedslakting og "rensing" av Ukraina blir også skuffet. Norge er heller ikke neste land på lista.

Det er en grunn til at de ville forhandle allerede i mars 22. De så tidlig hvor detta bar hen men fikk sikkert forskikringer fra vestlig etteretning at med nok våpen og støtte fra nato og vesten så ville de vinne krigen. Regninga tar vi slutt , vi lar takstameteret gå..
Du begynner innlegget med å skrive at det er vanskelig å vite hva som stemmer før du kommer med masse ting som er sant? Spesielt

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

Når skal Nato ta affære å gå til krig mot Ukraina? Først sprenger de North-stream 1&2 så bomber de nabolandet Polen uten konsekvenser, hvor mange sjanser skal de få før artikkel 5 slår inn?

Polish experts have confirmed that the missile that killed two people at a grain facility in southern Poland in November was fired by Ukraine, Rzeczpospolita daily reported, citing sources.

The explosion of the missile in NATO-member Poland fuelled fears that the war in Ukraine could spiral into a wider conflict by triggering the alliance's mutual defence clause, but at the time Warsaw and NATO said that they believed that it was a Ukrainian stray, easing worries about escalation.

Sources with knowledge of the investigation told Rzeczpospolita that Poland had established that the missile that landed in the village of Przewodow was an S 300 5-W-55 air-defence missile fired from Ukrainian territory.

Falcon

Legg inn av Falcon »

pølsa skrev: fre sep 29, 2023 9:54 am Når skal Nato ta affære å gå til krig mot Ukraina? Først sprenger de North-stream 1&2 så bomber de nabolandet Polen uten konsekvenser, hvor mange sjanser skal de få før artikkel 5 slår inn?

Polish experts have confirmed that the missile that killed two people at a grain facility in southern Poland in November was fired by Ukraine, Rzeczpospolita daily reported, citing sources.

The explosion of the missile in NATO-member Poland fuelled fears that the war in Ukraine could spiral into a wider conflict by triggering the alliance's mutual defence clause, but at the time Warsaw and NATO said that they believed that it was a Ukrainian stray, easing worries about escalation.

Sources with knowledge of the investigation told Rzeczpospolita that Poland had established that the missile that landed in the village of Przewodow was an S 300 5-W-55 air-defence missile fired from Ukrainian territory.
Bruk nå huet litt da, pølsa. Hva vil være den geopolitiske fordelen for NATO være med å gå til krig mot Ukraina?

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

pølsa skrev: fre sep 29, 2023 9:54 am Når skal Nato ta affære å gå til krig mot Ukraina? Først sprenger de North-stream 1&2 så bomber de nabolandet Polen uten konsekvenser, hvor mange sjanser skal de få før artikkel 5 slår inn?

Polish experts have confirmed that the missile that killed two people at a grain facility in southern Poland in November was fired by Ukraine, Rzeczpospolita daily reported, citing sources.

The explosion of the missile in NATO-member Poland fuelled fears that the war in Ukraine could spiral into a wider conflict by triggering the alliance's mutual defence clause, but at the time Warsaw and NATO said that they believed that it was a Ukrainian stray, easing worries about escalation.

Sources with knowledge of the investigation told Rzeczpospolita that Poland had established that the missile that landed in the village of Przewodow was an S 300 5-W-55 air-defence missile fired from Ukrainian territory.
Du har 100% bevis at de bombet North stream eller er det bare nok en sannhet du sitter på? Mange av disse sannhetene etterhvert, du bommer på det meste så er ikke så redd at det stemmer egentlig.

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

Entenmann skrev: fre sep 29, 2023 10:07 am
pølsa skrev: fre sep 29, 2023 9:54 am Når skal Nato ta affære å gå til krig mot Ukraina? Først sprenger de North-stream 1&2 så bomber de nabolandet Polen uten konsekvenser, hvor mange sjanser skal de få før artikkel 5 slår inn?

Polish experts have confirmed that the missile that killed two people at a grain facility in southern Poland in November was fired by Ukraine, Rzeczpospolita daily reported, citing sources.

The explosion of the missile in NATO-member Poland fuelled fears that the war in Ukraine could spiral into a wider conflict by triggering the alliance's mutual defence clause, but at the time Warsaw and NATO said that they believed that it was a Ukrainian stray, easing worries about escalation.

Sources with knowledge of the investigation told Rzeczpospolita that Poland had established that the missile that landed in the village of Przewodow was an S 300 5-W-55 air-defence missile fired from Ukrainian territory.
Du har 100% bevis at de bombet North stream eller er det bare nok en sannhet du sitter på? Mange av disse sannhetene etterhvert, du bommer på det meste så er ikke så redd at det stemmer egentlig.
Leser man vestlige media så linkes det til Ukraina som har tatt gassledningene så det burde du fått med deg?

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

NATO har allerede gått til krig mot Ukraina.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: fre sep 29, 2023 9:54 am Når skal Nato ta affære å gå til krig mot Ukraina? Først sprenger de North-stream 1&2 så bomber de nabolandet Polen uten konsekvenser, hvor mange sjanser skal de få før artikkel 5 slår inn?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

"Ukraina taper denna krigen , det er sånn det fremdeles ligger an. Det begynner å bli vanskelig å skjule det nå.

Dere som tror at Russland nå starter en blodig nedslakting og "rensing" av Ukraina blir også skuffet. Norge er heller ikke neste land på lista."krev httori Hanzo

Her er det konsekvent feil og selv russiske topper sier det.

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

Big George skrev: fre sep 29, 2023 12:11 pm "Ukraina taper denna krigen , det er sånn det fremdeles ligger an. Det begynner å bli vanskelig å skjule det nå.

Dere som tror at Russland nå starter en blodig nedslakting og "rensing" av Ukraina blir også skuffet. Norge er heller ikke neste land på lista."krev httori Hanzo

Her er det konsekvent feil og selv russiske topper sier det.
Snakkes lite om en Russisk offensiv som vist nok er under oppbygging, kan se det er nevnt som mellom linjene. Slaget er tapt for Nato i Ukraina om de ikke ønsker å gå inn selv med massive tap som resultat noe som tvilsomt vil bli akseptert blant den vestlige befolkningen.

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

Spor etter Hunka forsøkes slettet og debatten raser i Canda...

https://x.com/DD_Geopolitics/status/1707351197680902509?s=20

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

pølsa skrev: fre sep 29, 2023 12:24 pm Spor etter Hunka forsøkes slettet og debatten raser i Canda...
He he, enda et innlegg om denne honka.

Hva har egentlig denne eldgamle gubben med dagens situasjon i Ukraina å gjøre?

pølsa
Innlegg: 876

Legg inn av pølsa »

MacanT skrev: fre sep 29, 2023 2:08 pm
pølsa skrev: fre sep 29, 2023 12:24 pm Spor etter Hunka forsøkes slettet og debatten raser i Canda...
He he, enda et innlegg om denne honka.

Hva har egentlig denne eldgamle gubben med dagens situasjon i Ukraina å gjøre?
Var ikke klar over man kunne se redigerte sider på wikipedia heller (før nå) og ser mye er endret om Ukraina og nazister, kan si det er pyntet litt på med bedre ordvalg etter krigen startet. Veldig mange endringer...

Eks. er denne tatt ut om Azov batalionen:

<ref name="Colborne-2022">{{Cite book |last=Colborne |first=Michael |url=https://books.google.com/books?id=kiBZEAAAQBAJ&q=from+the+fires+of+war |title=From the Fires of War: Ukraine's Azov Movement and the Global Far Right |date=12 January 2022 |publisher=ibidem |isbn=978-3-8382-1508-2 |pages=34 |language=en |quote=Human rights watchers have made several accusations of war crimes committed by Azov soldiers in 2014 and early 2015, which included torture and looting of civilian homes.}}</ref>

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

Ja du får forsette ditt detektiv arbeid mot det grusomme Ukraina! Stå på, du har gjort en god jobb nå i snart 2 år. Knapt nevnt Russland med et negativt fortegn en eneste gang. Ganske sykt egentlig

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»